Scînteia, ianuarie 1986 (Anul 55, nr. 13487-13512)

1986-01-03 / nr. 13487

— MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi de TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1985 şi, totodată, cel de-al 7-lea cincinal cu satisfacţia datoriei împlinite, cu rezultate însemnate în dezvoltarea economică şi socială a patriei. In condiţiile grele, determinate de criza economică mondială şi unele lipsuri şi contradicţii interne, România a străbătut o nouă etapă importantă pe calea consolidării orinduirii sale socialiste, a progresului şi civilizaţiei, a ridicării nivelului de trai material şi spiritual al întregului popor. Au continuat să se dezvolte industria, agricultura, celelalte ramuri ale economiei naţionale, au sporit avuţia ţării şi venitul naţional. Au fost obţinute, de asemenea, realizări importante in domeniul invâţămintului, ştiinţei şi culturii - factori de cea mai mare însemnătate în asigurarea progresului general al societăţii noastre socialiste. Ca rezultat al dezvoltării generale a patriei şi pe baza creşterii venitului naţional, s-a asigurat mărirea retribuţiei reale a oamenilor muncii cu 8 la sută, iar a veniturilor ţărănimii cooperatiste cu 12 la sută, sporirea volumului desfacerilor de mărfuri şi a serviciilor către populaţie. Toate aceste realizări reprezintă o puternică ilustrare a superiorităţii orinduirii noastre socialiste, a caracterului profund ştiinţific, realist şi mobilizator al planurilor şi programelor noastre de dezvoltare economico-socială, a capacităţii creatoare şi forţei poporului român de a învinge orice obstacole şi greutăţi şi de a acţiona, intr-o strinsă unitate, sub conducerea partidului - centrul vital al naţiunii noastre - pentru ridicarea continuă a patriei sale, libere şi suverane, pe culmi tot mai înalte de progres şi civilizaţie. Pentru rezultatele bune obţinute in acest an şi in întreg cincinalul 1981-1985, in numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat şi guvernului, precum şi al meu personal, adresez clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii cele mai calde felicitări şi urări de noi victorii în înfăptuirea neabătută a Programului de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai României socialiste, începem noul an 1986 - primul an al celui de-al 8-lea cincinal - cu un program cutezător şi de mare perspectivă, care va asigura intrarea României intr-o etapă nouă de dezvoltare, trecerea de la stadiul de ţară in curs de dezvoltare la cel de ţară mediu dezvoltată. Pe baza hotărîrilor Congresului al Xlll-lea al partidului, în cincinalul 1986—1990 industria, agricultura, construcţiile, ştiinţa şi cultura vor cunoaşte o nouă dezvoltare, un puternic avint. In centrul atenţiei vor sta dezvoltarea intensivă a întregii activităţi, realizarea unei calităţi noi, superioare a muncii şi vieţii poporului nostru. Trebuie să trecem cu toată hotărîrea, incă din prima zi de muncă a noului an, la realizarea acestor măreţe obiective, să acţionăm cu întreaga noastră pricepere şi energie pentru a asigura înfăptuirea in cele mai bune condiţii a prevederilor planului, a programelor speciale pe care le avem în diferite domenii de activitate. Şi în continuare se impune să fie pus un accent deosebit pe dezvoltarea puternică a bazei energetice şi de materii prime, pe întărirea simţului gospodăresc şi a spiritului de răspundere in folosirea judicioasă şi reducerea consumurilor energetice şi materiale. Este necesar, de asemenea, să se acţioneze cu toată fermitatea in direcţia creşterii substanţiale a productivităţii muncii, a ridicării calităţii şi nivelului tehnic al producţiei, pe baza aplicării celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii. In agricultură va trebui să asigurăm desfăşurarea largă, in această perioadă, a noii revoluţii agrare, care presupune, inainte de toate, producţii agricole