Scînteia, iunie 1987 (Anul 56, nr. 13927-13951)

1987-06-01 / nr. 13927

Schimb de mesaje intre secretarul general al P.C.R. si secretarul general al C.C. al P.C. Peruan LIMA (Agerpres). — Un cordial schimb de mesaje între tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, si Jorge del Prado, secretar general al C.C. al Partidului Comunist Peruan, a avut loc la Lima. Schimbul de mesaje a fost prilejuit de primirea de către secretarul general al C.C. al P.C. Peruan a tovarășului Neculai Agachi, membru al C.C. al P.C.R., care a reprezentat Partidul Comunist Român la lucrările celui de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Peruan. ★ La Lima au continuat lucrările celui de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Peruan. In numele Partidului Comunist Român, al secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, reprezentantul P.C.R. a adresat un cald salut tovărăşesc, împreună cu cele mai bune urări de succes delegaților la congres, comuniştilor peruani, clasei muncitoare din Peru. \ ^ ~~ ’ ' 1 • „Să fie eliminate rachetele cu rază medie de acţiune \ t din Europa 1" S l BONN. Preşedintele fracţiunii pe an de arsenalele nucleare. In- \ i Partidului Social-Democrat dintr-o alocuţiune rostită la Bonn, 1 ) Tnehe? 3vest_german' Hans Vogel s-a pronunţat in favoarea i Jochen Vogel, a cerut guver- , , , , Inului de la Bonn să abordeze în retragerii totale a„ rachetelor nu- i mod pozitiv recentele propuneri nicleare cu rază medie de acţiune şi în domeniul dezarmării şi să sprijine a rachetelor operativ tactice dina ideea eliberării continentului euro- Europa. ţ Acţiuni şi luări de poziţie pentru | I încetarea cursei înarmărilor \ i Medicii se pronunţă pentru lichidarea completă [ S a arsenalelor atomice \ MOSCOVA. — S. Morcovescu Au fost dezbătute consecinţele t 4 transmite : La Moscova sau în- unui război nuclear pentru viaţa ; \ Congres al mişcărUi interzonali pe. Panieta noastă exP'niîndu-se /..Medicii lumii pentru preintimpi- °prin ferme contra cursei nesăbui- (j 1 narea unui război nucleari1. Au ^ înarmărilor. Congresul a adop- • t participat peste 2 500 de reprezentat 0 declaraţie prin care se pro- ) J fanţi _ din 60 de țări, între care și nunță pentru lichidarea completă a in România. arsenalelor nucleare. ^ în vederea încheierii unui acord \ ^ de încetare a experienţelor nucleare . 4 .Andranik Petrosianţ, încetarea experienţelor nucleare, a \ } Şeful delegaţiei sovietice la nego- arătat el, ar închide căile pentru iicienle sovieto-americane de la crearea unei noi generaţii de arme » T Geneva, preşedintele Comitetului de distrugere, extrem de pericuit de Stat al U.R.S.S. pentru folosi- roase. / 4 rea energiei atomice, a apreciat că Petrosiant a arătat că Uniunea S \ semnarea unui acord de încetare a sovietică este gata să treacă dl / l experienţelor nucleare ar constitui i \ g - 1 , i î un aport însemnat la frînarea iudată la elaborarea unor înţeles cursei înarmărilor, ar contribui la geri Privind interzicerea experienţei însănătoşirea situaţiei internaţio- telor nucleare, in cadrul unor ne- inale şi la întărirea încrederii intre gocieri care să se refere la întreagaa state, relatează agenţia T.A.S.S. problematică. ) ■ Cîştigă teren ideea creării de zone denuclearizate ATENA. La Atena s-a deschis rarea Balcanilor şi Europei de la conferinţa internaţională cu tema armele nucleare reprezintă un lmi t '■Pentru zone denuclearizate inperativ al timpului, care insufle- j / ?TManJ.,5/-„'n-Europa centrala“- la ţeste popoarele iin lupta pentru . I