Scînteia, ianuarie 1980 (Anul 49, nr. 11621-11645)

1980-01-03 / nr. 11621

,î'"Se 8 nte 121 ° ^ j*£*^~ ~S^o 1 nto 19 m MESAJE DE ANUL NOU MOSCOVA. — In mesajul adresat poporului sovietic cu prilejul Anului nou, Comitetul Central al P.C.U.S., Prezidiul Sovietului Suprem și Consiliul de Miniștri ale U.R.S.S. arată că 1979 a fost, pentru oamenii sovietici, un an de muncă creatoare, in care au fost repurtate succese însemnate, depăşindu-se dificultăţile intimpinate. Industria socialistă sovietică înaintează cu paşi fermi. Au intrat în funcţiune sute de mari întreprinderi, iar oamenii muncii din agricultură au înregistrat rezultate bune. Realizări remarcabile au fost obţinute în cucerirea spaţiului cosmic, in dezvoltarea ştiinţei şi a culturii. In legătură cu situaţia pe plan internaţional, mesajul reliefează faptul că in 1979 Uniunea Sovietică a continuat să înfăptuiască consecvent programul luptei continue pentru pace şi colaborare internaţională. Un eveniment important — apreciază mesajul — l-a constituit semnarea, între U.R.S.S. şi S.U.A., a Acordului pentru limitarea armamentelor strategice ofensive, a cărui ratificare şi transpunere in viaţă vor deschide noi posibilităţi pentru încetarea creşterii arsenalelor de arme racheto-nucleare. Se înregistrează o creştere a cererilor maselor populare către guverne în favoarea opririi cursei înarmărilor. In ce priveşte Uniunea Sovietică, se subliniază în mesaj, aceasta va continua să facă tot ce depinde de ea pentru triumful cauzei păcii. SOFIA. — In tradiţionalul mesaj de Anul nou adresat poporului bulgar la posturile de radio şi televiziune, referindu-se la problemele economice ale ţării. Todor Jivkov, prim-secretar al C.C. al P.C. Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat al R.P. Bulgaria, a relevat că în 1980 se pot aştepta rezultate mai bune pe calea traducerii în viaţă a politicii economice elaborate de cel de-al XI-lea Congres al P.C.R. Principalele ţeluri ale ţării, se arată în mesaj, vor fi o inaltă productivitate socială a muncii, o producţie de mărfuri de bună calitate la preţuri competitive, colaborarea reciproc avantajoasă şi diviziunea internaţională a muncii pe baza utilizării cuceririlor progresului tehnico-ştiinţific. Viaţa internaţională în 1979 a fost complexă şi contradictorie, a arătat Todor Jivkov, relevind că Bulgaria va lupta şi pe viitor cu toate forţele sale pentru triumful păcii. Todor Jivkov s-a referit si la contextul complex şi contradictoriu din economia mondială, relevind că in prezent continuă să se adîncească criza energetică şi a materiilor prime, iar in ţările capitaliste cresc in continuare inflaţia şi şomajul. Avind în vedere că Bulgaria importă materii prime, combustibili, maşini, produse industriale şi agricole, este firesc ca starea de lucruri de pe piaţa internaţională să se răsfringă şi asupra ei. Suntem in măsură să spunem poporului nostru, a afirmat T. Jivkov, că noi nu numai că am fost capabili sa prevenim o scădere a nivelului de viaţă, dar am reuşit să asigurăm creşterea bunăstării materiale şi culturale a lui VARŞOVIA. — Luind cuvântul la posturile de radio şi televiziune, Edward Gierek, prim-secretar al C.G. al P.M.U.P., a relevat că, deşi anul care a trecut nu a ferit Polonia de dificultăţi şi de griji, in 1979 tara a devenit mai puternică, mai modernă. Precizînd că in momentul de faţă are loc o dezbatere generală in cadrul căreia sint examinate propunerile pentru Programul pe care îl va adopta cel de-al VIII-lea Congres al partidului. E. Gierek a arătat că acesta va permite să se consolideze cuceririle socialismului şi să se obţină noi realizări, să se definească sarcinile cele mai urgente şi mai importante. Anul care a trecut, a spus E. Gierek, a fost pentru Polonia şi pentru Europa un nou an de pace. In întreaga perioadă postbelică, a spus vorbitorul, Polonia a aspirat neabătut spre pace. Noi concretizăm acest lucru sprijinind fiecare iniţiativă de pace, lărgind colaborarea cu alte ţări, contribuind la edificarea încrederii reciproce dintre popoare. De aceea, noi nu putem ramine indiferenţi faţă de planurile de înarmare care pot distruge fundamentul păcii şi destinderii pe continentul