Scînteia, ianuarie 1979 (Anul 48, nr. 11311-11335)

1979-01-03 / nr. 11311

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XLVIII Nr. 11 311 Miercuri 3 ianuarie 1979 4 PAGINI - 30 BANI MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, de TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1978 cu noi şi mari realizări in opera de construcţie socialistă. Muncind cu abnegaţie şi elan, eroica noastră clasă muncitoare a asigurat îndeplinirea programului de dezvoltare şi modernizare a industriei, a cărei producţie a crescut in cei trei ani ai cincinalului intr-un ritm mediu de peste 11 la sută. S-au obţinut, de asemenea, succese deosebite in agricultură, in creşterea producţiei agricole, in dezvoltarea tuturor ramurilor economiei naţionale. Ca urmare, a sporit avuţia socialistă, venitul naţional, ceea ce s-a reflectat în îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale întregului nostru popor. Aplicînd programul de creştere mai rapidă a veniturilor oamenilor muncii, in acest an am încheiat înainte de termen prima etapă a majorării retribuţiilor ; de asemenea, au fost mărite pensiile, alocaţiile pentru copii, s-a trecut la aplicarea săptăminii de lucru reduse. Succese de seamă am obţinut in înflorirea ştiinţei şi învâţămîntului, a creaţiei literar-artistice, in făurirea culturii noi, socialiste. Toate aceste realizări oglindesc forţa creatoare a poporului nostru, liber şi stăpin pe destinele sale, hotărirea sa de a înfăptui neabătut Programul elaborat de Congresul al Xl-lea, unitatea de granit a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, in jurul partidului comunist — conducătorul încercat al întregii naţiuni pe calea socialismului, bunăstării şi fericirii. Pentru minunatele rezultate obţinute in construcţia socialistă in anul 1378, doresc sa adresez clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor fiilor patriei — români, madirti, germani, sirbi şi de alte naţionalităţi .Trrtreguluî nostru popor, cele mai calde felicitări, precum şi urări de noi şi tot mai mari succese in activitatea viitoare. Peste citeva clipe intrăm in anul 1979 — cel de-al patrulea an al cincinalului. Prin obiectivele ce ni le propunem, prin continuarea dezvoltării în ritm inait şi modernizarea forţelor de producţie, a întregii economii naţionale, anul viitor va marca, fără îndoială, o nouă treaptă in ascensiunea rapidă a României pe drumul civilizaţiei şi progresului. Sarcina centrală in acest an este ridicarea la un nivel tot mai inait a activităţii economico-sociale, realizarea unei calităţi noi, superioare in întreaga operă de construcţie socialistă. Aceasta impune să valorificăm tot mai eficient potenţialul material şi uman de care dispunem, să promovăm cu fermitate cele mai noi cuceriri ale revoluţiei tehnico-ştiinţifice in toate domeniile. Ţinind seama de dificultăţile pe care le generează criza mondială de materii prime şi combustibil, să desfăşurăm o bătălie susţinută împotriva risipei, să asigurăm gospodărirea raţională a tuturor mijloacelor, să reducem substanţial consumurile materiale, cheltuielile de producţie, înfăptuind cu fermitate principiileautoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii întreprinderilor, folosind pe deplin cadrul democratic de participare a oamenilor muncii la conducerea diferitelor compartimente ale societăţii, să ridicăm spiritul de răspundere al tuturor colectivelor in buna gospodărire a avutului socialist. Să aplicăm ferm măsurile stabilite de partid pentru perfecţionarea continuă a conducerii societăţii, a statului, a relaţiilor de producţie şi sociale, pentru introducerea principiilor eticii şi echităţii socialiste in toate domeniile, pentru folosirea tot mai largă a cadrului democratic de manifestare liberă a personalităţii umane in toate domeniile. Realizind prevederile planului producţiei materiale, vom asigura înfăptuirea integrală a programului de creştere a bunăstării poporului. Făcind totul pentru satisfacerea cerinţelor de viaţă materiale şi spiritUefe ale maselor, sancţionăm pentru îmbogăţirea continuă a orizontului de cultură al oamenilor muncii, pentru ridicarea conştiinţei socialiste, realizind in viaţă politica partidului , al cărui ţel suprem este omul, făurirea unei vieţi