Scînteia, ianuarie 1980 (Anul 49, nr. 11621-11645)

1980-01-03 / nr. 11621

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN Anul XLIX Nr. 11621 Joi 3 ianuarie 1930 4 PAGINI —30 BANI MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, de TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Anul 1979, pe care il încheiem peste cîteva minute, a marcat un nou pas înainte in dezvoltarea şi modernizarea bazei tehnico-materiale a societăţii noastre, in sporirea avuţiei naţionale şi ridicarea nivelului de trai al poporului, In înfăptuirea obiectivelor edificării socialismului şi comunismului pe pâmintul României. La 23 August am sărbătorit implinirea a 3 decenii şi jumătate de la victoria revoluţiei de eliberare naţională şi socială, trecind in revistă victoriile epocale obţinute de clasa noastră muncitoare, de întregul popor, sub conducerea Partidului Comunist, in înfăptuirea revoluţiei şi construcţiei socialiste, in lichidarea înapoierii ţării şi făurirea unei civilizaţii materiale şi spirituale noi, în afirmarea României ca ţară liberă, prosperă şi independentă. In acest an a avut loc, de asemenea, Congresul al Xll-lea al partidului, care a făcut bilanţul realizărilor dobîndite in actualul cincinal, a analizat stadiul actual al dezvoltării societăţii româneşti şi a stabilit obiectivele şi sarcinile pentru următoarea etapă istorică. Toate marile înfăptuiri in transformarea revoluţionară a societăţii, in creşterea potenţialului şi material şi spiritual, sunt rezultatul politicii partidului nostru, care aplică neabătut ideile socialismului ştiinţific, adevărurile universal valabile, la condiţiile concrete ale României, al elanului întregului popor care înfăptuieşte programul partidului ce exprimă interesele şi aspiraţiile supreme ale întregii naţiuni. Aceste realizări pun în evidenţă superioritatea arviețuirii noastre socialiste care asigură manifestarea plenară a energiei şi capacităţii creatoare a poporului nostru. Pentru succesele de seamă realizate pe toate planurile în anul 1979, adresez, in aceste momente solemne, cele mai calde felicitări clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregului popor care, sub conducerea gloriosului nostru partid, îşi făureşte, liber şi demn, propriul destin - destinul socialist şi comunist. Noul an în care intrăm este hotăritor pentru îndeplinirea cu succes a întregului cincinal. Să ne mobilizăm toate forţele pentru transpunerea cu succes in viaţă a prevederilor planului pe 1980, ridicînd la o calitate nouă, superioară, activitatea din industrie, agricultură, transporturi, construcţii, din ştiinţă şi învăţămint, din toate domeniile construcţiei socialiste. Să aplicăm ferm noul mecanism economico-financiar, întărind continuu autoconducerea şi autogestiunea economică şi ridicînd eficienţa întregii producţii materiale. Să menţinem mereu viu spiritul revoluţionar în muncă şi creaţie, să milităm neobosit pentru ridicarea nivelului de conştiinţă al maselor şi promovarea în toate sferele de activitate a principiilor eticii şi echităţii socialiste. Pregătirea şi desfăşurarea alegerilor de deputaţi în Marea Adunare Naţională şi în consiliile populare, ca şi crearea organizaţiilor proprii ale Frontului Unităţii Socialiste vor trebui să determine dezvoltarea şi mai puternică a democraţiei noastre socialiste, participarea tot mai activă a poporului la conducerea societăţii, la făurirea propriei sale istorii. Realizind obiectivele de plan in anul care începe peste cîteva clipe, să asigurăm pregătirea temeinică a trecerii la noul cincinal, la înfăptuirea concretă in viaţă a Directivelor Congresului al Xll-lea şi a celorlalte programe-directivă adoptate in înaltul forum al partidului. ..... ■ Strins uniţi in jurul Partidului Comunist Român - nucleul vital al întregii noastre naţiuni - să nu precupeţim nimic pentru a zidi in România cea mai dreaptă şi mai umană orinduire cunoscută in istorie - orinduirea socialistă şi comunistă. Dragi tovarăşi şi prieteni, Congresul al Xll-lea, analizind in spiritul concepţiei materialismului dialectic şi istoric marile schimbări şi mutaţii care au loc pe arena mondială, a pus în evidenţă atit intensificarea tot mai puternică a luptei maselor populare, a forţelor progresiste, a popoarelor pentru o viaţă