mari in toate sectoarele, schimbarea revoluţionară a modului de muncă, de viaţă şi de gindire al ţărănimii. In spiritul recentelor hotăriri ale Congresului ştiinţei şi invâţămintului, se impune să acţionăm cu toată fermitatea pentru a asigura progresul continuu al cercetării ştiinţifice şi aplicarea mai rapidă in producţie a rezultatelor acesteia, pentru dezvoltarea pe o treaptă superioară a invâţămintului, a activităţii de pregătire şi formare a cadrelor pentru toate sectoarele vieţii economice şi sociale. Va trebui să ridicăm la un nivel superior cultura şi arta, să asigurăm lărgirea continuă a orizontului de cunoştinţe al oamenilor muncii, să intensificăm activitatea politico-educativă de formare a omului nou, cu o conştiinţă şi morală inaintate. Să promovăm ferm, la toate nivelurile societăţii, modul de viaţă socialist, umanismul revoluţionar, principiile de etică şi echitate, de egalitate in drepturi intre toţi cetăţenii patriei. O atenţie deosebită trebuie să acordăm dezvoltării democraţiei muncitoreşti-revoluţionare, perfecţionării cadrului de participare nemijlocită a oamenilor muncii la conducerea tuturor domeniilor de activitate, a întregii societăţi. Intrăm in noul an 1935 cu hotărîrea fermă de a face totul pentru perfecţionarea activităţii de conducere şi organizare a tuturor sectoarelor vieţii economice şi sociale, pentru ridicarea spiritului revoluţionar, de răspundere, ordine şi disciplină in toate domeniile, in vederea realizării in cele mai bune condiţii a hotărîrilor Congresului al Xl-lea, care asigură mersul ferm înainte pe calea înfăptuirii visului de aur al omenirii - comunismul pe pământul României, bunăstarea şi fericirea întregului popor, intărirea continuă a independenţei şi suveranităţii patriei noastre socialiste. Dragi tovarăşi şi prieteni. In anul 1985, situaţia internaţională a continuat să se menţină gravă şi complexă, ca urmare a continuării cursei înarmărilor şi, îndeosebi, a celei nucleare, a existenţei a numeroase conflicte şi stări de tensiune în diferite regiuni ale globului, a adincirii crizei economice şi înrăutăţirii foarte serioase a situaţiei ţărilor în curs de dezvoltare, a politicii de forţă şi de amestec brutal in treburile interne ale altor state. A crescut pericolul unui nou război mondial, care s-ar transforma, inevitabil, intr-un război nuclear, care ar duce la distrugerea a înseşi condiţiilor existenţei vieţii pe planeta noastră. Iată de ce problema fundamentală a epocii noastre este oprirea cursei înarmărilor, îndeosebi a înarmărilor nucleare, apărarea dreptului suprem al oamenilor, al popoarelor la existenţă, la viaţă, la libertate şi pace. Situaţia gravă mondială face mai necesară ca oricind unirea şi conlucrarea strinsă, solidaritatea activă a tuturor popoarelor, a forţelor democratice, progresiste de pretutindeni, pentru oprirea cursului periculos al evenimentelor spre confruntare şi război şi reluarea politicii de destindere, de inţelegere şi largă conlucrare, pentru asigurarea păcii in lume. Intîlnirea sovieto-americană la nivel inait de la Geneva a reprezentat un moment important al anului pe care il încheiem, a deschis perspectiva continuării tratativelor in problemele armelor nucleare şi militarizării Cosmosului. Dar problemele fundamentale nu au fost soluţionate. De aceea, se impune să fie intensificate şi mai mult acţiunile politico-diplomatice, unirea tuturor popoarelor, a forţelor realiste, pentru a se ajunge, intr-un timp cit mai scurt posibil, la acorduri reciproc acceptabile şi pentru a se trece de la declaraţii la măsuri reale de dezarmare, intrind in noul an - proclamat de Organizaţia Naţiunilor Unite ca Anul internaţional al păcii - să ne unim forţele cu toate popoarele lumii şi să facem totul pentru ca el să răspundă pe deplin aşteptărilor şi speranţelor întregii omeniri de a se ajunge la înţelegeri care