Sportul Popular, martie 1951 (Anul 7, nr. 1825-1839)

1951-03-01 / nr. 1825

„SPORTUL POPULAR» Rezoluţia Consiliului Mondial al Păcii cu privire la lupta pentru pace în ţările coloniale şi dependente BERLIN, 28 (Agerpres). — TASS transmite: Sesiunea Consiliului Mondial al Păcii, careşi-a încheiat lucrările la 27 Februarie, a adoptat o rezoluţie privitoare la lupta pentru pace în ţările coloniale şi dependente. In rezoluţie se spune: Charta Naţiunilor, bazată pe dreptul popoarelor la autodeterminare a trezit în ţările coloniale şi dependente o uriaşă speranţă. Dar, şi în această chestiune, ca şi în numeroase altele, O.N.U. nedenunţând violenţa şi asuprirea, care au drept scop să menţină popoarele în stare de dependenţă colonială şi subjugare, a înşelat speranţele puse în ea. O asemenea situaţie adânceşte pericolul unui nou război mondial. Consiliul Mondial al Păciidemască propaganda mincinoasă, care tinde să înfăţişeze noul război mondial ca un drum care duce spre autodeterminarea popoarelor coloniale şi dependente. Consiliul Mondial al Păcii afirmă că lupta solidară a tuturor popoarelor pentru pace este un factor hotărîtor în lupta popoarelor coloniale şi dependente pentru dreptul de autodeterminare. Propunerile în scopul reglementării paşnice a conflictului coreean şi a altor probleme importante din Asia (Taiwan, Vietnam, Malaya), şi a soluţionării paşnice a chestiunilor germană şi japoneză, precum şi iniţiativa de pace a unor ţări asiatice şi arabe şi a altor ţări iubitoare de pace, contribue totodată la menţinerea păcii şi afirmarea drepturilor popoarelor la autodeterminare. Rezistenţacrescândă a popoarelor coloniale şi dependente împotriva agresiunii, opresiunii, înăbuşirii libertăţilor lor, includerii ţărilor lor în pactele agresive, formării şi folosirii împotriva altor popoare a unităţilor militare indigene, împotriva menţinerii armatelor străine pe teritoriile ţărilor lor, acordării de baze strategice, jefuirii materiilor prime din ţara lor, înjosirii valorilor lor culturale, măsurilor de discriminare rasială — reprezintă un aport firesc la cauza menţinerii păcii. Consiliul Mondial al Păcii salută solidaritatea tuturor popoarelor în lupta împotriva războiului care ameninţă întreaga omenire. Preocupări temisinice pentru reuşita complexului GMA în raionul Olteniţa Entuziasmul cu care participă massele de tineret la concursurile pentru trecerea normelor GMA şi frumoasele rezultate pe care comisiile de pregătire şi examinare GMA le obţin zi de zi în activitatea lor ne dovedesc destul de clar larga popularitate de care se bucură în rândul maselor complexul sportiv de stat. Unul dintre numeroasele exemple în această privinţă ni-l oferă raionul Olteniţa, unde întreaga activitate sportivă este axată pe pregătirile tinerilor aspiranţi în vederea trecerii cu succes a normelor G. M. A. Dacă analizăm desfăşurarea complexului sportiv de Stat în raionul Olteniţa, vom remarca progrese simţitoare în munca dusă de comisiile de pregătire şi examinare G.M.A., precum şi îmbunătăţirea activităţii unor colective sportive, în care până de curând se muncea birocratic, neorganizat. De pildă, colectivul sportiv „Metalul“-Şantierul Naval din Olteniţa, în luna Decembrie avea înscrişi la complexa G.M.A. 90 de membri şi aceştia fără vizita medicală şi fără nicio posibilitate de antrenament. Această situaţie se datora desigur celor care activau în unităţile de bază ale mişcării sportive ale fabricii (consiliul provizoriu al colectivului şi comisia de pregătire şi examinare G.M.A.), care subapreciau importanţa complexului sportiv de stat. Astăzi, prin reorganizarea colectivului sportiv şi a comisiei de pregătire şi examinare, prin eforturile lăudabile pe care le-a făcut noua comisie G.M.A., s’a reuşit ca numărul aspiranţilor să se dubleze, ca aspiranţii să aibă făcută vizita medicală şi să ne Ducstre de bune condiţiuni de pregătire. Astfel, la gimnastică şi examenul teoretic, pregătirile se desfăşoară cu o deosebită intensitate. De două ori pe săptămână tinerii aspiranţi fac antrenamente în sală, pentru gimnastică, iar în ceea ce priveşte examenul teoretic, comisia G.M.A. a iniţiat un curs unde se ţin şedinţe săptămânale şi în cadrul cărora se prelucrează material necesar pentru trecerea acestei norme. Pentru a se controla felul la care şi-au însuşit aspiranţii problemele, se ţin seminare la fiecare recţie predată. Aspiranţii şi-au