Sportul Popular, septembrie 1959 (Anul 14, nr. 3469-3486)

1959-09-01 / nr. 3469

Discutînd despre activitatea sportivă de mase din Capitală O dată încheiate întrecerile celei de a II-a ediţii a Spartachiadeide vară a tineretului, accentul in activitatea sortivă de mase cede acum pe diferitele competiţii organizate de către asociaţiile sportive. Aceasta, ca atit mai mult, cu ci lunile de toamnă sunt prielnice pentru desfăşurarea unei largi activităţi de mase. Astfel, in această perioadă se pot organiza cu succes campionate de casă la fotbal, volei, şah, tenis de masă sau alte sporturi, precum şi întreceri de cros, la care să fie mobilizaţi cu mai mulţi oameni ai muncii. .-1 semenea competiţii, organizate la nivelul asociaţiilor sportive, sunt principalul mijloc de atragere a tineretului in practicarea sportului. Iată clar că problema activităţii sportive de mase trebuie privită cu toată seriozitatea de consiliile asociaţiilor sportive. Dorind să cunoaştem care sunt principalele preocupări in această direcţie ale asociaţiilor sportive din Bucureşti am vizitat citeva din consiliile raionale U.C.F.S. Printre cei solicitaţi să ne răspundă la întrebările in legătură cu activitatea sportivă de mase au fost şi preşedinţii acestor consilii raionale, care ne-au vorbit, in primul rînd, despre felul in care se ocupă de dezvoltarea activităţii de mase asociaţiile sportive şi, in al doilea rînd, despre modul in care consiliile raionale contribuie la lărgirea bazei de mase a activității sportive. In materialele cuprinse in ■această pagină veți găsi amănunte, date, cifre și scurte comentarii legate de această importantă problemă. CM mai iiintă grijă pentru întreţinerea şi amenajarea bazelor sportive Cu este de plăcut să păşeşti pe un teren de fotbal al cărui gazon este tine întreţinut sau pe un teren de volei a cărui zgura, proaspăt udată, scoate şi mai mult în relief albul liniilor de marcaj. Iată de ce grija pentru un aspect cît mai plăcut al terenurilor de sport, pentru permanenta lor întreţinere şi amenajare constituie preocuparea de căpetenie a multor asociaţii sportive din Capitală. Dacă vei merge — spre exemplu — pe bazele sportive ale asociaţiei Veslitorul vei rămîne încîntat de frumosul aspect al celor două terenuri de fotbal şi de volei şi al terenului de tenis de cimp, pe care zilnic se antrenează şi concurează în cadrul campionatelor de casă muncitorii şi ceilalţi salariaţi ai fabricii. Tot astfel, dacă vei merge pe bazele asociaţiilor I.C.A.R., Confecţia sau I.S.B., vei vedea terenurile de volei, fotbal, arenele de popice, bine întreţinute, avînd un aspect cît se poate de îngrijit. Şirul bazelor sportive bine întreţinute din raioanele Capitalei poate continua încă. Considerăm însă, că mai important este să semnalăm o serie de neglijenţe in această direcţie, care duc la deteriorarea terenurilor. Proasta gospodărire a unor baze sportive lipseşte pe mulţi salariaţi doritori de a face sport de posibilitatea practicării disciplinelor favorite sau le oferă condiţii nefavorabile. Aşa se petrec lucrurile la asociaţia sportivă Monotehnica, unde terenul de volei a fost transformat in depozit de materiale, iar mesele de tenis au fost date afară din club. Un alt caz este cel al terenului din str. Veseliei, al asociaţiei sportive de la fabrica de ulei ,.minion Sîrbu“. Baza sportivă din strada Veseliei constituie un exemplu de neglijenţă. Fireşte, principala vină pentru această situaţie o au consiliile asociaţii top sportive respective care nici măcarr acum, în pragul sezonului de toamnă, nu s-au îngrijit ca bazele sportive la care răspund să fie reparate, reame najate şi utilate