Scînteia, ianuarie 1989 (Anul 58, nr. 14423-14447)

1989-01-03 / nr. 14423

Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1988 cu importante realizări in dezvoltarea forţelor de producţie şi ridicarea gradului general de civilizaţie al patriei noastre socialiste. Şi in acest an poporul român, sub conducerea gloriosului nostru partid comunist, a obţinut noi realizări însemnate in dezvoltarea economico-socială, in creşterea producţiei industriale, agricole, a venitului naţional, a avuţiei generale a patriei noastre. S-au obţinut succese importante in dezvoltarea ştiinţei, învăţâmintului si culturii - factori fundamentali ai progresului economic şi social. In anul pe care îl încheiem s-a realizat un volum important de investiţii in industrie, agricultură, in alte sectoare ale economiei naţionale, precum si in domeniul construcţiilor de locuinţe şi altor aşezăminte social-culturale. In concordanţă cu politica generală a partidului şi statului nostru de ridicare continuă a bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor, in acest an a început majorarea retribuţiilor şi pensiilor, de care au beneficiat, în ultima parte a anului, circa 4 milioane de oameni ai muncii. In acelaşi timp, s-a desfăşurat o largă acţiune de perfecţionare şi organizare a activităţii economico-sociale, a conducerii şi planificării tuturor sectoarelor de activitate, a activităţii statului şi organismelor democraţiei muncitoreşti-revoluţionare. Marea dezbatere, in partid şi in întreaga societate, pe baza Tezelor din aprilie, cu privire la problemele fundamentale şi stadiul actual al construcţiei socialiste in patria noastră, a evidenţiat cu putere marile realizări obţinute de poporul român in construcţia socialismului. Totodată, in cadrul marelui forum democratic de la sfîrşitul lunii noiembrie, pornindu-se de la stadiul actual al societăţii socialiste româneşti, s-au trasat obiectivele dezvoltării in deceniul următor, pină în anul 2000, şi în unele domerii şi în primul deceniu al celui de-al 3-lea mileniu, care vor asigura dezvoltarea puternică a tuturor sectoarelor de activitate, infăptuirea neabătută a Programului partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi crearea condiţiilor pentru înaintarea României spre noi culmi de progres şi civilizaţie, spre visul de aur al omenirii spre comunism ! Trebuie să spunem ca adevăraţi revoluţionari prin spiritul deplinei răspunderi în faţa partidului şi poporului - şi acum, la încheierea anului, că nu toate planurile ?i programele de dezvoltare economico-socială s-au realizat în cele mai bune condiţii. Pe ansamblu insă, trebuie să subliniem că, sub conducerea partidului nostru comunist, în strînsă unitate, poporul român a obţinut însemnate realizări, care au ridicat nivelul general de dezvoltare a patriei, de bunăstare a întregii naţiuni. Pentru toate măreţele realizări obţinute şi in acest an, adresez, din toată inima, eroicei noastre clase muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregii naţiuni, cele mai calde felicitări şi urări de noi succese in întreaga activitate de ridicare a patriei noastre pe noi culmi de progres şi civilizaţie, de creştere a bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor, de întărire continuă a independenţei şi suveranităţii României ! Dragi tovarăşi şi prieteni, In marele forum democratic de la sfîrşitul lunii noiembrie, în celelalte organisme democratice si in Marea Adunare Naţională s-au adoptat planurile şi programele de dezvoltare economico-socială pe anul 1989, al 4-lea an al celui de-al 8-lea cincinal, an hotâritor pentru infăptuirea obiectivelor strategice privind dezvoltarea intensivă a întregii economii pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei $i tehnicii pentru realizarea unei noi calităţi a muncii şi vieţii $i trecerea la un nou stadiu de dezvoltare a patriei noastre. Sunt bine cunoscute planurile şi programele de dezvoltare pentru 1989. Ele au fost larg dezbătute şi aprobate in deplină unanimitate de toate organismele democraţiei noastre muncitoreşti-revoluţionare, de toţi oamenii muncii din toate sectoarele de activitate, de întregul nostru popor. Ele asigură ca, in anul viitor, să se obţină o dezvoltare importantă a industriei, agriculturii şi celorlalte ramuri de activitate, ridicarea continuă a nivelului de trai, material şi spiritual, al poporului. Acum hotâritor este să trecem cu toate forţele - din prima zi a noului an - la realizarea in viaţă a obiectivelor pentru anul viitor. fie necesar să înfăptuim neabătut planurile şi programele din toate domeniile de activitate, să acţionăm cu toată fermitatea pentru realizarea programelor de organizare şi modernizare a tuturor