nostru. Avertizăm împotriva pericolului războiului şi morţii, intrucît aceasta este îndatorirea morală a noastră, a polonezilor, în faţa generaţiilor noastre şi a generaţiilor viitoare, a subliniat Edward Gierek. PARIS. — In mesajul său de Anul nou, preşedintele Republicii Franceze, Valery Giscard d’Estaing, a declarat că Franţa acţionează pentru pace, atit in planul acţiunilor sale diplomatice, cit şi, în perspectivă, prin iniţiative in cadrul dialogului dintre ţările occidentale industrializate şi ţările în curs de dezvoltare, „cu scopul de a extirpa cauzele inegalităţilor şi tensiunilor din lume“. Şeful statului francez şi-a exprimat speranţa. Că înţelepciunea va triumfa. Evocînd criza economică, preşedintele d’Estaing a menţionat că pentru Franţa preţul ce ii va plăti va fi mai mare decit în perioada 1973—1974, dar, a afirmat el, ţara este mai bine pregătită pentru a rezista şocului. BONN. — In mesajul său de Anul nou, cancelarul R.F.G., Helmut Schmidt, a declarat că guvernul federal „îşi va mobiliza întreaga energie“ pentru a menţine in deceniul următor relativa stabilitate economică de care se bucură R.F.G. în raport cu majoritatea partenerilor săi occidentali. El a avertizat în legătură cu dificultăţile ce s-ar putea ivi în deceniul care începe şi care, a spus el, nu se datorează numai incertitudinilor legate de resursele energetice. Pe de altă parte, el s-a pronunţat pentru continuarea şi dezvoltarea procesului de destindere şi cooperare in Europa, care va fi cu atit mai rodnic cu cit se va produce într-un context mondial de destindere şi pace. LUANDA. — Preşedintele M.P.L.A. — Partidul Muncii şi al Republicii Populare Angola, Jose Eduardo Dos Santos, a anunţat naţiunii, în mesajul său de Anul nou, crearea Adunării Poporului şi tinerea, in 1980, a congresului extraordinar al M.P.L.A. — Partidul Muncii. El a relevat că componenţa Adunării Poporului va fi predominată de muncitori şi de ţărani şi că instituirea acestui organ va face mai eficientă participarea maselor populare la viaţa economică şi socială a ţării. Existenţa partidului şi forţa lui, a declarat Eduardo Dos Santos, au devenit, astăzi, un factor incontestabil al vieţii noastre. BELGRAD. In mesajul de Anul nou, preşedintele R.S.F. Iugoslavia, Iosip Broz Tito, a arătat că în anul care a trecut s-au obţinut rezultate foarte bune in dezvoltarea economică a ţării,rezultate care sint cu atit mai valoroase cu cit s-au realizat in condiţiile cind asupra Iugoslaviei s-au abătut grave calamităţi naturale — cutremure şi inundaţii — şi de serioasă criză economică pe plan mondial. In centrul atenţiei noastre în anul viitor — a subliniat preşedintele Tito — se va situa politica de stabilizare economică şi dezvoltare a relaţiilor socialiste de autoconducere. Referindu-se la situaţia internaţională, Iosip Broz Tito a subliniat necesitatea unor progrese substanţiale pe calea destinderii şi soluţionării crizelor şi problemelor acumulate. „De o mare importanţă se prezintă rezolvarea în mod concret şi constructiv a problemelor foarte serioase ale ţărilor in curs de dezvoltare şi trecerea la edificarea noii ordini economice internaţionale“. Amintind, că în 1980 va avea loc reuniunea C.S.C.E. de la Madrid, preşedintele Tito a declarat : „Salutăm şi vom saluta orice iniţiativă îrn direcţia destinderii şi dezarmării, apreciind-o drept o contribuţie reală la instaurarea unei atmosfere mai favorabile soluţionării crizelor acute din diverse părţi ale lumii“. Vom continua, că şi în anul trecut, să promovăm o politică de prietenie, colaborare şi bună vecinătate, de întărire a respectului şi Încrederii reciproce cu ţările vecine. NAŢIUNILE UNITE. — Cu prilejul Anului nou, secretarul general al Naţiunilor Unite, Kurt Waldheim, a dat publicităţii un mesaj în care se arată „că, in deceniul care a trecut, O.N.U. a jucat un rol important in limitarea sau lichidarea conflictelor ce au avut loc, în alinarea chinurilor şi suferinţelor cauzate de acestea“. In acelaşi timp, O.N.U. şi-a continuat eforturile de a facilita găsirea de soluţii paşnice marilor probleme internaţionale. In acest sens, O.N.U. a luat o serie de iniţiative noi şi de amploare în vederea soluţionării