Scînteia, ianuarie 1984 (Anul 53, nr. 12864-12888)

1984-01-03 / nr. 12864

! Să intimpinăm a 40-a aniversare a revoluţiei de eliberare j I al partidului cu succese tot mai însemnate in dezvoltarea economico-socială, in toate domeniile construcţiei socialiste! j I Fie ca anul 1984 să marcheze progrese importante j j pentru înlăturarea rachetelor şi a oricăror arme nucleare din Europa, pentru triumful politicii de destindere şi colaborare, de securitate şi pace! NICOlae ceauşescu : ) ^ _________| PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIȚI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul LUI Nr. 12 864 Marți 3 ianuarie 1984 4 PAGINI - 50 BANI MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor la posturile de radio şi televiziune de TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni, cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1983 cu satisfacţia de a fi realizat noi progrese in dezvoltarea economico-socială a patriei, in mersul său înainte pe calea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Prin munca întregului popor a sporit avuţia socialistă a ţârii, România o treaî .".Xt «« icmiîuuţie n'vxteriarâ ^ spirituală. in industrie, planul a fost îndeplinit în bune condiţii, cu un ritm de creştere de circa 5 la sută, iar in agricultură, deşi am avut un an greu datorită secetei prelungite, am obţinut o recoltă care asigură buna aprovizionare a populaţiei. S-au dezvoltat, de asemenea, şi celelalte sectoare, invăţămintul, ştiinţa, cultura - factori fundamentali ai edificării noii orinduiri. Aplicind ferm hotârîrile Conferinţei Naţionale, am reuşit să depăşim unele greutăţi care s-au manifestat in primii doi ani ai cincinalului şi să obţinem, pe ansamblu, realizări importante, care asigură îndeplinirea in bune condiţii a întregului cincinal 1981-1985. Pe baza realizărilor obţinute, am putut trece la majorarea cu circa 5 la sută a retribuţiei reale, precum şi la alte măsuri de perfecţionare a mecanismului economico-financiar, de aplicare fermă a principiilor socialiste de retribuţie după munca depusă, după contribuţia adusă la sporirea avuţiei naţionale. Toate aceste realizări demonstrează cu putere justeţea politicii partidului, realismul şi caracterul mobilizator al planurilor şi programelor noastre de dezvoltare socialistă. Ele ilustrează minunata forţă creatoare a poporului, care, liber şi stăpin pe destinele sale, acţionează, în strînsa unitate pentru progresul şi inflorirea României socialiste, pentru întărirea independenţei şi suveranităţii sale. Acum, cinoi încheiem încă un an de muncă şi Înfăptuiri, doresc ca, in numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat şi guvernului, precum şi al meu personal, să adresez eroicei noastre clase muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregului popor, cele mai calde felicitări şi urări de noi succese in viitor. Dragi tovarăşi şi prieteni, cetăţeni ai României socialiste, intrăm in Anul Nou, 1984 - cel de-al patrulea an al actualului cincinal - cu un program de activitate temeinic fundamentat, elaborat cu participarea activă a tuturor organismelor democraţiei noastre socialiste, a maselor largi populare şi adoptat recent de Marea Adunare Naţională. Prevedem o creştere importantă a producţiei industriale, agricole, a tuturor celorlalte sectoare ale vieţii economice şi sociale. In mod deosebit, in 1984 - odată cu creşterea, in ritmurile stabilite, a producţiei în toate ramurile economiei naţionale - va trebui să acordăm o atenţie prioritară realizării programului energetic şi de dezvoltare a bazei proprii de materii prime, in vederea asigurării, intr-un timp cit mai scurt, a independenţei energetice a ţării, a satisfacerii într-o măsură tot mai mare din producţia internă a cerinţelor de materii prime şi materiale. Va trebui, de asemenea, să asigurăm îndeplinirea exemplară a programelor speciale, pe care le-am adoptat, privind ridicarea nivelului tehnic şi a calităţii produselor, creşterea mai accentuată a productivităţii muncii, reducerea consumului de energie şi materiale, sporirea eficienţei in toate ramurile economiei naţionale. Am acumulat puternice mijloace tehnicomateriale, dispunem de un important potenţial ştiinţific, s-a ridicat nivelul de calificare al oamenilor muncii. Important este acum să valorificăm cit mai bine aceste mari acumulări