Scînteia, octombrie 1989 (Anul 58, nr. 14655-14680)

1989-10-14 / nr. 14666

» PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNIJI-VAI ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDU Anul LIX Nr. 14 666 Sîmbătă 14 octombrie 1989 LUI COMUNIST ROMAN 6 PAGINI - 50 BANI TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU a efectuat o vizită de lucru în unităţi ale industriei alimentare din Capitală Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a efectuat, vineri, o vizită de lucru în unităţi ale industriei alimentare din Capitală, încadrîndu-se in seria analizelor efectuate in ultimele zile in legătură cu cele mai importante aspecte ale îmbunătăţirii aprovizionării Capitalei, noul dialog de lucru al secretarului general al partidului cu cadrele de conducere din ministerul de resort si consiliul popular municipal, cu colectivele unităţilor vizitate, s-a axat pe problemele prioritare ale dezvoltării si modernizării industriei alimentare, cu deosebire in sectorul producţiei de carne şi preparatelor din carne. Sentimentele de aleasă dragoste şi preţuire pe care locuitorii Bucureştiului, asemenea întregii naţiuni, le poartă conducătorului partidului şi statului nostru pentru grija deosebită manifestată faţă de sporirea continuă a nivelului de trai al tuturor cetăţenilor patriei şi-au găsit o elocventă expresie in primirea călduroasă făcută tovarăşului Nicolae Ceauşescu în Întreprinderile vizitate. O asemenea ambianţă entuziastă a caracterizat intimpinarea secretarului general al partidului la COMPLEXUL DE INDUSTRIALIZARE A CĂRNII BUCUREŞTI, unde mii de oameni ai muncii au aplaudat şi ovaţionat cu însufleţire. O formaţiune alcătuită din membri ai gărzilor patriotice a prezentat onorul. Tineri şi tinere au oferit tovarăşului Nicolae Ceauşescu buchete de flori. Cei prezenţi au scandat cu putere numele partidului şi al secretarului său general, ca si urarea devenită expresie a voinţei întregului nostru popor ca, la Congresul al XIV-lea al partidului, tovarăşul Nicolae Ceausescu să fie reales in funcţia supremă de secretar general al partidului. In cursul vizitării NOULUI ABATOR construit în cadrul complexului, secretarului general al partidului i-au fost înfăţişate principalele caracteristici ale capacităţilor de producţie, modul în care este organizat fluxul de prelucrare şi procesul tehnologic, preocupările colectivului de oameni ai muncii pentru asigurarea unui înalt grad de mecanizare a lucrărilor. Pe parcursul vizitei s-a subliniat că toate utilajele sunt fabricate în ţara noastră, că transportul cărnii se face în întregime mecanizat, prin linii de conveiere. Secretarul general al partidului a parcurs intregul flux de prelucrare, interesîndu-se îndeaproape de aspectele legate de sporirea productivităţii muncii, de modul cum sunt asigurate condiţiile de igienă în care se desfăşoară fiecare operaţie, de calitatea produselor ce vor fi realizate aici. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a subliniat că se impun reorganizarea actualelor sectoare şi folosirea mai eficientă a spaţiului, instalarea unor noi maşini şi utilaje, pentru a se putea realiza aici şi o serie de preparate din carne. Pornind de la constatarea că in cadrul noului abator există spaţii ce nu sunt întrebuinţate integral, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a indicat să se amenajeze încă o linie tehnologică pentru tăierea porcilor şi prepararea cărnii. Totodată, s-a cerut să se asigure sporirea capacităţii de tăiere a oilor, sector care să dispună de o linie specială, complet separată de sectoarele în care se prelucrează carnea de porc şi cea de vită. ’ Adresindu-se oamenilor muncii prezenţi, pe care i-a felicitat pentru moderna întreprindere construită aici, tovarăşul Nicolae Ceauşescu le-a urat să obţină succese tot mai mari, să realizeze, în condiţii de igienă desăvîrşită, produse de cea mai bună calitate, sporindu-şi astfel contribuţia la aprovizionarea corespunzătoare a populaţiei. In aceeaşi arie de preocupări s-a înscris şi dialogul conducătorului partidului şi statului nostru cu colectivul ÎNTREPRINDERII DE PREPARATE ŞI CONSERVE DIN CARNE, unde in centrul atenţiei s-au situat problemele creşterii volumului şi diversificării producţiei. Tovarăşului Nicolae Ceauşescu i-au fost înfăţişate măsurile aplicate în vederea îndeplinirii în condiţii cît mai bune a sarcinilor ce revin aces- • tei unităţi, în conformitate cu prevederile programelor de autoaprovizionare. Apreciind că şi la această întreprindere există suficiente rezerve de sporire a producţiei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a arătat că trebuie să se acţioneze pentru mai buna organizare a procesului tehnologic, atît la recepţionarea cărnii şi la tranşare, cit şi in secţiile