Sportul Popular, iunie 1953 (Anul 8, nr. 2241-2253)

1953-06-11 / nr. 2245

PROLETAR! DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA! ORGAN AL COMITETULUI PENTRU CULTURĂ FIZICĂ ŞI SPORT DE PE LÂNGĂ CONSILIUL DE MINIŞTRI ŞI AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. ?*51 11 Iunie 1953 ANUL IX Nr. 2245 PENTRU ÎNDEPLINIREA PIANULUI G.M.A. ÎNAINTE DE TERMEN COMPLEXUL sportiv G.M.A., baza sistemului de educaţie Fizică din ţara noastră, capătă zi de zi o tot mai mure dezvoltare. Massele de oameni ai muncii înţelegând rolul complexului G.M.A. în creşterea necontenită a mişcării de cultură fizică şi sport din ţara noastră, se avântă cu tot mai multă însufleţire în această activitate. Mărturie stau zecile şi sutele de tineri şi tinere care participă cu Însufleţire la întrecerile pentru cucerirea insignei G.M.A. Datorită muncii bine planificate şi străduinţelor depuse, o serie de colective sportive au reuşit încă de pe acum să îndeplinească obiectivele anuale la purtători de insignă. Printre acestea se numără şi colectivele Metalul Câmpia Turzii, Locomotiva D.R.N.C., Metalul Industria Sârmei şi I.M.D. din Brăila, Locomotiva Griviţa Roşie din Capitală şi altele. Deasemeni, comitetul orăşenesc C.F.S. Bârlad a realizat în îndeplinirea obiectivelor de plan o depăşire de 3 la sută la G M.A. şi 50 la sută la F.G.M.A. Din rândul asociaţiilor sportive Constructorul, Progresul, Spartac şi Locomotiva, şi-au îndepliit planul realizând însemnate depăşiri. Privind situaţia de până acum, în cadrul regiunior, vedem deasemeni că unele dintre ele ca de exemplu regiunile Stalin, Bacău, Timişoara şi Piteşti, au reuşit să întreacă obiectivele de plan la purtători ai insignei G.M.A. gradul 1 şi F.G.M.A. Cu toate acestea, dezvoltarea complexului sportiv G.M.A. şi mai cu seamă îndeplinirea obiectivelor la purtători de insignă, nu se realizează pretutindeni pe măsura posibiltăţilor existente. Unele colective sportive, printre care se numără şi Flacăra Ucea şi Lupeni, Metalul U.M.B., Viitorul şi 1 Mai din Brăila, Spartac C.F.C. şi Alimentar Brăila, Flamura Roşie Industria Bumbacului „B ’ din Capitală şi altele ,se dezinteresează aproape complect de activitatea G.M.A. Totodată, datorită unei slabe munci depuse de către activiştii sportivi, unele asociaţii ca Flamura Roşie şi ştiinţa nu şi-au îndeplinit planul trimestrial la purtători de insignă. Deasemeni, în această privinţă au rămas în urmă şi unele regiuni (de pildă Iaşi, Constanţa, Oradea şi Hunedoara). In general se acordă o insuficientă atenţie gradului II al complexului sportiv G.M.A. Astfel, realizări mai importante în această direcţie s-au obţinut numai în regiunile Suceava, Oradea şi Bucureşti. Pentru ca planul G.M.A. să poată fi îndeplinit înainte de termen, se impune luarea unor măsuri urgente menite să asigure acestei acţiuni succesul deplin. In primul rând, situaţia îndeplinirii planului G.M.A. până în prezent trebue să fie analizată în mod temeinic în cadrul colectivelor sportive, a consiliilor centrale şi regionale ale asociaţiilor sportive în cadrul consiliilor obşteşti G.M.A. de pe lângă C.S.R. şi în cadrul comitetelor orăşeneşti raionale şi regionale C.F.S. Pentru ca planul să fie îndeplinit înainte de termen el nu trebue să constitue o problemă centrală numai pentru comisia G.M.A. din colectivul sportiv, ci şi pentru întregul consiliu al colectivului sportiv. Mai mult chiar, planul G.M.A. trebue repartizat pe secţii, pe ramură de sport, pe cercuri sportive, şi pe antrenori, fiecăruia revenindu-i sarcini precise în îndeplinirea lui Înainte de termen, în felul acesta se va angrena în trecerea normelor un număr mai mare de aspiranţi. Accentul trebue pus în primul rând pe acei aspiranţi care au de acum trecute mai multe norme şi pot deveni în scurt timp purtători de insignă. Vor trebui angrenaţi în trecerea normelor mai ales acei aspiranţi care au trecut norma de schi şi cea de nataţie. Pentru aceasta trebue organizate cât mai multe concursuri speciale pentru trecerea normelor, îndeosebi concursuri pentru