Scînteia, iunie 1979 (Anul 48, nr. 11438-11463)

1979-06-01 / nr. 11438

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE. UNIŢI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XLVIII Nr. 11 438 Prima ediţie Vineri 1 iunie 1979 6 PAGINI-30 BANI TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU a primit pe vicepreşedintele C. C. al Frontului Naţional din R. S. Cehoslovacă Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, preşedintele Frontului Unităţii Socialiste, a primit, joi, pe tovarăşul Tomas Travniceu, vicepreşedinte al Comitetului Central al Frontului Naţional din R.S. Cehoslovacă, care, în fruntea unei delegaţii, face o vizită în ţara noastră, la invitaţia Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste. La primire a luat parte tovarăşul Mihai Dalea, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului Naţional al F.U.S. A fost de faţă Lamir Hanak, ambasadorul R.S. Cehoslovace la Bucureşti. Oaspetele a transmis tovarăşului Nicolae Ceauşescu un cald salut prietenesc din partea tovarăşului Gustav Husak, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist din Cehoslovacia, preşedintele Republicii Socialiste Cehoslovace, preşedintele C.C. al Frontului Naţional din R.S. Cehoslovacă, a C.C. al P.C. din Cehoslovacia şi C.C. al Frontului Naţional, urări de progres şi bunăstare poporului român prieten, precum şi dorinţa ca relaţiile cehoslovaco-române să se dezvolte continuu în toate domeniile. Totodată, el a mulţumit pentru onoarea de a fi primit, pentru sentimentele prieteneşti cu care au fost înconjuraţi membrii delegaţiei în timpul vizitei şi a împărtăşit impresii din călătoria efectuată în ţara noastră, dînd o înaltă apreciere rezultatelor obţinute de poporul român în edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a mulţumit şi a rugat să se transmită tovarăşului Gustav Husak, conducerii Partidului Comunist din Cehoslovacia şi Frontului Naţional, din partea sa, a C.C. al P.C.R., a F.U.S., un cald salut, împreună cu urări de bunăstare şi fericire poporului cehoslovac prieten, în cadrul întrevederii a fost manifestată satisfacţia pentru bunele relaţii de colaborare statornicite intre ţările şi popoarele noastre, între Frontul Unităţii Socialiste din România şi Frontul Naţional din Cehoslovacia, care cunosc un curs mereu ascendent. S-a subliniat necesitatea dezvoltării în continuare a colaborării şi cooperării în producţie, in folosul ambelor ţări şi popoare, al cauzei generale a socialismului şi păcii. Schimbul de vederi în probleme actuale ale vieţii politice internaţionale a evidenţiat necesitatea continuării eforturilor pentru înfăptuirea, ca un tot unitar, a prevederilor Actului final al Conferinţei de la Helsinki, consolidării procesului de destindere, dezangajare militară, dezarmare şi pace. A fost relevată hotărîrea României şi Cehoslovaciei de a-şi aduce în continuare contribuţia la soluţionarea pe cale politică a stărilor de încordare şi conflict din diferite zone ale lumii, statornicirea unor raporturi cu adevărat echitabile între state, care să aibă la bază principiile independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, întrevederea s-a desfășurat într-o atmosferă tovărășească, de caldă prietenie. Întimpinat cu sentimente de profundă dragoste şi stimă, într-o atmosferă de fermă şi responsabilă angajare muncitorească pentru înfăptuirea sarcinilor stabilite de partid TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUSESCU A FĂCUT IERI O VIZITA DE LUCRU IN CAPITALA Vizita a prilejuit o analiză rodnică a modului în care se înfăptuiesc in viaţă hotăririle Congresului al XI-lea şi ale Conferinţei Naţionale ale P.C.R. cu privire la dezvoltarea industriei pe trepte calitativ superioare şi, în mod deosebit, a subramurilor ei de vîrf. In cadrul acestei noi întilniri de lucru a secretarului general al partidului cu oameni ai muncii din Capitală, moment semnificativ al permanentului dialog purtat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu cu specialiştii, cu făuritorii bunurilor materiale, in probleme esenţiale ale activităţii economico-sociale, ale creşterii bunăstării poporului, au fost abordate aspecte privind căile practice menite să imprime o mai bună orientare a eforturilor, a resurselor umane şi materiale, pentru îndeplinirea şi depăşirea indicatorilor cantitativi şi calitativi ai planului pe 1979, an hotărîtor al cincinalului, precum și pentru realizarea cu succes a proiectelor de perspectivă privind dezvoltarea unor sectoare de vîrf ale industriei, capabile să asigure înaintarea fermă a economiei românești pe calea modernizării ei neîntrerupte, în centrul dialogului cu factorii de decizie din instituţii centrale şi întreprinderi, cu oamenii muncii s-au aflat, în mod firesc, problemele esenţiale de care depinde atingerea