Sportul Popular, martie 1954 (Anul 9, nr. 2382-2395)

1954-03-02 / nr. 2382

Sîmbătă după amiazăturneul internaţional de şah al R. P. R. a continuat cu reluarea partidelor întrerupte în primele două runde. Convîngîndu-se la analiza de acasă,că avantajul negrului este decisiv, Bălăncî s-a recunoscut învins în partida cu Nejmetdinov. Deşi în finalul în care se întrerupsese partida pe tablă se aliau nebuni de culori diferite, albul nu mai putea opri înaintarea celor doi pioni liberi ai negrului. Tot fără joc Sandor a cedat la Filip, iar Nejmetdinov şi Korcinoi au convenit asupra remizei. O victorie preţioasă a fost repurtată de tînărul nostru reprezentant Victor Ciocirtea, care a realizat cu precizie avantajul material deţinut în partida întreruptă cu Furman. Ciocîtea a câştigat la mutarea 63-a. In cea de a doua întreruptă Furman a continuat partida cu St. Szabó. Deşi avea o piesă mai pu- *ţin (pentru doi pioni) maestrul sovietic s-a apărat cu tenacitate şi reuşind să schimbe turnurile a forţat remiza prin repetarea de trei ori a poziţiei. In partida O’Kelly — Bătăliei avantajul de spaţiu al albului s-a arătat, după cum era şi de prevăzut, insuficient pentru cîştig. După manevre lungi, care nu au dus la nici un rezultat în faţa apărării exacte a lui Bălănel, partida a fost dată în cele din urmă remiză într-o poziţie complet blocată. Două partide întrerupte a trebuit să reia maestrul neozeelandez Wade. El a cîştigat partida cu Paoli, în care avea un pion în plus, în schimb în întîlnirea cu Siliwia avantajul material al negrului (2 piese uşoare pentru turn) a adus în cele din urmă victoria campionului polonez. Foarte exactă şi minuţios analizată a fost apărarea lui Paoli în întrerupta cu Pachman. După cum se ştie maestrul cehoslovac avea la întrerupere avantajul calităţii. Totuşi Paoli a reuşit să obţină remiza după o serie de complicaţii interesante. Şi astfel, cu disputarea partidelor întrerupte, după două runde, numai 7 participanţi au rămas neînvinşi. Faptul că printre ei nu se află marele maestru suedez Stahlberg demonstrează clar puternica compoziţie a turneului care a început. A 3-a rundă a turneului, desfăşurată ieri, s-a caracterizat prntr-o notă de deosebită dîrzenie. Singurele trei partide care s-au terminat au fost remise, iar în celelalte, deşi unii jucători au acumulat avantaje simţitoare, continuările promit a furniza încă dispute prelungite. Acesta este cazul partidelor Nejmet,dmov-Filip, Kluger-Furman, Sliva- Holinov, care după desfăşurări foarte interesante s-au întrerupt cu avantaj poziţional în favoarea jucătorilor sovietici. In partida Ciocînea - Korovnoi, maestrul sovietic are un pion înalt pus, într-un final de cat contra nebun. De altfel acest handicap material a existat încă din deschidere, unde fostul campion al ţării noastre a căutat să obţină iniţiativa în schimbul unui pion. Korovnoi a manevrat însă foarte atent şi după schimburi el păstrează acest avantaj. Şi mai definit se conturează rezultatul partidei. Szabo-Bălănel. In poziţia de întrerupere, albul are nu mai puţin de patru pioni în plus în finalul de turnuri şi figuri uşoare. In schimb, situaţia este echilibrată materialiceşte în partida Troianescu-Stahlberg, după ce însă reprezentantul nostru a avut mereu iniţiativa. Dintre partidele terminate este de remarcat cea jucată de Voiculescu (cu negrul) împotriva lui O'Kelly. După o apărare foarte dîrză, tînărul nostru reprezentant a trecut într-un final avantajos, în care numai o manevră foarte exactă a maestrului belgan i-a putut asigura egalitatea. LA ZI Rezultate : Pachman-Wade War Vs. Sandor-Paoli '/j'/j, O'Kelly- Voiculescu V2-V2, Nejmetdinov- Filip într., Szabó-Bălanei într., Ciocitea-Korcinoi într., Kluger- Furnan într., Troianescu-Stahlberg într., Sliwa-Holmov într. Clasament: Pachman 2; Nejmetdinov, Kluger, Holmov, Korcinoi, Filip 1 '/a (1) ; Sándor, O’Kelly, Wade 1 '1s ; Ciocntea, Troianescu, Sliva, Stahlbeg 1 (1) ; Paoli 1 ; Szabó, Furman, Bălanei