Scînteia, ianuarie 1989 (Anul 58, nr. 14423-14447)

1989-01-03 / nr. 14423

MESAJE DE ANUL NOU MOSCOVA. — Cu prilejul Anului Nou, Mihail Gorbaciov, secretar general al C.C. al P.C.U.S., președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., a adresat poporului sovietic un mesaj in care a pus în evidentărezultatele cu care s-a încheiat anul 1988 în Uniunea Sovietică. Anul care a trecut va rămîne în memoria omenirii ca un an în care s-au înregistrat unele schimbări spre mai bine în viaţa internaţională, deşi umbrele trecutului s-au resimţit în politica mondială, împreună cu ţările socialiste — a precizat Mihail Gorbaciov —, cu celelalte popoare ale lumii, vom acţiona pentru ca omenirea să nu mai fie marcată de „război rece“, să păşească intr-o nouă perioadă, perioadă în care resursele materiale şi intelectuale să fie canalizate în întregime în folosul păcii, colaborării şi propăşirii omenirii, BERLIN. — Realizările obţinute în 1988 în înfăptuirea strategiei economice a R.D. Germane şi priorităţile anului 1989 sunt relevate în mesajul de Anul Nou al tovarăşului Erich Honecker, secretar general al C.C. al P.S.U.G., preşedintele Consiliului de Stat al R. D. Germane, informează agenţia A.D.N. In legătură cu situaţia internaţională, în mesaj se subliniază că lupta pentru dezarmare trebuie continuată, printre obiectivele care trebuie atinse aflîndu-se realizarea unui acord cu privire la re- ducerea armelor strategice ofensive, încetarea experienţelor nucleare, interzicerea armelor chimice şi o reducere semnificativă a forţelor convenţionale, a armamentelor de la Atlantic la Ural. PHENIAN — In mesajul de Anul Nou, Kim Ir Sen, secretar general al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, preşedintele R.P.D. Coreene, relevă că in 1988 clasa muncitoare din R.P.D. Coreeană a obţinut importante succese în toate sferele construcţiei socialiste, în întărirea potenţialului economic al ţării, informează agenţia A.C.T.C. Cu acest prilej, preşedintele Kim Ir Sen a propus realizarea la Phenian, in viitorul apropiat, a unei reuniuni consultative a conducătorilor politici din Nord şi Sud pentru a discuta problema reunificării ţării în cadrul unei confederaţii şi a invitat liderii diferitelor partide din Coreea de Sud să ia parte la acest forum. ATENA. — Primul-ministru al Greciei, Andreas Papandreu, a declarat, în mesajul de Anul Nou adresat naţiunii, că un nou acord privitor la bazele militare americane va putea fi încheiat numai dacă el va servi intereselor naţionale superioare elene şi nu va ştirbi suveranitatea ţării, informează agenţia T.A.S.S. De asemenea, a spus el, acordul va trebui să fie aprobat de poporul elen. MAPUTO. — Un rezultat major obţinut în Mozambic în anul 1988 îl constituie întărirea considerabilă a unităţii naţionale — a subliniat preşedintele Joaquim Alberto Chissano. Subliniind că anul viitor, cînd va avea loc Congresul al V-lea al Partidului FRELIMO, trebuie să fie marcat de schimbări pozitive în toate domeniile, preşedintele Chissano a cerut tuturor cetăţenilor să contribuie la dezvoltarea ţării.. ROMA. — Preşedintele Italiei, Francesco Cossiga, a apreciat că în 1988 negocierile au prevalat asupra conflictelor într-o serie de domenii. El şi-a exprimat speranţa că în noul an omenirea va continua colaborarea pe plan internaţional, subliniind în acelaşi timp răspunderea ce revine Italiei în această direcţie. STOCKHOLM. — In mesajul de Anul Nou, regele Suediei, Carl-Gustav al XVI-lea, s-a referit la evoluţiile ce au loc în lume. El a subliniat rolul crescînd al O.N.U. în soluţionarea conflictelor regionale şi a cerut intensificarea eforturilor internaţionale în vederea protejării mediului înconjurător, LUANDA. — In mesajul de Anul Nou, preşedintele Angolei, Jose Eduardo dos Santos, a cerut populaţiei să contribuie la activitatea de reconstrucţie naţională. După semnarea acordurilor de instaurare a păcii şi stabilităţii în Africa australă, a spus preşedintele angolez, acum principala sarcină constă în reconstrucţia economiei grav afectate de cei peste 10 ani de război. TUNIS. — Intr-un mesaj al secretarului general