pentru obţinerea unor rezultate superioare, pentru trecerea la o nouă calitate a muncii şi vieţii poporului. In agricultură am stabilit să obţinem o creştere importantă a producţiei vegetale şi animale, să intensificăm lucrările de irigaţii şi îmbunătăţiri funciare prevăzute în programul special adoptat in acest an - incit să realizăm, in orice condiţii de climă, recolte sporite şi sigure, să asigurăm o bună aprovizionare a populaţiei cu produse agroalimentare. Dispunem, şi in agricultură, de o bună bază materială, de muncitori, specialişti şi cooperatori capabili şi trebuie să facem ca 1984 să fie un an al recoltelor record, al desfăşurării largi a revoluţiei agrare in România , in toate ramurile economiei naţionale, anul 1984 să marcheze o îmbunătăţire radicală a activităţii! Sa asigurăm sporirea puternică a venitului naţional şi înfăptuirea, pe această bază, a tuturor măsurilor pe care le-am stabilit privind creşterea veniturilor şi a nivelului de trai al oamenilor muncii — ţelul suprem al politicii partidului, esenţa societăţii socialiste pe corb redi actii.1. Să ridicăm la un nivel superior gindirea şi creaţia ştiinţifică, invăţămintul, cultura şi arta, asigurind fiecărui om al muncii un orizont tot mai larg de cunoaştere şi pregătire profesională, tehnică, ştiinţifică şi culturală ! Să intensificăm activitatea politico-educativă pentru formarea unui om nou, cu o conştiinţă morală înaintată, să promovăm ferm, in toate domeniile, principiile eticii şi echităţii socialiste, ale umanismului revoluţionar ! Să acţionăm neabătut pentru perfecţionarea conducerii ştiinţifice a tuturor domeniilor de activitate, să întărim democraţia socialistă, revoluţionară, autoconducerea şi autogestiunea muncitorească, pornind, întotdeauna, de la faptul că societatea socialistă şi comunistă se construieşte cu poporul şi pentru popor ! Tot ceea ce făurim trebuie să servească poporului, bunăstării şi fericirii sale, ridicării patriei pe noi culmi de civilizaţie şi progres, întăririi independenţei şi suveranităţii României socialiste! Să facem astfel ca, in anul 1984, poporul nostru, acţionînd in deplină unitate, cu spirit de inartă răspundere, ordine şi disciplină, să-şi asigure o viaţă tot mai bună, ca patria noastră să cunoască o continuă înflorire, pe calea socialismului şi comunismului ! Dragi tovarăşi şi prieteni, cetăţeni ai României socialiste, In anul 1983 s-a ajuns la o agravare considerabilă a situaţiei internaţionale, la creşterea pericolului unui război mondial, care va deveni, inevitabil, un război nuclear. Au avut loc noi manifestări ale politicii de forţă, s-a intensificat cursa înarmărilor, s-a înrăutăţit situaţia economică şi s-au mărit decalajele dintre ţările sărace şi cele bogate, in mod deosebit. In ultimele luni, s-a agravat situaţia in Europa, ca urmare a trecerii la amplasarea rachetelor nucleare americane cu rază medie de acţiune in unele ţări vesteuropene. Aceasta a dus la retragerea da la convorbirile de la Geneva şi la anunţarea de contramăsuri nucleare de către Uniunea Sovietică. Ne aflăm la începutul unei noi curse a înarmărilor nucretar., care pune in peraol existemul înseşi vieţii pe planeta noastră. Niciodată în istoria sa omenirea nu s-a aflat într-o situaţie atit de gravă ! Pornind de la toate acestea, doresc să reafirm şi acum, in ajunul Noului Alt, hotârirea României de a acţiona cu fermitate, de a-şi uni forţele şi conlucra strins cu toate statele şi popoarele, cu toţi cei care iubesc viaţa pentru a opri acest curs deosebit de periculos spre o catastrofă nucleară, pentru asigurarea păcii. Trebuie să se facă totul pentru ca S.U.A. să oprească amplasarea in Europa a rachetelor nucleare cu rază medie de acţiune, iar Uniunea Sovietică să oprească aplicarea contramăsurilor nucleare da răspuns. In aceste condiţii, să se treacă la reluarea negocierilor sovieto-americane, in vederea ajungerii la un acord corespunzător, care să ducă, in final, la eliminarea rachetelor şi la eliberarea continentului de orice arme nucleare, la realizarea unei Europa unite, a păcii şi colaborării, in numele păcii şi vieţii să acţionăm cu toate forţele, incit anul 1984 să determina o schimbare radicală a cursului evenimentelor in acest sens ! Popoarele, mişcările pentru pace din Europa - cărora poporul român li s-a alăturat cu întreaga sa forţă - trebuie să-şi