trecerea normelor de înnot, iar în localităţile prevăzute în deciziile C.C.F.S., concursuri de marş (în loc de schi) şi cros (în loc de înnot). O atenţie deosebită trebue deasemeni acordată pregătirii tehnce a aspiranţilor, care dacă va fi făcută în cele mai bune condiţiuni, va duce la obţinerea normelor de către un număr sporit de aspiranţi. Pregătirea aspiranţilor care fac parte dintr’o secţie pe ramură de sport se efectuează în cadrul secţiei respective, sub directa supraveghere a antrenorului sau instructorului. Aspiranţii neîncadraţi însă în aceste secţii se pregătesc fie în secţia de pregătire fizică generală, fie în centrele de antrenament G.M.A. Colectivele sportive care au posibilităţi materiale şi tehnce şi care nu au secţie de pregătire fizică generală, vor trebui să treacă imediat la înfiinţarea acesteia. Colectivele care nu au condiţii suficiente, îşi pot uni posibilităţile două-trei la un loc, pentru a înfiinţa un centru de antrenament G.M.A., aşa cum au luat fiinţă la Târnăveni, Drăgăşani etc. In cadrul secţiei de pregătire fizică generală, ca şi în cadrul centrului de antrenament G.M.A., toate cadrele tehnice ale colectivelor sportive sunt obligate să se ocupe de pregătirea temeinică a aspiranţilor în vederea trecerii normelor G.M.A. Vor fi angrenaţi deasemeni in această acţiune şi sportivii fruntaşi din colectivele respective. îndeplinirea planului G.M.A nu trebue înţeleasă însă formal şi deaceea trebue combătute şi sancţionate cu severitate abaterile de la regulamentul complexului G M.A. Asemenea abateri au fost sesizate la colectivul sportiv Metalul Baia Mare şi ceea ce e foarte grav, la comitetul orăşenesc C.F.S. Tg. Mureş, unde fără aprobarea C.C.F.S. de pe lângă Consiliul de Miniştri, aproximativ 2000 de norme de înnot au fost înlocuite cu alte norme. Deasemeni la Brăila normele G.M.A. la înnot sunt trecute într’un bazin de . . .5 m. Un stimulent puternic in munca depusă de colectivele sportive pe linia G.M.A. îl constitue fără îndoială întrecerea organizată de Consiliul Central al Sindicatelor, întrecere dotată cu „Cupa C.C.S.". Pentru ca această întrecere să se desfăşoare în cât mai bune condiţiuni este nevoie însă ca atât în cadrul colectivelor sportive cât şi al comitetelor C.F.S. să se păstreze o evidenţă clară a activităţii G.M.A. nu aşa cum se ţine sau s’a ţinut până de curând la comitetele raionale C.F.S. Petroşani şi Hunedoara sau la comitetele regionale C.F.S. Bucureşti, Stalin şi Regiunea Autonomă Maghiară. In afară de aceasta păstrarea unei evidenţe clare constitue şi un semnal de alarmă care anunţă locul unde treaba merge slab şi trebue luate cele mai urgente măsuri. Punând în practică aceste măsuri ,să muncim cu avânt sporit pentru îndeplinirea planului G.M.A înainte de termen, contribuind din plin la realizarea unui cât mai mare număr de purtători ai insignei G.M.A. Echipa reprezentativă de fotbal a R.P.R. a plecat la Praga Echipa reprezentativă de fotbal a R.P.R. va susţine Duminică 14 iunie, la Praga, primul joc din cadrul fazei eliminatorii a campionatului mondial de fotbal, întâlnind echipa reprezentativă a R. Cehoslovace. In vederea acestui match, echipa R.P.R. a plecat Merci şi seară la Praga. Au făcut deplasarea următorii jucători: Voinescu Toma, Băcuţ, Apolzan, Farmaţi, Androvic, Călnoiu, Serfözö, Onisie, Patrascheva, Nicuşor, Vaczu, Petschowschi, Filote, Iordache, Bodo. întâlnirea de fotbal dintre echipele R.P.R. și R. Cehoslovace va fi transmisă în întregime pe posturile noastre de rado. (Agerpres). IN CINSTEA HUILINII! Pretutindeni pe unde am fost am întâlnit aceeaşi bucurie in inimile tinerilor De vorbă cu Iosif Sârbu despre marea sărbătoare a Festivalului Ca în fiecare zi, aleea şi terenurile parcului sportiv Dinamo sunt pline de tineri. Voleibalişti, baschetbalişti, atleţi, rugbişti se antrenează pe diferite terenuri. Azi, rugbiştii care se pregătesc în vederea întâlnirilor sportive internaţionale prieteneşti din cadrul Festivalului, au antrenament pe terenul de lângă pista velodromului, îmi îndrept paşii