al Ligii Arabe, Chedli Klibi, sunt evidenţiate evoluţiile din 1988, cînd între altele s-a pus capăt conflictului dintre Iran şi Irak. Evidenţiind apoi însemnătatea rezoluţiilor adoptate la sesiunea extraordinară de la Alger a Consiliului Naţional Palestinian cu privire la crearea Statului Palestinian ‘ Independent — Palestina şi la alte aspecte ale problemei palestiniene, Klibi a salutat eforturile îndreptate spre soluţionarea paşnică a conflictului din Orientul Mijlociu. BEIJING. G R.P. Chineză doreşte ca prin programul de dezvoltare pus in aplicare să demonstreze încă o dată superioritatea inerentă şi vigoarea socialismului, a declarat Zhao Ziyang, secretar general al C.C. al P.C. Chinez, intr-un mesaj de Anul Nou. In mesaj sunt puse în evidenţă rezultatele ce se obţin prin aplicarea măsurilor adoptate de P.C. Chinez şi de guvern în domeniul economic, demonstrînd că ele corespund orientării generale a programului de dezvoltare a ţării. VARŞOVIA. — In mesajul adresat poporului polonez cu prilejul Anului Nou, Wojciech Jaruzelski, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P., preşedintele Consiliului de Stat al R. P. Polone, a făcut o analiză a activităţii desfăşurate în 1988 de poporul polonez în direcţia dezvoltării economico-sociale a ţării. Pe plan extern, fiecare pas care apropie Europa de o pace trainică este un pas pe calea ce o susţinem şi noi, polonezii. Demilitarizarea relaţiilor internaţionale este şi va fi o orientare fundamentală a politicii externe a Poloniei — a Subliniat W. Jaruzelski. HANOI. — In mesajul preşedintelui Consiliului de Stat al R.S. Vietnam, Vo Chi Cong, au fost puse în lumină rezultatele obţinute în 1983 în înfăptuirea hotărîrilor celui de-al VI-lea Congres al P.C. din Vietnam şi este lansat un apel pentru sprijinirea eforturilor ce se depun în economia vietnameză. BONN — Cancelarul federal al R.F.G., Helmut Kohl, a subliniat în mesajul de Anul Nou intenţia guvernului ţării sale de a amplifica dialogul cu alte ţări, indiferent de sistemul lor social-politic, în vederea dezvoltării încrederii şi bunei vecinătăţi. TOKIO. — Intr-un mesaj de Anul Nou, primul-ministru al Japoniei, Noboru Takeshita, a relevat că in 1989 Japonia va continua activitatea de încurajare a eforturilor de pace, va acţiona pentru intensificarea schimburilor internaţionale. MANAGUA. — In mesajul de Anul Nou, preşedintele Republicii Nicaragua, Daniel Ortega, a lansat un apel către celelalte state din America Centrală să acţioneze în comun pentru soluţionarea pe calea dialogului a stării conflictuale şi crizei din regiune. El a subliniat că ţările Americii Centrale trebuie să lupte împotriva prezenţei militare străine, pentru apărarea drepturilor umane şi pentru a evita ca teritoriile lor să fie utilizate pentru agresiuni împotriva altor state. HARARE. — Preşedintele Republicii Zimbabwe, Robert Mugabe, preşedinte în exerciţiu al mişcării de nealiniere, a adresat, cu prilejul Anului Nou, chemarea de a se acţiona cu şi mai multă hotărîre în vederea eliminării politicii de apartheid din Africa de Sud. El a arătat că se impun legalizarea Congresului Naţional African (A.N.C.), recunoaşterea lui ca partener de negocieri în dialogul politic, precum şi eliberarea deţinuţilor politici, în frunte cu Nelson Mandela, HELSINKI. — Preşedintele Finlandei, Mauno Koivisto, a chemat la amplificarea eforturilor destinate soluţionării problemelor cu care se confruntă în prezent ţările în curs de dezvoltare, subliniind, totodată, necesitatea adoptării de măsuri de ocrotire a mediului înconjurător. Referindu-se la situaţia internă, el a arătat că Finlanda va trebui, în noul an, să-şi concentreze atenţia asupra problemelor şomajului, construcţiei de locuinţe, a ameliorării dezechilibrului în balanţa de plăţi a ţării. ADDIS ABEBA. — In mesajul de Anul Nou, secretarul general al Organizaţiei Unităţii Africane, Ide Oumarou, şi-a exprimat convingerea că anul 1989 va marca noi victorii în lupta popoarelor continentului pentru dobîndirea şi consolidarea independenţei, împotriva sistemului de apartheid. Salutînd paşii întreprinşi în anul ce s-a încheiat