acestor obiective de ordin calitativ — folosirea cu maximum de eficienţă a fondurilor alocate penVizita începe la întreprinderea de avioane, unitate reprezentativă a industriei bucureştene, unde secretarul general al partidului este întimpinat de tovarăşii Ion Dincă, viceprimministru al guvernului, ministrul tru investiţii, înnoirea şi modernizarea structurii producţiei, perfecţionarea continuă a tehnologiilor de fabricaţie şi a pregătirii cadrelor, stimularea creaţiei ştiinţifice şi tehnice originale. Pe întregul parcurs al vizitei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a fost întimpinat cu vibrante manifestări de dragoste şi preţuire. Miile de bucureşteni au dat expresie şi de această construcţiilor industriale, şi Ion Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu este salutat cu deosebită căldură, cu entuziasm de muncitorii unităţii, care dată recunoştinţei profunde pe care întregul nostru popor o poartă secretarului general al partidului pentru întreaga, neistovita sa activitate, consacrată binelui şi propăşirii patriei şi cetăţenilor ei, hotărîrii lor ferme de a înfăptui neabătut politica partidului, de a-şi aduce întreaga contribuţie la înaintarea rapidă a ţării pe calea socialismului şi comunismului, aplaudă îndelung, cu însufleţire, scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“ , îi oferă secretarului general al partidului flori, exprimîndu-şi bucuria de a-l avea ca oaspete, mulţumindu-i pentru atenţia pe care o acordă activităţii lor, ce reia, la scara industriei socialiste şi pe un plan calitativ superior, o remarcabilă tradiţie românească. Directorul întreprinderii, inginerul Nicolae Gugui, prezintă, în prima parte a vizitei, citeva din realizările obţinute de colectivul unităţii, puternic mobilizat de sarcinile de mare răspundere ce i-au fost încredințate la precedenta vizită, efectuată aici de secretarul general al partidului cu un an in urmă. Pe o platformă în aer liber este expusă, intre altele, cea mai recentă realizare a colectivului de aici : prototipul unui avion utilitar destinat agriculturii, echipat cu motor cu piston, IAR-827, „Dacic“, a cărui producţie de serie va începe în curând. Sunt prezentate, tot aici, caracteristicile tehnice ale unui prototip similar, de capacitate sporită, care urmează să fie dotat cu motor turbopropulsor. Reţine, de asemenea, atenţia o nouă (Continuare în pag. a II-a) : • În dialogul cu muncitori, specialişti şi cadre de conducere din unităţi industriale, secretarul general al partidului a examinat probleme esenţiale ale îndeplinirii şi depăşirii indicatorilor cantitativi şi calitativi ai planului pe acest an hotărîtor al cincinalului. • Analiză temeinică, aprofundată a modului în care sunt transpuse în viaţă obiective importante privind dezvoltarea industriei pe trepte calitativ superioare şi, îndeosebi, a subramurilor ei de vîrf. • Recomandări preţioase pentru folosirea cu maximă eficienţă a fondurilor de investiţii, continua înnoire şi modernizare a structurii producţiei, perfecţionarea continuă a tehnologiilor şi a pregătirii cadrelor, stimularea creaţiei ştiinţifice şi tehnice originale. • Expresii elocvente ale hotărîrii neabătute a oamenilor muncii bucureşteni de a întîmpinacu noi şi strălucite succese cea de-a 35-a aniversare a eliberării patriei şi Congresul al Xll-lea al P.C.R., de a contribui cu toată energia la înaintarea rapidă a ţării pe calea socialismului şi comunismului. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a făcut în cursul dimineţii de joi, 31 mai, o vizită de lucru în cîteva mari unităţi industriale din Capitală. Au fost vizitate şi unele obiective edilitare din centrul Bucureştiului. În această vizită, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a fost însoţit de tovarăşii Ilie Verdeţ, Gheorghe Oprea, Gheorghe Pană şi Nicolae Constantin. Valorificarea plenară, la unalt nivel tehnic, a tradiţiilor industriei noastre aeronautice Un cald salut muncitoresc la întreprinderea de prefabricate Militari în faţa uneia dintre machetele care ilustrează dezvoltarea întreprinderii de avioane Fiori ale dragostei şi recunoştinţei VIITORII FAURARI AI ROMÂNIEI COMUNISTE DE MÎINE Pagina a IV-a Copiii României socialiste Creşterea şi educarea copiilor, pregătirea pentru muncă şi viaţă a tinerei generaţii constituie, în Republica Socialistă România, una dintre cele mai importante probleme ale politicii de partid şi de stat. Aceste obiective şi direcţii politice majore se regăsesc permanent şi cu consecvenţă în documente şi hotârîri de bază ale partidului şi statului nostru. Programul Partidului Comunist Român de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism, adoptat de Congresul al XI-lea al P.C.R., stabileşte, ca o sarcină esenţială a partidului, a întregii societăţi, creşterea şi