propus ca până la 15 Martie să-şi treacă normele la gimnastică şi examenul teoretic. ■ Un colectiv care merită toată lauda este cel al Şcolii Pedagogice de fete. Aci, comisia de pregătire şi examinare a dat dovadă de o exemplară perseverenţă în muncă. Până în prezent, toate aspirantele şi-au trecut norma de gimnastică, iar 90 la sută din ele şi examenul teoretic. Dintre tinerele aspirante, au arătat o temeinică pregătire la examenul teoretic Sorescu Emilia, Niţescu Silvia şi Mantu Venera. Ele s’au făcut remarcate prin frumoasa lor atitudine tovărăşească, ajunsând, după terminarea orelor de învăţătură, celorlalte colege pentru examenul teoretic. La colectivele sportive săteşti, S. M. T.-Budeşti şi S.M.T.-U1- meci comisiile de pregătire şi examinare se preocupă în mod foarte serios de buna desfăşurare a complexului G.M.A. Ele au reuşit, utilizând toate mijloacele locale, să asigure tinerilor aspiranţi condiţiuni necesare pregătirii în vederea trecerii normelor la gimnastică şi examenul teoretic. Rezultat al muncii lor este că toţi aspiranţii din aceste două colective sportive au trecut norma la gimnastică, iar la examenul teoretic majoritatea tinerilor sportivi şi-au obţinut această normă obligatorie. O lipsă sesizată în activitatea comisiilor de pregătire şi examinare G.M.A. este aceea că nu-şi complectează la timp „Formularul Nr. 9“ şi de aceea nu se cunoaşte situaţia precisă a muncii depuse în luna ianuarie. Faptul acesta este destul de grav şi el trebue lichidat în cel mai scurt timp. DESPRE UNELE COLECTIVE CODAŞE Dacă în majoritatea colectivelor sportive din raionul Olteniţa există o preocupare serioasă pentru buna desfăşurare a complexului G.M.A., mai sunt însă şi unele colective sportive care nu acordă atenţia cuvenită acestei sarcini. De pildă, colectivele săteşti Gospodăria Agricolă de Stat Buciumeni şi Gospodăria Agricolă de Stat Chirnogi, care s’au mulţumit doar să facă înscrieri. Din cauza slabei organizări a muncii comisiilor de pregătire şi examinare G.M.A. de pe lângă colectivele arătate mai sus, activitatea complexului sportiv de stat este nulă, la aceste colective sportive neexistând decât simpli deţinători de carnete de aspirant. Pentru a remedia aceste lipsuri care frânează activitatea sportivă la Gospodăria Agricolă de Stat Buciumeni şi Gospodăria Agricolă de Stat Chirnogi, trebue acţionat imediat in ceea ce priveşte întărirea spiritului de răspundere al celor care coordonează şi dirijează mişcarea sportivă din aceste gospodării, iar cei care sunt angrenaţi în alte munci să fie înlocuiţi, pentru ca astfel desfăşurarea complexului sportiv de stat G.M.A. să decurgă în cele mai bune condiţiuni. TraiaEt So®asSf®$s&s Acum, când avem în faţă sarcina de a îndeplini cutrile pe care Planul Cincinal le prevede pentru desvoltarea mişcării sportive, evidenţa are un rol deosebit de important. Fără o evidenţă clară şi reală, nu ne vom cunoaşte realizările, nu vom şti care ne sunt lipsurile. Şi evidenţa justă, care reflectă întocmai realitatea, nu poate porni decât din colectivele sportive. Sunt unele colective sportive care n'au înţeles însă importanţa evidenţei. Astfel, la Liceul de Băeţi din Râmnicu-Vâlcea — ne semnalează corespondentul nostru Cantemir Lorin — evidenţa normelor trecute de aspiranţii GMA şi FGMA a fost ţinută pa hârtie, iar acum aceste originale „foi de concurs" sunt împrăştiate care încotro. Fiecare colectiv sportiv aredatoria de a ţine o evidenţă clară, la zi, care să reflecte just realizările şi deficienţele, pentru că numai astfel munca va putea fi controlată, îndrumată şi sprijinită. Comisia de pregătire şi examinare G.M.A. a Liceului de Bălți din R. Vâlcea şi-a ţinut evidenţa aspiranţilor şi a normrlor trecute pe... bileţele, închide uşa odată, că-mi nenoroceşti evidenţa. Pag. 3-a O lecţie practica la cursul central de antrenori de box. Viitorii antrenori primesc toate îndrumările tehnice din partea maeştrilor Ion Popa, Mielu Doculescu şi Aurel Weintraub. Ostean curs central de antrenori de box în Capitală De curând, a început în Capitală cursul central de antrenrnori de box. Pentru desvoltarea boxului din {ara noastră ,deschiderea acestui curs are o deosebită importanţă. In ultimul timp, acest sport a luat un mare avânt In toate centrele muncitoreşti. Numărul boxeurilor a crescut numai In 1950 cu 1100 de tineri, fapt ce arată interesul crescând al masselor pentru această disciplină