Scînteia, octombrie 1983 (Anul 52, nr. 12785-12810)

1983-10-01 / nr. 12785

PAGINA 2 : „ CENTRUL NAŢIONAL DE FIZICĂ — . ~ BUCUREŞTI .»•» *•*'■ Mr “ fi Uriaşa forţă a atomului să fie pusă exclusiv in slujbi păcii şi progresului! Intr-o atmosferă de puternică însufleţire, ieri pe platforma Centrului Naţional de Fizică Bucureşti — adevărată citadelă a ştiinţei româneşti ■— peste 3 000 de cercetători, ingineri, tehnicieni şi muncitori s-au întrunit pentru a da glas sentimentelor lor de deplină adeziune la Apelul F.D.U.S., document politic inspirat din înflăcăratele chemări ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, din neobositele sale iniţiative de pace. Participanţii la însufleţită adunare purtau portretele tovarăşului Nicolae Ceauşescu, drapelele patriei şi partidului, lozinci şi pancarte pe Glasul viguros al siderurgiştilor gâlăţeni : „NU RĂZBOIULUI, DA PĂCII, ÎNŢELEGERII ŞI COLABORĂRII !” MAREA CHEMARE LA ACŢIUNE PENTRU VIAŢĂ! Vorbeşte pasionat, gindurile ii vin de undeva, din adîncurile conştiinţei. Este, in fiecare cuvint, al tehnicienei Manda Malagic, o incărcătură, aş spune, parcă de o natură electrică . — Tatăl meu a trăit războiul — mărturiseşte. Şi acum mai are citeva schije în corp, fier la fel de încins ca atunci cind i-a muşcat carnea , şi socrul meu e mare mutilat de război. Ne-au povestit nouă, copiilor lor, şi nepotului lor, că au pus mina la armă la chemarea partidului, in acel 23 August de neuitat, împotriva războiului, a fascismului, pentru făurirea destinului de pace şi libertate al ţării. Ei, părinţii noştri, ai mei, ai dumneavoastră, ai milioanelor de oameni ai muncii, ne-au transmis această moştenire , pasiunea de a construi viaţa, nu de a o distruge. Destinul nostru nou, de libertate, de dreptate, de independenţă, a fost plătit cu jertfe, cu prea multe jertfe. Ştiţi, in afară de tehnică mă pasionează istoria. Am făcut chiar o facultate in acest sens. Drumul omenirii prin timp, ştiu, e plin de zbucium, de durere, de luptă. Dar am ajuns la acel punct de răscruce cind putem determina noi sensuri viitorului. Mă întreb cum e posibil ca în era aceasta să te mai nască gindul distrugerii vieţii, mă întreb pentru că, iată, în toată cursa nebunească a înarmărilor există tocmai posibilitatea aceasta cumplită. Ea este prezentă in toată competiţia pentru rachete nucleare, capabile să transforme planeta intr-un deşert ! Împotriva lor ne-am ridicat şi chemăm întreaga omenire să se ridice la luptă cit nu este prea tirziu. — Trebuia să luaţi cuvintul la tribuna adunării, să le spuneţi tovarăşilor dv. de muncă, de aici, de la uzinele „Timpuri noi“, ce simţiţi, ce gindiţi. Prin felul în care s-a desfăşurat această adunare, toţi cei 2 600 de oameni ai muncii de aici şi-au rostit cuvintul, fiecare povestindu-şi, de fapt, viaţa, năzuinţele, istoria lor, care este istoria ţării, istoria unei permanente lupte pentru pace. Aşa au povestit Tânase Gheorghe, preşedintele sindicatului, şi muticitoarea Vasilica Hoblea, şi inginerul Marin Badea şi toţi ceilalţi. Mesajul nostru de pace, însoţind Apelul pentru dezarmare şi pace al F.D.U.S., iniţiat de marele Erou al păcii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, s-a adresat direct Organizaţiei Naţiunilor Unite, tuturor popoarelor şi guvernelor, chemind la raţiune, la încetarea cursei aberante a înarmărilor. In timp ce se citeau scrisorile adresate ambasadelor U.R.S.S. şi S.U.A. imi spuneam că printre acele rinduri concepute din sufletul nostru, de voinţa noastră este săpată şi dorinţa mea fierbinte ca fiul meu, in vîrstă de 16 ani, pasionat de electronică, să-şi realizeze visurile construind maşini pentru navele maritime de comerţ şi mesageri ai voinţei noastre de pace şi colaborare fructuoasă între naţiuni. — Ştim ce vrem, ce să creăm, cum să creăm — arăta tinărul electrician