Scînteia, octombrie 1989 (Anul 58, nr. 14655-14680)

1989-10-01 / nr. 14655

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNIȚI-VA! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul LIX Nr. 14 655 Duminică 1 octombrie 1989 6 PAGINI - 50 BANI In dezbaterea adunărilor de dări de seamă şi alegeri desfăşurate în pregătirea Congresului al XIV-lea al partidului SPIRITUL REVOLUŢIONAR -O URIAŞĂ FORŢA DE PROGRES not Adunările organizaţiilor de bază trebuie să constituie un prilej de analiză temeinică a întregii activităţi. Să se acorde o atenţie mult mai mare problemelor politico-educative, de creştere a combativităţii, a spiritului revoluţionar! NICOLAE CEAUŞESCU CONGRESUL al XIVlea AL EC.R. Viaţa politică a ţării înscrie în aceste zile, ca o dominantă, desfăşurarea în toate organizaţiile de partid a adunărilor de dări de seamă şi alegeri. Adevărate foruri ale democraţiei interne de partid, adunările sunt chemate, aşa cum sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu în concluziile la recenta şedinţă a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., să examineze cu înaltă exigenţă, în spirit critic şi autocritic, activitatea politicoorganizatorică desfăşurată, să stabilească măsuri concrete de perfecţionare calitativă a acesteia, în concordanţă cu cerinţele actualei etape de construcţie socialistă. O atenţie de cea mai mare însemnătate se cere acordată în cadrul dezbaterilor activităţii in domeniul educativ, al formării şi dezvoltării conştiinţei revoluţionare, modelării convingerilor comuniste ale oamenilor, latură de cea mai mare importanţă în opera istorică de formare a omului nou, de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, între domeniile construcţiei socialiste care au cunoscut o interpretare şi îmbogăţire novatoare in perioada inaugurată de Congresul al IX-lea, cel legat de rolul factorului conştient, al conştiinţei noi, revoluţionare in progresul societăţii contemporane se situează la loc de frunte. Cu aportul hotâritor al tovarăşului Nicolae Ceauşescu, concepţia privind rolul activităţii ideologice, relaţia existentă-conştiinţă socială au fost regîndite intr-o viziune cu adevărat dialectică, emancipată de elementele mecaniciste, rigid deterministe in care fuseseră tratate şi înţelese. Conştiinţa socialistă a fost astfel definită ca un factor de prim ordin al progresului, care nu numai că nu trebuie, printr-o determinare fatalistă, să rămină în urma existenţei, ci poate devansa procesul dezvoltării, prefigura căi de evoluţie socială. Importanţa deosebită pe care conştiinţa socialistă, gîndirea şi acţiunea revoluţionară o dobindesc in epoca pe care o străbate acum societatea noastră decurge din complexitatea obiectivelor şi programelor de dezvoltare pe care le cuprind proiectul Programului-Directivă de dezvoltare economico-socială a patriei în cincinalul următor și până la nivelul anului 2000, Tezele pentru Congresul al XIV-lea, obiective a căror realizare vor asigura trecerea României într-o fază nouă, superioară. Educarea oamenilor în spirit revoluţionar a devenit o cerinţă primordială pentru înaintarea neabătută a patriei pe calea progresului economico-social şi valorificarea cu eficienţă sporită a uriaşului potenţial tehnico-material făurit în anii socialismului, pentru aplicarea consecventă a principiilor socialismului ştiinţific în dezvoltarea noii orinduiri. Din perspectiva aprecierii privind creşterea rolului factorului conştient în etapa actuală şi în viitor, documentele pentru cel de-al XIV-lea Congres cheamă să se acţioneze permanent, cu stăruinţă, prin conjugarea eforturilor tuturor factorilor educaţionali, prin convergenţa întregului sistem de forme şi metode de influenţare a conştiinţei, pentru ca spiritul revoluţionar să fie ferm întronat în munca şi viaţa fiecărui colectiv, a fiecăruia dintre membrii săi. „In centrul activităţii organelor si organizaţiilor de partid, a