Scînteia, ianuarie 1988 (Anul 57, nr. 14111-14136)

1988-01-03 / nr. 14111

Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, In anul 1987 poporul român a obţinut, sub conducerea partidului nostru comunist, importante realisme in dezvoltarea economico-sociala, a parcurs, in condiţii internaţionale grele, o nouă etapă pe drumul ridicării patriei noastre pe noi culmi de progres şi civilizaţie. A avut loc o creştere importantă a producţiei industriale, agricole, in toate domeniile de activitate. Am realizat, de asemenea, un volum important de investiţii. S-au dat în folosinţă noi capacităţi de producţie şi aşezăminte social-culturale. S-au obţinut realizări importante In ştiinţă, învăţămint, in activitatea culturală - factori importanţi in progresul multilateral al patriei noastre. Conferinţa Naţională a partidului a analizat stadiul actual al dezvoltării societăţii socialiste româneşti şi a elaborat un amplu şi măreţ program de muncă şi luptă in vederea înfăptuirii neabătute a hotâririlor Congresului al Xlll-lea al partidului, a Programului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. De asemenea, în acest an, la 30 decembrie, am aniversat împlinirea a 40 de ani de la înlăturarea monarhiei şi proclamarea Republicii, care a marcat lichidarea orinduirii burghezo-moşiereşti, a dominaţiei imperialiste şi trecerea la făurirea orinduirii socialiste in România. Măreţele realizări obţinute de poporul român In anii construcţiei socialiste - deci şi in primii 2 ani din cel de-al 8-lea cincinal — demonstrează cu puterea faptelor, a realităţilor, justeţea politicii partidului nostru comunist, care işi îndeplineşte cu cinste rolul de forţă conducătoare a întregii naţiuni pe calea edificării celei mai drepte societăţi, a socialismului şi comunismului, încheiem anul 1987 cu importante realizări, dar şi cu o serie de neimpliniri. Mai multe unităţi economico-sociale au rămas dutable faţă de acest an. Pe ansamblu, putem sâ privim cu satisfacţie şi mincirie la tot ce am realizat, inclusiv la realizările din ultimii doi ani. Pentru toate aceste remarcabile înfăptuiri, acum, clndi încheiem anul 1987 cu importante realizări. In numele conducerii de partid şi de stat, al meu personal, adresez eroicei noastre clase muncitoare, minunatei ţârânimi şi intelectualităţi, întregului nostru popor de 23 de milioane, cele mai calde felicitări şi urări de noi şi tot mai mari împliniri in muncă şi viaţă, in înaintarea patriei noastre spre culmile tot mai inalte de progres şi civilizaţie, spre visul de aur al omenirii, spre comunism. Dragi tovarăşi, Intrăm in noul an 1988 cu planuri şi programe clare pentru activitatea viitorului an şi a întregului plan cincinal 1986-1990 şi, in perspectivă, pină in anul 2000. Conferinţa Naţională a partidului, organismele democraţiei muncitoreşti-revoluţionare şi Marea Adunare Naţională au aprobat planurile şi programele de activitate pentru anul 1988, au stabilit măsurile necesare in vederea lichidării lipsurilor care s-au manifestat In acest an, îmbunătăţirii activităţii în toate domeniile şi trecerii cu hotârire la înfăptuirea neabătută, incă din prima zi a noului an, a obiectivelor de dezvoltare economico-socialâ a patriei noastre. Sunt bine cunoscute de toţi oamenii muncii, de întregul popor obiectivele noului an. Acum, hotăritorile sâ trecem cu fermitate la buna organizare a activităţii in toate sectoarele, sâ perfecţionăm conducerea şi sâ acţionăm cu cea mai înaltă răspundere revoluţionară, să întărim ordinea, disciplina, sâ facem astfel ca fiecare, la locul său de muncă, sâ facă totul pentru înfăptuirea neabătută a tuturor planurilor şi programelor care asigură dezvoltarea generală a patriei, ridicarea nivelului de trai material şi spiritual al întregii naţiuni , ţelul suprem al politicii partidului, esenţa societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Trebuie să punem pe primul plan realizarea In cele mai bune condiţii a prevederilor planului privind energia electrică, dezvoltarea bazei de materii prime, încadrarea strictă in normele de consum energetice şi materiale, recuperarea şi refolosirea materialelor, subansamblelor şi pieselor, să acţionăm şi mai ferm pentru reducerea consumurilor, a cheltuielilor materiale, pentru creşterea tot mai puternică a eficienţei economice, a productivităţii muncii. O atenţie deosebită va trebui sâ se acorde înfăptuirii