Scînteia, august 1984 (Anul 53, nr. 13044-13069)

1984-08-01 / nr. 13044

PAGINA 2 SCINTEIA ■— miercuri 1 august 1984 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------„EPOCA CEAUSESCU“, EPOCA UNOR MĂREŢE, TREPTE SPRE O CALITATE Au crescut cîştigurile oamenilor muncii AZI SE ÎNCHEIE ACŢIUNEA DE MAJORARE A RETRIBUŢIEI PERSONALULUI MUNCITOR 7,6 MILIOANE de beneficiari Pe baza prevederilor Decretului Consiliului de Stat nr. 325/1983, începînd de la 1 septembrie 1983 s-a trecut la majorarea eşalonată, pe ramuri, a retribuţiilor personalului muncitor, de care au beneficiat pină în prezent 7 300 000 de oameni ai muncii. Prin atribuirea, începind de azi, a sporurilor prevăzute la alţi 285 000 de oameni ai muncii — inclusiv la cadrele militare din Ministerul Apărării Naţionale şi lucrătorii din Ministerul de Interne , se încheie practic acţiunea de majorare a retribuţiilor în întreaga economie. Cum s-a mai anunţat, Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R. a aprobat propunerile privind majorarea de la 1 august a.c. şi a pensiilor, ceea ce va asigura o creştere, în medie, a pensiei reale cu circa 5 la sută. Aşa cum s-a subliniat la şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., în timp ce în economia mondială se manifestă tot mai acute fenomene de criză, de creştere a şomajului, de reducere a veniturilor şi a puterii de cumpărare a maselor largi populare, în ţara noastră - datorită dezvoltării sale economice armonioase şi echilibrate, sporirii pe această bază a avuţiei naţionale - a fost posibilă asigurarea creşterii constante a retribuţiei oamenilor muncii, a cîştigurilor provenite din muncă, ridicarea permanentă a nivelului de trai al întregului popor. Aceasta demonstrează concludent şi convingător justeţea politicii partidului care pune în centrul politicii sale omul şi nevoile sale materiale şi spirituale forţa şi vitalitatea orînduirii noastre, faptul că — urmîndu-se neabătut orientările date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu - tot ce se realizează îrn societatea noastră socialistă este destinat omului, bunăstării şi fericirii sale. Vorbind de majorarea retribuţiilor, este de menţionat că ea s-a aplicat pe ramuri şi domenii de activitate, acordindu-se prioritate minerilor, petroliştilor, energeticienilor, lucrătorilor din industriile de bază ale economiei - metalurgie, construcţii de maşini, chimie, maşini-unelte, electronică şi electrotehnică etc. In cadrul fiecărei ramuri, majorarea s-a acordat diferenţiat, intr-un procent mai mare pentru muncitori a căror retribuţie tarifară a sporit, în medie, cu 5,5 la sută, retribuţiile tarifare ale personalului operativ, tehnic-productiv şi de administraţie, încadrat pe clase de retribuire, mărindu-se, în medie, cu 5 la sută. Odată cu majorarea retribuţiilor tarifare s-au majorat pentru toate categoriile de oameni ai muncii şi cotele sporului de vechime pentru activitate neintreruptă în aceeaşi unitate — de la vechile plafoane cuprinse între 3—10 la sută la noile plafoane cuprinse intre 3—15 la sută. Prin noua reglementare s-a trecut la acordarea sporului de vechime încă de la vechimea minimă de 3 ani, faţă de 5 ani, cum se proceda anterior. Ca expresie a umanismului societăţii noastre, noile majorări de retribuţii n-au afectat drepturile de alocaţie de stat pentru copii şi nici chiriile pentru locuinţe, stabilite in condiţiile legii pînă la data majorării retribuţiei. De asemenea, retribuţiile majorate n-au afectat, în anul şcolar 1983-1984, cuantumul contribuţiilor lunare pentru copiii din creşe şi grădiniţe şi nici bursele elevilor şi studenţilor. Totodată, persoanele care au beneficiat de compensaţii pentru majorarea preţurilor la produsele agroalimentare, la energie electrică, termică, gaze naturale şi alţi combustibili, potrivit decretelor nr. 46 şi 240/1982, şi care, ca urmare a majorării retribuţiei, au primit retribuţii tarifare mai mari de 4 000 lei, au continuat să beneficieze de aceste compensaţii. Prin corelarea acţiunii de majorare a retribuţiilor cu trecerea de la 1 septembrie 1983 la generalizarea formei de retribuire in acord global, s-au creat posibilităţi sporite de creştere a veniturilor tuturor oamenilor muncii, in funcţie de gradul de îndeplinire a sarcinilor de plan, renunţîndu-se la plafonarea veniturilor. Majorarea retribuţiilor tarifare a fost însoţită şi de majorarea altor componente ale părţii variabile a veniturilor oamenilor muncii , dublarea cotei de constituire a fondului de participare la realizarea producţiei, a beneficiilor, precum şi împărţirea beneficiilor, dublarea cotei de constituire a fondurilor de premiere pentru realizări deosebite in muncă. Ca urmare, pe ansamblu , prin majorarea retribuţiei tarifare, a sporului de vechime şi a celorlalte componente ale părţii variabile a veniturilor - se asigură creşterea retribuţiei nominale a personalului muncitor, in medie pe economie, cu 