Ştefan Ion. Avem toate posibilităţile deschise. Fiecare tinăr de aici — priviţi-i ! — are un plan de viitor : să termine liceul, să se perfecţioneze neîncetat in profesie, să urmeze o facultate, lucrind in uzină, ca mine şi ca alte milioane şi milioane de oameni. Vrem să ne facem familii, să ne creştem copiii in spiritul nobil de echitate şi dreptate al societăţii noastre. Nu ştiu ce e războiul, cei de virsta mea nu ştiu, dar nici nu vrem să ştim, avem multe de făcut! De aceea ne-am adunat in această hală pentru a spune că tocmai pe terenul viitorului nostru, unde toţi tinerii din lume avem atitea de clădit, de inventat, nu vom permite să se dezlănţuie coşmarul nuclear. Fiecare dintre noi este el însuşi un vast şantier, şantierul minunat in care se creează OMUL NOU, omul apărător al valorilor etice noi al civilizaţiei umane, al vieţii ! ...Străbateam curtea uzinei prin lumina soarelui generos al acestei toamne, împreună cu fostul maistru principal la uzinele „Timpuri noi“, David Dodiş. Mărturisea că „a rămas al uzinei“ chiar dacă a ieşit la pensie, că toate gindurile sale şi inima sa sint in aceste ateliere şi hale la înălţarea cărora ei toţi, muncitorii, nu şi-au precupeţit forţele, inteligenţa. — Prin luptă eroică, clasa muncitoare a adus ţării pacea şi independenţa — spunea el. Şi noi şi schimbul nostru de miine, tinerii ca Ştefan Ion, cunoaştem valoarea muncii libere. Dorim ca toate popoarele lumii să se bucure de această valoare in pace, la adăpost de ameninţarea războiului. Verbul conducătorului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, înseamnă ACŢIUNE PAŞNICA, soluţii practice de rezolvare, înseamnă VIAŢA, viaţă roditoare pentru milioane de oameni. Prin acest Mare Erou al păcii România este azi cu respect consultată şi ascultată de întreaga lume. Cu acest verb — ACŢIUNE PAŞNICĂ — am semnat şi noi, muncitorii de la „Timpuri noi“, telegrama către conducătorul partidului şi al ţării, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, sprijinind in acest fel, din toată inima, cu toată vigoarea, strălucitele sale iniţiative de pace şi colaborare intre toate naţiunile lumii, pentru înlăturarea deplină a primejdiei războiului de pe cerul planetei noastre. Dionisie ŞINCAN însemnări de la adunarea constructorilor de mașini de la uzinele „Timpuri noi" din Capitala SCINTEIA — sâmbătă 1 octombrie 1983 COMBINATUL SIDERURGIC DIN CĂLĂRAŞI Să se facă totul, cu multă răspundere, pentru sutresul tratativelor de dezarmare! mai asistăm pasivi la sporirea acestor arsenale nucleare, care primejduiesc viaţa popoarelor europene şi a celorlalte naţiuni ale lumii. Cerem oamenilor politici, întruniţi la masa tratativelor, să dea dovadă de realism şi luciditate, să pună mai presus de orice viaţa şi pacea, bunul cel mai de preţ al oamenilor de pretutindeni“. Muncitoarea Maria Ionuţ, preşedinta comisiei de femei, a exprimat gindurile tovarăşilor ei de muncă, preocupările şi voinţa neclintită de a contribui prin rezultatele lor în producţie la creşterea prestigiului patriei noastre, a contribuţiei ei la cauza înţelegerii şi colaborării cu toate popoarele . „Dorinţa noastră fierbinte este de a ne creşte în linişte copiii, de a dărui societăţii pe care o construim oameni devotaţi, care să apere cuceririle şi binefacerile socialismului, să edifice pe pămîntul sfînt al patriei comunismul — viitorul luminos al întregii omeniri. De la tribuna adunării noastre, afirmăm hotărît voinţa de pace a femeilor din Combinatul siderurgic Călăraşi“. In telegrama adresată de participanţi tovarăşului Nicolae Ceauşescu se spune : „ împreună cu întregul popor, noi, siderurgiştii din cea mai tînără cetate a oţelului, exprimăm ataşamentul nostru deplin la noua şi strălucita iniţiativă de pace a României socialiste, la Apelul pentru dezarmare şi pace al F.D.US., inspirat