liberă, independentă şi prosperă, cit şi amplificarea crizei economice, petroliere şi financiare, adincirea unor contradicţii, agravarea conflictelor existente şi apariţia altora noi, ivirea unor momente de încordare şi accentuarea instabilităţii in viaţa internaţională. Pornind de la aceste realităţi, partidul nostru a apreciat şi apreciază că singura alternativă la agravarea continuă a situaţiei mondiale este renunţarea la politica de forţă şi dictat, la amestecul în treburile interne ale altor state, la politica sferelor de influenţă şi hegemonie şi promovarea unei politici noi de colaborare egală in drepturi şi reciproc avantajoasă între toate statele. In acest spirit, Congresul a definit cu claritate poziţiile internaţionale ale României, liniile directoare ale politicii sale externe in perioada următoare. In anul pe care-l încheiem, patria noastră a continuat să se afirme pe plan internaţional ca un puternic detaşament revoluţionar in lupta pentru progres social, destindere şi pacşi. Vom promova şi in viitor, cu toată hotărîrea, o politică de prietenie şi o colaborare cu toate ţările socialiste - de care ne leagă idealurile şi ţelurile comune ale noii orinduiri - de relaţii multilaterale cu popoarele ce păşesc pe calea propăşirii economicosociale independente, lărgind, totodată, în spiritul coexistenţei paşnice raporturile cu ţările capitaliste dezvoltate, cu toate statele lumii, fără deosebire de orinduire socială. Şi din viitor vom situa consecvent, la baza întregii noastre politici externe,, principiile egalităţii în drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neaimestecului in treburile interne şi avantajului reciproc, ale nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa, militind neabătut pentru generalizarea lor in întreaga viaţă internaţională. Ca şi pînă acum, ne vom aduce intreaga contribuţie la cauza înfăptuirii securităţii pe continentul nostru, împreună cu celelalte popoare europene vom participa activ la buna pregătire a reuniunii de la Madrid, astfel incit aceasta să dea un puternic impuls înfăptuirii unitare a documentelor de la Helsinki, colaborării intre toate statele continentului şi, in mod deosebit, trecerii la măsuri concrete şi eficiente de dezangajare militară şi dezarmare, fără de care nu se pot concepe pacea şi securitatea in Europa şi in întreaga lume. Considerăm că este în interesul vital al tuturor popoarelor Europei să împiedice amplasarea de noi rachete şi arme nucleare pe continent, făcîndu-se totul pentru diminuarea înarmărilor, pentru reducerea uriaşelor arsenale militare concentrate in această regiune a lumii. O importanţă hotărîtoare pentru cauza păcii are renunţarea la forţă şi la ameninţarea cu forţa în relaţiile dintre toate statele, soluţionarea problemelor litigioase dintre ele numai pe cale politică, paşnică, prin tratative intre părţile interesate. In acest context, apreciem că trebuie intensificate eforturile pentru realizarea in Orientul Mijlociu a unei păci globale, trainică și juste care să ducă la retragerea Israelului din teritoriile ocupate și la asigurarea dreptului la autodeterminare pentru poporul palestinian, inclusiv constituirea unui stat propriu independent. Irrtperativul cel mai arzător al timpurilor noastre, dezideratul vital al tuturor popoarelor, este realizarea dezarmării, și în primul rînd a dezarmării nucleare. Asigurîndu-se un echilibru care să nu pună in pericol securitatea nici unei părţi, trebuie făcut totul pentru reducerea sistematică a cheltuielilor militare, a efectivelor militare şi armamentelor, retragerea trupelor străine în graniţele naţionale, lichidarea bazelor şi a blocurilor militare şi făurirea unei lumi fără arme şi fără războaie. Uriaşele fonduri ce se cheltuiesc astăzi pentru înarmare să fie îndreptate numai spre asigurarea progresului economico-social al popoarelor, spre îmbunătăţirea continuă a vieţii pe planeta noastră. Se impune, totodată, să se acţioneze mai ferm pentru lichidarea subdezvoltării in care se mai află o mare parte a omenirii, precum şi a oricăror forme de inegalitate şi asuprire a altor popoare, pentru instaurarea unei noi ordini economice internaţionale, bazată pe relaţii echitabile, de deplină egalitate, care să asigure progresul tuturor ţărilor