libere, demne şi fericite pentru toţi fiii patriei. Vom acorda şi in anul ce vine atenţia cuvenită dotării forţelor armate şi întăririi capacităţii lor de luptă, pregătirii întregului popor pentru a fi gata oricind să apere cuceririle socialismului, independenţa şi integritatea patriei. Să intimpinăm, dragi tovarăşi şi prieteni, cu succese tot mai însemnate măreţul eveniment politic ce va avea loc anul viitor — cel de-al Xll-lea Congres al partidului, care va trasa obiectivele continuării operei de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintării României spre comunism. îmi exprim deplina convingere că, prin munca eroică a întregului nostru popor, strins unit in jurul partidului, anul 1979 va marca un nou şi important pas înainte in dezvoltarea forţelor de producţie, in ridicarea bunăstării materiale şi spirituale a maselor, in întărirea independenţei şi suveranităţii patriei noastre socialiste. Dragi tovarăşi şi prieteni, in anul 1978 România a desfăşurat o intensă activitate internaţională in slujba idealurilor de libertate, independenţă şi progres socia ale popoarelor, pentru promovarea unei politici ne în lume, de colaborare paşnică intre toate naţiunile, de destindere şi securitate. Şi in acest an s-a evidenţiat cu putere evoluţia contradictorie a vieţii internaţionale, confirmindu-se justeţea analizei şi orientărilor politicii externe a partidului şi statului nostru. Viaţa demonstrează că forţele progresului pot infringe, prinluptă unită, politica imperialistă şi colonialistă, din dominaţie şi forţă, pot împiedica agravarea climatului internaţional, declanşarea unor noi războaie şi a asigura o pacetrainică in lume. Intrăm in noul an cu hotărirea fermă de a inten- Mifoff şimar man .-»/rrfOTsronS'a active cu taine îurţiu-r * nile pentru soluţionarea problemelor complexe care confruntă omenirea, pentru consolidarea destinderii şi păcii. Vom face totul pentru dezvoltarea continuă a prieteniei, colaborării şi solidarităţii:cu toate ţările socialiste, vom amplifica şi mai mult, relaţiile multilaterale cu ţările in curs de dezvoltare, vom extinde raporturile cu ţările capitaliste dezvoltate, cu toate statele lumii, fără deosebire de orinduire socială. Vom aşeza ferm, ca şi pina acum, la baza relaţiilor noastre internaţionale deplina egalitate in drepturi, respectul independenţei şi suveranităţii naţionale, al dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur destinul, neamestecul in treburile interne şi avantajul reciproc, nerecurgerea la forţă şi la ameninţarea cu folosirea forţei — şi vom milita pentru generalizarea acestor principii in întreaga viaţă mondială. Vom acţiona ferm, împreună cu celelalte popoare europene, pentru ca noul an să marcheze un pas înainte în înfăptuirea securităţii şi păcii pe continentul nostru, in spiritul documentelor semnate la Helsinki. în mod deosebit, în anul 1979 este necesar sa fie sporite eforturile in direcţia dezangajării militare a continentului — care cunoaşte la ora actuală cea mai mare concentrare de armate şi armament, inclusiv nuclear , pentru crearea unui climat în care fiecare naţiune să se simtă la adăpost de orice amestec sau agresiune din afară, să-şi poată consacra plenar resursele progresului economic şi social. In anul ce vine se impun Intensificate acţiunile pentru lichidarea conflictelor ce mai dăinuie in lume pe calea tratativelor — singura modalitate raţională de soluţionare justă şi durabilă a problemelor litigioase dintre state — pentru stingerea tuturor focarelor de încordare, pentru abolirea definitivă a folosirii forţei in raporturile internaţionale, în acest cadru în mod deosebit trebuie asigurată instaurarea unei păci trainice şi echitabile in Orientul Mijlociu. Interesele progresului şi păcii generale cer ca anul 1979 să fie un an de acţiuni tot mai ferme pentru lichidarea subdezvoltării care afectează cea mai mare partea domeniiu pentru abolirea vechii politici imperialiste, colonialiste şi neocolonialisme ce a împărţit lumea in săraci şi bogaţi, pentru făurirea noii ordini economice internaţionale. Pe această cale se va putea asigura o colaborare cu adevărat echitabilă intre state, dezvoltarea liberă şi independentă a tuturor naţiunilor, accesul lor larg, in special al