Sportul, septembrie 1971 (Anul 27, nr. 6802-6831)

1971-09-15 / nr. 6816

Pag. a 2-a Antrenorul emerit ŞTEFAN PETRESCU: „TOŢI SPORTIVI! TREBUIE SĂ MUNCEASCĂ Cine nu-l cunoaşte pe antrenorul e merit, Ştefan Petrescu, „nea Fănică*, cum îi spun toţi. Pensionat de cîţiva ani, după aproape o jumătate de secol de activitate în producţie şi l» sport, reputatul antrenor de haltere nu vrea să depună armele, îl găsim în fiecare dimineaţă la declaraţia de specialitate (aportul său la îndrumarea activităţii halterofile fiind substanţial), pentru ca de la ora 10 să-l întîlnim printre sportivi, în sala de antrenament a clubului Rapid. Ştefan Petrescu este omul care a cunoscut şi a trecut prin toate etapele de dezvoltare, deseori zbuciumate, ale mişcării sportive din România. Pentru el, sportul nu mai are de mult timp secrete. Este omul care a păşit pe stadion din copilărie, dar care a iubit cu aceeaşi pasiune şi munca. „Cînd lucram la Monitorul Oficial, ca tipograf, îşi aminteşte Ştefan Petrescu, de nenumărate ori intram în tură de noapte, iar dimineaţa jucam fotbal în categoria „onoare“. Nu ştiam ce înseamnă nazurile. Eram legat trup şi suflet de echipa mea, şi acest lucru încerc să-l insuflu acum tinerilor mei halterofili“. Lui Ştefan Petrescu nu-i plac vorbele de paradă, nu-i plac oamenii care n-au o ocupaţie precisă. Este, de altfel, ceea ce le-a spus elevilor săi de la Rapid, de cum au intrat în sala de antrenament. Ofensivă împotriva celor fără căpătîi, care încearcă prin practicarea sportului să se eschiveze de la muncă, s-a soldat cu succes. „Toţi tinerii, şi cînd afirm aceasta — e de părere antrenorul emerit — mă refer bineînţeles şi la sportivi, trebuie să muncească. Ei cer cam mult de la societate, dar uită că şi ei sunt datori faţă de colectivitate, faţă de cei care le-au creat excelente condiţii de pregătire, pe care eu, şi alţii ca mine, nici nu visam să le am în tinereţe“. In sala de haltere a Rapidului nu există astfel de „exemple“. Este şi meritul comunistului Ştefan Petrescu, antrenorul, pedagogul, omul cu inimă caldă, dar ferm şi intransigent. Ii vedem pe halterofilii rapidişti la antrenamente. Deocamdată sunt 12. Unii au revenit zilele trecute din concediu. Povestesc antrenorului cum şi-au petrecut vacanţa. Ştefan Petrescu i-a învăţat să nu aibă secrete faţă de el. Cu vorbă blîndă, cu o glumă, antrenamentele reîncep, şi pofta de lucru se vede pe chipul fiecăruia, deşi lucrul cu halterele nu-i o simplă joacă. Toţi vor să-şi recapete forţa de acum cîteva luni, pentru că toţi sunt componenţi ai lotului naţional de tineret, şi nu vor să renunţe la acest loc cîştigat cu trudă. Sunt muncitori ceferişti, elevi, studenţi, băieţi harnici şi cuviincioşi. îi privim la plecarea din sală şi remarcăm ţinuta lor vestimentară, tinerească şi decentă. „Iţi place ? — mă întreabă antrenorul. Acum cîtva timp veniseră la minte, să facă practică pedagogică, trei studenţi de la I.E.F.S. Purtau bărbi şi plete. Le-am spus: la mine veniţi raşi şi tunşi. Ce exemplu daţi elevilor voştri dacă vă văd aşa ?“ Nea Fănică ştie ce vrea. R. CALARASANU : IU PRAG DE TOAMNĂ, NOUTĂŢI... Baschetul nostru se află în plină activitate internaţională. Reprezentativa de seniori susţine meciuri care de care mai dificile in cadrul campionatului european, tânăra selecţionată feminină a luat parte la turneul de la Burgas şi va pleca, peste puţină vreme, la Budapesta pentru o altă întrecere, fetele de la Rapid participă la campionatul european feroviar, iar divizionara masculină A I.C.H.F. se află in Polonia, pentru o competiţie amicală. Toate aceste acţiuni nu impietează, insă, asupra activităţii interne, competiţională şi de pregătire, care se desfăşoară într-un ritm destul de viu, aşa