Scînteia, noiembrie 1981 (Anul 50, nr. 12191-12215)

1981-11-01 / nr. 12191

PROLETARI DIN TOATE JĂRILE. UNIȚI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN Anul LI Nr. 12191 Duminică 1 noiembrie 1981 6 PAGINI - 30 BANI 0IBA SI IMPORTANTA INITIATlUfl BE PACE fl TOllARflSUlBI NICOLIE CEflUSESCu, ft ROMANIEI SBClflUSIE on vibrant îndemn la ample acţiuni de masă, exprimând voinţa nestrămutată a poporului nostru de a lupta, împreună cu celelalte popoare, cu forţele înaintate din întreaga lume, pentru oprirea cursei înarmărilor, pentru dezarmare, pentru apărarea dreptului fundamental al oamenilor, al naţiunilor - dreptul la viată, la pace, la existentă liberă si demnă la spiritul preocupării consecvente de a cunoaşte la faţa locului viaţa şi activitatea oamenilor muncii, de a soluţiona împreună cu făuritorii bunurilor materiale şi spirituale problemele construcţiei socialiste, ieri a început VIZITA DE LUCRU A TUVAUAIUlUI VAL CEAUŞESCU hl JUDEŢELE BRAILA ŞI Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a inceput, simbata, 31 octombrie, o vizită de lucru in judeţele Braila şi Galaţi. Conducătorul partidului şi statului nostru participă, totodată, la manifestările prilejuite de sărbătorirea „Zilei recoltei”. Secretarul general al partidului este insoţit in această vizită de tovarăşii Ilie Verde, Emil Bobu, Constantin Dascalescu, Ludovic Fazekas, Gheorghe Oprea şi Petru Enache. Intilnirea tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu cei ce trăiesc şi muncesc pe meleagurile brăilene şi gălăţene a constituit un nou şi semnificativ moment al amplului dialog purtat de secretarul general al partidului cu reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat din diferite judeţe, factori de răspundere din economie, specialişti şi numeroşi oameni ai muncii, dialog în cadrul căruia a fost examinat, sub toate aspectele, modul in care se înfăptuiesc importantele obiective stabilite de Congresul al XlI-lea al partidului privind dezvoltarea economico-socială a întregii ţări şi a fiecărui judeţ in parte in perioada actualului cincinal. Şi aici, in întreprinderile industriale vizitate, în centrul dialogului de lucru s-au situat problemele realizării integrale şi în condiţii sporite de eficienţă şi calitate a prevederilor planului pe anul in curs. Totodată, pornindu-se de la experienţa dobîndită de fiecare colectiv în cincinalul trecut şi de la rezultatele înregistrate în primele 9 luni ale anului 1981, au fost stabilite direcţiile de acţiune pentru viitor, astfel incit în 1985 valoarea producţiei nete industriale a judeţului Brăila să sporească cu 75 la sută faţă de nivelul atins în 1980, iar producţia agricolă cu 30 la sută. De asemenea, in unităţi agricole au fost analizate rezultatele, apreciate drept bune, ale anului agricol 1981, care arată că în acest an, datorită recoltelor obţinute, judeţul Brăila a furnizat la fondul de stat cantităţi superioare de griu, orz, porumb, floarea-soarelui şi alte produse. Producţia de legume din acest an este cea mai mare din istoria judeţului. Au fost evidenţiate, de asemenea, preocupările actuale vizind efectuarea in timpul optim a tuturor lucrărilor de care depinde viitoarea recoltă, participarea tot mai susţinută a oamenilor muncii de la sate la înfăptuirea cu succes a obiectivelor revoluţiei agrare şi — pe această cale — la ridicarea continuă a nivelului de trai al întregului nostru popor. Noua vizită de lucru in judeţul Brăila a constituit, ca toate întilnirile anterioare ale secretarului general al partidului cu oamenii muncii din această parte a ţării, nu numai un prilej de bilanţuri îmbucurătoare, dar şi un moment deosebit de important pentru stabilirea căilor practice, concrete care să asigure realizarea in cele mai bune condiţii a prevederilor actualului cincinal. Prin problematica dezbătută,* prin soluţiile si orientările formulate la fata locului, această întîlnire a pus încă o dată în lumină rolul determinant al secretarului general al partidului în promovarea cu (Continuare în pag. a II-a) Tovarășul Nicolae