Scînteia, octombrie 1980 (Anul 49, nr. 11854-11880)

1980-10-01 / nr. 11854

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNIȚI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN Anul L Nr. 11854 Miercuri 1 octombrie 1980 6 PAGINI-30 BANI ÎNCHEIEREA vizitei oficiale de prietenie A PREŞEDINTELUI REPUBLICII ZIMBABWE, CANAAN SODIDO BANANA Călduroasa manifestare la aeroportul Otopeni, expresie a satisfacţiei întregului nostru popor pentru rezultatele rodnice ale primului dialog la nivel înalt dintre România şi Zimbabwe Marţi, 30 septembrie, s-a încheiat vizita oficiala, de prietenie efectuata in ţara noastră, la invitaţia preşedintelui Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi a tovarăşei Elena Ceauşescu, de tovarăşul Canaan Sodindo Banana, preşedintele Republicii Zimbabwe, şi tovarăşa Janet Banana. Vizitanţa noastră a înaltului sol al poporul Zimbabwe, convorbirile care au avut loc între preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Canaan Sodindo Banana, înţelegerile convenite cu acest prilej reprezintă un moment de seamă în cronica relaţiilor de prietenie şi solidaritate militantă statornicite între popoarele român şi Zimbabwe, deschizind noi orizonturi colaborării pe multiple planuri dintre ţările noastre, în folosul lor reciproc, in interesul luptei pentru eliminarea definitivă a colonialismului şi neocolonialismului, a politicii imperialiste de dominaţie şi dictat, pentru pace, destindere, independenţă naţională şi progres in întreaga lume. Ceremonia plecării înalţilor oaspeţi a avut loc pe aeroportul Otopeni, împodobit sărbătoreşte. Pe frontispiciul aerogării se aflau portretele tovarăşilor Nicolae Ceauşescu şi Canaan Sodindo Ba- Anana, încadrate de drapelele de stat ale Republicii Socialiste România şi Republicii Zimbabwe. Pe mari pancarte erau înscrise urările: „Să se dezvolte tot mai mult relaţiile de prietenie şi colaborare dintre Republica Socialistă România şi Republica Zimbabwe, in interesul celor două popoare, al politicii de pace, destindere, independenţă, şi securitate in întreaga lume !“. ..Trăiască pacea, prietenia şi colaborarea intre toate popoarele lumii !“. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au sosit la aeroport împreună cu tovarăşul Canaan Sodindo Banana şi tovarăşa Janet Banana. Numeroşi oameni ai muncii au aclamat cu căldură pe cei doi şefi de stat, exprimînd satisfacţia opiniei publice din ţara noastră faţă de rezultatele fructuoase ale primului dialog la nivel inait dintre Republica Socialistă România şi Republica Zimbabwe, care deschide noi perspective dezvoltării şi adîncirii bunelor relaţii dintre ţările şi popoarele noastre. O gardă militară aliniată pe aeroport a prezentat onorul. Au fost intonate imnurile de stat ale Republicii Zimbabwe şi Republicii Socialiste România, în timp ce erau trase 21 de salve de artilerie. In continuarea ceremoniei, cei doi preşedinţi au trecut în revistă garda de onoare. Preşedintele Republicii Zimbabwe, tovarăşul Canaan Sodindo Banana, şi tovarăşa Janet Banana şi-au luat apoi rămas bun de la personalităţile române venite la aeroport. Erau prezenţi tovarăşii Ilie Verdeţ, Lina Ciobanu, Ion Coman, Nicolae Constantin, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Aneta Spornic, Suzana Gâdea, Iori Ioniţă, Ana Mureşan, Marin Rădoi, Ion Ursu, precum şi George Homoştean, Ioan Florea, Eugen Proca, Maxim Berghianu, Tudor Postelnicu, membri ai guvernului, Nicu Ceauşescu, secretar al C.C. al U.T.C., generali şi ofiţeri superiori, alte persoane oficiale. A fost de faţă ambasadorul României în Republica Zimbabwe, Petre Blajovici. Pe aeroport se afla, de asemenea, ambasadorul Marii Britanii la Bucureşti, Paul Cecil Henry Holmer. La scara avionului, un grup de pionieri a oferit buchete de flori tovarăşilor Nicolae Ceauşescu şi Canaan Sodindo Banana, precum şi tovarăşelor Elena Ceauşescu şi Janet Banana. Preşedintele Nicolae Ceauşescu şi-a luat apoi un călduros rămas bun de la preşedintele Canaan Sodindo Banana. Cei doi şefi de stat şi-au strîns miinile, s-au îmbrăţişat cu prietenie. Şeful statului Zimbabwe a mulţumit Încă o dată pentru ospitalitatea şi căldura cu care a fost intimpinat în ţara noastră, exprimindu-şi convingerea că vizita sa în România