cum se va vedea in rindurile de mai jos. Din Iaşi, corespondentul nostru Dumitru Diaconescu ne transmite că în localitate a avut loc un turneu internaţional, cu participarea formaţiilor de juniori Legia Varşovia, Şcoala sportivă Constanţa şi C.S.M. Iaşi. Primul loc a revenit baschetbaliştilor polonezi, învingători cu 92—66 asupra teamului ieşean şi cu 94—66 in faţa constănţenilor. Aceştia au ocupat locul secund, deoarece au cîştigat cu 65—63 partida cu C.S.M. La Oradea, sala Armatei a găzduit timp de trei zile „Cupa de toamnă“, întrecere la care au concurat şase echipe feminine. Junioarele Şcolii sportive din Satu Mare s-au dovedit cele mai valoroase, ele încheind disputele fără a fi cunoscut înfringerea : 89—36 cu Şc. sp. Mediaş, 66— 40 cu Metalul Salonta, 61—36 cu Crişul Oradea, 87—39 cu Şc. sp. Oradea şi 77—30 cu Liceul Salonta. Desigur, cu mult interes sunt aşteptate noutăţile de sezon. Şi, trebuie spus, acestea sunt numeroase şi importante. Vom începe cu evenimentele petrecute în sinul echipei Rapid, despre care am primit relaţii de la secretarul secţiei, apreciatul activist obştesc Gheorghe Buicliu. Afectata de clasarea pe locul trei în ediţia 1970—1971 a diviziei A (din 1958 feroviarele s-au clasat numai pe primele două locuri ale campionatului), conducerea tehnică a Rapidului a găsit că este cazul să se treacă la transformări radicale. Intenţia a fost facilitată prin înţelegerea unor jucătoare care şi-au adus, de-a lungul anilor, un aport considerabil la frumoasele succese ale echipei şi au înţeles acum că pot lăsa locul tinerelor elemente. Este vorba de maestra emerită a sportului Eva Ferencz şi maestrele sportului Elena Ivanovici, Irina Vasilescu şi Ileana Chiraleu, pe care nu le vom mai vedea din această toamnă în formaţia din Giuleşti. Din lotul vechi vor mai activa Anca Racoviţă şi Dorina Suliman, valoroase şi experimentate, capabile să contribuie la ridicarea noilor venite. Celor două li se adaugă Gabriela Nicolla, Luiza Tal şi Ştefania Basarabia, promovate de cîţiva ani din pepiniera giuleşteană, Elena Niculae şi Marta Böhm. Noul în lotul rapidist provine din producţia antrenorilor de junioare, care le-au pregătit pe Rodica Goian şi Mioara Găescu pentru divizia A, precum şi din transferarea a trei talentate junioare : Doina Prăzaru (Şcoala sportivă Craiova), Doina Buga şi Maria Roşianu (Liceul nr. 35 Bucureşti). Deci, o infuzie puternică de tinereţe care, suntem convinşi, se va face simţită în evoluţia viitoare a teamului pregătit de antrenorul emerit Sigismund Ferencz. Veşti interesante am aflat şi de la I.E.F.S., medaliata cu argint a ultimului campionat naţional. In formaţia prof. Ioan Nicolau o vom vedea, din toamnă, pe talentata sătmăreancă Viorica Balai, acum studentă la I.E.F.S., alături de componentele mai vechi ale echipei şi anume Eugenia Sabu, Ana Deak, Cornelia Petrie, Ana Popov, Angelica Tita, Clara Szabó, Doina Iftimie, Marta Barabas şi Carmelita Amza. Absentează din vechiul lot Georgeta Schreiber şi Ana Novac, acum absolvente şi transferate (Schreiber a şi evoluat la Politehnica Bucureşti). Dumitru STANCULESCU DEBUT CU ABSENŢE ÎN DIVIZIA B Debutul ediţiei 1971—1972 a diviziei B a fost marcat de cîteva nedorite retrageri de ultim moment. Echipele Steagul roşu Braşov (una dintre cele mai vechi divizionare), Politehnica Braşov şi Record Cluj (la fete) nu vor mai evolua în activitatea competiţională, din motive financiare. Speram că abandonurile se vor opri aici. Rezultate : MASCULIN : Sănătatea Satu Mare — Sănătatea Aiud 76—57 (13—14), Voinţa Zalău — Voinţa Tg. Mureş 64—40 (29—13), Crişul Oradea — Politehnica Braşov 48—72 (18—35), Olimpia Sibiu — Utilajul Timişoara 55—39 (21—23), ştiinţa Petroşani — Universitatea