Scînteia, ianuarie 1983 (Anul 52, nr. 12553-12577)

1983-01-03 / nr. 12553

PROLETARI DIN TOATE JĂRILE, UNIȚI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul LII Nr. 12 553 Luni 3 ianuarie 1933 4 PAGINI - 50 BANI MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, de Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1982 cu noi succese importante in dezvoltarea economico-socială, in sporirea avuţiei materiale şi spirituale a patriei. In condiţiile grele, determinate de accentuarea crizei economice mondiale, cit şi de unele lipsuri ce s-au manifestat in diferite sectoare de activitate, industria românească a continuat să se dezvolte ; am obţinut rezultate de seamă in creşterea producţiei agricole, realizind o producţie de cereale de 1 000 kg pe locuitor, s-au înfăptuit neabătut măsurile privind autoconducerea şi autoaprovizionarea, ridicarea bunăstării materiale şi spirituale a poporului. Cu toate acestea, trebuie să spunem deschis, şi la terminarea celui de-al doilea an al actualului cincinal, că rezultatele obţinute nu ne pot mulţumi, că, dacă nu toate sectoarele s-ar fi acţionat cu mai multă răspundere şi fermitate, am fi putut să obţinem rezultate şi mai bune. La Conferinţa Naţională a partidului am analizat pe larg stadiul actual al edificării socialismului in România, drumul străbătut de poporul nostru, sub conducerea Partidului Comunist Român, in ridicarea gradului de civilizaţie al patriei, in creşterea forţei economice şi politice, în întărirea independenţei şi suveranităţii României socialiste. La sfirşitul acestui an am sărbătorit cea de-a 35-a aniversare a proclamării Republicii, care a marcat de fapt trecerea la revoluţia şi construcţia socialistă in patria noastră. Măreţele realizări obţinute in anii construcţiei socialiste demonstrează cu putere justeţea politicii partidului nostru care aplică in mod creator adevărurile generale la condiţiile concrete din ţara noastră, reprezintă o expresie a forţei creatoare a clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, a întregului nostru popor, care, stupin pe destinele sale, işi făureşte in deplină libertate propriul său viitor socialist şi comunist. Acum, la încheierea unui an de muncă eroică, plină de dăruire pentru progresul şi propăşirea patriei, adresez clasei noastre muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregului popor cele mai calde felicitări şi urarea de noi şi strălucite victorii in măreaţa operă de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi de înaintare a României spre comunism ! Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai României socialiste, Intrăm în noul an 1983 cu un program clar de muncă privind dezvoltarea armonioasă economicosocială a ţării, in vederea înfăptuirii neabătute a hotăririlor Congresului al Xll-lea, a programelor şi hotâririlor Conferinţei Naţionale a partidului. In centrul activităţii din anul viitor se află realizarea obiectivului strategic, economic şi politic, de trecere a patriei noastre la un nou stadiu de dezvoltare, de realizare a unei noi calităţi a muncii şi vieţii in toate domeniile. Planul unic de dezvoltare economico-socială pe 1983 prevede dezvoltarea producţiei industriale intr-un ritm mai inait decit in primii doi ani ai actualului cincinal, creşterea mai puternică a producţiei agricole vegetale şi animale, realizarea^ programului privind autoconducerea şi autoaprovizionarea, ridicarea pe această bază a nivelului de trai material şi spiritual al poporului - ţelul suprem al politicii partidului, esenţa societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Deşi condiţiile economice internaţionale continuă să fie grele, avem in vedere să acţionăm cu toată hotărirea, pentru diminuarea !