facă tot mai puternic auzit cuvintul, să ceară să primeze raţiunea şi spiritul de răspundere, interesele păcii, ale apărării dreptului suprem al omului - la viaţă, la pace, la libertate! In acest spirit vom participa la Conferinţa pentru încredere şi dezarmare de la Stockholm, animaţi de dorinţa de a ne aduce întreaga contribuţie la întărirea încrederii, colaborării şi păcii pe continent. Vom acţiona cu toată energia pentru dezvoltarea colaborării dintre toate statele din Balcani, pentru transformarea acestei regiuni Intr-o zonă a păcii», fără arme nucleare şi baze militare străine ! Vom milita pentru ca in întreaga viaţă internaţională să fie instaurate principiile egalităţii in drepturi, respectării independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului in treburile interne, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa. Considerăm că, in actualele împrejurări Internaţionale, trebuie făcut totul pentru soluţionarea pe calea paşnică a tuturor conflictelor şi problemelor litigioase din Orieniu, Mijlociu, am '•Asia, Africi, Americi, Centrală şi din alte regiuni ale lumii. Vom depune, in continuare, toate eforturile pentru lichidarea subdezvoltării şi instaurarea noii ordini economice mondiale, pentru întărirea colaborării şi solidarităţii ţărilor in curs de dezvoltare In lupta pentru afirmarea lor liberă pe calea progresului. Fie ca anul 1984 să ducă la întărirea conlucrării tuturor statelor, fără deosebire de orincpiire, la creşterea participării lor active la soluţionarea problemelor complexe ce confruntă omenirea, in interesul fiecărei naţiuni, al păcii şi independenţei popoarelor ! Dragi tovarăşi şi prieteni, cetăţeni ai României socialiste, Să intimpinam a 40-a aniversare a revolutei de eliberare naţională şi socială şi cel de-al X!!!-lea Congres al partidului cu succese tot mai însemnate in dezvoltarea economico-socială, in toate domeniile construcţiei socialiste ! Să facem totul pentru a servi cauza generală a poporului, a bunăstării şi fericirii sale, a întăririi independenţei şi suveranităţii României ! Fie ca anul 1984 să marcheze progrese importante în eforturile popoarelor pentru oprirea cursei înarmărilor, pentru înlăturarea rachetelor şi a oricăror arme nucleare din Europa, pentru triumful politicii de destindere şi colaborare, de securitate şi pace ! Cu prilejul Anului Nou vă urez din toată inima, dragi compatrioţi, noi şi noi realizări, satisfacţii depline in muncă şi in viaţă, împlinirea tuturor dorinţelor de mai bine, multă sănătate şi fericită ! „LA MULŢI ANI !" !-----— Cu dragoste fierbinte pentru fără, o voință unanimă, o hotărire fermă. 1984 - UN AN DE MUNCĂ ȘI MAI SPORNICĂ, UN AN DE PACE PE PĂMlNT! ASCULTIND MESAJUL DE AN NOU. La frontiera dintre ani am trăit, ca de fiecare dată, clipele solemne ale Mesajului de An nou adresat întregului nostru popor de către iubitul conducător al României socialiste, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Prin cea mai nobilă şi autorizată rostire a naţiunii noastre, s-au înfăţişat, si in acest an, marile înfăptuiri ale harnicului nostru popor in opera de construcţie socialistă a patriei. Milioane de inimi au vibrat de mindrie , cel de-al treilea an al cincinalului prezent a rămas întipărit in chipul ţării prin tot ceea ce am clădit pentru tară. In mină ori in lan, la forjă ori la planşetă, in amfiteatre ori la masa de scris căutind imaginea inspirată care să cuprindă măreţia acestui timp. A fost un an de muncă tenace, numeroase greutăţi au fost învinse ; a fost un an in care s-au afirmat cu putere forţa, capacitatea de creaţie a clasei noastre muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, unitatea întregului popor in jurul partidului, al secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Strinsi in jurul mesei Revelionului 1984 ori prezenţi la datorie in locurile de muncă neîntreruptă, aflaţi in largul mărilor, navigind sub gloriosul tricolor sau călătorind pe magistralele de oţel ale ţării, cetăţenii României socialiste — români, maghiari, germani — au trăit sentimentul tonic, ascultind glasul preşedintelui Republicii, că se regăsesc cu ‘munca, cu faptele şi aspiraţiile lor in acest bilanţ cuprinzător, realist, mobilizator, îndemnul vibrant de a munci şi mai bine in anul 1984, de a pune deplin in valoare energiile uriaşe ale poporului, puterea