Scînteia, septembrie 1989 (Anul 58, nr. 14629-14654)

1989-09-01 / nr. 14629

Minerii în bătălia asigurării bazei de materii prime îndeplinirea integrală a planului pe acest an pină la Congresul al XIV-lea al partidului constituie un angajament ce mobilizează toate colectivele, toţi oamenii muncii din economie. Fără îndoială că pentru aceasta un rol deosebit il are asigurarea în avans a bazei tehnico-materiale, a materiilor prime și materialelor necesare onorării înainte de termenele planificate a tuturor contractelor și comenzilor. De aceea, sectoarelor primare, îndeosebi industriei miniere, le revin răspunderi sporite în lupta cu timpul, pentru sporirea neîncetată a cantităţilor de minereuri şi alte materii prime ce intră în circuitul economic. Poate mai mult decit în alte ramuri, in industria minieră trebuie să se acţioneze cu dăruire, cu pasiune şi inventivitate pentru a fi aplicate noi soluţii tehnice şi tehnologice, noi forme de organizare a producţiei, capabile să asigure sporul de producţie necesar, să permită îndeplinirea planului anual pină la Congresul al XIV-lea al partidului. „ Cum se acţionează concret in acest scop ? Iată tema sondajului realizat de corespondenţii „Scintei“ in două unităţi de extracţie şi prelucrare a minereurilor neferoase. Tehnologii noi, de mare eficienţă Pentru munca rodnică desfăşurată anul trecut, puternicul detaşament al minerilor din cadrul Combinatului Minier Gura Humorului a fost distins cu „Ordinul Muncii“ clasa a III-a, iar lucrătorii minei Fundu Moldovei au primit, pentru a doua oară consecutiv, „Ordinul Muncii“ clasa I“. Menţinînd activitatea la aceleaşi cote ridicate ale hărniciei, ei au reuşit şi în perioada scursă din acest an să asigure economiei naţionale cantităţi sporite de substanţe minerale utile. Măsurile politico-organizatorice şi tehnico-economice luate de organizaţiile de partid şi conducerile colective ale combinatului, ale minelor, uzinelor de preparare şi de reparaţii şi piese de schimb au creat condiţiile îndeplinirii planului pe 8 luni ale anului la data de 21 august. Sunt succese care au la bază realizarea ritmică a extracţiei de minereuri şi valorificarea superioarăa acestora prin aplicarea unor tehnologii moderne, de mare productivitate. Trebuie precizat că sporul de peste 24 milioane lei la producţia-marfă a fost obţinut în cea mai mare parte pe seama creşterii productivităţii muncii. Să concretizăm. La Mina Leşu Ursului, bunăoară, s-a realizat o nouă schemă de pregătire a lucrărilor de exploatare a minereurilor. Aceasta permite folosirea in abataj a 2—3 maşini de încărcat în loc de una, în cazul straturilor de minereu de grosimi mari, sau a maii multor vagoneti, la straturile de grosimi mici. Se reduce cu 13 numărul oamenilor din abataj, în condiţiile creşterii cantităţii de minereu extras. Tot prin modificarea schemei de plasare a lucrărilor de pregătire, la metoda de exploatare cu surpare in subetaj creşte suprafaţa de lucru, deci se concentrează producţia, se scurtează distanta de transport in abataj si se lucrează mai uşor cu maşinile de capacitate mai mare. Ca urmare, productivitatea muncii pe post sporeşte de la 6 la 8,4 tone. O lucrare model în organizarea extracţiei de minereuri o constituie punerea în funcţiune a puţului 7 de la Mina Leşu Ursului, ceea ce a dus la creşterea substanţială a capacităţii de transport pe verticală, noua instalaţie fiind dotată cu skip-colivie de 2,7 metri cubi. A sporit, in acelaşi timp, in orizontul 540, capacitatea detransport fee orizontală, prin introducerea vagoneţilor autodescărcători de 2,25 metri cubi. Măsurile adoptate au ca efect creşterea extracţiei, in zona in care lucrează formaţiile conduse de Costică Iacob, Gheorghe Roman, Emil Cuciureanu şi Aurel Dascălu, cu peste 6 000 tone minereu industrial pe lună. Totodată, crearea