Sportul Popular, decembrie 1959 (Anul 14, nr. 3522-3539)

1959-12-01 / nr. 3522

Să informăm la timp si exact organele noastre sportive superioare! 9 O importantă trăsătură, caracter fi ristică activistului de tip nou, este fi aceea a legăturii sale trainice cu rea- 5 litatea, este cunoașterea perfectă a ifi tuturor problemelor din domeniul fi în care activează. Supunînd cu cu- I raj criticii toate aspectele muncii sale, el găseşte forţa necesară lichin dării lipsurilor, drumul spre noi şi 5 importante succese. Activiştii spor-6 tivi din ţara noastră — avînd sprin jinul larg al maselor de sportivi — 5 contribuie prin ntunca lor, sub îndrumarea organizaţiilor de partid, la dezvoltarea continuă a mişcării 5 sportive. Prin poziţia lor fermă şi j fi cinstită faţă de lipsurile care mai fi dăinuie în unele sectoare de activi- 5 tate, prin lupta pe care o duc pen- tru lichidarea oricăror lipsuri şi prin :4 promovarea celor mai bune metode de muncă ei ajută la consolidarea continuă a mişcării sportive. "I Una din principalele sarcini ale unui activist sportiv este aceea de a informa la timp şi corect organele superioare despre ritmul şi mijloa-cele de îndeplinire a sarcinilor încre-7 dinţate. Numai în acest fel, organele ifi superioare, avînd la îndemînă date 4 reale şi cunoscînd în amănunţime 7 toate detaliile, pot trage cele mai juste concluzii şi îşi pot planifica ,5 în aşa fel activitatea incit ajutorul 8 lor să se îndrepte cu precădere spre ft sectoarele în care realizările nu coif respund obiectivelor fixate. Analizînd, nu de mult, felul în care muncesc consiliile raionale 7 U.C.F.S., din regiunea București, I consiliul regional a constatat că pe lîngă o serie de exemple pozitive) I cum este cazul consiliilor raionale/ I Turnu Măgurele, Urziceni, Roşiorii, 5 de Vede, Răcari, Vidra, Snagov şi)/ altele, există şi cazuri, izolate, în/ I care activiştii unor asemenea con- silii, în dorinţa de a-şi ascunde) 8 greşelile, lipsa de activitate sau me-/ 5fi tode neprincipiale pe care le folo-C 5 resc în murcă, au raportat situaţii) f eronate privind creşterea numărului; I de membri ai U.C.F.S. şi stringe-r - rea cotizaţiilor. Muncind sectar,* Ș birocratic unii activişti ai consilii ) S lor raionale U.C.F.S. din regiunea Ş Bucureşti au înţeles să-şi ascundă) I lipsurile comunicînd consiliului re-( regional cifre umflate. Din astfel del 5 caz a fost găsit în raionul Lehliu) , unde preşedintele consiliului raio- 1 nal U.C.F.S., Benene Pişlocgă, a raportat cu bună ştiinţă date ero-j X nate privind activitatea de creştere,i a numărului membrilor U.C.F.S. şi fi fi a strîngerii cotizaţiilor. La 30 sep- 8 tembrie el a făcut cunoscut că în: A raionul Lehliu s-a înregistrat o creş-„ fi tere considerabilă a membrilor) 5 U.C.F.S. al căror număr a atins; 2 ciîra de 7.000 Se dădea« și exem-î 2 ple „pozitive". In comuna Ileana, există 235 de membri, în comuna Lehliu sat — 370, iar în comuna Răzvan — 380. La controlul efectuat pe teren de către organele consiliului regional s-a constatat că în comuna Ileana, de pildă, din cei 235 de membri U.C.F.S. raportaţi doar o parte se puteau numi cu adevărat membri ai U.C.F.S. Aceeaşi situaţie a fost găsită şi în comunele Lehliu sat şi Răzvan. In ceea ce priveşte încasarea cotizaţiilor sportive, lucrurile nu erau mult diferite. Consiliul raional U.C.F.S. Lehliu a eliberat timbre în valoare de 48.081 lei, ceea ce însemna, scriptic, că angajamentul a fost îndeplinit în proporţie de 80 la sută. In realitate însă a fost găsită o mare cantitate de timbre blocată la consiliile asociaţiilor sportive, care primiseră timbre în avans spre decontare şi care niu fuseseră date membrilor U.C.F.S. După cum se vede, situaţiile trimise de către consiliul raional U.C.F.S. Lehliu nu pot fi considerate ca simple... greşeli. Ne aflăm în faţa unei dezinformări menită să cocoloşească lipsuri manifestate în muncă de către activiştii acestui consiliu