V2 (1) ; Voiculescu '/a(La punctaj egal ordinea jucătorilor este dată după tabela de concurs). Program : Marţi ora 17 (runda IV-a) : Wade-Holmov, Stahlberg- Sliva, Furman, Troianescu, Kor- 1 cînoî-Kluger, Bălănel-Ciopîltea, ] Filip-Szabo, Voiculescu-Nejmet- I dinov, Paoli-O’Kelly, Pachman- Sándor. Miercuri ora 100: partidele întrerupte. Cu Stahlberg, despre Alehin, Capablanca şi... Gunder Haegg Gedeon Stahlberg are multe de povestit... .. şi firesc. Din 1928 cînd şi-a făcut debutul în arena şahistă internaţională şi pină în zilele acestui turneu care l-a adus în ţara noastră, încercatul mare maestru a călătorit, cum se zice. ..peste mări şi ţări". Acesta este un lucru obişnuit pentru marii şahişti dar, în ceea ce îl priveşte pe Stahlberg, s-ar putea să-i fi deschis gustul pentru călătorii şi atmosfera oraşului său natal, portul Gotteborg, din care a văzut plecind atitea vapoare spre toate mările globului. Pe unul din aceste vapoare, în 1939, șahistul, ajuns intre timp mare maestru, se îndrepta împreună cu echipa Suediei spre Buenos Aires pentru a lua parte la olimpiada de șah. El avea să se întoarcă în patrie abia peste nouă ani, după război. Devenit pentru un timp sudamerican, Stahlberg îşi limitează activitatea şahistă la ţările acestui continent, unde participă la numeroase turnee. Şi numărul partenerilor săi devine limitat. Adversari constanţi: Eliskases şi Najdorf, cu care face rotaţie la şefia clasamentelor. 1947, tradiţionalul turneu de la Mar del Plata îi găseşte pe cei trei din nou în frunte, Najdorf cucerind primul loc, cu un avantaj de punct asupra lui Stahlberg. . „Această victorie deşi obţinută la o diferenţă minimă l-a cam ameţitpe Najdorf, — îşi aminteşte oaspetele nostru. — Aceasta, poate, mai ales fiindcă al patrulea clasat era Dr. Euwe. Najdorf nu s-a sfiit să declare atunci într-un interview dat presei că va deveni cu siguranță campionul lumii". Acest interview a apărut în revista „El Ajedrez Espanol" tocmai în ziua in care Najdorf îl întîlnea pe Stahlberg în prima rundă a unui alt mare concurs, la Buenos Aires. Şi parcă a fost un făcut . Cel care se considera viitorul campion mondial a pierdut partida respectivă, precum şi primul loc, care i-a revenit lui Stahlberg. Aceasta a fost de fapt cel mai mare succes din palmaresul şahistului suedez. In clasamentul turneului veneau in urma sa: Najdorf, Eliskases, Euwe, Pilnik şi Rossetto. In cursul şederii sale in Argentina, Stahlberg a învăţat limba spaniolă atit de bine, incit a putut să continue şi activitatea de publicist in domeniul şahului. In 1944, el a publicat cartea „Las mejores partidas de Capablanea" (Cele mai bune partide ale lui Capablanea). Cartea s-a bucurat de mult succes in America latină, unde marele şahist cuban continuă să fie prezent în amintirea numeroşilor săi admiratori. Odată pronunţat numele fostului campion mondial, în discuţia noastră şi-a făcut loc, imediat, subiectul care pasionează pe toţi iubitorii şahului: Capablanea şi Alehin... Stahlberg i-a cunoscut îndeaproape şi a jucat adesea cu aceşti mari şahişti a căror rivalitate a ajuns aproape legendară. După cum se ştie, Alehin şi Capablanca, deşi şahişti de mare talent, aveau caractere care lăsau mult de dorit. Protagoniştii neuitatului meci de la Buenos Aires 1927, erau duşmani neîmpăcaţi. „Eu eram în relaţii destuli de bune cu amîndoi. — ne spune Stahlberg. — Odată am încercat chiar să-i împac. Final în 1936, ila Immneuil de la Podebrady, în Cehoslovacia. Alehin juca, iar Capablanca era spectator. Atunci m-a rugat Alehin să mă duc la vechiul său rivali pentru a trata o împăcare. Bineînţeles, am acceptat această misiune de mediator. Tentatiiva mea a eşuat însă în faţa neînduplecatului Gaipab'îanca..." Inţi aproape 30 ani de anulare şahistă, Gedeon Stahlberg a adunat un bogat bagaj de amintiri. El a jucat împotriva tuturor campionilor mondiali al secolului nostru: Lasker, Capablanca, Alehin, Euwe, Rotvnic. A participat de altfel şi