sectoarelor, să perfecţionăm activitatea ştiinţei, învăţămintului, culturii, să organizăm întreaga noastră activitate pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, ale noii revoluţii agrare. Să facem astfel incit in 1989 — anul cînd se împlinesc 45 de ani de la victoria revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă şi va avea loc cel de-al XIV-lea Congres al partidului - să obţinem cele mai bune rezultate in industrie, cea mai mare producţie agricolă, să realizăm în bune condiţii investiţiile şi progresul tuturor sectoarelor de activitate. In anul viitor vom incheia — pină în luna august — majorarea retribuţiilor şi pensiilor tuturor oamenilor muncii, realizindu-se astfel o creştere importantă a veniturilor generale, ridicarea nivelului de trai material şi spiritual al poporului. Este necesar să acţionăm cu toată hotărârea, din prima zi a noului an, pentru asigurarea bunei aprovizionări tehnico-materiale şi desfăşurarea ritmică a producţiei industriale, pentru creşterea productivităţii muncii, ridicarea calităţii şi nivelului tehnic al producţiei, reducerea cheltuielilor de producţie şi materiale, pentru creşterea, pe această cale, a eficienţei economice si rentabilităţii, in toate sectoarele de activitate. In acelaşi timp, va trebui sa acordăm o atenţie deosebită dezvoltării schimburilor economice şi cooperării in producţie, realizării in cele mai bune condiţii a producţiei de export, participării şi înfăptuirii programelor de colaborare cu ţările C.A.E.R., cu alte ţări socialiste, cu ţările in curs de dezvoltare şi ţările capitaliste dezvoltate , să ne angajăm cu mai multă hotărire şi sâ participăm activ la cooperarea internaţională, la diviziunea internaţională a muncii ca o parte a politicii de făurire a socialismului in patria noastră, a politicii de prietenie cu toate popoarele lumii, de pace in întreaga lume. Sa acţionăm cu toată hotărirea pentru perfecţionarea întregii noastre activităţi, pentru infăptuirea neabătută a principiilor autoconducerii şi autogestiunii, pentru buna funcţionare a organismelor democraţiei muncitoreşti revoluţionare. Să asigurăm creşterea şi mai puternică a rolului politic conducător al partidului in toate domeniile de activitate. Să intărim tot mai puternic unitatea întregului nostru popor in cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, condiţie hotăritoare pentru infăptuirea tuturor programelor şi planurilor noastre de dezvoltare economico-socială, de ridicare a bunăstării materiale şi spirituale a întregii naţiuni. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, In anul 1988 au avut loc importante evenimente in viaţa politică, economică şi socială, precum şi importante schimbări in raportul general de forţe pe plan mondial. Se poate aprecia că s-a menţinut şi se menţine echilibrul relativ de forţe intre cele două tendinţe fundamentale din viaţa internaţională. Pe ansamblu, se poate spune că situaţia internaţională continuă, şi la sfîrşitul acestui an, să rămină complexă, contradictorie şi gravă. După semnarea Tratatului dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite ale Americii, din 1987, cu privire la eliminarea rachetelor cu rază medie şi mai scurtă de acţiune, şi în acest an au continuat tratativele in vederea unor noi acorduri privind armele nucleare şi începerea negocierilor pentru reducerea armelor convenţionale şi eliminarea celor chimice, dar anul se încheie fără rezultate concrete, fără nici un rezultat real. S-au realizat unii paşi importanţi in direcţia încetării unor conflicte militare şi încheierea unor acorduri privind soluţionarea unor conflicte, fără a se ajunge insă la soluţionarea deplină a acestora. lată de ce se poate afirma că speranţele popoarelor ca, in anul 1988, sa se obţină noi paşi importanţi pe calea dezarmării nucleare şi convenţionale, pe calea destinderii şi colaborării nu au fost împlinite. ..............------------------- - - -Se poate afirma cu deplin temei că se menţine pericolul unui nou război mondial, care s-ar transforma inevitabil intr-un război nuclear, ar duce la distrugerea însăşi a vieţii pe planeta noastră. Au continuat şi continuă experienţele nucleare. S-au produs noi arme nucleare. N.A.T.O. a discutat şi adoptat hotărîri cu privire la modernizarea unor serii întregi de arme nucleare. Continuă militarizarea Cosmosului. In aceste condiţii, este greu de afirmat că s-a produs o schimbare radicală in viaţa internaţională. Dimpotrivă, subliniez încă o dată, şi trebuie sa spunem cu toată claritatea - in spiritul inaltei răspunderi in faţa poporului nostru, a tuturor popoarelor — că situaţia mondială continuă să fie gravă. Este necesar ca acum, la începutul