să deschidă calea dezarmării, a înlăturării pericolului nuclear. Vom face totul pentru intărirea încrederii şi colaborării in Balcani, pentru transformarea acestora intr-o zonă a păcii, fără arme nucleare şi chimice, fără baze militare străine. Vom sprijini realizarea de zone denuclearizate in nordul şi centrul Europei, precum şi în alte părţi ale lumii. In actualele împrejurări internaţionale este necesar să se facă totul pentru eliminarea forţei şi a ameninţării cu forţa, pentru soluţionarea tuturor problemelor litigioase dintre state numai pe cale politică, prin tratative. Vom depune toate eforturile pentru a contribui activ la soluţionarea problemelor subdezvoltării - inclusiv a datoriilor externe, extrem de mari, ale ţărilor in curs de dezvoltare - pentru instaurarea noii ordini economice mondiale. In întreaga noastră activitate internaţională vom acorda - ca şi pină acum - o atenţie deosebită dezvoltării relaţiilor cu ţările socialiste, intaririi unităţii şi solidarităţii lor in lupta pentru socialism, pentru progres şi pace in lume. Vom acţiona, de asemenea, cu toată fermitatea pentru extinderea in continuare a relaţiilor cu ţările in curs de dezvoltare, precum şi cu ţările capitaliste dezvoltate, cu toate statele lumii, fără deosebire de orinduire socială. La baza tuturor acestor relaţii vom situa, şi in continuare, principiile deplinei egalităţi, independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne şi avantajului reciproc, ale respectării dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur destinele, fără nici un amestec din afară. Intrăm in noul an cu hotărîrea de a iritări conlucrarea cu forţele democratice, înaintate de pretutindeni, cu toate popoarele care doresc pacea, pentru a contribui la triumful raţiunii, la înlăturarea pericolului unei catastrofe nucleare, la victoria politicii de dezarmare, securitate şi destindere, la asigurarea viitorului liber şi independent al poporului nostru, al tuturor naţiunilor lumii. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România. Fie ca 1986 - primul an al noului cincinal - să deschidă calea unor noi si tot mai mari realizări in toate domeniile de activitate, în munca și lupta harnicului nostru popor pentru înfăptuirea hotărîrilor istorice ale Congresului al Xlll-lea, a Programului partidului, să asigure înaintarea neabătută a patriei pe calea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate, ridicarea gradului de civilizaţie şi bunăstare a întregii naţiuni, întărirea continuă a independenţei şi suveranităţii României ! Fie ca anul 1936 să ducă la realizarea unor progrese reale pe calea dezarmării, a destinderii, colaborării şi păcii ! Vă urez din toată inima, dragi tovarăşi şi prieteni, noi şi noi succese în muncă şi viaţă, un An Nou fericit, plin de satisfacţii şi bucurii, împlinirea tuturor dorinţelor de mai bine, multă sănătate şi fericire ! LA MULŢI ANI ! PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNIȚI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul LV Nr. 13 487 Vineri 3 ianuarie 1986 4 PAGINI - 50 BANI j Fie ca 1986 — primar an al noului ciucinal—să { I t ! deschidă calea unor noi si tot mai mari realizări in toate j ( * \ | domeniile de activitate, în munca și lupta harnicului \ 1 nostru popor pentru înfăptuirea hotărîrilor J ! ale Congresului al Xlll-lea, a Programului partidului! \ I_____________________________________________________________________________________ — 1986 — an de noi victorii în înflorirea patriei, în înfăptuirea politicii partidului„AN NOU DE MUNCĂ, PACE ŞI-MPLINIRI, DE COMUNISTE. ROMÂNEŞTI ZIDIR 1986 — An Nou in pragul ţării. Oameni în sărbătoare, ţara in sărbătoare. An Nou intimpinat de noi, toţi, după datina străbună cu urări şi cu zvon de zurgălăii cu freamătul muncii şi cu bucuria împlinirilor, cu frumoase năzuinţe de viitor şi cu încredere în