programelor de organizare şi modernizare, de normare economico-financiară, de aplicare în toate domeniile a autoconducerii, autogestiunii şi autofinanţării. Sâ acţionăm cu şi mai multă hotârire in vederea inbunătăţirii activităţii cercetării ştiinţifice, invăţâmintului, a aplicării In producţie a noilor rezultate şi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii moderne, să ridicăm necontenit calitatea şi nivelul tehnic ale producţiei. Va trebui sa acordăm o atenţie deosebită dezvoltării relaţiilor internaţionale, cooperării şi specializării in producţie, realizării producţiei şi a exportului, înfăptuirea hotâririlor Conferinţei Naţionale, a programelor şi legilor adoptate de organismele democratice şi de Marea Adunare Naţională impune creşterea şi mai puternică a rolului conducător al partidului în toate domeniile de activitate, intensificarea muncii politico-educative, de ridicare continuă a conştiinţei revoluţionare, de formare a omului nou, constructor conştient al noii orinduiri sociale. Trebuie sâ perfecţionăm şi sâ asigurăm funcţionarea in cele mai bune condiţii a organismelor democraţiei noastre muncitoreşti-revoluţionare, pornind totdeauna de la faptul că socialismul il construim cu poporul şi pentru popor, că numai pe baza celei mai largi democraţii muncitoreşti-revoluţionare se poate asigura făurirea cu succes a noii orinduiri, a socialismului şi comunismului. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, In anul 1987 au avut loc evenimente de importanţă deosebită in viaţa internaţională. A continuat cursa inarmurilor. S-au menţinut şi chiar s-au agravat o serie de conflicte. Au avut loc acţiuni de amestec brutal in treburile interne ale diferitelor state. Situaţia economică mondială continuă să fie deosebit de gravă. S-a agravat situaţia ţârilor in curs de dezvoltare ca urmare a politicii monopolurilor şi capitalului financiar internaţional de dominaţie şi asuprire. Asistăm la dezvoltarea unor noi forme de dominaţie colonialistă, de asuprire a altor popoare. In acelaşi timp, trebuie să subliniem că in anul pe care il încheiem s-au intensificat acţiunile forţelor antiimperialiste, democratice, realiste, lupta popoarelor de pretutindeni pentru o politică nouă, democratică, pentru dezarmare, şi in primul rind pentru dezarmarea nucleară, pentru o pace trainică, pentru relaţii de deplină egalitate şi respect intre toate naţiunile lumii. Semnarea tratatului dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite ale Americii cu privire la lichidarea rachetelor nucleare cu rază medie şi mai scurtă de acţiune constituie un eveniment istoric, un rezultat al politicii realiste, al luptei tuturor popoarelor. Apreciind acest acord ca un pas important, trebuie să spunem insă că in lume continuă să ramină uriaşe arsenale de arme nucleare, in stare să distrugă de mai multe ori întreaga omenire, insaşi viaţa pe planeta noastră. De aceea, problema fundamentală este aceea a Intensificării luptei pentru noi acorduri in direcţia reducerii armelor nucleare strategice, pentru oprirea experienţelor nucleare, pentru renunţarea la militarizarea Cosmosului, pentru eliminarea totală a armelor nucleare. Nu există şi nu poate exista problemă mai importantă, în epoca armelor nucleare, decit lichidarea cu desâvirşire a lor ! Mai mult ca oricind, este necesar ca toate ţările europene - pe teritoriul cărora se găseşte o parte importantă a armelor nucleare - să acţioneze cu toată fermitatea in vederea eliminării tuturor armelor nucleare de pe continentul european, pentru înlăturarea tuturor armelor nucleare din lume. In acelaşi timp, trebuie să facem totul ca, in anul 1988, să se treacă la tratative in vederea reducerii armamentelor convenţionale in Europa, pentru eliminarea armelor chimice şi realizarea unui nou echilibru in raportul de forţe la un nivel cit mai redus al inarmurilor. România este hotârită să acţioneze cu toată hotărirea pentru încheierea cu rezultate cit mai bune a Conferinţei general-europene, pentru dezvoltarea relaţiilor cu toate statele continentului nostru şi realizarea unei Europe unite, a tuturor naţiunilor, fără deosebire de orinduire socială. Vom intensifica eforturile pentru dezvoltarea colaborării şi prieteniei cu toate ţările din Balcani, pentru realizarea in regiunea noastră a unei zone fără arme nucleare şi chimice, fără baze militare şi trupe străine, pentru