care participa delegaţi din şapte pace prietenie si colaborare El a ) ’ state europene, precum şi din ţări P ’.P * colaborare- El a ţ \ de pe alte continente. apreciat că crearea unor zone fără ) i La deschiderea lucrărilor, pre- ariae nucleare în Balcani şi în i ’ şedinţele Comitetului elen pentru Europa centrală va constitui un ’ ^ destindere internaţională şi pace, exemplu şi un pas important pe \ ^ A. Arghiriadiei a declarat că eliberarea spre o lume fără războaie, ţ v împotriva prezenţei bazelor militare străine " [  ATENA. In numeroase oraşe din Andreas Papandreu a afirmat că in Grecia au avut loc marşuri ale orice convorbiri dintre Atena şi lm păcii, organizate de „Comitetul Washington asupra viitorului baze / t elen pentru dezarmare internaţiilor americane vor fi raportate la , ,ială şi pace“, la care au participat problemele naţionale majore ale la zeci de mii de persoane — infor- Greciei. Dacă se va ajunge la unrmează agenţia austriacă A.P.A. De acord cu S.U.A., va fi convocat unmonstranţii au cerut închiderea referendum, astfel incit poporul să / a bazelor militare ale S.U.A. din poată decide înainte ca acordul la Grecia şi retragerea neîntîrziată , respectiv să fie parafat sau semi - tuturor rachetelor nucleare amerinat, a spus premierul elen. / icane. Pe de altă parte, primul minis- MADRID. Mai multe mii de perietru al Greciei, Andreas Papandreu, soane au luat parte la o de- ) , a declarat că nici un acord nu va monstraţie paşnică în semn de i fi semnat intre ţara sa şi S.U.A. protest faţă de prezenţa militarilor z inainte de organizarea unui refe- americani pe teritoriul spaniol, în \ .' rendum în cadrul căruia se va apropiere de baza aeriană a Sta- 1 \ decide viitorul bazelor militare telor Unite de la Zaragoza, relatea- * t americane pe teritoriul grec. ză agenția Taniug. ^ ORIENTUL MIJLOCIU • Premierul libanez, Rashid Karame, ţi-a pierdut viaţa in urma unui atentat • Evoluţia situaţiei din Liban • Luări de poziţie privind o conferinţă internaţională de pace BEIRUT (Agerpres). — Primul ministru al Libanului, Rashid Karame, a încetat luni din viaţă în urma unui atentat. Potrivit agenţiilor de presă, în cursul unei călătorii cu elicopterul din oraşul nord-libanez Tripoli spre Beirut, la bord s-a produs o explozie, premierul fiind grav rănit. Transportat de urgenţă la un spital din apropierea capitalei libaneze, Rashid Karame a decedat. La bordul elicopterului se mai aflau ministrul de interne, Abdulla Rassi, şi alte trei persoane, care au fost rănite. Preşedintele ţării, Amin Gemayel, a ordonat constituirea unei comisii însărcinate cu investigarea cazului. Sub conducerea preşedintelui Gemayel, a avut loc o reuniune in cadrul căreia au fost examinate circumstanţele morţii premierului, informează agenţia MEN. Consiliul Naţional al Apărării a fost, de asemenea, convocat in şedinţă de urgenţă, în timp ce zone din sectorul de vest al Beirutului au fost supuse unor bombardamente puternice de artilerie de către forţe a căror apartenenţă nu este precizată — informează agenţia KUNA. DAMASC (Agerpres). — Guvernul sirian a condamnat asasinarea primului ministru libanez, Rashid Karame. Intr-o declaraţie adoptată în urma unei şedinţe a cabinetului, se arată că atentatul la viaţa premierului libanez este rezultatul unor acţiuni îndreptate împotriva poporului libanez, a luptei pentru înţelegere naţională, informează agenţia T.A.S.S. Forţele libaneze de rezistenţă Împotriva ocupaţiei israeliene din sudul Libanului au întreprins duminică un puternic atac asupra poziţiilor