în direcţia aplanării situaţiilor conflictuale din diferite regiuni ale Africii, a promovării relaţiilor şi cooperării dintre statele africane, Ide Oumarou a relevat necesitatea ca aceste tendinţe pozitive să fie consolidate. LUANDA. — In mesajul de Anul Nou, preşedintele Organizaţiei Poporului din Africa de Sud-Vest (S.W.A.P.O.), Sam Nujoma, a lansat tuturor namibienilor apelul de a face ca 1989 să devină anul independenţei Namibiei — informează agenţia Nampa. El a arătat că semnarea acordurilor de la Brazzaville şi New York a marcat intrarea în fază finală a luptei poporului namibian pentru eliberarea Namibiei. SOFIA — In mesajul adresat cu prilejul Anului Nou, Todor Jivkov, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat al R.P. Bulgaria, s-a referit la rezultatele obţinute de poporul bulgar în anul 1988. Tovarăşul Todor Jivkov a subliniat importantele obiective prevăzute pentru anul 1989 în toate domeniile — material, social şi spiritual, în democratizarea vieţii, în mobilizarea forţelor şi capacităţilor creatoare ale poporului. ULAN BATOR. — In mesajul de Anul Nou, adresat poporului mongol de către Jambin Batmunh, secretar general al C.C. al P.P.R.M., preşedintele Prezidiului Marelui Hural Popular al R.P. Mongole, s-a evidenţiat că anul 1988 a fost o perioadă de realizări în dezvoltarea economiei mongole. Vorbitorul a reliefat necesitatea intensificării eforturilor pe calea perfecţionării conducerii şi planificării economiei şi adîncirii democraţiei socialiste. Referindu-se la unele probleme ale vieţii internaţionale, J. Batmunh a subliniat importanţa intensificării eforturilor pentru consolidarea tendinţelor pozitive. TIRANA. — In cursul anului 1988, poporul albanez a făcut noi paşi pe calea dezvoltării în domeniul economic şi cultural, în alte sectoare de activitate, a relevat Ramiz Alia, prim-secretar al C.C. al Partidului Muncii din Albania, preşedintele Prezidiului Adunării Populare a R.P.S. Albania. In continuare, în mesajul transmis de agenţia A.T.A. sunt evocate sarcinile prevăzute pentru 1989, cînd se împlinesc 45 de ani de la eliberarea ţării. BANGKOK. — Primul-ministru al Thailandei, Chatkchai Choonhavan, a subliniat, în mesajul de Anul Nou, importanţa realizării de economii pentru procesul de dezvoltare a ţării. El a chemat poporul să acţioneze pentru înfăptuirea politicii de dezvoltare economică a ţării. PARIS. — In mesajul de Anul Nou, preşedintele Franţei, Franţois Mitterrand, a exprimat speranţa că in 1989 vor fi întreprinse noi măsuri în direcţia păcii. Referindu-se la unele aspecte ale situaţiei interne, şeful statului francez a subliniat că se impun măsuri în vederea ajutorării celor aflaţi la marginea societăţii, între care cei în căutarea unui loc de muncă. CARACAS. — In mesajul de Anul Nou, preşedintele Venezuelei, Jaime Lusinchi, a anunţat că guvernul a luat hotărirea să întrerupă, începînd cu 17 ianuarie, plăţile în contul datoriei externe. El a subliniat că situaţia creată in urma majorării datoriei externe a ţării a devenit „de nesuportat“. Nu este posibil, a precizat preşedintele Lusinchi, ca datoria Venezuelei, ca, de altfel, şi a celorlalte state latino-americane, „să fie stinsă“ cu preţul majorării ei suplimentare. NICOSIA — Cea mai bună cale în vederea asigurării liniştii şi securităţii tuturor ciprioţilor o reprezintă unificarea Ciprului, a declarat preşedintele ţării, Ghiorghios Vassiliou, într-o cuvintare radiotelevizată. Divizarea ţării, a spus preşedintele Ciprului, a adus poporului cipriot numai durere. Subliniind necesitatea cooperării între cele două comunităţi cipriote, preşedintele Vassiliou a arătat că „a sosit vremea cind trebuie depuse toate eforturile pentru obţinerea păcii şi realizarea unităţii întregii ţări“. CIUDAD DE MEXICO. Preşedintele Mexicului, Carlos Salinas de Gortari, a lansat apelul la unitatea întregii naţiuni în vederea depăşirii dificultăţilor generate de datoria externă, pentru a se avansa pe calea dezvoltării economice şi sociale a ţării. In mesajul de Anul Nou, el s-a pronunţat, totodată, pentru consolidarea procesului de transformări democratice. BAMAKO. — Politica