deplina lor înfăptuire. La cumpăna înaltă dintre ani gindul s-a îndreptat o clipă către cele 365 de zile care au trecut înnobilate de munca şi eforturile noastre, înfrumuseţate de roadele ei, insemnind tot atitea trepte in necontenitul drum de înălţare a României socialiste. In noaptea dintre ani, pe întreg cuprinsul ţării in mod tradiţional oamenii au sărbătorit cu bucurie şi satisfacţie realizările anului care s-a încheiat, aşa cum se reflectă in viaţa fiecăruia dintre noi, în existenţa noastră demnă şi muncitoare. Pentru oamenii României socialiste 1985 este anul în care a început cu strălucire deceniul al treilea al celei mai glorioase epoci din istoria patriei căreia poporul, cu adîncă dragoste şi recunoştinţă, i-a dat numele marelui ctitor şi deschizător de orizonturi noi — EPOCA NICOLAE CEAUŞESCU. Trăim şi făurim anii luminoşi şi rodnici ai acestui timp de aur cu conştiinţa că suntem părtaşi la ridicarea celui mai înalt şi trainic edificiu înălţat vreodată pe pămîntul României, pentru gloria ei nepieritoare. La cumpăna dintre cincinale ţara păşeşte în Noul An deschizînd încă o fereastră spre viitor. Un viitor care, chiar din aceste clipe de început, conturează noile coloane ale devenirii patriei aşa cum sînt proiectate de Directivele celui de-al Xlll-lea Congres al partidului, de orientările — cu excepţională încărcătură de idei şi cu o uriaşă capacitate de prefigurare a zilei de miine — elaborate de secretarul general al partidului. Ca de fiecare dată am intimpinat Anul Nou cu gîndurile şi sentimentele care ne sint cele mai scumpe. Cu această datină de dragoste şi de gind înalt ţara întreagă s-a aflat — ca întotdeauna şi in aceste clipe solemne — împreună cu preşedintele ei, ţara întreagă a ascultat cuvintul iubitului şi respectatului său conducător — Mesajul tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Din nou am auzit rostite marile noastre adevăruri, marile noastre ginduri, marile noastre năzuinţe. Din nou glasul României s-a identificat cu glasul preşedintelui României socialiste, adresind lumii mesajul de inţelegere, de colaborare, de prosperitate şi pace. „An Nou cu bucurie !“ De lingă munţii împăduriţi ai Maramureşului şi pină la Marea cea mare, din cuprinsul Banatului şi pină la molcomele coline moldovene, din inaltul podiş transilvan şi pină la întinsa Cîmpie a Dunării , pretutindeni oamenii au înălţat glas de urare pentru ţară şi pentru cei dragi, pentru prezent şi viitor. „La anul şi la mulţi ani !" „UN AN AL CALITĂŢII SI EFICIENŢEI". Iată ce ne dorim pentru 1986, ne declară maistru f oţelar Alexandru Rusu de la întreprinderea „23 August“ din Capitală care sărbătoreşte Revelionul împreună cu alţi 500 de colegi de muncă şi familiile lor la cantinarestaurant din cadrul acestei puternice citadele industriale. Iar acest lucru depinde in mod hotăritor de noi. — Concret, ce înseamnă pentru oamenii muncii de la „23 August“, calitate şi eficienţă ? — înseamnă mai multe motoare, locomotive, echipamente metalurgice, obţinute cu consumuri energetice şi de materii prime şi materiale scăzute, înseamnă productivitate sporită. Şi, desigur, produse de înalt nivel tehnic şi calitativ, competitive pe plan mondial. In repetate rinduri secretarul general al partidului, iubitul nostru conducător, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a vizitat întreprinderea noastră sfătuindu-se cu noi, stabilind măsuri pentru continua îmbunătăţire a muncii noastre. Ca urmare a mobilizării colective pentru traducerea în faptă a indicaţiilor date, sectoarele calde din întreprinderea noastră, unde lucrăm şi noi, au fost modernizate şi reutilate cu instalaţii şi utilaje de înaltă productivitate. Avem tot (Continuare în pag. a II-a) „Sărbătoarea Anului Nou este şi o sărbătoare a tinereţii !“ Dintre multele argumente, şi această imagine de la Revelionul tineretului din Capitală