novatoare, spiritul revoluţionar, înalta răspundere faţă de îndatoririle sociale a trezit un ecou amplu in conştiinţa fiecărui cetăţean al României. Anul care a venit — se arată in Mesaj — este bogat in evenimente de o semnificaţie fundamentală pentru ANGAJAMENTE MUNCITOREŞTI. Solemnul gong al începutului de an şi pentru Ion Fătu, muncitor sculer la întreprinderea „Electroaparataj“ din Capitală. — Tovarăşe Fătu, aveţi, ca să spunem aşa, la activ, 39 de revelioane in ţara liberă. Mai ţineţi minte cum aţi petrecut revelionul cu numărul unu, din seria celor evocaţi ? Istoria contemporană a patriei. Intre acestea — jubileul celor 40 de ani de libertate şi al Xlll-lea Congres al Partidului Comunist Român. In Mesajul de An nou vibrează inflăcărata chemare de a intimpina aceste două mari momente ale istoriei noastre cu înfăptuiri pe măsura măreţiei acestei epoci. Constituie un motiv de inartă mindrie patriotică pentru fiecare cetăţean al ţării hotărârea fermă de a da viaţă întocmai prevederilor planurilor şi programelor partidului, politicii şi, strategiei sale privind dezvoltarea necontenită a României socialiste. Aşa cum limpede se înfăţişează In Mesajul de An nou, intrăm in 1984 cu optimism, cu încredinţarea fermă intr-un an de noi succese pe frontul construcţiei socialiste, intr-un an in care poporul român işi afirmă tot mai puternic voinţa sa de linişte şi pace pe pămint. Şi de data aceasta năzuinţele, speranţele noastre, atit de clar exprimate an Mesaj, atit de puternic întipărite in conştiinţa fiecăruia, vor deveni, ca de fiecare dată, certitudini. Iar certitudinile — se ştie lucrul acesta — se nasc din strădania întregului popor, călit la flacăra idealului comunist al patriei, mai unit ca oricind şi încrezător in drumul de progres continuu al României socialiste. Masajul de An nou dă relief puternic gindului şi simţirii româneşti acum, la început de an, înflăcărează şi îmbărbătează galvanizează conştiinţele, descătuşează energiile, indici direcţiile de acţiune pentru a face din 1984 un an al marilor noastre izbinzi in toate compartimentele vieţii sociale şi spirituale, un an al păcii si colaborării intre popoare, un an despovărat de competiţia absurdă a înarmărilor, de ameninţarea cu dezastrul nuclear. Sunt ideile şi momentele pe care le-au înregistrat şi pe care încearcă să le redea mai jos reporterii şi corespondenţii „Scinteii“ aflaţi şi ei, la datorie, in frumoasa noapte de la frontiera dintre anizultate şi mai bune în munca noastră de zi cu zi. Clasa muncitoare, întregul nostru popor işi vor face pe deplin datoria. ...Sala cantinei-restaurant a întreprinderii de utila 1 minier Filipeştii de Pădure, judeţul Prahova. Reporterul nimereşte la revelionul minerilor şi constructorilor de utilaje. La o masă, maistrul miner Ion Brustur şi maistrul electrician Gheor— La Buftea. Pe atunci, o modestă comună, azi oraş. — Gindul dv. pentru ’84 ? — Să întimpin revelionul 40 al libertăţii noastre, anul celui de-al XIII-lea Congres al partidului cu fapte demne de un om care face parte din rindul clasei muncitoare. Mesajul tovarăşului Nicolae Ceauşescu ne-a Înflăcărat pe toţi, ne Îndeamnă pe toţi să ţintim la reghe Niţel. „Pentru un procent —La mulţi ani !»“ — ciocneşte paharul Brustur. „La mulţi ani — pentru două procente !“, răspunde Niţoi. Procentele din urare se referă la sporirea productivităţii muncii, peste prevederile de plan. Ele au echivalent, numai pentru această lună de început a anului, 1 200 tone de cărbune energetic net peste plan, in sectorul celor doi maiştri. Ţara are nevoie de energie, iată cuvintul de ordine exprimat şi în Mesaj, iar minerii înţeleg şi sunt hotăriţi să răspundă cu fapta acestei necesităţi. Se alătură urării şi şeful sectorului în cauză, inginerul Lucian Istrate : „Pentru luna ianuarie, fie două procente. Pentru celelalte luni, la mai multe. După cum aţi auzit, îndemnul cuprins în Mesajul de An nou rostit de tovarăşul Nicolae Ceauşescu stimulează ambiţia de realizări deosebite. Să ciocnim pentru astfel de succese. Care nu vin insă de la sine, depind de propria noastră muncă“. Intre milioanele de clinchete de pahare, încă un clinchet — angajament. (Continuare în pag. a II-a) Optimism. Încredere in împlinirile prin muncă în anul care a venit şi la Revelionul muncitorilor de la întreprinderea de maşini-unelte şi agregate — Bucureşti