o colaborare largă, economică, tehnico-ştiinţifică, culturală şi in alte domenii. România işi va intensifica eforturile in vederea încetării conflictelor militare şi soluţionarea problemelor pe calea tratativelor, pentru organizarea unei conferinţe internaţionale in problemele Orientului Mijlociu. „ Acum, de noul an, ne adresăm tuturor statelor şi popoarelor lumii cu chemarea de a face totul pentru ca noul an sa marcheze paşi importanţi pe calea dezarmării, a păcii, a soluţionării conflictelor pe calea tratativelor, in realizarea unor relaţii noi, democratice, bazate pe principiile deplinei egalităţi in drepturi, ale respectului suveranităţii şi independenţei fiecărei naţiuni, neamestecului in treburile interne, renunţării cu desâvirşire la forţă şi la ameninţarea cu folosirea forţei. Să acţionăm cu toată hotârirea pentru soluţionarea problemelor grave ale situaţiei economice şi, in primul rind, a situaţiei ţărilor in curs de dezvoltare, inclusiv a datorilii ţărilor iin curs de dezvoltare 1 Să deschidem calea spre o nouă ordine economică mondială ! Acum, cind intrăm In noul an, Republica Socialistă România reafirmă cu putere hotârirea sa de a dezvolta relaţiile cu toate statele lumii, fără deosebire de orinduire socială, de a face totul pentru a contribui la înfăptuirea năzuinţelor întregii omeniri, de dezarmare, de înlăturare a armelor nucleare, de pace, a năzuinţelor tuturor naţiunilor lumii de a trăi independente şi in libertate. MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, de TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNIȚI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul LVII Nr. 14111 Duminică 3 ianuarie 1988 4 PAGINI - 50 BANI - ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ \ Fie ca noul an să aducă poporului român noi și noi realizări in înaintarea fermă a [patriei noastre pe calea societăţii soci-aliste multilateral dezvoltate, spre înaltele , piscuri ale civilizaţiei comuniste! Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, La începutul anului 1988 să ne angajăm solemn că vom acţiona cu toată răspunderea, in spirit revoluţionar, in vederea înfăptuirii neabătute a planurilor şi programelor de dezvoltare continuă a patriei noastre, că vom face astfel incit in anul in care intrăm sa obţinem cele mai bune rezultate din acest cincinal şi să asigurăm înfăptuirea neabătută a obiectivelor strategica stabilite de Congresul al Xlll-lea al partidului. Fie ca noul an să aducă poporului român noi şi noi realizări in înaintarea fermă a patriei noastre pe calea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, spre înaltele piscuri ale civilizaţiei comuniste ! Cu încrederea deplină în justeţea politicii noastre interne şi internaţionale, in forţa partidului şi incapacitatea creatoare a întregii naţiuni, la începutul noului an vă urez, dragi compatrioţi, noi şi tot mai mari realizări in toate domeniile, multe satisfacţii in muncă şi viaţă, împlinirea tuturor năzuinţelor de mai bine, multă sănătate şi fericire ! LA MULŢI ANII LA ORIZONTUL NOULUI AN, 1988 împliniri şi mai bogate pentru România, pentru minunaţii ei constructori! Am mai petrecut un an, sub streaşină In sărbătoare a patriei... Am Intimpinat un an, in pridvoarele de sărbătoare ale patriei... După datina acestui pămint de la Carpaţi, Dunăre şi Mare , colindătorii au urat ţării şi omului din fruntea ei şi a partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşei Elena Ceauşescu ori mulţi, cu sănătate, fericire, pace. Sentimente exprimate cu patriotică vibraţie in Mesajul de Anul Nou adresat întregului popor de tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Mindrie tonică pentru împlinirile cu care am împodobit anul care a intrat in istoria construcţiei noastre socialiste. A fost anul Conferinţei Naţionale a Partidului Comunist Român care a deschis României noi drumuri de împliniri. A fost anul 40 al Republicii - jubileu pe care întregul popor l-a cinstit prin faptele sale de muncă, de construcţie. Fapte In care se regăseşte o ţară mai puternică din punct de vedere industrial de 120 de ori faţă de 1945, o agricultură care produce de aproape 9 ori mai mult decit in trecut Ungă minduia tonică pentru cite om zidit om pus Resc, in intimpinarea noului an, încrederea neclintită In viitor. In puterile noastre care făuresc acest viitor, îndemnurile din Mesajul adresat de preşedintele