condiţiilor pentru individualizarea strictă a traseelor de evacuare a sterilului provenit din lucrările de deschidere şi pregătire a condus la creşterea cu 5,7 la sută a calităţii minereului cuprifer. La (Continuare în pag. a III-a) PROLETARI DIN TOATE TARILC. UNIȚI-VĂ! ORCAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN Anul LIX Nr. 14 629 Vineri 1 septembrie 1989 6 PAGINI - 50 BANI IMEXIMPIDDESPINlIGOSPnijUlISC Intr-o telegramă adresată tovarăşului Nicolae Ceauşescu, Comitetul Judeţean Bihor al P.C.R. raportează că a realizat autonomia energetică a cinci comune Intr-o telegramă adresată tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, de Comitetul Judeţean Bihor al P.C.R. se spune : In atmosfera de vibrantă angajare patriotică în care întreaga naţiune acţionează fără preget, in deplină unitate, pentru a îndeplini pînă la Congresul al XIV-lea al partidului planul pe întreg anul 1989. Comitetul Judeţean de Partid Bihor vă raportează că a înfăptuit cu 4 luni mai devreme măsurile stabilite din spiritul orientărilor şi sarcinilor date de dumneavoastră, mult stimate şi iubite tovarăşe secretar general, la şedinţa comună a Plenarei C.C. al P.C.R., a organismelor democratice şi organizaţiilor de masă şi obşteşti din 28—30 noiembrie 1988 —, asigurînd autonomia electrică a 5 comune : Pietroasa, Curăţele, Bunteşti, Budureasa şi Borş, prin realizarea a 4 microhidrocentrale, pulsînd la vîrful de sarcină plusul de putere instalată in sistemul energetic naţional. Intelegînd importanta deosebită a dezvoltării bazei energetice a tării prin valorificarea superioară a surselor neconvenţionale si refolosibile de energie, menite să asigure în următorii 2—3 ani alimentarea autonomă energetică a localităţilor rurale, a fermelor zootehnice şi a altor sectoare din agricultură, am pus in funcţiune pină in prezent 279 instalaţii de biogaz cu un echivalent energetic de peste 4 400 tone cc/an. 177 instalaţii solare cu un aport de 1 353 tone cc/an. 119 instalaţii recuperatoare de energie cu un echivalent energetic de peste 58 000 tone cc/an şi 61 instalaţii, pentru utilizarea energiei apelor geotermale cu un randament de circa 46 000 tone cc/an. Exprimăm voinţa comuniştilor, a tuturor oamenilor muncii din judeţul Bihor de a acţiona cu pasiune şi abnegaţie revoluţionară pentru înfăptuirea exemplară a obiectivelor şi sarcinilor ce le revin, de a-şi onora cu înaltă răspundere comunistă angajamentul pe care şi l-au asumat de a obţine în acest an cele mai bune rezultate în toate domeniile de activitate. Ingâduiţi-ne să folosim si acest prilej — se spune în telegramă — pentru a reafirma hotărîrea unanimă a comuniştilor, a tuturor celor ce trăiesc şi muncesc pe plaiurile Bihorului de a susţine cu înflăcărare istorica propunere ca dumneavoastră, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, să fiţi reales, la marele forum comunist din noiembrie, in suprema funcţie de secretar general al partidului, văzind in aceasta garanţia sigură a continuării cu succes a grancjioaşei opere de făurire a celei trial drepte şi mai demne orânduiri pe mămintul patriei, a împlinirii visului nostru de aur — comunismul în România. MUREŞ . Realizări ale energeticienilor Energeticieni de pe cele trei platforme ale întreprinderii „Electrocentrale“Mureş — Iernut, Fîntînele şi Tîrnăveni — obţin succese deosebite in întrecerea socialistă. Astfel, în perioada care a trecut din acest an, ei au pulsat in magistralele energetice ale ţării, în plus faţă de sarcinile de plan, 330 milioane kWh energie electrică. RECOLTA - adunată grabnic şi pusă la adăpost! INSĂMIMŢĂRILE—pregătite în cele mai bune condiţii! • Culturile la porumb şi soia s-au copt pe suprafeţe întinse, ceea ce impune ca la cules să fie mobilizate toate mijloacele mecanice, pregătite în acest scop, şi cu deosebire forţe