Sportul, aprilie 1974 (Anul 30, nr. 7729-7754)

1974-04-18 / nr. 7744

! După cum am mai avut prilejul de-o spunem, această a VII-a ediţie a Campionatelor internaţionale de gimnastică ale României a oferit întregului lot masculin al ţării noastre posibilitatea să-şi măsoare forţele, acum la început de sezon, într-o întrecere de anvergură. Pentru că, este un fapt incontestabil, nu e puţin lucru să ai ocazia să aliniezi într-un concurs de nivel european nu mai puţin de zece gimnaşti, chemaţi să susţină un examen complet, atit cu exerciţii impuse cit şi liber alese. Bilanţul, cum e şi normal, nu a fost acelaşi pentru toţi gimnaştii români prezenţi în concurs. Unii au dovedit o remarcabilă pregătire, concretizată în rezultatele bune obţinute la această ediţie a internaţionalelor noastre, alţii au satisfăcut într-o mai mică măsură, au fost chiar şi comportări care nemulţumesc. Campionul absolut al ţării noastre, Dan Grecu (Dinamo Bucureşti) şi-a confirmat din nou clasa sa internaţională, repurtînd un succes net, atît la individual compus cît şi in finalele pe aparate, în care şi-a înscris de patru ori numele pe lista învingătorilor. Eforturile depuse de el in ultimii trei ani, dorinţa sa de a se afirma pe plan european şi mondial, munca asiduă a antrenorului său, Mircea Rădulescu, au dat rezultate. Dan Grecu impresionează, în primul rînd, printr-o deosebită constanţă şi campionatele noastre internaţionale sunt o dovadă în plus a acestei caracteristici a campionului român. Deşi la început de sezon, el s-a comportat bine, notele sale fiind întotdeauna peste 9. Credem, insă, că trebuie să subliniem faptul că în ce-l priveşte pe Dan Grecu, a apărut un mic pericol, acela ca el să considere că nivelul atins la unele aparate îl scuteşte de o pregătire temeinică în continuare, situaţie vizibilă mai ales în concursurile internaţionale. De altfel, chiar la aparatul său forte, inelele, Grecu a evoluat mai puţin convingător decât în alte competiţii, a avut unele ezitări. Suntem, însă, convinşi că, în perioada următoare, el va munci şi mai mult, pentru ca la viitoarele concursuri să-l găsim în forma care l-a consacrat anul trecut la europene sau la Campionatele mondiale universitare. Trebuie s-o spunem din capul locului, aşteptam mult mai mult de la Mihai Borş. Gimnastul clubului Steaua s-a impus şi el atenţiei anul trecut şi, in mod normal, ar fi trebuit să-l găsim acum într-o formă mai bună de concurs, cu mai multă dorinţă şi ambiţie de a repurta succesele pe care le merită. Dar, din păcate, Borş, pe lingă realizări notabile la unele aparate, cum ar fi inelele, el are și nepermise căderi, inconstante de la o probă la alta. După cum, nu ni se pare de loc firesc să acceptăm ca un sportiv de talia lui, cert component al echipei ce urmează să ne reprezinte la viitoarele Campionate mondiale, să rateze aparate (săriturile, calul cu minere) Ceea ce supără însă cel mai mult în comportarea lui Mihai Borş este ţinuta sa în concurs. Este o lacună veche, asupra căreia noi am mai atras atenţia, dar Mihai Borş continuă să piardă preţioase zecimi de punct pentru modul defectuos în care el înţelege să încheie execuţia şi să părăsească locul de concurs. După o perioadă de incertitudini şi căutări, l-am văzut din nou pe Gheorghe Păunescu evoluînd într-un concurs cu întregul său program, la toate cele şase aparate. In mod cert, el este capabil de rezultate mai bune decit cele înregistrate în competiţia la care ne referim. Notele sale s-au menţinut la un plafon destul de modest, ici-colo cite un 9 ! Ceea ce, s-o