Craiova 31—42 (20—22), Constructorul Arad — Ştiinţa Mediaş 77—82 (39—55), Farul Constanţa — Rapid C.F.R. Galaţi 71—56 (28—28), C.S.M. Iaşi — Politehnica Iaşi 64—84 (23—45), Comerţul Târgovişte — P.T.T. Bucureşti 41—68 (12—36), Universitatea Bucureşti — Voinţa Ploieşti 73—65, Progresul Bucureşti — Academia Militară 63—78 ; FEMININ : Rapid Deva — Ştiinţa Sf. Gheorghe 54—39 (31—16), Voinţa Oradea — Crişul II Oradea 41—61 (26—25), Constructorul Arad — Universitatea Craiova 37—44 (14—22), Metalul Salonta — Medicina Timişoara 69—50 (40—13), Universitatea II Iaşi — Confecţia Dorohoi 60—32 (27—12), Sănătatea Ploieşti — Voinţa Constanţa 69—36 (33—16), Progresul Bucureşti — Olimpia Bucureşti 55—54, Voinţa Bucureşti — Universitatea Bucureşti 78—31, Arhitectura — Medicina Bucureşti 62—38. (Rezultatele au fost transmise de corespondenţii D. Diaconescu, I. Ionescu, S. Bâloi, M. Bonţoiu, I. Ghişa, FI. Albu, M. Avanu, Gh. Nicolăiţă, A. Verba, L Simion, M. Radu şi L. Brukner). JURUL CLUJULUI" - UN SUCCES AL SPORTULUI NOSTRU CU PEDALE încheiat duminică, „Turul Clujului“, competiţie ciclistă pe etape ajunsă la a 8-a ediţie, a constituit un veritabil succes al sportului nostru cu pedale. Excelent organizat de C.J E.F.S. Cluj, el a fost servit de un traseu de o deosebită frumuseţe (dar, în acelaşi timp, deosebit de dificil) şi de apriga dorinţă a rutierilor de a se impune în această întrecere de sfîrşit de sezon. Clujul, ospitalierul oraş de pe malurile Someşului, s-a dovedit o gazdă admirabilă şi pentru ciclism. Cu sprijinul larg şi eficient al organelor miliţiei a putut fi programat un itinerar bun pentru întrecerile de fond şi un excelent circuit în centrul Clujului, a fost asigurată o perfectă ordine în timpul disputării etapelor, iar cu cel al A. S. Loto— Pronosport au putut fi răsplătiţi performerii. Se , cuvine, de asemenea, subliniat entuziasmul cu care publicul clujean i-a urmărit şi încurajat pe participanţii la tradiţionala competiţie, atît la sosirile din etape, cit şi în timpul desfăşurării cursei pe circuit. Deşi cîteva dintre „vedetele“ ciclismului nostru nu au onorat invitaţia făcută de către organizatorii celei de a 8-a ediţii a „Turului Clujului“, întrecerea a beneficiat de un pluton numeros şi — ceea ce este deosebit de important — pus pe fapte mari. In fiecare etapă au fost iniţiate evadări, acţiuni dinamice, detaşări fulgerătoare care au dat frumuseţe fiecărei secvenţe a cursei. Nicolae Andronache (MetalulPlopeni), apărut cu puţin timp în urmă pe scena sportului nostru cu pedale, a obţinut — cu acest prilej — primul său succes. Este o victorie meritată, pentru care a muncit în fiecare dintre cele patru zile ale competiţiei. După ce a îmbrăcat „tricoul galben“ în prima etapă, el a fost prezent în toate acţiunile decisive, şi-a adus contribuţia la reuşita lor, fiind — prin aceasta — un învingător merituos. Veritabilă cursă a tinereţii, „Turul Clujului“ a permis multor rutieri ce bat la porţile afirmării să se impună. Valentin Hoţa (Mureşul Tg. Mureş), Eugen Imbuzan (C. S. M. Cluj) şi alţii au izbutit să se claseze pe primele locuri, graţie modului activ în care au acţionat în timpul desfăşurării etapelor. Faptul că unii dintre ei au reuşit să întreacă alergători consacraţi — pe Nicolae David şi Th. Paterity, de pildă — atestă valoarea performanţei lor. Reuşita deplină a celei de a 8-a ediţii a „Turului Clujului“ ne îndreptăţeşte să solicităm federaţiei de specialitate — care a sprijinit organizarea competiţiei — să acorde şi în viitor atenţie acestui centru sportiv, să programeze întreceri interne şi internaţionale de amploare în Cluj. H. N. Plutonul, urcînd pe dificilele serpentine ale Feleacului. Foto : Călin CREŢU — Cluj PRINTRE ROŢI ŞI PEDALE • O selecţionată de juniori din ţara noastră participă sîmbătă şi duminică la competiţia internaţională de la Gabrovo (Bulgaria). • Tot sîmbătă şi duminică se dispută pe velodromul Dinamo o întrecere de pistă pentru juniori, dotată cu ..Cupa F.R.C.