şi, îndeosebi, al celor rămase în urmă, să înlesnească accesul neîngrădit al tuturor naţiunilor la cuceririle civilizaţiei moderne. Soluţionarea constructivă a marilor probleme ce confruntă omenirea impune, mai mult ca oricând, participarea activă a tuturor statelor — fără deosebire de mărime sau orinduire socială la viaţa internaţională, democratizarea largă a relaţiilor interstatale, întărirea rolului Organizaţiei Naţiunilor Unite în promovarea colaborării, păcii şi securităţii mondiale. Realitatea demonstrează că stă în puterea popoarelor ca, acţionind unite, cu fermitate şi consecvenţă, să împiedice agravarea climatului internaţional, izbucnirea unui nou război şi să impună un curs nou în politica mondială, de destindere şi colaborare, să asigure triumful cauzei libertăţii şi independenţei, pacea şi securitatea pe planeta noastră. Dragi tovarăşi şi prieteni, Să facem totul pentru a realiza cu deplin succes planul pe anul 1980 şi pe întregul cincinal, pregătind, totodată, temeinic trecerea la cincinalul viitor, asigurînd traducerea în viaţă a istoricelor hotăriri ale Congresului al Xll-lea al partidului, a măreţului Program de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism ! Fie ca noul an să aducă tuturor popoarelor izbinzi tot mai însemnate în realizarea aspiraţiilor lor de progres şi bunăstare, de dezvoltare liberă, de colaborare şi pace I Cu prilejul Anului nou, vă urez tuturor, dragi tovarăşi şi prieteni, succese, satisfacţii şi bucurii cit mai mari în muncă şi viaţă, realizarea dorinţelor şi aspiraţiilor de mai bine, multă sănătate şi fericire ! In aceste clipe sărbătoreştii vă adresez, dragi concetăţeni, urarea tradiţională : 1(LA MULŢI ANI !“. REVELIONUL '80 O sărbătoare a marilor bucurii a încrederii în viitorul nostru tot  cum, ci să citiţi aceste rinduri, ţara întreagă îşi începe prima ei zi de muncă dintr-un an pe care ni-l dorim mai spornic, mai plin, adăugind o mai bogată zestre la ceea ce am dobindit prin înfăptuirea politicii partidului, în cea mai fertilă epocă din istoria neamului — anii construcţiei socialiste. Am păşit pragul acestui an intr-o noapte pe care e greu s-o dăm uitării. Pentru că în această noapte, a revelionului 1980, pe toate întinderile României, din crestele Carpaţilor pînă în şesurile Dunării, din pămînturile transilvane şi pină în obcinile Bucovinei, din Banat în Dobrogea, a fost noaptea nopţilor, noaptea străluminată de gindul succeselor adunate intr-un an şi de flacăra unor mari şi frumoase proiecte pentru anul 1980 şi pentru mai departe. O noapte a nopţilor, o sărbătoare a sărbătorilor, încălzită de bogăţia, de emoţia şi frumuseţea datinilor, aureolată de sentimentul plenitudinii, al forţei, al optimismului. In milioane de ferestre a strălucit lumina acestei nopţi, lumină lingă lumină, om lîngă om — o puternică unitate a tuturor cetăţenilor ţârii, ca întotdeauna. Iar atunci cină, la miezul nopţii, ne-a vorbit secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, amintindu-ne faptele şi ideile care ne dau putere şi îndemnîidu-ne, din sufletul său cald şi generos, către o şi mai hotărită acţiune, a întregului popor, pentru a transforma în realitate ceea ce se cuprinde in istoricele documente ale Congresului al Xll-lea al partidului, am trăit cu putere înălţătoare clipe, ne-am îmbărbătat in hărnicia şi cutezanţa noastră. Ne-am făcut urări de succese în activitatea noastră, urări de sănătate şi putere de muncă, urări de prosperitate şi fericire, urări tradiţionale, dar care sunt şi concrete anticipări ale unei realităţi — pentru că in România socialistă, previziunile, urările devin, prin precizia proiectelor, prin rodnicia muncii, realitate. Reporterii şi corespondenţii „Scinteii“, aflaţi in noaptea aceasta alături de oamenii care s-au adunat sa petreacă împreună revelionul, ne-au transmis secvenţe, imagini, ginduri ale celor mai diferite categorii de cetăţeni, din cele mai diverse colţuri de ţară. Notaţii transcrise in grabă, dar care poartă, tocmai de aceea, culoarea şi emoţia sărbătorii. „ Tineri in ţara tinereţii“ Sub cupola Pavilionului expoziţional din Piaţa Scinteii, intr-un decor feeric, sub razele de lumină ale pomului de iarnă, şi-au dat intilnire peste 6 000 de tineri spre a petrece împreună revelionul 