10,4 la sută, in anul 1984 faţă de 1983. Desigur, este de datoria tuturor oamenilor muncii ca — în dubla lor calitate, de producători şi proprietari ai mijloacelor de producţie — să răspundă prin fapte la măsurile de majorare a retribuţiilor, acţionind cu abnegaţie şi dăruire pentru înfăptuirea exemplară a planului pe acest an şi pe întregul cincinal, pentru ridicarea nivelului calitativ al activităţii economice şi sociale în toate sectoarele de activitate, pentru creşterea mai accelerată a eficienţei şi productivităţii muncii, asigurînd, pe această bază, înflorirea patriei, ridicarea continuă a nivelului de trai al întregului popor. RETRIBUŢIA MEDIE NETĂ A SPORIT DE APROAPE 9 ORI asigurînd venituri mereu mai mari oamenilor muncii Evoluţia fondurilor de retribuire a personalului muncitor întreaga perioadă a construcţiei socialiste din ţara noastră ilustrează adevărul că numai munca mai spornică, mai productivă, mai eficientă a tuturor oamenilor muncii asigură premisele reale, trainice pentru accelerarea dezvoltării economiei naţionale, pentru creşterea mai rapidă a venitului naţional şi, pe această bază, pentru majorarea veniturilor oamenilor muncii şi ridicarea continuă a nivelului de trai al întregului popor. • Dacă în perioada 1950—1965, veniturile populaţiei provenite din retribuirea personalului muncitor au sporit cu numai 47,1 miliarde lei, în perioada 1965—1984, creşterea a fost de peste 230 miliarde lei, adică de aproape 5 ori mai mare. • Retribuţia medie (netă) a personalului muncitor a sporit de la 337 lei în 1950 şi 1 028 lei în 1965 la 2 925 lei în prezent — adică, de aproape 9 ori. • Cu prilejul fiecărei majorări de retribuţie s-a acordat prioritate oamenilor muncii din sectoarele de importanţă deosebită pentru economia naţională : industria minieră, petrolieră, energie electrică, metalurgie, construcţii-montaj, chimie, construcţii de maşini etc. • La majorările de retribuţie s-au alăturat creşterile de venituri rezultate din sporul de vechime pentru activitate neîntreruptă în aceeaşi unitate, adaosul de acord şi alte sporuri prevăzute de lege. • Pentru legarea mai strînsă a retribuţiei de rezultatele muncii, începînd cu 1 septembrie 1983 s-a generalizat în întreaga economie acordul global, renunţîndu-se totodată la plafonarea veniturilor. • La baza sporirii permanente a veniturilor populaţiei s-a aflat politica profund umanistă, proprie societăţii socialiste , de repartizare raţională a venitului naţional între fondul de dezvoltare economico-socială şi fondul de consum. Dacă în cincinalul 1956—1960, rata acumulării era de numai 16 la sută, în prezent, aceasta a crescut la 33—34 la sută, ceea ce a permis dublarea ritmului mediu anual de creștere a fondului de consum. FONDURI DE 24 DE ORI MAI MARI DE LA BUGETUL DE STAT pentru satisfacerea cerinţelor social-culturale ale cetăţenilor Creşterea retribuţiei personalului muncitor a fost însoţită în anii construcţiei socialiste de atribuirea unor fonduri mereu mai mari de la bugetul de stat pentru finanţarea acţiunilor social-culturale, element definitoriu al politicii partidului şi statului nostru de creştere a nivelului de trai material şi spiritual al tuturor oamenilor muncii, de ridicare continuă a standardului general de viaţă şi civilizaţie al întregii naţiuni. • în prezent, societatea alocă, într-un an, pentru finanţarea acţiunilor social-culturale, cît a alocat în întregul deceniu 1951—1960. • Fondurile sociale de consum reprezintă aproape 15 la sută din totalul veniturilor populaţiei. • Dacă în 1950, fondurile sociale ce reveneau, în medie pe un locuitor, totalizau circa 200 lei/an, nivelul lor a sporit la 1 100 lei în 1965, ajungînd în prezent la peste 3 700 lei. • în spiritul înaltei echităţi, statul asigură învăţămînt gratuit tuturor copiilor ţării, oferind astfel şanse egale de instruire şi afirmare pentru toţi membrii societăţii. Fondurile pentru finanţarea învăţămîntului au sporit, din 1950 pînă în prezent, de 13 ori. • Pentru acordarea asistenţei medicale gratuite, statul alocă în prezent 16,6 miliarde lei anual — de 26 ori mai mult decît în 1950. • Din fondurile sociale se acordă lunar alocaţii de stat pentru 4,8 milioane de copii. • Odată cu sporirea veniturilor oamenilor muncii, cresc şi fondurile destinate asigurărilor sociale — statul asigurînd fiecărui cetăţean al ţării condiţii de trai şi la bătrîneţe. Din 1950 pînă în prezent, fondurile de asigurări sociale au sporit de 39 ori Creşterea veniturilor obţinute de populaţie din fondurile sociale alocate de la bugetul de stat CREŞTEREA RETRIBUŢIILOR ÎN CA EXEMPLE EDIFICATOARE L ■ MINER CERCETĂTOR ŞTIINŢIFIC INGINER AGRONOMÎnvăţător Retribuţia minerului corespunde nivelului „specialist* treapta II, a inginerului agronom principal gradaţia 7; retribuţia învăţătorului corespunde gradului didactic I, gradaţia 7 , iar a cercetătorului principal gradul ill, nivelul I de retribuire, gradaţia 7