“. • Echipa Metalul Plopeni participă intre 19 şi 21 septembrie la ..Săptămîna ciclistă internaţională“ organizată în R. D. Germană. „ O reprezentativă a sportului nostru cu pedale va lua startul la 23 septembrie in „Turul Bulgariei”, întrecerea programează 10 etape (ultima la 3 octombrie). Printre rutierii români se vor afla şi fraţii Andrei şi Ştefan Suciu. • Campionatele naţionale de ciclism pe pistă, rezervate seniorilor, se vor desfăşura între 30 septembrie şi 3 octombrie. Va fi ultima Încercare (dintre puţinele programate în acest an) a pistarzilor de a obţine rezultate care să-i impună în faţa selecţionerilor echipei olimpice a României. • A VI-a etapă a „Cupei oraşelor“ se va desfăşura la Tg. Mureş în zilele de 25 şi 26 septembrie. • La sfîrşitul lunii, echipa Mureşul Tg. Mureş va concura in Cehoslovacia la întrecerea dotată cu „Premiul Kosice“. SPORTUL S (Urmare din pag. I) de documentare C.N.E.F.S. nu ajung totdeauna şi peste tot în posesia cadrelor didactice. Se pare că şi cercurile pedagogice ar trebui să se reînnoiască puţin în concepţie, tematică, mijloace moderne (filme, analize de chinograme, lecţii cu muzică, aparatură metodică). Experimentele cu antrenamentul în circuit, intervale şi exerciţii de forţă au trecut, şi acum predăm iar ca mai înainte. Va fi credem binevenită, în curînd, sesiunea jubiliară a Institutului Pedagogic din Bacău, care şi-a ales ca temă „Educaţia fizică şi sportivă în şcoala generală“ Se lucrează extrem de puţin în Şcoală, pentru echilibru, coordonare şi ritm, gîndire şi imaginaţie. Nu sînt cunoscuţi indicii calităţilor motrice pe clase şi şcolile nu au în general stimulativele tabele de recorduri. In oraşele de munte nu sînt schiuri, în oraşele cu ape nu sînt bazine. Ideea de multilateralitate a fost adeseori trădată de specializarea timpurie cu orice preţ şi pregătirea sportivă superspecializată. Lipsesc şi competiţiile şcolare tradiţionale între licee de diferit profil, între licee şi studenţi, între şcoli româneşti şi străine. Dar să nu fim exagerat critici şi sceptici. Un nou an şcolar bate la uşă. Să-l invităm frumos să intre. Şi să facem totul, ca un an de zile el să se simtă bine, iar noi să fim mîndri de profesiunea şi menirea noastră CURSURI DE PREGĂTIRE PENTRU RADIOAMATORI Federaţia română de radioamatorism organizează cursuri de pregătire pentru tinerii care doresc să-şi însuşească şi să practice radioamatorismul. Cei interesaţi se vor adresa la radiocluburile judeţene, iar în Bucureşti, la Radioclubul Central, str. dr. Staicovici nr. 44 — telefon 37.05.13. înscrierile se primesc pînă la data de 1 octombrie a.c. sportál --------------------------------------.----_---■■ -~ III I I . ■* .. I. .. ■ ................ PRINTRE CULOARE • Stadionul Skra, cu pistă de tartan, din capitala Poloniei găzduieşte la sfîrşitul acestei săptămîni un important concurs atletic pentru juniori. Este vorba de o competiţie, aflată la debutul său, în genul „Cupei Europei“, pe echipe, cu cîte un atlet de ţară pentru fiecare probă. Vor lua parte reprezentativele de juniori şi junioare ale Bulgariei, Cehoslovaciei, R.D. Germane, Poloniei, României, Ungariei şi U.R.S.S. Din echipele noastre fac parte, între alţii : Gh. Ghipu, FI. Şandru, C-tin Cîrstea, Radu Gavrilaş, Cornel Anton, Eleonora Monoranu, Liliana Leau, Marta Szatmári, Roxana Vulescu. • Meciul de juniori Grecia — România programat iniţial în această lună, la Piteşti, a fost amînat, la cererea oaspeţilor, pentru luna