problemelor globale cu care se ■ confruntă omenirea. Aceste eforturi au fost consacrate, în primul rind, problemelor dezarmării, definirii şi dezvoltării noii ordini economice internaţionale, problemelor mediului înconjurător, populaţiei, alimentaţiei, drepturilor femeii, comerţului şi dezvoltării, ştiinţei şi tehnologiei, precum şi dreptului mării. Referindu-se la rolul Organizaţiei Naţiunilor Unite, mesajul afirmă că organizaţia mondială simbolizează eforturile internaţionale care se străduiesc să asigure dreptul tuturor naţiunilor, mari sau mici, de a-şi spune cuvîntul în problemele care confruntă lumea. După ce relevă că în lume mai există multe probleme nerezolvate, multe inegalităţi, conflicte, fenomenele foametei şi sărăciei, mesajul subliniază că „acestea nu sunt, însă, motive de a dispera, ci de a ne înzeci eforturile in scopul întăririi O.N.U. ca for de realizare a unei ordini viitoare mai sănătoase“. Arătind că „in cursul celor 35 de ani, care s-au scurs de la sfirşitul celui de-al doilea război mondial, a luat fiinţă o lume nouă, o lume a statelor independente şi suverane, hotărîte să trăiască in libertate şi demnitate“, mesajul conchide că „acest fapt reprezintă în sine o evoluţie istorică ,de primă importanţă, şi, în acelaşi timp, realizarea unei game largi de principii şi obiective înscrise în Carta O.N.U.“. BUDAPESTA. „ Anul care a trecut poate fi calificat, în pofida tuturor problemelor existente, drept un an încununat de succese, în care poporul nostru a trăit şi a muncit in pace, se arată în mesajul de Anul nou al lui Pal Losonczi, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.S.U., preşedintele Consiliului Prezidenţial al R. P. Ungare. Referindu-se la situaţia internaţională, Losonczi a apreciat că evenimentele care au loc in lume sint complexe şi contradictorii. Mai mult decit atit, a spus el, acestea comportă pericolul încordării. Dar, in pofida tuturor acestor fapte, noi sîntem convinşi că viitorul aparţine coexistenţei paşnice şi destinderii, lărgirii in continuare a colaborării dintre ţări cu orînduiri sociale diferite. Acordăm în continuare o mare atenţie obiectivului ca direcţia decisivă a vieţii internaţionale să fie şi să rămînă destinderea, se arată un mesaj. ROMA. — în mesajul adresat italienilor cu prilejul Anului nou, preşedintele Alessandro Pertini a amintit problemele majore cu care se confruntă ţara cum sunt şomajul şi terorismul „care s-a declanşat necruţător in Italia“. Preşedintele Pertini s-a oprit in mod deosebit asupra problemelor tineretului, pe care l-a chemat să acţioneze pentru idealurile nobile ale poporului italian. In continuare, şeful statului italian şi-a exprimat îngrijorarea in legătură cu pericolul de război ce se degajă din cursa înarmărilor şi a exprimat dorinţa unei „dezarmări totale şi controlate“. HELSINKI. — Luind cuvîntul la posturile de radio şi de televiziune finlandeze cu prilejul Anului nou, preşedintele Finlandei, Urho Kalevala Kekkonen, a dat o inaltă apreciere Actului final al Conferinţei pentru securitate şi cooperare in Europa. Acest document, a subliniat el, a definit direcţiile întăririi securităţii şi colaborării pe continentul european. Preşedintele Kekkonen a apreciat ca deosebit de importantă menţinerea unei situaţii in care in Europa de nord să nu existe arma nucleară. Dezvoltarea politicii de pace in Europa de nord reclamă eforturi permanente ale tuturor statelor din aceasta zonă — a subliniat preşedintele Finlandei, LONDRA. — Primul ministru al Marii Britanii, Margaret Thatcher, a cerut cetăţenilor ţării — in mesajul de Anul nou — să întîmpine noul deceniu cu speranţe şi o nouă stare de spirit, pentru depăşirea dificultăţilor cu care este confruntată Anglia. In ciuda recesiunii, in ciuda nenumăratelor necunoscute care ne înconjoară, a spus premierul, destinul ţării noastre se află acolo unde a fost întotdeauna din propriile noastre mîini. BERNA, — Preşedintele Confederaţiei Elveţiene, Georges-Andre Chevallaz, a apreciat că în general bilanţul pe anul care a trecut este pozitiv pentru Elveţia, dar aceasta „nu trebuie să ducă la euforie“. El a apreciat câ această dezvoltare are un caracter provizoriu, iar stagnările bruşte nu sunt excluse. (Agerpres) — « România în Imm • Contact» Internaționale • Convorbiri .