Sportul Popular, iunie 1953 (Anul 8, nr. 2241-2253)

1953-06-02 / nr. 2241

Ziua Internaţională a Copilului era un capăt la altul al lunii, oamenii muncii au sărbătorit la 1 Iunie Ziua Internaţională pentru apărarea copilului. In acest an, Ziua Internaţională a Copilului s-a desfăşurat în condiţiile intensificării acţiunilor milioanelor de partizani ai păcii din întreaga lume pentru pace şi înţelegere între ţările globului. In primăvara anului trecut, sute de delegaţi veniţi din colţuri diferite ale lumii, oameni de convingeri politice diferite, de credinţe religioase deosebite, dar însufleţiţi de aceeaş voinţă comună de a lupta pentru pace, pentru viitorul fericit al copiilor, s’au întrunit la Viena pentru a participa la Conferinţa Internaţională pentru Apărarea Copilului. In apelul lansat atunci, la Viena, se spunea : „In fiecare oraş, in fiecare uzină, in fiecare sat, să facem din ziua de 1 Iunie, Ziua Internaţională a Copilului, o puternică demonstraţie pentru pace, încredere şi frăţie între toate popoarele lumii. Bărbaţi şi femei din lumea întreagă, daţi ascultare apelului nostru ! De noi depinde ca fiii şi fiicele noastre să trăiască, copiii noştri, copiii copiilor noştri să cunoască fericirea. Fericirea copiilor este indisolubil legată de pace". Cu tărie răsună acest apel acum când oamenii cinstiţi din întreaga lume îşi manifestă cu însufleţire sporită voinţa de a îndepărta pentru totdeauna nori primejdioşi care întunecă viitorul copiilor. Cu dragoste şi bucurie a sărbătorit în acest an ziua de 1 iunie poporul sovietic, ziditor al comunismului. In Marea Ţară a Socialismului, copiii cresc sănătoşi şi fericiţi. De traiul lor se interesează statul sovietic şi întregul popor. Copiii sovietici sunt educaţi în spiritul moralei comuniste în spiritul dragostei faţă de muncă, al dragostei faţă de minunata lor patrie, ţara în care pentru prima oară munca a devenit o chestiune de onoare. Statul alocă sume importante pentru ca viaţa copiilor să fie din zi în zi mai luminoasă. Astfel, numai în anul 1951 sumele repartizate din bugetul statului sovietic au fost mai mari, faţă de anul 1948, cu 2,4 ori pentru şcoli cu 1,8 ori pentru creşe, de 3 ori mai mari pentru grădiniţe şi de 4 ori mai mari pentru Casele copiilor. In casele de odihnă şi în taberele de vară îşi reîmprospătează, an de an forţele, îşi călesc trupurile, peste 10 milioane de copii. Urmând exemplul luminos al Uniunii Sovietice, ţările de democraţie populară acordă o mare atenţie creării unei vieţi fericite tinerelor vlăstare. In ţara noastră traiul copiilor este astăzi luminos, plin de bucurii. Statul acordă o însemnătate deosebită lărgirii neîncetate a unei întinse reţele de instituţii pentru ocrotirea copilului. In ultimii ani au luat fiinţă 2.000 centre de lapte, iar numărul bucătăriilor dietetice a crescut cu 252,6 la sută faţă de anul 1947. In fiecare vară, zeci şi zeci de mii de copii ai oamenilor muncii , îşi petrec vacanţa de vară în colonii şi tabere. In prezent se fac pregătiri intense pentru ca şi în acest an în vacanţa care se apropie cu paşi repezi, copiii să se poată odihni pe malurile însorite ale mării şi în brădetul răcoros al munţilor. Copiii ţării noastre sunt învăţaţi să iubească de la o vârstă fragedă mişcarea în aer liber, jocurile, sportul. Organizarea, an de an, a Spartachiadei pentru pionieri şi şcolari este mărturia dragostei pentru sport a tinerelor mlădiţe ale patriei. Din rândul lor se vor ridica fără îndoială campionii şi recordmanii de mâine ai ţării, care vor urca mai sus gloria sportivă a patriei. Cu totul alta este viaţa copiilor în ţările capitaliste, datorită cursei înarmărilor, care aruncă pe spinarea