noului an 1989, să afirmăm cu deplină claritate că se impune intensificarea luptei şi acţiunilor hotărâte ale tuturor forţelor rea liste, progresiste, antiimperialiste, ale tuturor popoarelor pentru a determina o schimbare fundamentală in viaţa politică internaţională. Să facem astfel incit în anul 1989 sa se realizeze noi acorduri şi înţelegeri in problemele dezarmării ; să acţionăm cu toată hotărirea pentru încheierea Tratatului dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite ale Americii privind reducerea cu 50 la sută a armelor nucleare strategice. Să acţionăm, cu toată fermitatea, pentru oprirea oricăror experienţe nucleare şi a modernizării armelor nucleare care mai rămîn, pentru încetarea oricăror acţiuni de militarizare a Cosmosului. Să acţionăm pentru folosirea Cosmosului numai şi numai în scopuri paşnice ! Să acţionăm pentru realizarea unor acorduri generale cu privire la eliminarea totală, in mai multe etape, a armelor nucleare, să facem totul pentru începerea, in anul 1989, a tratativelor privind reducerea substanţială a armelor convenţionale, pentru realizarea unor acorduri privind eliminarea armelor chimice, pentru reducerea radicală a cheltuielilor militare. România consideră că este necesar să se incheie, cu rezultate cit mai bune, in prima parte a anului, Conferinţa pentru colaborare, securitate şi dezarmată de la Viena, prin adoptarea unor asemenea hotăriri care să deschidă calea unei largi colaborări economice, tehnico-ştiinţifice şi culturale intre toate popoarele continentului nostru. Hotăririle şi documentele ce vor fi adoptate sa pornească de la realităţile epocii noastre, de la noile cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, ale cunoaşterii umane, in general. Ne pronunţăm pentru o Europă a colaborării egale intre toate naţiunile, pentru o Europă a ştiinţei, culturii şi progresului economic şi social, a bunăstării şi fericirii fiecărei naţiuni, o Europă unită in diversitatea orînduirilor sociale, a naţiunilor libere şi independente. România se pronunţă pentru realizarea, in anul viitor, a unor noi paşi importanţi pentru colaborarea în Balcani şi realizarea unei zone fără arme nucleara şi chimice, fără baze militare străine. Să facem astfel ca, in anul 1930, să se realizeze acordurile şi înţelegerile existente privind soluţionarea unor conflicte pe cale paşnică şi să se treacă la lichidarea tuturor conflictelor pe calea tratativelor, să înceapă conferinţa internaţională pentru Orientul Mijlociu, să se asigure realizarea năzuinţelor poporului palestinian de a trăi în statul său propriu, in strinsa colaborare şi pace cu toţi vecinii săi. Ţinind seama de agravarea şi în anul 1933 a situaţiei ţărilor in curs de dezvoltare, de creştere a datoriei lor externe, România se pronunţă pentru o soluţionare globală - in cadrul unei conferinţe internaţionale, sub egida Organizaţiei Naţiunilor Unite - a problemelor subdezvoltării, a realizării noii ordini economice mondiale. Este necesar să facem totul pentru participarea activă la soluţionarea problemelor internaţionale a tuturor statelor, şi în primul rînd a ţărilor mici şi mijlocii, a ţărilor nealiniate, a ţărilor in curs de dezvoltare. Considerăm că este necesar să se acţioneze cu toată hotărirea pentru creşterea rolului Organizaţiei Naţiunilor Unite, al altor organisme internaţionale în soluţionarea democratică a problemelor complexe şi grave ale vieţii internaţionale. România socialistă este hotărîtă să acţioneze cu toate forţele sale pentru dezvoltarea largă a colaborării cu ţările socialiste, cu ţările in curs de dezvoltare, cu ţările capitaliste dezvoltate, cu toate statele şi popoarele lumii, pe baza principiilor deplinei egalităţi in drepturi, ale independenţei, suveranităţii, neamestecului în treburile interne şi respectării dreptului fiecărui popor de a-şi alege calea dezvoltării in mod liber, fără nici un amestec din afară. Să facem astfel incit anul viitor să ducă la realizarea unor noi gîndiri şi concepţii politice, a unor noi acţiuni şi unei politici noi in viaţa internaţională. Acum, la începutul noului an 1989, in numele poporului român, adresăm tuturor statelor şi popoarelor lumii chemarea pentru întărirea colaborării in vederea realizării dezarmării şi asigurării păcii, pentru încheierea secolului al XX-lea cu înlăturarea definitivă a multor probleme grave şi complexe care preocupă omenirea, pentru a intra în mileniul al 3-lea eu o perspectivă mai bună, fără teama dezastrului nuclear, din care să fie lichidată împărţirea lumii in bogaţi şi săraci şi care să asigure o deplină egalitate şi conlucrare intre toate popoarele, in scopul progresului lor economico-social, al făuririi unei vieţi demne, civilizate pentru toate naţiunile. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Intrăm în noul an cu încrederea deplină in forţele poporului nostru, incapacitatea sa creatoare. Pe baza realizărilor de pină acum, privim cu încredere deplină in realizarea programelor de dezvoltare economico-socială, in victoria socialismului si comunismului in patria noastră. Să ne angajăm că vom acţiona, fiecare, in spiritul concepţiei ştiinţifice despre lume şi viaţă, al principiilor socialismului ştiinţific, ca adevăraţi revoluţionari, pentru creşterea răspunderii în muncă, întărirea ordinii şi disciplinei, a respectării hotăririlor de partid şi a legilor ţării, că vom face totul pentru infăptuirea neabătută a planurilor pe anul 1989 şi perfecţionarea activităţii din toate domeniile vieţii economico-sociale. Fie ca Anul Nou pe care il începem sa aducă poporului nostru noi şi măreţe împliniri in toate domeniile de activitate, să asigure ridicarea patriei noastre pe noi culmi de progres şi civilizaţie, de bunăstare şi fericire a poporului, pe cele mai inalte culmi ale civilizaţiei socialiste şi comuniste, să ducă la întărirea şi mai puternică a forţei materiale şi spirituale, a independenţei şi suveranităţii României ! Fie ca anul 1989 să aducă popoarelor noi cuceriri pe calea dezarmării, pe calea păcii, a colaborării, a realizării unei lumi mai drepte şi mai bune pentru toate naţiunile lumii ! Cu prilejul Noului An, va adresez, dragi compatrioţi, cele mai calde urări revoluţionare de noi şi importante realizări pe calea infloririi continue a României socialiste, a colaborării şi prieteniei cu toate naţiunile lumii ! Vă doresc, dragi tovarăşi, din toată inima împlinirea tuturor năzuinţelor de mai bine, satisfacţii depline in muncă şi viaţă, multă sănătate Şi fericire ! LA MULŢI ANI!» MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi , de TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN Anul LVNII Nr. 14 423 Marti 3 ianuarie 1989 4 PAGINI - 50 BANI In 1989 - succese şi mai mari în viaţa şi munca ţării, a oamenilor ei Evocîndu-şi succesele şi bucuriile anului care s-a încheiat, închinind, după tradiţie, pentru împlinirile viitoare, pentru realizarea cutezătoarelor proiecte ale anului 1989 — penultimul an al cincinalului — poporul nostru a sărbătorit noaptea hotarului dintre ani, aşa cum ii este firea, cu optimism şi voie bună. Iar în momentul solemn din miezul celei mai lungi dintre nopţi, din virf de munte pină în adincul cîmpiilor, in intimitatea căminelor, în sălile revelioanelor colective din întreprinderi şi unităţi agricole, a fost urmărit cu interesul dintotdeauna Mesajul de Anul Nou al preşedintelui ţării, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Mesajul care, concis, vibrant, a înfăţişat substanţialele progrese realizate de ţara noastră în anul 1988, anul Tezelor din aprilie, anul plenarei din noiembrie care a dat partidului şi poporului nostru programul unei noi perspective în edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi in înaintarea spre comunism, anul care a adăugat, în dezvoltarea economică şi socială a ţării, noi şi importante valori. Şi, totodată, Mesajul care a pătruns în conştiinţe ca vibrantă chemare pentru a face din anul 1989 — anul celei de-a 45-a aniversări a revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă, anul Congresului al XIV-lea al partidului — un an care să însemne un viguros pas înainte pe drumul ridicării întregii noastre activităţi la noi cote de calitate şi eficienţa. Reporteri şi corespondenţi ai „Scînteii" prezenţi la sărbătoarea Revelionului in mai multe locuri din ţară au consemnat ginduri, sentimente, proiecte şi urări ale oamenilor muncii de toate vîrstele şi profesiile pentru un an şi mai spornic, pentru progresul patriei. ADRESÎND, CU ACEST PRILEJ, TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU ŞI TOVARĂŞEI ELENA CEAUŞESCU STRĂMOŞEASCA URARE „LA MULŢI ANI !“ CU SANATATE, FERICIRE ŞI PUTERE DE MUNCA, EXPRIMÎND CALDE SENTIMENTE DE RECUNOŞTINŢA, DE ALEASA STIMA ŞI ÎNALTA PREŢUIRE, MILIOANELE DE OAMENI AFLAŢI IN JURUL BRADULUI ÎMPODOBIT AU DAT GLAS VOINŢEI CA IN NOUL AN MUNCA TUTUROR SA FIE MAI SPORNICA, SPRE BINELE PATRIEI, AL ÎNTREGULUI POPOR. În pagina a 11-a — relatări de la sărbătoarea Revelionului. te ca Aul Hau pe care II începem să aducă poporului nostru noi si mărite tipiuri in toate domeniile de activitate, să asigure ridicareapatrii noastre pe noi culmi de progres si civilizaţie, de bunăstare si iserie a poporului, pe cele mai înalte culmi ale civilizaţii asiste si comisie, si duci la întărirea si mai puternică a fortei materiale si spirituale, a indepdenii si suveranităţii Romaiei!