externă a Republicii Mali se va baza în continuare pe principiile coexistenţei paşnice, neamestecului în treburile interne ale altor state, reglementarea tuturor stărilor conflictuale la masa tratativelor — a relevat, în mesajul său, președintele Republicii Mali, Moussa Traore, secretarul general al Partidului Uniunea Democratică a Poporului Malian. El a chemat, totodată, popoarele Africii la intensificarea luptei împotriva apartheidului, pentru lichidarea sistemului inuman de segregaţie rasială din R.S.A. MANILA. — Preşedintele Filipinelor, Corazon Aquino, şi-a exprimat speranţa că eforturile pentru progresul şi prosperitatea ţării vor fi încununate cit mai curînd de succes. In mesajul dat publicităţii cu ocazia Anului Nou, şeful statului filipinez a apreciat că pe baza cooperării şi unităţii poporului se vor putea realiza stabilitatea şi o deplină redresare economică a ţării în 1989 — transmite agenția China Nouă. AGENŢIILE DE PRESA e scurt INTILNIRE. La 2 ianuarie, la Viena a avut loc o nouă întîlnire intre reprezentanţii statelor participante la Tratatul de la Varşovia şi statele N.A.T.O., in cadrul consultărilor vizînd elaborarea mandatului viitoarelor negocieri cu privire la reducerea trupelor şi armelor convenţionale în Europa, de la Atlantic la Ural. INTERVIU. Ministrul afacerilor externe al Marii Britanii, Geoffrey Howe, a declarat că Israelul ar trebui să răspundă iniţiativei palestiniene de pace pentru a nu se irosi şansele ivite pe acest plan. Intr-un interviu acordat presei, reluat de agenţia QNA, el a spus că o reglementare a conflictului din regiune trebuie să ţină seama de dreptul poporului palestinian la autodeterminare şi de dreptul tuturor părţilor din zonă, inclusiv Israelul, de a trăi în interiorul unor frontiere sigure, recunoscute. CONDAMNARE. Consiliul de Securitate a condamnat energic amplasarea unei încărcături explozive la bordul avionului companiei „Panam“ prăbuşit recent în Scoția. Consiliul de Securitate a lansat, totodată, un apel către toate statele lumii în care le cere să acorde asistenţă pentru prinderea şi pedepsirea celor răspunzători de acutul criminal. Organizaţia Internaţională a Aviaţiei Civile este chemată să-şi continue eforturile pentru protejarea aparatelor şi pasagerilor împotriva actelor teroriste. CEREMONIE. In cadrul ceremoniei desfăşurate la Colombo, Ranasinghe Premadasa a depus luni jurămîntul în calitatea de preşedinte al Republicii Democratice Socialiste Sri Lanka, pentru un mandat de şase ani — informează agenţia China Nouă. El a obţinut victoria în alegerile ce au avut loc la 19 decembrie. SEMINAR. La New Delhi s-au desfăşurat lucrările unui seminar naţional cu tema „India după dobândirea independenţei“. In cadrul reuniunii s-a subliniat că în perioada care a trecut de la dobîndirea independenţei India şi-a creat o puternică bază industrială şi a acţionat pentru dezvoltarea agriculturii. Astfel, se arată între altele că recolta de cereale a crescut de peste trei ori, iar producţia de energie electrică de peste o sută de ori. ÎN SALVADOR, ca urmare a actelor de violenţă politică, şi-au pierdut viaţa, în 1988, 1 369 de persoane, în majoritate civili , transmite agenţia Efe. BALANŢA COMERCIALA a Italiei s-a încheiat în perioada ianuarie-noiembrie cu un deficit de 11 856 miliarde lire, faţă de 10 208 miliarde lire inaceeaşi perioadă a anului trecut, informează agenţia ANSA, citind un raport oficial dat publicităţii la Roma. VIZITA. Ministrul de externe al Mauritaniei, Mohamed Sidina Ould Sidiya, şi-a încheiat vizita efectuată la Alger. El a transmis preşedintelui Algeriei, Chadli Bendjedid, un mesaj din partea şefului statului mauritanian, Maaouya Ould Sid’Ahmed Taya. Mesajul se referă la relaţiile bilaterale şi la ultimele evoluţii pe plan arab şi african. EXPULZĂRI. Autorităţile militare israeliene au expulzat 13 palestinieni din teritoriile ocupate, sub acuzaţia că au participat la acţiunile de protest din ultima perioadă, transmit agenţiile de presă. Cei expulzaţi au fost trimişi cu elicoptere militare în aşa-numita „zonă de securitate“, instituită arbitrar de