Scînteia, septembrie 1980 (Anul 49, nr. 11829-11853)

1980-09-02 / nr. 11829

ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul L Nr. 11829 Marţi 2 septembrie 1980 6 PAGINI-30 BANI In spiritul preocupărilor statornice ale secretarului general al partidului de a analiza la faţa locului, împreună cu oamenii muncii, cu specialiştii, modul cum se acţionează pentru creşterea producţiei şi utilizarea mai eficientă a resurselor carbonifere, in scopul sporirii potenţialului energetic al ţării, s-a desfăşurat ieri VIZITA DE LUCRU A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU ÎN BAZINUL CARBONIFER AL OLTENIEI Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a făcut în cursul zilei de luni o vizită de lucru in importantele bazine carbonifere Rovinari şi Motru din judeţul Gorj. In această vizită, conducătorul partidului şi statului nostru a fost însoţit de tovarăşii Ilie Verdeţ, Emil Bobu şi Virgil Trofin. La plecarea din Capitală, secretarul general al partidului, preşedintele Republicii, a fost salutat de membrii şi membrii supleanţi ai Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., de secretari ai C.C. al P.C.R. Noua vizită de lucru a secretarului general al partidului s-a înscris, ca toate întilnirile sale cu făuritorii de bunuri materiale de pe întreg cuprinsul patriei, in stilul de muncă profund democratic inaugurat cu 15 ani in urmă, de cind la crima partidului și statului se află, prin voinţa întregii naţiuni, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, stil a cărui esenţă constă in consultarea permanentă cu masele, în dialogul direct cu oamenii muncii in vederea elaborării şi stabilirii in comun a celor mai eficiente căi şi mijloace de înfăptuire a obiectivelor dezvoltării economice şi sociale a României pe calea socialismului^şi comunismului. Desfăşurată în climatul de puternică angajare a tuturor, oamenilor muncii^ a întregului popor pentru înfăptuirea exemplară a actualului cincinal şi pregătirea condiţiilor pentru realizarea Directivelor trasate de cel de-al XII-lea Congres al partidului pentru viitorul cincinal, vizita s-a constituit, prin întreaga sa desfăşurare, într-o manifestare puternică a unităţii întregului popor în jurul partidului, al secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, omul care şi-a închinat şi îşi închină întreaga sa muncă şi viaţă fericirii şi propăşirii patriei, prosperităţii naţiunii noastre socialiste, libere şi suverane. La acest început de toamnă mănoasă, gorjenii — minerii de astăzi — rememorează cu emoţie prima întîlnire cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în anul 1966. Fiecare etapă a dezvoltării judeţului s-a legat apoi nemijlocit de vizitele de lucru întreprinse de secretarul general al partidului în această zonă a ţării. De fiecare dată, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a jalonat cu clarviziune direcţiile de acţiune, căile pentru înfăptuirea obiectivelor stabiliţi, în vederea dezvoltării acestor meleaguri, valorificării cu (Continuare în pag. a II-a) Dragi tovarăşi şi prieteni, Doresc, în primul rînd, să vă adresez dumneavoastră, tuturor locuitorilor oraşului Motru şi judeţului Gorj un călduros salut din partea Comitetului Central al Partidului, Consiliului de Stat şi Guvernului, precum şi a mea personal. Împreună cu cele mai bune urări şi, totodată, salutul mineresc : „Noroc bun !“. (Urale şi aplauze puternice. Se scandează îndelung „Ceauşescu prim-miner Ne aflăm in bazinul minier al Gorjului, intr-o vizită de lucru. Am dorit să vedem cum se înfăptuiesc hotăririle Congresului al XII-lea al partidului, planul pe 1980, să cunoaştem cum asigură minerii gorjeni cărbunele atit de necesar pentru energia întregii ţări. Trebuie să vă spun că, în general, avem impresii bune. Am constatat progrese însemnate în organizarea carierelor, în folosirea utilajelor, în întărirea disciplinei şi ordinii, în creşterea pregătirii profesionale şi, ca rezultat, in realizarea in condiţii mai bune a prevederilor stabilite în plan de a da patriei cărbune mai mult. De asemenea, am constatat rezultate mai bune şi la energeticieni. Prin mai buna funcţionare a agregatelor, printr-un început de mai bună gospodărire a cărbunelui, ei au asigurat realizarea şi livrarea unei cantităţi mai mari de energie. Ştiu că şi alte unităţi din judeţul Gorj au rezultate bune în activitatea lor. De aceea, doresc să adresez minerilor şi energeticienilor, în primul rînd, felicitări pentru rezultatele obţinute pină acum şi urarea de noi şi noi succese! (Urale şi aplauze puternice. Se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“). Doresc, de asemenea, să adresez felicitări celor 7 000 de oameni ai muncii care au răspuns chemării Comitetului Central al partidului şi au venit aici pentru a contribui la realizarea în condiţii mai bune a programului menit să asigure cărbune mai mult patriei. Adresez cele mai calde felicitări şi brigăzilor de tineret, precum şi militarilor patriei care lucrează în acest bazin minier ! (Aplauze puternice, urale. Se scandează „Ceauşescu şi poporul !