de preparare. S-a cerut ca, prin folosirea cu mai mult spirit gospodăresc a spaţiilor existente, să se creeze posibilitatea montării unei linii suplimentare de conveiere, care să asigure sporirea simţitoare a capacităţii de producţie. In legătură cu diversele preparate din carne fabricate de întreprinderea bucureşteană, secretarul general al partidului a indicat să se treacă la specializarea pe grupe de produse a diferitelor unităţi, să se acţioneze pentru lărgirea gamei sortimentale, şi îndeosebi pentru realizarea unor mezeluri de foarte bună calitate. S-a subliniat, de asemenea, că şi aici, ca de altfel în toate întreprinderile industriei alimentare, trebuie să se lucreze în condiţii de deplină ordine şi curăţenie, la un înalt nivel de igienă, să se acorde cea mai mare atenţie calităţii produselor. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a insistat asupra necesităţii de a se acţiona astfel încît, prin măsurile, tehnice şi organizatorice care vor fi luate, să se asigure dublarea, încă din luna noiembrie, a producţiei actuale şi livrarea ritmică a producţiei pentru desfacere. In continuare s-a vizitat VECHIUL ABATOR AL BUCUREŞTIULUI, care urmează să fie reprofilată ca unitate producătoare de preparate din carne. Au fost examinate la faţa locului, împreună cu specialiştii, starea clădirilor principale, a utilajelor şi instalaţiilor existente, precum şi principalele probleme ale organizării activităţii în concordanţă cu noul profil. S-a apreciat că, bine concepută, în urma unor lucrări de amenajare şi modernizare, vechea construcţie va dobîndi o funcţionalitate corespunzătoare. Clădirile dispun de o bună iluminare naturală, de sisteme de ventilaţie, încăperile suntbine întreţinute, ca şi toate instalaţiile şi echipamentele. In legătură cu viitorul profil al unităţii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a arătat că este necesar ca, pe lingă o mare unitate producătoare de mîncăruri, aici să se realizeze şi importante cantităţi de preparate din carne de pasăre, stabilindu-se, în acest sens, o strînsă cooperare cu abatoarele crescătoriilor de păsări din jurul Capitalei. Secretarul general al partidului a cerut ca şi, în acest sector să se depună eforturi în vederea diversificării sortimentale, să se fabrice o gamă mai largă de specialităţi. . Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a arătat că trebuie mobilizate toate forţele pentru ca lucrările de reprofilare şi amenajare a acestei capacităţi să se încheie in cel mai scurt,timp, astfel incit colectivul să, poată raporta,, în cinstea Congresului al XIV-lea al partidului, că această importantă unitate a industriei alimentare funcţionează din plin. Referindu-se, în încheierea vizitei, la însemnătatea reprofilării fostului abator, conducătorul partidului şi statului nostru a subliniat că oamenii muncii de aici, care au asigurate toate condiţiile pentru a-şi desfăşura activitatea, trebuie să se angajeze, împreună cu constructorii, un acest efort de executare a lucrărilor, să facă totul pentru ca această unitate să producă în cel mai scurt timp. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a adresat întregului colectiv urarea de a realiza o întreprindere modernă care să dea un volum mare de produse de bună calitate. Puternic mobilizaţi de aprecierile şi îndemnurile secretarului general al partidului, cei prezenţi şi-au manifestat, prin puternice aplauze şi ovaţii, hotărirea de a transpune neabătut în viaţă orientările şi indicaţiile primite cu prilejul vizitei, de a-şi îndeplini în cele mai bune condiţii sarcinile ce le revin. Prin concluziile desprinse în cursul acestei noi analize, prin măsurile concrete de valoare practică deosebită ,atît pentru întreprinderile vizitate, cit și pentru întregul sector al industriei alimentare, noul dialog de lucru din această zi a pus în lumină preocuparea statornică a tovarăşului Nicolae Ceauşescu faţă de îmbunătăţirea aprovizionării populaţiei cu bunuri de larg consum, faţă de creşterea necontenită a nivelului de trai al tuturor cetăţenilor patriei, subliniind, totodată, puternica angajare a tuturor celor ce lucrează în această importantă ramură a economiei naţionale de a răspunde a înflăcăratelor îndemnuri ale secretarului general al partidului prin noi fapte de muncă, de a întîmpina cu succese tot mai mari cel de-al XIV-lea Congres al partidului. în spiritul sarcinilor subliniate la şedinţa Comitetului Politic Executiv. REALIZAREA EXEMPLARA A PLANULUI, A PRODUCŢIEI PENTRU EXPORT cu angajare şi răspundere muncitorească Atenţia deosebită pe care conducerea partidului o acordă consecvent perfecţionării permanente a activităţii productive, îmbunătăţirii stilului şi metodelor de muncă ale organelor de conducere colectivă din întreprinderi, centrale