octombrie la o dată care va fi stabilită ulterior. Federaţia de atletism a Spaniei a comunicat că nu mai poate organiza triunghiularul masculin Cuba — România — Spania. • La Şcoala generală 190 din cartierul Berceni din Capitală funcţionează, începînd din această toamnă, două clase (a V-a şi a VI-a) cu profil de atletism. O splendidă iniţiativă I • Foştii atleţi brăileni, între care numeroşi sportivi fruntaşi (Letiţia Bendiu, Georgeta Dumitrescu, C-tin Creţu, Virgil Manolescu, Eug. Vîlsan etc.) se vor întîlni în ziua de 25 septembrie la Brăila pentru a aniversa, împreună cu antrenorul lor prof. Virgil Tomescu, 20 de ani de la înfiinţarea secţiei. o La turneul memorial V. Prohaska, organizat între 16 şi 19 septembrie la Ostrava de către federaţia cehoslovacă, vor participa şi boxerii români Ion Ciocoi, Augustin Iacob, Dumitru Mihalcea şi Mişu Banu. Sportivii mai sus menţionaţi, însoţiţi de antrenorul Eugen Dinu şi arbitrul Iancu Ceaureanu, au părăsit luni Capitala în direcţia Ostrava. • Sîmbătă şi duminică sunt programate întrecerile din cadrul celei de a doua etape a campionatului naţional pe echipe, Metalul Plopeni — Farul Constanţa, Portul Constanţa , Cimentul Medgidia — Constructorul Galaţi, Cîmpulung Muscel — Dinamo Braşov, C.S.M.+ Voinţa Cluj — C.S.M. Sibiu, Răsăritul Caracal — Metalul + Rapid Bucureşti, Metalul Bocşa — U.M. Timişoara, Constructorul Hunedoara — Metalul MEVA Tr. Severin, Electroputere Craiova — C.S.M. Reşiţa, Voinţa Satu Mare — A.S.A. Cluj şi Motorul Arad — C.S.C. Baia Mare. Fără îndoială, cîteva dintre aceste partide se anunţă deosebit de interesante pentru configuraţia clasamentului final al întrecerilor din cadrul seriilor. Cînd afirmăm aceasta ne gîndim la meciul de la Cîmpulung Muscel, dintre echipa locală şi Dinamo Braşov, principalele pretendente la locul I, în seria a IlI-a şi la disputa pentru calificarea în turneul final a echipelor Electroputere Craiova şi C.S.M. Reşiţa, care se întîlnesc la Craiova. ÎNTRECERILE pentru titlurile DE CAMPIONI AI ŢĂRII Joi se va deschide pe poligonul Tunari cea de a 23-a ediţie a campionatelor republicane de tir pentru senioare şi seniori, la armele cu glonţ. Competiţia care va reuni pe cei mai buni trăgători din ţară se va disputa pe parcursul a patru zile (joi, vineri, sîmbătă şi duminică) la toate probele de arme şi pistoale. Astfel este vorba de armă liberă calibru redus culcat 60 f şi 3X40 f, armă liberă calibru mare distanţa 300 m 3X40 f, armă standard 3X20 f, pistol viteză 60 f, pistol liber, pistol calibru mare la bărbaţi şi armă standard 60 f culcat, armă standard 3X20 f, pistol sport 30+30 f şi pistol standard 20+20 f la femei. întrecerile prezintă desigur interes, datorită, în principal, faptul Mi-l închipui în ziua aceea, pe profesorul Cristea Dumitru — director la Şcoala generală din corn. Beşlii, jud. Buzău. Concentrat, dornic să aştearnă pe hîrtia din faţa sa, cit mai convingător, rînduri către ziarul Sportul. Să aducă la cunoştinţa ţării întregi cum a crescut această „mlădiţă de-i spune sport“ in micul sat de munte. Şi, aşa cum se întîmplă de obicei, la început l-au cuprins amintirile de cînd ,elev in clasa a V-a la şcoala veche de patru secole din Vintilă-Vodă, încercam să înjghebăm o echipă de fotbal pe terenul improvizat de noi pe malul rîului Slănic. Cînd a săltat aici prima dată „balonul umflat“, bucuria era de nedescris. Mingile mici, de burete și clipe, rămineau în urmă...