masselor muncitoare poveri de nesuportat, datorită decăderii economei sugrumată de crize. De la o vârstă fragedă, copiii sunt siliţi să muncească până la istovire la carierele de piatră, în adâncul minelor, pe plantaţii. In Statele Unite muncesc în industrie şi agricultură peste 2.300.000 copii. Despre asistenţa medicală a copiilor nici nu poate fi vorba. Pe străzile oraşelor din ţările capitaliste şi din colonii, copii vlăguiţi, lipsiţi de bucuria tinereţii, rătăcesc flămânzi în căutarea unei fărâme uscate de pâine. Pentru oamenii muncii din ţările capitaliste devine tot mai limpede faptul că lupta pentru pace se împleteşte strâns cu lupta pentru un viitor mai bun al copiilor. Aceştia înţeleg că atâta timp cât norii întunecaţi ai războiului apasă asupra lumii, viaţa şi fericirea copiilor se află ameninţate. Ziua Internaţională a Copilului — adevărată sărbătoare a păcii — este ziua în care milioanele de oameni cinstiţi din lumea întreagă îşi , strâng mai mult rândurile în lupta pentru apărarea vieţii copiilor, pentru asigurarea celui mai de preţ bun al omenirii PACEA. D 0 IniUNIUNE DE BOX IN CINSTEA FESTIVALULUI Asociaţia sportivă Spartac organizează in cinstea Festivalului, o reuniune amicală de box la care participă câţiva din cei mai buni boxeuri din colectivele Spartac Frunte Bănci, Locomotiva Griviţa Roşie, Progresul I.T.B., Metalul Mathias Rákosi, DinamoCotroceni şi altele Reuniunea va avea loc Miercuri după amiază, cu începere de la ora 16.30, la circul Krafeyl şi va cuprinde câteva matchuri deosebit de echilibrate: Niţă Nicolae (Spartac Finanţe Bănci) , Iosif Schwartz (C.C.A.), Aurel Georgescu (Spartac Finanţe Bănci) — Gheorghe Nicolae (Locomotiva Griviţa Roşie); Constantin Orneanu (Flacăra) — Petre Podaru (Flamura Roşie); Andrei Simo (Dinamo 8) — Marin Dincă (Flamura Roşie) etc. Dinamoviada de vară In scopul dezvoltării cominue a activităţii de cultură fizică şi sport In cadrul colectivelor Dinamo de pe tot cuprinsul ţării, consiliul central al asociaţiei Dinamo organizează in acest an o importantă competiţie, Dinamoviada de vară1. Se ştie că şi în anii trecuţi au avut loc o serie de concursuri în- tre colectivele Dinamo, care se încheiau prin finale desfăşurate pe întreaga asociaţie. Dinamo viada de vară lărgeşte însă cu mult atât bazele de mobilizare a participanţilor, cât şi numărul disciplinelor sportive, la care se vor întrece membrii colectivelor Dinamo. In scopul atragerii unui cât mai mare număr de sportivi în cadrul concursurilor, importanta competiţie a fost popularizată din vreme prin grija consiliilor regionale şi a conducerilor de colective. Au fost folosite pentru această acţiune toate mijloacele existente ca: afişe, articole la gazetele de perete, anunţuri prin staţiile de radio-amplificare, vitrine etc. Paralel cu această sarcină, colectivele Dinamo au trecut la pregătirea şi amenajarea, prin muncă voluntară, a bazelor sportive, astfel ca Întrecerile din cadrul Dinamoviadei de vară să se desfăşoare în cât mai bune condiţiuni. Astfel,colectivele Dinamo 5 Bucureşti, Dinamo 2 Bârlad, Dinamo 1 Turnu Severin, Dinamo 4 şi 9 Oradea şi-au amenajat noi terenuri de volei, fotbal, piste de atletism, piste G.M.A. etc. Regulamentul Dinamoviadei de vară prevede că întrecerile se vor desfăşura la următoarele discipline sportive: volei, atletism, tir, gimnastică, handbal, fotbal, oină, nataţie, şah. Toate concursurile încep de la faza de colectiv (prin întrecerile dintre cercurile aceluiaş colectiv) şi se termină prin disputarea finalei pe întreaga asociaţie. Important este deseameni faptul că, in scopul de a contribui la creşterea activităţii din cadrul complexului G.M.A., toţi