de nobilele dumneavoastră chemări pentru preîntîmpinarea războiului, pentru înlăturarea pericolului nuclear. Vă încredinţăm, mult iubite şi stimate tovarăşe secretar general, că, urmînd neabătut exemplul dumneavoastră, ne vom mobiliza şi mai mult forţele pentru a spori contribuţia noastră la creşterea puterii economice a României socialiste, la afirmarea tot mai puternică a politicii sale de pace şi colaborare a distrugerii şi războiului". La rindul său, dr. ing. Burzo Emil arăta : „Puternic mobilizaţi de fermitatea şi consecvenţa cu care tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu, savant de renume mondial, preşedintele Comitetului român ..Oamenii de ştiinţă şi pacea“, militează pentru utilizarea în scopuri exclusiv paşnice a cuceririlor geniului uman, ne angajăm să ne înzecim eforturile pentru a impune, cu argumentele ştiinţei, oprirea amplasării în Europa de noi rachete, retragerea şi distrugerea celor existente". In acelaşi sens, ing. PetruFlorican, cercetător Irina Negoescu, ing. Lucian Goicea, cercetător Lidia Purghel, maistrul Gheorghe Butilă şi eleva Cătălina Curceanu, secretara comitetului U.T.C. din Liceul de matematică fizică nr. 4, şi-au exprimat hotărîrea de a nu precupeţi nici un efort pentru ca, împreună cu întregul popor, să contribuie la triumful cauzei dezarmării. In încheierea adunării, intr-o atmosferă de angajare şi vibrant patriotism, participanţii au adoptat o telegramă adresată tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în care se spune, între altele : Răspunzind din toată Inima vibrantei dumneavoastră chemări, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, comuniştii, toţi oamenii muncii din Centrul Naţional de Fizică işi exprimă deplina adeziune la nobilul mesaj de pace adresat de România întregii lumi, hotărîrea de a acţiona cu neţărmurită abnegaţie pentru pace şi dezarmare. Ca specialişti in domeniul fizicii şi energiei nucleare, ca militanţi activi in cadrul Comitetului român „Oamenii de ştiinţă şi pacea", condus cu inaltă răspundere şi fierbinte patriotism de tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu, suntem pe deplin conştienţi de primejdiile unui război mondial în care s-ar folosi tehnica modernă, in primul rind cea nucleară. De aceea ne pronunţăm pentru reducerea armamentelor nucleare la niveluri cit mai scăzute, pină la elimi- narea lor completă din Europa şi din întreaga lume. ÎNTREPRINDEREA MECANICĂ PENTRU PIESE DE SCHIMB — ORADEA Securitatea internaţională — prin reducerea mimărilor, nu prin creşterea arsenalelor ameninţare cu forţa. „Este timpul ca, uniţi, oamenii, indiferent de limba pe care o vorbesc, să-şi impună voinţa de a trăi într-o Europă eliberată de arma nucleară, de pericolul unui dezastru atomic" — arăta maistrul Onisiu Bălan. Evocind condiţiile deosebite create de socialism tinerei generaţii, lăcătuşul Cornel Moş, secretarul comitetului U.T.C. din întreprindere, arăta : „Este necesar să ne opunem cu hotărire cursei înarmărilor, să cerem ca energia tineretului de pretutindeni să fie folosită numai şi numai in interesul progresului, civilizaţiei şi bunăstării“. In spiritul aceleiaşi idei, Lucia Quai, desenator tehnic, ridicîndu-şi glasul împotriva cheltuirii de fonduri uriaşe în scopuri de înarmare, a evidenţiat necesitatea de a se lupta cu toate forţele pentru realizarea securităţii prin reducerea înarmărilor, nu prin creşterea arsenalelor. •Participanţii au adoptat o telegramă adresată tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în care se spune, printre altele : Ne alăturăm cu toată puterea faptelor noastre celorlalte forţe iubitoare de pace de pe continent, cerînd cu hotârîre să se treacă la dezarmare, pentru triumful păcii pe planeta noastră. Exprimîndu-ne deplina adeziune la iniţiativele şi activitatea pe care o desfăşuraţi