Israel în sudul Libanului. APROBARE. Consiliul de Securitate a aprobat componenţa Misiunii de verificare a O.N.U. în Angola (UNAVEM), în conformitate cu propunerea prezentată de secretarul general al O.N.U., Javier Perez de Cuellar. Membrii misiunii vor supraveghea procesul de retragere a unităţilor militare cubaneze din Angola, care va începe la 1 aprilie şi va fi eşalonată pe o perioadă de 27 de luni. DECLARAŢIE: Vicepreşedintele Boliviei, Julio Garret, a anunţat că luna aceasta va avea loc o reuniune a reprezentanţilor parlamentelor latino-americane şi din unele ţări europene în vederea dezbaterii unor probleme de interes comun, între care problema datoriei externe. Garret a opinat că acesta va fi primul pas spre iniţierea de negocieri Nord-Sud, propuse la cea de-a VI-a conferinţă a preşedinţilor parlamentelor latino-americane, desfăşurată la Sucre, în luna noiembrie. ALEGERI. Preşedintele Nigerului, An Seibou, a anunţat că alegerile prezidenţiale şi parlamentare vor avea loc la 10 decembrie 1989 — s-a făcut cunoscut, oficial, în capitala ţării, Niamey. MANIFESTĂRI. La Paris, precum şi în alte oraşe ale Franţei au avut loc manifestări prin care este marcată începerea festivităţilor organizate cu ocazia aniversării bicentenarului revoluţiei franceze. CELEBRUL TURN DIN PISA s-a mai înclinat în 1988 cu 1,27 mm, a anunţat Giuseppe Tognolo, şeful grupului de experţi care supraveghează starea acestui monument istoric. El a precizat că, pentru moment, nu există nici un pericol de prăbuşire, structura construcției rezistînd încă aproximativ 100—150 de ani. Potrivit specialiştilor, pericolul ar deveni mai mare numai dacă s-ar înregistra o deviație de peste 2 mm anual. TRAVERSARE. O japoneză in vîrstă de 23 de ani arevenit în portul Kagoshima, după o dublă traversare reuşită, pe o ambarcaţiune cu pinze, a Pacificului. Kyoko Imakua este prima femeie care a realizat singură o asemenea performanţă. In drumul său, de la Kagoshima la San Francisco şi înapoi, tînăra japoneză a parcurs, pe apă, 14 000 mile nautice. POPULAŢIA FILIPINELOR se ridică în prezent la 58,7 milioane de locuitori. O TEMPERATURA neobişnuit de scăzută s-a instalat intr-o serie de regiuni din Kuweit. După cum au anunţat autorităţile, pe alocuri mercurul termometrelor a coborît la minus două grade Celsius. S-au înregistrat, de asemenea, căderi de zăpadă, chiar şi în zonele deşertice. Meteorologii afirmă că asemenea fenomene meteorologice nu au mai avut loc în Kuweit de cel puţin 25 de ani. BILANŢ. In Austria, în ce priveşte accidentele rutiere, anul care a trecut s-a încheiat cu un bilanţ tragic. Dacă în 1997 şi-au pierdut ■ viaţa în accidentele de circulaţie 1 312 persoane, anul trecut numărul acestora a fost de 1 425. Potrivit unei statistici a Ministerului austriac de Interne, peste 50 la sută din accidente s-au datorat vitezei excesive, iar 14 la sută consumului de băuturi alcoolice. ■ NIGERUL a înregistrat în anul I 1988 o recoltă de cereale şi alte produse agricole de aproape 3 milioane tone, cu 209 000 tone mai mare dacît în anul precedent Ministrul agriculturii şi mediului înconjurător, Brigi Rafini, care a anunţat aceste rezultate, a declarat că Nigerul este în măsură să satisfacă necesarul de produse agricole al populaţiei, după ce in anii trecuţi această ţară a fost confruntată cu efectele nefavora- I bile ale unei secete prelungite. Recolta bună de anul acesta, a spus el, se datorează şi ploilor abun- I dente, dar, în mare măsură, preocupărilor manifestate de autorităţi pentru dezvoltarea agriculturii , ca „prioritate a priorităţilor“. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA 1 Cod 71 341. Bucureşti Piaţa Scînteii nr. 1. Tel. 17 60 10. 17 60 20. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzorii din întreprinderi şi instituţii. Cititorii din străinătate se pot abona prin „ROMPRESFILATELIA Sectorul export-import presă P.O. Box 12 201, telex 10376 profir Bucureşti, Calea Griviţei nr. 64—66. Tiparul : Combinatul poligrafic CASA SCINTEI 40 360 SANTIAGO DE CUBA: Miting consacrat celei de-a XXX-a aniversări a victoriei revoluţiei HAVANA 2 (Agerpres). — La Santiago de Cuba a avut loc un miting consacrat celei de-a XXX-a aniversări a victoriei revoluţiei — sărbătoarea naţională a Republicii Cuba. In discursul rostit cu acest prilej, Fidel Castro Ruz, prim-secretar al C.C. al P.C. din Cuba, preşedintele Consiliului de Stat şi al Consiliului de Miniştri ale Republicii Cuba, a trecut în revistă rezultatele obţinute în dezvoltarea ţării în anii de după revoluţie. Adunarea de la Beijing cu prilejul împlinirii a 10 ani de la „Mesajul către compatrioţii din Taiwan" BEIJING. — Comitetul Permanent al Adunării Naţionale Populare a R. P. Chineze a organizat, la Beijing, o adunare — la care au fost prezenţi conducători de partid şi de stat — in legătură cu împlinirea a 10 ani de la „Mesajul către compatrioţii din Taiwan“ transmis de Comitetul Permanent al A.N.P. şi care conţinea principiile generale ale guvernului chinez privind reunificarea paşnică a ţării — relatează agenţia China Nouă. Luînd cuvîntul, Wu Xueqian, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C. Chinez, vicepremier al Consiliului de Stat, a arătat că P.C. Chinez şi guvernul chinez doresc cu sinceritate să aibă contacte şi consultări cu toate partidele politice, organizaţiile de masă, precum şi cu persoane reprezentînd diferite pături din Taiwan, adăugind : Convorbirile se pot referi la reunificarea ţării ori la probleme concrete ale relaţiilor dintre cele două părţi. 0 declaraţie a Ministerului Afacerilor Externe al U.R.S.S. MOSCOVA. — Ministerul Afacerilor Externe al U.R.S.S. a dat publicităţii o declaraţie în care se subliniază că U.R.S.S. sprijină hotărirea autorităţilor afgane ca, de la 1 ianuarie 1989, să înceteze focul pe întreg teritoriul ţării, precum şi apelul adresat de preşedintele Najibullah opoziţiei armate de a urma acest exemplu. La rîndul său, U.R.S.S. declară că, de la aceeaşi dată, toate unităţile sovietice care se mai află în Afganistan vor înceta focul. Hotărirea respectivă rămîne în vigoare pe întreaga perioadă a încetării focului din Afganistan, se subliniază în declaraţie. LA 9 IANUARIE O nouă rundă de convorbiri intercomunitare cipriote NICOSIA 2 (Agerpres). — Viitoarea rundă de convorbiri intercomunitare cipriote a fost anunţată pentru 9 ianuarie. Preşedintele Ciprului, Ghiorghios Vassiliou, a subliniat — într-o declaraţie — că este hotărît să depună toate eforturile in cadrul dialogului intercomunitar pentru găsirea unei soluţii viabile şi permanente problemei cipriote. De „Ziua revoluţiei palestiniene" Manifestaţii în teritoriile ocupate de Israel In teritoriile ocupate de Israel au avut loc ample manifestaţii ale populaţiei palestiniene care au marcat cea de-a 24-a aniversare a „Zilei revoluţiei palestiniene“, la aceste acţiuni participînd, potrivit relatărilor agenţiilor de presă, peste 800 000 de persoane. Irn prima zi a anului, mai ales în zona Gaza, măsurile luate de autorităţile de ocupaţie au fost mai severe, instituindu-se, între altele, restricţii de circulaţie şi fiind suspendate pe o perioadă nedeterminată cursurile în şcoli, notează agenţiile de presă. (Agerpres) RIAD 2 (Agerpres). — Organizaţia Conferinţei Islamice a dat publicităţii, la Jeddah, cu prilejul „Zilei revoluţiei palestiniene“, o declaraţie prin care se lansează un apel la acţiuni pentru restabilirea păcii şi securităţii în Orientul Mijlociu şi pentru a permite poporului palestinian să-şi asigure drepturile sale legitime. „Mişcarea de nealiniere poate juca un rol tot mai important“ Declaraţia preşedintelui Republicii Zimbabwe HARARE. Preşedintele Republicii Zimbabwe, Robert Mugabe, a afirmat că „mişcarea de nealiniere este capabilă să joace un rol important, in condiţiile in care reprezintă glasul a 101 ţări“. El a arătat că reuniunile şi consultările dintre reprezentanţii ţărilor nealiniate au devenit mai eficiente, în special la nivelul miniştrilor de externe. Mugabe — care este preşedinte în exerciţiu al mişcării de nealiniere — a anunţat că va propune la cea de-a IX-a Conferinţă la nivel înalt a mişcării, programată să aibă loc în luna septembrie 1989 la Belgrad, „o serie de recomandări generale privind structura