umane sporite • Prioritate la recoltare trebuie acordată culturilor de pe suprafeţele destinate însâmînţărilor de toamnă • Spre a asigura funcţionarea la capacitate a fabricilor de zahăr este necesar ca pretutindeni recoltarea sfeclei să se desfăşoare corespunzător graficelor zilnice stabilite . Cu forţe sporite se impune să se acţioneze acum la culesul cartofilor, legumelor şi fructelor, manifestîndu-se maximă răspundere pentru livrarea grabnică a acestor produse spre unităţile de desfacere, întreprinderile prelucrătoare şi depozite . La transportul produselor din cîmp să se folosească la întreaga capacitate atît camioanele şi remorcile, cît şi toate atelajele de la sate • In zootehnie, strîngerea şi însilozarea tuturor resurselor de furaje, pregătirea pentru iarnă a adăposturilor să fie intensificate la maximum, astfel încît în toate fermele zootehnice să se asigure cele mai bune condiţii pentru îngrijirea animalelor • In întreaga activitate desfăşurată în agricultură, organele şi organizaţiile de partid să acţioneze cu exigenţă şi răspundere spre a asigura recoltarea la timp a culturilor de toamnă şi pregătirea în cele mai bune condiţii a producţiei viitoare SIBIU . O nouă capacitate de producţie Puternicul colectiv de oameni ai muncii din cadrul întreprinderii „Independenţa“ din Sibiu a încheiat lucrările de montaj la o instalaţie de producere a azotului. Noua instalaţie va asigura necesităţile întreprinderii, precum şi ale altor unităţi din municipiul Sibiu. Lucrările, de montaj au fost executate in colaborare cu Trustul de Construcţii Industriale şi Montaj Braşov şi Brigada Antrepriză Montaj Instalaţii Sibiu, care, prin soluţiile constructive adoptate, au redus la jumătate timpul de montaj, lucrările fiind realizate în condiţii de înaltă calitate. Prin punerea în funcţiune a noii instalaţii, se va asigura ritmicitate fabricaţiei la produsele tratate termic, se va conferi siguranţă în funcţionarea cuptoarelor de tratamente termice şi se vor elimina costurile de transport și manoperă. (Ion Onuc Nemeș). Un vechi tîrguşor de pro-■ vincie care nu a găsit, multă vreme, suficiente resurse pentru a-şi depăşi statutul, mai cu seamă resursele materialei .Micii meseriaşi au dispărut pe rind, după cum, treptat, pitoreştile lor îndeletniciri au tn■ cetat să mai folosească cuiva. Prăvăliile înghesuite pe Strada Mare şi-au închis, una cite una, obloanele. Secolul XX trecuse de jumătate. Aici insă, orologiile vechi îşi opriseră, parcă descumpănite, mersul. O localitate cu aparenţe urbane acoperind o realitate esenţial rurală. O aşezare crepusculară, cu o foarte clară memorie a bogatei sale istorii, dar cu o vagă idee despre propriul viitor. Timpul părea să fi realizat aici dorita romantică performanţă de a se opri In loc, nu insă pentru a eterniza o clipă de fericire, ci un perfect cenuşiu cotidian. Astfel ar putea fi descris Dorohoiul de acum patru decenii. Şi iată că mai ales în ultimul sfert de veac imaginile de mai sus au devenit material de arhivă.Pe cit de lentă a fost devenirea sa pină atunci, Platit a început de atunci istoria să se grăbească. De unde să pornim descrierea noii istorii a Dorohoiului ? De la realita-,tea incredibilă că astăzi, nu numai 6 zile, se realizează întreaga producţie a anului 1965? De la noul chip al oraşului — bulevardul, aleile, parcurile, cartierele de locuinţe ? — Cum v-aţi obişnuit cu noul chip al urbei dumneavoastră ? Cum v-aţi obişnuit cu oraşul acesta schimbat ? întrebarea am adresat-o primarului localităţii, Elena Burac. — E ca şi cum ne-aţi întreba cum ne-am obişnuit cu noi înşine. Pentru cine n-a mai văzut Dorohoiul de nişte ani buni (notaţi această expresie — ani buni; pentru noi exprimă un adevăr profund), oraşul e, poate, greu de recunoscut. Schimbat nu numai pe dinafară, ci şi in profunzime. — Adică ? — Adică un oraş e mai mult decit o aglomerare de construcţii. E o colectivitate de oameni, un mănunchi de biografii. Realităţii văzute ii corespunde o realitate profundă, exemplară — aceea a vieţii oamenilor. A felului lor de a gîndi, de a-şi proiecta viitorul, de a acţiona. Spunem : oraşul, dar nu ne gindim doar la străzi sau la case; ne gindim îrntii de toate, la oameni, la cei care îi conferă adevărata personalitate. Luaţi biografia unui om, la întîmplare — nu neapărat o biografie exemplară — şi veţi avea o sugestivă imagine a trecutului, prezentului, precum şi prefigurarea viitorului acestui oraş. Dacă am să vă spun că în acest ultim sfert de veac de istorie nouă, s-au dat in funcţiune în Dorohoi 19 capacităţi industriale. 89 de săli de clasă pentru invăţămlntul liceal şi gimnazial, că există acum 432 de locuri in internatele şcolare, că spitalului orăşenesc i s-a adăugat de curind o secţie materno-infantilă cu 250 de paturi, dacă vă voi spune că s-au construit, in perioada la care mă refer, 6 200 de apartamente la care se adaugă 856 de case construite din fondurile populaţiei, ceea ce înseamnă că peste 21 500 de oameni s-au mutat în case noi, dacă vă voi spune toate acestea, şi multe altele încă, nu va fi de ajuns pentru a vă face o imagine cit mai fidelă despre ce a fost şi ce, a devenit localitatea noastră. Nici simplele enumerări, nici cifrele — oricit ar fi de spectaculoase — nu, spun adevărul întreg. Rămîne acel ceva pe care numai biografiile, realizările şi năzuinţele oamenilor o pot exprima pină la capăt, cu adevărat convingător. „Acel ceva“ pentru care cu însufleţire pledează primăria oraşului este. intradevăr ceea ce individualizează localitatea, a cărei existenţă se confundă — pînă la un punct — cu a multor altora cărora anii de măreţe înfăptuiri, de împliniri fără precedent care au urmat Congresului al IX-lea al partidului le-a conferit posibilitatea unei adevărate renaşteri, a unei noi existenţe. — Eram elev de liceu pe vremea aceea. Sunt mulţi ani de atunci... Privirile lui Sava Băetu lunecă printre noi, undeva (Continuare în pag. a IV-a) _ [I m I Anii care au clădit destine noi de oameni şi locuri In telegrame adresate tovarăşului nicolae ceauşescu Oamenii muncii din agricultură raportează încheierea recoltării unor culturi şi obţinerea de producţii mari la hectar ÎN PAGINA A V-A Conducerea de către partid - legitate a desfăşurării cu succes a construcţiei socialiste Vom continua să perfecţionăm activitatea partidului, să dezvoltăm rolul său de forţă politică conducătoare, în toate domeniile de activitate. Viaţa a demonstrat că numai în condiţiile în care partidul comunist îşi păstrează principiile de bază, revoluţionare şi :• rămîne partidul clasei muncitoare va putea să-şi îndeplinească în bune condiţii misiunea sa istorică.  NICOLAE CEAUŞESCU Desfăşurată în atmosfera Înălţătoare de puternică angajare patriotică-revoluţionară a întregului popor, sărbătorirea celei de-a 45-a aniversări a revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă a prilejuit un amplu şi însufleţitor bilanţ al strălucitelor înfăptuiri dobîndite de România în anii de muncă şi luptă care au trecut de la 23 August 1944, îndeosebi nu era de profunde transformări înnoitoare inaugurată de Congresul al IX-lea al partidului, intrată in conştiinţa întregii naţiuni şi înscrisă cu litere nepieritoare în cartea de aur a istoriei patriei cu numele ilustrului său ctitor : „Epoca Nicolae Ceauşescu“. Aşa cum a subliniat secretarul general al partidului in cuvîntarea rostită la adunarea solemnă organizată cu prilejul marii aniversări, tot ceea ce am realizat demonstrează cu puterea faptelor, a realităţilor justeţea politicii partidului nostru comunist, care şi-a îndeplinit şi îşi îndeplineşte cu cinste misiunea sa istorică de a conduce întreaga naţiune pe calea