Scînteia, ianuarie 1981 (Anul 50, nr. 11933-11957)

1981-01-03 / nr. 11933

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, MIJIVĂ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul L Nr. 11933 Sîmbătă 3 ianuarie 1981 4 PAGINI-30 BANI MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, de TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1980 ţi, totodată, cincinalul 1976-1980 cu noi ţi remarcabile realizări in toate domeniile de activitate. In cadrul dezbaterilor largi purtate zilele trecute in plenara Comitetului Central al partidului, in Marea Adunare Naţională, in cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste s-a făcut bilanţul realizărilor noastre pe acest an şi pe întregul cincinal. Şi in acest an industria noastră socialistă a continuat să se dezvolte, prevederile cincinalului realizindu-se cu o depăşire de citeva zeci de miliarde de lei. S-a dezvoltat, de asemenea, agricultura, au crescut produsul social ţi venitul naţional, s-a ridicat nivelul de trai material şi spiritual al celor ce muncesc. Cu un legitim sentiment de mincide şi satisfacţie constatăm că, in această perioadă, am parcurs un drum important in dezvoltarea economico-sociala a patriei, in edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate in România. S-au afirmat tot mai puternic forţaţi superioritatea orinduirii noastre noi, hotărirea întregului popor, mai unit ca oricind, in cadrul Frontului Democraţiei ţi Unităţii Socialiste, sub conducerea partidului, de a-ţi făuri o viaţă liberă ţi demnă, viitorul socialist ţi comunist Pentru măreţele înfăptuiri obţinute in cursul acestui an ţi al întregului cincinal, in numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat ţi guvernului, precum ţi al meu personal, adresez clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, organelor ţi organizaţiilor de partid, organizaţiilor de masă ţi obţteţii, întregului nostru popor cele mai calde felicitări ţi urări de noi ţi tot mai mari succese în activitatea viitoare. Vom intra, peste citeva minute, în noul an - 1981 - primul an al celui de-al şaptelea cincinal, care asigură transpunerea in viaţă a istoricelor hotărîri ale Congresului al Xll-lea al partidului, parcurgerea unei noi ţi deosebit de importante etape in realizarea Programului de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Noul cincinal prevede continuarea dezvoltării în ritm inuit a forţelor de producţie ale ţârii şi, totodată, realizarea unei calităţi noi, superioare în întreaga activitate economică şi socială. Aceasta impune să asigurăm organizarea superioară a producţiei şi muncii în toate sectoarele, afirmarea largă a revoluţiei tehnico-ştiinţifice, creşterea susţinută a productivităţii muncii - izvorul principal al sporirii bogăţiei noastre naţionale , aplicarea riguroasă a noului mecanism economico-financiar, creşterea puternică a eficienţei întregii activităţi economice. Este necesar să realizăm o adevărată revoluţie in agricultură, valorificind mai bine fiecare metru de pămînt pentru a asigura producţii agricole sporite care să satisfacă in condiţii tot mai bune cerinţele de consum ale întregii populaţii. Să ridicăm, in continuare, nivelul gindirii şi creaţiei ştiinţifice, al invăţămîntului, culturii şi artei, să intensificăm activitatea de educare patriotică, revoluţionară a maselor, de formare a omului nou cu o conştiinţă înaintată. Să perfecţionăm formele ţi metodele colective de organizare ţi conducere a producţiei, să intârim democraţia muncitorească, autoconducerea ţi autogestiunea, punind tot mai larg in valoare marile posibilităţi de progres pe care le oferă orinduirea noastră socialistă - orînduire a libertăţii şi demnităţii umane, a muncii pentru propria bunăstare şi fericire, pentru progresul general al patriei. Depinde de noi, toţi, ca viaţa fiecăruia să fie mereu mai bună, ca gradul de civilizaţie al poporului să fie tot mai inurt. Desigur, mai sunt de lichidat lipsuri, de depăţit unele dificultăţi, dar poporul nostru n-a dat niciodată înapoi in faţa greutăţilor. El a luptat ţi a reuşit întotdeauna să înlăture obstacolele ce i-au stat în cale, să-ţi apere libertatea ţi demnitatea, să-ţi asigure independenţa ţi progresul. Cu atît mai mult o face astăzi, cînd, liber ţi stăpîn