# Prezențe „PREŞEDINTELE NICOLAE CEAUŞESCU - PRIETEN ADEVĂRAT AL POPOARELOR ARABE" Un articol din revista kuweitiană „Al Yaqza" KUWEIT I (Agerpres). — Revista kuweitiană „AL YAQZA“ publică, sub semnătura cunoscutului politolog şi om politic dr. Bashir Aridy, un articol privind personalitatea prestigioasă a preşedintelui Nicolae Ceauşescu, politica internă şi externă, realistă şi novatoare, a partidului şi statului nostru. ,,Congresul al Xll-lea al P.C.R. — arată articolul — a reunit un mare număr de partide si organizaţii politice din lume in jurul idealurilor păcii, dezarmării, combaterii politicii de blocuri militare şi asigurării drepturilor popoarelor la autodeterminare — idealuri cărora le-a dat expresie cu putere preşedintele Nicolae Ceauşescu. Prin glasul preşedintelui său — se arată in continuare — România şi-a exprimat sprijinul deplin şi efectiv faţă de ţările în curs de dezvoltare,in lupta lor împotriva exploatării economice şi dominaţiei politice“. După ce prezintă pe larg poziţia României socialiste faţă de soluţionarea conflictului din Orientul Mijlociu — considerată ca principială şi constructivă — autorul arată, între altele, că, ta ontribuie in mod substantirea de specialitate a de cadre din diferite s,irecum şi a mii de tine , pentru ca, în per ştia din urmă să poai viitoarei lor patrii „Nicolae Ceauşescu - în acest context — a demonstrat de multe ori că ne doreşte binele şi, aşa cum a menţionat şi Yasser Arafat, preşedintele Comitetului Executiv al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei, a fost primul care a sprijinit conceptul statului palestinian independent“. Un accent deosebit este pus, în continuare, pe expunerea conceptului preşedintelui Nicolae Ceauşescu privind rolul ce revine, pe plan mondial, în actuala etapă, statelor mici şi mijlocii, ţărilor în curs de dezvoltare. Referindu-se, în încheiere, la politica internă a partidului şi statului nostru, pusă neabătut în slujba intereselor şi aspiraţiilor întregului popor român, autorul lansează un apel pentru a se studia şi a se desprinde învăţămintele necesare din experienţa României, „unde preşedintele Ceauşescu a pus temeliile solide ale egalităţii intre toţi cetăţenii ţării, indiferent de naţionalitate, şi a asigurat întregului popor libertatea de conştiinţă şi de exprimare constructivă“. COLABORARE FRUCTUOASĂ din ziarul egiptean „Al Ahram" RICUNASTÄRII POPORl NECTIV IENTAL AL POLITICII STI CARA ires). .— Tri- Înfloririi rilor economiei mistl A ahedinţi^ trans- naţionale, relării care le mite : S itegia preşedin- conecteaz, sa structurală telui Nj cu asupra dez- şi in din ii sale ascenvoltării telerate a Romă- dente. In ezvoltarea acniei“, 2 dean de mare celerată i nico-materiale tiraj „1 as“ publică nu este destibuie la egaarticol arată că „intre Uzarea r dezvoltare a ideile care caracteri- României nilor avansate zează activitate teore- din punct economic, latică şişedintelui Repu- creşterea ale active la bliciimânia, Nicolae diviziunea ă a muncii“. Ceauşul frunte ii ocupă „Cu o ma convingere — concep .p.„ dezvoltării economi- subliniază preşedintele cealăriei in vederea depăşirii Nicolae Ce e in relief astadiului de tară in curs de dezvol- devârul cu mobilizarea tare“. „De aici — continuă articolul tuturor foxarea ridicării — şi opţiunea politică profund fun- eficienţei .nomice şi adamentată in opera preşedintelui creşterii, pă, a venitu României în favoarea menţinerii unei lui naţiona a tins obiectiînalte rate pentru fondul de dezvol- tul fundând ei politici — tare, ca unică alternativă în vederea ridicarea ia măstării poprogresului tuturor regiunilor tării,porului“. CAIRO 31 — Ziarul poporul român în eforturile sale da egiptean „A publică in ridicare a patriei pe noi culmi ale amplu arii e scoate in progresului şi civili" şi. evidenţa îpetuos al economiei i ib]iniindu-se Articolul rr odata, cam câ perioada ,ilă in acest activitatea mală Româdomeniu es lă 1965, cind una promi daţii de prietovarăşul Iscu a fost teme şi i toate ţările ales in frului • Comu- lumii. Un J este acordist Romi id că „rit dat prezelor