«( ...), mult a influenţelor crizei economice mondiale, pentru îmbunătăţirea activităţii in toate sectoarele, asigurind astfel dezvoltarea, in continuare, economico-socială a patriei. In înfăptuirea acestor obiective va trebui să punem pe primul plan realizarea programelor privind dezvoltarea mai puternică a bazei energetice şi de materii prime, recuperarea şi refolosirea materialelor, reducerea consumurilor energetice şi materiale, a cheltuielilor de producţie in general, creşterea mai puternică a productivităţii muncii, ridicarea nivelului tehnic şi al calităţii produselor, perfecţionarea mecanismului economic, creşterea eficienţei economice şi întărirea autoconducerii muncitoreşti. O atenţie deosebită trebuie să acordăm ştiinţei, invăţâmîntului şi culturii, ridicării nivelului de pregătire profesională şi tehnică, pregătirii politice, educării şi formării omului nou. Este necesar ca toate colectivele de oameni ai muncii, consiliile de conducere, adunările generale, organele centrale de stat şi organismele democratice naţionale să acţioneze într-o deplină unitate, cu intreaga răspundere, pentru realizarea neabătută a planului in toate sectoarele de activitate. Vom acţiona pentru perfecţionarea continuă a cadrului democratic al societăţii noastre socialiste, asigurind participarea tot mai activă a oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, a întregului popor, la conducerea tuturor unităţilor economicosociale, a întregii societăţi. Dispunem, dragi tovarăşi şi prieteni, de tot ce este necesar pentru realizarea programului de înflorire continuă a patriei noastre socialiste. Acum hotăritoare sunt activitatea organizatorică, întărirea ordinii şi disciplinei, creşterea răspunderii in îndeplinirea sarcinilor in toate domeniile. Să facem totul ca anul 1983 să asigure depăşirea unor greutăţi vremelnice, să dacă le realizarea in cele mai bune condiţii a planului de dezvoltare economico-socială, de ridicare a bunăstării materiale şi spirituale a poporului, de înaintare mai fermă a patriei noastre spre piscurile tot mai inalte ale civilizaţiei comuniste. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai României socialiste. In anul 1982 viaţa politică internaţională s-a agravat şi complicat şi mai mulţi S-a accentuat criza economică mondială, au avut loc manifestări ale politicii de forţă, de amestec in treburile interne ale altor ţări, s-au agravat unele conflicte militare şi au izbucnit altele noi, s-a intensificat cursa inarmurilor, a crescut pericolul de noi războaie, inclusiv al unui nou război mondial nuclear. O caracteristică importantă a vieţii politice mondiale o constituie mişcarea uriaşă a popoarelor împotriva inarmurilor, ■ armelor nucleare, pentru pace. Trebuie să spunem insă deschis că anul care a trecut nu a îndreptăţit aşteptările şi speranţele maselor populare, ale popoarelor. O analiză realistă, lucidă a vieţii mondiale demonstrează că s-a ajuns la un asemenea stadiu cind nivelul iarmurilor, uriaşele arsenale nucleare pun grav in pericol însăşi civilizaţia, existenţa, pacea, insaşi viaţa întregii omeniri. In asemenea împrejurări, problema fundamentală a epocii noastre este împiedicarea războiului nuclear, a războiului in general, asigurarea păcii pe planeta noastră. Acum considerăm că există posibilitatea reală, că popoarele dispun de forţa necesară pentru a schimba cursul evenimentelor, pentru a obţine in 1983 oprirea cursului politicii spre catastrofă. Este necesar ca toate forţele progresiste, antiimperialiste, popoarele de pretutindeni să-şiîntărească unitatea, solidaritatea şi colaborarea, să