tuturor instituţiilor ideologice si cultural-educative trebuie să stea permanent modelarea rizîohonîîei Niînului nou, înaintat, animat de un profund spirit patriotic, devotat trup şi suflet cauzei nobile a socialismului şi comunismului, făuririi celei mai drepte şi mai umane societăţi“, se subliniază în Tezele pentru Congresul al XIV-lea. A gîndi şi acţiona în spirit revoluţionar înseamnă înainte de toate a fi angajat cu întreaga energie şi putere de creaţie în îndeplinirea sarcinilor de zi cu zi, a munci cu înaltă răspundere, a contribui cu abnegaţie la înfăptuirea exemplară a politicii partidului la fiecare loc de muncă, a fi preocupat de gospodărirea superioară a proprietăţii socialiste, pornind de la convingerea, strălucit confirmată de experienţa construcţiei socialiste, că aceasta reprezintă trainica temelie a independenţei şi demnităţii ţării, a creşterii bunăstării generale şi a fiecăruia în parte. Definit prin larga receptivitate faţă de nou, prin lupta hotărîtă Împotriva a tot ceea ce este perimat, spiritul revoluţionar în gîndire şi acţiune presupune încrederea neabătută în potenţialul creator al poporului, convingerea fermă că prin munca unită, mai spornică, neajunsurile vor fi înlăturate, asigurîndu-se mersul înainte al societăţii. Spiritul revoluţionar se exprimă în asemenea Împrejurări in hotărârea de a nu da înapoi in faţa greutăţilor, prin voinţa de a pune cu abnegaţie şi hotărîre umărul la înlăturarea lor. Sumă a unor Înalte trăsături morale, politice, spiritul revoluţionar se îngemănează în epoca pe care o străbate acum ţara cu cerinţa permanentei ridicări a pregătirii politice şi profesionale, de specialitate, a îmbogăţirii neîntrerupte a cunoştinţelor ştiinţifice, tehnice, ideologice, culturale. Sublinierea făcută în repetate rînduri de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, inclusiv în recentele concluzii la şedinţa Comitetului Politic Executiv privind relaţia strinsă, dialectică dintre spiritul revoluţionar şi cunoaşterea ştiinţifică, dintre combativitatea, activismul conştiinţei noi şi stăpinirea celor mai noi cuceriri ale revoluţiei tehnico-ştiinţifice trebuie să constituie adevărate jaloaneşi orientări în munca factorilor educaţionali, în activitatea organelor şi organizaţiilor de partid. Pentru a fi conştiinţa trecerii la o calitate nouă, a cortirntaţii procesului artifecttRS- nar în toate domeniile activităţii economico-sociale, conştiinţa socialistă trebuie să devanseze existenţa socială, să surprindă mai din vreme noile tendinţe ale dezvoltării sociale, să ofere soluţii şi răspunsuri convingătoare, durabile, să participe cu tot potenţialul ei creativ la soluţionarea problemelor ce apar in toate sectoarele vieţii. Iată de ce în spiritul aprecierilor şi orientărilor secretarului general al partidului, adunările de dări de seamă şi alegeri, pe lingă analiza problemelor economico-sociale, acordă o atenţie de primă importanţă formării şi dezvoltării conştiinţei socialiste, creşterii combativităţii, a spiritului revoluţionar. Şi aceasta nu în mod general, prin aprecieri globale, ci analizîndu-se concret stările de lucruri negative din organizaţia de bază respectivă, luîndu-se poziţie critică fără echivoc faţă de manifestările de indisciplină, de încălcare a normelor eticii şi echităţii, de sustrageri din avutul obştesc, determinîndu-se o atitudine fermă, combativă în problemele respectării şi aplicării principiilor specifice societăţii noastre. Numai astfel, numai respectlndu-se integral aceste cerinţe, adunările de partid pot deveni. In spiritul exigenţelor tovarăşului Nicolae Ceauşescu, o Înaltă şcoală de educaţie revoluţionară, patriotică, comunistă, de întărire a legăturilor partidului cu poporul, a voinţei tuturor comuniştilor de a asigura înfăptuirea exemplară a sarcinilor economice, a tuturor obiectivelor stabilite. Cum este şi firesc, aceste exigenţe nu trebuie concepute ca