Scînteia, iulie 1982 (Anul 51, nr. 12396-12422)

1982-07-01 / nr. 12396

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul LI Nr. 12 396 Prima ediţie Joi 1 iulie 1982 6 PAGINI — 50 BANI Ilustrare vie a înaltei aprecieri pentru activitatea neobosită în slujba dezideratelor supreme de pace şi dezarmare ale întregii omeniri, pentru făurirea unei lumi mai bune şi mai drepte, de prietenie şi colaborare între toate naţiunile TOVARASUUII nicolae ceauşescu a fost CONFERITA DISTINCŢIA „OM Al ANULUI 1981" Tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, i-a fost luminată, miercuri, 30 iunie, în cadrul unei solemnităţi care a avut loc in staţiunea Neptun, înalta distincţie ..Om al anului 1981“. Prestigioasa distincţie a fost conferită de un juriu al Adunării pentru Integrare Naţională din India (N.I.A.) — organizaţie internaţională pentru pacea mondială —, pentru serviciile aduse omenirii şi securităţii internaţionale, pentru faptul de a fi creat un puternic curent în rindul conducătorilor lumii spre a da importanţa cuvenită păcii şi a salva umanitatea de dezastrul unei catastrofe nucleare. La solemnitate au participat tovarăşii Virgil Cazacu, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Ion Stoian, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean Constanta al P.C.R., preşedintele Consiliului popular judetean, şi Vasile Pungan, ministru secretar de stat, consilier al preşedintelui Republicii. Erau prezenţi membrii delegaţiei Adunării pentru Integrare Naţională din India, sosiţi în România pentru a inmina înalta distincţie. Pentru a omagia perso(Continuare în pag. a IlI-a) Cuvîntul preşedintelui Stimaţi domniţi prieteni indieni, Dragi tovarăşi, Aş dori să vă mulţumesc dumneavoastră, Adunării pentru Integrare Naţională, pentru această distincţie ce mi s-a acordat, ca o apreciere a activităţii mele, îndeosebi o consider ca o apreciere a luptei poporului român pentru pace, pentru dezarmare, pentru o lume în care fiecare popor să se poată dezvolta liber, fără teama vreunei agresiuni. Consider, de asemenea, aceasta ca o apreciere a relaţiilor bune dintre România și India, a colaborării dintre popoarele noastre, atît pentru dezvoltarea economico-socială a celor două ţări, cit şi pentru cauza păcii în lume. într-adevăr, vizita în România a doamnei prim-ministru, Indira Gandhi, convorbirile pe care le-am avut, documentele semnate au deschis noi perspective colaborării dintre popoarele noastre — şi, totodată, au constituit o puternică manifestare a hotărîrii comune de a face totul pentru a contribui la realizarea dezarmării, și în primul rînd a dezarmării nucleare, la instaurarea unei păci trainice in lume. Se poate spune că anul 1981 a fost marcat prin puternice manifestări ale popoarelor de pretutindeni împotriva războiului, pentru oprirea cursei înarmărilor şi pentru pace. Sunt cunoscute marile manifestări ce au avut loc în Europa şi pe alte continente, inclusiv în India. în acest cadru se înscriu şi puternicele demonstraţii şi manifestări pentru pace ale poporului român. Ele au continuat şi in primăvara acestui an şi au dus la semnarea Apelului pentru pace de către 18 milioane de cetăţeni ai României socialiste, care au exprimat voinţa unanimă a poporului român de a face totul , împreună cu celelalte popoare iubitoare de pace din întreaga lume , în vederea asigurării viitorului fiecărei naţiuni, al generaţiilor viitoare, pentru apărarea dreptului suprem al oamenilor la existenţă, la viaţă, libertate, independenţă şi pace. Putem spune că aceste mari manifestări ale popoarelor de pretutindeni au dus la unele rezultate deosebite, pozitive. Ele s-au concretizat în poziţiile adoptate la sesiunea specială pentru dezarmare a Organizaţiei Naţiunilor Unite, unde, sub o formă sau alta, reprezentanţii tuturor statelor au declarat că sunt gata să facă totul pentru a opri cursa înarmărilor şi pentru dezarmare. Acesta este un lucru important ; desigur, trebuie să acţionăm pentru a se trece de la declaraţii la fapte. Dar înseşi declaraţiile făcute în acest mare forum al naţiunilor pentru dezarmare de reprezentanţii tuturor statelor constituie o dovadă că po(Continuare în pag. a IlI-a) IN INTERESUL PROGRESULUI ECONOMICO-SOCIAL AL TĂRII ___________________________________________________________________________| Importante reglementări pentru folosirea judicioasă şi reducerea consumului de energie, gaze naturale şi alţi combustibili Presa de ieri a publicat Decretul Consiliului de Stat care, pornind de la cerinţele dezvoltării economico-sociale a României, instituie o serie de măsuri pentru gospodărirea judicioasă şi reducerea in continuare a consumului de energie electrică, energie termică, gaze naturale si alti combustibili. Sunt reglementări care fac parte integrantă