Scînteia, iulie 1989 (Anul 58, nr. 14577-14602)

1989-07-01 / nr. 14577

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNIȚI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul LVIII Nr. 14 577 Sîmbătă 1 iulie 1989 6 PAGINI - 50 BANI Strins uniţi in jurul partidului, spre noi şi măreţe victorii socialiste „Doresc să exprim convingerea că toţi participanţii la plenară, toate organizaţiile şi organele de partid, membrii partidului, toţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregul nostru popor vor înfăptui neabătut obiectivele de dezvoltare economico-socială, vor participa activ la dezbaterea documentelor şi pregătirea Congresului al XIV-lea al partidului, la trasarea perspectivelor dezvoltării României spre comunism“. NICOLAE CEAUŞESCU Eveniment de importanţă istorică în viaţa partidului, a întregii naţiuni, deschizător de ample orizonturi, de noi şi luminoase perspective muncii şi vieţii poporului român, prin magistrala cuvintare rostită de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi prin documentele adoptate — astfel pot fi apreciate, într-o formulare sintetică, lucrările recentei Plenare a Comitetului Central al Partidului Comunist Român. După cum se știe, a fost adoptată in unanimitate hotărirea ca in perioada 20-25 noiembrie 1989 să aibă loc Congresul al XIV-lea al partidului şi au fost stabilite măsurile politico-organizatorice privind convocarea şi pregătirea marelui forum al comuniştilor români. Au fost dezbătute şi adoptate documente de excepţională însemnătate pentru prezentul şi viitorul patriei . Proiectul Programului-Directivă al Congresului al XIV-lea al P.C.R. cu privire la dezvoltarea economicosocială a României in cincinalul 1991-1995 şi orientările de perspectivă pină în anii 2000-2010 şi Proiectul Tezelor pentru Congresul al XIV-lea privind dezvoltarea societăţii româneşti, perfecţionarea conducerii econorhico-sociale, dezvoltarea democraţiei muncitoreşti-revoluţionare, creşterea rolului Partidului Comunist Român şi activitatea ideologică, politico-educativă, ridicarea nivelului de cunoaştere ştiinţifică, de cultură, a conştiinţei revoluţionare, raportul de forţe şi caracteristicile fundamentale ale situaţiei internaţionale. Aceste documente urmează să fie supuse unei largi dezbateri în toate organizaţiile de partid, de masă şi obşteşti, cu întregul nostru popor. Sinteză a amplelor şi rodnicelor dezbateri desfăşurate în societatea românească, pe baza Tezelor din aprilie 1988 şi a documentelor marelui forum democratic din noiembrie 1988, Programul-Directivă şi Tezele pentru Congresul al XIV-lea înmănunchează, practic, cele mai vii aspiraţii şi idealuri ale întregului popor, exprimă voinţa sa neabătutăde a înfăptui exemplar politica internă şi externă a partidului, de a asigura ascensiunea patriei române pe noi culmi de progres şi civilizaţie. „Documentele adoptate in deplină unanimitate de Plenara Comitetului Central, ce urmează a fi dezbătute de intregul partid şi popor şi prezentate Congresului al XIV-lea al partidului - sublinia tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU - fac o analiză ştiinţifică a drumului parcurs de poporul român in dezvoltarea sa economico-socială, informarea naţiunii şi a statului naţional unitar român, in dezvoltarea generală a forţelor de producţie, a ştiinţei, culturii, a marilor realizări obţinute in construcţia socialismului, a stadiului actual de dezvoltare a societăţii socialiste româneşti. Pe această bază, Programul Directivă şi Tezele stabilesc orientările de perspectivă privind dezvoltarea patriei noastre in noua etapă, pină în anii 2000-2010". “fcfir-proftTmi euotr a-evut hv conştiinţa întregului popor Hotărirea adoptată in unanimitate de Plenara Comitetului Central cu privire la realegerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu in funcţia de secretar general al Partidului Comunist Român. Aceasta reprezintă un act cu profunde semnificaţii politice, constituindu-se intr-o puternică expresie a sentimentelor de fierbinte dragoste, înaltă stimă şi recunoştinţă pe care comuniştii, toţi oamenii muncii din ţara noastră le nutresc faţă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, strălucit militant comunist şi patriot înflăcărat, ilustru ginditor revoluţionar, genial făuritor al noului destin al ţării şi al celei mai luminoase epoci din istoria patriei, proeminentă