trupelor de ocupaţie şi aparţinînd aşa-zisei Armate a Sudului Libanului (A.S.L.), creată şi finanţată de Israel, din regiunea Jabal Safi, de la limita „zonei de securitate“. Forţele libaneze de rezistenţă au angajat puternice lupte cu trupele de ocupaţie, in timpul cărora au fost capturate un militar al A.S.L. şi un transportor de trupe blindat. După această operaţiune, elicopterele şi artileria israeliană au bombardat regiunea timp de 10 ore, provocind numeroase victime. Luptătorii libanezi au doborît un avion israelian fără pilot. LONDRA (Agerpres). Ministrul de externe al Israelului, Shimon Peres, a declarat că „este gata să înceapă negocieri cu iordanienii şi palestinienii“ şi a apreciat că o conferinţă internaţională de pace în Orientul Mijlociu „ar trebui să înceapă cu o agendă deschisă, fără un plan dinainte stabilit“, într-un interviu acordat unui post de televiziune britanic, citat de agenţia A.P.A., Shimon Peres a apreciat, totodată, că, în prezent, „există o şansă fără precedent de a instaura pacea, şi ar fi o tragedie dacă această șansă nu va fi folosită“. ROMA 1 (Agerpres). — Primul ministru al Israelului, Yitzhak Shamir, la rîndul său, a afirmat, într-un interviu acordat ziarului italian „La Republica“, că nu este dispus să cedeze nici măcar un metru pătrat din teritoriile arabe ocupate de pe malul de vest al Iordanului şi Gaza, dar că doreşte să se ajungă la pace cu arabii şi la soluţionarea problemei palestiniene prin contacte directe cu Egiptul şi Iordania, fără a se organiza o conferinţă de pace asupra Orientului Mijlociu, transmite agenţia ANSA. Aspră condamnare a politicii regimului rasist de la Pretoria LONDRA (Agerpres). Preşedintele Congresului Naţional African (C.N.A.), Oliver Tambo, a declarat intr-o conferinţă de presă organizată la Londra că în perioada următoare C.N.A. îşi va intensifica lupta armată împotriva regimului inuman de apartheid din Africa de Sud. El a criticat, totodată, unele ţări occidentale care sprijină regimul rasist din R.S.A., blocind astfel sancţiunile pe plan internaţional faţă de regimul de la Pretoria. Preşedintele C.N.A. a acuzat S.U.A. că lansează campanii împotriva ţărilor in curs de dezvoltare, acuzindu-le pe nedrept că practică terorismul, dar nu condamnă represiunea sălbatică a regimului din R.S.A. faţă de majoritatea covirşitoare a populaţiei din Africa de Sud. BRAZZAVILLE (Agerpres). — Cu prilejul lucrărilor simpozionului internaţional „Scriitorii împotriva apartheidului“, găzduit de capitala R.P. Congo, directorul general al UNESCO, Amadou Mahtar M’Bow, a relevat necesitatea ca scriitorii să se afle în fruntea luptei pentru eradicarea unor fenomene grave ale contemporaneităţii, între acestea figurind şi politica rasistă a Africii de Sud. Reprezentanţii partidului Noua Alianţă din S.U.A. au arătat că manifestarea scriitorilor din capitala congoleză va avea un impact profund asupra luptei pentru pace şi democraţie. LUSAKA (Agerpres). — Preşedintele Zambiei, Kenneth David Kaunda, a condamnat în termeni fermi raidul terorist sud-african întreprins în capitala mozambicană, Maputo, transmite agenţia T.A.S.S. Această nouă acţiune agresivă, care a avut loc după raidurile întreprinse la Harare şi Livingstone, dovedeşte că nu se poate avea încredere in regimul rasist de la Pretoria, deoarece a încălcat acordurile de neagresiune încheiate chiar cu Mozambicul, a adăugat șeful statului zambian. El a reafirmat solidaritatea Zambiei cu poporul sud-african, ce luptă pentru abolirea apartheidului. DAR ES SALAAM 1 (Agerpres). — Tanzania condamnă in mod energic raidul comandourilor sud-africane întreprins, «supra capitalei Mozambicului. 