raional. Asemenea atitudini sunt străine activistului sportiv de tip nou. Consiliulregional U.C.F.S. trebuie să ia cele mai drastice măsuri împotriva unor asemenea abateri, care nu au ce căuta în mişcarea sportivă din ţara noastră ! EXEMPLUL STRUNGARULUI A. MARTĂU Pe tovarăşul A. Martău, strungar la secţia „sculăria nouă" din Combinatul Metalurgic Reşiţa, îl cunosc şi îl stimează toţi muncitorii şi tehnicienii. El este apreciat ca un harnic şi priceput muncitor, fiind deseori fruntaş în producţie şi dînd produse de calitate, care cer o înaltă calificare profesională. Tinerii şi vîrstnicii din Reşiţa îl cunosc şi ca un neobosit activist sportiv obştesc. El este membru al consiliului raional U.C.F.S. Reşiţa avînd ca sarcină îndrumarea comisiilor pe ramură de sport (fotbal şi box). A Martău a reuşit ca la locul său de muncă să atragă în practicarea diferitelor discipline sportive zeci de tineri muncitori care astăzi activează în cadrul asociaţiei sport. Metalul sau al Clubului sportiv muncitoresc din localitate. Modest, hotărît şi bine pregătit, tev. A. Martău este de fiecare dată în primele rînduri ale acelora care iau atitudine curajoasă şi deschisă faţă de lipsurile ce se ivesc în activitatea asociaţiei sportive. Muncitorul şi activistul sportiv A. Martău este un adevărat exemplu de conştiinciozitate şi hărnicie atît în producţie cît şi la activitatea sportivă. In fotografie, strungarul A. Martău lucrînd cu atenţie la un strung universal, unde rectifică un valţ pentru palete de turbină cu o putere de 4.500 kw. Fototext: T. Roibu O acţiune încheiată cu succes în regiunea Cluj: instruirea activiştilor obşteşti Una din principalele preocupări ale consiliului regional U.C.F.S. Cluj a constituit-o instruirea cadrelor de ac- tivişti obşteşti, a căror muncă este un element determinant pe drumul dezvoltării şi întăririi activităţii sportive din această regiune. Folosind experienţa anului trecut, consiliul regional U.C.F.S. Cluj a păstrat ca principală formă de înşiruire a cadrelor de activişti obşteşti organizarea unor cursuri de instruire cu preşedinţii sau secretarii consiliilor asociaţiilor sportive. In general, aceste cursuri au durat 4 sau 5 zile şi cu ajutorul lor au fost instruiţi un număr de 430 de activişti obşteşti din 350 de asociaţii sportive. Este de menţionat faptul că aproape 70 la sută din participanţii la aceste cursuri au fost tineri activişti din mediul sătesc. Pentru buna reuşita a acestei acţiuni, în fiecare raion unde au avut loc cursuri de instruire a activiştilor obşteşti, au fost formate colective de lectori, în cadrul cărora au fost cuprinşi cei mai buni profesori de educaţie fizică, antrenori şi arbitri. Organizaţiile locale de partid şi de U.T.M. au sprijinit această frumoasă iniţiativă. Dintre consiliile raionale U.C.F.S. din regiunea Cluj care au obţinut rezultate pozitive în această acţiune vom menţiona pe acelea din Gherla, Dej, Cluj, Zalău, Huedin şi Năsăud, unde datorită pregătirii cu minuţiozitate a cursurilor şi a muncii desfăşurate în timpul organizării lor, se poate spune că ele şi-au atins pe deplin scopul. Acest lucru se vede şi din faptul că mulţi dintre participanţii la aceste cursuri, o dată reîntorşi la locurile lor de muncă, au realizat în scurt timp o serie de succese importante. Astfel, tînărul Ioan Vlaicu din comuna Romînași, raionul Zalău, a angrenat tineretul din sat la construirea prin muncă voluntară a unei baze sportive simple, care a fost amenajată în cîteva zile. De asemenea, tînărul activist sportiv Ioan Goia, din satul Bozna, raionul Zalău, a mobilizat la faza raională a „Cupei Agriculturii“ 30 de tineri sportivi, care au luat parte ai succes la competiţiile de fotbal, volei şi atletism. ALEXANDRU MOMETE corespondent Muncă entuziastă, preocupare permanentă şi competenţă (Urmare din pag. 1)i de masă, schi etc), la excursiile iniţiate de asociaţia sportivă „Poiana" (Valea Neagră, Doftana, Bran, Sinaia Valea