1980. Muncitori in marile întreprinderi bucureştene, brigadieri pe şantierele naţionale ale tineretului, studenţi, militari, cercetători şi proiectanţi, specialişti din cele mai diverse domenii de activitate.. Unde se adună atâţia tineri se instalează de la sine voia bună. Pe la mesele orînduite în largi rotiri spre toate laturile sălii, se rostesc urări pentru '80, bogate in toate. Melodii alerte cheamă mereu alte şi alte perechi la dans. Pe scenă se spun glume şi snoave, marcate cu aplauze şi izbucniri spontane in cascade de ris, în vreme ce marele ecran din mijlocul sălii sau micile ecrane de pe la mese îmbie, în momente de relaxare, la călătorii pe alte , nesfîrşite cărări ale bucuriei oamenilor. „Tineri în ţara tinereţii“ — anunţă deodată vocea crainicului şi noaptea prefăcută-n zi dă la iveală momente emoţionante, momente-simbol pentru împlinirile anticipate ale anului '80 cuprinse, ca intr-un legămint solemn. in Mesajul rostit de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la posturile de radio şi televiziune, în clipele dinaintea marelui toast al ţării. Mesajul preşedintelui Republicii adresat către toţi cetăţenii ţării sădeşte încrederea in drumul de succese pe care îl străbatem sub conducerea partidului, îndeamnă pe fiecare — muncitori, ţărani, intelectuali, români, maghiari, germani, pe toţi fiii naţiunii noastre socialiste — la noi succese de prestigiu în 1980, în efortul de a îndeplini exemplar hotâririle Cogresului alXII-lea al Partidului Comunist Român. O tonică revărsare,, a bucuriei în cele mai diverse ipostaze din acordurile antrenante ale remizelor de muzică tînără sau de muzică populară ; d in mişcarea plină de graţie a ansamblurilor coregrafice ; în urările colindătorilor sosiţi cu pluguşorul spre a cînta tinerii şi faptele lor de ispravă înscrise in cronica acestui cincinal ; în imaginile, dense prin semnificaţii, derulate de ecran , in parodii şi, Cuplete cu tîlc despre atitudini şi fapte ce stirnesc hazul general , in iureşul dansului , modern, al veşnic tinerelor sîrbeşi al „Periniţei“, in variate alte reprize distractive — realizate cu concursul generos al sutelor de artişti , amatori, al unor renumite formaţii şi ansambluri artistice, al unor cunoscuţi interpreţi de muzică uşoară şi muzică populară dintr-o fericită osmoză a virtuţilor artei amatoare şi profesioniste,ce se anunţăde bun augur pentru cea de-a IlI-a ediţie a Festivalului naţional „Cîntarea Romaniei". Toate, acestea, într-o desfăşurare non-stop, pina în zori de ziuă, au conferit primei nopţi a anului însemnele de durată ale optimismului cu care tinăra generaţie porneşte in noul an, însemne ce dau certitudinea împlinirii proiectelor îndrăzneţe ale, mersului nostru, inctinte. Un revelion care a început... mai de mult Blocul A, din Piaţa Atenei, străjuieşte, parcă asemenea unui , turn de cetate, intrarea intr-unui din cele mai moderne cartiere noi ale Aradului — Calea Romanilor. In apartamentul cu nr. 36, cu citeva clipe înainte de trecerea în mult aşteptatul an nou, atmosfera e caldă, sărbătorească. Gazda, maistrul Vasile Luca, ne vorbeşte, emoţionat, cu ochii aţintiţi asupra ceasului : — Sărbătorim revelionul, după cum vedeţi, nu cere restrins, că să zic aşa. Două familii. Familia mea şi a soţilor Traian şi Aurelia Dorog, respectiv cumnatul şi cumnata. Toţi muncim la întreprinderea mecanică pentru agricultură şi industrie alimentară. Ne-am gindit ca şi de revelion să fim tot împreună. De fapt, noi am putea spune că am trăit ziua de 31 decembrie în... 1 noiembrie, atunci cind colectivul nostru de muncă ,a raportat Îndeplinirea cu 417 zile mai devreme a sarcinilor de plan pe întregul cincinal. Un avans ■ care ne-a permis să realizăm, numai în acest an o producţie industrială suplimentară în valoare de 110 milioane lei. Satisfacţii personale ? Sint destule. Am implinit, in aceste zile, 22 de ani de cind lucrez in întreprindere. Formaţia de 61 dei oameni pe care, o conduce, de din parţi, mereu fruntaşă. Ce aş mai putea să adaug ? Poate faptul că mă pasionează, de cind, mă ştiu, maşinile şi tot in acest an am realizat o inoVație la -----------------_----------------V ^Continuare in pag. a II-a) şi împliniri, mai luminos O tonică revărsare de bucurie la revelionul tinereţii Foto.. S. Cris"