personalitate politică a lumii contemporane. Prin hotărirea istorică adoptată de plenară s-a rostit în fapt, cu solemnitate, poporul însuşi, s-a dat glas înaltei aprecieri faţă de eroica şi îndelungata activitate revoluţionară a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, consacrată de aproape şase decenii binelui şi fericirii naţiunii române, cauzei independenţei, suveranităţii şi demnităţii patriei, socialismului şi păcii, înţelegerii şi colaborării internaţionale, faţă de cel care şi-a legat pentru totdeauna numele de marile momente ale istoriei contemporane a ţării. Adoptind această hotărire, Plenara C.C. al P.C.R. a subliniat rolul determinant al tovarăşului Nicolae Ceauşescu în desfăşurarea vastului proces revoluţionar pe care l-a cunoscut societatea românească în epoca de glorie şi măreţie inaugurată de Congresul al IX-lea al partidului - congres care a deschis noi şi ample orizonturi procesului de edificare a noii orînduiri, inaugurînd perioada celor mai strălucite împliniri socio•-ttstaţie imprimareaunei curs înnoitor, revoluţionar, dinamic vieţii economico-sociale a ţării, în realizarea tuturor victoriilor măreţe ce au fost obţinute în acest răstimp şi care au conferit acestuia însemnele celei mai rodnice epoci din multimilenara istorie a poporului român. Prin această hotărire s-a exprimat, totodată, adînca încredere a întregului popor că realegerea în fruntea partidului a tovarăşului Nicolae Ceauşescu reprezintă garanţia sigură a edificării cu succes a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, a înaintării neabătute a patriei spre cele mai inalte culmi de progres şi civilizaţie ; s-a ilustrat convingerea nestrămutată că, avîndu-l în frunte pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, poporul român va adăuga noi şi măreţe înfăptuiri la cununa de împliniri de pină acum, asigurînd continua înălţare a ţării pe noi trepte de glorie, demnitate şi măreţie. în cadrul plenarei au fost exprimate, de asemenea, alese sentimente de preţuire şi respect faţă de tovarăşa Elena Ceauşescu, eminent om politic şi savant de largă recunoaştere internaţională, pentru remarcabila sa contribuţie la elaborarea şi înfăptuirea obiectivelor politicii partidului şi statului nostru, la afirmarea puternică şi înflorirea continuă a ştiinţei, învăţămîntului şi culturii româneşti, la dezvoltarea generală a patriei socialiste. Cu un viu şi profund interes, participanţii la plenară, toţi comuniştii ţării, întregul nostru popor au primit magistrala cuvintare rostită de secretarul general al partidului in încheierea lucrărilor plenarei, nouă mărturie a forţei analitice, rigorii ştiinţifice, deschiderii spre nou şi înnoire, capacităţii prospective ce caracterizează opera tovarăşului Nicolae I Ceauşescu. Dintr-o perspectivă,. },*rg ț'."-f:nzăreţere, . cu-, vintarea secretarului general al partidului a evidenţiat faptul că, pe baza realizărilor măreţe obţinute intr-o perioadă scurtă de poporul român, se poate afirma cu tărie că numai socialismul a asigurat lichidarea înapoierii şi sărăciei, puternica dezvoltare economico-socială, adevărata independenţă a patriei ; din analiza drumului străbătut de poporul român în edificarea noii orînduiri sunt desprinse concluzii cu valoare mai largă, precum cele ale însemnătă(Continuare în pag. a V-a) In spiritul sarcinilor subliniate la Plenara C.C. al P. C. R. Planul economic îndeplinit ritmic, integral, la toţi indicatorii! Un rezultat cit se poate de concret al activităţii productive, dar care poartă in conţinutul lui semnificaţii cu un caracter mult mai larg, se impune atenţiei acum, la jumătatea celui de-al patrulea an din actualul cincinal , in primul semestru al anului 1989 s-a atins un ritm de creştere a producţiei industriale mai mare decit media înregistrată in anii 1986, 1987 şi 1988, deci in ceilalţi trei ani care au trecut din cel de-al optulea cincinal. Astfel, după cum a arătat tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, la recenta Plenară a C.C. al P.C.R., producţia industrială a crescut anual cu peste 5 la sută in primii trei ani ai actualului cincinal şi cu circa 6 la sută in primul semestru din acest an, existind toate condiţiile necesare pentru realizarea în bune condiţii a planului pe întregul an. Ce demonstrează aceste rezultate, aceste ritmuri înalte de creştere obţinute în contextul în care — incepînd din anul 1980 — se manifestă o prelungită şi acută criză economică mondială, care într-o măsură sau alta a afectat toate statele lumii şi îndeosebi ţările în curs de dezvoltare ? Progresele înregistrate de ţara noastră intr-un timp istoric relativ scurt pe toate planurile vieţii economico-sociale — dintre care este suficient să amintim fie şi numai lichidarea datoriei externe, cele două majorări ale retribuţiilor reale ale oamenilor muncii efectuate din anul 1980 şi până în prezent, concomitent cu sporirea tuturor pensiilor, creşterea permanentă a cheltuielilor social-culturale finanţate de la buget, vastul program de construcţii de locuinţe confirmă prin puterea de convingere a faptelor realismul, caracterul ştiinţific al politicii partidului nostru, orientată consecvent spre ridicarea nivelului de trai material şi spiritual al întregului popor. In felul acesta, devine practic axiomatic adevărul că numai un popor stăpin in mod real pe destinele sale poate asigura lichidarea înapoierii intr-un timp relativ scurt, progresul economico-social rapid, independenţa şi suveranitatea ţării. Iar factorul dinamizator, stimulator pentru munca întregului popor, care stă la baza rezultatelor obţinute in fiecare domeniu de activitate şi pe ansamblul economiei naţionale, a fost sintetizat cu deosebită limpezime de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU la Plenara C.C. al P.C.R. : „Toate realizările din acest cincinal — ca de altfel tot ceea ce am realizat în anii socialismului — demonstrează cu puterea faptelor de netăgăduit justeţea politicii partidului nostru comunist de aplicare creatoare a legilor obiective, a principiilor socialismului ştiinţific la realităţile din patria noastră". Iată de ce se poate spune că în fiecare fapt de muncă, în fiecare nou succes obţinut in producţie se regăseşte concentrat la nivelul activităţii cotidiene ataşamentul clasei noastre muncitoare, al întregului popor la politica clarvăzătoare a partidului de edificare a unei economii moderne, dinamice, sănătoase, angajată ferm pe drumul dezvoltării intensive, calitativ superioare. Dovada acestui angajament, a acestei adeziuni la efortul pe care în mod obiectiv il impune progresul economico-social al țării, a fost făcută din nou zilele trecute de oamenii muncii din judeţele Sibiu, Vrancea, Buzău, Giurgiu, Mureş, Olt, Suceava, Timiş, Vaslui, Caraş-Severin, sectorul 1 al Capitalei, oraşul Scorniceşti, Centrala Antrepriză Generală de Construcţii Căi Ferate, din numeroase întreprinderi, care au raportat îndeplinirea înainte de termen a planului pe primul semestru al anului la producţia-marfă industrială, producţia pentru export şi export, productivitatea muncii, investiţii. Ca urmare a avansului de timp cîştigat, oamenii muncii din aceste judeţe, din multe unităţi economice au realizat peste prevederi, până la încheierea primului semestru al anului, însemnate cantităţi de produse industriale electronice şi electrotehnice, utilaje tehnologice, autovehicule, prefabricate din beton armat, cherestea, ţesături şi confecţii textile, mobilier, materiale de construcţii, tricotaje şi alte sortimente solicitate de economia naţională şi la export. Aceste rezultate demonstrează, pe de o parte, hotărirea oamenilor muncii din cele mai diferite domenii de activitate de a-şi face exemplar datoria, de a acţiona fără preget, cu toate forţele pentru înfăptuirea programelor de dezvoltare a patriei, aşa cum se şi arată in mod expres in telegramele adresate tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu acest prilej, iar pe de altă parte dovedesc realismul sarcinilor de plan, caracterul lor mobilizator, ştiinţific fundamentat. (Continuare în pag. a IV-a) BACĂU : Livrări suplimentare la export Acordînd o atenţie deosebită realizării şi livrării în avans a producţiei destinate exportului, colectivul Combinatului Chimic din Bacău a expediat unor parteneri de peste hotare, la cererea acestora, in plus faţă de obligaţiile contractuale pentru perioada parcursă din acest an, produse in valoare de peste 36,5 milioane lei. De menţionat că toate contractele încheiate pentru această perioadă au fost onorate la termenele stabilite, iar multe dintre ele in avans. (Gheorghe Baltă). DOLJ : Noi capacităţi de producţie Oamenii muncii din cadrul Trustului-Antrepriză Generală de Construcţii Industriale Craiova raportează