participanţii la Dinamoviada au obligaţia să fie şi aspiranţi G. A. gradul I Pentru buna reuşită a competiţiei consiliile colectivelor şi consiliile regionale Dinamo, sprijinite şi îndrumate de consiliul central al asociaţiei Dinamo, au datoria să depună toate eforturile pentru a asigura cele mai bune condiţii de concurs şi o largă participare la întreceri a membrilor colectivelor Dinamo. Sportivii de la Tânărul Dinamovist şi Constructorul au câştigat, concursurile de canotaj şi vele din Capitală Printre ramurile de sport care se bucură, mai ales în Capitală, deun program competiţional foarte bogat se numără şi sporturile nautice. La fiecare sfârşit de săptămână, diferite colective din Capitală organizează competiţii care constitue o frumoasă contribuţie la popularizarea sporturilor nautice şi la ridicarea noilor cadre de canoteuri. Numeroşi tineri canoteuri fac cu prilejul acestor întreceri primii paşi în activitatea competiţională. Unii antrenori cum ar fi Cojocaru (Tânărul Dinamovist) sau V. Zăgănescu (Metalul) dau toată atenţia atragerii juniorilor în practicarea sporturilor nautice, iar rezultatele nu întârzie să se arate. Un reuşit concurs a fost cel desfăşurat Duminică dimineaţa pe lacul Herăstrău. Deşi vremea a fost nefavorabilă, numărul juniorilor care s-au prezentat la startul întrecerilor pentru „Cupa Tânărul Dinamovist” a fost destul de ridicat. Acest lucru dovedeşte dragostea de sport a acestor tineri şi munca pe care antrenori au depus-o pentru educarea lor. Trebue spus că unele echipaje au dovedit o bună pregătire tehnică (canoea de 10 + 1 Tânărul Dinamovist, caiacul dublu ress al Locomotivei). In schimb, alte echipaje nu s’au prezentat cu o pregătire pusă la punct (caiacul dublu ress băeţi al Spartacului, canoea de 10 + 1 a Metalului). Cu toate acestea, toţi concurenţii merită laude pentru faptul că s’au prezentat la concurs în ciuda condiţiilor nefavorabile şi că toţi au luptat cu dârzenie pentru a ocupa un loc cât mai bun. Concursul dotat cu „Cupa Tânărul Dinamovist’’ s’ar fi bucurat fie un succes şi mai mare dacă participarea elementului feminin ar fi fost mai numeroasă. Iată rezultatele tehnice înregistrate în ,,Cupa Tânărul Dinamovist“. Caiac simplu ress băeţi : 1. Munteanu (Tânărul Dinamovist) ; 2. Constantinescu (Spartac) ; 3. Hassler (Locomotiva). Caiac dublu klinker fete: 1. Raţiu-Lupu (Tânărul Dinamovist) ; 2. Albu-Berlescu (Progresul I.C.A.S.). Caioc dublu ress băeţi : 1. Alexianu-Stoenescu (Locomotiva) ; 2. Dandescu-Popescu (Tânărul Dinamovist) ; 3. Constantinescu-Citirigă (Spartac). Canoc dublu băeţi: 1. Krick-Rottman (Tânărul Dinamovist) ; 2. Conea-Frunză (Spartac). Caiac patru băieţi : 1. Tânărul Dinamovist (Munteanu-Cuc-Rottman-Svoboda) ; 2. Spartac (Stematiu-Nedelcu-Vinogradov-Luchianov). Caiac dublu klinker băeţi : 1. Polovrăgeniu-Rotaru (Tânărul Dinamovist); 2. Moscovici-Vasilescu (Tânărul Dinamovist) ; 3. Nefrea-Nicuţ (Progresul I.C.A.S.). Canoe 10 + 1 : 1. Tânărul Dinamovist ; 2. combinata Spartac-Locomotiva ; 3. Metalul. Pe echipe, „Cupa Tânărul Dinamovist“ a revenit canoteurilor de la Tânărul Dinamovist, urmaţi în clasament de cei de la Spartac şi Locomotiva. O altă competiţie care s-a desfăşurat Sâmbătă şi Duminică pe Herăstrău a fost „Cupa Primăverii“ la vele, clasa snipe, organizată de asociaţia Metalul. La acest concurs au luat parte numeroşi începători din diferitele colective ale asociaţiilor Metalul, Progresul, Spartac şi Constructorul. Printre concurenţi au fost muncitori fruntaşi în producţie şi stahanovişti ca Nic. Iliescu, care deşi au participat pentru prima dată la un concurs de snipe au dovedit o bună pregătire tehnică, dând în schimb