cu toate cele necesare. Pe de altă parte, nici consiliile U.C.F.S. din raioanele Gh. Gheorghhi- Dej şi Nicolae Bălcescu nu s au preot capat îndeaproape de starea tuturor ba-’ zilor sportive ale asociaţiilor sportie do a căror activitate răspund. Starea terenurilor amintite mai sus, ca și a altora, de asemenea neîngrijite, dovedeşte ca munca de control şi îndrumare nu a fost efectuată cu toată stăruinţa, ajungîndu-se la delăsări care dăunează bunului mers al activităţii sportiva de mase din aceste raioane. Situaţia poate fi îndreptată însă. Pentru a-aceasta, se cere mai multă exigenţă din partea consiliilor raionale U.C.F.S., care au datoria de a controla permanent modul în care asociaţiile sportive se îngrijesc de buna gospodărire a terenurilor. Apropierea sezonului de toamnă — cînd se pot organiza numeroase competiţii sportive de mase —trebuie să constituia un imbold in activitatea consiliilor raionale U.C.F.S. şi a consiliilor asociaţiilor sportive,care au datoria de a face tot posibilul centru ca salariaţii fabricilor şi instituţiilor să aibă la dispoziţie baze strlive bine întreţinute şi frumos amenajate , O rodnică activitate şi „secretul“ ei... ! O discuţie cu Iov. Puiu Anghel, avînd ca temă activitatea competiţională de mase, nu-l poate surprinde niciodată nepregătit pe preşedintele U.C.F.S. din raionul Tudor Vladimirescu. La curent cu toate problemele, el este gata să-ţi relateze aspecte interesante de la diferitele întreceri, să-şi furnizeze clasamentele la timp, înşirate, de altfel, sub formă de grafice şi pe cei patru pereţi ai biroului în care lucrează. La campionatul raional de volei participă 20 de echipe masculine şi 17 feminine, la tenis de masă, din cauza numărului mare de echipe, s-au alcătuit şapte serii a cite opt echipe fiecare, la întrecerea băieţilor şi două serii la competiţia rezervată fetelor. Un număr de 54 de fumaţii îşi dispută întinetatea în campionatul de şah. In raionul T. Vladimirescu sunt angrenate într-o activitate organizata 209 echipe compuse din peste 3000 sportivi. Și încă nu este totul... Mai avem, ne spune Iov. P. Anghel, și sporturile individuale. Atletismul, de pildă, adună fie stadion la fiecare etapă a campionatului raional, între 100—120 sportivi. S-au consumat pină in prezent cele cinci etape din cadrul turului, iar la 7 septembrie va începe returul. In afară de aceste campionate, care asigură sportivilor noştri o continuitate în întreceri şi deci şi in pregătire, calendarul nostru oficial mai prevede o serie întreagă de concursuri organizate in cinstea diferitelor sărbători dragi poporului nostru. Şi astfel, dacă privim calendarul nostru competiţional din ultimul trimestru, vom vedea că el este deosebit de bogat in intreceri. La popice,de pildă, vom organiza un concurs dotat cu „Cupa 7 Noiembrie". Vor participa echipe mixte (4+2). La gimnastică „Cupa 30 Decembrie" este o competiţie deja intrată în tradiţie. Ediţia actuală o vom organiza in patru etepe. Tot in cinstea zilei de 30 Decembrie mai sunt prevăzute competiţii la volei şi la tenis de masă (pe echipe şi individual). Am notat, apoi, asociaţiile sportive fruntaşe în activitatea competiţională, Iată-te: Voinţa Coop, Higiena, Avîntul-Construcţii, Timpuri Noi, Recolta M.A.S., ca şi pe acelea cu activitate slabă care nu-şi respectăangajamentul de a activa la cel puţin trei ramuri sportive. Ele sunt Finanţe, Intic,vinderea de proiectări construcţii hidrotehnice, Inii, Motorul etc. Secretul succeselor noastre, ne-a spus preşedintele raionului, trebuie să-l căutăm in activitatea neobosită a activului voluntar, in munca organizată şi colecivă care se duce de diferitele