el, direct la lupta pentru titlul suprem. Dar aceasta se desfăşoară acum în cu totul alte condiţii, decât cele in care „negociau" meciurile Alehin şi Capablanca. Un alt spirit domneşte acum la tabela la care se întrec campionul şi chalangerul său. „De aceasta m-ara convins la meciul Romnic — Bronsteiin din 1951, i pe care l-am arbitrat“. — Dar despre meciul Boivinic — Smîslov care bate la uşă, ce ne puteţi spune ? întrebăm noi. — începe la 16 martie — răspunde Stahlberg care probabil nu vrea să rişte un pronostic. In memoria sa prodigioasă ca a oricărui mare şahist, îşi găsesc loc insă şi alte cifre decit noutăţile partidelor. Stahlberg ne-a surprins cu cunoştinţe vaste şi totodată exacte în... atletism. El cunoaşte nu numai recordurile celebrului său compatriot Gunder Haegg, dar şi o serie de amănunte pe care le ştiu de obicei numai specialiştii. „Nu vă miraţi ! La „Stockholms Tidningen" şi „Aftonbladet“ unde am rubrici permanente de şah, scriu cîteodată şi despre alte sporturi. De altfel, la noi în Suedia, toţi am fost surpoliteuri entuziaşti al lui Haegg. Ed, ca şi foştii lui adversari Anderson, Străind şi Eriksom, sunt consideraţi eroi naţionali... Astăzi, însă nu mai avem alergătorii de altă dată ! Singur Karlisson, cu 3:44,2 pe 1.500 metri, ar purtea îi un urmaş demn a lui Haegg şi ceilalţi. Rezultatele din ce în ce mai bune ale atleţilor din răsăritul Europei, mă fac să cred însă că de aici se va ridica îmnviligă temul" recordurilor lui Haegg. Ele nu mai au mult de trăit". In general Stahlberg ne-a surprins prin cunoştinţele temeinice pe care le are despre atletismul ţărilor din răsăritul Europei şi în special despre performanţele atleţilor maghiari . Stahlberg are aceeaşi părere bună şi despre şahiştii maghiari. Partida pierdută vineri la Klüger i-a întărit această convingere... ION F. BACI»V HIEADU . Marele maestru internaţional G. Stahlberg (Suedia), în timpul partidei din prima rundă. mmm ti fur a spect din timpul partidei R. Nejmetdinov (U.R.S.S.) — Al. Filip (R. Cehoslovacă). Campionatul divizionar de scrima. Ultima etapă din turul campionatului divizionar de scrimă a avut loc duminică. In singura întâlnire din Bucureşti, Spartac Finanţe Bănci a întrecut Progresul Arta Bucureşti, atît la floreta fete, cît şi la sabie şi floretă bărbaţi. La floretă fete, Spartac a învins cu 13-3 prin asalturile câştigate de Dobrin (4), Taifis (4), Tărangoiu (3) şi Turtureanu (2). Pentru Progresul, cele trei puncte au fost realizate de Grib (2) şi Şeitan (1). La floretă bărbaţi, întîlnirea s-a terminat cu 11-5 pentru Spartac Finanţe Bănci. In echipa Progresului, Neculce, după ce obţinuse două victorii, a fost înlocuit cu Nicolau. Asalturile au fost cîştigate de C. Marinescu (4), N. Marinescu (3), Abiatei (3) şi Coman (1) pentru Spartac şi Neculce (2), Stelian (2) şi Niculescu (1) pentru Progresul Arta. La sabie, întrecerea a fost echilibrată, Spartac reuşind să cîştigee doar cu 9-7. In acest meci s-a re-* marcat Stellan (Progresul), care a învins în toate cele patru asalturi susţinute. Pentru Spartac punctele au fost obţinute de Relmuş (3), Burlacu (2), C. Marinescu (2) şi Man (2), iar pentru Progresul de Stelian (4) şi Nicolau (3). La Cluj s-a desfăşurat întîlnirea dintre Progresul Poligrafie Cluj şi Dinamo Oradea. La floretă bărbaţi meciul s-a terminat la egalitate S 8—8. întîlnirea de sabie a fost îmtreruptă la scorul de 4—0 în favoarea echipei Progresul Poligrafie. ’ In cadrul diviziei B a campionatului republican, Flamura Roşie Timişoara a întrecut duminică la Timişoara Progresul Oradea în toatecele trei meciuri susţinute. Astfel, la floretă fete Flamura Roşie acîştigat cu 10-6, la floretă bărbaţii cu 12-4, iar la sabie cu 11-5. Din regulamentele competiţiilor de hand pe anul 1954 Campionatul republican de handbal masculin şi feminin se va des- ‘făşura anul acesta sistem turneu tur-retur, în cste o singură serie cu 14 echipe la băieţi şi 10 echipe la fete. Pentru desemnarea celei