într’acolo. Deja poligonul de tir văd ieşind un grup de trăgători. Un tânăr înalt se desprinde din grup şi porneşte pe aleea care duce spre velodrom. II văd oprindu-se pe marginea terenului privind cu atenţie antrenamentul de rugbi. II recunosc: este Iosif Sârbu, campionul olimpic de tir, campion şi recordman al ţării noastre la mai multe probe de tir. Radu Nanu, care tocmai trece pe lângă noi cu balonul în braţe, îi strigă zâmbind : Ei, nu te ăntreî şi de rugbi . II întreb pe Iosif Sârbu de ce a venit să asiste la antrenamentu** rugbiştilor. De aici, începem o discuţie mai lungă pe care voi încerca s’o redau. Ea cuprinde părerea unuia dintre cei mai vestiţi sportivi ai noştri despre apropiata sărbătoare a Festivalului. — „întotdeauna când termin antrenamentul la poligon, rămân să asist la antrenamentele şi pregătirile pe care sportivii fruntaşi le fac în vederea Festivalului. Am citit şi am aflat despre pregătirile sportivilor de peste hotare şi mă interesează mult stadiul la care au ajuns sportivii care vor reprezenta tineretul ţării noastre la Festival. Aştept competiţiile sportive din cadrul acestei mari sărbători cu aceeaşi bucurie cu care le aşteaptă şi sportivii care vor lua parte la întreceri. Stau de vorbă cu ei şi îmi dau seama ca fiecare poartă în suflet aceeaşi dorinţă să-şi ridice cât mai mult nivelul sportiv, să reprezinte cu cinste patria, să fie demn de cinstea ce i se acordă prin alegerea lui ca reprezentant al miilor de sportivi din ţara noastră" Antrenamentul rugbiştilor este pe sfârşite. Plecăm de aci spre pista de atletism. Trecând pe lângă velodrom, îi vedem pe ciclişti. Nu fac obişnuitele tururi pe pistă, nu au pe cap căştile de ciclism. Antrenamentul l-au efectuat de dimineaţă. Acum muncesc voluntar pentru ca velodromul să fie cât mai curând gata, aşa cum va fi în zilele de minunate întreceri sportive din cadrul Festivalului. Ion Ioniţă, V. Oprea, Venera Vasilescu, Victor Georgescu, N. Maxim şi ceilalţi ciclişti fruntaşi muncesc însufleţiţi de bucurie. Iosif Sârbu îi priveşte zâmbind şi îmi spune : —„Vezi, ar fi poate de ajuns să-i priveşti pe ciclişti ca să-ţi dai seama cu câtă dragoste aşteptăm noi sportivii, Festivalul. Şi nu numai sportivii, ci toţi cei tineri din ţara noastră. Iată un alt exemplu din sutele de mii care s’ar putea da. Penru studenţi, apropierea examenelor înseamnă o adevărată sărbătoare. Se munceşte mai însufleţit, fiecare vrea să obţină note bune. Anul acesta, am observat printre studenţii de la I. C. F., unde sunt lector, o atmosferă de entuziasm deosebit. Studenţii şi-au luat angajamente de a obţine cele mai bune note la examene în cinstea apropiatului Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie. Mulţi dintre studenţii Institutului fac parte din echipele participante la întrecerile sportive internaţionale prieteneşti. Aceştia, pe lângă angajamentele luate pe linie profesională şi-au luat o serie de angajamente şi pe linie de sport. De curând am fost plecat pe meleagurile ardelene, în circumscripţia electorală al cărui deputat am fost ales în alegerile de astătoamnă. Pretutindeni pe unde am fost am întâlnit aceeaşi bucurie în inimile tinerilor care aşteaptă şi ei nerăbdători, Festivalul". Campionul olimpic Iosif Sârbu îmi vorbeşte mai departe despre înfloritoarea gospodărie agricolă colectivă de la Apaldul de Sus, din raionul Sebeş, unde a găsit o frumoasă activitate sportivă, unde tinerii colectivişti au pregătit un minunat colţ al Festivalului, unde în curând vor fi aleşi delegaţii la Festival. II întreb ce gândeşte despre pregătirile pe care le fac tinerii din toate colţurile lumii în întâmpinarea Festivalului. — „Gândesc un singur lucru. Că toate aceste pregătiri sunt o nouă dovadă a dragostei cu care tineretul lumii întâmpină orice acţiune legată de pace. Pentru că, în fond, Festivalul, că şi toate aceste pregătiri care le face tineretul nostru, alături de întreg tineretul lumii, înseamnă unul şi acelaş lucru : că pacea, care este bunul cel mai de preţ al omenirii, ne este dragă tuturor, că toţi tinerii