pe destinele sale, munceşte pentru propria lui bunăstare şi fericire. Am deplina convingere că anul 1981, cincinalul in care intrăm vor aduce poporului român noi ţi mari realizări in muncă ţi in viaţă, vor spori tezaurul avuţiei naţionale, ridicînd pe o treaptă superioară nivelul de trai material şi spiritual al întregii naţiuni. Garanţia mersului nostru neabătut înainte o constituie eroica noastră clasă muncitoare - care îşi îndeplineşte cu cinste şi succes misiunea istorică în construcţia socialistă din România o constituie minunatul nostru popor, făuritor entuziast al noii orînduiri. Un factor hotâritor il reprezintă, de asemenea, afirmarea puternică a rolului conducător al partidului, întărirea unităţii sale, politica lui ştiinţifică, realistă, pe care o înfăptuieşte neabătut, în strinsă unitate, întreaga noastră naţiune socialistă. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Anul 1980 s-a caracterizat prin intensificarea contradicţiilor pe plan internaţional, ca urmare a politicii de reîmpărţire a sferelor de influenţă, a politicii imperialiste de forţă ţi dictat. S-au agravat criza economică ţi instabilitatea, s-au ivit noi conflicte militare, care pun în pericol pacea ţi independenţa popoarelor, securitatea întregii omeniri. Totodată, s-a intensificat lupta popoarelor, a forţelor progresiste impotriva politicii imperialiste, s-au obţinut noi succese în lupta de eliberare naţională ţi socială. In aceste condiţii, imperativul suprem este unirea tot mai strinsă a eforturilor popoarelor pentru oprirea încordării internaţionale, reluarea ţi continuarea politicii de destindere, rezolvarea tuturor conflictelor numai ţi numai pe calea paşnică, a tratativelor. In ce o priveşte, România va promova ţi in viitor, cu toată hotărirea, politica sa de destindere, pace ţi colaborare, va face totul pentru a-ţi aduce contribuţia la cauza securităţii ţi colaborării pe continent ţi în întreaga lume. In acest scop, întărim colaborarea ţi solidaritatea cu toate ţările socialiste, ţi în primul rind cu cele vecine, cu partidele comuniste, muncitoreşti, cu clasa muncitoare, cu forţele progresiste, antiimperialiste de pretutindeni. In slujba aspiraţiilor vitale de pace şi progres ale omeniirii, colaborăm de asemenea cu ţările in curs de dezvoltare, cu ţările capitaliste, cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Milităm neabătut pentru afirmarea în relaţiile internaţionale a principiilor deplinei egalităţi in drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne, pentru renunţarea la forţă şi la ameninţarea cu forţa, pentru dreptul fiecărui popor de a fi stăpîn pe destinele sale, de a se dezvolta liber şi independent. Vom acţiona in continuare pentru desfăşurarea cu succes a lucrărilor reuniunii de la Madrid, astfel incit aceasta să răspundă pe deplin aşteptărilor popoarelor, să impulsioneze înfăptuirea prevederilor Actului final adoptat la Helsinki, să ducă la organizarea unei conferinţe consacrate dezarmării ţi încrederii pe continentul nostru, la extinderea contactelor ţi colaborării in Europa, la depăşirea divizării ei in blocuri militare sau de altă natură. Suntem în mod ferm pentru o Europă unită, in care să se respecte diversitatea de orînduiri ţi specificul fiecărei naţiuni. Suntem pentru o Europă care să ofere omenirii un model de relaţii internaţionale, de unitate nouă, bazată pe colaborarea intre ţările cu orînduiri sociale diferite. Tara noastră va milita ţi in viitor neobosit pentru înfăptuirea marelui deziderat al dezarmării, ţi in primul rind al dezarmării nucleare. Minunatele cuceriri ale ştiinţei ţi tehnicii moderne să fie puse în întregime nu in slujba distrugerii ţi a războiului, ci a bunăstării ţi fericirii popoarelor ! Toate naţiunile lumii să se ridice cu hotărîre pentru apărarea dreptului fundamental al omului - dreptul la viaţă, la pace, la existenţă liberă. Vom sprijini, in continuare, neabătut, eforturile pentru lichidarea subdezvoltării şi instaurarea unei noi ordini economice internaţionale, bazate pe deplină echitate ţi egalitate, care să asigure progresul mai rapid al tuturor ţârilor ţi, în primul rînd, al celor rămase in urmă, să înlesnească accesul larg al popoarelor la cuceririle ştiinţei ţi tehnicii înaintate. Soluţionarea justă