avînd valabilitate doar pentru perioada cînd se desfăşoară adunările de dări de seamă şi alegeri ; ele se cer incorporate în stilul de muncă al organelor şi organizaţiilor de partid, ca o componentă organică a activităţii acestora. Ori de câte ori se analizează o problemă, investigaţia nu poate şi nu trebuie să se oprească la nivelul unor cauze materiale, care pot fi fără îndoială reale. Sensul profund al îndemnului secretaruluigeneral al partidului este acela caîn orice situaţie analiza să pătrundă la nivelul conştiinţei şi răspunderilor oamenilor, al comuniştilor în primul rînd. Pentru că numai în acest mod, a angajării conştiente a fiecăruia şi a tuturor, se pot stabili căile şi metodele mersului înainte, ale înlăturării unor stări negative chiar dacă acestea apar la prima vedere ca „obiective" sau, oricum, mai depărtate de munca oamenilor. Iar programele de măsuri stabilite vor încorpora acţiuni complexe menite să stimuleze participarea efectivă, în cunoştinţă de cauză, cu fermitate, a tuturor la perfecţionarea multilaterală a activităţii dintr-o unitate sau alta, dintr-un domeniu sau altul. Participare Susţinută mereu de conştiinţa propriilor îndatoriri, de convingerea că prin muncă şi efort propriu, sub conducerea gloriosului partid comunist, oamenii muncii vor făuri un destin mereu mai luminos, mai demn patriei socialiste. Spiritul revoluţionar Înseamnă, aşa cum a subliniat in repetate rînduri tovarăşul Nicolae Ceauşescu, angajarea plenară în înfăptuirea neabătută a ţelurilor noii orinduiri, în continuarea istoricei opere de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul patriei noastre. România socialistă. A SOCIETĂŢII NOASTRE In pagina a 111-a, relatări de la ADUNĂRI DE DĂRI DE SEAMĂ ŞI ALEGERI ALE ORGANIZAŢIILOR DE PARTID încheierea insomnitorilor in această decadă, stringerea si depozitarea neintirziată a recoltei • Pînă în seara zilei de 29 septembrie, porumbul a fost cules de pe 48 la suta din suprafața cultivată • Prin participarea activa a tuturor locuitorilor de la sate si folosirea intensă a mijloacelor mecanice, toate roadele toamnei să fie strînse grabnic • Eforturile pentru grăbirea însămînțârilor să se împletească cu răspunderea față de calitatea lucrărilor, asigurîndu-se densitatea optimă prevăzută • Pentru îndeplinirea sarcinilor de livrare la fondul de stat, la transportul porumbului, al celorlalte produse să fie mobilizate toate mijloacele disponibile STADIUL RECOLTĂRII PORUMBULUI, in procente pe județe, în seara zilei de 29 septembrie (date furnizate de Ministerul Agriculturii) IN TELEGRAME ADRESATE TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU • Oamenii muncii din agricultură raportează încheierea recoltării unor culturi şi obţinerea de producţii mari la hectar • Noi colective muncitoreşti din economie raportează obţinerea unor importante rezultate in îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor de plan pe acest an şi din actualul cincinal IN PAGINA A IV-A Răspundere muncitorească pentru realizarea exemplară a planului pe ultimul trimestru al anului Activitatea desfăşurată In toate sectoarele vieţii economico-sociale in perioada care a trecut din acest an pune in evidenţă, cu puterea de netăgăduit a faptelor, practic in toate întreprinderile, în toate localităţile şi judeţele patriei, ampla mobilizare de forţe, eforturile susţinute, desfăşurate pentru realizarea ritmică, integrală, la un înalt nivel calitativ şi de eficienţă a tuturor prevederilor planului. Succesele raportate de numeroase unităţi pină acum, la începutul celui de-al IV-lea trimestru al anului, depăşirile importante înregistrate pe nouă luni în ce priveşte realizarea producţiei fizice, a exportului, a celorlalţi indicatori intr-un şir de întreprinderi demonstrează că nu există domeniu de activitate în care să nu se remarce astăzi, puternic, hotărirea muncitorilor, a specialiștilor, a cadrelor de