Sportul Popular, octombrie 1952 (Anul 7, nr. 2122-2138)

1952-10-14 / nr. 2128

PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNITI-VA! ANUL VIU Mr. 2129 Marți 14 Octombrie 1952 ^ 8 păgâni 25 bani Importanţa clasificării antrenorilor de M. VLAICU vicepreşedinte al C.C.F.S. T . CURÂND va apare clasificarea definitivă a antrenorilor în toate ramurile de sport. Operaţiunea clasificării antrenorilor, rezultat al unei activităţi intense depuse de întreg activul Direcţiei Instruirii Sportive din C.C.F.S., are o importanţă deosebită pentru mişcarea noastră sportivă. Ea nu constitue însă decât începutul unei munci perseverente, care treime să ducă la desvoltarea continuă a sportului nostru, la ridicarea lui calitativă, la obţinerea unor rezultate de înaltă valoare pe plan internaţional, care să contribue la mărirea prestigiului sportiv al patriei noastre. Prin această primă operaţie a clasificării s’au reuşit două lucruri remarcabile. Pentru prima oară la noi în ţară s’a putut fice o statistică a cadrelor de antrenori existente în fiecare ramură de sport. Acest lucru ne va da posibilitatea ca în viitor să planificăm rezultatele şcolilor de antrenori în raport cu necesităţile de desvoltare a fiecărui sport în parte. Toţi antrenorii existenţi au fost clasificaţi in raport cu cunoştinţele lor actuale, în una din categorii?: I-a, l-a şi stagiar, urmând ca pe viitor ei să primească salarii corespunzătoare categoriei, în care au fost încadraţi, în concordanţă cu priceperea lor. Se pune astfel capăt situaţiei de până acum, când unii antrenori primeau salarii după tocmeală şi când se întâmpla deseori ca antrenori cu o slabă pregătire tehnică, să pretindă salarii exagerate, care depăşeau pe acelea ale unor antrenori de o valoare recunoscută. Este posibil ca în clasificarea antrenorilor să se fi strecurat şi unele greşeli (criteriile de clasificare au fost destul de sărace favorizând pe unii sau dezavantajând pe alţii), dar aceste greşeli inerente începutului vor fi lesne de lichidat prin punerea în aplicare a regulamentului de clasificare a antrenorilor. într’adevăr, regulamentul de clasificare a antrenorilor arată normele precise după care antrenorii pot avansa în categorii superioare, retrograda sau chiar să-și piardă această calitate. Acest regulament va trebui să fie serios studiat de către antrenori, pentru că aplicarea lui întocmai va constitui o preocupare permanentă a Comitetului pentru Cultură Fizică şi Sport. Pentru ca regulamentul de clasificare a antrenorilor să devină o realitate, urmează a fi luate de urgenţă o serie de măsuri organizatorice. Comisiile centrale pe ramură de sport trebue să treacă la reorganizarea colegiilor centrale ale antrenorilor. Din aceste colegii trebue să facă parte cei mai capabili şi mai pricepuţi antrenori ai ţării. Ele vor avea sarcina să păstreze evidenţa tuturor antrenorilor din ţară, întocmind în acest scop fişe individuale pentru fiecare antrenor, fişe care trebue să conţină activitatea la zi a antrenorilor. Comitetele regionale C. F. S. trebue să organizeze pe lângă fiecare comisie regională pe ramură de sport colegii regionale ale antrenorilor, din care să facă parte cei mai buni antrenori din regiune. Acolo unde nevoia o cere, se vor putea organiza şi colegii raionale de antrenori pe diferite ramuri de sport. Colegiile regionale şi raionale de antrenori la rândul Ior trebue să păstreze evidenţa antrenorilor din regiune şi raion. Atât colegiile centrale cât şi colegiile regionale şi raionale vor ţine şedinţe, cel puţin la două săptămâni, cu participarea obligatorie a membrilor lor. Comitetele regionale C. F. S. trebue să urmărească convocarea de