Scînteia, mai 1978 (Anul 47, nr. 11103-11127)

1978-05-03 / nr. 11103

Scinteia ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XLVII Nr. 11103 Miercuri 3 mai 1978 4 PAGINI 30 BANI PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ! TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU ceilalţi tovarăşi din conducerea partidului si statului au participat, luni, in Capitali la • • MARCA ADUNARE CONSACRATA ZILEI DE 1 MAI Puternică manifestare a unităţii poporului nostru în jurul partidului, al secretarului său general Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, ceilalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului au participat, luni dimineaţă, la adunarea organizată în Capitală cu prilejul zilei de 1 Mai — Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. In această zi a Initiului de Mai, zi de scumpă sărbătoare, cu profunde rezonanţe în sufletul şi conştiinţa naţiunii, in această zi de mari satisfacţii şi rodnice bilanţuri, de caldă reafirmare a solidarităţii cu cei ce muncesc de pretutindeni, toţi cetăţenii ţării, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, deopotrivă fii şi ctitori vrednici ai României socialiste, au adus omagiul lor fierbinte gloriosului Partid Comunist Român, prin lupta şi sub călăuzirea căruia s-au împlinit aspiraţiile cele mai înalte ale poporului nostru, şi-au îndreptat gindul plin de dragoste şi recunoştinţă spre omul, revoluţionarul care se aflăîn fruntea partidului şi ţării, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de a cărui activitate strălucită se leagă indestructibil cea mai fertilă perioadă din istoria patriei, tot ce este mai frumos si mai cutezător in grandioasa operă ce o înfăptuim, afirmarea României in lume. Cu aceste sentimente de aleasă stimă şi preţuire, cu bucurie în inimi, exprimată prin cintec şi dans, l-au intîmpinat numeroşi locuitori ai Capitalei pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu încă din clipa sosirii in Parcul tineretului, apoi de-a lungul frumoasei esplanade, pina la intrarea principală a Palatului sporturilor şi culturii, unde a avut loc marea adunare organizată de Comitetul municipal Bucureşti al P.C.R. Cu aceleaşi vibrante simţăminte, de dragoste şi devotament neţărmurit faţă de partid si secretarul său general, de încredere in prezentul socialist şi viitorul comunist al patriei, l-au intîmpinat si miile de participanţi la adunare. ...Ora 9. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi tovarăşi din conducerea partidului si statului sunt salutaţi, la sosirea in sală, cu deosebită căldură si entuziasm, cu puternice aplauze, cu urale si ovaţii, întreaga asistentă aclamă îndelung, cu multă dragoste si însufleţire, numele partidului si secretarului său general — „Ceauşescu—P.C.R. “, împreună cu secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în tribuna oficială iau loc tovarăşa Elena Ceauşescu, tovarăşii Manea Mănescu, Ştefan Voitec, Iosif Banc, Emil Bobu, Cornel Burtică, Virgil Cazacu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Constantin Dăscălescu, Ion Dincă, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Paul Niculescu, Gheorghe Oprea, Gheorghe Pană. (Continuare în pag. a IlI-a) 2 MAI —ZIUA TINERETULUI Legâmînt solemn în careul de onoare al ţine 2 mai 1978. Magistralele Capitalei, fremâtind incă sub flamurile sărbătorii marelui pavoaz al muncii şi al solidarităţii internaţionale, işi revarsă, iarăşi, in ciuda stropilor de ploaie, torentele de voioşie. Sub aura tonică, bărbătească a sărbătorii muncii şi a marilor ei împliniri, începe sărbătoarea tinereţii, a virstei celor mai cutezătoare