făuririi celei mai drepte crima«Prî'atA luftera fericirii, bunăstării, a independenţei şi suveranităţii depline, întreaga experienţă a luptei pentru răsturnarea vechii orinduiri, a cuceririi puterii şi edificării noii orinduiri in România — se arată în Tezele pentru Congresul al XIV-lea al P.C.R. —a demonstrat şi demonstrează că existenţa şi afirmarea rolului conducător al partidului politic al clasei muncitoare, înarmat cu o concepţie clară, bazată pe teoria socialismului ştiinţific, cu un program ştiinţific şi care exprimă interesele, aspiraţiile şi voinţa poporului, constituie o necesitate imperioasă a desfăşurării procesului revoluţionar, o legitate obiectivă a construcţiei socialismului si comunismului. Afirmarea rolului conducător al Partidului Comunist Român in societatea românească, recunoaşterea acestui rol de către întregul popor şi consacrarea sa in însăşi Constituţia ţării sunt rezultatul unui proces istoric obiectiv. Partidul nostru şi-a dovedit în toate împrejurările calităţile revoluţionare, forţa organizatorică, transformatoare, justeţea politicii sale de clasă. Se poate afirma cu deplin temei că, aşa cum subliniază secretarul general al partidului, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, în cuvântarea la Plenara C.C. al P.C.R. din 27—28 iunie a.c., „partidul nostru şi-a îndeplinit şi îşi îndeplineşte cu cinste misiunea sa istorică de detaşament revoluţionar, de centru vital al întregii naţiuni — şi a călăuzit şi Călăuzeşte poporul nostru pe calea făuririi socialismului şi comunismului", încă de la Înfiinţarea sa. Partidul Comunist Român s-a afirmat ca partid al clasei muncitoare, a militat neabătut pentru împlinirea aspiraţiilor istorice ale acesteia, pentru libertate şi dreptate socială, pentru făurirea idealurilor supreme ale clasei muncitoare, ale întregii naţiuni. Pornind de la faptul că clasa muncitoare are misiunea istorică a făuririi noii orinduiri sociale — socialismul —, in mod logic partidul comunist este şi trebuie să rămină întotdeauna — aşa cum subliniază secretarul general al partidului — un partid al clasei muncitoare, partidul muncitorilor, partid revoluţionar, care să se identifice — ca şi pînă acum — cu interesele fundamentale ale muncitorilor, ţăranilor, ale tuturor oamenilor muncii, să slu- , jească neabătut cauza socialismului şi comunismului. In acest spirit sunt de mare însemnătate principială şi practică orientările privind structura şi compoziţia partidului, reprezentarea corespunzătoare a muncitorilor care lucrează nemijlocit în producţie în organele de partid, în organismele democraţiei muncitoreşti. Creşterea continuă a rolului conducător al partidului in construirea cu succes a socialismului si comunismului este o necesitate obiectivă strins legată de exercitarea funcţiilor partidului privind studierea aprofundată , şi cunoaşterea cerinţelor legilor vieţii sociale, fundamentarea obiectivelor dezvoltării şi organizarea activităţii pentru îndeplinirea lor, mobilizarea şi unirea eforturilor întregului popor şi stimularea noului, a energiilor creatoare, descoperirea şi înlăturarea contradicţiilor, implicarea revoluţionară în rezolvarea tuturor problemelor pe care le ridică viaţa, desfăşurarea amplului proces de perfecţionare a tuturor domeniilor. Ţelul suprem al politicii partidului nostru il reprezintă omul, afirmarea lui multilaterală, formarea unei conştiinţe înaintate. In acest scop partidul acordă o atenţie deosebită înarmării membrilor săi, întregului popor cu o profundă cunoaştere şi înţelegere a realităţilor lumii contemporane şi desfăşoară programatic o vastă activitate ideologică-educativă pornind de la aprecierea că numai prin păstrarea mereu vie a spiritului, revoluţionar, a militantismului comunist, prin asumarea conştientă a idealurilor noii societăţi şi angajarea fermă