şi ministere, ale organismelor democraţiei muncitoreştirevoluţionare, întăririi in toate domeniile a răspunderii pentru îndeplinirea in cît mai bune condiţii a tuturor sarcinilor economice este ilustrată elocvent şi de problemele analizate la recenta şedinţă a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. în acest sens,, din datele prezentate în raportul cu privire la îndeplinirea planului pe prima decadă a lunii octombrie la producţia industrială, export şi investiţii rezultă că, pe ansamblu, faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut, au fost obţinute o serie de rezultate bune. Totuşi, in unele domenii şi sectoare de activitate, realizările nu s-au situat la nivelul planului, ceea ce, evident, impune o mobilizare mai puternică a tuturor forţelor umane, materiale şi tehnice disponibile, astfel încît sarcinile stabilite pe luna octombrie şi trimestrul IV să fie îndeplinite integral. Aşa cum s-a arătat cu acest prilej, există toate condiţiile necesare pentru a se obţine creşteri mult mai importante in toate domeniile activităţii industriale. Ca atare, pentru îmbunătăţirea rezultatelor obţinute este necesar, aşa cum a indicat secretarul general al partidului, să se urmărească zilnic, la nivelul fiecărei întreprinderi, precum şi pe fiecare ramură şi minister, modul in care se îndeplinesc prevederile de plan şi să se soluţioneze operativ toate problemele de care depinde realizarea producţiei stabilite Acum, în cel de-al IV-lea trimestru al anului, fiecare zi este deosebit de preţioasă şi, de aceea, în spiritul cerinţelor subliniate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, trebuie să se acţioneze cu toată hotărirea pentru o temeinică organizare a producţiei şi a muncii in vederea recuperării rămânerilor în urmă şi realizării în bune condiţii a tuturor prevederilor de plan, şi îndeosebi a producţiei destinate exportului. Intr-adevăr, există motive temeinice, obiective care impun îndeplinirea ritmică, integrală, la înalt nivel calitativ a planului la export, onorarea exemplară a tuturor contractelor încheiate cu partenerii de peste hotare. La recenta Consfătuire de lucru pe probleme economice de la C.C. al P.C.R., secretarul general al partidului a arătat cu toată claritatea că, prin programele întocmite, s-a asigurat pentru trimestrul al IV-lea o bună aprovizionare a populaţiei cu produse de calitate corespunzătoare şi deci, insistindu-se asupra exportului, aceasta nu înseamnă că se neglijează problemele aprovizionării populaţiei. Trebuie avut insă in vedere că ţara noastră importă cele mai multe materii prime şi resurse energetice, precum şi o serie de materiale, iar toate acestea nu se pot obţine decit cu un export corespunzător de produse, care să asigure mijloacele necesare pentru o balanţă echilibrată, pentru realizarea unui sold pozitiv, in vederea întăririi rezervelor valutar-financiare ca o cerinţă esenţială pentru buna desfăşurare a întregii activităţi economico-sociale. Iată prin urmare tot atâtea argumente cit se poate de convingătoare care pledează pentruperfecţionarea activităţii în acest domeniu. Rezultatele obţinute de numeroase întreprinderi demonstrează, de altfel, că există o bogată şi valoroasă experienţă in ce priveşte promovarea pe scară tot mai largă a produselor româneşti pe piaţa externă prin încheierea de contracte pe termen lung cu partenerii de peste hotare, prospectarea pieţei şi adaptarea operativă la tendinţele manifestate pe plan mondial, aplicarea unor tehnologii de virf şi, bineînţeles, ridicarea permanentă a nivelului calitativ al producţiei. Tot activitatea practică evidenţiază insă că trebuie făcut mai mult pentru cunoaşterea, extinderea şi generalizarea acestor experienţe pozitive, pentru aplicarea mai fermă a prevederilor legale, care permit acordarea unor însemnate stimulente materiale pentru realizarea producţiei de export. Faptul că din cele nouă luni care au trecut din acest an ritmul de creştere a producţiei pentru export a fost de 4 ori mai mic decit ritmul productiei-marfă industriale arată că, așa (Continuare în pag. a V-a) ^CONFERINŢELE DE DĂRI DE SEAMĂ ŞI ALEGERI^ Programele de dezvoltare economico-socială amplu dezbătute, înfăptuite cu participarea tuturor cetăţenilor AL P.C.R. Potrivit proiectului Programului- Directivă şi Tezelor pentru Congresul al XIV-lea al partidului, una din direcţiile prioritare ale dezvoltării României în cincinalul viitor — 1991—1995 o constituie dezvoltarea economico-socială şi modernizarea susţinută a comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor ţării, în lumina prevederilor acestor documente programatice, a indicaţiilor secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în fiecare localitate, in fiecare judeţ se desfăşoară în această