conducere, a tuturor factorilor de răspundere de a munci mereu mai bine,, cu randamente superioare, de a soluţiona operativ toate problemele, astfel incit pretutindeni, in industrie, în agricultură, pe şantiere, în transporturi şi in celelalte ramuri ale economiei, sarcinile stabilite să fie înfăptuite în mod exemplar. Inţelegind că cea mai exactă unitate de măsură a capacităţii lor creatoare şi de mobilizare o reprezintă realizarea planului la toţi indicatorii, colectivele de oameni ai muncii de pe întreg cuprinsul ţării şi-au intensificat continuu eforturile, întrecerea însufleţitoare desfăşurată pentru producţii tot mai mari, pentru sporirea calităţii şi eficienţei fiind puternic impulsionată de dezbaterile şi propunerile făcute în adunările de dări de seamă şi alegeri ale organizaţiilor de partid. Cu fiecare zi care ne apropie de marele forum al comuniştilor se probează prin noi şi prestigioase succese puternicul ecoxi pe care il are in rîndul clasei noastre muncitoare, al tuturor oamenilor muncii, chemarea însufleţitoare adresată de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de a face din 1989 anul cu cele mai bune rezultate in întreaga activitate economico-socială, care să asigure îndeplinirea cu succes a întregului plan cincinal. In contextul acestor preocupări care vizează perfecţionarea întregii activităţi economice, în şedinţa din 22 septembrie a-c. a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., desfăşurată sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, s-au stabilit noi şi importante măsuri menite să asigure desfăşurarea in ritm susţinut, in toată perioada următoare, a producţiei de bxxmrri materiale, pentru realizarea neabătută a planului, care pe luna octombrie şi pe trimestrul IV este superior faţă de aceeaşi perioadă a anuilui trecut. Aşa cum a subliniat înnsă secretarul general al partidului, prevederile planului pe acest ultim trimestru trebuie considerate ca minime şi de aceea este necesar ca pretutindeni să se acţioneze cu toată fermitatea în vederea înfăptuirii sarcinilor asumate la toţi indicatorii, o atenţie deosebită acordindu-se calităţii şi nivelului tehnic, exportului şi creşterii eficienţei economice. Practic, principală cerinţă a activităţii de zi cu zi o constituie, în această ultimă parte a anului, soluţionarea cu operativitate a tuturor problemelor de care depinde îndeplinirea prevederilor de plan la producţia fizică, condiţie hotărâtoare a realizării indicatorilor de eficienţă, a asigurării fondului de marfă necesar dezvoltării pe mai departe a economiei ţării, onorării contractelor încheiate cu partenerii externi. Aşa cum s-a subliniat, şi la recenta' şedinţă ’■ a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., în momentul de faţă sunt clarificate toate problemele de care depinde realizarea in cele mai bune condiţii a planului, inclusiv problemele bazei materiale. In toate unităţile economice, nu toate judeţele s-au asigurat condiţiile necesare pentru desfăşurarea ritmică a producţiei, pentru atingerea şi depăşirea nivelurilor stabilite pentru ultimul trimestru şi pe întregul an. Acum totul depinde, deci, de buna organizare a muncii, de modul cum se implică toate cadrele, specialiştii, organele şi, organizaţiile de partid, organismele de conducere colectivă din întreprinderi, centrale, ministere in vederea eliminării neajunsurilor ca se mai Înregistrează intr-un sector sau altul, îmbunătăţirii întregii activităţi, folosirii cu maximă eficienţă a capacităţilor de producţie, a forţei de muncă, întăririi ordinii şi disciplinei, a spiritului de răspundere pentru înfăptuirea întocmai a obiectivelor asumate in ultimul trimestru al anului 1989. Punînd pretutindeni in centrul atenţiei oamenilor muncii realizarea prevederilor la producţia fizică, trebuie luate toate măsurile necesara pentru buna funcţionare a relaţiilor de colaborare, atît la nivelul întreprinderilor sau