dintr-un complex de acţiuni şi măsuri iniţiate, potrivit orientării stabilite de Congresul al XII-lea al P.C.R., in vederea promovării unei politici ferme de gospodărire raţională şi reducere a consumurilor de resurse energetice, de economisire strictă a combustibilului şi energiei, in toate sectoarele de activitate, de îmbunătăţire a structurii producţiei industriale. După cum se ştie, in scopul asigurării condiţiilor necesare dezvoltării economiei, conducerea partidului nostru a elaborat un ansamblu de măsuri pentru extinderea bazei proprii de materii prime şi resurse energetice, prin sporirea extracţiei de cărbune, tiţei, gaze şi accentuarea valorificării potenialului hidroenergetic. Dar continuarea crizei energetice pe plan mondial, caracterul limitat al resurselor energetice de care dispunem, costurile tot mai ridicate pe care le implică extracţia acestora au făcut necesară adoptarea de noi măsuri menite să asigure gospodărirea judicioasă a resurselor energetice şi reducerea consumului de combustibil prin sporirea randamentelor în utilizarea acestora, eliminarea pierderilor in transportul energiei şi a oricăror forme de risipă, raţionalizarea riguroasă a consumului tuturor categoriilor de combustibili, energie electrică şi energie termică. In acelaşi timp, cerinţele actuale ale economiei naţionale, ca şi exigenţele autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii economico-financiare impun acţiuni hotărite pentru rentabilizarea producerii şi folosirii tuturor categoriilor de combustibili. Acesta este contextul economic în care se cuvine să privim noile măsuri stabilite prin recentul decret alConsiliului de Stat referitoare, deopotrivă, la gospodărirea raţională şi reducerea consumurilor energetice şi la majorarea preţurilor şi tarifelor la gaze naturale, energie termică, energie electrică, combustibili lichizi şi solizi. Aplicarea prevederilor decretului, înlăturarea fenomenelor de nerentabilitate din acest domeniu şi asigurarea eficienţei vor stimula dezvoltarea forţelor de producţie, creşterea producţiei şi a avuţiei obşteşti, sporirea venitului naţional — baza ridicării nivelului de trai al celor ce muncesc. Să adîncim însă analiza şi să privim mai atent motivaţia economică a acestor măsuri. Un principiu fundamental al autogestiunii este ca, în orice activitate economică, la realizarea oricărui produs să se asigure acoperirea cheltuielilor din venituri şi un anumit beneficiu. In ultimul timp însă, factori economici obiectivi au determinat sporirea cheltuielilor de producţie a unor resurse energetice şi, ca urmare, majoritatea dintre ele au devenit nerentabile sub aspect financiar. Ca atare, a devenit necesară recalcularea preţurilor de producţie şi de livrare la o serie de resurse energetice, precum şi la energia elec(Continuare în pag. a II-a) Lucrări urgente in agricultură • Secerişul • Recoltarea furajelor RELATĂRI DIN JUDEȚE ÎN PAGINA A II-A Încheierea convorbirilor dintre preşedintele Nicolae Ceauşescu şi Richard Nixon , fost preşedinte al S. U. A. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România, s-a reintilnit, miercuri, in staţiunea Neptun, cu fostul preşedinte al Statelor Unite ale Americii, Richard Nixon, in cadrul unei ultime runde de convorbiri. Cu acest prilej, Richard Nixon a adresat preşedintelui Nicolae Ceauşescu, încă o dată, cele mai calde mulţumiri pentru ospitalitatea de care s-a bucurat in timpul şederii in tara noastră, pentru posibilitatea de a se reintilni cu şeful statului român, de a avea un amplu şi util schimb de păreri in probleme ale relaţiilor româno-americane, precum şi ale situaţiei politice internaţionale. Şeful statului român şi-a exprimat, la rindul său, satisfacţia faţă de noua vizită in tara noastră a fostului preşedinte american Richard Nixon, pentru convorbirile avute asupra unui cerc larg de probleme ale raporturilor bilaterale, ale vieţii politice mondiale. ■ S-a apreciat că întîlnirea şi convorbirile — sincere şi deschise — dintre preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi fostul preşedinte al Statelor Unite ale Americii, Richard Nixon, reprezintă o contribuţie de seamă la evoluţia mereu ascendentă a raporturilor de prietenie şi colaborare multilaterală dintre cele două ţări şi popoare, servesc cauza păcii, colaborării şi înţelegerii între naţiuni. In aceeaşi zi, Richard Nixon, fost preşedinte al Statelor Unite ale Americii, şi-a încheiat vizita in ţara ■noastră, efectuată la invitaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România. ★ TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU a primit pe preşedintele Sfingii Unite din Peru, Alfonso Barrantes Lindán Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român,, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit, miercuri