din lume sunt hotărîţi să lupte pentru apărarea ei“. Ascultam cu bucurie cuvintele campionului olimpic Iosif Sârbu. Prin faţa ochilor mi-a trecut o imagine minunată, plină de viaţă: imaginea milioanelor de tineri de pe întreg globul, care în aceste zile premergătoare Festivalului tinereţii şi al prieteniei, ridică mai sus, mai hotărît steagul luptei pentru pace. PAULA NAVREA NOI SUCCESE IN MUNCA Pe întreg cuprinsul patriei noastre tinerii muncitori îşi sporesc necontenit strădaniile în muncă pen-, tru a întâmpina prin noi succese cel de al patrulea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie. întrecerea socialistă le este de un preţios ajutor în atingerea obiectivelor propuse. Astfel, sportivii complexului C.F.R. Griviţa Roşie, care desfăşoară cu avânt sporit întrecerea socialistă, înregistrează zilnic rezultate valoroase. Tânărul voleibalist Nicolae Neacşu, stahanovist din secţia turnătorie, folosind în muncă metodele sovietice Voroşim şi Jandarova depăşeşte regulat norma cut peste 83%. Deasemeni, fotbalistul Dumitru Galeţeanu, datorită unei bune organizări a muncii, depăşeşte zilnic norma cu 95%. Alţi sportivi care realizează zilnic depăşiri de norme sunt tinerii Marin Vasilescu şi Ion Dumitru care folosind din plin şi metodic cele 480 minute de lucru, dau produse de foarte bună calitate. CONSTANTIN ŢURCAN corespondent voluntar 8 pagini 25 lesni „Vom cocori Insigna Sportivă a Festivaleloi“ Vestea introf acere Insignei Sportive a Festivalului a fost primită cu bucurie de oamenii muncii din Capitală. Corespondenţii voluntari ai ziarului nostru ne-au transmis numeroase scrisori prin care tineri şi vârstnici, muncitori, tehnicieni, funcţionari, oameni de artă, sportivi fruntaşi, elevi şi studenţi, îşi iau angajamentul să participe la concursurile ce se vor organiza pentru cucerirea insignei. Iată, în rândurile de mai jos, fragmente din unele scrisori primite la redacţie: ....Noi ştim că prin participarea la concursurile pentru cucerirea insignei dovedim odată mai mult dragostea faţă de marea sărbătoare a tineretului de pretutindeni. Toţi membrii brigăzii noastre vor cuceri Insigna Sportivă a Festivalului, considerând aceasta ca o nouă acţiune de întâmpinare a celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie. Membrii brigăzii stahanoviste ,,Tudor Vladimirescu“ de la secţia turnătorie-bronz a Atelierelor „Griviţa Roşie”. ...„Colectivul sportiv al teatrului nostru va începe în scurtă vreme antrenamentele, deoarece şi noi ne-am angajat să devenim purtători ai insignei Festivalului în proporţie de peste 90 la sută. Personal, mă voi ocupa de tovarăşii G. Panaitopol, S. Lambrino, G. Păunescu şi Liliana Ţicău în aşa fel încât ei să fie alături de mine în rândurile primilor purtători ai insignei. LIA ȘAHIGHIAN maestră a sportului artistă la Teatrul Tineretului ...„Elevii clasei noastre sunt bucuroși că vor avea posibilitatea să poarte Insigna Sportivă a Festivalului. In cadrul unei consfătuiri, ne-am angajat ca 90 la sută dintre noi să devenim purtători. Elevii clasei a X-a de la Liceul Clasic Mixt ...„Alături de mulţi tineri fac parte din categoria „până la 16 ani“. Mă bucur că normele la această categorie sunt destul de uşor de trecut. Aceasta va face desigur ca numărul celor ce se vor avânta în concursuri să fie foarte mare. Deşi n’am făcut prea mult sport până acum, mă angajez totuşi să cuceresc insigna cu gradul ..argint“. DEWY LEIBOVICI pionier clasa VIII-b Liceul „Nicolae Bălcescu“ ....Noi vom cuceri insigna în proporţie de 100 la sută. De asemenea, vom merge pe bazele special amenajate şi vom da îndrumări concurenţilor. Până atunci îi vom sprijini pe aspiranţii care se pregătesc. Studenţii anului II de la I.C.F. ....Cucerirea Insignei Sportive a Festivalului este un lucru destul de uşor pentru oricine mai ales pentru un sportiv fruntaş. Eu voi concura pentru gradul „aur“ şi voi popu- I lariza insigna în aşa fel încât toţi membrii secţiei noas- I tre de atletism să se numere ‘ printre primii purtători. FLORENTINA PETRESCU maestră a sportului