mişcării, astfel incit aceasta să-şi poată îndeplini obiectivele de bază“. El a evidenţiat necesitatea modernizării activităţilor mişcării în condiţiile internaţionale actuale. Escaladarea cheltuielilor militare - principala piedică în calea dezvoltării încheierea reuniunii la nivel înalt a ţârilor din Asia de sud ISLAMABAD — La Islamabad, s-au încheiat lucrările reuniunii la nivel înalt a Asociaţiei Asiei de Sud pentru Cooperare Regională (SAARC), la care au participat şefii de stat sau de guvern din ţările membre ale organizaţiei — Bangladesh, Bhutan, India, Maldive, Nepal, Pakistan şi Sri Lanka. Au fost examinate probleme privind extinderea şi adincirea colaborării în regiune, programele pentru perioada imediat următoare şi în perspectivă, pînă în anul 2000. În documentul final al întîlnirii este reafirmată importanţa cooperării interregionale pentru eliminarea sărăciei, foametei, a bolilor, neştiinţei de carte şi şomajului. Totodată, se subliniază importanţa cooperării economice dintre ţările dezvoltate şi cele in curs de dez-,voltare Documentul relevă, de asemenea, că escaladarea cheltuielilor militare constituie piedica principală in calea dezvoltării mondiale şi că fondurile care se irosesc pentru înarmări trebuie dirijate spre realizarea şi stimularea progresului economic al statelor, îndeosebi al celor în curs de dezvoltare. America Centrală să fie transformată într-o zonă fără forţe militare străine O propunere a preşedintelui Republicii Nicaragua MANAGUA — Preşedintele Republicii Nicaragua, Daniel Ortega Saavedra, a propus şefilor de stat centro-americani, care se vor reuni la jumătatea lunii în curs, la San Salvador, să analizeze problema transformării Americii Centrale într-o zonă fără forțe militare străine. Domnului JEAN-PASCAL DELAMURAZ Preşedintele Confederaţiei Elveţiene BERNA Alegerea dumneavoastră în funcţia de preşedinte al Confederaţiei Elveţiene îmi oferă prilejul de a vă transmite felicitări cordiale, precum şi cele mai bune urări de fericire personală şi de succes în îndeplinirea înaltei misiuni încredinţate. » NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Republicii Socialiste România încheierea lucrărilor Congresului P.C. din India (Marxist) Sankaran Namboodhipad reales în funcția de secretar general NEW DELHI. — In localitatea indiană Trivandrum s-au încheiat lucrările celui de-al XIII-lea Congres al Partidului Comunist din India (Marxist), la care au participat 700 de delegaţi din ţară şi delegaţii ale partidelor comuniste şi muncitoreşti de peste hotare. In funcţia de secretar general al C.C. al partidului a fost reales E. M. Sankaran Namboodiipad. De asemenea, a fost ales un nou comitet central al cărui birou politic a fost lărgit de la 10 la 12 membri. In cadrul cuvîntării finale, Sankaran Namboodhipad a subliniat că principalul obiectiv al partidului rămine întărirea unităţii forţelor de stingă şi democratice din India, precum şi depunerea de eforturi susţinute pentru sporirea dezvoltării socialeconomice naționale. început de an nou în ţările capitaliste Situaţia forţei de muncă continuă să se agraveze PARIS 2 (Agerpres). Ziarul francez „Le Monde“ avertizează că situaţia forţei de muncă a Franţei se va agrava in continuare. Intre factorii ce vor contribui la creşterea ratei şomajului, ziarul enumeră faptul că noi contingente de absolvenţi, aproximativ 200 000 de tineri, îşi vor face apariţia în 1989 pe piaţa ■ forţei de muncă. De asemenea, va creşte numărul femeilor în căutarea unui loc de muncă. In plus, lista şomajului real va continua să sporească datorită faptului că numărul şomerilor care şi-au pierdut speranţa să-şi găsească o slujbă şi nu se mai înscriu pe listele forţelor de muncă este in creştere. Pe de altă parte, potrivit unui sondaj de opinie realizat de Institutul naţional de statistică al Franţei, 83 la sută dintre cei chestionaţi consideră că în următoarele luni rata acestui flagel ar urma să crească. In prezent, şomajul afectează peste 2,5 milioane de francezi, atins in Marea Britanie la finele anului cifra de 2 066 944 de persoane. Analizind datele, presa britanică arată