Scînteia, februarie 1984 (Anul 53, nr. 12889-12913)

1984-02-01 / nr. 12889

TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU a continuat ieri convorbirile cu delegaţia de partid şi guvernamentală a Uniunii Sovietice, condusă de tovarăşul A. A. Gromîko Marţi, la sediul Comitetului Central al Partidului Comunist Român, au continuat convorbirile dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, şi delegaţia de partid şi guvernamentală a Uniunii Sovietice, condusă de tovarăşul A. A. Gromîko, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S., prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri şi ministrul afacerilor externe al U.R.S.S. Au luat parte membrii celor două delegaţii. In cadrul convorbirilor s-a efectuat un larg schimb de păreri in legătură cu unele probleme ale situaţiei internationale actuale, ale întăririi conlucrării româno-sovietice pearena mondială in lupta pentru reducerea confruntării dintre state, pentru oprirea cursei înarmărilor şi trecerea la dezarmare, în primul rînd la dezarmare nucleară, pentru rezolvarea pe cale politică a stărilor de conflict şi război, pentru.. .reluarea şi consolidarea cursului politicii de destindere, colaborare, securitate şi pace in Europa şi în lume. Adunare consacrată prieteniei româno-sovietice Relatarea, în pagina a V-a In perioada 1-8 februarie se desfăşoară in întreaga ţară. RECENSĂMINTE ANIMALELOR DOMESTICE -acţiune de deosebită însemnătate pentru cunoaşterea exactă a realităţilor din zootehnie în vederea dezvoltării acestei importante ramuri a agriculturii In cadrul preocupărilor conducerii partidului şi statului pentru dezvoltarea agriculturii şi înfăptuirea noii revoluţii agrare in ţara noastră, o atenţie deosebită se acordă creşterii efectivelor de animale şi a producţiei animaliere, in scopul satisfacerii cerinţelor de aprovizionare a populaţiei şi asigurării de materii prime pentru industrie, satisfacerii altor nevoi ale economiei naţionale. Pentru fundamentarea măsurilor tehnico-organizatorice privind dezvoltarea zootehniei, în conformitate cu liniile directoare ale dezvoltării economico-sociale a României, şi pentru înfăptuirea programului de autoconducere şi autoaprovizionare un rol important are cunoaşterea exactă a evoluţiei numerice şi calitative a efectivelor de animale. In acest sens, se cuvine subliniată însemnătatea deosebită a recensămîntului animalelor, care, pe baza prevederilor Decretului Consiliului de Stat nr. 1 din ianuarie 1982, se va desfășura la începutul lunii februarie a fiecărui an. Pentru anul 1984, perioada de efectuare a recensămîntului este între 1 și 8 februarie. Recensămîntul animalelor este un mijloc esențial pentru obţinerea de informaţii amănunţite cu privire la structura, caracteristicile şi potenţialul de producţie ale şeptelului, acţiune intrată în tradiţia înregistrărilor in ţara noastră şi in alte ţări. In acest an, lucrările recensămîntului au o semnificaţie aparte, ele desfăşurindu-se la scurt timp după adoptarea unor ample programe de măsuri elaborate pe baza indicaţiilor cuprinse in cuvintarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, la Consfătuirea de lucru de la Sinaia, care vizează creşterea producţiei agricole vegetale şi animale prin valorificarea deplină a potenţialului de care dispun unităţile agricole socialiste, gospodăriile personale ale membrilor cooperatori şi ale prducătorilor particulari. Se cuvine subliniat că Programul unic de creştere a producţiei agricole este de natură să stimuleze puternic priceperea şi spiritul gospodăresc ale ţărănimii pentru sporirea într-un timp cit mai scurt a efectivelor de animale in toate gospodăriile deţinătoare de teren agricol, pentru mărirea contribuţiei acestora la dezvoltarea zootehniei. Datele care vor rezulta in urma recensămîntului animalelor vor asigura fundamentarea măsurilor practice pentru sprijinirea