Ceaușescu este întimpinat cu deosebită căldură de către „Progresul" mm&mmmam La întreprinderea de stat Brăila muncitorii întreprinderii de utilaj greu Cu prilejul vizitei de lucru în judeţul Brăila a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, şi al „Zilei recoltei“, astăzi va avea loc în municipiul Brăila o adunare populară, pe care posturile de radio şi televiziune o vor transmite direct în jurul orei 10:30. APELUL PENTRU DEZARMARE ŞI PACE al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste din Republica Socialistă România Biroul Executiv al Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, întrunit in şedinţă lărgită la Bucureşti, in ziua de 30 octombrie 1981, şi-a însuşit in unanimitate aprecierile şi considerentele expuse de preşedintele ţării, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, cu privire la situaţia internaţională actuală, la căile de depăşire a problemelor grave ce confruntă omenirea, precum şi propunerile cu privire la desfăşurarea unei vaste acţiuni politice de masă in ţara noastră, menite să permită manifestarea puternică a voinţei de pace a poporului român, a hotăririi întregii naţiuni socialiste de a acţiona neabătut împotriva intensificării cursei înarmării, pentru dezarmare generală, şi in primul rind dezarmare nucleară, pentru securitate, colaborare şi pace in întreaga lume. Consiliul Naţional al F.D.U.S. dă o înaltă apreciere iniţiativei tovarăşului Nicolae Ceauşescu, pătrunse de un spirit de înaltă grijă şi răspundere pentru viaţa şi liniştea popoarelor, pentru destinele civilizaţiei umane, pentru făurirea unei lumi a prieteniei şi colaborării paşnice intre toate naţiunile. Considerăm că această nouă şi importantă iniţiativă este de natură să mobilizeze şi mai mult forţele poporului român in înfăptuirea politicii principiale, constructive, promovate pe arena mondială de România socialistă, de preşedintele ţării, să sporească contribuţia poporului nostru la măreaţa luptă a forţelor înaintate, progresiste, a maselor largi populare de pretutindeni, hotârite să-şi apere liniştea, munca paşnică, viaţa, libertatea şi independenţa. România socialistă, preşedintele Nicolae Ceauşescu se bucură de un binemeritat prestigiu pe arena mondială, pentru consecvenţa şi hotărirea cu care militează in scopul lichidării factorilor de încordare, tensiune şi conflict din viaţa internaţională, pentru soluţionarea problemelor complexe ale lumii de azi in concordanţă cu interesele şi năzuinţele vitale ale popoarelor. Un profund ecou şi o deplină aprobare au găsit în rindul opiniei publice internaţionale nenumăratele propunea şi iniţiative concrete ale ţârii noastre, ale preşedintelui Nicolae Ceauşescu, in direcţia opririi cursei înarmărilor, a trecerii la măsuri practice de reducere a cheltuielilor, efectivelor militare şi armamentelor, de apărare a libertăţii şi independenţei popoarelor, grav ameninţate de actualul curs al vieţii mondiale. Adoptarea unor asemenea măsuri, promovarea acestei politici, constituie astăzi singura alternativă la un război nimicitor, reprezintă condiţia primordială a instaurării unui climat de înţelegere, securitate, colaborare şi pace. Pornind de la aceste considerente, Frontul Democraţiei şi Unităţii Socialiste cheamă toate organizaţiile sale componente, oamenii muncii din întreaga ţară - muncitori, ţărani, intelectuali, bărbaţi şi femei, tineri şi virstnici, pe toţi cetăţenii, fără deosebire de naţionalitate să-şi spună cuvintul in cadrul unor largi manifestări publice, să organizeze adunări populare, demonstraţii, marşuri ale păcii şi alte acţiuni de masă, cerind să se întreprindă şi să se intensifice acţiunile tuturor statelor şi popoarelor pentru împiedicarea amplificării cursei înarmărilor şi sporirii arsenalului militar, pentru masuri concrete in domeniul dezarmării şi, in primul rind, al dezarmării nucleare, pentru eliberarea omenirii de coşmarul unui nou război. Aceasta exprimă importanţa deosebită pe care partidul şi statul nostru o acordă rolului poporului nostru - constructor eroic al