noi şi semnificative succese in activitatea lor. Aşa cum ne spunea inginerul Emil Ţugui, directorul trustului, prin creşterea productivităţii muncii, aplicarea măsurilor cuprinse in programul privind organizarea şi modernizarea activităţii pe şantiere, aplicarea unor tehnologii de înalt randament şi îmbunătăţirea disciplinei, în perioada ce a trecut din acest an s-au dat in funcţiune 30 noi capacităţi de producţie în localităţile de pe raza de activitate a trustului. In judeţul Dolj, cele mai importante obiective racordate la circuitul productiv sunt la „Electroputere“, întreprinderea de Tractoare şi Maşini Agricole şi „Chimica". (Nicolae Băbălău). Legi adoptate de Marea Adunare Naţională • LEGEA privind asigurarea şi controlul calităţii produselor şi serviciilor • LEGEA privind gospodărirea raţională, protecţia şi asigurarea calităţii apelor PAGINA A ll-A TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU s-a întilnit cu secretarul general al Partidului Comunist din Canada, George Hewison Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, s-a întilnit, vineri, cu tovarăşul George Hewison, secretar general al Partidului Comunist din Canada, care efectuează o vizită in ţara noastră la invitaţia C.C. al P.C.R. Tovarăşul George Hewison şi-a exprimat satisfacţia deosebită de a se întilni cu conducătorul partidului şi statului nostru, a mulţumit pentru posibilitatea de a vizita România, subliniind că este impresionat de realizările poporului român în dezvoltarea economico-socială, în construcţia socialismului. In timpul convorbirii a avut loc un schimb de vederi în legătură cu probleme actuale ale construcţiei socialismului, ale mişcării comuniste şi muncitoreşti, ale evoluţiei situaţiei politice mondiale. Relevînd că, pe ansamblu, In viaţa internaţională nu s-au produs schimbări radicale, situaţia rămlnînd în continuare deosebit de gravă şi complexă, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a subliniat că, in aceste împrejurări, se impune ca statele, partidele, toate forţele politice, toate popoarele să acţioneze pentru renunţarea la armele nucleare, la programele de modernizare a acestora, la experienţele nucleare, pentru reducerea substanţială a armamentelor convenţionale şi a cheltuielilor militare. S-a apreciat că, în condiţiile actuale, acţiunile unite ale statelor socialiste, ale clasei muncitoare, ale tuturor popoarelor au o importanţă determinantă pentru realizarea unei schimbări radicale în viaţa politică internaţională, în asigurarea înfăptuirii dreptului fiecărui popor de a-şi defini şi realiza neîngrădit propriile opţiuni social-politice şi economice. In acest context, a fost subliniat rolul important ce revine partidelor comuniste şi muncitoreşti în instaurarea unui curs nou in viaţa internaţională spre destindere, dezarmare, pace şi progres, in afirmarea a noi şi profunde prefaceri in societate. A fost reliefat faptul că reglementarea datoriei externe a ţărilor in curs de dezvoltare şi a celorlalte probleme legate de stimularea dezvoltării independente a acestor state, de instaurarea unei noi ordini economice în lume trebuie să fie abordate şi soluţionate cu participarea, pe bază de egalitate, a tuturor statelor. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a relevat că România va acţiona, in continuare, cu toată fermitatea, pentru edificarea unui climat de pace şi securitate in Europa, pentru realizarea unor relaţii noi, de deplină egalitate, care să asigure progresul economic şi social al tuturor popoarelor de pe continentul nostru, să ducă la Întărirea unităţii şi colaborării lor. In cursul convorbirii a fost reafirmată hotărirea Partidului Comunist Român şi Partidului Comunist din Canada de a milita pentru întărirea unităţii, solidarităţii şi colaborării dintre partidele comuniste şi muncitoreşti, bazate pe principiile deplinei egalităţi in drepturi, Încrederii şi stimei reciproce, respectării dreptului fiecărui partid de a-şi elabora în mod independent linia politică, strategia şi tactica revoluţionară, la conformitate cu realităţile şi condiţiile specifice din ţara respectivă. S-a subliniat, in acelaşi timp, dorinţa celor două partide de a dezvolta colaborarea dintre ele, de a conlucra cu partidele comuniste, socialiste, social-democrate, cu toata forţele progresiste, antiimperialista in lupta pentru pace, pentru progresul economic