de colamul antic tare a in-borare c .ia şi Egipt, dustriei r printre cele meriţionin aţiile de comat înai e", articolul operare „contribuie la ilustrează stire uriaşul întărirea de producţie salt călită iv realizat de de catedia egipteană“ MANIFESTĂRI CU PRILEJUL ANIVERSĂRII REPUBLICII La sediul Asociaţiei naţionale a scriitorilor şi artiştilor peruani (A.N.E.A.) a avut loc o adunare festivă dedicată aniversării proclamării Republicii în România şi celui de-al Xll-lea, Congres al P.C.R.. Cu acest prilej, s-a încheiat ciclul de conferinţe despre România, organizat de Asociaţia , de prietenie şi relaţii culturale peruano -române, Universitatea naţională „Mayor de San Marcos“ şi A.N.E.A. In cadrul conferinţelor s-au prezentat momente importante ale istoriei poporului român, realizările deosebite ale României socialiste in diferite domenii. A fost scoasă in evidenţă calda simpatie şi profunda apreciere de care se bucură in Peru România şi preşedintele Nicolae Ceauşescu. ★ Sub titlul : „A 32-a aniversare a proclamării Republicii în România“, cotidianul sirian .,AL BAAS“ publică un articol în care reliefează realizările obţinute de poporul român. Ziarul arată apoi că: Relaţiile dintre Partidul Baas Arab Socialist şi Partidul Comunist Român, dintre popoarele român şi sirian sunt dintre cele miai bune. Ne exprimăm speranţa că raporturile de prietenie dintre cele două ţări şi popoare se vor dezvolta în continuare“. La rindul său, cotidianul „AL SAOURA", după ce scoate în evidenţă importanţa proclamării Republicii, subliniază relaţiile foarte bune ale României atit cu Siria, cit şi cu celelalte ţări arabe. „Cea mai mare importanţă pentru întărirea relaţiilor de prietenie dintre cele două tari şi popoare, arată ziarul, au avut-o intîlnirile dintre preşedinţii Hafez Al-Assad şi Nicolae Ceauşescu, care au stabilit relaţii foarte bune între ei“. * Postul de radio mozambican a difuzat un comentariu dedicat aniversării proclamării Republicii in România, iar ziarul „NOTICIAS“ a publicat un articol, în care, după ce se subliniază importanţa evenimentului, menţionează sprijinul pe care poporul român îl acordă luptei de eliberare a popoarelor din Africa australă. (Agerpres) GALA DE FILME LA RANGOON RANGOON 31 (Agerpres). — In capitala Birmaniei a avut loc o gală de filme documentare româneşti. Au participat funcţionari superiori din M.A.E. birmanez, Ministerul Culturii, şefi ai misiunilor diplomatice din Rangoon. Au fost prezentata filmele „România — casa noastră“, „Fata de pe Someş“ şi „Poiana Braşov“, care s-au bucurat de un deosebit succes. Rezultatele scrutinului din Togo LOME 2 (Agerpres). Potrivit datelor publicate în capitala togoleză, 99,9 la sută din alegătorii acestei ţări s-au pronunţat duminică în favoarea proiectului de Constituţie şi pentru alegerea lui Gnassingbe Eyadema ca preşedinte al republicii. Conform aceloraşi rezultate, lista unică a celor 67 de membri ai Adunării Naţionale, prezentată de Partidul Adunarea Poporului Togolez, a întrunit 96 la sută din sufragii. Alegerea preşedintelui s-a făcut pentru o perioadă de şapte ani, iar cea a deputaţilor pentru următorii cinci ani. AGENŢIILE DE PRESA - pe scurt NORMALIZAREA RELAŢIILOR INTRE SUDAN ŞI UGANDA. Comunicatul comun publicat la Khartum la încheierea vizitei oficiale in Sudan a ministrului de externe al Ugandei, Otema Ahmadi, arată ca cele două ţări au hotărit să-şi normalizeze relaţiile promovînd raporturi de bună vecinătate, pe bază de neamestec în treburile interne. S-a hotărit redeschiderea ambasadelor sudaneză şi ugandeză In capitalele celor două tari. PIETRO NENNI A ÎNCETAT DIN VIAŢA. Preşedintele Partidului Socialist Italian, Pietro Nenni, a încetat din viaţă la Roma, în noaptea de luni spre marţi, în urma unui atac cardiac. Pietro Nenni era în vîrstă de 88 de ani. CRIZA DE GUVERN DIN ISLANDA. Preşedintele Islandei, K. Eldjarn, a declarat că nu doreşte să candideze la alegerile prezidenţiale din vara anului 1980. Această precizare intervine intr-un moment de impas politic in Islanda, unde pare tot mai puţin posibilă formarea unui guvern majoritar. In primăvara anului, acesta, relatează agenţia Reuter,, s-ar putea să fie programate alegeri