recunoaştem, este prea puţin pentru sportivul dinamovist. Mircea Gheorghiu a impresionat îndeosebi prin constanţa sa, caracteristică pentru el şi in alte întreceri. Ca să fim sinceri, l-am fi dorit mai îndrăzneţ, pentru că, este evident, calităţile sale îi permit să spere la rezultate mai mari. Ştefan Gali părea decis, mai ales după executarea exerciţiilor impuse, să înregistreze o veritabilă surpriză, dacă avem în vedere poziţia bună pe care se situa după prima zi. Dar, inconstanta (poate, o insuficientă pregătire fizică) a făcut ca, în ziua a doua, la liber alese, Gali să evolueze mai slab şi să piardă astfel contactul cu primii clasaţi. Gheorghe luşan se află pe drumul acumulărilor şi el se afirmă de la o competiţie la alta. Mişcările sale sunt ample, el manifestă deseori siguranţă, are o ţinută aleasă, dar trebuie să-şi îmbunătăţească mult mai mult tehnica. Radu Branea are satisfacţia de a fi realizat cel mai bun dublu salt înapoi la sol dintre toţi cei care s-au încumetat să execute acest element de mare dificultate şi... cam atît. Constantin Petrescu ar trebui să dorească el însuşi mai mult de la el, pentru ca apoi să-i cerem şi noi. El s-a evidenţiat mai ales la cal şi, firesc, la bară. Dar, să nu uităm, mai există patru aparate ! Vom fi bucuroşi ca la viitoarele concursuri să constatăm remedierea cît mai multora dintre neajunsurile semnalate in aceste rînduri. Constantin MACOVEI dării sportivilor nos'* ■uârnaţionalele“ României .nSTICA .HOK „d NUMAI DAN GM TREBUIE SA ASPIRE LA REZULTATE MARI Radu Branea în spectaculoasa sa evoluţie la sol, din cadrul finalei pe aparate. Foto : D. NEAGU CERCETAREA ŞTIINŢIFICĂ - BAZA PROGRESULUI IN DOMENIUL EDUCAŢIEI FIZICE SI SPORTULUI Sportul este un domeniu care cuprinde mult mai multe activităţi decit simpla participare la competiţii. De aci, necesitatea unei intense munci de cercetare , în domeniul instalaţiilor, a medicinii, a antrenamentului sau pedagogiei — legate de dezvoltarea sportului. Din anul 1965 la puţin timp după crearea Consiliului britanic al sportului, s-a vădit necesitatea să existe un centru de informaţii asupra sportului, educaţiei fizice şi agrementului. El fiinţează acum, la sediul londonez al Consiliului, din Regent’s Park. Activitatea sa este strîns legată de un organism tehnic de specialitate — „Technical Unit for Sport“ — menit să informeze ministerele educaţiei şi al administraţiei locale asupra problemelor legate de amenajările sportive, în mod oficial. Centrul naţional de informaţii şi documentare sportivă din Anglia, a fost înfiinţat în iunie 1969, sub conducerea lui G. Alan Bell licenţiat în ştiinţe, membru al Institutului de informatică. Acest nou organism este menit să furnizeze celor interesaţi toate datele privitoare la desfăşurarea activităţilor de sport, educaţie fizică şi agrement. Biblioteca posedă peste 800 de volume şi cîteva mii de broşuri, clasate pe subiecte. Sunt primite în mod regulat 163 de publicaţii, în 18 limbi, dintre care 40 de reviste de strictă specialitate. Există peste 10.000 de fişe şi sute de bibliografii, provenite din mai multe ţări, repertorii cu referinţe conţinînd nume, extrase şi diverse documente. Centrul naţional de Informaţii şi documentare sportivă este în strîns contact cu numeroase organisme similare din alte ţări. Sunt de citat, astfel, contactele permanente cu trei instituţii din Canada: CIDOL (Centrul internaţional de documentare asupra activităţilor de agrement), Societatea pentru informare asupra ştiinţelor sociale şi Centrul de informaţii asupra jocurilor terapeutice. Biblioteca