şi social al tuturor popoarelor, pentru o lume mai bună şi mai dreaptă pe planeta noastră. La întrevedere a participat tovarășul Ion Stoian, membru supleant al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU a primit pe ambasadorul Republicii Filipine Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit, vineri, pe Ernesto Querubin, ambasadorul Republicii Filipine, in vizită de rămas bun. In legătură cu Încheierea misiunii sale In ţara noastră. In cursul întrevederii au fost evocate bunele relaţii existente Intre cele două ţări, exprimindu-se dorinţa ca aceste raporturi să se amplifice în viitor, in interesul ambelor popoare, al cauzei destinderii, păcii şi colaborării internaţionale. Ambasadorul filipinez a adresat tovarăşului Nicolae Ceauşescu vii mulţumiri pentru sprijinul ce i-a fost acordat în îndeplinirea misiunii sale in România. OPŢIUNEA ÎNTREGULUI PARTID, OPŢIUNEA ÎNTREGULUI POPOR Unanimă si entuziastă aprobare a propunerii de realegere a tovarăşului Nicolae Ceausescu in funcţia supremă de secretar general al partidului * PAGINA A III-A I Pe primul plan al preocupănlor in agricultură, RECOLTAREA GRABNICĂ A GRÎULUI A plouat mult şi bine pentru agricultură, în toate zonele ţării. Datorită precipitaţiilor abundente s-a acumulat o rezervă mare de apă in sol, asigurind culturilor de toamnă condiţii ideale de dezvoltare pentru o bună bucată de timp de aici Încolo. Este adevărat, ploile, in general vremea foarte schimbătoare, îngreunează desfăşurarea secerişului, dar o fac intr-un fel cu mare folos, pentru că ele înlătură pericolul şistăvirii boabelor atit de ameninţate de căldurile excesive. In acelaşi timp, umezeala ridicată creează condiţii deosebite pentru însăminţarea culturilor duble. Acum, cind In majoritatea zonelor secerişul orzului s-a Încheiat sau se află pe terminate, eforturile oamenilor muncii din agricultură, ale organizaţiilor de partid de la sate trebuie să se îndrepte spre recoltarea in cel mai scurt timp a Întregii suprafeţe cultivate cu griu. Există condiţii şi trebuia luate toate măsurile tehnice şi organizatorice ca secerişul griului să se încheie In cel mult 7—8 zile de la declanşarea lui in fiecare unitate. Sub nici un motiv nu poate fi prelungită această perioadă, intrucit se ştie că la secerişul griului lanul care nu se stringe la timp nu mai poate fi recoltat decit cu preţul unor mari pierderi. Este adevărat, nu este o vreme ideală pentru, seceriş, dar dintotdeauna agricultura s-a''practicat în condiţiile oferte natură, iar cei care au ştiut ţi TS sosească din plin zilele şi chiar orele bune de lucru in cimp au obţinut producţii mari. Sintem totuşi in plină vară şi este de aşteptat ca de la o zi la alta vremea să se îmbunătăţească, ceea ce va permite reluarea activităţii pe toate fronturile muncii în cimp. Oriunde lanurile de griu au ajuns la maturitate — şi în unităţile din sudul ţării griul este copt acum pe mari suprafeţe — este necesar să fie concentrate cu operativitate toate combinele disponibile. In acest scop este absolut necesar ca in fiecare unitate specialiştii să identifice zi de zi şi ceas de ceas lanurile apte de recoltare, creindu-se toate condiţiile pentru funcţionarea neîntreruptă a mijloacelor mecanice pe tot parcursul zilei. Concomitent cu măsurile ce se cer Întreprinse pentru urgentarea secerişului. In toate unităţile agricola trebuie să se manifeste o preocupare plină de răspundere pentru livrarea in acelaşi ritm cu recoltarea a tuturor cantităţilor de cereale prevăzute. Aceasta reprezintă o sarcină de mare răspundere pentru fiecare unitate agricolă, pentru toate cadrele care au obligaţia de a asigura buna desfăşurare a actualei campanii agricole, sarcină care trebuie îndeplinită in mod exemplar. De asemenea, de efectuarea in ritm susţinut a secerişului este legată nemijlocit şi realizarea întocmai a programului de însămînţare a culturilor duble. Nu mai este nevoie de nici o demonstraţie pentru a dovedi condiţiile de excepţie din această vară pentru reuşita culturilor duble. Ceea ce se cere tuturor specialiştilor şi cadrelor de conducere din unităţi este de a asigura o asemenea desfăşurare a fluxului de lucrări incit toate suprafeţele recoltate a doua zi să fie insămînţate. Toate acestea sint sarcini urgente, de mare importanţă, ce revin oamenilor muncii de pe ogoare In această perioadă de virf a lucrărilor agricole.