generale, iar organizarea de alegeri prezidenţiale, din vară, ar putea să complice şi mai mult scena politică islandeză. EDUCAŢIA IN NUMELE PROGRESULUI — este deviza sub care s-a desfăşurat în Zambia anul şcolar încheiat acum citeva zile. Numai la Universitatea din capitala ţării, Lusaka, au absolvit cursurile diferitelor facultăţi peste 600 de specialişti, care vor lucra în ramurile economiei şi culturii. Totodată, organele de resort au luat măsurile corespunzătoare pentru ca in timpul vacanţei mii de studenţi şi şcolari să participe la muncă voluntară in cadrul întreprinderilor industriale şi in fermele agricole, ca şi pe şantierele de construcţie ale ţarii. CONVOCAREA CONGRESULUI EXTRAORDINAR AL M.P.L.A. Comitetul Central al M.P.L.A. - Partidul Muncii din Angola a hotărit convocarea congresului extraordinar al partidului in decembrie 1980, informează agenţia Angop. Totodată, Comitetul Central a dezbătut probleme ale perfecţionării activităţii organelor puterii populare şi ale activităţii ideologice a partidului. DEFICITUL BALANŢEI COMERCIALE A S.U.A. In cursul lunii noiembrie 1979, deficitul balanţei comerciale a Statelor Unite a fost de 1,42 miliarde dolari, inregistrind o uşoară reducere faţa de lunile precedente, în primul rind ca urmare a limitării importurilor de petrol. Departamentul Comerţului a precizat că în luna noiembrie S.U.A. au importat 219,6 milioane barili, cu 53 milioane barili mai puţin decit în octombrie, ceea ce reprezintă cel mai scăzut nivel al importurilor americane de petrol din ultimii doi ani. In urma acestei evoluţii a comerţului exterior, experţii apreciază că deficitul total al balanţei comerciale a S.U.A. ar urma să se cifreze, în 1979, la 20 miliarde dolari (faţă de 28,56 miliarde dolari — în 1978). PLENARA. La Cotonou a fost dat publicităţii comunicatul plenarei Comitetului Central al Partidului Revoluţiei Populare a Beninului, care a adoptat măsuri menite să ducă la întărirea structurii organizatorice apartidului, la intensificarea conducerii de către partid a luptei revoluţionare a poporului din Benin. S-a hotărit crearea de noi instituţii democratice in conformitate cu prevederile Constituţiei. EXTINDEREA COOPERĂRII ANDINE. în anul 1979 s-au înregistrat progrese însemnate pe calea extinderii cooperării dintre ţările membre ale Pactului Andin, declară, in cotidianul „El Comercio“, care apare la Quito, W. Herrera, membru al organismului executiv al acestei organizaţii din care fac parte Bolivia, Columbia, Ecuador, Peru şi Venezuela. Aceste progrese s-au inregistrat atit pe linia sporirii schimburilor comerciale dintre tarile membre, cit si in domeniul extinderii acţiunilor de cooperare, a spus el. SERVICIU DE TRANSPORT MARITIM. După cum informează agenţia China Nouă, cu începere de la 1 ianuarie se asigură un serviciu regulat de transport maritim intre portul Xiamen (Amoy) şi Hong Kong. Realizarea acestui serviciu va permite locuitorilor din Hong Kong şi Macao să-şi viziteze rudele şi prietenii de pe continent şi, totodată, va facilita schimbul de produse între acestea şi provinciile chineze de pe litoral. LA ALGER au luat sfirşit lucrările plenarei C.C. al Partidului Frontul de Eliberare Naţională din Algeria. Plenara a discutat probleme legate de crearea de celule de partid in Întreprinderi, de dezvoltarea economică a tării in perioada 1980—1990, de construcţia de locuinţe, irigaţii şi de învăţămint. Plenara a adoptat rezoluţii privind întărirea rolului partidului în viaţa socială şi economică a Algeriei. CAPITALA JAPONIEI are, în prezent, 11 684 932 locuitori. Faţă de sfirşitul anului 1978, populaţia oraşului Tokio s-a redus cu 9 964 persoane. ACCIDENT. Şase persoane au încetat din viaţă şi alte 35 au fost rănite in urma unui accident de autobuz în Columbia. Autocarul care făcea legătura între Tunja- Garagoa a căzut în apele unui rîu. SECRETARUL GENERAL AL O.N.U. LA TEHERAN. Aflat in vizită la Teheran, secretarul general al O.N.U., Kurt Waldheim, a avut in cursul zilei de miercuri o prima întrevedere oficială cu ministrul de externe al Iranului, Sadegh Ghotbzadeh, informează agenţia PARS citată de agenţiile Reuter şi France Presse. DECES. Ro .Tae Sok, membru