celor rămase in urmă, la cuceririle ştiinţei şi tehnicii moderne, ale civilizaţiei contemporane. Şi in anul ce vine, cea mai arzătoare aspiraţie a popoarelor continuă sa fie oprirea cursei înarmărilor, trecerea la dezarmare, şi in primul ririd la dezarmarea nucleară. De aceea, asigurind un echilibru care să nu pună în pericol securitatea nici unei părţi, trebuie făcut totul pentru reducerea sistematică, substanţială a cheltuielilor militare şi diminuarea efectivelor şi arsenalelor armate ale tuturor ţârilor, în mod deosebit ale celor care deţin cel mai mare potenţial militar. Este in interesul vital al tuturor naţiunilor ca in 1979 să se acţioneze cu şi mai mare fermitate pentru reducerea bugetelor militare, lichidarea bazelor militare străine şi a blocurilor, pentru făurirea unei lumi fără arme şi fără războaie. Avem toate temeiurile să privim viitorul cu optimism, convinşi că popoarele, forţele înaintate pot asigura instaurarea in lume a politicii noi, de egalitate şi respect intre naţiuni, de dezvoltare liberă şi independentă a fiecărui stat, de colaborare şi pace mondială. România este ferm hotărită să acţioneze intens, şi în anul ce vine, in strinsă solidaritate cu toate forţele antiimperialiste, cu toate popoarele, pentru triumful aspiraţiilor supreme de progres şi pace ale întregii omeniri. Dragi tovarăşi şi prieteni, Fie ca noul an sa aducă noi şi mari succese in înflorirea României socialiste, in realizarea Programului partidului ce corespunde celor mai înalte năzuinţe de prosperitate ale întregului nostru popor Fie ca anul 1979 să aducă tuturor popoarelor noi victorii in dezvoltarea lor liberă şi independentă, ar lupta pentru pace„ pentru făurirea unei lumi ma bune şi mai drepte pe planeta noastră ! Vă urez, tuturor, dragi compatrioţi, succese to mai mari in întreaga activitate consacrată propăşirii patriei, împlinirea tuturor dorinţelor şi aspiraţiile de mai bine, multă sănătate şi fericire! Din adincul inimii vă adresez tradiţionala urare „LA MULŢI ANI !" REVELION 79 o sărbătoare a optimismului, cu urări de muncă spornică, prosperitate şi înţelegere între popoare Clipa care, în sunetul grav al orologiului, în mireasma şi sub strălucirile bradului împodobit după datină, a despărţit anul 1978 de anul 1979 a fost, de fapt, un arc de triumf pe sub care am trecut, cu întregul nostru cortegiu de realizări şi izbinzi, spre timpul altei definitorii etape de mari împliniri, cel de-al patrulea an al cincinalului. Noaptea Revelionului a fost şi noaptea unei limpezi meditaţii asupra drumului nostru într-o istorie înfăptuită şi scrisă cu aurul muncii şi al succeselor, potrivit magistralului Program al partidului. Am păşit cu robust optimism şi cu pasul ferm într-un an în care ne aşteaptă noi şi importante răspunderi şi, prin împlinirea lor, noi şi trainice bucurii. Ne-am angajat să transformăm in realitate cuvintele pe care ni le-a adresat, la miezul acestei unice nopţi, secretarul general al partidului, preşedintele republicii, omul pe care-l iubim şi-l urmăm, tovarăşul Nicolae Ceauşescu : „Sarcina centrală în acest an este ridicarea la un nivel tot mai inart a activităţii economico-sociale, realizarea unei calităţi noi, superioare in întreaga operă de construcţie socialistă. Aceasta impune să valorificăm tot mai eficient potenţialul material şi uman de care dispunem, să promovăm cu fermitate cele mai noi cuceriri ale revoluţiei tehnico-ştiinţifice in toate domeniile". în noaptea Revelionului 1979 ne-am făcut urări. Urări de sănătate şi pace, muncă spornică şi prosperitate. Urări şi certitudini. Pentru că întregul nostru drum este luminat cu precizie şi pină departe de partidul sub a cărui conducere am înfăptuit, in 35 de ani, ciţi vom aniversa în 79 de la eliberarea ţării, transformări epocale in istoria patriei. Anul care a început este anul celui de-al Xll-lea Congres al partidului. Deci anul care va aduce muncii şi vieţii noastre lumina unor şi mai insufleţitoare perspective. Vom scruta şi mai adine viitorul, vom merge şi mai hotărît spre înfăptuirea năzuinţei noastre de aur — edificarea celei mai drepte şi mai bune orînduiri, societatea comunistă pe pămintul României. La mulţi ani, Românie socialistă, ţară a dreptăţii, demnităţii şi păcii ! Caruselul... succeselor, oraşul-capitală a ţării, viguroasă constelaţie de puternice familii muncitoreşti, noaptea dintre ani i-a găsit pe mulţi dintre cei ce se întâlnesc zilnic la locul de muncă din nou împreună. De astă dată, in jurul meselor de revelion, in săli împodobite cu cetină, in ambianţa tradiţională a sărbătorii Anului nou. La cumpăna anilor, in marile familii muncitoreşti a fost urmărit cu e moţie şi mesajul luminos, plin de sărbătare şi de îndemnuri spre nois de împliniri, al tovarăşului Cauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele Republicii Socialiste România — toastul înflăcărat, la care, ca intr-un legămint solemn, răspunde, după datină, întreg poporul. Este sentimentul pe care l-am trăit plenar, spre exemplu, in sala unde s-a organizat revelionul întreprinderii de utilaj chimic „Griviţa roşie“. Am ascultat mai inuii „Pluguşorul griviţenilor“ : „Acum dăm glas urării / Pentru-ntiiul Fiu al Ţării / Cel ce a ştiut să fie / Omul drept, de omenie / Cu un grij cutezător / înălţat spre viitor / Ca un fulger peste vreme / Să ne-ndemne, să ne cheme, / Spre noi vremuri de splendoare, / De avînt şi bunăstare ; / Pentru omu-acesta-anume, / Pentru omu-al cărui nume, / Cu dragoste-l poţi rosti / Şi-n bătaia inimii / Şi-ntr-a gindului văpaie : / Ceauşescu Nicolae! / Cu el, azi şi totdeauna, / Gindurile noastre-s una ! / Cu el, pe căi larg deschise, / Urmărim aceleaşi vise, / Şi-ntru făurirea lor / Ne-avintăm spre viitor. / Dragostea şi preţuirea / Pentru el, ne sunt unirea, / Care acuma se rosteşte / Cald, deschis şi româneşte, / în urarea strămoşească , / La mulţi ani să ne trăiască !“. Sunt rinduri dintr-o urare ce exprimă unitatea noastră strinsă in jurul Parţialului Comunist Român, in jurul secretarului general al partidului — tovarăşul NicolaeCeauşescu — hotărirea de a nu precupeţi nici un efort pentru realizarea Programului partidului de făurire a viitorului comunist al patriei. In minutele care au urmat mesajului, reporterul nostru a înregistrat următoarea declaraţie a lui Nicolae Florea, maistru: „In anul care a trecut, am îndeplinit indicaţia pe care ne-a dat-o tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de a asimila, o tehnologie nouă, modernă. Intr-un timp record am realizat o presă de 1 fî0O.f. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu ne îndeamnă la gindire tehnică novatoare, la un tot mai ascuţit simţ gospodăresc. Păşim in noul an — anul hotăritor al cincinalului noii calităţi — decişi să răspundem cu cinste înaltului indemn“. ...De la ,,Griviţa roşie“, spre artera estică — Bulevardul Muncii. Trecem pe lingă noua hală a întreprinderii de masini-unelte si agregate unde, cu numai citeva zile in urmă — în prezenta secretarului general al partidului — odată cu punerea in miscare a primului strung carusel de 16 m, s-a derulat ultimul act al uneia dintre cele mai importante premiere de virf, din anul 1978, ale industriei româneşti. Nimic nu mai aminteşte că aici, de-a lungul unui întreg an, nopţile au fost prefăcute în zile. Despre acest preţios dar oferit ţării un prag de nou an, un dar care înmănunchează inteligenţa şi inalta competenţă a oamenilor de aici, ca şi a celor cu care au conlucrat strins, aveau să ne vorbească trei făurari, trei prieteni care împreună cu familiile lor petrec revelionul în blocul O—25 din Aleea Macaralei: — îmi doresc să fiu la înălţimea îndemnurilor tovarăşului Nicolae Ceausescu, a cuvintelor pline de îmbărbătare pe care ni le-a adresat la sfirşitul anului trecut, cind ne-a strins mîinilele. Platforma caruselului de 16 metri. Aprecierea că astăzi putem realiza orice tip de masiniunelte reprezintă pentru noi, implicit, un angajament de onoare in faţa întregii ţări , vom continua eforturile pentru a asimila noi maşini, cu performanţe tehnice superioare, pe măsura cincinalului revoluţiei tehnicoştiinţifice. (Constantin Neagu, maistru la hala de maşini grele). — Un gind bun colaboratorilor de la Alba lulia. Sibiu. Roman. Rădăuţi, vecinilor de la ..23 August“ sau celor de la Întreprinderea de maşini grele, care ne-au ajutat să finalizăm in condiţii excelente cel mai mare strung fabricat pină acum in tară. Tuturor, felicitări • si la mai mare ! (Petru Brindusan, strungar la mecanică