acţioneze cu toată fermitatea - pină nu este prea tirziu, pină nu au început să cadă bombele nucleare - pentru realizarea dezarmării generale, şi in primul rind a dezarmării nucleare, pentru o lume fără arme, fără războaie, a colaborării paşnice, egale, intre toate naţiunile lumii. Este necesar ca toate statele, guvernele, şefii de state, toate forţele politice să acţioneze cu intreaga răspundere in faţa propriilor popoare, in faţa întregii omeniri, pentru asigurarea dreptului suprem al oamenilor la libertate, la independenţă, la existenţă, la viaţă, la pace. Considerăm că trebuie să facem totul ca, in 1983, să se incheie în cel mai scurt timp reuniunea de la Madrid prin adoptarea hotăririi de convocare a unei conferinţe consacrate dezarmării şi încrederii în Europa şi continuitatea reuniunilor începute la Helsinki. Să facem astfel Incit In anul 1983 să fie oprită amplasarea rachetelor cu rază medie de acţiune şi să se treacă la retragerea şi distrugerea celor existente. Să se acţioneze pentru noi măsuri privind încrederea şi cooperarea in Europa, pentru realizarea unei Europe fără nici un fel de arme nucleare, a colaborării şi păcii I Anul 1983 să ducă la dezvoltarea colaborării Intre toate ţările balcanice in vederea realizării unei regiuni a colaborării paşnice, fără arme nucleare . Este necesar să se acţioneze cu toată hotârîrea incit, in noul an, să se treacă la măsuri concrete privind lichidarea subdezvoltării, întărirea colaborării şi solidarităţii ţărilor in curs de dezvoltare, realizarea unor înţelegeri corespunzătoare intre ţările sărace şi ţările bogate în vederea realizării unui sprijin mai puternic pentru ţările in curs de dezvoltare, pentru făurirea unei noi ordini economice şi politice internaţionale. Fie ca anul 1983 să ducă la întărirea conlucrării şi mai puternice a tuturor statelor, fără deosebire de mărime sau orinduire socială, să crească rolul Organizaţiei Naţiunilor Unite şi al altor organisme internaţionale in soluţionarea tuturor problemelor complexe in interesul tuturor naţiunilor, al păcii şi colaborării ! Fie ca noul an să ducă la incetarea conflictelor existente şi trecerea la soluţionarea tuturor problemelor litigioase dintre state numai şi numai pe calea tratativelor ! Acum, la începutul noului an, doresc să reafirm hotârîrea României socialiste, a poporului nostru de a dezvolta relaţiile cu toate ţările socialiste, cu ţările in curs de dezvoltare, cu toate statele lumii, fără deosebire de orinduire socială, in vederea realizării unei lumi mai drepte şi mai bune pe planeta noastră. Reafirm hotârirea poporului român de a conlucra activ cu toate forţele antiimperialiste şi realiste, cu popoarele de pretutindeni, avind convingerea că stă in puterea unită a acestor forţe, a popoarelor de a da un nou curs evenimentelor mondiale spre destindere, spre colaborare, spre întărirea independenţei naţionale şi asigurarea păcii. Dragi compatrioţi, Intrind în noul an de muncă şi luptă pentru dezvoltarea economico-socială a patriei, pentru pace, să ridicăm paharul pentru clasa muncitoare, ţărănime, intelectualitate, pentru toţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, pentru întregul nostru popor, pentru noi împliniri pe drumul socialismului, al bunăstării şi fericirii, pentru scumpa noastră patrie, pentru libertatea, independenţa şi măreţia Republicii Socialiste România. Vă urez tuturor, dragi tovarăşi şi prieteni, un an nou de muncă şi împliniri, de succese şi satisfacţii tot mai mari, multă sănătate şi fericire. LA MULŢI ANI ! TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU ------------------------------------------------------------------------------------------------- DIN