sportivă care desvoltă curajul, rezistenţa, calmul, dărzenia. In viaţa boxului nostru s’a ivit o problemă ce trebue rezolvată: pregătirea cadrelor de instructori şi antrenori de box care să asigure creşterea nivelului tehnic al maselor de boxeuri începători, după o metodă unică şi ştiinţifică■ Acesta este scopul cursului central de antrenori. După terminarea celor 45 de zile de curs cei 35 de elevi se vor întoarce la colectivele respective bine pregătiţi din punct de vedere tehnic şi teoretic şi vor contribui in largă măsură la desvoltarea şi progresul mişcării noastre pugilistice. Printre elevii care participă la acest curs se numără Grigore Jelesneac, Ion Stanomir, David Constantin, Iordache Ştefan, Sandu Ion, Ion Mihăilescu Dumitru Marin, Ion Istrate, Oh. Lungu, Ilie Piţu, Vass Eugen, Nicolae Rădan, Anton Uşca, Indru Romulus, elevi veniţi din toate colţurile ţării, dornici să devină viitorii îndrumători ai tinerilor boxeuri din colectivele sportive. Ei îşi însuşesc cu un interes deosebit îndrumările date de antrenorii Ion Popa, Aurel Weintraub şi Mielu Derail eseu care predau lecţiile practice. „Lecţiile pe care le predăm , ne spune antrenorul Ion Popa au ca scop unificarea metodei de antrenament. Ele se fac după preţioasele îndrumări tehnice pe care ni le-am însuşit din vasta experienţă a sportului sovietic, după manualele de box scrise de Perelman şi Denisov înlăturarea atacului cu capul, pregătirea multilaterală a boxeurilor şi studierea tehnicei loviturilor, sunt obiectivele noastre cele mai importante asupra cărora insistăm în deosebi". In afară de aceasta, elevii cursului capătă o pregătire politică ideologică, de pedagogie şi psihologie, anatomie şi igienă şi studiază probleme organizatorice de regulament, lecţii de masaj, etc. Printre elevii fruntaşi în învăţătură, se află Grigore Jelesneac, Gh. Lungu, Ion Mihăilescu, Ştefan Iordache, Mohan Remus şi D. Gliei. Aceştia prin conştiinciozitatea de care dau dovadă, trebuie să constituie un exemplu pentru toţi ceilalţi elevi. Ion Mihăilescu (Ploeşti) şi Ludovic Ambrus (Timişoara) ne-au vorbit cu multă însufleţire despre cele învăţate, despre metodele noui de predare inspirate din strălucitul exemplu al boxului sovietic, despre succesele pe care se vor strădui să le obţină îndată ce se vor întoarce în oraşele lor, unde vor pune în practică cele învăţate aci. Nu numai Mihăilescu şi Ambruş gândesc aşa. Toţi elevii acestui curs sunt pătrunşi de importanţa cunoştinţelor căpătate care le vor ajuta în munca nouă pe care o vor începe în curând. Şi este firesc să fie astfel, pentru că de pregătirea lor şi de munca pe care ei o vor depune, depinde in mare măsură progresul şi desvoltarea acestui sport, în ţara noastră. i. O'siesesgfeld „Ne luăm angajamentul ca fiecare acfiune a noastră sâ fie pusă în slujba pacă"1 Din partea Asociaţiei sportive „Progresul" primim următoarele: TOVARĂŞE REDACTOR, Am citit cu toţii în ziare Rezoluţia şi Apelul Consiliului Mondial al păcii. Alături de interviewul acordat de tovarăşul Stalin corespondentului ziarului „Pravda" Rezoluţia şiApelul constitue documente de o covârşitoare însemnătate în lupta pentru pace a popoarelor. Mijloacele pe care noi le întrebuinţăm pentru a zădărnici planurile mârşave ale aţâţătorilor la război sunt numeroase. De succesul aplicării lor depinde victoria luptei noastre pentru pace. Şi noi ştim că aplicând cât mai bine linia trasată de Rezoluţia şi de Apelul Consiliului Mondial al Păcii asigurăm triumful luptei noastre pentru pace. Rezoluţia prevede trimiterea unei delegaţii la O.N.U., delegaţie menită să facă un aşa fel încât O.N.U. să devină într adevăr „un for pentru înţelegerea între guverne şi nu unealtă a vreunui grup dominant“. Apelul Consiliului Mondial al Păcii cu privire la încheierea unui pact al Păcii cere celor cinci mari puteri să se întrunească pentru ca prin încheierea unui astfel de pact să se poată pune capăt odată pentru totdeauna manevrelor menite să deslănţuie un nou război. Noi ne luăm angajamentul ca în munca noastră de zi de zi pe plan sportiv să facem in aşa fel încât fiecare acţiune pe care o vom duce să fie pusă in slujba păcii. Ne luăm angajamentul ca prin activitatea noastră să asigurăm o cât mai largă răspândire a principiilor cuprinse de Rezoluţie şi Apel, în vederea aplicării lor de către sportivii din Asociaţia „Progresul". CONSILIUL PROVIZORIU AL ASOCIAŢIEI SPORTIVE PROGRESUL