comisii raionale pe ramuri de sport. SPORTUL POPULAR i£ug. a 2-a (fr. 3409 Cu o echipă sau două... nu se poate face activitate sportivă de mase! ! Există asociaţii sportive care au cîte o echipă sau două, participante la diferite campionate raionale şi care se consideră mulţumite cu această „activitate“. Cît priveşte preocuparea pentru lărgirea bazei de mase a activităţii sportive, prin organizarea unor întreceri care să mobilizeze cît mai mulţi oameni ai muncii pe terenul de sport, ea este lăsată pe pianul al doilea. Discutînd despre activitatea compe■fiţionaiă de mase din raionul 1 Mai cu tov. Ile Neneiu, preşedintele consiliului raional U.C.F.S., am aflat că în cadrul acestui raion sunt o serie de asociaţii care se mulţumesc doar să se ocupe de activitatea cîtorva echipe. Iată, spre exemplu, asociaţia sportivă Aeronautica (preşedinte Ion Tânăsescu) în cadrul căreia s-ar putea desfăşura o frumoasă activitate competiţională de mase, dar care este, totuşi, codaşă pe raion în această privinţă. Aceasta cu toate că nu de mult, cu ocazia organizării unui campionat de casă la fotbal, s-a putut constata că muncitorii, tehnicienii şi funcţionarii întreprinderii doresc să facă sport. Acelaşi lucru se poate spune şi despre asociaţia sportivă „Cauciucul Quadrat“ (preşedinte ,Anicolee Costache). Consiliul asociaţiei se indţumeşte că are o echipă de fettel şi două de volei participante la camionatele raionale, neglijînd cu totul activitatea sportivă de mase. Cu ait mai gravă este poziţia pe care se situează consiliul acestei asociaţii, cu cît ea posedă şi o bază sportivă, afla- tă în imediata apropiere a fabricii, o bază sportivă pe care se poate desfăşura o intensă activitate sportivă de mase. Toate aceste lucruri dovedesc că, din păcate, sînt încă unele consilii ale asociaţilor sportive care mulţumindu-se cu activitatea competiţională a cîtorva echipe neglijează să se mai ocupe de problema activităţii sportive de mase. Oare nu o susţinută activitate competiţională de mase constituie garanţia sigură a succesului în sportul de performanţă ? Atunci ce părere au despre felul în care muncesc şi se pregătesc pentru sezonul de toamnă consiliile asociaţiilor despre care a fost vorba mai sus . — Ziceai că faceţi sport de mase 21... _!— Păi nu vezi ciţi sini in jurul lor ?... (Desen de D. Petrică) OR ACTIVIST SPORTIV FRUNTAŞ! Tov. Ioan Gheorghe, secretarul asociaţiei sportive Locomotiva Griviţa Roşie, este un vechi activist al mişcării noastre de cultură fizică şi sport. Cunoştinţele căpătate, experienţa acumulată i-au fost de un real ajutor în munca pe care o desfăşoară de la 1 ianuarie 1958 în cadrul Consiliului asociaţiei sportive Locomotiva Griviţa Roşie. Dar să lăsăm mai bine faptele să vorbească. La sfîrşitul anului 1957, numărul membrilor înscrişi în U.C.F.S. nu depăşea cifra de 1000. De la 1 ianuarie 1958, de cînd a fost ales secretar al asociaţiei sportive Locomotiva Griviţa Roşie, şi pînă în prezent, numărul lor a crescut pînă la 2384. Toţi sunt membri activi, înregistraţi pe secţii, cu cotizaţia la zi. De asemenea, tov. loan Gheorghe se pricepe de minune să coordoneze activitatea sportivă de mase a tovarăşilor din cadrul Complexului cu activitatea sportivă de performanță. In raionul Lenin... De-abia se încheiaseră întrecerile etapei pe asociaţii din cadrul Spartachiadei de vară a tineretului şi salariaţii întreprinderilor K.C.R., Vestitorul, I.C.A.R., Mao Tzeduti ş.a. din raionul V. I. Lenin se şi achitaseră în alte competiţii organizate de consiliile asociaţiilor respective. Disputele de fotbal, volei, tenis de masă, nataţie, tenis de cîmp, întrecerile de atletism au angrenat