“ Apoi, destăinuirile fostului „elev dintr-a V-a" care, după ce de-a lungul anilor urmează cursuri superioare, revine pe meleagurile natale. De astă dată la conducerea unei şcoli de la poalele munţilor Vrancei, aşezată pe locurile unde — mai demult — Odobescu şi Vlahuţă admirau Meledicul şi Găvanu. „Aici, spune autorul scrisorii, sportul se practică aproape zilnic de către copii şi de trei ori pe săptămină de către cei tineri şi vîrstnici. RĂVAŞ DINTR-UN SAT DE MUNTE - BEŞLII Avem o bază sportivă construită de noi toţi, cu mijloace proprii, cuprinzind terenuri de volei, handbal şi fotbal, pe care primim aproape în fiecare duminică musafiri“. Informaţiile vin una după alta! „Cupa micului sportiv“ este o întrecere pentru elevii din primele patru clase (tur-retur la fotbal, alergări, aruncări şi sărituri), „Cupa primăverii“ între elevii şcolilor din Beşlii, Vintilă-Vodă şi Mînzăleşti. „Poate vi se par neînsemnate competiţiile noastre — spune profesorul Dumitru — dar sportul are la noi o importanţă foarte mare incălirea organismului, dezvoltarea voinţei şi formarea caracterului elevilor..." Frumos, răvaşul directorului şcolii din Beşlii. Scris din inimă, cu căldură, el a reuşit sâ ne convingă că în micul sat de munte sportul este iubit cu pasiune. Mesajul din care aflăm că la Beşlii se organizează competiţii tur-retur, se decernează cupe transmisibile, a poposit în redacţia noastră. O petală ce dovedeşte că acolo, în Vrancea, creşte o floare ifrumoasă. Modesto FERRARIN1 imy lui că se decern titluri republicane. Sunt însă şi alte aspecte care, în conjunctura actuală din acest sport, sporesc atractivitatea concursurilor. Ne gîndim la faptul că de la încheierea campionateloreuropene a trecut doar puţină vreme şi deci membrii reprezentativelor noastre se află încă în plină formă. De asemenea, celorlalţi sportivi fruntaşi care n-au făcut deplasarea la Suhl li se oferă acum posibilitatea de a-şi demonstra valoarea. Iată dar suficiente atuuri pentru ca întrecerile de la Tunari să fie aşteptate cu speranţe justificate. Printre protagonistele actualei ediții a campionatelor de tir se află şi reputata ţintaşă Melania Petrescu. DIN CULISELE ETAPEI A lll-a După etapa a IlI-a a campionatului diviziei A de rugby, facem loc cîtorva scurte notaţii pozitive şi mai puţin... • îmbucurător este faptul că orientarea echipelor din prima divizie către jocul deschis s-a făcut simţită şi duminică. Exemplele cele mai convingătoare le-au oferit Griviţa Roşie, Gloria, Rulmentul, Politehnica şi Universitatea. Sînt şi formaţiile care şi-au asigurat cele mai multe puncte prin „essai“-uri. Mai puţin au reuşit acest lucru echipele Dinamo şi Steaua, eroinele derby-ului etapei... • ÎN CIUDA ASIGURĂRILOR DATE DE ANTRENORI la începutul campionatului, în etapa a IlI-a s-au semnalat unele incidente în teren sau la sfirșitul jocurilor. Partida Dinamo—Steaua, de pildă, a fost în parte umbrită de jocul prea „încins” practicat de unii rugbyşti, de gestul lui Dărăban, care şi-a lovit adversarul direct. Pe bună dreptate arbitrul T. Witing l-a eliminat de pe teren. Au mai fost, însă, şi alţi jucători care au dat tonul unor durităţi, şi-au lovit adversarii, dar acelaşi arbitru a dovedit o oarecare îngăduinţă. De pildă, în cazul lui Durbac n-a fost dictată decit o lovitură de pedeapsă. S-ar impune o şi mai mare exigenţă din partea arbitrilor, atunci cînd au de-a face cu jucători certaţi cu disciplina sau care nu reuşesc să-şi stăpinească nervii. De acord ? • UN CAZ CARE PUNE SUB SEMNUL ÎNTREBĂRII calitatea de organizatori a reprezentanţilor secţiei de rugby a clubului Gloria , după meciul cu Rulmentul, doi jucători din echipa oaspete, Neculau şi Breţcu, au fost loviţi cu pietre de un spectator. In acelaşi timp, este de subliniat că şi în timpul meciului (arbitru: Petre Ionescu), o serie de spectatori au reuşit să pătrundă pe teren. Evident că în asemenea condiţii nu se poate desfăşura un meci. • NOTABILA, PERFORMANTA ŞTIINŢEI PETROŞANI , deşi n-a beneficiat de aportul a patru