al ramurilor, cit şi la nivelul întregii economii. Lucru pe deplin posibil, in primul rînd prin execuţia şi livrarea ritmică, aşa cum s-a prevăzut în graficul fiecărei unităţi, a tuturor reperelor, subansamblelor, maşinilor sau instalaţiilor care fac obiectul contractelor de cooperare. Mai mult ca oricind, acum, în fiecare din zilele rămase din 1989, este necesar să se asigure un climat de deplină ordine şi disciplină în înfăptuirea sarcinilor economice. Cerinţe la ordinea zilei şi in cazul noilor capacităţi care trebuie să fie puse in funcţiune pina la sfirşitul anului, a căror producţie este, evaluată în echilibrarea balanţelor materiale şi pentru buna des(Continuare în pag. a II-a) Imagine din municipiul Alexandria Foto : S. Cristian 40 DE ANI DE LA PROCLAMAREA REPUBLICII POPULARE CHINEZE Tovarăşului JIANG ZEMIN Secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinei Tovarăşului YANG SHANGKUN Preşedintele Republicii Populare Chineze Tovarăşului WAN LI Preşedintele Comitetului Permanent al Adunării Naţionale Populare a Republicii Populare Chineze Tovarăşului LI PENG Premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze Aniversarea a patru decenii de la proclamarea Republicii Populare Chineze ne oferă plăcutul prilej ca, în numele Partidului Comunist Român,al Guvernului Republicii Socialiste România, al poporului român și al nostru personal, sa vă adresăm dumneavoastră, Partidului Comunist Chinez, Guvernului Republicii Populare Chineze şi poporului chinez un cordial salut prietenesc şi cele mai calde felicitări, activităţi pe care harnicul popor chinez o desfăşoară, sub conducerea Partidului Comunist Chinez, pentru transformarea ţării sale intr-un stat socialist puternic şi modern, rolului important pe care Republica Populară Chineză 11 are în viaţa internaţională, in lupta pentru pace, dezarmare şi securitate în lume, pentru înţelegere şi colaborare între naţiuni, pentru reglementarea diferendelor dintre state pe cale politică, prin negocieri. Rezultat al îndelungatei lupte revoluţionare, plină de eroism şi sacrificii, desfăşurată de poporul chinez, sub conducerea gloriosului său partid comunist, împotriva dominaţiei imperialiste, pentru eliberare socială şi naţională, proclamarea la 1 octombrie 1949 a Republicii Populare Chineze a inaugurat o nouă epocă în istoria multimilenară a Chinei, epoca revoluţiei şi construcţiei socialiste, a modificat substanţial raportul internaţional de forţe in favoarea socialismului şi păcii. In cei 40 de ani care au trecut de la proclamarea Republicii Populare Chineze, poporul chinez, punîndu-şi în valoare marile sale energii creatoare, muncind cu multă abnegaţie şi dăruire, învingînd multe greutăţi, a obţinut succese remarcabile în opera de edificare a socialismului, în afirmarea tot mai puternică a Chinei pe arena mondială. Poporul român dă o înaltă apreciere ample. Adresăm poporului prieten chinez urări de noi şi tot mai mari, succese în construcţia socialistă, pentru prosperitatea şi înflorirea continuă a Republicii Populare Chineze. Cu deosebită satisfacţie constatăm că relaţiile de prietenie, solidaritate şi colaborare rodnică dintre partidele, ţările şi popoarele noastre cunosc o dezvoltare continuă in toate domeniile. Dorim să reafirmăm, şi cu acest prilej, convingerea noastră fermă că, acţionind împreună, in strinsă conlucrare, în spiritul înţelegerilor convenite la nivel înalt, relaţiile dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist Chinez, dintre Republica Socialistă România şi Republica Populară Chineză vor cunoaşte o nouă şi puternică dezvoltare, spre binele şi in interesul popoarelor român şi chinez, al cauzei generale a socialismului şi păcii în lume. NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Partidului Comunist Român, Președintele Republicii Socialiste România CONSTANTIN DASCALESCU Prim-ministru al Guvernului Republicii Socialiste România