'a deflarat, la Hír -es Salaam, ministrul de externe tanzanian. Benjamin Nkapa. Acest nou act de agresiune, ca și altele de acest gen comise în ultimul timp, are ca scop să submineze economia ţărilor independente din sudul Africii şi dovedeşte că rasiştii sud-africani îşi continuă politica lor de destabilizare faţă de ţările „din prima linie“. Opoziţia sud-coreeană cheamă la intensificarea luptei împotriva regimului dictatorial SEUL (Agerpres). Conducătorii opoziţiei din Coreea de Sud au lansat luni un apel la organizarea, in perioada următoare, a unor ample acţiuni împotriva regimului dictatorial. Campania va fi declanşată în condiţiile convocării, pentru 10 iunie, a congresului partidului de „guvernămînt“ in vederea desemnării candidatului la preşedinţie a acestei formaţiuni. In legătură cu aceasta, forţele de opoziţie şi-au anunţat intenţia de a cere în cursul demonstraţiilor de săptămîna viitoare schimbări democratice, de a protesta împotriva reprimării forţelor progresiste. Intilnire cu prilejul celei de-a 750-a aniversări a oraşului Berlin BERLIN (Agerpres). In capitala R.D. Germane a început luni o întîlnire a primarilor din 160 de oraşe din peste 80 de ţări, organizată cu prilejul celei de-a 750-a aniversări a primei atestări documentare a oraşului Berlin, întrunirea are loc sub deviza „Politica în slujba păcii şi bunăstării oamenilor“. Din România participă o delegaţie a municipiului Bucureşti, condusă de tovarăşul, Constantin Olteanu, primarul general al Capitalei. ^Pentru soluţionarea prin dialog a stării conflictuale din America Centrală MANAGUA (Agerpres). — Preşedintele Republicii Nicaragua, Daniel Ortega, a chemat toate forţele contrarevoluţionare antisandiiniste să depună armele şi să accepte amnistia proclamată în 1985 — informează agenţia Tanjng. Intr-un discurs rostit la Managua, el s-a pronunţat in favoarea păcii in America Centrală şi a reafirmat că guvernul său este gata să accepte negocieri directe cu administraţia S.U.A. A sosit timpul să se pună capăt războiului, astfel incit să putem munci în pace — a spus preşedintele nicaraguan. BOGOTA (Agerpres). — Reuniţi la Bogota, pentru a-şi continua eforturile consacrate realizării unui climat de pace, securitate şi cooperare in America Centrală, reprezentanţii Grupului de la Contadora (Columbia, Mexic, Panama şi Venezuela) şi ai Grupului de sprijin (Argentina, Brazilia, Peru şi Uruguay) au convenit să promoveze orice iniţiativă îndreptată spre atingerea ţelului propus — relatează agenţia Prensa Latina. ŞEDINŢA BIROULUI POLITIC AL C.C. AL P.C.U.S. » A fost examinat cazul avionului aparţinînd unui aeroclub din R.F.G. care a violat spaţiul aerian al U.R.S.S. MOSCOVA 1 (Agerpres). — La Moscova a avut loc şedinţa Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S. consacrată examinării împrejurărilor in care s-a produs violarea spaţiului aerian al U.R.S.S. de către un avion al unui aeroclub din Hamburg (R.F.G.), relatează agenţia T.A.S.S. S-a stabilit că, deşi avionul a fost detectat de mijloacele apărării antiaeriene sovietice cînd se apropia de frontiera de stat a U.R.S.S. şi că avioanele de vînătoare sovietice au zburat de două ori în jurul aparatului vest-german, acesta nu a fost totuși oprit in drumul său către Moscova. Comandamentul apărării antiaeriene — a apreciat Biroul Politic — a dat dovadă de o nepăsare intolerabilă și lipsă de decizie în a curma zborul avionului intrus, a manifestat lipsă