va da un nou impuls dezvoltării bunelor relaţii dintre ţările şi popoarele noastre. Cu aceeaşi prietenie, tovarăşa Elena Ceauşescu şi tovarăşa Janet Banana şi-au luat un călduros rămas bun, imbrăţişindu-se cu multă cordialitate. . La ora 9:00, aeronava cu care călătoresc înalţii oaspeţi a decolat. Şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, marţi, 30 septembrie, a avut loc şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Comitetul Politic Executiv a analizat măsurile privind asigurarea realizării tuturor prevederilor planului pe ultimul trimestru al acestui an, a tuturor indicatorilor economici şi echilibrarea balanţei de plăţi. Comitetul Politic Executiv a cerut tuturor ministerelor, centralelor şi întreprinderilor, organelor şi organizaţiilor de partid, organizaţiilor de masă, tuturor oamenilor muncii, să acorde o deosebită atenţie realizării integrale a producţiei, cu prioritate a celei destinate exportului, descoperirii şi punerii în valoare de noi resurse de materii prime şi materiale, valorificării superioare a materiei prime, in special a metalului și masei lemnoase, sporirii pe toate căile a indicilor de calitate a produselor. In continuare, Comitetul Politic Executiv a analizat modul în care se desfășoară lucrările campaniei agricole de toamnă. Apreciind rezultatele obţinute pînă în prezent, s-au stabilit măsuri care să asigure urgentarea stringeri recoltei şi insăminţărilor, a transportului operativ şi depozitării in bune condiţii a tuturor produselor agricole, printr-o mobilizare generală, folosindu-se întreaga capacitate a mijloacelor tehnice, a atelajelor, întreaga forţă de muncă de la sate. In scopul aplicării în cele mai bune condiţii a măsurilor şi hotăririlor adoptate de cel de-al II-lea Congres al consiliilor populare, a indicaţiilor secretarului general al partidului privind perfecţionarea în continuare a activităţii consiliilor populare şi aplicarea mai fermă a principiilor autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii financiare, Comitetul Politic Executiv a stabilit ca proiectele de legi asupra cărora Congresul consiliilor populare şi-a dat acordul să fie supuse dezbaterii publice. Ele sunt menite să asigure lărgirea in continuare a cadrului democratic al societăţii noastre, participarea nemijlocită a tuturor cetăţenilor, fără deosebire de naţionalitate, la înfăptuirea politicii partidului şi statului, consacrată dezvoltării multilaterale a patriei, la întărirea in toate sferele vieţii sociale a legalităţii, eticii şi echităţii socialiste. In conformitate cu hotărîrea Comitetului Politic Executiv, după dezbaterea publică, proiectele de legi urmează să fie supuse spre aprobare Marii Adunări Naţionale. Comitetul Politic Executiv a stabilit convocarea Plenarei C.C. al P.C.R. pentru data de 15 octombrie a.c. In cadrul şedinţei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a informat despre vizita oficială de prietenie pe care a efectuat-o in ţara noastră, în perioada 8—10 septembrie, tovarăşul Kenneth David Kaunda, preşedintele Partidului Unit al Independenţei Naţionale, preşedintele Republicii Zambia, împreună cu tovarăşa Betty Kaunda. Comitetul Politic Executiv şi-a exprimat deplina aprobare faţă de rezultatele pozitive ale noului dialog româno-zambian la nivel înalt, ce constituie o semnificativă confirmare a consecvenţei cu care partidul şi statul nostru acţionează pentru continua întărire a legăturilor de prietenie şi solidaritate cu tinerele state africane aflate pe calea dezvoltării de sine stătătoare. Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere convorbirilor dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Kenneth David Kaunda, desfăşurate intr-o atmosferă de caldă prietenie, de preţuire şi respect reciproc, care au evidenţiat hotărîrea comună de a acţiona, in continuare, în spiritul principiilor şi prevederilor înscrise in Tratatul de prietenie şi cooperare din 17 aprilie 1979, pentru dezvoltarea şi intensificarea relaţiilor reciproce în domeniile politic, economic, tehnico-ştiinţific, cultural şi in toate celelalte domenii. S-a apreciat că intensificarea cooperării economice româno-zambiene, a schimburilor comerciale, a conlucrării în sfera ştiinţei şi tehnologiei, a