Timişului, Pîrîul Rece, Poiana Narciselor, Bucureşti ş.a.), la taberele organizate la mare sau la munte. Din rîndul acestor numeroşi practicanţi ai sportului s-au ridicat şi se ridică continuu elemente de valoare care fac cinste uzinei. Reprezentativele asociaţiei sportive „Poiana“ obţin performanţe tot mai bune , echipa de fotbal activează în categoria B şi se află pe locul II la încheierea turului, handbaliştii îşi dispută cu succes întîietatea în campionatul regional, motociclistul I. Stoian a ocupat locul IV la campionatele republicane de viteză pe circuit, atleţii au participat la finalele de juniori de la Bucureşti, la crosul de la Sibiu etc., reprezentativele de tenis de masă au fost invitate la finalele campionatului republican ş.a.m.d. Iată deci că orientindu-se bine spre dezvoltarea continuă a sportului pe bază de mase, asociaţia sportivă „Poiana“ obţine şi rezultate de valoare în sportul de performanţă. Este un drum care duce sigur spre succese. O putem dcg bază materială Pentru menţinerea acestei ample activităţi se asigură membrilor U.C.F.S. condiţii materiale foarte bune. Asociaţia sportivă „Poiana“ are un stadion, de fapt un complex sportiv (teren de fotbal, pistă de atletism, teren de volei), alte două terenuri de volei, sală pentru şah, tenis de masă, îşi amenajează acum o jespicărie cu două piste. Echipamentul şi materialele sportive, în valoare de peste 150.000 lei, sunt bine întreţinute şi reînnoite ori de cite ori este nevoie. Strîngerea cotizaţiilor la nivelul activităţii sportive Este firesc ca, desfăşurînd o asemenea activitate membrii U.C.F.S. să-şi plătească regulat cotizaţiile, să dorească chiar să dea mai mult pentru dezvoltarea bazei materiale a asociaţiei. Cotizaţia medie pe membru U.C.F.S. este de 3,77 lei pe lună. Mai adăugăm că nici un membru U.C.F.S. nu este restanţier, că prin dorinţa sportivilor din asociaţie această medie va creşte simţitor pînă la sfirşitul anului. Iată, de pildă, ce ne-a declarat în această privinţă comunistul Vasile Chiţescu, mecanic la uzina „Poiana“. „Eu plăteam 1 leu cotizaţie pe lună. Am văzut însă că asociaţia face eforturi să ne asigure o activitate competiţională permanentă, că avem baze sportive frumoase şi echipament din cel mai bun şi mi-au zis că aportul meu este prea mic. Am hotărît atunci să dau 5 lei pe lună. Acum ni se amenajează o popicărie. Mie, îmi plac mult popicele şi acest lucru m-a stimulat. Voi mări din nou suma cu care cotizez. Este firesc, nu ?“ Tot astfel ne-au vorbit şi strungarul Vasile Vişan, economistul Nicolae Cristescu ş.a. Munca politică dusă cu membrii U.C.F.S., grija pe care asociaţia sportivă a dovedit-o faţă de dezvoltarea activităţii competiţionale au dat cele mai bune roade. La întrebarea pe care am pus-o cu privire la modul cum este organizată strîngerea cotizaţiilor pentru a se evita restanţele, am primit următorul răspuns de la preşedintele asociaţiei sportive, tov. Enache Palade: „Cei şapte organizatori sportivi din secţii au caiete de evidenţă a membrilor U.C.F.S. Astfel de evidenţă, centralizată, există şi la consiliul asociaţiei. In fiecare lună organizatorul sportiv stringe cotizaţiile şi dă pe loc timbrul — avem timbre ca fond de rulment de 6.500 lei, luate de la consiliul raional U.C.F.S. Cimpina — astfel că operaţiunea se simplifică cu mult. Insenmnul pe evidenţă, in momentul primirii cotizaţiei, organizatorul are în permanenţă situaţia exactă a încasărilor". O înlănţuire armonioasă Din cele relatate de noi se poate vedea că activitatea acestei asociaţii sportive fruntaşe cunoaşte o înlănţuire armonioasă a principalelor preocupări. Angrenarea permanentă a membrilor U.C.F.S. în activitatea competiţională şi oferirea celor mai bune condiţii de practicare a sportului duc la realizarea integrală a sumelor provenite din cotizaţii, acest lucru contribuie la dezvoltarea bazei materiale a asociaţiei, care are ca efect consolidarea asociaţiei şi deci