dovadă de o slabă cunoaştere a regulilor de regatăTrebue menţionat faptul că vântul puternic care a bătut mai ales Duminică dimineaţa i-a supus pe concurenţi la un efort susţinut.A fost într-adevăr un greu examen al cunoştinţelor tehnice ale concurenţilor. In cadrul celor două regate disputate Sâmbătă după amiază şi a celor trei disputate Duminică dimineaţa s’au evidenţiat prin tenacitateaşi sportivitatea lor, o serie de concurenţi. Echipajul Naum Gh.Dumitriu Mircea, cu toate că a pierdut catargul după ce s’a dat startul într’una din regate, a reparat şi a plecat totuşi la cursă. Echipajele V. Giurcan-Iosif Ilie şi Dumitru Crăiniceanu-Petre Burcea, deşi au pierdut cârma, au înnotat după ea şi şi-au continuat drumul. Toate aceste defecţiuni se datorează faptului că majoritatea concurenţilor nu au verificat ambarcaţiunile înaintea startului, deşi vântul foarte puternic ar fi trebuit să-l determine să facă acest lucri cu deosebită atenţie. Iată rezultatele tehnice înregistrate: 1. I. Velianovici-Gheorghiade (Constructorul) 3.919 puncte; 2. Gh. Naum-M. Dimitriu (Constructorul) 3.618 puncte ; 3. Nic. Drăgăşan-N. Iliescu (Metalul) 1.989 puncte; 4. V. Giurcan-Iosif Ilie (Metalul) ; 5. D. Crăiniceanu-P. Burcea (Metalul IREB) ; 6. Rodica Săvulescu- D. Profir (Metalul IPRONAV) ; Ecaterina Berlescu-Nastea (Progresul) ; 8. A. Horoveanu-S. Grigorescu (Progresul) ; 9. Florescu-Ionescu (Progresul) ; 10. Chirea-Runcu (Spartac).. MARIA IRIMIE AL. HOROVEANU SPARTACHIADA SATELOR PRIMA ETAPĂ IN REGIUNEA GALAŢI Până la jumătatea lunii Mai, în niciuna din comunele regiunii Galaţi nu se luase nici o măsură pentru organizarea primei etape a Spartachiadei Satelor. De aceea, comitetul regional C.F.S. Galaţi a convocat o şedinţă pentru a se lua în discuţie această situaţie. S’a ajuns la concluzia că este necesar a se lua o serie de măsuri operative menite să îndrepte această stare de lucruri. S’a hotărît printre artete, trimiterea în fiecare centru de raion a câte unui activist al comitetului regional C.F.S. care să controoleze şi să îndrumeze îndeaproape colectivele sportive săteşti Activiştii au trecut de îndată la acţune, mobilizând art activ format din 360 de persoane,preşedinţi de colective sportive, secretari ai sfaturilor populare, directori de cămine culturale, instructori sportivi şi profesori de educaţie fizică). Paralel cu această acţiune de mare amploare a sosit în 22 comune un mare număr de elevi ai şcolilor sportive de tineret, elevi care au pregătit tineretul muncitor de la sate atât în vederea întrecerilor din prima etapă a Sparachiadei Satelor, cât și pentru trecerea normelor G.M.A. In vederea asigurării bazei materiale a acestor întreceri, comitetul regional C.F.S. a distribuit colectivelor sportive de la sate echipament și material sportiv în valoare de 60.000 Iei, urmând ca zilele acestea să ia drumul satelor un nou stoc în valoare de 100.000 lei. Având astfel create condiţiile necesare, o mare parte din colectivele sportive au trecut la organizarea primei etape. Întrecerile din prima etapă a Spartachiadei Satelor s-au desfăşurat într’o atmosferă sărbătorească, întâlnirile fiind precedate de festivaluri artistice. In întrecerile din prima zi numărul participanţilor s-a ridicat la peste 2000, cea mai bună mobilizare fiind semnalată în comunele Roşiori şi Luncaviţa. Rezultatele sunt mulţumitoare, mai ales dacă ţinem seama că ele au fost obţinute după o perioadă scurtă de pregătire. Cu atât rrai evidentă apare deci lipsa comitetului regional C.F.S. Galaţi care a trecut abia în ultimul moment la acţiune. Acest fapt se datoreşte atitudinii de autoliniştire manifestată de către activiştii acestui comitet