eficientă a crescătorilor de animale in vederea creşterii producţiei de furaje, îmbunătăţirii păşunilor şi tinetelor naturale, organizării pe baze ştiinţifice a reproducţiei şi ameliorării raselor, acordării asistenţei zooveterinare, intensificării acţiunilor de cooperare între unităţile agricole socialiste şi gospodăriile populaţiei în creşterea şi ingrăşarea animalelor. Rezultă cu claritate că recensămintul este o acţiune de mare însemnătate pentru economia naţională, de larg interes pentru unităţile agricole cooperatiste şi de stat, precum şi pentru gospodăriile membrilor cooperatori şi ale producătorilor particulari. De aceea, este deosebit de important să fie in mod riguros respectate prevederile legale referitoare la exactitatea de Petre GHIMBULUT secretarul Comisiei centrale de recensămînt (Continuare în pag. a V-a) PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VAI ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul LUI Nr. 12 889 Miercuri 1 februarie 1984 6 PAGINI-50 BANI TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU a primit pe editorul indian B. C Gupta Preşedintele Republicii Socialiste România, tovar ăşul Nicolae Ceauşescu, a primit, marţi, pe B. C. Gupta, directorul editurii indiene „Socialook International Publications“ şi al revistei „Socialook International“, care efectuează o vizită in tara noastră. Exprimind vii mulţumiri pentru întrevederea acordată, pentru posibilitatea de a vizita România, editorul indian a rugat pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu să primească, în semn de profundă admiraţie, albumul „Nicolae Ceauşescu, conducătorul României socialiste, personalitate proeminentă a lumii contemporane“ şi volumul „Nicolae Ceauşescu — apărarea naţională a Republicii Socialiste România“. Inminind aceste lucrări, publicate cu prilejul împlinirii a peste 50 de ani de activitate revoluţionară a tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi al zilei sale de naştere, editorul a subliniat că ele reprezintă un omagiu adus personalităţii preşedintelui României, faţă de gîndirea sa novatoare şi activitatea neobosită desfăşurată pentru binele şi fericirea poporului român, pentru respectul independenţei şi suveranităţii naţiunilor, pentru cauza destinderii, securităţii şi dezarmării, pentru edificarea unei lumi fără arme şi fără războaie, o lume a păcii, înţelegerii şi colaborării între toate tarile. Tâvgăşul Nicolae Ceauşescu a mulţumit şi a arătat că publicarea acestor lucrări în India serveşte la mai buna cunoaştere şi apropiere între cele două popoare, inscriindu-se, totodată, în cadrul relaţiilor de prietenie şi strinsă conlucrare dintre România şi India şi in eforturile de promovare a păcii, înţelegerii şi colaborării,in lume. Un program de măsuri care întăreşte răspunderea constructorilor pentru realizarea exemplară a investiţiilor In presa de ieri a fost dat publicităţii sistemul de retribuire în acord global a personalului muncitor din activitatea de construcţiimontaj, prin preluarea lucrărilor în antrepriză, dezbătut şi adoptat recent de Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Măsurile cuprinse în acest document fac parte integrantă din Pro- _______________ gramul privind aplicarea fermă a principiilor autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii, perfecţionarea mecanismului economico-financiar şi a sistemului de retribuire a muncii, program elaborat din iniţiativa şi sub îndrumarea directă a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului. Aceste măsuri au menirea să aşeze sistemul de retribuire a oamenilor muncii din sectorul de construcţii-montaj pe o bază echitabilă, prin legarea şi mai strinsă a cîştigurilor individuale de realizarea producţiei fizice, a productivităţii muncii, de reducerea cheltuielilor de producţie şi creşterea eficienţei economice. De bună seamă, în elaborarea