pentru nobila cauză a păcii, vă asigurăm, mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că vom munci cu răspundere revoluţionară pentru Îndeplinirea exemplară a sarcinilor ce ne revin, pentru înfăptuirea întregii politici interne şi internaţionale a României socialiste. Combinatul siderurgic Călăraşi — cea mai tînără vatră a metalurgiei româneşti — a oferit, ieri, cadrul unei vibrante adunări consacrate luptei pentru oprirea cursei înarmărilor, pentru dezarmare şi pace. Prin pancartele purtate, prin lozincile rostite cu însufleţire — „Partidul — Ceauşescu — Pace“, „Partidul — Ceauşescu — România“, „Pace şi dezarmare“ — siderurgiştii au dat glas deplinei lor adeziuni la politica Înţeleaptă, clarvăzătoare a partidului şi statului nostru. Participanţii la adunare au exprimat voinţa lor neclintită de a sprijini prin faptele lor de muncă strălucitele iniţiative ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, care urmăresc să ferească omenirea de primejdia unei catastrofe nucleare, să asigure condiţii de linişte şi pace tuturor popoarelor. „Este nevoie acum mai mult ca oricind — a spus la minoristul Dorel Mihailidis — să ne unim eforturile cu cele ale altor popoare ale continentului pentru a impune oprirea amplasării de noi rachete nucleare în Europa, trecerea la retragerea și distrugerea celor existente. S-au adunat destule arme de toate tipurile pe continentul nostru ca să care ce putea citi : „România — Ceauşescu — Pace !“, „Să spunem un NU hotărît înarmărilor !“, „NU rachetelor în Europa !“. In cadrul mitingului, deschis de tovarăşul Stefan Goage, secretar al Comitetului de partid al sectorului 5, numeroşi vorbitori au evidenţiat însemnătatea Apelului, nelovind că pacea reprezintă bunul cel mai de preţ al omenirii, că munca, marile idealuri ale umanităţii, viitorul căminelor şi al copiilor lor sunt condiţionate de oprirea cursei înarmărilor, de înfăptuirea dezarmării, în primul rind a celei nucleare. „Ca cercetători ai tainelor atomului, spunea Gabriela Pavelescu, vicepreşedintă a Comitetului C.D.U.S., cunoaştem bine atît binefacerile materiale şi spirituale pe care le oferă utilizarea acestuia in scopuri paşnice, cit şi consecinţele dezastruoase ale unei conflagraţii nucleare. De aceea, în deplină cunoştinţă de cauză, subscriem la strălucitele iniţiative ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi cerem , în modul cel mai ferm ca minunatele cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii moderne să fie puse numai in slujba păcii şi progresului, şi nu Intr-o atmosferă de profundă angajare civică, pe platoul din incinta întreprinderii mecanice pentru piese de schimb din Oradea şi-au dat intîlnire peste 1 000 de muncitori, maiştri, tehnicieni şi ingineri care au ieşit din schimbul de dimineaţă. Participanţii la această impresionantă adunare, deschisă de tovarăşul Traian Bonta, membru al biroului Consiliului municipal Oradea al F.D.U.S., şi-au manifestat sprijinul deplin faţă de iniţiativele şi demersurile tovarăşului Nicolae Ceauşescu In vederea opririi cursei înarmărilor, pentru dezarmare şi pace, destindere, înţelegere şi colaborare. Purtînd portrete ale conducătorului partidului şi statului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, drapele şi pancarte pe care se putea citi : „România — Ceauşescu — Pace „Nu rachete-n Europa !“, „Să înceteze cursa înarmărilor !