INIMILE TĂRII, URARE PENTRU ȚARĂ ------------1983—cu împliniri bogate pentru România, pentru oamenii ei harnici! Lunile, săptăminile, zilele, orele trecuseră. Mai rămăseseră doar citeva secunde şi orologiile aveau să bată intrarea in istorie a încă unui an, 1982, vestind in acelaşi timp sosirea unui nou an, 1983. Atunci, la cumpăna dintre cei doi ani, peste toate meleagurile româneşti s-a auzit tradiţionala urare rostită de către preşedintele ţării, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, in încheierea Mesajului adresat întregului nostru popor prin posturile de radio şi televiziune : „Vă urez tuturor, dragi tovarăşi şi prieteni, un an nou de muncă şi împliniri, de succese şi satisfacţii tot mai mari, multă sănătate şi fericire. La mulţi ani !“. Fiecare idee, fiecare cuvint din Mesajul prezidenţial au fost ascultate cu atenţie şi emoţie de către toţi cetăţenii patriei, fără deosebire de naţionalitate, fiindcă întruchipau in ele, exprimind concludent şi vizionar, gindurile şi idealurile tuturor, hotârirea unanimă de a munci tot mai mult pentru continua înflorire a patriei socialiste, spre binele întregii societăţi, al fiecărui om al muncii. Prezenţi in cele mai diverse locuri, unde oamenii muncii şi familiile lor au intimpinat Anul Nou, la revelioanele colectivelor de muncă de la oraşe şi sate, organizate la cluburi, case de cultură şi cămine culturale,in cabanele turistice şi restaurantele din toată ţara, reporterii şi corespondenţii „Scinteii“ au notat, pentru cititorii primului număr din 1983 al ziarului nostru, momente pline de semnificaţii, dorinţe personale şi de muncă, ginduri şi urări de viitor. Citeva, numai citeva dintre toate acestea, le inserăm in grupajul consacrat Revelionului ’83. „Noroc bun“ noului an! împreună cu familiile lor, minerii din Lupeni si-au dat intilnire in noaptea de Anul Nou in spaţioasa sală a uneia dintre cele mai moderne cantine din Valea Jiului, dată in folosinţă in anul trecut, unde zilnic servesc masa peste 2 700 de mineri, care intră sau ies din sat. Aici au sărbătorit revelionul cei ce extrag cea mai mare cantitate de cărbune cocsificabil a ţării care, în acest an, va fi de 2,3 milioane tone. Printre membrii acestei mari familii minereşti am întilnit mineri, şefi de brigăzi şi de schimburi, maiştri : Ion Olteanu şi Ianos Şulumete de la sectorul I, Simion Rusu, de la sectorul II, Mihai Blaga de la sectorul III, Constantin Popa şi Constantin Lupulescu, de la sectorul XV, Teodor Puf de la sectorul VI. Minerul şef de brigadă Constantin Popa, care a încheiat anul cu un plus de 15 000 tone cărbune, extras peste plan, ne-a declarat : „ La muncă şi la petrecere, minerilor le place să fie împreună. Cu toţii ne simţim sub puternica impresie a ideilor cuprinse in Mesajul tovarăşului Nicolae Ceauşescu adresat de Anul Nou întregului popor. Suntem ferm hotărîţi ca în noul an, 1983 — pe care l-am primit cu salutul nostru mineresc de „Noroc bun !“ — să dăm ţării mai mult cărbune, să contribuim la dezvoltarea economiei româneşti, fiindcă numai în acest fel ne putem asigura in continuare creşterea nivelului nostru de trai, material şi spiritual. (S. Cerbu), în marea familie a uzinei Un brad frumos împodobit şi urarea „La mulţi ani, 1983 !