educarea tinerei generaţii — viitorul însuşi al naţiunii noastre socialiste. Această orientare fundamentală, cu efecte politice şi sociale de o deosebită profunzime ------------------------pentru formarea celor mai tineri cetăţeni ai ţării — necunoscute nicicînd şi în nici o perioadă trecută a istoriei noastre — se regăseşte în practica cotidiană a activităţii partidului, în tot ce se întreprinde pentru viaţa şi sănătatea, pentru învăţătura şi vacanţa, pentru munca noilor eşaloane de constructori ai socialismului şi comunismului în România. Promotorul şi constructorul acestei ample şi ştiinţifice politici in domeniul creşterii şi educării tinerei generaţii este secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, care, referindu-se la scopul major al preocupărilor pentru formarea tinerelor noastre vlăstare, sublinia : „copiii patriei noastre se dezvoltă intr-un climat social, politic şi etic nou, superior, dispunînd de tot ceea ce este necesar pentru a se forma ca oameni înaintaţi, făuritori conştienţi şi pricepuţi ai României socialiste şi comuniste“. Participarea şi mobilizarea întregii noastre societăţi la înfăptuirea nobilului obiectiv de creştere şi educare a copiilor se reflectă şi în statuarea unui cadru juridic şi legislativ corespunzător. Grăitoare este, din acest punct de vedere, adoptarea, la sfîrşitul anului 1978, de către Marea Adunare Naţională, a Legii educaţiei şi învăţămîntului, document de o importanţă deosebită pentru şcoala românească — principalul factor de educare şi formare a tinerei generaţii, a omului în general. Odată cu preocuparea permanentă pentru perfecţionarea continuă a instrucţiei publice, pentru transformarea revoluţionară a şcolii, printr-o mai strinsă legare cu practica, cu viaţa, cu producţia şi cercetarea ştiinţifică, partidul şi statul nostru asigură crearea unor condiţii materiale corespunzătoare de învăţătură şi studiu, de înfăptuire cu consecvenţă a obiectivelor privind accesul neîngrădit al copiilor la învăţătură, ştiinţă şi cultură, la toate cuceririle civilizaţiei moderne, ocrotirea lor socială şi îngrijirea medicală, formarea tuturor -----------------------copiilor ca cetăţeni liberi, demni şi egali, participanţi activi la opera de înflorire multilaterală a patriei. Ilustrativ în acest sens este faptul că în anul şcolar 1978/1979 _______________ sunt cuprinşi in toate formele de învăţămînt aproape 6 milioane de copii şi tineri. La dispoziţia lor se află aproape 30 000 unităţi de invăţămint — 13 500 grădiniţe şi 14 500 şcoli generale — frecventate de peste 870 000 copii în învăţămintul preşcolar şi circa 3,5 milioane în cel primar şi gimnazial ; cei mai mici copii au la dispoziţie peste 90 000 de locuri în creşe. Numai în anul 1979, declarat de Adunarea Generală a O.N.U. ca An internaţional al copilului, vor fi date în folosinţă 3 000 săli de clasă, peste 33 500 locuri în internate şi aproape 11 000 locuri în ateliere şcolare, circa 23 000 noi locuri în grădiniţe. Totodată, se va acţiona pentru asigurarea unor condiţii tot mai bune de creştere a copiilor, printr-o atentă asistenţă socială şi sanitară, se vor construi noi policlinici, dispensare, spitale, preventorii şi creşe, cămine şi alte instituţii pentru îngrijirea nou-născuţilor, pentru ocrotirea mamei şi copilului. Deosebit de elocventă este, din punct de vedere al grijii pe care societatea o poartă generaţiilor noi, adoptarea în anul 1979 — Anul internaţional al copilului — de către Consiliul de Stat a Decretului privind majorarea alocaţiei de stat pentru copii din fondurile rezultate prin diminuarea cheltuielilor militare. Acest document, împreună cu Hotărirea Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. cu privire la acţiunile organizate în România în cadrul Anului internaţional al copilului s-au bucurat de aprecieri deosebite şi pe plan internaţional, la O.N.U. şi Constantin BOŞTINĂ preşedintele Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor, preşedintele Comitetului naţional român pentru UNICEF (Continuare în pag. a V-a) AZI - ZIUA INTERNAŢIONALĂ A COPILULUI LA VULCAN A intrat în funcţiune întreprinderea de confecţii în oraşul Vulcan — din bazinul carbonifer al Văii Jiului — a intrat in funcţiune noua întreprindere de confecţii. Această unitate economică a industriei uşoare este rodul înfăptuirii amplului program de măsuri elaborat din iniţiativa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului nostru, cu prilejul vizitei de lucru din anul 1977 în Valea Jiului. In întreprinderea de confecţii Vulcan vor lucra peste 1 000 de femei , fiice şi soţii ale minerilor. Maşinile şi utilajele de înalt nivel tehnic, cea mai mare parte fiind produse în ţară, asigură producerea a diverse tipuri de confecţii, a căror valoare se ridică anual la peste 130 milioane lei. (Sabin Cerbu).