organismului britanic are la dispoziţie fişierele centrelor similare din Elveţia şi Bulgaria, precum şi ale Grupului internaţional de lucru pentru construcţii sportive (R. F. Germania). O mică echipă de traducători asigură versiunea engleză a textelor primite în 17 limbi: germană, olandeză, norvegiană, franceză, italiană, română, spaniolă, portugheză, rusă, poloneză, cehă, sîrbă, croată, ungară, finlandeză, chineză şi japoneză. Subvenţionat de Consiliul britanic al sportului, noul centru este menit să devină principalul organ al informaticii sportive din Anglia, un adevărat motor al activităţii atît de complexe din domeniul sportului, educaţiei fizice şi agrementului. BOBBY NAIDOO redactor al revistei „British Sport" şi secretar general al A.I.P.S. In acest formidabil trio de „artişti a gheţii", campioana mondială şi europeană Cristine Errath pare in netă inferioritate la capitolul. . înălţime. Intr-adevăr, excelenta patinatoare din R.D. Germana măsoară doar 1,54 m, in timp ce colegii ei de întrecere, campionul mondial Jan Hoffmann (In dreapta imaginii) şi medaliatul cu bronz de la München, canadianul Toller Cranston, se „înalţă la 1,77 m şi, respectiv, 1,75 m. Toţi trei au înaintat Insă, In egală măsură pe spectatorii unei recente demonstraţii a aşilor patinajului artistic, desfăşurată sub cupola sălii de la Boulogne Billancourt din capitala Franţei. SPORTUL PE PELICULĂ La Reims, cu prilejul Festivalului internaţional al filmului sportiv (CIDALC '74) au fost prezentate 50 de scurte şi lungi metraje. Marele premiu a revenit filmului sovietic „Bărbaţi şi femei“ al regizorului Vladimir Hmelniţki, care povesteşte visele a doi copii : micul hocheist doreşte să ajungă în echipa naţională, iar mica balerină vrea să apară pe scena de la Bolşoi. Au obţinut alte premii : „In jurul plasei" (Franţa) — un documentar despre handbal, „Sportul — făcut uşor“ (Rep. Malgaşă) — o peliculă educativă, „Marile regate“ (Polonia), „Străfunduri“ (Franţa) — un film de alpinism „Moto Story“ (Belgia), „Centaur“ (Canada), „Goluri, lacrimi, triumfuri“ (R.F.G.) — o istorie a fotbalului mondial, într-o reconstituire documentară de 82 de minute ! VICTOR BOIN NU MAI ESTE La Bruxelles a încetat din viaţă, în vârstă de 88 de ani, una dintre personalităţile cele mai interesante şi complexe ale vieţii sportive mondiale : Victor Boin. Este suficientă trecerea în revistă a titlurilor şi evenimentelor carierei sale, pentru a înţelege mai bine meritele fostului sportiv, ziarist şi conducător sportiv belgian. între 1908 şi 1924, Victor Boin a participat la 4 ediţii succesive ale Jocurilor Olimpice de vară, obţinînd o medalie de aur, două de argint şi una de bronz, la polo pe apă şi scrimă. A mai practicat boxul, jiu-jitsu (într-o epocă în care nu se cunoştea Judo-ul), înotul, canotajul, schiul. A fost aviator. A deţinut titlul de vicepreşedinte fondator şi preşedinte de onoare al A.I.P.S., după o lungă activitate în presa sportivă. A fost preşedinte al Comitetului Olimpic Belgian. Dar faima în lumea sportului i-a adus-o o împrejurare din 1920 : la J. O de la Anvers, Victor Boin a rostit — pentru prima oară în istoria Jocurilor — Jurământul olimpic al sportivilor „OLIMPIADA ALBA" LA SEMICENTENAR O aniversare care a trecut aproape neobservată . Împlinirea a 50 de ani de la disputarea primei ediţii a Jocurilor Olimpice de iarnă. O particularitate a acestei prime ediţii este că a fost disputată înainte de a fi recunoscută drept competiţie olimpică. Ea s-a desfăşurat începînd de la 25 ianuarie 1924, la Chamonix (Franţa), sub