mii şi mii de oameni ai muncii într-o activitate sportivă deosebit de plăcută. Atat mult chiar, datorită sprijinului acordat de consiliul raional U.C.F.S., majoritatea asociaţiilor sportive din raion iau încă de pe acum măsuri pentru a-şi asigura în sezonul de toamnă o activitate intensă. Consiliul raional U.C.F.S. a prevăzut organizarea concursurilor de casă in toate asociaţiile sportive din raion, precum şi disputarea unor competiţii pe plan raional. Printre măsurile prevăzute este şi aceea a introducerii sportului cu hailere în întreprinderile şi instituţiile din raion. Fabrica LR.U.M. a confecţionat o pimă garnitură de greutăţi care vor fi puse la dispoziţia doritorilor de a practica acest sport. Nu toate asociaţiile sportive din raion dovedesc însă o preocupare puntrî asigurarea unei continuităţi în activitatea sportivă a salariaţilor. Atat sunt unele consilii care considera că o dam încheiate Întrecerile Spartachiadei da vară, activitatea sportivă trebuie... intreruptă pînă la începerea Sfartaciadei de iarnă a tineretului. I.a Fraga, Steagul roşu, Tricotajul roşu şi în alte asociaţii sportive din r.Vonnic V.I. Lenin, odată cu terminarea dsputelor din cadrul etapei pe asceiaţii a Spartachiadei de vară, nu s-a mai făcut nimic. A mai mult chiar, nici măcar acum în preajma lunilor de toamnă, consiliile asociatălor respectve nu au luat nici o măsură pentru reluarea activităţii sportive, deşi bezele sportive existente permit organizarea unei activităţi temeinice. Fără îndoială că aci este vorba de unele iazuri de comoditate şi delăsare, care trebuie lichidate cit mai grabnic. Iar pentru aceasta se cere nu numai apudul consiliilor asociaţiilor, ci şi imboldul consiliului raional L.CF.S. V.I. Lenin, care trebuie să urmărească îndeaproape în ce măsură se ocupă consiliile asociaţiilor de continuitatea actvitaţii sportive a salariaţilor. CONCLUZII Am vizitat în raidul nostru anchetă cea mai mare parte a consiliilor raionale U.C.F.S. din Capitală. Ce am constatat ? După cum se vede, în general, există la majoritatea asociaţiilor sportive bucureştene o preocupare pentru lărgirea caracterului de mase al activităţii sportive. Organizarea a numeroase campionate de casă, găsirea unor forme noi pentru atragerea oamenilor muncii pe terenul de sport, grija pentru buna întreţinere a bazelor sportive sunt lucruri care dovedesc că s-au făcut progrese mari în direcţia dezvoltării activităţii sportive de mase din Capitala. Din păcate mai există însă şi asociaţii sportive în cadrul cărora activitatea de mase nu este la înălţimea cuvenită. Fie că este vorba de o delăsare în muncă sau de neglijarea acestei importante probleme, fie că se acordă mai multă atenţie activităţii competiţionale de performanţă, cert este însă că mai sunt asociaţii sportive care nu au făcut nimic sau au făcat prea puţin pentru atragerea maselor de oameni ai muncii în practicarea sportului. Considerăm ca o principală sarcină a consiliilor raionale U.C.F.S. ca ele să-şi îndrepte în mod special atenţia spre remedierea acestei situaţii. Printr-o muncă de întrumnare şi control mai eficace, prin generalizarea exemplelor pozitive, prin acordarea unui sprijin serios, iată cum se poate contribui eficient la remedierea lipsurilor. In special, înlesnirea folosirii bazelor sportive pentru activitatea sportivă de mase este un mijloc foarte bun pentru înviorarea muncii asociaţiilor care nu au terenuri sau baze sportive. Toate aceste acţiuni trebuie însă întreprinse cît mai urgent. Numai în acest fel lunile de toamnă pot fi folosite din plin pentru desfășurarea unei largi activități de mase în asociu.***' sportive din Capitala.