de vigilenţă şi de disciplină. Biroul Politic a considerat necesar să-l elibereze din funcţie pe comandantul-şef al forţelor apărării antiaeriene a U.R.S.S. şi a adoptat o hotărîre privind întărirea conducerii Ministerului Apărării al U.R.S.S., precizează T.A.S.S. Soluţionarea problemei datoriei externe necesită consolidarea unităţii de acţiune a ţărilor în curs de dezvoltare LIMA (Agerpres). — Intr-o declaraţie făcută la Lima, preşedintele Perului, Alan Garcia, s-a pronunţat pentru consolidarea unităţii de acţiune a ţărilor în curs de dezvoltare în soluţionarea problemei datoriei externe — transmite agenţia Prensa Latina. El a arătat că programul naţional de transformări democratice, avind un caracter „antiimperialist, revoluţionar“, va fi continuat cu consecvenţă „in conformitate cu interesele ţării“ şi că va fi promovat, în continuare, principiul independenţei în politica externă a Perului. CIUDAD DE MEXICO (Agerpres). „Tabloul economiei mondiale este descurajator, mai ales pentru ţările in curs de dezvoltare“, se arată în comunicatul oficial dat publicităţii la Ciudad de Mexico în urma reuniunii de două zile, cu uşile închise, a ţărilor membre ale „Consensului de la Cartagena“, desfăşurată in oraşul mexican Guanajato. Reprezentanţii statelor membre au apreciat, de asemenea, că situaţia economică mondială s-a agravat in urma recentelor majorări ale dobinzilor şi a recrudescenţei protecţionismului practicat de ţările industrializate, menţionează comunicatul. BRASILIA (Agerpres). Intr-un interviu acordat televiziunii uruguayene, preşedintele Braziliei, Jose Sarney, a relevat situaţia destul de complexă a economiei ţării, datorită conjuncturii economice mondiale şi datoriei externe. Referindu-se la problema datoriei externe, Jose Sarney a apreciat că aceasta trebuie să fie rezolvată de fiecare ţară în funcţie de condiţiile sale. In cazul în care situaţia economică internaţională va continua să se înrăutăţească, urmare a unor creşteri a ratelor dobînzilor sau adoptării de noi măsuri protecţioniste, statele în curs de dezvoltare vor trebui să-şi concentreze eforturile spre elaborarea unei linii politice mai eficiente, a declarat preşedintele brazilian, citat de agenţia T.A.S.S. PENTUR PRESA REUNIUNE. La Sofia a avut loc o şedinţă a Secretariatului C.C. al P.C. Bulgar cu participarea primilor-secretari ai organizaţiilor judeţene ale partidului şi a preşedinţilor asociaţiilor economice. Reuniunea a analizat situaţia economică şi modul de realizare a planului, precum şi factorii care constituie încă o frînă in activitatea economică, relatează agenţia B.T.A. SONDAJE DE OPINIE. Potrivit rezultatelor a trei sondaje de opinie in legătură cu alegerile parlamentare de la 11 iunie din Marea Britanie, pe primul loc în preferinţele electoratului se menţine Partidul conservator al premierului Margaret Thatcher, care ar obţine ,dintre .4,1 şi. 44 la sută din voturi. Urmează Partidul laburist, cu 32—37 procente şi alianţa dintre social-democraţi şi liberali, cu 21—23 procente. NUMIRE. Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. l-a numit pe generalul de armată Dimitri Iazov în funcţia de ministru al apărării al U.R.S.S. Mareşalul Uniunii Sovietice Serghei Sokolov a fost eliberat din funcţia de ministru al apărării în legătură cu ieşirea sa la pensie. ALEGERE. Lars Emil Johansen a fost ales preşedintei al Partidului Siumut (social-democrat) din Gro■ enlahda, devenind astfel şi premier al coaliţiei de guvernămînt, la care participă împreună cu partidul de stingă Inuit Ataquatigiit. Prin această decizie, Jonathan Motzfeldt a fost înlăturat de la conducerea guvernului groenlandez, pe care a asigurat-o din 1979, cind insula a dobindit autonomie parţială faţă de Danemarca. Motzfeldt a fost criticat pentru poziţia sa in favoarea extinderii instalaţiilor radar americane de la Thule, măsură considerată drept o încălcare a tratatului americano-sovietic A.R.M., din 1972 — informează agenţia A.P.A. LA ROMA s-au desfăşurat lucrările „Conferinţei internaţionale asupra cooperării între popoare,’ la care au participat reprezentanţi ai C.E.E., ai Consiliului European şi ai Comunităţii Economice din Africa Occidentală, precum şi ambasadori din partea a 50 de ţări în curs de dezvoltare. Dezbaterile s-au axat îndeosebi asupra mijloacelor de accelerare a industrializării lumii a treia. FOSTA COLONIE de pe coasta de vest a Indiei, Goa, a devenit oficial, cel de-al 25-lea stat al Indiei, anunţă agenţiile internaţionale de presă. Până în prezent, acest stat, cu o suprafaţă de 3 702 kilometri pătraţi şi o populaţie de aproximativ un milion de locuitori, a fost teritoriu unional cu administraţie proprie limitată. UN CONTEINER CU PROBE DE VIRUS al unei boli infecţioase „deosebit de periculoase“ s-a pierdut în drum spre un laborator al armatei americane de la Fort Detrique (statul Georgia), au anunţat agenţiile internaţionale de presă. Autorităţile americane au precizat că virusul, aflat în stare congelată, „nu ar prezenta pericol pentru populaţie“. După cum se ştie, laboratorul de la Fort Detrique se ocupă cu cercetări în cadrul programelor Pentagonului privind războiul bacteriologic. GUVERNUL FILIPINEZ a introdus starea de urgenţă in 26 de provincii afectate de o secetă fără precedent ca amploare şi durată în zonele respective, situate in nordul insulei Luson, regiune cultivatoare de orez, nu a mai plouat de 6 luni. Potrivit datelor preliminare, pagubele pricinuite agriculturii sunt de 20 milioane de dolari. CONFERINŢA MEDICALA. Aproximativ 4 000 de specialişti din diferite ţări participă la Washington la o conferinţă internaţională in problema Sindromului Imunodeficitar Dobindit (SIDA), organizată sub auspiciile Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (O.M.S.) şi a Ministerului Sănătăţii din S.U.A. Urmează să fie trecute in revistă ultimele cercetări privind depistarea bolii şi a mijloacelor posibile de combatere a răspindirii ei şi de tratament. POLIŢIA ITALIANA a realizat o mare operaţiune împotriva Mafiei, în Calabria. Au fost arestaţi conducătorii unui număr de 10 clanuri care se ocupau cu diferite activităţi ilicite şi care sunt acuzaţi, de asemenea, că ar fi asasinat cinci persoane. PACE ŞI UN VIITOR SENIN PENTRU TOTI COPIII LUMII Intima zi a verii, „ZIUA INTERNAŢIONALA A COPILULUI", a prilejuit reafirmarea unui adevăr veşnic actual : copiii sunt speranţa de mai bine a omenirii, de creşterea şi educarea lor depind chipul şi viaţa de miine ale planetei. In zilele noastre, gingăşia copilăriei este insă pindită de cumplite primejdii - respectiv de spectrul războiului nuclear. Chiar in absenţa unei conflagraţii, cursa înarmărilor, deturnînd de la rosturile lor fireşti imense mijloace materiale şi financiare, agravează fenomenele subdezvoltării, cu urmări din cele mai nefaste asupra vieţii şi formării tinerelor vlăstare, de pe vaste întinderi ale globului, unde milioane de copii îşi pierd copilăria înainte de a apuca să se bucure de ea, stingîndu-se de boli şi subnutriţie, de vitregiile condiţiilor de trai. In acelaşi timp, în ţările dezvoltate, destinele