denumirea de „Săptămîna sporturilor de iarnă“. Rezultatele obţinute au arătat o superioritate categorică a sportivilor nordici, 30 de medalii din cele 42 puse in joc fiind cucerite de reprezentanţii Norvegiei şi, în măsură mai mică, de suedezi şi finlandezi. Prima propunere pentru înfiinţarea unei Olimpiade de iarnă a fost făcută de delegaţii a cinci ţări la Congresul Olimpic de la Lausanne (1921). Hotărîrea definitivă a fost luată la un an după desfăşurarea „Săptăminii" de la Chamonix, încheiată cu deosebit succes. Astfel, în 1925 s-a hotărît definitiv înfiinţarea J. O. de iarnă a cărei primă ediţie a fost socotită aceea disputată în 1924 RECORDURI... RECORDURI... Pasiunea americanilor pentru recorduri aduce noi şi noi performanţe, uluitoare la prima vedere, dar suferind adesea de un defect comun : lipsa lor de logică şi utilitate. Recordul de durată a unui meci de baschet a fost îmbunătăţit dintr-odată cu.. 11 ore. Tinerii echipieri ai celor două colegii din Stanford (statul Connecticut) au jucat fără întrerupere vreme de 144 ore. La sfîrşitul memorabilei partide, scorul a fost de 10 794 — 10 754... Dar nimeni nu poate fi sigur că socoteala a fost ţinută cu exactitate. Nici tenisul nu ţine să rămînă mai prejos. Califorianul Terry Djair, în virstă de 33 de ani, a jucat (schimbînd mereu partenerii) 400 de partide, din care a cîştigat 320. Durata în timp a performanţei sale — 49 ore 12 minute şi 40 de secunde. Vechiul record era de 38 de ore. Cel mai lung meci de tenis între doi parteneri depăşeşte cu mult recordul mai sus citat Jucînd la Los Angeles, studenţii Jim Caroll şi Doug Nassive s-au menţinut fără întrerupere pe teren vreme de 75 de ore . Cine a învins, nu se mai ştie, deoarece partida a fost condusă de... 22 de arbitri ! NEMURITOAREA SUZANNE Jucătoarea franceză Suzanne Lenglen, învingătoare de 6 ori între 1919 şi 1925 în marele turneu internaţional de tenis de la Wimbledon, a fost desemnată, de un juriu internaţional de ziarişti, drept cea mai bună tenismană a tuturor timpurilor. Cei 20 de ziarişti cu specialitatea tenis, care au participat la această anchetă, i-au acordt punctajul total de 163,6. UN TRIO FORMIDABIL AŞA SE CÂŞTIGĂ UN RALIU... Ne demonstrează laureaţii „Safari“- ului african, automobiliştii kenyeni Joginder Singh şi David Doig. In fotografia aceasta, Singh se află la volanul Lancer-ului său, iar Doig ajută din răsputeri împingindu-l din spate, pentru a trece de o secţiune înnămolită a şoselei ce duce spre Nairobi. Şi spre victorie ! LA MINSK ŞI HEIDENHEIM SCRIMERII ROMÂNI IAU PARTE LA NOI TURNEE PESTE HOTARE La sfîrşitul acestei săptămîni au loc noi competiţii internaţionale de scrimă, la care vor lua parte şi reprezentanţi ai ţării noastre. Oraşul Minsk găzduieşte turneul feminin pentru „Cupa Bielorusiei“, competiţie intrată în tradiţie şi contînd pentru Cupa Mondială a floretistelor. în vederea acestei importante confruntări au şi plecat la Minsk trei trăgătoare din primul eşalon al scrimei noastre : Ana Pascu, Ecaterina Stall, Suzana Ardeleanu, însoţite de două floretiste din noua generaţie : Elena Pricop şi Ştefania Tudor. Lotul este condus de antrenorul Andrei Vîlcea în seria de competiţii dotate cu Cupa Europei se va desfăşura vineri, la Heidenheim (R. F. Germania) întrecerea celor mai bune echipe de spadă de pe continent Ţara noastră este reprezentată de formaţia clubului Steaua : Al. Istrate, N. Iorga, C. Bărăgan, I. Popa şi O. Zidaru. Antrenor : C. Stelian. Spadasinii români vor participa, în continuare, la concursul individual pentru Trofeul Heidenheim. NI. GJIEORGjJIU UiM Cl GLIGORICI ŞI K/\PL.