aspiraţi, pe care omul liber, stăpîn pe sine şi deplin stâpin in ţară, ducind mai departe opera înaintaşilor, le va preface in memorabile fapte viitoare. Sărbătoarea tinereţii României socialiste a fost marcată in Capitală printr-o amplă manifestare cultural-sportivă desfăşurată pe stadionul „Republicii“, cu participarea a peste 30 000 de tineri muncitori, intelectuali, studenţi, pionieri şi şoimi ai patriei. La manifestare au fost de față tovarășii Emil Bobu, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Ion Dincă, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal București al P.C.R., Emil Drăgănescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului Naţional pentru Educaţie Fizică şi Sport, membri ai secretariatului C.C. al U.T.C. şi ai Biroului Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor, în deschiderea manifestării, tovarăşul Ion Traian Ştefănescu, primsecretar al C.C. al U.T.C., ministrul pentru problemele tineretului, asubliniat, în cuvintul său semnificaţia majoră a Zilei tineretului — eveniment care ilustrează pregnant grila deosebită a partidului şi statului nostru, personal a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, faţă de tînăra generaţie a patriei, care, împreună cu întregul popor, înfăptuieşte neabătut hotărârile Congresului al XI- lea şi ale Conferinţei Naţionale ale partidului, orientările şi indicaţiile secretarului general al partidului. A fost relevat, totodată, faptul că în întreaga tară Ziua solidarităţii internationale a celor ce muncesc si Ziua tineretului din patria noastră au fost intimpinate de către tinerii muncitori, ţărani, intelectuali, elevi si studenţi, fete si băieţi — români, maghiari, germani si de alte naţionalităţi , printr-o intensificare a eforturilor pentru îndeplinirea exemplară a tuturor sarcinilor care lerevin în acest an al cincinalului revoluţiei tehnico-ştiinţifice. Înscriind, prin fapte de dăruire revoluţionară, noi pagini în cronica glorioaselor tradiţii de muncă si luptă ale tineretului, ale clasei muncitoare si întregului popor. In încheierea cuvîntului său, primul secretar al C.C. al U.T.C. a menţionat că odată cu efortul de a contribui, in mai mare măsură, la înfăptuirea politicii interne si externe a partidului si statului nostru, tînăra generaţie a patriei noastre, educată in spiritul solidarităţii internationale, isi aduce o contribuţie de seamă la întărirea continuă a unităţii de acţiune a forţelor progresiste si democratice ale tineretului de pretutindeni in lupta împotriva imperialismului, colonialismului si neocolonialismului, rasismului si apartheidului, pentru cauza destinderii, progresului si păcii, pentru o lume mai bună si mai dreaptă. Participanţii la manifestare au adoptat apoi, intr-o atmosferă de puternic entuziasm, textul unei telegrame adresate Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarăşului Nicolae Ceausescu, in care se spune : Intîmpinind ziua de 1 Mai, marea sărbătoare a oamenilor muncii depretutindeni, si Ziua tineretului din patria noastră, tînăra generaţie aduce, si cu acest prilej, prin ample ei entuziaste acţiuni de muncă, prin largi manifestări politico-educative, mulţumirea fierbinte partidului, dumneavoastră personal, mult stimate tovarăşe secretar general, pentru tot ceea ce aţi făcut şi faceţi pentru creşterea şi educarea sa, pentru minunatele condiţii de muncă, viaţă şi afirmare de care dispunem societatea noastră socialistă. La Ziua tineretului, în acest moment sărbătoresc, tînăra generaţie din patria noastră, puternic însufleţită de măreţele obiective ale Programului Partidului Comunist Român, trăind