socialismului, care işi făureşte in mod conştient propria istorie, un viitor demn şi fericit în elaborarea şi promovarea întregii politici interne şi externe a ţârii, in conducerea tuturor domeniilor vieţii sociale, a întregii societăţi. Poporul român este conştient ca înfăptuirea măreţelor sale aspiraţii de zidire a celei mai drepte şi umane orinduiri - comunismul, ca şi realizarea năzuinţelor tuturor popoarelor spre bunăstare şi progres sunt condiţionate in mod vital de înlăturarea pericolului războiului, de instaurarea unei păci trainice pe planeta noastră. Cauza păcii şi colaborării face parte inseparabilă din concepţia de viaţă a poporului nostru, a societăţii socialiste pe care o edificăm, se identifică cu idealurile nobile ale socialismului şi comunismului. Poporul român este conştient că in uriaşele eforturi pe care le depun astăzi forţele înaintate ale omenirii pentru dezarmare, pace şi destindere un rol esenţial trebuie să-l aibă ţările socialiste care, prin insăşi natura orinduirii lor, prin ideile care ie călăuzesc, sunt in mod organic interesate în lichidarea oricăror acte de agresiune internaţională, a oricăror pericole de război, in apărarea independenţei şi libertăţii tuturor popoarelor, a dreptului lor sacru de a-şi făuri viitorul in linişte şi pace, aşa cum şi-l doresc. Ţărilor socialiste, forţelor sociale înaintate de pretutindeni le revine îndatorirea de a-şi uni eforturile intr-un singur şuvoi pentru a bara calea războiului, pentru a salvgarda pacea. Frontul Democraţiei şi Unităţii Socialiste din România apreciază in mod deosebit şi priveşte cu profundă simpatie marile mişcări de masă care au loc în ţările Europei occidentale, consacrate opririi amplasării de noi rachete nucleare cu rază medie de acţiune pe continentul nostru, împiedicării producerii bombei cu neutroni, împotriva planurilor şi a intenţiilor de escaladare a politicii de înarmări. Poporul român işi uneşte glasul cu masele populare din aceste ţâri, cu toate naţiunile in nobila luptă pentru pace, care oglindeşte rolul sporit pe care il joacă astăzi popoarele in determinarea cursului evoluţiei istorice. Ne afirmăm solidaritatea deplină cu celelalte naţiuni în eforturile pentru înlăturarea primejdiilor care ameninţă viaţa şi munca lor paşnică, insuşi viitorul lor, spunind - pînâ nu este prea tirziu — un NU hotărit războiului ! Considerăm că forţele iubitoare de pace de pretutindeni, popoarele trebuie să se manifeste cu cea mai mare energie pentru a determina guvernele, parlamentele, conducerile statelor să abordeze o politica nouă, constructivă, pătrunsă de o răspundere maximă pentru soarta şi viitorul popoarelor, a păcii mondiale. Adresăm tuturor organizaţiilor de masă şi obşteşti, maselor populare din toate ţările Europei, ale Americii, de pe toate celelalte continente apelul de a acţiona în cea mai strinsă unitate pentru trecerea la înfăptuirea obiectivelor stringente ale securităţii, destinderii şi colaborării internaţionale. Să acţionăm pentru instaurarea unui climat in care toate popoarele să se poată dezvolta liber şi suveran, la adăpost da orice amestec sau agresiune din afară. In interesul păcii şi liniştii pe planeta noastră, să ne ridicăm cu toată energia împotriva politicii de continuare a înarmărilor ! Pornind de la situaţia deosebit de gravă creată in Europa, ca urmare a acumulării in această parte a lumii a unui uriaş arsenal de arme de distrugere in masă să cerem cu toată energia oprirea amplasării şi desfăşurării pe continent a rachetelor nucleare cu rază medie de acţiune şi trecerea neintirziată la tratative concrete in acest scop I Să spunem un NU hotărit bombei cu neutroni I Sâ ne ridicăm cu fermitate pentru scoaterea in afara legii a tuturor armelor de distrugere in masă I Să acţionăm hotărit, împreună cu toate popoarele, cu toate conştiinţele lucide de pe continent, pentru a evita ca Europa să fie nimicită in cadrul unei conflagraţii nucleare ! Să ne pronunţăm cu toată energia pentru ca actuala reuniune de la Madrid să stabilească convocarea unei conferinţe consacrate