ţi durabilă a problemelor complexe mondiale impune participarea activă, nemijlocită, in condiţii de deplină egalitate, a tuturor statelor la viaţa internaţională - un rol însemnat avînd, in această privinţă, ţările mici şi mijlocii, ţările in curs de dezvoltare, ţările nealiniate, care constituie marea majoritate a lumii ţi sînt profund interesate în lichidarea vechii politici imperialiste de dominaţie ţi asuprire, in promovarea unei politici noi, de destindere, independenţă ţi pace. Intrind în anul 1981, privim cu optimism viitorul, avînd încrederea că, în ciuda problemelor deosebit de grave existente in viaţa internaţională actuală, popoarele, forţele înaintate de pretutindeni, acţionînd unite, pot face să triumfe cauza destinderii, a libertăţii ţi independenţei naţionale, a păcii ţi progresului pe planeta noastră. Dragi tovarăşi şi pldeteni, Fie ca noul an - 1981 - sa aducă patriei ţi poporului nostru noi ţi tot mai mari succese pe calea dezvoltării economico-sociale, a creşterii gradului de civilizaţie ţi bunăstare, a întăririi independenţei ţi suveranităţii patriei ! Fie ca anul pe care-l incepem să aducă tuturor popoarelor victorii tot mai mari in lupta pentru progres ţi independenţă, pentru pace ţi securitate, pentru o lume mai bună ţi mai dreaptă ! Vă urez, dragi compatrioţi, realizări ţi satisfacţii depline in muncă ţi în viaţă, implinirea tuturor dorinţelor de mai bine, multă sănătate ţi fericire ! Vă adresez tuturor, din toată inima, tradiţionala urare : „LA MULŢI ANI !* TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU ŞI TOVARĂŞA ELENA CEAUŞESCU S-AU MUMIT CU TOVARĂŞUL SANTIAGO CARRILLO Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, şi tovarăşa Elena Ceauşescu s-au întîlnit, vineri, 2 ianuarie, la Predeal, cu tovarăşul Santiago Carrillo, secretar general al Partidului Comunist din Spania, care, împreună cu soţia, tovarăşa Carmen Carrillo, se află intr-o vizită de prietenie in tara noastră. întîlnirea s-a desfăşurat Intr-o atmosferă de caldă prietenie ce caracterizează relaţiile tradiţionale dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Spania, dintre conducerile celor două partide comuniste. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au reţinut, în continuare, pe oaspeţi la dejun. Au participat tovarăşii Virgil Cazacu, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Jaime Ballesteros, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C. din Spania, şi soţia sa, tovarăşa Orlanda Gonzalez, precum şi tovarăşa Ghizela Vass, membru al C.C. al P.C.R., adjunct de şef de secţie la C.C. al P.C.R. Încheierea convorbirilor dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Santiago Carrillo Vineri, 2 ianuarie, la Predeal, s-au încheiat convorbirile dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, şi tovarăşul Santiago Carrillo, secretar general al Partidului Comunist din Spania. Au participat tovarăşii Virgil Cazacu, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., şi Jaime Ballesteros, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P. C. din Spania. Convorofiiie dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Santiago Carrillo, purtate la Bucureşti şi Predeal, au prilejuit o amplă trecere în revistă a activităţii interne şi internaţionale a Partidului Comunist Român şi Partidului Comunist din Spania, o cuprinzătoare analiză a stadiului şi perspectivelor relaţiilor dintre cele două partide, precum şi examinarea unor aspecte esenţiale ale situaţiei politice mondiale, ale mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Secretarul general al Partidului Comunist Român şi secretarul general al Partidului Comunist din Spania au constatat cu satisfacţie că relaţiile de prietenie, solidaritate şi colaborare dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Spania s-au dezvoltat continuu. Totodată, de ambele părţi a fost subliniată hotărirea de a aprofunda şi mai mult in viitor bunele raporturi dintre cele două partide comuniste — bazate pe deplină egalitate, stimă şi respect reciproc — de a multiplica contactele şi de a intensifica schimburile de păreri dintre ele asupra problemelor importante ale luptei pentru socialism, pace şi progres social. A fost exprimată convingerea că amplificarea conlucrării dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Spania contribuie la întărirea prieteniei tradiţionale dintre popoarele român şi spaniol, la promovarea colaborării multilaterale dintre România şi Spania. Tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Santiago Carrillo au reafirmat dorinţa celor două partide de a acţiona în continuare pentru extinderea şi diversificarea legăturilor dintre România şi Spania, pe tărlm politic, economic, tehnico-ştiinţific, cultural şi in alte domenii de activitate, in interesul popoarelor român şi spaniol, al cauzei păcii, destinderii, securităţii şi independenţei, al colaborării şi cooperării în Europa şi in întreaga lume. In timpul convorbirilor, cei doi conducători de partid au abordat un cerc larg de probleme ale actualităţii politice internaţionale. Tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Santiago Carrillo au evidenţiat marile schimbări revoluţionare şi sociale petrecute pe plan mondial, profundele mutaţii intervenite în raportul de forţe, ca urmare a afirmării tot mai puternice a voinţei popoarelor de a pune capăt vechii politici imperialiste de dominaţie şi ,dictat, de a trăi libere şi independente, de a-şi organiza viaţa potrivit propriilor interese şi năzuinţe, fără nici un amestec din afară. In acelaşi timp, secretarul general al Partidului Comunist Român şi secretarul general al Partidului Comunist (Continuare în pag. a II-a) în clipa de cristal de la cumpănă anilor, un toast pentru România de mîine: „IN VECI SA TRĂIEŞTI, în veci să Înfloreşti, PATRIE IUBITĂ ! Sărbătoarea revelionului a îmbrăcat în somptuosul ei vestmînt, împodobit cu cetină de brad, întregul spaţiu carpato-dunărean. De la Marea cea mare pînă în Beba Veche, la Trei Hotare, punctul cel mai vestic al ţării, şi de la Dunăre pînă în obcinele Bucovinei, înaintea clipei de cristal, în timp ce orologiile se pregăteau să bată cu dangătul lor grav ultimele secunde ale încă unui an intrat în istorie, s-a auzit peste meleagurile româneşti acel profund şi omenesc ,,La mulţi ani!“, din încheierea Mesajului prezidenţial de Anul nou, mesaj în care au fost strălucit exprimate tot ce visăm, tot ce nădăjduim, tot ce vom îndeplini prin munca şi sirguinţa noastră, pentru continua înflorire a României socialiste. Reporterii şi corespondenţii „Scânteii" au fost prezenţi in cele mai diverse locuri de sărbătoare, in Capitală şi în judeţele ţării, în locurile de muncă cu „foc continuu", de la oraşe si sate, de unde ne-au trimis relatările lor, toate mărturisind că suntem un popor in lume, „mindru, cu un vechi renume", un popor care ştie să-şi construiască prin fapta muncii sale bucuriile sărbătorilor, un popor care clădeşte cu inima curată cele mai curate ginduri de şi pentru viitor. Pentru viitorul său socialist. O „excepţie"... pentru o noapte de excepţie. Cineva- un desenator ingenios, şi-a imaginat un uriaş orologiu care nu arată orele, dar... marchează timpul. Acesta domină sala în care şi-au dat întilnire, pentru a se bucura de sosirea noului an, oamenii muncii din două mari unităţi industriale bucureştene : întreprinderea de utilaj chimic şi întreprinderea mecanică de material rulant. Ambele reunite sub un binecunoscut generic : „Griviţa roşie“. Ideea cu ceasul care nu arată orele este, desigur, o glumă. Pentru că aici, la „Griviţa roşie“, oamenii şi-au îndreptat, tot anul, ochii spre ceas. A fost anul unei bătălii cu orele, cu minutele, cu secundele, al unei aprige bătălii pentru valorificarea integrală a timpului de lucru. Cum, dealtfel, va fi si în noul an. ..Ceasul revelionului“ a sugerat doar că, acum, să se petreacă in voie, fără etnia orelor si a minutelor. O, excepie pentru o singură noapte ! $i a fost, cu adevărat, o noapte de excepţie. „Cel mai frumos revelion din ultimul deceniu" — aprecierea aparţine maistrului principal Ion V. Popescu, de la I.M.M.R., care pentru al zecelea an consecutiv petrece revelionul in mijlocul tovarăşilor săi de muncă. Au sosit şi tinerii cu pluguşorul. Un pluguşor in care s-a vorbit despre „Oameni ce ne sunt mindrie, / Griviţeni de omenie / Pun fapta lingă cuvint / Şi muncesc cu mult avint“. (Continuare In pag. a II-a) Un călduros „La mulţi ani* şi-au urat muncitorii de la „Griviţa roşie” Foto : E. Dichiseanu