uşoară). — La gindurile colegilor mei aş vrea să adaug şi eu unul care este, de fapt, crezul suprem al muncii noastre, a tuturor, cu mai multe asemenea performanţe, căci fiecare din ele este o treaptă spre pace, spre o lume fără războaie, spre un viitor de bunăstare. (Mihalache Horne, lăcătuş in hala de maşini de rectificat). Tinereţe, optimism, certitudini. Revelioane ale tinereţii, in toată ţara, la case de cultură, în cămine studenţeşti, la cluburi. Cu exuberanţa vîrstei, cu multă muzică şi veselie, cu pluguşoare şi glume, cu înflăcărate ginduri şi proiecte, tînăra generaţie a păşit in noul an urîndu-şi o tinereţe matură — a muncii, a împlinirilor, a idealurilor revoluţionare. Prezenţi la două asemenea revelioane din Capitală, reporterii noştri relatează : ...Odată cu amurgul, mii de băieţi şi fete — muncitori, studenţi şi elevi — au luat drumul „cartierului veseliei“, cum este numit in seara cumpenei dintre ani pavilionul de tirguri şi expoziţii de lingă „Casa Scinteii“, locul unde se desfăşoară în fiecare an tradiţionalul revelion al tineretului bucureştean. Abia pătrunşi sub uriaşa cupolă de sticlă, tinerii s-au reintîlnit cu... ei înşişi, cu preocupările lor de zi cu zi. Emisiunea „Radio-Revelion“ — completată cu filme documentare de scurt-metraj proiectate pe un mare ecran — a înfăţişat tinerilor din Capitală cele mai semnificative dintre faptele lor de muncă din anul 1978. Date sintetice : peste 250 000 de tineri din întreprinderile industriale, de transporturi şi construcţii, din sfera serviciilor au participat zi de zi, cu fapte meritorii, in întrecerea „Tineretul — factor activ in realizarea cincinalului revoluţiei tehnicoştiinţifice“. Circa 150 000 de tineri au fost cuprinşi în numeroase acţiuni iniţiate de organizaţiile U.T.C. din cadrul Festivalului naţional „Cîntarea României“, pentru dezvoltarea creaţiei tehnice de masă. Peste 20 000 dintre ei au finalizat această participare prin invenţii, inovaţii şi raţionalizări. Au urmat muzica, poezia, dansul. ...Ora zero. Clipe de mare emoţie. Cei 6 000 de tineri au ascultat cu viu interes mesajul de Anul nou al secretarului general al partidului, preşedintele republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Au izbucnit spontan, din mii de piepturi, urate : „Mulţi ani trăiască!“, „Ceauşescu — la mulţi ani !“. „Mesajul adresat întregului popor de tovarăşul Nicolae Ceauşescu ne-a emoţionat, ne-a îmbărbătat, ne-a făcut să ne gîndim mai profund la răspunderile mari pe care le are tinăra generaţie. Noi, cei de aici, ca toţi tinerii ţării, păşim in 1979 cu optimism şi hotărirea de a munci şi învăţa pentru a ne sluji, cu toată dăruirea, patria noastră socialistă" — ne-a spus Maria Avram, unul din miile de participanţi la revelionul tineretului. ...Centrul universitar Bucureşti. Ca de obicei, atit la Grozăveşti, cit şi la Regie II (locurile desfăşurării revelionului), pavoazarea vie, multicoloră, spirituală şi luminăţia feerică au fost concepute şi realizate de studenţii de la arhitectură. După clipele solemne de la miezul nopţii, am ascultat declaraţiile citorva dintre participanţi. Adriana Dumitrescu, studentă anul VI la arhitectură : „îmi doresc, in '79, succes la lucrarea de diplomă, «Locuinţe terasate la Braşov». Şi imi doresc o intrare... triumfală in viaţa de producţie. Adică, o muncă rodnică“. Mircea Beuran, anul V medicină : „Sper ca anul ’79 să fie încă o treaptă temeinică în pregătirea mea de viitor chirurg. Vreau să răspund cu toate forţele mele condiţiilor şi încrederii pe care societatea noastră ni le oferă nouă, viitorilor specialişti“. Printre studenţii străini participanţi la acest revelion s-a numărat şi Jean Louis Bipakila, care a avut onoarea de a face parte dintre tinerii studioşi care i-au adresat tovarăşului Nicolae Ceauşescu călduroase felicitări cu prilejul conferirii Premiului „Simba“ pe anul 1978 : „Noi, studenţii străini aflaţi la studii in (Continuare in pag. a 11-a) . ________________________________^ „La mulţi ani". Românie socialistă, ţară a dreptăţii, demnităţii şi păcii! Făurarii locomotivelor diesel-hidraulice de la întreprinderea „23 August" din Capitală au călătorit, in noaptea cea mai lungă a anului, cu „locomotiva" veseliei şi a sentimentelor sărbătoreşti