dimineaţa, in staţiunea Neptun, pe preşedintele Sfingii Unite din Peru, Alfonso Barrantes Lingan, care a efectuat o vizită in ţara noastră, la invitaţia C.C. al P.C.R. A participat tovarăşul Virgil Cazacu, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. Oaspetele a adresat calde mulţumiri tovarăşului Nicolae Ceauşescu pentru posibilitatea oferită de a vizita România şi de a cunoaşte unele dintre realizările remarcabile ale poporului român, eforturile sale pentru edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România. Alfonso Barrantes Lingan a transmis tovarăşului Nicolae Ceauşescu un călduros salut din partea Sfingii Unite din Peru, însoţit de cele mai bune urări de sănătate şi fericire, precum şi de prosperitate poporului român. Totodată, oaspetele a dat o înaltă apreciere realizărilor obţinute de România socialistă, activităţii prodigioase desfăşurate pe plan internaţional de şeful statului român, activitate consacrată păcii, independenţei, colaborării şi cooperării între popoare. In cadrul întrevederii s-a procedat la o informare reciprocă cu privire la activitatea şi preocupările celor două partide, subliniindu-se dorinţa de a întări şi dezvolta bunele raporturi dintre Partidul Comunist Român şi Stingă Unită din Peru, in interesul dezvoltării prieteniei şi colaborării multilaterale dintre România şi Peru. A fost exprimată hotărârea celor două partide de a acţiona în continuare pentru dezvoltarea relaţiilor în domeniile politic, schimburilor comerciale şi cooperării economice, corespunzător aspiraţiilor popoarelor român şi peruan, în interesul păcii, securităţii şi independenţei naţionale, colaborării şi cooperării între naţiuni. A avut loc, de asemenea, un schimb de vederi in probleme actuale ale vieţii internaţionale. Cu acest prilej au fost evidenţiate profundele schimbări revoluţionare si sociale care au loc în lume, in favoarea forţelor socialismului, democraţiei si păcii, precum şi necesitatea întăririi unităţii si solidarităţii, atît de plan naţional, cit şi internaţional între toate forţele progresiste, antiimperialiste, în lupta pentru libertate si independenţă, pentru pace şi progres social. S-a apreciat că în actualele condiţii deosebit de complexe ale vieţii politice internaţionale este necesar ca popoarele să-şi unească eforturile şi să conlucreze tot mai strins pentru oprirea încordării internaţionale, pentru reluarea şi continuarea politicii de destindere, colaborare şi respect al independenţei naţionale. Pornindu-se de la implicaţiile deosebit de grave ale cursei înarmărilor, s-a reliefat necesitatea de a se acţiona cu mai multă fermitate pentru adoptarea de măsuri concrete în vederea opririi cursei înarmărilor, pentru dezarmare, şi in primul rînd pentru dezarmare nucleară, pentru soluţionarea pe cale politică, prin tratative, a conflictelor existente in diferite zone ale globului, fără folosirea forţei sau ameninţării cu forţa. în acest cadru s-a reliefat importanţa deosebită a manifestărilor şi mişcărilor de masă care au loc în lume in favoarea păcii, pentru înlăturarea pericolului unor noi războaie, pentru trecerea la tratative in vederea reducerii armamentului nuclear strategic. în timpul convorbirilor s-a subliniat necesitatea întăririi unităţii de acţiune si solidarităţii ţărilor în curs de dezvoltare, a ţărilor nealiniate, a tuturor forţelor progresiste, antiimperialiste, în vederea lichidării fenomenului subdezvoltării, a decalajului dintre ţările bogate şi cele sărace, făuririi unei noi ordini economice internaţionale. S-a apreciat că, în actualele condiţii, are o deosebită însemnătate întărirea colaborării şi solidarităţii dintre partidele comuniste, socialiste, social-democrate, mişcările de eliberare naţională, dintre toate forţele progresiste, în lupta pentru triumful cauzei păcii, securităţii şi independenţei naţionale, a colaborării în întreaga lume. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi Alfonso Barrantes Lingan au exprimat hotărârea Partidului Comunist Român şi Sfrngii Unite din Peru de a conlucra tot mai strins pentru a-şi aduce contribuţia la lupta împotriva politicii imperialiste, colonialiste si neocolonialiste, la crearea unui climat de pace, securitate, colaborare şi înţelegere in Europa, in America Latină şi in întreaga lume, la înfăptuirea idealurilor de libertate, independenţă şi progres ale tuturor popoarelor, întrevederea s-a desfășurat intr-o atmosferă cordială, de caldă prietenie. Astăzi la posturile de radio şi televiziune Cu prilejul vizitei de lucru în judeţul Botoşani a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, astăzi va avea loc în municipiul Botoşani o adunare populară pe care posturile de radio și televiziune o vor transmite direct în jurul orei 17.