către colegiile de antrenori, cel puţin odată pe lună, a şedinţelor plenare cu toţi antrenorii pe ramuri de sport. La aceste şedinţe, în care se vor desbate toate problemiele antrenamentului din sportul respectiv, participarea antrenorilor este obligatorie. Neparticiparea la aceste şedinţe va fi consemnată în fişele calificative ale antrenorilor. Colegiile regionale şi raionale de antrenori vor trimite la sfârșitul anului foi calificative de activitate ale fiecărui antrenor la colegiul central al antrenorilor din ramura de sport respectiv. Aplicând regulamentul de clasificare a antrenorilor, colegiul central al antrenorilor va face propuneri de avansare, retrogradare sau de eliminare a antrenorilor. In acest fel, clasificarea antrenorilor efectuată acum nu rămâne ca un lucru definitiv şi neschimbător ci ca un lucru care se schimbă şi se primeneşte an de an. Clasificarea antrenorilor reprezintă un stimulent considerabil pentru antrenorii noştri, care pot avansa până la înaltul titlu de „antrenor emerit”. Ea constitue în acelaş timp garanţia că acei antrenori care nu-şi iau activitatea în serios, care nu muncesc pentru a-şi îmbunătăţi nivelul tehnic, care nu aplică directivele date, vor fi eliminaţi ca elemente dăunătoare, care frânează desvoltarea sportului. Punerea în viaţă a regulamentului de clasificare a antrenorilor creiază pentru prima dată la noi posibilitatea reală de a introduce în toate ramurile sportului nostru programe unice de instruire sportivă pe un an sau pe doi ani. De cinci ani se încearcă în domeniul fotbalului unificarea metodelor de antrenament, in unele ramuri de sport ca baschet, atletism, volei, etc. s’a încercat introducerea programelor pe doi ani. Dar toate acestea nu au reușit pentru că nu era creată posibilitatea de a impune tuturor antrenorilor aceste programe. Acum, această posibilitate există şi trebue să o folosim din plin. Nu vom mai fi puşi in situaţia să constatăm că sportivii fruntaşi chemaţi în tabere de antrenament pierd timp îndelungat pentru a se putea adapta la executarea unui program unic. Fruntaşii sportivi vor veni în taberele de antrenament gata instruiţi, rămânând ca aci să se facă numai omogenizarea lor pentru jocurile de echipă sau cizelarea şi îmbunătăţirea stilului pentru sporturile individuale. In sfârşit, introducerea regulamentului de clasificare a antrenorilor creiază posibilitatea îmbunătăţirii continue a nivelului tehnic al antrenorilor noştri, prin însuşirea temeinică a avansatelor metode ale sportului sovietic. Colegiile centrale de antrenori, împreună cu serviciul metodicii sportive al Direcţiei Instruirii Sportive din C.C.F.S., folosind cercetările ştiinţifice ale Institutului de Cultură Fizică efectuate pe baza însuşirii ştiinţei sportive sovietice, vor elabora periodic materiale care vor fi difuzate cele(Continuare In pag. 3-a) Tineri şi tinere! Inscrieţi-va in listele de alegatori pentru a va exprima prin votul vostru hotărârea de a lupta pentru construirea socialismului, pentru apărarea păcii! In cinstea Lunii Prieteniei Româno-Sovietice Alături de numeroasele succese în producţie pe care oamenii muncii din ţara noastră le obţin în cinstea Lunii Prieteniei Româno-Sovietice, sportivii patriei noastre se mândresc şi ei cu realizări însemnate obţinute în domeniul culturii fizice şi sportului. Din Regiunea Autonomă Maghiară ne-a sosit vestea că in oraşul Tg. Mureş, printr'o muncă bine organizată, comitetul orăşenesc pentru cultură fizică şi sport a reuşit nu numai să îndeplinească, dar şi să depăşească intr’o proporţie importantă planul pe anul 1952. Astfel, în timp ce planul prevedea 640 de purtători ai insignei F.Q.M.A, până acum 