sentimente de adîncă recunoştinţă fată de popor si partid, fată de dumneavoastră personal, mult iubite si stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, urmindu-vă minunatul exemplu de muncă neobosită si pasiune revoluţionară, se angajează cu întreaga răspundere, cu tot elanul tineresc, să facă totul, sub conducerea partidului, pentru creşterea continuă a contribuţiei sale in opera istorică de edificare a socialismului si comunismului pe pămintul scump al patriei — Republica Socialistă România. ...Este ora 10, în tribunele stadionului „Republicii“, pe gazonul căruia urmează să se desfăşoare o amplă manifestare cultural-sportivă, au luat loc peste 30 000 de spectatori. Marea arenă de sub Dealul Spirii a îmbrăcat haine sărbătoreşti. Deasupra laturilor ce domină uriaşul amfiteatru oval al stadionului se desfăşoară larg lozincile „Trăiască Partidul Comunist Român, in frunte cu secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu !“, „Trăiască scumpa noastră patrie. Republica Socialistă România“, „2 Mai — Ziua tineretului din Republica Socialistă România“. Pe frontispiciul tribunei centrale, încadrat intre drapele purpurii şi tricolore, se înaltă portretul secretarului general al partidului, preşedintele Republicii Socialiste România, cel mai iubit fiu al poporului nostru, spre care îşi indreaptă glodurile de pre-Dumitru TIRCOB (Continuare în pag. a II-a) Manifestarea cultural-sportivă a tineretului de pe stadionul „Republicii“ din Capitală „Spre viitorul comunist al României urcăm uniţi pe veci sub tricolor" A devenit o tradiţie ca, în fiecare an, vibranta adunare consacrată zilei de 1 Mai să fie încununată de un spectacol festiv deosebit de grăitor pentru atmosfera de muncă şi creaţie liberă pe care o cunoaşte România socialistă, pentru chipul fericit în care artiştii patriei, alături de întregul nostru popor, îşi aduc prinosul de dragoste faţă de marea sărbătoare. Imensa scenă a Palatului sporturilor şi editurii, împodobită sărbătoreşte, este luminată feeric, oferind priveliştea grandioasă a citorva mii de artişti profesionişti şi amatori sosiţi din toate colţurile ţării. Spectacolul — scenariul şi regia artistică Ion Cojar— a fost realizat cu concursul unor reprezentanţi de frunte ai artei noastre interpretative : Eugenia Moldoveanu, Mircea Albulescu, Matei Alexandru, Mirela Atanasiu, Olga Bucătaru, Ion Caramitru, Florin Chirpac, Victoria Cociaș, Ileana Stana Ionescu, Viorel Comănici, Emil Liptac, Ion Marinescu, Adela Mărculescu, Mihai Niculescu, Draga Olteanu, Gabriel Oseciuc, Catrine Paraschivescu, Ileana Patru, Amza Pellea, Valeriu Preda, Elena Sereda, Ştefan Sileanu, Traian Stănescu, Gheorghe Vrânceanu, George Paul Avram, Tudor Gheorghe, Mihai Ciortea, Dumitru Irinescu, Maria Cornescu, Gheorghe Turda, Francisc Dobândi, Ingeborg Lehrer, Ştefania Rareş, Ionel Budişteanu. Au participat valoroase colective artistice profesioniste şi de amatori : corurile reunite ale Filarmonicii „George Enescu“, ansamblurilor „Doina“ al armatei şi „Rapsodia Română“ al U.G.S.R., corurile artiştilor amatori de la întreprinderile „23 August“ şi „Semănătoarea“, Regionala Căi Ferate Bucureşti, Casa de cultură a sectorului 5, orchestrele ansamblurilor „Doina“ şi „Rapsodia Română“, precum şi colectivele de balet şi dansuri de la Opera Română, Teatrul de operetă Bucureşti, ansamblurile „Doina“ şi „Rapsodia Română“, grupuri de studenţi de la I.A.T.C. şi I.E.F.S., elevi şi şoimi ai patriei. începutul spectacolului este marcat de trompete, pe ale căror acorduri maiestuoase se face auzită urarea : „Trăiască 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor cemuncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni !“. Este intonat apoi tradiţionalul „Marş de 1 Mai“ de Ciprian Porumbescu, care de aproape un secol incintă inimile a numeroase generaţii prin farmecul său melodic, prin bogata sa încărcătură umană şi revoluţionară. Pe fundalul unei animaţii scenice sugerind unitatea maselor populare în jurul steagului victorios al partidului, hotârirea lor fermă de a înălţa destinul contemporan al patriei pe noi culmi, se aud versuri care au darul să prefigureze spiritul mobilizator, înalta ţinută artistică şi civică a întregului spectacol : „Intii mai ! Măreaţi zi a lumii noastre muncitoare ! / Intii Mai 1978 ! Spre ţeluri revoluţionare / Congresul unsprezece ne mobilizează deplin! / Partidul, Ceauşescu ne sunt mindrie, ne dau vigoare / Temeiul încrederii in prezent si în anii ce vin.“ Această amplă deschidere către timpul de eroism şi abnegaţie pe care îl trăim işi găseşte continuarea, după un moment coral adecvat, într-un tablou plin de culoare şi prospeţime,realizat de cei mai tineri cetăţeni ai României socialiste : şoimii patriei şi pionierii. Evoluţia lor transfigurează artistic virtuţile copilăriei "fericite, simţămintele de adincă dragoste şi gratitudine pe care schimbul de mîine al patriei le nutreşte faţă de partid şi secretarul său general pentru grija părintească pe care i-o poartă, pentru minunatele condiţii de muncă şi viaţă create . „Pionierii României / Şoimii patriei in zbor / Vă aduc cu bucurie / Florile iubirii lor. / Cu lumina bucuriei / Inflorindu-ne pe-obraz / Noi, la şcoala hărniciei / Pentru ţară creştem azi. / Spre al ţării preşedinte / Inimile îndreptăm / Şi-i spunem cu glas fierbinte / Că rvnim să-i semănăm.“ Urmează momentul cu care a înţeles să celebreze marea sărbătoare a muncii detaşamentul viguros al uteciştilor. Născuţi şi crescuţi în anii luminoşi ai construcţiei socialiste, tinerii ţării aduc pe scenă, intr-o antrenantă revărsare de forţă şi optimism, însemnele heraldice ale „virstei de bronz“, ale idealurilor nobile care ii animă şi ataşamentul lor profund faţă de patrie şi partid. Din piepturile a sute de uteeişti, îmbrăcaţi in salopete de lucru şi uniforme albastre, răsună, aidoma unei tulburătoare profesiuni de credinţă, jurămintul . ..Tovarăşe Comandant Suprem / Pe drum de lupte şi de biruinţă, / Noi, tinerii revoluţionari de azi / Jurăm sub steagul patriei viteaz / Partidului, poporului — credinţă. / Jurăm / Pentru viaţă, muncă şi-apărare / Temeinic pregătindu-ne jurăm / Cu braţ cutezător, cu-nflăcărare, / Onoarea patriei s-o apărăm. I Jurăm !“. Părăsind scena in acordurile cadenţate ale marşului „Uteciştii de azi, comuniştii de mîine“, tinerii lasă locul desfăşurării unui alt moment de autentică vibraţie patriotică, ale cărui simboluri evocă vocaţia funciară a poporului român de a trăi în pace şi prietenie cu toate naţiunile lumii. In versuri calde, izvorite din inimă, este exprimat mesajul fierbinte al poporului nostru către marea familie a umanităţii, pentru înfăptuirea sub soare a unei lumi a păcii şi progresului : „Şi omului nostru ce seamănă pace / Urmaţi-i exemplul, cirmaci de popoare. / Alături să fiţi pentru-a face, a face / O nouă, şi dreaptă, şi veşnică pace / Şi-o lume a liniştii triumfătoare.“ Atmosfera spectacolului sporeşte, treptat, în profunzime şi elevaţie spirituală, filonul de puternic patriotism care o străbate ţîşnind cu şi mai multă forţă de expresie odată cu prezentarea unui frumos tablou baladesc. Se fac au(Continuare în pag. a IlI-a) SPECTACOLUL FESTIV DE LA PALATUL SPORTURI1OR ŞI CULTURII DEDICAT ZILEI DE 1 MAI