perioadă o intensă şi rodnică activitate de elaborare, de dezbatere şi adoptare a programelor proprii de dezvoltare economico-socială în cincinalul viitor. Aceste programe urmăresc înfăptuirea în continuare a politicii partidului şi statului de amplasare raţională a forţelor de producţie pe întreg cuprinsul ţării, politică elaborată şi fundamentată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu încă la Congresul, al IX-lea al partidului, şi au menirea să asigure dezvoltarea armonioasă, echilibrată a tuturor zonelor şi localităţilor, aplicarea principiilor autoconducerii şi autoaprovizionării, a autogestiunii şi autofinanţării in vederea valorificării superioare a tuturor resurselor materiale şi umane, a creşterii bunăstării generale a întregului popor. Avind ca obiective obţinerea unor producţii agricole superioare — de cel puţin 35—40 mii lei la hectarul agricol —, valorificarea resurselor locale prin mica industrie — de cel puţin 6 000 lei pe locuitor in 1995 —, precum şi crearea, unor condiţii superioare de viaţă prin modernizarea şi dezvoltarea edilitar-gospodărească, construcţia de locuinţe, de unităţi de învăţămînt, cultură şi asistenţă sanitara, programele de dezvoltare economico-socială, ca părţi componente ale planului general de dezvoltare dinamică şi armonioasă a ţării — au rolul de a determina o apropiere tot mai accentuată a condiţiilor de muncă şi viaţă de la sate de cele de la oraş, de a contribui la ridicarea nivelului general de progres şi civilizaţie al fiecărei localităţi. O primă şi importantă etapă în dezbaterea proiectelor acestor programe o reprezintă conferinţele de dări de seamă şi alegeri comunale, orăşeneşti, municipale şi judeţene. După cum se ştie, analiza şi aprobarea programelor de dezvoltare economico-socială se află ca un punct distinct pe ordinea de zi a tuturor acestor conferinţe. In spiritul cerinţelor formulate de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în cadrul Concluziilor la şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. din 22 septembrie a.c., precum şi cu alte prilejuri, în conferinţele de dări de seamă şi alegeri ale organizaţiilor locale de partid comuniştii participă direct şi creator, printr-o anagajare civică exigentă şi responsabilă, la analiza riguroasă, la fundamentarea şi adoptarea programelor de dezvoltare economico-socială a propriilor lor localităţi. Pornind de la evaluarea critică şi autocritică a rezultatelor obţinute pînă acum, de la realităţile şi cerinţele de dezvoltare viitoare economico-socială a localităţii în care trăiesc şi muncesc, comunişti stabilesc — printr-o largă consultare a tuturor locuitorilor — nu numai obiectivele concrete, nivelurile producţiilor viitoare, ci şi sarcinile concrete pentru înfăptuirea acestor prevederi, măsurile de perfecţionare a activităţii politico-organizatorice, de îmbunătăţire a stilului de muncă în vederea creşterii capacităţii organelor şi organizaţiilor de partid de mobilizare şi unire a tuturor forţelor în vederea înfăptuirii programelor de dezvoltare economico-socială. De altfel, aşa cum arăta secretarul general al partidului, se va lucra la îmbunătăţirea acestor programe şi după Congres. Trebuie făcute programe serioase, temeinice, întocmite cu răspundere, pornind de la realităţile şi cerinţele fiecărei comune. Subliniind că întreagă această uriaşă activitate de dezvoltare economico-socială, de modernizare şi înflorire a comunelor şi oraşelor ţării se desfăşoară din iniţiativa secretarului general al partidului, prin grija şi preocuparea sa statornică pentru crearea unor condiţii cit mai bune de muncă şi viaţă pentru toţi locuitorii, exprimindu-şi profunda convingere că prezenţa celui mai iubit şi stimat fiu al poporului în fruntea partidului reprezintă chezăşia ridicării nivelului general al întregii ţări la cerinţele moderne ale societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintării ferme a patriei noastre pe drumul comunismului, participanţii la conferinţele de dări de seamă şi alegeri, prin hotărîrile proprii adoptate, dau expresie voinţei unanime ca la cel de-al XIV-lea Congres al partidului tovarăşul Nicolae Ceauşescu să fie reales în funcţia supremă de secretar general al partidului. IN PADINA a III-A: relatări despre modul in care conferinţele de dări de seamă si alegeri dezbat programele de dezvoltare economico-socială a unor comune. CONGRESUL AL XIV-LEA NU MAI MIN TOVARĂŞII NICOIIIE CEAUŞESCU O Oamenii muncii din agricultură raportează încheierea recoltării unor culturi ţi obţinerea de producţii mari la hectar . Noi colective muncitoreşti din economie raportează obţinerea unor importante rezultate în îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor de plan pe acest an şi din actualul cincinal ÎN PAGINA A V-A