de a 14-a echipe participantă la campiortatul masculin, se vor desfăşura la Bucureşti, în zilele de 7 şi 11 martie, două jocuri între echipele Metalul Reşiţa şi Flacăra Ploeşti. Campionatul feminin şi masculin de calificare se va disputa în patru etape : raională, regională, inter-regiuni şi finală. Etapa raională se va desfăşura între 21 martie — 11 iulie în toate raioanele, în organizarea comitetelor raionale C. F. S. (prin comisiile de handbal respective). Această etapă se va desfăşura sistem turneu tur-retur, numărul zilelor de joc fiind în funcţie de numărul echipelor participante. In cazul cînd numărul echipelor participante este mai mare de 6, vor fi formate serii. Echipele cîștigătoare ale seriilor vor juca între ele jocuri eliminatorii pentru desemnarea echipei campioane de raion. In cazul cînd într-um raion sînt mai puţin de trei echipe înscrise, nu se va organiza etapa raională ci echipeie respective vor fi repartizate de către comitetul regional C. F. S., respectiv la unul din națioanele apropiate care organizează etapa raională. Etapa regională se va desfășura între 18 și 25 iulie în fiecare regiune, în organizarea comitetelor regionale C. F. S. (prin comisiile de handbal respective). Etapa ser va disputa sistem turneu numai tur sau eliminatoriu, în funcţie de numărul echipelor campioane de raion participante. Turneul va avea loc într-un oraş desemnat de comitetul regional respectiv. Pentru etapa inter-regiuni se vor califica din fiecare regiune primele două echipe clasate, atît la băieţi, cît şi la fete. In regiunile Hunedoara (numai băieţi), Galaţi, Iaşi, Bacău, Constanţa, Arad, Cluj, Ploeşti, Timişoara, Regiunea Autonomă Maghiară, regiunea Stalin, şi în oraşul Bucureşti numărul echipelor fiind mare şi valoarea lor tehnică disproporţionată, va fi organizat atît la fete, cît şi la băieţi, uni campionat direct regional la care vor participa cele mai bune zece echipe din întreaga regiune, selecţionate în baza clasamentelor din campionatul pe 1953. Campionatele direct regionale se vor desfășura între 21 martie și 25 iulie după sistemul turnei turretur, într-o singură serie, în organizarea comisiilor regionale dehandbal. Restul echipelor din acesteregiuni vor participa la etapa raională care va fi organizată te fi»oare raion între 21 martie — 10 octombrie, după sistemul turneu -tir— retur. Numărul echipelor partiei— pante va fi de 3—10. In căzu! cînd numărul lor este prea mare vor fi formate serii. Comisiile regionale care orraicizează campionate direct recit-a® au obligația de a anunța comisia centrală asupra molului cum sunt organizate aceste campionnte. CONCURSUL ATLETIC DE SALĂ DE LA FLOREASCA) In organizarea comisiei orăşeneşti de atletism a avut loc duminică dimineaţă în sala Floreasca II, al doilea concurs atletic de sală din acest an. Iată câteva din rezultate: BĂRBAŢI : 30 m. plat finală — Lothar Marks (Dinamo) 4,1 sec.; Ştefan Prisipeanu (Dinamo) 4,2 sec.; Ion Wiesemayer (Dinamo) 4,2 sec. ; triplusalt fără elan — Aurel Riaica (C. C. A.) 9,28 m. ; Lothar Marks 9,02 m. ; Melodie Trendafilov (Dinamo) 8,86 m. ; greutate — Mihai Raica (Dinamo) 13,88 m. ; Aurel Raica 13,62 m. ; Dumitru Zamfir (Dinamo) 12,56 m. ; 35 m. garduri — Gheorghe Steriade (Recolta) 5,4 sec. ; Gheorghe Stânei (Locomotiva) 5,4 sec.; Ion Steriade (Recolta) 5,6 sec. ; Itiţia Bardaş (Locomotiva) 4,4 ser. | Elena Vrobete (C. C. A.) 4.7 sec. ; Paula Bucur (Spartac) 4,8 sec. 1 lungime fără elan — Letţia Bardişi 2,35 m. ; Marin Steriade (Recolta)12,29 m. ; Elena Streza (Locomo-3 tiva) 2,21 m. ; greutate — Melaniai Velicu (Spartac) 11,08 m. ; Lici Manoim (Ştiinţa) 9,98 m. ; Alexan-Adna Tănase (Progresul) 9,34 m. ii 35 m. garduri — Elena Streza 6,31 sec. ; Maria Buzdugan (Metalul) 7,2 sec. ; Maria Steriade 7,3 sec. 1 Tot duminică a avut loc și pr-' mul cros de verificare în impreju-rimite sălii Floreasca. La capătul a, trei kilometri, victoria a revenit lui* Dumitru Bîrdău (Dinamo). SPORTUL POPULAR !