acestui document s-a avut în vedere faptul că aplicarea acordului global în construcţii prezintă unele particularităţi, ceea ce a făcut necesară stabilirea unor norme specifice şi măsuri organizatorice menite să asigure generalizarea şi aplicarea corectă a acestei forme de retribuire. In esenţă, aceste norme şi măsuri urmăresc să întărească răspunderea şi să sporească cointeresarea oamenilor muncii din sectorul de construcţii-montaj in realizarea investiţiilor la termenele stabilite şi chiar mai devreme, la nivelul calitativ prevăzut în standarde şi proiecte, cu respectarea strictă a consumurilor normate de materiale, combustibili şi energie. Din acest ansamblu de norme specifice şi măsuri organizatorice reţine, în primul rînd, atenţia că se introduce în întreaga activitate de construcţii-montaj forma de retribuire în acord global, prin preluarea lucrărilor în antrepriză. Ca atare, se prevede ca fiecare obiectiv de investiţii — bloc de locuinţe, hală industrială, drumuri şi căi ferate, instalaţii tehnologice etc. — să fie preluat de către un colectiv de oameni ai muncii, care răspunde de executarea lui integrală pînă la recenţionarea şi darea sa în folosinţă. Corespunzător principiului nelimitării veniturilor rezultate din muncă, întregul colectiv va putea obţine venituri mai mari dacă va realiza investiţia într-o perioadă mai scurtă decit cea stabilită sau cu un număr mai mic de personal. După cum, în mod firesc, prin prelungirea duratelor de execuţie sau folosirea unui număr mai mare de personal muncitor, veniturile vor scădea în mod corespunzător. Este de relevat totodată — ca o măsură deosebit de importantă — că în activitatea de construcţiimontaj unitatea organizatorică de bază este brigada complexă de antrepriză, care contractează în acord global și execută integral unul sau mai multe obiective de investiţii. Alcătuită din muncitori construc_______________ tori de diferite meserii si specialităţi, maiştri, subingineri si ingineri. brigada — condusă de un antreprenor — încheie contractul de acord global, obligindu-se să execute întotalitate lucrările contractate, pină la terminarea si recentionarea lor. O precizare : lucrările nu vor putea fi executate oricum, ci cu respectarea strictă a termenelor planificate, a condiţiilor de calitate prevăzute şi cu încadrarea riguroasă în consumurile de materiale şi de muncă stabilite. Pentru plata manoperei aferente lucrărilor ce le are de realizat, brigada primește o sumă globală, inclusă în contractul de acord global, calculată după norme și încadrată cu eticctete in devizul lucrării. In afara prevederilor devizului nu va putea fi retribuită nici o lucrare sau activitate depusă. Suma stabilită în contractul de acord global pentru plata manoperei este fermă și va fi plătită integral în momentul terminării lucrărilor, urmînd să fie repartizată pe (Continuare în pag. a IV-a) Pe marginea noilor reglementări privind perfecționarea sistemului de aplicare a acordului global în construcții-montaj, prin preluarea lucrărilor în antrepriză BIHOR : Suplimentar produse utile economiei Acţionând în direcţia organizării superioare a producţiei, îmbunătăţirii indicelui de folosire a timpului de lucru şi utilajelor, oamenii muncii din industria judeţului Bihor înscriu în ampla întrecere socialistă succese de prestigiu. In perioada care a trecut din acest an, minerii au extras peste prevederi, din subteran şi cariere, 700 tone lignit net sortat, energeticienii au livrat peste sarcina planificată 12 700 000 kilowaţi-oră energie electrică pe bază de cărbune, petroliştii au produs peste cotele stabilite 1 600 000 metri cubi gaze asociate utilizabile, 1 079 tone păcură, 1 025 tone petrol. Cu cele mai bune rezultate se prezintă colectivele de la Electrocentrale Oradea, întreprinderea minieră Voivozi. Combinatul pentru prelucrarea lemnului Oradea, Fabrica de mobilă din