dintre titulari (Bărgăunaş, Stănculescu şi Rădulescu — accidentaţi sau bolnavi, Moroie — suspendat de antrenorul echipei), formaţia din Petroşani a reuşit să termine în avantaj (e drept, la limită) partida cu Sportul Studenţesc. Rezultatul este cu atît mai valoros cu cit condiţiile de pregătire a rugbyştilor din Petroşani continuă sâ fie precare , fără posibilitatea de a avea acces pe stadionul „Jiul” şi în situaţia de a juca partidele oficiale, acasă, la... Lenea. Se pune, firesc, întrebarea : cit timp va mai dura provizoratul acestei echipe fruntaşe a rugbyului nostru ? • AH, PROGRAMĂRILE ! Duminică s-au desfăşurat în Capitală patru meciuri de rugby, majoritatea foarte interesante. Un derby Steaua—Dinamo, o întilnire în care Griviţa Roşie s-a dezlănţuit arătînd cum sejoacă rugby spectaculos, un meci dîrz disputat între cele două teamuri universitare — Sportul studenţesc şi Ştiinţa Petroşani. Ce păcat, însă, că ele n-au putut fi urmărite de cei ce iubesc (sau au început să iubească) rugbyul, pentru simplul motiv că au fost programate in puncte diferite ale Capitalei şi — trei dintre ele — cam la aceleaşi ore. Credem că Federaţia Română de rugby n-ar mai trebui să admită asemenea dispersări, sub nici un motiv, în etapele viitoare. Pentru rugby... • „NEDORITE“ LA FARUL. Categoric, Farul a fost duminică de nerecunoscut. Am fost tentați la început să credem că totul se datorează faptului că echipa nu „și-a intrat în mină”. Dar, altul este adevărul. Discutînd cu antrenorul Titi Ionescu, cit şi cu alţi constănţeni prezenţi la meci, am aflat că în sinul echipei au apărut disensiuni. Lotul s-a cam împărţit în două — tineri şi vîrstnici — fiecare avînd puncte de vedere diferite, nu mai există omogenitate sufletească, jucătorii se bucură de Insuccesele colegilor lor ș.a.m.d. Sperăm ca atît conducerea clubului cît și noul antrenor să restabilească CUPA TINERETULUI Anul acesta, atrăgătoarea întrecere „Cupa tineretului“ la caiaccanoe a reunit la start numeroase echipaje, sportivi aparţinînd secţiilor nautice Olimpia, C.N.U., Şcoala sportivă nr. 2, Rapid şi Voinţa. Concursul s-a bucurat de un frumos succes, rezultatele înregistrate în cele 19 probe disputate fiind meritorii. Au cîştigat trofeul pus in joc caiaciştii şi canoiştii clubului sportiv Olimpia Bucureşti care, evoluînd la înălţime, au totalizat 198 de puncte. Rezultate : juniori II: K 1 — 500 m : 1. I. Niţescu (Olimpia) 2:11,5, 2. M. Oancea (Olimpia) 2:20,0 ; K 2 : 1. M. Mogoș — S. Dinescu (Sc. sp. nr. 2) 2:02,0, 2. I. Meianu — T. Chiriac (Olimpia) 2:10,0 ; K 4 : 1. Sc. sp. nr. 2 (Constantin, Nicorici, Buzdugă, Bucică) 1:50,0, 2. Olimpia 1:52,0 ; Cl: 1. P. Finanțu (Sc. sp. nr. 2) 2:32,0, 2. M. Modoran (Rapid) 2:37,0 ; junioare II: K 1 — 500 m : 1. T. Luminiţa (C.N.U.) 2:28,0, 2. M. Stoica (C.N.U.) 2:38,0; K 2: 1. C.N.U. (Simion — Coman) 2:12,1, 2. Voinţa (Cergă — Ştefan) 2:16,7 ; Juniori I : K 1 — 500 m : 1. M. Eşanu (Olimpia) 2:01,5, 2. Fl. Schampeke (Rapid) 2:03,0 ; K 2 : 1. M. Matei — D. Mihalcea (Sc. sp. nr. 2) 1:52,3, 2. Voinţa 1:58,0; K 4 : 1. Olimpia 1:38,5, 2. Şc. sp. nr. 2 1:40,3 ; Cl: 1. G. Dinu (Olimpia) 2:22,5, 2. C. Sultana (Rapid) 2:27,0 ; junioare I: K 1 — 500 m : 1. V. Petre (C.N.U.) 2:15,0, 2. D. Constantinescu (Şc. sp. nr. 2) 2:27,0 ; K 2 : 1. Olimpia (Vasile — Ştefănescu) 2:09,5, 2. Şc. sp. nr. 2 (Pătrat — Iancu) 2:10,0 ; tineret (fete) : K 1 — 500 m : 1. I. Ștefan (C.N.U.) 2:16,0, 2. I. Suditu (Olimpia) 2:30,0; tineret (băieți): K 1: 1. D. Păunescu (Șc. sp. nr. 2) 2:03,8, 2. B. Zabet (Șc. sp. nr. 2) 2:10,0 ; K 2 : 1. Gh. Predone — Al. Stroe (Șc. sp. nr. 2) 2:00,1 ; seniori : K 1 : 1. R. Zamfirescu (Olimpia) 2:14,0 ; K 2: 1. Ungureanu — Tulnea (Olimpia) ; K 4 : 1. Olimpia; K 1 (senioare); S. Roman (Olimpia). I AZI, CONCURS PE HERĂSTRĂU Astăzi, pe lacul Herăstrău, o reprezentativă sindicală de caiac-canoe din U.R.S.S. va întîlni selecţionata sindicală a sportivilor ţării noastre. Concursul, care începe la ora 16, programează întreceri la toate probele de viteză (500 m). BUCUREŞTI — SOFIA La sfîrşitul săptămînii, caiaciştii şi canoiştii juniori bucureşteni vor evolua în compania sportivilor din Sofia. Sîmbătă, în prima reuniune, vor avea loc (începînd de la ora 16) întrecerile din cadrul probelor de 500 m. Ultima zi a acestei interesante competiţii, care se va desfășura pe pista nouă a lacului Snagov (de la ora 9), este rezervată probelor de 1000 m. iVfr. 6816 în sînul echipei climatul sportiv necesar. Fiindcă de la Farul aşteptăm mai mult în acest campionat... • AL DOILEA meci pierdut PE TEREN PROPRIU !... „Performanţa” a realizat-o Agronomia Cluj. După Farul (9—16), acum la Universitatea (0—10) Explicaţia este foarte simplă. Ne-a oferit-o antrenorul AL Paloşanu . El s-a plîns că lucrează în condiţii cu totul improprii, nu are acces pe un teren de sport, în accepţiunea cuvintului. In plus, au plecat o serie de jucători formaţi de acest conştiincios antrenor : Ene, Naghiu, Petrean, Cosma. în general, rugby-ul nu este prea agreat la Cluj, în comparație cu alte discipline sportive. DEBUTURI PROMIŢĂTOARE CLUJ, 14 (prin telefon). — Dincolo de numărul ridicat de recorduri înregistrate de participanţii la campionatul republican de patinaj nerde se cere, cu deosebire, menţionată comportarea bună a multora dintre copiii care au concurat, ca intr-o uvertură la campionatul republican, în concursul rezervat lor. Tehnica bună a multora,rezultatele mulţumitoare, bucuria neţărmurită de a aluneca pe pistă demonstrează atît interesul dovedit de ei în pregătire (ca şi preocuparea unor cadre care se ocupă de instruire), cît şi adeziunea vîrstelor mici la acest sport, care stă la îndemîna oricui. Iată-i pe micii câştigători ai concursului la patine tip căruţă : cat. 7—8 ani : H. Kerst (Metalurgica Sibiu) şi Adina Giulescu (C.S.S. Buc.); cat. 9—10 ani : A. Lakatos (C.S.M. Cluj) ; cat. 11—12 ani : A. Varga (Dinamo Braşov) şi Rodica Paşcan (Mureşul Tg. Mureş). Cît priveşte primul campionat republican, după decretarea campionilor la patine tip linie (cunoscuţi luni), el i-a selectat, după trei zile de întreceri, şi pe cei de la tip căruţă. Vi-i prezentăm : cat. 13—14 ani : M. Dobrescu şi Carmen Dragoman (ambii Metalurgica Sibiu) ; cat. 15—16 ani : I. Orban (Olimpia Cluj) şi Liliana Cardaş (Mureşul Tg. Mureş) ; 17—18 ani : Şt. Simion (C.S.M. Cluj) şi Enikő Giligo (Mureşul Tg. Mureş) ; seniori : G. Ba Jo (Dinamo Braşov) şi Eva Foki (Mureşul Tg. Mureş). Nuşa DEMIAN ■ ^ppatinajw MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI TELECOMUNICAŢIILOR •Rn DIRECŢIA GENERALĂ A AVIAŢIEI CIVILE anunţă un concurs pentru admiterea in şcoala de PILOŢI PROFESIONIŞTI DE AVIAŢIE » * » înscrierile se primesc pînă la data de 20 septembrie a.c. la Aeroporturile : Băneasa (Serviciul personal TAROM), Arad, Bacău, Baia Mare, Cluj, Craiova, Constanţa, M. Kogâlniceanu, Deva, Iaşi, Oradea, Satu Mare, Sibiu, Suceava, Tg. Mureş, Timişoara şi Tulcea precum şi la staţiile AVIASAN din localităţile Braşov, Galaţi, Piteşt şi Ploieşti. Candidaţii trebuie să îndeplinească următoarele condiţii : — să fie absolvenţi de liceu cu diplomă de bacalaureat; — să aibă vîrsta între 18—23 ani (împliniţi pînă la 31 decembrie 1970); . ' — să cunoască o limbă străină de preferinţă engleza. Detalii privind actele necesare înscrierii, disciplinei de examen, locul şi data examenului, precum şi durata de şcolarizare se dau la aeroporturile şi staţiile AVIASAN unde se primesc înscrierile.