faţă de o problemă atât de importantă cum este Spartachiada Satelor. Comitetul C.F.S. Galaţi nu a respectat regulamentul acestei competiţii De aceea, întrecerile s-au desfăşurat numai în ultima săptămână a termenului prevăzut pentru prima etapă Tovarăşii de la Comitetul regional C.F.S. Galaţi au răsfoit de multe ori regulamentul Spartachiadei, dar superficial fiindcă n’au înţeles că prima etapă trebue să se desfătare cu începere dela 20 Aprilie. Tovarăşii dela comitetul C.F.S. regional Galaţi au dus numai o francă de birou lurtânduse doar la trimiterea unor instructaje sumare. Ei nu s’au deplasat pe teren măcar odată, pentm a avea o imagine clară asupra stadiului în care se află prunele întreceri. Acţiunea de organizare a primelor întreceri, pornită in cea de a doua jumătate a lunii Mai, a fost iniţiată de tovarăşul Ion Dură venit recent de la comitetul raional C.F.S. Slatina. Tovarăşii de la comitetul regional C.F.S. Galaţi motivează că numărul participanţilor la întrecerile din prima etapă este nesatisfăcător prin aceea că „nu se putea scoate mai mult”. Un alt aspect negativ al întrecerilor din prima etapă a Spartachiadei Satelor desfăşurate în regiunea Galaţi îl constitue şi faptul că în unele comune, din cauza unei slabe mobilzări, aceiaşi tineri au participat la toate disciplinile sportive prevăzute în regulamentul competiţiei. Desigur că noi urmărim dezvoltarea multilaterală a sportivilor noştri, dar în cazul de faţă acest lucru a fost înţeles greşit, concurenţii fiind supuşi unor eforturi prea mari, ceea ce a dus la epuizarea lor şi la obţinerea unor rezultate nesatisfăcătoare Felul în care s-au desfăşurat întrecerile primei etape a Spartachiadei în regiunea Galaţi va trebui să dea de gândit contrului C.F.S., comitet care este format din activişti capabili, ne pregătiţi. Trebue însă ca aceşti activişti să lupte cu hotărire pentru lichidarea atitudinii de autoliniştire. Solicitând cu mai multă încredere ajutorul tuturor organizaţiilor de massă şi folosind cu pricepere acest ajutor, comitetul regional C.F.S. Galaţi poate reuşi în scurt timp să obţină rezultate frumoase în muncă. BARBU MARICA SPRIJINUL ELEVILOR DIN REGIUNEA CLUJ In regiunea Cluj, colectivele sportive ale asociaţiei Rezervele de Muncă desfăşoară o vie activitate. De mare succes s’au bucurat întrecerile de oină, volei, atletism şi baschet din cadrul campionatelor DORM care numai în etapa raională au angrenat peste 1000 de concurenţi din Cluj, Turda şi Zalău. Pentru buna organizare a etapei pe colectiv merită să fie evidenţiate şcolile profesionale nr. 1 şi 2, ca şi şcoala profesională de ceramică fină. Un aport preţios i-au dat profesorii de educaţie fizică I. Adochiţei, Maria Balo, Sonoc, Varga şi Sasberger. Pe lângă activitatea competiţională propriu zisă, elevii şcolii profesionale se preocupă intens şi de popularizarea sportului în rândurile ţărănimii muncitoare. Astfel, în vederea asigurării unui succes deplin marii competiţii Spartachiada Satelor, mai multe şcoli din regiune patronează unele colective sportive săteşti, în care scop se deplasează cu echipe model la sate. Astfel, de pildă, colectivele sportive de la GAC Luncan şi GAC Mihai Viteazu, raionul Turda, sunt patronate de şcoala profesională metalurgică nr. 1 şi şcoala profesională de chi-^mie din Turda. Elevii şi elevele acestor şcoli au ajutat colectivele respective la amenajarea unor terenuri simple şi au făcut o serie de demonstraţii sportive. Deasemenea, în raionul Aiud, la GAC Mirăslăua s-au deplasat echipele model ale şcolii profesionale metalurgice şi şcolii profesionale de chimie din: Ocna Mureş. PAUL ANCA corespondent SPORTUL POPULAR Nr. 2241 Pag. 3-a