învăţămintului şi culturii vine in sprijinul efortului naţional al celor două ţări pentru progres economic şi social. Comitetul Politic Executiv a dat o înalta apreciere schimbului de vederi dintre cei doi şefi de stat cu privire la situaţia internaţională actuală, la mutaţiile şi prefacerile revoluţionare ce au loc în lumea contemporană şi a exprimat deplina aprobare faţă de concluziile la care au ajuns în urma examinării problemelor esenţiale ale vieţii politica mondiale. în acest sens, Declaraţia comună semnată la încheierea vizitei proclamă necesitatea respectării de către toate statele a principiilor egalităţii depline in drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa, neamestecului în treburile interne ale statelor, a dreptului fiecărui popor de a-şi alege liber calea dezvoltării sale. Comitetul Politic Executiv apreciază însemnătatea faptului că România şi Zambia se pronunţă pentru rezolvarea pe cale politică a stărilor de încordare şi conflict existente in diferite regiuni ale globului, pentru oprirea cursei înarmărilor şi adoptarea unor măsuri concrete de dezarmare, in primul rind de dezarmare nucleară, pentru reali(Continuare în pag. a III-a) Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au primit pe acad. Constantin Tsatsos, fost preşedinte al Republicii Elene, şi pe soţia sa, Ioanna Tsatsos Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi tovarăşa Elena Ceauşescu au primit, marţi seara, pe acad. Constantin Tsatsos, fost preşedinte al Republicii Elene, şi pe soţia sa, Ioanna Tsatsos, care fac o vizită in ţara noastră, la invitaţia Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste. Acad. Constantin Tsatsos a transmis preşedintelui Nicolae Ceauşescu un cordial salut din partea preşedintelui Republicii Elene, Constantin Karamanlis. De asemenea, el a exprimat, in numele său şi al soţiei sale, calde mulţumiri pentru întrevederea acordată, pentru ospitalitatea de care s-au bucurat in timpul şederii in ţara noastră, pentru prilejul oferit de a vizita România şi a cunoaşte realizările remarcabile obţinute de poporul român în toate domeniile vieţii economice, culturale şi sociale. Acad. Constantin Tsatsos a avut cuvinte de înaltă apreciere faţă de politica externă a României, faţă de activitatea neobosită a şefului statului român închinată înfăptuirii idealurilor de pace, destindere, cooperare şi progres social ale tuturor popoarelor. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rugat, la rîndul său, să se transmită preşedintelui Karamanlis salutul său şi cele mai bune urări. Salutîndu-i pe oaspeţi, preşedin(Continuare în pag. a V-a) PRIMIRI LA TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Delegaţia Partidului Noua Democraţie din Grecia Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, preşedintele Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, a primit, marţi, delegaţia Partidului Noua Democraţie din Grecia, condusă de Constantinos Kallias, vicepreşedinte al Comitetului Executiv al partidului, care, la invitaţia Consiliului Naţional al F.D.U.S., face o vizită in ţara noastră. Din delegaţie fac parte Marxos Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit, marţi după-amiază, pe Jean Bouha, ambasadorul Belgiei la Antoniadis, Ioannis Katsafados şi Zaharia Kratsas, deputaţi. La întrevedere au luat parte tovarăşii Tamara Dobrin, preşedintele executiv al Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste.. Mihai Burcă, vicepreşedinte al Consiliului Naţional al F.D.U.S., şi Aurel Duma, secretar al Consiliului Naţional al F.D.U.S. A fost de faţă Ilias Clis, insărcinatul cu afaceri ad-interim al Greciei la Bucureşti. Ambasadorul Belgiei Bucureşti, în vizită de rămas bun, in legătură cu încheierea misiunii in ţara noastră. In timpul convorbirii a fost evocată cu satisfacţie evoluţia pozitivă a relaţiilor dintre România şi Grecia, dintre Frontul Democraţiei şi Unităţii Socialiste şi Partidul Noua Democraţie şi a fost manifestată dorinţa comună de a acţiona pentru dezvoltarea şi mai puternică a colaborării dintre ţările noastre, în folosul popoarelor român şi elen, al cauzei p.(Continuare în pag. a V-a) Cu acest prilej a avut loc o convorbire care s-a desfășurat intr-o atmosferă cordială.