\N LOS ANGELES, 17 (Agerpres). — La „Continental Chess Club“ din Los Angeles s-au disputat partidele din runda a 9-a a turneului internaţional de şah. Florin Gheorghiu (România) a remizat, după 26 de mutări, cu americanul Anthony Saidy. Portoricanul Kaplan l-a învins pe Lengyel (Ungaria), iar iugoslavul Svetozar Gligorici a cîștigat, în 44 de mutări, la James Tarjai (S.U.A.). Alte rezultate : Zuckerman (S.U.A.) — Weinstein (S.U.A.) 1/2—12 ; Soltis (S.U.A.) — Commons (S.U.A.) 1/2—12 ; Mednis (S.U.A.) — Kauffman (S.U.A.) 1—0. După desfășurarea acestor partide, în clasament pe primul loc se află la egalitate Florin Gheorghiu, Julio Kaplan și Svetozar Gligorici cu cite 6 puncte. CIOCÂLTEA REMIZEAZĂ CU TAIMANOV ŞI PIERDE LA NICOLICI... BELGRAD, 17 (Agerpres). — în runda a 5-a a turneului internaţional de şah de la Vrnjacka Banja, Bajcevici l-a Învins pe Radulov, iar Nikolici a cîştigat partida susţinută cu Victor Ciocâltea. A fost consemnată remiza in partidele Baghirov—Dely, Taimanov — Sax, pîdevsîci—Simiei, Sibarevici—Matulovici si Tvekovici—Rajkovici. Partida dintre Victor Ciocâltea și marele maestru sovietic Mark Taimanov, amînată din prima rundă, s-a încheiat remiză după 19 mutări. Pe primul loc In clasament se află Sax (Ungaria) cu 3'/2 p (1), urmat de Rajcevici și Simici (ambii Iugoslavia) — 3 p (1), Țvetkovici (Iugoslavia) — 3 p, Taimanov (U.R.S.S.) și Janosevici (Iugoslavia) — 2*/. p (1) etc. V. Ciocâltea ocupă locul 12, cu l'/i puncte și o partidă aminată. PE TERENURILE DE TENIS MONTE CARLO. — Fosta noastră campioană, Iudith Dibar-Gohn, făcind pereche cu Sever Mureşan, s-a remarcat in proba de dublu mixt a marelui turneu monegase, calificîndu-se pentru semifinală, cedată la mare luptă : 4—6, 6—7 cu Gourdal (Belgia) — Berliasconi (Franța). In „sferturi“, Gohn şi Mureşan eliminaseră cuplul italian Nasuelli—Di Matteo cu 6—4, 6—4. La simplu, Iudith Gohn a pierdut in turul doi la Gali Chanfreau (3—6, 4—6), iar Florenţa Mihal la Michéle Gourdal (4—6, 4—6). Tot în turul doi, au fost eliminaţi şi băieţii noştri, D. Hărădău și V. Sotiriu. HOUSTON. — Intr-un nou turneu din cadrul Circuitului W.C.T., Ion Tiriac a pierdut In primul tur partida cu italianul Antonio Zugarelli: 7—5, 3—6, 3—6. Eliminat este si Jan Kodes : 6—3, 3—6, 2—6 cu argentinia nul G. Villas. Alte rezultate : Laver— Munoz 6—0. 6—2 : Ashe—Fanatta 6—4, 6—4 : Cox—Battrick 7—6, 6—2 ; Zed nik—Moore 6—2, 1—6, 6—3. CHARLOTTE — Rezultate din primul tur: Newcombe—Fabrlie 6—2, 5—7, 6—2 : Smith—Gottfried 6—2, 6—1; Metreveli—Phillips Moore 7—5, 6—2 : Fillol—Mottram 6—2. 6—2 ; lovanovici— Graebner 7—5, 6—0 : Ccealy—Franulovici 6—2, 7—5 ; Ball—Ramirez 8—1. 3—6, 7—6. JOHANNESBURG. — Trei partide mai importante s-au soldat cu rezultatele : Hewitt—Kiessen 6—3, 6—2 ; Goven—Stone 6—3. 6—2 ; Drysdale-Dominguez 6—3, 6—2. ST. PETERSBURG. — In cea mai disputată partidă a turneului feminin, sovietica Elena Birlukova a fost învinsă de australianca Helen Gourlay cu 1—6, 7—6, 3—6. In alte partide: Chris Evert—Pat Bostrom 6—0, 6—1 ; Jeanne Evert—Kerry Harris 6—4, 7—6; Evonne Goolagong—Kathy Kuykendaal 3—6, 6-4, 6—4. MANILA. — In „Cupa Davis» (zona asiatică) : FUI plue—Hong Kong 5—0. Filipinezii vor întilni formația învingătoare din meciul Pakistan—Malayezia. TELEX. TELEX. TELEX. TELEX Echipa de fotbal a Olandei se pregăteşte Intens în vederea participării la turneul final al C.M. Fotbaliştii olandezi vor susţine 4 jocuri de verificare, după cum urmează : la 23 mai cu formaţia S. V. Hamburg la Hengelo, la 26 