1401 tineri din Tg. Mureş au cucerit insigna. In acelaş timp, a fost depăşit şi numărul purtătorilor insignei &M.A., planul prevedea 883 de purtători până la sfârşitul anului. Iar până in ziua de 8 octombrie fuseseră înmânate 927 de noi insigne. Şi numărul sportivilor clasificaţi prevăzut in plan a fost cu mult depăşit. Pe fişele de clasificare au fost înscrişi până acum, în acest an 350 de sportivi din Tg. Mureş, în loc de 288 cât indica planul. La campionatele de cros, desfăşurate în acest an, sportivii din Tg. Mureş s-au prezentat în număr mare. La cele două mari competiţii au luat parte la întreceri 9.469 de tineri şi tinere, aproape de două ori mai mult decât era planificat. Aceste succese obţinute de sportivii din Tg. Mureş dovedesc entuziasmul cu care tineretul nostru sportiv participă la sărbătorirea Lunii Prieteniei Româno-Sovietice. Succese in muncă in cinstea Congresului al XIX-lea al P. C (b) al U.R.S.S. In dorinţa de a-şi manifesta dragostea nemărginită faţă de gloriosul partid al lui Lenin si Stalin, oamenii muncii din ţara noastră îşi sporesc eforturile, închinându-şi realizările lor celui de al XIX-lea Congres al P.C (b) al U.R.S.S. In numeroase întreprinderi şi fabrici au avut loc schimburi de onoare, care încununează succesele obţinute în întrecerea socialistă desfâşurata in cinstea acestui măreţ eveniment. Astfel, tinerii muncitori din Atelierele C.F.R. Oradea şi au depăşit angajamentele pe care le luaseră în cinstea Congresului. In întrecerea care a fost organizată, normele de 35 la sută, 32 la sută şi 30 la sută pe care se angajaseră să le depăşească au fost într'adevăr cu mult întrecute. Brigada I-a de tineret de la Atelierul de şlefuit ventilele de frână automată a câştigat întrecerea depăşind norma cu 95 la sută, iar angajamentele cu 60 la sută. Din această brigadă s-a remarcat în special tânărul sportiv Gh. Preoteasa, care a depăşit norma cu 95 la sută, şi tovarăşul său de muncă şi de sport Vasile Pintea care a întrecut norma cu 90 la sută şi angajamentul cu 55 la sută. Deasemeni, realizări însemnate a avut în această întrecere brigada II-a de lăcătuşi care a depăşit în medie norma cu 80 la sută şi angajamentele cu 51 la sută. Din această brigadă s-a remarcat îndeosebi Ioan Bercilă, care a avut o depăşire de normă de 95 la sută şi care şi -a întrecut angajamentele cu 50 la sută. Cu o râvnă deosebită a muncit şi Ioan Morgovan, care a realizat o depăşire de 82 la sută şi Florian Costin, campion regional juniori la lupte, care a avut depăşiri de normă de peste 80 la sută. Şi muncitoarele fabricii Textila Griviţa şi-au depăşit angajamentele pe care le-au luat în întrecerea organizată în cinstea Congresului al XIX-lea al P.C. (b) al U.R.S.S. E..e nu şi-au depăşit numai angajamentele, dar au şi dat şi produse de calitate superioară. Cele mai harnice muncitoare au fost Elena Tudor, Anica Ioniță și Constantina Mitică. In aşteptarea primului vot Tinerii stahanovişti din brigada utemistă „Filimon Sârbu“ de la uzinele metalurgice „21 Decembrie“ din Capitală şi-au curăţat cu atenţie maşinile, le-au dat în primire schimbului următor şi s-au îndreptat apoi cu toţii spre ieşire. Ei discută cu multă aprindere despre importantul eveniment care va avea loc în curând în ţara noastră: alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională. Cei mai mulţi dintre aceşti vrednici stahanovişti n’au încă 20 de ani. Ei vor vota pentru prima oară. Din discuţia lor afli că sunt hotărîţi să obţină în cinstea alegerilor rezultate frumoase în producţie şi în sport. De pe acum, ei obţin depăşiri de normă de 75—80%. Totodată tinerii muncitori au hotărît să-şi treacă o parte din normele