“. „Pacea este temeiul tuturor Înfăptuirilor noastre, spunea, in cuvintul său, maistrul Crăciun Simut, secretarul comitetului de partid. In numele a tot ceea ce am făcut si facem d in anii. .socialismului, ne ridicăm glasul pentru~ a cere oprirea amplasării de noi rachete in Europa, pentru retragerea şi distrugerea celor existente“. Numeroşi vorbitori, referindu-se la conţinutul profund umanist al Apelului F.D.U.S., au evidenţiat încrederea lor că, acţionînd cu fermitate pentru apărarea dreptului lor suprem la viaţă, popoarele sunt în măsură să impună oprirea cursei înarmărilor, să determine curmarea politicii de forţă şi de VIBRANTE CPU AL MOBILIZATOARELOR CHEMĂRI ALE TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU, AL APELULUI FRONTULUI DEHOCRAŢIEI ŞI UNITĂŢII SOCIALISTE Să impunem înfăptuirea aspiraţiei fierbinţi a tuturor popoarelor continentului: europa-fără arme nucleare: ,FORJA ATOMULUI SA FIE FOLOSITA EXCLUSIV IN SCOPUL PROGRESULUI OMENIRII |nu cer participanţii la însufleţită adunare de la Centrul Naţional de Fizică Foto : Sandu Cristian ŞANTIERUL NAVAL GIURGIU Nu există justificare pentru acceptarea la fapt împlinit a amplasării rachetelor şi principialitate cel ce conduce destinele poporului român spre un viitor luminos, eminentul om politic şi patriot înflăcărat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu“. Evidenţiind primejdiile pe care le creează sporirea continuă a arsenalelor nucleare, muncitorul Marcel Nedelcu arăta : „Ştim că Europa este deja saturată de tot felul de arme din cele mai distrugătoare. Nu trebuie să se accepte noile rachete nucleare , dimpotrivă, cele existente să fie retrase şi lichidate. Considerăm că nu este încă tirziu să se acţioneze pentru a nu se începe o nouă şi gravă escaladare a înarmărilor. Nu poate exista nici un fel de justificare pentru acceptarea ca un fapt împlinit a noilor rachete. Manifestările noastre hotărîte în sprijinul păcii, parte integrantă a uriaşului val de proteste împotriva cursei înarmărilor din Europa şi din întreaga lume, demonstrează cu claritate că popoarele resping ferm politica de forţă, de dezvoltare a noi arme de distrugere in masă.“ Cei prezenţi au adresat o telegramă tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în care, intre altele, se spune : Cu sentimente de neţărmurită dragoste şi aleasă stimă, ne exprimăm totala adeziune şi vă aducem profundul nostru omagiu fierbinte, mult iubite şi stimate tovarăşe secretar general Nicolae Ceauşescu, pentru necontenita dumneavoastră activitate desfăşurată in scopul nobil al întăririi păcii, prieteniei, colaborării între toate popoarele lumii, pentru oprirea amplasării în Europa a noi rachete cu rază medie de acţiune, retragerea şi distrugerea celor existente. Adunarea oamenilor muncii de la Şantierul naval Giurgiu s-a constituit, prin întreaga sa desfăşurare, intr-un vibrant ecou la înflăcăratele chemări ale preşedintelui României socialiste, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru intensificarea luptei în vederea opririi cursei înarmărilor, şi în primul rind a înarmărilor nucleare. Deschizînd adunarea celor peste 1 200 de constructori navali, preşedintele Consiliului oamenilor muncii, Petre Niculescu, a spus : „Apelul la raţiune şi înţelegere, propunerile concrete şi pline de înţelepciune pe care le conţin mesajele adresate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu conducătorilor Uniunii Sovietice şi Statelor Unite ale Americii fac dovada unei înalte răspunderi faţă de soarta păcii în Europa şi în lume. Ne alăturăm cu toată fiinţa eforturilor consecvente ale conducătorului nostru iubit, pentru a face să se audă glasul hotărît de pace al poporului român.“ „Eu şi colegii mei — a spus la rindul său muncitorul Petre Boboc — ne exprimăm deplina adeziune şi via satisfacţie faţă de înţeleaptă politică de pace pe care o promovează cu neabătută consecvenţă Participanţii la adunări şi mitinguri au trimis scrisori ambasadelor U.R.S.S. şi S.U.A. la Bucureşti, ambasadelor tuturor statelor europene, precum şi mesaje către Organizaţia Naţiunilor Unite, în care se adresează chemarea de a se întreprinde acţiuni pentru curmarea cursei înarmărilor, in primul rind a celor nucleare, pentru înfăptuirea dezarmării și asigurarea păcii.