la înfăptuirea lor se poate asigura participarea activă, creatoare, rodnică la edificarea noii societăţi, unirea tuturor forţelor comuniştilor, ale întregului popor în realizarea planurilor şi programelor de dezvoltare economico-socială, in cadrul neîntreruptului proces revoluţionar prin care se desăvirşeşte opera de construcţie socialistă. In concepţia partidului nostru, a secretarului său general, exercitarea rolului conducător al partidului nu poate fi limitată în mod arbitrar şi unilateral doar la unele sfere ale activității sociale sau la anumite laturi ale actului conducerii politice, ci are un caracter complex, cuprinzător, fiind asigurată îmbinarea strinsă, organică a tuturor componentelor, infăptuindu-se o unitate deplină intre teorie şi practică, între elaborarea liniei politice generale şi desfăşurarea acţiunii politico-organizatorice pentru înfăptuirea ei, în primul rind prin implicarea organelor şi organizaţiilor de partid, a comuniştilor în activitatea concretă, în sectoarele de cea mai mare răspundere. Creşterea rolului conducător al partidului, sporirea răspunderii organelor şi organizaţiilor de partid nu vin în contradicţie cu dezvoltarea democraţiei socialiste, cu exercitarea atribuţiilor ce revin diferitelor verigi ale sistemului democratic,ci dimpotrivă, sprijină afirmarea plenară a acesteia. împletirea dialectică a rolului conducător al partidului cu creşterea răspunderii şi rolului organelor de stat, ale organismelor democratice se înfăptuieşte prin acţiunea cadrelor de partid, a comuniştilor, care asigură buna funcţionare şi perfecţionarea continuă a activităţii organismelor statului, ale democraţiei muncitoreşti-revoluţionare, răspunzind pentru felul în care işi desfăşoară munca atit în faţa partidului, cît şi în faţa organelor democratice din care fac parte. O deosebită însemnătate pentru îndeplinirea de către partid a misiunii sale istorice ,de a conduce opera complexă a construcţiei socialiste şi comuniste o are amplul proces iniţiat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, incepind cu Congresul al IX-lea, de regindire a locului si rolului partidului în societate, de perfecţionare a formelor de organizare, a stilului si metodelor de muncă. Şi in această privinţă au fost depăşite cu îndrăzneală revoluţionară dogme şi închistări generate de teoria „modelului unic“, de preluarea unor concepte învechite şi ignorarea propriei experienţe revoluţionare, a noilor împrejurăriale desfăşurării activităţii A fost promovată o concepţie profund novatoare, revoluţionară, conform căreia partidul este un organism viu, puternic, sănătos, care se dezvoltă neîntrerupt. Astfel, in condiţiile făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate, ale adincirii democraţiei socialiste, ale manifestării puternice a unităţii şi coeziunii socialiste a poporului, a devenit necorespunzătoare concepţia despre partid ca „detaşament de avangardă“, care presupune o anume distanţare de popor, de societate. Tot aşa după cum in noile condiţii ale exercitării rolului de forţă politică conducătoare în toate sferele şi la toate nivelurile societăţii partidul dobindeşte din ce in ce mai amplu un accentuat caracter de masă. In mod firesc, în îndeplinirea rolului şi a funcţiilor sale partidul nu se situează nici in afara şi nici deasupra societăţii, nu acţionează prin directive şi dispoziţii, ci, elaborînd şi realizind linia politico-generală printr-o largă consultare cu oamenii muncii, se implică direct şi concret in întreaga activitate, înfăptuieşte linia politică, obiectivele dezvoltării împreună cu clasa muncitoare, cu ţărănimea, cu intelectualitatea, cu întregul popor. Construirea socialismului cu poporul și pentru popor este o realitate vie, pregnantă a României socialiste. Generată de Întregul context (Continuare In pag. a IV-a)