României au trezit adinei şi puternice ecouri In conştiinţe ! să muncim mai bine, mai rodnic în noul an. Să învingem bărbâteşte greutăţile, sâ punem din plin in mişcare toate energiile, întregul potenţial tehnic, şi uman de care ţara dispune. Este chemarea de mare rezonanţă patriotică. Aspiraţia noastră de mai bine se împlineşte numai prin rodnicia muncii noastre. In izvorul muncii se află izvorul calităţii vieţii fiecărui cetăţean. lată de ce, deloc întîmplător, urătorii care s-au aflat la fereastra ţării la bătaia de gong a lui 1988 au invocat necontenit puterea muncii care le săvirşeşte pe toate. De aici hotârirea unanimă a întregului popor de a converti în realitate, la scara unu pe unu, Programul devenirii comuniste a României socialiste. Programul nostru, al tuturor. 1988 este purtătorul tuturor certitudinilor care se împlinesc şi care împlinesc mai frumos patria şi viaţa cetăţenilor ei. , urare muncitoreasca.Uzinae „23 August“ din Capitală. Uriaşă citadelă a muncii, „mecanicul şef“ al construcţiei de maşini româneşti, la cumpăna dintre doi ani. Un număr important de muncitori se află la locurile lor de muncă, in ultimul schimb al anului 1887. In secţiile unde „focul continuu“ impune prezenţa oamenilor. Un alt grup de oameni, cu familiile lor, au luat loc la mesele frumos împodobite din sala cantinei muncitoreşti, pentru a petrece revelionul. Aici, atmosferă sărbătorească, destindere, petrecere In toi. Îi recunoaştem pe matriţerul Leonida Vanghele, pe maistrul Costel Crăciun de la secţia de motoare, pe lăcătuşul Nicolae Enache, secretarul de partid al secţiei de locomotive, pe sudoriţa Elena Florea, pe Nicolae Ungureanu, maistru energetic, şi încă mulţi din cei prezenţi la tradiţionalul revelion muncitoresc organizat in cadrul marii familii a muncitorilor de la „23 August“. ...Colindătorii rostesc tradiţionalul pluguşor In care, în cuvinte simple, emoţionante, se află gindurile curate ale tuturor celor ce muncesc în această mare citadelă muncitorească : „Muncitorii uzinei noastre. / Exprimă recunoştinţa lor fierbinte / Eroului nostru preşedinte, / Că ne-a sfătuit ca un părinte. / Pentru noi înfăptuiri, / Pentru tot şi pentru toate / li urăm a zi sănătate 1 I Să spunem toţi de Anul Nou, / La mulţi ani, viteaz erou 1 I Iuminaţi mai voiniceşte, / Şi uraţi muncitoreşte !“. Aşa cum declara şi de la Înalta tribună a Conferinţei Naţionale a partidului, secretarul comitetului de partid pe întreprindere, tovarăşul Petre Răducanu, ne mărturiseşte gândul care îi preocupă în mod deosebit pe toţi membrii colectivului : perfecţionarea continuă a producţiei, sporirea eficienţei economice. „Am obţinut succese deosebite in anul 1987, dar, in spiritul indicaţiilor secretarului general al partidului, vom acţiona şi mai hotărit in 1988 pentru realizarea integrală a programului de modernizare, promovînd progresul tehnic, introducind noi tehnologii in producția de motoare care, prin tipizare, să contribuie la scurtarea ciclurilor de fabricație. Nu putem nu ne exprimăm satisfacția pentru noile măsuri ‘"^«.te de secretarul general al partidului de majorare, incepînd din noul an, » retribuţiilor, ca şi pe cele stabilite cu privire la plata fondului de participare la beneficii. Noi vedem in aceste măsuri o nouă dovada a grijii statemice pe care secretarul general al partidului o poartă ridicări nivelului de trai al Întregului popor, dar i, acelasi timp și un imbold de a munci mai mult şi mai bine, munca fiind singura sursă a progresului şi prosperităţii patriei, a bunăstării şi fericirii noastre, a tuturor. Folosesc şi acest prilej pentru a exprima din inimă. În numele întregului colectiv, urarea noastră fie ani mulţi cu sănătate tovarăşului Nicolae Ceauşescu, tovarăşei Elena Ceauşescu“. ...Intr-un alt cartier al Capitalei, la întreprinderea de utilaj chimic „Griviţa roşie", aceeaşi atmosferă sărbătorească. Cu mesele încărcate, aşa cum este datina la români, muncitorii griviţeni veniţi la petrecerea revelionului urmăresc cu vie emoţie şi satisfacţie Mesajul de Anul Nou rostit de preşedintele Republicii noastre, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. In cuvintele conducătorului partidului şi statului se regăsesc şi faptele de muncă ale harnicului colectiv muncitoresc de la „Griviţa roşie" Printr-un efort statornic, griviţeni au realizat integral toate sarcinil. (Continuare in pag. a 6-a)