Beiuş, rafinăria „Crişana“ din Suplacu de Barcău. (Ioan Laza, corespondentul „Scinteii“). INCEPIND DE AZI 1 FEBRUARIE Noi categorii de oameni ai muncii beneficiază de majorarea retribuţiilor Potrivit eşalonării pe ramuri stabilită prin Decretul Consiliului de Stat nr. 325/1983, incepînd de la 1 februarie a.c. se trece la majorarea retribuţiei oamenilor muncii din noi domenii de activitate : in-dustriauşoară ; activitatea de construcţii-montaj şi unităţile industriale ale Ministerului Construcţiilor Industriale ; in activitatea de cercetare ştiinţifică, dezvoltare tehnologică, proiectare, informatică ; industria lemnului şi materialelor de construcţii, împreună cu categoriile de oameni ai muncii care primesc retribuţii majorate încă din partea a doua a anului trecut, numărul celor care vor beneficia de retribuţii majorate ajunge astfel la circa 3,6 milioane, ceea ce înseamnă aproape jumătate din totalul personalului muncitor din economie. Puternicul avînt pe care l-au cunoscut, îndeosebi după Congresul al IX-lea al partidului, ramurile economice al căror personal va primi de la 1 februarie retribuţii majorate este nemijlocit legat de gîndirea şi activitatea novatoare, profund revoluţionară a secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, dezvoltarea lor înscriindu-se în amplul proces de industrializare socialistă, de întărire pe această cale a independenţei economice a ţării. Industria noastră uşoară este azi in măsură să acopere la un nivel superior cerinţele de aprovizionare a populaţiei cu obiecte de îmbrăcăminte şi încălţăminte şi, totodată, îşi aduce contribuţia la dezvoltarea exportului. De numele puternicului detaşament al constructorilor se leagă înfăptuirea amplului program de investiţii, care a transformat din temelii profilul economic al ţării, înfăţişarea tuturor localităţilor patriei. La rindul ei, cercetarea ştiinţifică se afirmă ca o puternică forţă de producţie, reuşind să asigure — prin forţe proprii — soluţii practice, eficiente pentru înnoirea şi modernizarea tuturor sectoarelor de activitate. Şi oamenii muncii din industria lemnului şi a materialelor de construcţii aduc o contribuţie importantă la satisfacerea cerinţelor de bunuri ale populaţiei, furnizînd totodată materiale necesare construirii obiectivelor economice şi social-culturale. Este de datoria tuturor celor ce lucrează în aceste importante sectoare ale economiei naţionale ca, odată cu majorarea retribuţiilor, Creşterea veniturilor băneşti ale populaţiei, de la sectorul socialist — în procente — — ilustrarea preocupării partidului pentru ridicarea continuă a nivelului de trai al poporului — să-şi amplifice eforturile pe linia perfecţionării propriei activităţi, pentru obţinerea de rezultate superioare în muncă, in condiţiile ridicării continue a eficienţei şi productivităţii muncii în scopul realizării importantelor sarcini ce le revin din hotărîrile Congresului al XII-lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului. Amănunte şi precizări în legătură cu modul de aplicare a majorării retribuţiilor in aceste ramuri şi sectoare de activitate ÎN PAGINA A ll-A A ZIARULUI. LA INVITAŢIA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUSESCU, ~ PRISMTUL REUtlET SOWIL ROMANIA Astăzi soseste in tara noastră primul ministru al Canadei, Pierre Elliott Trudeau La invitaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România, astăzi soseşte, in vizită in tara noastră, primul ministru al Canadei, Pierre Elliott Trudeau. Pierre Elliott Trudeau s-a născut la 18 octombrie 1919,, la Montreal. A absolvit, in 1943, cursurile Facultăţii de drept la universitatea din oraşul natal. în 1945 şi-a luat licenţa în economie politică la Universitatea Harvard — S.U.A. Doi ani mai tîrziu a terminat cursurile Şcolii de ştiinţe politice din Paris, iar în 1948 — pe cele ale Şcolii de ştiinţe economice din Londra. Şi-a