mai cu Argentina la Rotterdam, la 1 iunie cu Kickers Offenbach la Den Bosch şi la 5 iunie cu România la Amsterdam. ■ Cunoscutul ciclist polonez Ryszard Szurkowski a confirmat că nu va participa la actuala ediţie a „Cursei Păcii" varşovia — Berlin — Praga, fiind suferind. Szurkowski a cîştigat până acum de trei ori această competiţie, apreciată ca cea mai importantă întrecere din lume rezervată rutierilor amatori. In prima rundă a turneului internaţional de şah de la Las Palmas, marele maestru sovietic Lev Polugaevski a remizat cu Andersson (Suedia), Cfiinteros (Argentína) La învins pe Pomar (Spania), Ribli (Ungaria) pe Browner (S.U.A.), iar Menvielle (Spania) a cîștigat la Olafsson (Islanda). Restul partidelor s-au întrerupt. In campionatul englez de fotbal s-au disputat alte patru partide restantă, încheiate cu următoarele rezultate : Birmingham — Burnley 2—2 , Leicester — Stoke Citv 1—1 : Liverpool — Manchester City 4—9 : Sheffield United — Leeds 0—2. In clasament, continuă să conducă echipa Leeds Unired cu 58 p (din 40 de locuri), urmată de formaţia Liverpool — 54 C (din 33 de meciuri). ■ La Leeds s-a desfăşurat un mare concurs internaţional de înot, la startul căruia au fost prezenţi sportivi şi sportive din 21 de ţări. Unul dintre performerii celor două zile de Întreceri a fost cunoscutul recordman australian Brad Cooper, care a cîştigat trei probe: 200 m liber în 1:57.24 , 409 m liber In 4:04.68 şi 100 m spate în 5974. In concursul feminin, R. Rother (R D.G.) a ocupat primul loc în proba de 100 m fluture, cu 1 :03,76, iar Jenny Turrall (Australia) la 400 m liber cu 4:22,51. ■ La Portsmouth a sosit a cincea ambarcaţiune participantă la marea competiţie de iahturi „Cursa în jurul lumii“. Este vorba de venerul francez „Grand I-cuis“, care în clasamentul provizoriu la timpul compensat ocupă locul trei. Pe locul intîi, şi probabil cîştigător definitiv, se află iahtul mexican „Sayula II“, care a parcurs cele 27 000 de mile marine in 144 de zile de navigaţie efectivă. ..Cupa Elveţiei“ la fotbal a fost cîştigată la actuala ediţie de formaţia F. C. Sion, care a învins, în finala disputată la Berna, cu scorul de 3—2 (3—0), echipa Neuchâtel. Este pentru a doua oară cînd fotbaliştii de la F. C. Sion cuceresc trofeul. In cadrul concursului Internaţional atletic universitar, desfăşurat în aer liber la Austin (Texas). Al Feuerbach a cîştigat proba de aruncare a greutăţii cu performanţa de 21.37 m. Alte rezultate : 100 yarzi plat : Larry Brown — 9.4 . 440 yarzi ; Larry Brown — 45.2 ; săritura în lungime : Josh Owusu (Ghana) — 7.86 m ; săritura în înălțime : Dean Owens — 2.18 m ; săritura cu prăjina: Larry Jessee — 5.15 m. CLARIFICĂRI ÎN CAMPIONATUL EUROPEAN DE RUGBY-F.I.R.A. Ultimul meci al echipei noastre, cu Spania, la 19 mai Apele s-au mai limpezit în prima grupă a campionatului european de rugby. Meciul România — Polonia, disputat duminica trecută, cu toate aspectele sale bune sau mai puţin bune pentru noi, a scos definitiv din cursa pentru poziţiile superioare tînărul, dar atît de mult schimbatul în bine, XV polonez. Nu este departe, după părerea noastră, ziua în care el va avea un cuvînt de spus în stabilirea ierarhiei, îmbucurătoare perspectivă. Creşterea valorică a sportului cu balonul oval va face ca tradiţionalul România — Franţa să nu mai fie decit unul dintre derbyurile F.I.R.A. In grupa I trei echipe — România, Franţa, Maroc — au jucat cîte trei partide, reprezentanţii cocoşului galic, neînvinşi, mai avînd de trecut un singur obstacol în drumul lor spre prima treaptă a clasamentului, cu