că, dacă se au în vedere şi schimbările sezoniere, numărul este de peste 2 100 000. După părerea unor reprezentanţi ai partidelor de opoziţie, care resping metodologia guvernului de calculare a numărului şomerilor, de acest fenomen sunt afectaţi 2,9 milioane de oameni. BONN. Conform datelor oficiale prezentate la Bonn, numărul şomerilor a crescut in luna noiembrie în R.F.G. cu circa 17 000 de persoane. Astfel, în momentul de faţă, in această ţară, în căutarea unui loc de muncă se află mai mult de 2 milioane de persoane. In acelaşi timp, menţionează sursele guvernamentale vest-germane, a crescut numărul angajaților cu „program redus“, de fapt al celor ce sunt nevoiți să lucreze numai cîteva zile pe săptămînă, primind, în mod corespunzător, un salariu drastic diminuat. LONDRA — Numărul şomerilor a Creşteri substanţiale ale preţurilor RONN 2 (Agerpres). — începînd cu prima zi a anului, cetăţenii vestgermani asistă neputincioşi la un nou val de creşteri ale preţurilor. Astfel, de la 1 ianuarie, în R.F. Germania au crescut chiriile, costul călătoriilor cu trenul şi autobuzul, tarifele poştale, ale consumului de gaze şi preţul benzinei. Tot la 1 ianuarie a intrat în vigoare legea privind reforma sistemului de ocrotire a sănătăţii, care prevede reducerea alocaţiilor bugetare în acest domeniu. Potrivit experţilor, urmarea imediată a aplicării acestei legi o constituie creşterea costului serviciilor medicale. Cu alte cuvinte, apreciază pre sa vest-germană, reforma este destinată să servească intereselor marelui capital. WASHINGTON 2 (Agerpres). Anul acesta, preţurile bunurilor de consum vor creşte, în Statele Unite, în medie, cu 4,5—5 la sută, afirmă o importantă firmă specializată în cercetarea pieţei — „Standard and Poor’s Corporation“, din New York. Principalele creşteri de preţuri se anticipează la îmbrăcăminte — aproximativ 10 la sută — şi la alimente. Va crește, de asemenea, costul benzinei. L15ADONA. — La 1 Ianuarie,d In Portugalia au intrat în vigoare noi scumpiri ale costului aprovizionării cu apă potabilă, curentului electric, gazelor și au crescut tarifele pentru transportul în comun. S-a mărit costul abonamentelor pentru radio şi televiziune — cu 11 3,9 la sută, pentru posturile telefonice şi serviciile poştale. S-au scumpit, de asemenea, plinea şi produsele de panificaţie — cu 3,6 la sută. Serviciul datoriei externe a ţărilor latino-americane s-a ridicat anul trecut la 33 miliarde dolari MONTEVIDEO . Potrivit datelor difuzate la Montevideo de Comisia Economică a O.N.U. pentru America Latină şi Caraibi (CEPAL), serviciul datoriei externe a statelor din zonă a ajuns în 1988 la 33 miliarde dolari. In schimb, asistenţa financiară a fost de numai 4,3 miliarde dolari. Diferenţa de 28,9 miliarde dolari reprezintă cel mai ridicat deficit al ţărilor din regiune faţă de creditorii străini din ultimii 15 ani. Raportul CEPAL precizează că, deşi statele din regiune au făcut eforturi deosebite pentru sporirea exporturilor, care au ajuns la 27,8 miliarde dolari, suma nu a fost suficientă pentru a compensa ieşirile de capital determinate de rambursarea uriaşei lor datorii externe. Inraport se arată, pe de altă parte, că inflaţia a căpătat, în 1988, proporţiile unui adevărat flagel economic în ţări din America Latină şi Caraibi. CAIRO — Intr-un interviu acordat cotidianului „Al Ahram“, preşedintele Egiptului, Hoisni Mubarak, a relevat că problema datoriei externe a căpătat dimensiuni îngrijorătoare pentru toate statele lumii — sărace şi bogate — deopotrivă, informează agenţia Q.N.A. Procesul de dezvoltare in ţările în curs de dezvoltare, a relevat Hosni Mubarak, a avut mult de suferit în ultimii ani din cauza dobinzilor percepute la datoriile lor externe. Aceasta este reflectată de creşterea rapidă a totalului datoriei ţărilor „lumii a treia“ de la 900 de miliarde la peste 1 100 de miliarde dolari. Hosni Mubarak a arătat, in context, că ţările creditoare nu trebuie să impună condiţii prealabile care ar putea afecta stabilitatea economică şi socială a ţărilor în curs de dezvoltare, evidenţiind necesitatea reducerii serviciului datoriei externe.