întăririi încrederii şi dezarmării in Europa ! Sâ acţionăm ferm pentru un echilibru militar care să nu pună in pericol securitatea şi pacea nici unei ţâri şi care să fie realizat nu pe seama sporirii înarmărilor, ci prin diminuarea şi reducerea lor treptată I Sâ impunem să se treacă cu toată hotărirea la îngheţarea cheltuielilor militare la nivelul anului 1981 şi la reducerea treptată, în următorii ani, a bugetelor militare cu cel puţin 10 la sută pină in 1985. Să impunem încetarea oricărei demonstraţii de forţă, a manevrelor militare la graniţele altor state, a manevrelor de mare anvergură, a oricăror acţiuni ce pot genera tensiune şi neîncredere intre state I Sâ cerem in modul cel mai ferm ca minunatele cuceriri ale geniului uman, ale ştiinţei şi tehnicii moderne sâ fie puse exclusiv in slujba păcii şi progresului şi nu a distrugerii şi a războiului ! Sâ conlucrăm strins pentru a determina pe promotorii înarmărilor să renunţe la poziţiile lor periculoase, sâ pună capăt cu desâvirşire politicii de înarmări, folosirii forţei şi ameninţării cu forţa, astfel ca toate problemele litigioase sâ fie soluţionate numai şi numai prin tratative, pe cale paşnică ! Să facem totul pentru ca imensele bugete militare, fondurile cheltuite pentru înarmare să fie folosite pentru înfăptuirea programelor de dezvoltare economică şi socială ale fiecărei ţâri, pentru sprijinirea popoarelor din ţările subdezvoltate in eforturile lor de progres, pentru făurirea unei lumi mai drepte şi mai bune ! Sa facem ca politica de dezarmare să contribuie la lichidarea decalajelor dintre state, la instaurarea noii ordini economice - condiţie esenţială a păcii şi progresului, a stabilităţii politice şi economice mondiale 1 Să acţionăm ca Organizaţia Naţiunilor Unite, celelalte organizaţii şi organisme internaţionale să joace un rol mult mai activ in unirea şi participarea tuturor naţiunilor la eforturile pentru pace, pentru dezarmare şi colaborare intre popoare ! Viaţa, întreaga desfăşurare a evenimentelor internaţionale demonstrează necesitatea creşterii rolului popoarelor in soluţionarea tuturor problemelor care privesc pacea şi progresul umanităţii, a întăririi solidarităţii şi conlucrării lor in afirmarea politicii de destindere, de pace şi independenţă naţională. Sâ ne unim deci forţele, sâ conlucrăm in modul cel mai activ pentru a pune stavilă politicii de încordare şi război, pentru afirmarea politicii de destindere şi înţelegere, de pace , şi colaborare internaţională. Frontul Democraţiei şi Unităţii Socialiste, in numele întregului popor român, adresează tuturor organizaţiilor democratice, opiniei publice, popoarelor din toate ţările chemarea de a întreprinde noi şi tot mai puternice acţiuni consacrate cauzei păcii şi dezarmării. Sa asigurăm înfăptuirea dreptului fundamental al tuturor popoarelor la viaţă, pace şi libertate, printr-o largă mişcare unită a tuturor forţelor iubitoare de pace, să împiedicăm izbucnirea unui nou război, să instaurăm liniştea şi securitatea pe planeta noastră ! Frontul Democraţiei şi Unităţii Socialiste işi exprimă convingerea ca toate organizaţiile componente, toţi oamenii muncii din patria noastră, fără deosebire de naţionalitate, vor acţiona cu hotârire, desfâşurind largi acţiuni de masă, pentru a face puternic auzit în lume glasul de pace şi colaborare al României socialiste, voinţa de neclintit a întregului nostru popor de a-şi aduce întreaga contribuţie la infăptuirea idealurilor şi aspiraţiilor supreme ale omenirii de a trăi in colaborare şi înţelegere, intr-o lume a păcii şi progresului I LA INVITAŢIA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU Tovarăşul Serghei Kraigher, preşedintele Prezidiului Republicii Socialiste Federative Iugoslavia, va face o vizită oficială de prietenie în ţara noastră La invitaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Serghei Kraigher, preşedintele Prezidiului Republicii Socialiste Federative Iugoslavia, va efectua o vizită oficială de prietenie In Republica Socialistă România in prima jumătate a lunii noiembrie 1981.