supleant al Comitetului Politic al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, membru al Comitetului Popular Central al R.P.D. Coreene, vicepremier al Consiliului Administrativ şi preşedinte al Comitetului de Stat al Planificării, a încetat din viaţă la 31 decembrie 1979, în urma unui accident — anunţă agenţia A.C.T.C. OPŢIUNI ENERGETICE ÎN FRANŢA. In perioada 1980—1985, la fiecare două luni în Franţa va fi dată in funcţiune cite o nouă centrală electrică, pentru a spori producţia de energie a ţării, a declarat André Harrot, preşedintele Consiliului superior al societăţii „L’électricité de France“. El a precizat că, între ţiţeiul din ce în ce mai puţin accesibil şi utilizarea încă insuficientă a energiei nucleare, importantele rezerve de cărbune ale ţării pot contribui in mod substanţial la reducerea dependenţei ţării in ceea ce priveşte aprovizionarea cu combustibili. ..LE PEUPLE“ (BELGIA) ŞI-A ÎNCETAT APARIŢIA. După o existenţă de 95 de ani, cotidianul „Le Peuple“, al Partidului Socialist Belgian, işi încetează apariţia. Ultimul său număr a fost pus in vinzare luni. Odată cu „Le Peuple“ işi încetează apariţia publicaţiile regionale „Le Monde du Travail“ şi „Le Travail“, editate de acelaşi grup de presă, care întimpină dificultăţi financiare. SĂRBĂTOAREA NAŢIONALĂ A REPUBLICII DEMOCRATICE SUDAN Excelenţei Sale Domnului GAAFAR MOHAMMED EL NIMEIRI Preşedintele Republicii Democratice Sudan KHARTUM Cu prilejul celei de-a XXIV-a aniversări a proclamării independenţei Republicii Democratice Sudan, vă adresez calde felicitări şi cele mai bune urări de sănătate şi fericire personală, de prosperitate şi progres pentru poporul sudanez prieten,, îmi exprim convingerea că, acţionind în spiritul Tratatului de prietenie şi cooperare, al înţelegerilor la care am ajuns împreună la Khartum, relaţiile de prietenie şi strînsă conlucrare dintre ţările noastre se vor dezvolta tot mai mult,in interesul popoarelor român şi sudanez, al cauzei păcii, independenţei şi colaborării între toate naţiunile. NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Republicii Socialiste România Străbătut de cel mai lung fluviu din lume, ale cărui ape permit irigarea unor vaste întinderi aride, Sudanul acordă în mod firesc o atenţie deosebită dezvoltării agriculturii. Această preocupare, conturată încă din primii ani de după proclamarea independenţei (1 ianuarie 1956), a devenit tot mai evidentă odată cu instaurarea noului regim condus de preşedintele Gaafar Mohammed El Nimeiri. In decursul ultimului deceniu, autorităţile de la Khartum au adoptat un şir de măsuri care au dus la extinderea considerabilă a suprafeţelor agricole şi la apariţia in valea Nilului a noi zone cultivate. Astfel, poporul sudanez se mîndreşte cu sistemul Gezira, care furnizează 75 la sută din producţia de bumbac a ţării, cu exploatările agricole Khashm El Girba şi Rahad, cu proiectul de hidroamelioraţii Gongoli — care va permite irigarea, în prima fază, a unei suprafeţe de peste 300 000 hectare şi va îmbunătăţi simţitor navigaţia fluvială. O preocupare de prim ordin a guvernului sudanez o constituie, de asemenea, crearea unei industrii de sine stătătoare, condiţie esenţială a consolidării independenţei. In acest scop, pe harta economică a Sudanului, au apărut un şir de importante obiective industriale, iar altele se află in construcţie. In spiritul politicii sale consecvente de solidaritate cu lupta tinerelor state africane pentru dezvoltare economică şi socială, pentru consolidarea independenţei. România socialistă urmăreşte cu viu interes succesele dobindite de poporul sudanez. Intre Republica Socialistă România şi Republica Democratică Sudan s-au statornicit relaţii de prietenie şi colaborare bazate pe principiile respectării independenţei, egalităţii, neamestecului in treburile interne, avantajului reciproc — relaţii care cunosc un curs mereu ascendent. O contribuţie de seamă la dezvoltarea acestor legături au avut-o intilnirile şi convorbirile dintre preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Gaafar El Nimeiri’ la Khartum şi Bucureşti. Tratatul de prietenie şi cooperare intre Republica Socialistă România şi Republica Democratică