a nenumăraţi copii sunt marcate de tarele societăţii capitaliste - inechităţile sociale, cultul violenţei, obscurantismul, lipsa de acces la învăţătură. Or, drepturile omului încep de fapt cu dreptul copilului la copilărie. De aceea, astăzi, mai mult ca oricând, înlăturarea acestor nori negri care umbresc seninătatea copilăriei, asigurarea unor condiţii de pace şi linişte tuturor copiilor lumii se impun ca o cerinţă stringentă a umanismului, ca un imperativ arzător al lumii de azi, de împlinirea căruia depinde însuşi viitorul omenirii. Copilărie frustrată în umbra ameninţătoare a cursei înarmărilor Imensele fonduri risipite pe înarmări reprezintă tot atâtea „ocazii iremediabil pierdute“ de a îmbunătăţi soarta copiilor de pe întinse zone ale planetei, de a le asigura condiţii sanitare minime sau a le da posibilitatea ştiinţei de carte. • Un singur avion de luptă modern costă tot attt cît construirea a 10 şcoli. • O rachetă intercontinentală echivalează cu valoarea hranei pentru 50 milioane de copii subalimentaţi. • Cu numai 2 la sută din fondurile irosite pentru Înarmări s-ar putea lichida analfabetismul de care suferă un sfert din copiii lumii. • Vaccinarea tuturor copiilor de pe glob contra bolilor contagioase ar fi posibilă cu banii irosiţi intr-o singură zi pentru înarmări. • Bugetul Fondului Naţiunilor Unite pentru copii (UNICEF) este de circa 20 de ori mai mic decit cheltuielile necesare pentru fabricarea unui singur submarin cu propulsie nucleară, care echivalează cu bugetul pentru educaţie din 23 de state un curs de dezvoltare, in care trăiesc 160 milioane de copii. • Renunţarea la un singur tanc ar putea procura fondurile necesare pentru dotarea a 520 de săli de clasă cu 30 de elevi fiecare. Tributul tragic al subdezvoltării Afectind două treimi din populaţia globului, subdezvoltarea loveşte in primul rind şi in modul cel mai dureros tinerele vlăstare — copiii — care plătesc un tragic tribut : la fiecare trei zile se sting tot atitea vieţi cite victime a provocat explozia bombei atomice de la Hiroshima ! • In timp ce cheltuielile pentru Înarmări cresc neîncetat, fiecare al patrulea copil din ţările in curs de dezvoltare din Asia, Africa şi America Latină suferă de malnutriţie cronică şi fiecare al doilea nu poate urma cursurile unei şcoli. • Numai 3 din 10 copii din ţările in curs de dezvoltare au şanse de supravieţuire. • Numărul copiilor subalimentaţi in lume depăşeşte 250 milioane, apreciază un document al Programului O.N.U. pentru mediul ambiant. • Un raport al Mişcării Internaţionale a Crucii Roşii şi Semilunii Roşii relevă că in fiecare an in lume mor cinci milioane de copii din cauza dizenteriei, patru milioane işi pierd viata ca urmare a unor boli ca pojarul, tusea convulsivă, poliomielita, tetanosul, difteria şi tuberculoza, iar alte patru milioane sunt afectaţi de Infirmităţi fizice sau mentale. • Circa 125 milioane de copii rămln In afara Invăţămintului, neavind acces la şcoală şi fiind privaţi ca atare pentru totdeauna de posibilitatea unei pregătiri profesionale corespunzătoare. • In ţările latino-americane şi caraibiene, peste opt milioane de copii nu au acces la invătămintul primar, cifră care reprezintă aproape 13 la sută din copiii de virstă şcolară. Exploataţi la cea mai fragedă virstă Zeci de milioane de copii sunt siliţi să muncească în condiţii intolerabile — se spune într-un raport al Confederaţiei Internaţionale a Sindicatelor Libere. împinşi de mizerie, aceşti copii sunt supuşi unei exploatări ruşinoase în agricultură, în ateliere