posibilităţi mai mari de organizare a competiţiilor. Totul este realizat prin acţiuni simple şi eficace, care au la bază dragostea oamenilor muncii pentru dezvoltarea activităţii sportive şi munca entuziastă a membrilor consiliului asociaţiei sportive „Poiana". Munca entuziastă, preocuparea atentă şi competentă a consiliului asociației sportive „Poiana"-Ompina poate servi şi altor asociații sportive. Ştiri din raionul Moineşti • O dată cu încetarea activităţii competiţionale în aer liber, asociaţiile sportive din raion au trecut la o serie de pregătiri în vederea apropiatului sezon de iarnă. întreg materialul sportiv a fost verificat şi s-au făcut reparaţiile necesare , mai ales la echipamentul de schi. Din iniţiativa asociaţiilor sportive „înfrăţirea“ Ghimeş, „Forestierul“ Agăş şi „Petrolul“ Moineşti a început amenajarea a trei pîrtii de schi. Pînă la ora actuală au participat la lucrările de defrişare a pîrtiilor un număr de peste 300 tineri şi tinere, urmînd ca lucrările să fie grabnic terminate. « Pentru a-şi folosi in mod cit mai plăcut timpul lor liber tinerii şi tinerele din Lucăceşti au trecut la amenajarea unui patinoar în incinta ştrandului din localitate. De aseme- nea, elevii şcolii profesionale din Moineşti şi tinerii petrolişti de la rafinăria nr. 8 din Dărmăneşti işi amenajează cite un patinoar. • In ziua de 13 decembrie va avea loc un interesant concurs „Cine ştie cîştigă“ în cadrul serbării cultural sportive organizate de către comisia raională de fotbal în oraşul Moineşti. Concursul, la care vor participa jucătorii de fotbal din campionatul raional cît şi unii spectatori, va avea ca temă proiectul de statut U.C.F.S. şi regulamentul de fotbal. » Biroul consiliului raional al U.C.F.S. căutînd să stimuleze activitatea asociaţiilor sportive din raion a analizat munca depusă de acestea. In ultima perioadă s-au făcut deplasări la asociaţiile sportive „Aviniul" Scorţeni şi „Petrolistul“ Dărmăneşti care au primit cu acest prilej un serios ajutor in muncă. • Din iniţiativa consiliului raional U.C.F.S., sub conducerea organizaţiilor de partid au luat fiinţă brigăzile de muncă U.C.F.S. în asociaţiile sportive „Tractorul" Moineşti, (Intreprinderea Transport, Baze şi Ateliere) în asociaţia „Silvolemn“ Comăneşti (I.P.E.T. Comăneşti) şi în alte asociaţii. Este demn de remarcat faptul că aceste brigăzi sunt fruntaşe la locul de producţie, ele slujind ca exemplu demn de urmat pentru ceilalţi tineri. Un astfel de exemplu îl constituie brigada de muncă U.C.F.S. de la bateria de cazane (întreprinderea Transport, Baze şi Ateliere) condusă de Ioan Angliei. Prin muncă patriotică La Caransebeş se amenajează o frumoasă bază sportivă Stadionul din Caransebeş nu mai corespundea in ultima vreme cerinţelor- Terenul de fotbal se denivelase şi avea porţiuni unde se stringea uşor apa, iar pista de atletism era de asemenea necorespunzătoare- Pe de altă parte tribuna era cu tortul noincăpătoare. Toate aceste lucruri impuneau o reamenajare şi noi construcţii la această bază sportivă atit de necesară sportivilor din Caransebeş. Astăzi la Caransebeş pe acelaşi teren este un adevărat şantier de construcţii. Sub directa îndrumare a comitetului orăşenesc de partid vin aici zilnic zeci şi sute de tineri şi virstnici din mai toate întreprinderile şi instituţiile locale să presteze muncă patriotică. Pînă in prezent s-au efectuat peste 50.000 ore muncă patriotică. Noua tribună va avea o capacitate de circa 2000 locuri. Dintre întreprinderile şi şcolile care s-au evidenţiat în prestarea orelor de muncă patriotică reţinem in mod deosebit şcoala profesională lemn, I.R-I.L., fabrica de butoaie, Depoul CJFR. Suntem convinşi ca in vara anului viitor pe acest teren se vor putea desfăşura în cele mai bune condiţiuni antrenamentele şi întrecerile atleţilor, fotbaliştilor, handbaliştilor şi altor sportivi. In fotografie, un colţ din tribuna stadionului, care este in construcţie. S. R.