“)• De asemenea, adresez calde felicitări muncitorilor din toate întreprinderile Gorjului, ţărănimii, tuturor oamenilor muncii din judeţ pentru rezultatele obţinute pină acum, precum şi urarea de a face totul pentru a obţine succese cit mai mari, pentru a încheia planul pe acest an şi întregul cincinal situindu-se pe un loc cit mai de frunte. (Aplauze şi urale puternice. Se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“). Doresc să menţionez cu multă satisfacţie că, in întreaga ţară, oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, înfăptuiesc neabătut programul elaborat de Congres, prevederile planului, asigurind astfel condiţii să putem încheia cu succes cincinalul 1976—1980 în industrie, chiar cu o anumită depăşire. Iată de ce doresc de aici, de la Motru, să adresez felicitări tuturor oamenilor muncii din întreaga ţară pentru minunatele realizări în făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate in România. (Urale şi aplauze puternice, îndelungate. Se scandează „Ceauşescu — P.C.R.!“). Avem rezultate bune în agricultură, în dezvoltarea celorlalte ramuri de activitate economică, precum şi în invăţămint, ştiinţă şi cultură. Toate acestea demonstrează cu putere faptul că Programul elaborat de Congresul al XII-lea constituie chezăşia înaintării ferme a României spre societatea socialistă multilateral dezvoltată, spre societatea comunistă. (Aplauze şi urale puternice). Ca rezultat al acestor minunate realizări pe care le-am obţinut în toate domeniile de activitate, am putut să înfăptuim neabătut prevederile programului suplimentar de creştere a veniturilor şi a nivelului de trai al oamenilor muncii. După cum este cunoscut, în prezent aplicăm cea de-a doua fază a majorării retribuţiei, care se va încheia în linii generale pină la sfîrşitul acestui an. Aceasta va asigura creşterea retribuţiei reale a oamenilor muncii cu circa 30 la sută, faţă de 20 la sută, cit prevăzusem în actualul plan cincinal. Această creştere mult mai mare decit era prevăzut, a veniturilor oamenilor muncii, se datoreşte rezultatelor obţinute in sporirea bogăţiei naţionale, muncii entuziaste a întregului nostru popor, făuritor conştient al vieţii sale libere şi fericite. (Urale şi aplauze puternice , se scandează „Ceauşescu şi poporul !“). Realizarea programului de creştere a bunăstării materiale şi spirituale atestă cu putere că tot ceea ce înfăptuim in patria noastră socialistă este destinat dezvoltării generale a societăţii, ridicării continue a nivelului de trai al poporului — ţelul suprem al politicii partidului nostru comunist, esenţa societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe care o edificăm în România. (Aplauze şi urale, se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“). In orice parte a ţării, în toate judeţele şi localităţile se pot constata eforturile creatoare ale poporului nostru, atit în industrie, agricultură, ştiinţă, cultură, cit şi in dezvoltarea construcţiei de locuinţe, în realizarea de noi oraşe şi aşezări înfloritoare, însuşi Motru este o expresie şi un rezultat al construcţiei socialiste. Pentru minerii din Gorj a început construcţia a trei noi oraşe care, in ciţiva ani, vor ajunge aproape la nivelul oraşului Motru. Şi iî alte judeţe şi zone ale ţării apar noi şi noi oraşe şi localităţi înfloritoare, făcînd astfel ca, odată cu dezvoltarea industriei, a bazei materiale, să se îmbunătăţească neîncetat condiţiile de locuit, de viaţă ale tuturor locuitorilor patriei noastre socialiste. (Aplauze şi urale puternice. Se scandează „Ceauşescu şi poporul !“). Ca să mă refer numai la judeţul Gorj, este evident că dacă nu dezvoltam producţia minieră, dacă nu realizam centralele electrice, nu dezvoltam industria şi alte activităţi economice, nu puteam să realizăm nici oraşele, nici dezvoltarea generală a satelor şi ridicarea veniturilor oamenilor muncii. Deci tot ceea ce realizăm este rezultatul nemijlocit al dezvoltării industriei, a agriculturii şi altor sectoare de activitate. Pe această bază putem asigura şi creşterea veniturilor, ridicarea gradului general de civilizaţie al întregului nostru popor. (Aplauze şi urale puternice ; se scandează „Stima noastră şi minciuna, Ceauşescu—România !