G.M.A. gradul II, deoarece sunt cu toţii purtători de insignă. Aurel Fircea, Stelian Săndulescu, Mihai Petrică, Gheorghe Boiangiu, Traian Mareş, Stelian Chiru, Gh. Szilahi şi Octavian Pop aşteaptă cu multă bucurie ziua când îşi vor da votul lor pentru a alege pe cei mai buni cetăţeni ai patriei noastre la cârma treburilor obşteşti. Toţi vorbesc, pe rând, cu însufleţire. Acum, el îl ascultă cu atenţie pe responsabilul brigăzii, Octavian Pop. — Cu câtă nerăbdare şi bucurie aştept ziua în care-mi va veni rândul să mă înscriu pe listele de vot şi mai cu seamă , ziua în care voi vota pentru prma oară. Ce fericite sunt zilele pe care le trăesc, zilele acestea în care muncind liber ajut la construirea unei vieţi noi, plină de lumină. Tinereţea părinţilor noştri trăită sub regimul burghezo-moşieresc a fost cu totul alta. Lipsiţi de atâtea şi atâtea drepturi, muncitorii nu aveau nici dreptul de a vota, pe când acum toţi cetăţenii cinstiţi din patria noastră, toţi cei ce muncesc au dreptul la vot, drept care le este asigurat şi garantat de Constituţia ţării. — Fiecare dintre noi înţelegem cât de importantă este alegerea de deputaţi în Marea Adunare Naţională, spuse Gh. Boangui. De aceea, vă propun să lămurim pe cât mai mulţi muncitori din întreprinderea noastră asupra acestei probleme, încât să nurămână niciunul dintre ei reînscris pe listele de alegători. — E bună propunerea tovarăşului Boiangiu, adaugă abeul Nicolae Niţu. Eu voi pleca în curând în armată şi voi vota chiar acolo. Până atunci am să vă ajut însă. Şi eu aştept cu bucurie ziua când îmi voi da votul, înţelegând că acesta este nu numai un drept ci şi o datorie cetăţenească. Tinerii stahanovişti s’au îndreptat spre casele lor. In inima fiecăruia stăruia desigur marea bucurie a primului vot, votul pentru viața nouă și fericită pe care o construim îndrumați de partid. Către Dl. Pinay Preşedintele Guvernului din Franţa Paris Am aflat cu indignare de noul val de tererie şi represiuni des- lănţuit de guvernul francez împotriva organizaţiilor democratice Ja şi despre arestarea unor conducători al mişcării muncitoreşti, prin- , tre care Alain le Leap, secretar general al Confederaţiei Generale d a Muncii din Franţa şi vicepreşedinte al Federaţiei Sindicale Mondiale.In numele muncitorilor, tehnicienilor, inginerilor şi funcţionari- , lor din Republica Populară Română cerem imediata punere în liber- tate a lui Alain le Leap şi protestăm cu hotărlre împotriva teroa- , rei de tip fascist deslănţuită contra organizaţiilor democratice din Franţa şi a conducătorilor lor. In numele Comitetului Central al C. G. M. din R. P. R. Preşedinte, Stelian Corecţi Curm U. R. S. S. la fotbal MOSCOVA (Agerpres).—TASS transmite: Echipa Spartac-Moscova, campioană unională pe anul 1952, a învins în cadrul Cupei U.R.S.S. la fotbal echipa Casei Ofiţerilor din Sverdlovsc cu 5-1, calificându-se astfelpentru optimile de finală. Anul acesta, la populara competiţie, Cupa U.R.S.S. de fotbal, au luat parte 17.000 de echipe, număr care întrece cu mult pe cel înregistrat anul trecut. După dispute care au durat şase luni, competiţia a ajuns în faza optimilor de finală. In afară de Spartac Moscova s-au mai calificat pentru optimile de finală Dinamo- Moscova, Dinamo-Tbilisi, Dinamo- Leningrad, echipa oraşului Kalinin, echipa Flotei maritime militare (VMS) şi alte formaţii frun-taşe din Uniunea Sovietică. La 12 octombrie, echipele Dinamo-Tbilisi şi WS s’au întâlnit pe stadionul Dinamo din Moscova într’un joc contând pentru campionatul unional fie fotbal pe anul 1952. Dinamoviștii au obținut victoria cu scorul de 1-0. Ultimul match al campionatului se va disputa săptămâna aceasta.