început activitatea publică în anul 1949, ca funcţionar superior la Consiliul privat din Ottawa, unde a lucrat pînă în 1951. Intre 1951 și 1961 a practicat avocatura, iar între 1961 — 1965 a activat ca profesor de drept la Universitatea din Montreal și membru al Institutului de cercetări pentru dreptul public. In 1965 a fost ales deputat in Camera Comunelor (parlamentul federal canadian) şi reales in toate legislaturile ulterioare. In 1966 şi 1967 a lucrat ca secretar parlamentar al primului ministru L. B. Pearson. In perioada 1967—1968 este numit ministru al justiţiei şi procuror general al Canadei. In 1968 a fost ales lider al partidului liberal şi devine, totodată, prim-ministru al Canadei, funcţie pe care o va deţine pină în anul 1979. In anii 1979—1980 este liderul opoziţiei in parlamentul federal canadian. Pierre Elliott Trudeau revine în fruntea guvernului, pentru legislatura 1980—1985,in urma victoriei Partidului Liberal din Canada în alegerile parlamentare din februarie 1980. In această calitate, Pierre Elliott Trudeau a iniţiat o vastă acţiune de reevaluare a politicii externe a ţării sale, de apărare a independenţei şi suveranităţii Canadei, de promovare a ideii rolului ţârilor mici şi mijlocii în viaţa internaţională, iar in ultima perioadă este promotorul unor iniţiative de pace, menite să contribuie la reducerea tensiunii internaţionale, limitarea pericolului unei conflagraţii nucleare mondiale şi angajarea unui proces real de dezarmare şi securitate internaţională. Vizita în România a primului ministru canadian, Pierre Elliott Trudeau, ilustrează bunele raporturi dintre cele două ţări şi popoare, raporturi care, din 1967, cînd România şi Canada au stabilit relaţii diplomatice la nivel de ambasadă, au cunoscut o evoluţie pozitivă, determinată de dorinţa comună de progres, înţelegere şi pace. Animate de aceste sentimente, România şi Canada au acţionat cu consecvenţă pentru dezvoltarea continuă a colaborării reciproc avantajoase in domeniile economic, tehnico-ştiinţific şi cultural, in interesul ambelor popoare, al cauzei păcii şi securităţii în Europa şi în întreaga lume. In baza numeroaselor acorduri şi înţelegeri intervenite între WMI România şi Canada — intre care acordul comercial reînnoibil anual prin înţelegere mutuală, care prevede şi acordarea reciprocă a clauzei naţiunii celei mai favorizate. acordurile în domeniile energiei nucleare şi pescuitului oceanic, acordul de cooperare economică şi industrială pe termen lung — volumul schimburilor reciproce cunoaşte o continuă creştere. De asemenea, România şi Canada conlucrează strins în sfera vieţii internaţionale, în cadrul Organizaţiei Naţiunilor Unite şi al altor organisme, în dorinţa de a contribui, prin eforturi comune, la rezolvarea importantelor probleme care confruntă omenirea, la asigurarea păcii şi securităţii, la promovarea colaborării între toate popoarele lumii. Referindu-se la evoluţia raporturilor româno-canadiene, tovarăşul Nicolae Ceauşescu sublinia, în mesajul adresat de Ziua naţională a Canadei : „Doresc să folosesc acest prilej pentru a exprima convingerea că bunele relaţii de cooperare stabilite între ţările noastre se vor dezvolta şi în viitor, în interesul popoarelor noastre, al păcii, colaborării şi înţelegerii internaţionale“. Opinia publică din ţara noastră exprimă convingerea că vizita în România a primului ministru canadian, Pierre Elliott Trudeau, convorbirile pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România, le va purta cu înaltul oaspete canadian vor contribui la extinderea şi adîncirea colaborării dintre România şi Canada, la consolidarea păcii şi securităţii în Europa şi în lume, la promovarea destinderii şi colaborării internaţionale. Cu aceste ginduri, poporul nostru adresează primului ministru Pierre Elliott Trudeau tradiţionala d urare „Bun venit pe pămintul României !“. mmm