“ domină sala cantinei-restaurant „Griviţa roşie“ din Capitală in care şi-au dat intilnire pentru a sărbători revelionul peste 1 600 de oameni ai muncii de la binecunoscutele colective întreprinderea de utilaj chimic şi întreprinderea mecanică de material rulant . De peste douăzeci de ani Îmi petrec revelionul aici, ne spune maistrul principal Gheorghe Cioroabă, împreună cu tovarăşii de muncă mă simt cel mai bine. Il vedeţi, ni se adresează meşterul şi ne prezintă pe tinărul de lingă el, este fecioru’ meu, Florian Griviţean şi el. Anul acesta s-a căsătorit. A venit cu soţia la revelionul griviţenilor. Duce mai departe tradiţia familiei noastre ca la cumpăna dintre ani să fim împreună cu toţii in marea familie a griviţenilor. Veselia şi buna dispoziţie se pot citi pe chipurile tuturor. Tot împreună cu familiile sunt prezenţi şi lăcătuşul Ion Dobrescu, cazangiul Dumitru Gîrleanu, matriţerul Gheorghe Manole, strungarul Chira Stoica, inginerul Dragomir Costache, maistrul Petre Dumitru. Ciocnesc pahare, se felicită reciproc. Pentru o clipă veselia este întreruptă de apariţia unui bătrin purtind o eşarfă pe care stă scris : «„Anul 1982“ adresează tuturor urarea strămoşească : „La mulţi ani !“». Dar să vedem ce a însemnat pentru harnicii griviţeni anul care a trecut. — A fost un an rodnic, pe toate planurile, ne spune cazangiul Ion Bănică. Ne-am îndeplinit şi am obţinut importante depăşiri la toţi indicatorii de plan, in special la export. In plus, pentru noi, constructorii de utilaj chimic, bucuria cea mai mare a fost executarea in premieră in întreprindere a unor utilaje de mare gabarit şi complexitate. La mese se ciocnesc cupe cu şampanie, se aud urări de sănătate şi noi succese in anul care a şi început. Maistrul Cioroabă ne precizează : Vom răspunde prin fapte de muncă îndemnului adresat de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, in Mesajul către ţară de a mări productivitatea muncii, de a spori eficienţa economică. In acest sens, la noi sunt şi lansate in fabricaţie produsele cele mai importante ale anului 1983 : coloanele pentru prima centrală nucleară din ţara noastră şi presa de vulcanizat anvelope gigant. Reporterului nu-i rămîne de spus decit : „Semne bune anulare !“. (Gheorghe Ioniţă). Înfrăţiţi cu griul, şi la muncă, şi la bucurie In casa preşedintei cooperativei agricole de producţie din comuna Manasia, judeţul Ialomiţa, Vasilica Pascu, noul an a fost intimpinat după datina străbună cu masa plină de bucate tradiţionale şi vin rubiniu. Gazda, familia Oprea şi Vasilica Pascu, amîndoi tehnicieni horticoli, şi cei doi fii, Săndel şi Ionuţ, au avut ca oaspeţi familiile şefilor de fermă ing. Floarea Mihăilă şi Ion Cărbune, pe şeful secţiei mecanizate Matei Toma şi pe profesorul Grigore Chermezan de la liceul agroindustrial din Urziceni. Tovarăşa Vasilica Pascu le-a povestit cum ea, fată născută şi crescută în cimpia Bărăganului ialomiţean, a fost aleasă în prezidiul marelui forum al comuniştilor la Conferinţa Naţională a partidului, avind posibilitatea să participe direct la lucrări. Iar reporterului i-a declarat : —Ţara Românească are în tovarăşul Nicolae Ceauşescu intr-adevăr pe eroul eroilor, omul care stăpîneşte şi cunoaşte problemele din toate domeniile de activitate. Cunoaşte puterea de rodire a solului din fiecare colţ al ţării şi pe bună dreptate ne pretinde ca fiecare petic de pămint să producă. Ne cere să muncim, dar nu ne cere să mutăm din loc pietre de moară, ci să ne facem datoria de oameni ai gliei şi să punem sub brazdă odată cu săminţa şi o părticică din sufletul nostru. Ceea ce este cit se poate de firesc, necesar şi posibil. In anul pe care-l începem, noi, cooperatorii din Manasia, ne angajăm să fim înfrăţiţi ca griul, şi la muncă şi la bucurie, pentru viaţa noastră îmbelşugată. Aceste lucruri le-am înţeles eu, Vasilica Pascu, care m-am născut şi am crescut între cei ce mînuiesc coada sapei şi mai au incă in palme bătăturile de la coarnele plugului (Mihai Vişoiu). Entuziasm tineres: la Revelionul tineretului din Capitală Foto : Eugen Dichiseanu