meşteşugăreşti, practicarea micilor meserii de stradă (lustragii, vînzători de ziare, de diverse mărunţişuri). Asemenea fenomene se intîlnesc cel mai des în ţările în curs de dezvoltare, dar adesea pot fi constatate şi in ţările occidentale industrializate. Potrivit datelor oficiale publicate la Geneva de Organizaţia Internaţională a Muncii (O.I.M.) peste cinci milioane de copii din ţările vest-europene sunt obligaţi să muncească din cauza situaţiei materiale precare a familiilor lor. Această cifră reprezintă 11 la sută dintre copiii intre 10 şi 14 ani. Potrivit aceleiaşi surse, in STATELE UNITE circa 800 000 de copii sunt folosiţi de către fermieri la muncile agricole. De asemenea, in ITALIA, circa 114 000 de copii sunt obligaţi să presteze o muncă fizică dificilă pentru virstă lor. Copilărie sacrificată în ţara apartheidului • Pentru şcolarizarea unui copil negru, autorităţile rasiste de la Pretoria cheltuie de 15 ori mai puţin decât pentru un copil alb. Din peste trei milioane şi jumătate de copii de culoare între 10 şi 15 ani, doar jumătate de milion frecventează şcoala. •n timp ce un medic revine la 400 de copii albi, raportul este de un medic la 44 000 de copii negri. • Informaţii publicate in presa internaţională atestă că In Republica Sud-Africană există cîteva mii de copii ţinuţi in închisori, unora dintre ei aplicindu-li-se torturi în viitoarea conflictelor armate „Una din trăsăturile războaielor ce se desfăşoară astăzi în diferite zone ale lumii, scrie ziarul „INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE“, constă in aceea că minorii, unii chiar sub 15 ani, sunt recrutaţi ca soldaţi. Pe de altă parte, mulţi copii cad victimă in operaţiunile militare sau in timpul represaliilor declanşate contra populaţiei civile. In cadrul Naţiunilor Unite ar trebui întreprinse măsuri eficace pentru protejarea copiilor in timp de război“. In acelaşi timp, un raport al UNICEF avertizează că, din pricina creşterii vertiginoase a numărului de cazuri in care copiii sunt expuşi violenţelor conflictelor armate, dezvoltarea fizică şi intelectuală a unei mari părţi din copiii lumii este ameninţată. Alături de părinţii săi, acest copil se întreabă : „De ce iată cum trăiesc copiii de imigranţi in cartierele de nu sunt fonduri pentru grădinițe ?“ mizerie de la periferia marilor metropole occidentale. Drama copiilor imigranţilor „O bombă sociologică cu efect intirziat — situaţia precară a copiilor muncitorilor imigranţi — este pe cale să explodeze in mai multe ţări din Europa occidentală“, scrie revista „FORUM DU REVELOPPEMENT“, editată sub auspiciile O.N.U. „Numai un foarte mic număr din copiii imigranţilor — continuă revista — ajung să dobîndească un minimum de educaţie şi, dintre ei, majoritatea sunt îndreptaţi spre aceleaşi feluri de munci necalificate şi fără orizont pe care Ie exercită părinţii lor“. După date difuzate de Organizaţia Internaţională a Muncii, în ţările vest-europene există in prezent peste patru milioane de copii ai muncitorilor imigranţi supuşi aproape toţi unor discriminări flagrante în privinţa şcolarizării si educaţiei in general. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA . Cod TI *41. Bucureşti Piaţa Scinteii nr. 1. Tel. 17 80 10. 17 60 20. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzorii din întreprinderi şi Instituţii. Cititorii din străinătate se pot abona prin „ROMPRESFILATELIA" — Sectorul export-import presă P.O. Box 12—201, telex 10376 profir Bucureşti, Calea Griviţei nr. 64—66. Tiparul : Combinatul poligrafic CASA SClNTEI 40 360