Sudan, acordurile şi înţelegerile realizate în luna aprilie 1979, cu prilejul vizitei în Sudan a şefului statului român, au deschis noi şi ample perspective conlucrării dintre cele două ţări şi popoare, in avantajul reciproc, al cauzei păcii şi colaborării internaţionale. PORTUGALIA Aprobarea componenţei noului guv€ LISABONA (Agerpres). — Premierul desemnat al Portugaliei, Francisco Sa Carneiro, lider al Partidului Social-Democrat şi al coaliţiei electorale care a obţinut majoritatea fodurilor în parlament în alegerile legislative intercalate de la 2 decembrie 1979, a anunţat la Lisabona aprobarea de către preşedintele Antonio Ramalho Eanes a listei noului cabinet portughez. Noul guvern va depune jurămîntul la 3 ianuarie. Potrivit Constituţiei, de la această dată cabinetul dispar o perioadă de 10 zile pentru a zenta în Adunarea Republicii (pentul ţării) programul său de vernămmnt. '■' Locţiitor al primului ministr noul cabinet este Diogo Freitas Amarai, care ocupă, în acelaşi şi funcţia de ministru de ext. Amaro Da Costa este titularul Misterului Apărării, în timp ce Ado Barette deţine portofoliul Mterului Industriei și Energeticii. India în ajunul alegerilor parlamentare DELHI 2 (Agerpres). — Marţi seara s-a încheiat campania elec- torală în acele regiuni ale Indiei unde votul din cadrul alegerilor legislative generale se va desfăşură joi, urmind ca vineri seara să ia sfîrşit campania în regiunile unde scrutinul va avea loc duminică, 6 ianuarie. Corpul electoral indian urmează să desemneze 542 de membri ai noii Camere a Deputaţilor, care să o înlocuiască pe cea dizolvată la 22 august 1979, ca urmare a crizei guvernamentale declanşate prin sciziunea intervenită in cadrul Partidului Janata, aflat la conducere. La urne sunt chemaţi peste 360 milioane alegători, numărarea voturilor urmind să înceapă duminică, 6 ianuarie, iar rezultatele oficiale fiind aşteptate in jurul datei de 9 ianuarie. Greva siderurgiştilor britanici LONDRA 2 (Agerpres). Peste 100 000 de muncitori din industria siderurgică britanică au intrat miercuri in grevă, în urma eşuării negocierilor care au avut loc între sindicate şi conducerea companiei „British Steel“. Siderurgiştii revendică majorarea veniturilor lor, in condiţiile în care rata anuală a inflaţiei a depăşit nivelul de 17 la sută. Observatorii relevă că aceasta este prima grevă generală organizată in sectorul siderurgic al Marii Britanii, din anul 1926. C. E. E. O agendă dificilă pentru primele şase luni ale anului ROMA 2 (Agerpres). — Incepînd de la 1 ianuarie, reprezentanţilor Italiei le revine sarcina de a prezida reuniunile la diferite niveluri ale Pieţei comune, in conformitate cu principiul rotaţiei alfabetice stabilit prin Tratatul de la Roma (de constituire a C.E.E.). Referindu-se la cele şase luni cit va dura mandatul miniştrilor italieni şi al şefului guvernului, agenţia Reuter apreciază că pe aceştia ii aşteaptă o perioadă dificilă, pe măsura problemelor cu care sunt confruntaţi „cei nouă“. Chiar de la început — scrie agenţia — mai precis din 7 ianuarie, premierul italian va avea misiunea, deloc uşoară, de a discuta cu un ministru britanic cererea guvernului de la Londra privind reducerea contribuţiei Marii Britanii la bugetul comunitar, problemă care nu a putut fi rezolvată la nici o reuniune a Pieţei comune desfăşurată în 1979. La puţine zile după aceasta, menţionează Reuter, premierul Francesco Cossiga va discuta cu preşedintele Comisiei C.E.E., Roy Jenkins, una dintre problemele care provoacă divergenţe între membrii Pieţei comune, şi anume cea a cheltuielilor legate de aplicarea politicii agricole a „celor nouă“ şi, mai ales, repartizarea acestor cheltuieli. In felul acesta, relevă sursa citată, se vor desfăşura lucrurile şi in lunile ce vor urma. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA : Cod 71341, Bucureşti Piaţa Scinteii nr. 1 Tel. 17 60 10, 17 60 20. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzorii din intreprinderi şi instituţii. In străinătate, abonamentele se fac prin ILEXIM — departamentul export-import presă, P. O. BOX 136—137 telex : K 226, București, str. 13 Decembrie nr. 3. Tiparul : Combinatul Poligrafic CASA SCINTEU 40 360