“). Astăzi, oricine poate constata ce au realizat, într-o perioadă istorică scurtă, clasa muncitoare în alianţă cu ţărănimea, cu intelectualitatea, toţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregul nostru popor, sub conducerea Partidului Comunist Român, în făurirea celei mai drepte societăţi din lume — societatea socialistă. Trebuie să vă declar că am discutat cu mulţi oaspeţi care au participat la a XXXVI-a aniversare a revoluţiei de eliberare socială şi naţională şi care au declarat că sunt entuziasmaţi de felul în care poporul român îşi dezvoltă patria liberă, independentă şi prosperă. (Aplauze şi urale Îndelungate. Se scandează „Ceauşescu şi poporul !“). Noi — mă refer la cei mai în virstă, fiindcă aici sunt şi mulţi tineri — ştim ce a reprezentat orinduirea burghezo-moşierească ; ştim condiţiile de muncă şi de viaţă ale oamenilor muncii de atunci , ştim şi în ce situaţie se găsea in trecut judeţul Gorj, care avea foarte puţină industrie, dar, în schimb, in anii fascismului, avea un puternic lagăr în care comuniştii şi antifasciştii stăteau închişi. Astăzi, judeţul Gorj — ca, dealtfel, toate judeţele patriei noastre — trăieşte o viaţă nouă, înfloritoare. Anul acesta şi judeţul Gorj va depăşi — ca multe alte judeţe — producţia de 10 miliarde lei, înscriindu-se printre judeţele în plină dezvoltare. (Aplauze şi urale puternice. Se scandează „Ceauşescu — P.C.R.!“). Avem deci, dragi tovarăşi şi prieteni, tot dreptul să privim cu satisfacţie şi mîndrie la ceea ce am realizat prin munca unită a poporului nostru in făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România. Ştim că sunt încă multe greutăţi, că în activitatea de pină acum s-au comis şi greşeli, au existat şi o serie de lipsuri , dar multe din ele sunt lipsuri de creştere , cum se spune. Este evident că minerii care lucrează astăzi aici, în Gorj, pină acum ciţiva ani nu ştiau ce este mineritul. Acum ei trebuie să lucreze cu excavatoare gigant şi să dea cărbune mult şi de calitate bună. Şi au învăţat intr-un timp scurt să lucreze bine. Sunt convins că, in următorii ani, ei se vor ridica la un asemenea nivel profesional şi tehnic, incit să poată fi competitivi, să nu le fie ruşine să se întreacă cu oricine pe plan mondial. (Aplauze şi urale puternice. Se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“, „Ceauşescu — priraminer !“). Este, fără îndoială, necesar să tragem toate învăţămintele din lipsuri, din greşeli, să ne preocupăm pentru a lucra mai bine, pentru a asigura realizarea în condiţii tot mai bune a planurilor, a Programului partidului și hotâririlor Congresului al XII-lea. Mă adresez minerilor din Gorj și, în general, tuturor minerilor patriei noastre , să facem totul ca, in următorii ani, să realizăm programul stabilit de Congresul al XII-lea, să asigurăm patriei cărbune mai mult, de bună calitate, in aşa fel incit ţara noastră să poată deveni cit mai independentă de importul de petrol şi de cărbune, satisfăcind necesarul de energie şi combustibil prin mijloace proprii. Acest lucru nu este uşor , dar dispunem de tot ce este necesar şi sunt încredinţat că minerii, ca şi petroliştii patriei noastre — şi, in acest cadru şi gorjenii — îşi vor onora sarcinile încredinţate de partid, vor răspunde cu cinste aşteptărilor întregului popor de a asigura cu resurse proprii energia necesară întregii ţări. (Aplauze şi urale puternice. Se scandează „Ceauşescu — prim-miner !“. In vederea înfăptuirii Directivelor Congresului al XII-lea au fost luate încă din acest an o serie de măsuri în scopul asigurării bazei tehnicomateriale pentru dezvoltarea mineritului şi pentru producţia de petrol. Mă refer nu numai la cărbune, dar şi la restul minereurilor de care ţara are nevoie. însăşi concentrarea, aici, în acest an, a 7 000 de oameni ai muncii din toate judeţele ţării pentru a ajuta la dezvoltarea mai rapidă a producţiei miniere se înscrie în cadrul acestor măsuri, demonstrează că partidul şi guvernul fac totul pentru a asigura îndeplinirea în cele mai bune condiţii a hotâririlor Congresului al XII-lea. (Aplauze şi urale puternice. Se scandează «Ceauşescu —‘ P.C.R. !“). (Continuare în pag. a IlI-a) CUVlNTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU la adunarea populară din orașul Motru Un mineresc „Bun venit !" în Gorj GIRLA . La fața locului, dialog concret despre buna funcționare a utilajelor /■ ■» tijvj 3* \ > «gss sg îi x ■&r ^ ' jHF I'm A. jJjăsffi- jJSkÉé, ■ !,. A . lHr iBfe aie «adKHwafc ' ip If*. *"" 0?^ We ....... 'wZjf jJ im bwjBSPI ■Mi ^