Spania, (2 iunie la Madrid), formaţie care nu a ieşit decit o dată în public, contra Marocului (22-0). Tricolorii noştri vor întîlni, în ultimul lor meci al actualei ediţii, pe rugbyştii iberici, la 19 mai, la Timişoara. Celelalte partide : Maroc — Polonia (28 aprilie), Polonia— Spania (12 mai). Un clasament (întocmit după sistemul britanic întrebuinţat în „Turneul celor 5 naţiuni”) arată astfel: In cealaltă grupă „în activitate“ (după cum se ştie, Olanda a învins categoric în întîlnirile susţinute in grupa a treia şi a cîştigat dreptul de a activa anul acesta în „B“), situaţia e departe de a fi clarificată. S-au disputat abia meciurile Cehoslovacia — Iugoslavia, Italia — Cehoslovacia şi Italia — Iugoslavia, celelalte două competitoare (R. F. Germania şi Portugalia) neintrînd încă în „scenă“. Curite trei puncte pînă în prezent, Cehoslovacia și Italia și-au depus candidatura la unul din primele locuri. Cea mai apropiată întîlnire : Cehoslovacia — Portugalia (28 aprilie), iar următoarea la 1 mai, Iugoslavia — R.F.G., care va fi condusă de arbitrul român Th. Witing, G. R. 1. Franța 2. ROMÂNIA 3. Spania 4. Polonia 5. Maroc 3 3 0 0 71—17 6 3 2 0 1 48—22 4 1 1 0 0 22— 0 2 2 0 0 2 14—30 0 3 0 0 3 12—98 0 **ca de TM"* LOCUL SECUND ŞI MIA UNEI MAI BUNE ORGANIZĂRI A ACTIVITĂŢII CU JUNIORII Cea de a Vl-a ediţie a campionatului european de rugby, rezervat echipelor de juniori, care s-a încheiat luni la Heidelberg (H. F. Germania), a adus reprezentativei noastre medaliile de argint. Fără îndoială, performanţa este meritorie, chiar dacă tinerii noştri jucători nu au mai putut repeta succesele din 1972 şi 1973, ei menţinîndu-se pe un loc fruntaş între cele mai bune formaţii europene şi avînd îndreptăţite speranţe pentru viitorul campionat, programat în 1975 la Madrid. Analizînd, însă, comportarea rugbyştilor români se pune, încă de la început întrebarea : ar fi fost posibilă să se cucerească pentru a treia oară „Cupa Amiciţia“ ? Scorul sever cu care au pierdut partida finală poate da sigur răspuns la această problemă. Dar, pentru cei ce au asistat la meciul cu echipa Franţei insuccesul (proporţiile scorului se datorează îndeosebi unor greşeli copilăreşti, ce puteau fi evitate) capătă şi alte semnificaţii. Dincolo de faptul că, dominat psihic, XV-le nostru nu şi-a găsit decît sporadic cadenţa, a fost pregnantă diferenţa dintre cele două şcoli rugbystice : una în care această disciplină cunoaşte o extrem de largă audienţă, încă de la nivelul şcolilor elementare, alta ce îşi caută cu greu, mai ales la nivelul juniorilor, un făgaş propriu de desfăşurare. Poate că măsurile preconizate în această direcţie, privind reorganizarea activităţii celor mai tineri jucători, vor aduce plusul de vigoare necesar rugbyului la această categorie de vîrstă. De asemenea, lipsa unor contacte cu echipe din zone unde sportul cu balonul oval cunoaşte o largă dezvoltare (majoritatea componenţilor lotului erau la primul lor meci internaţional) şi-a pus amprenta asupra evoluţiei de ansamblu. Antrenorii au selecţionat tot ceea ce actuala generaţie de juniori putea să ofere pentru campionat (mai puţin trei absenţe fortuite, dar care s-au simţit deseori), aşa incit, din acest punct de vedere nu li se poate reproşa nimic. Mai mult, jucătorii au încercat, în limita posibilităţilor şi bagajului de cunoştinţe tehnico-tactice, să facă totul pentru a avea o comportare cît mai bună. După cum se ştie, ei au obţinut două victorii, în partidele cu Iugoslavia şi Italia (în ultima învingînd şi reaua credinţă a arbitrului francez ,1. Rigoulle, care a fost atenţionat pentru modul cum a condus întîlnirea), dar au cedat în meciul cu Franţa, XV-le „cocoşului galic“ avînd o alcătuire superioară celui prezentat atît la Roma, cît şi la Bucureşti. Nu vom încerca să analizăm totul numai prin prisma ultimei întîlniri, deşi ea pare să ofere singurele puncte de referinţă, ci privind în ansamblu jocul echipei noastre. Compartimentul înaintării (Jianu, Ebu, Răileanu, Drumea, Ion, Toma, Murariu, Zafiescu, Tudose) şi-a impus superioritatea în faţa adversarilor atunci cînd gabaritul lor a fost cel mai puţin egal, dar nu a mai rezistat masivilor jucători francezi, care au cîştigat majoritatea baloanelor atît în grămadă cît şi la margine. Omul de legătură între înaintare şi liniile dinapoi, mijlocaşul la grămadă Jurj, titularizat în ultimă instanţă, a fost anihilat aproape complet de adversarul său direct Urruty, lipsa sa de experienţă ieşind abia atunci cu adevărat în evidenţă, deşi pînă la întîlnirea finală, el a încercat (şi reuşit cu bune rezultate) să se achite de sarcinile postului său. Linia de trei sferturi (Anton, Popescu, Grosu, Săndoi, Lazăr, Stancu), lipsită în general de baloane datorită faptului că înaintarea a ţinut excesiv de mult mingea, a demonstrat reale posibilităţi, dar erorile tehnice şi tactice comise au umbrit comportarea generală. Fundaşul Milcă s-a intercalat bine, a participat la acţiunile de atac, dar a dovedit imprecizie în transformarea loviturilor de picior. Locul secund ocupat de reprezentativa României are învăţămintele sale, în primul rînd, trebuie să îndemne spre o rodnică şi trainică activitate la nivelul juniorilor, antrenorii avînd obligaţia să selecţioneze şi să-i îndrume pe tineri nu numai pentru a face faţă unei competiţii de acest nivel, ci să poată trece pragul senioratului cu mari posibilităţi de exprimare pe toate planurile. De asemenea, se impune adoptarea unor măsuri organizatorice care să contribuie efectiv la urcarea pe o treaptă superioară. Oricum, poziţia a doua în Europa reprezintă o performanţă ce nu trebuie diminuată, avînd în vedere, totuşi, că juniorii noştri au depăşit formaţii cu mari pretenţii la locuri fruntaşe. Emanuel FÂNTÂNEANU Rugbyştii români (tricouri de culoare deschisă) în luptă pentru balon cu masivii înaintaşi francezi. Foto : F. EMANUEL ULTIMELE ŞTIRI ■ ULTIMELE REZULTATE ILIE NASTASE, ÎN CAPITALĂ CAMPIONATUL MONDIAL DE HOCHEI PE GHEAŢĂ (GRUPA A) La Helsinki, în campionatul mondial de hochei pe gheaţă (grupa A), selecţionata U.R.S.S. în vervă deosebită, a obţinut o victorie categorică în faţa Poloniei : 17—0 (9—6, 7—0, 4—0), într-un alt joc. Suedia a dispus de R. D. Germană cu 9—3 (2—1, 3—2, 4—0). Aseară, s-a înapoiat în Bucureşti, încheindu-şi participarea la turneele internaţionale de tenis ale Circuitului W.C.T., maestrul emerit al sportului Ilie în partida a treia a semifinalelor candidaţilor pentru titlul mondial la şah, care se desfăşoară la Odesa. Victor în clasament, conduce echipa Cehoslovaciei cu 14 p (golaveraj 52—12), urmată de formaţiile U.R.S.S. — 14 p. (53—16), Suediei — 9 p, Finlandei — 6 p, Poloniei — 3 p. şi R. D. Germane — 2 p. Echipa Finlandei are un joc mai puţin disputat Năstase. Primul nostru tenisman beneficiază de o perioadă de odihnă şi pregătire, înaintea finalei de la Dallas (Texas), programată între 8—12 mai. Korcinol l-a învins la mutarea a 53-a pe Tigran Petrosian. Acum, scorul a devenit 20,5% în favoarea lui Korcinoi. KORCINOI CIȘTIGĂ LA MUTAREA A 53-A Ieri, la Sofia, în „Cupa balcanica" AKADEMIK — SPORT CLUB BACĂU 1-0 (1—0) SOFIA, 17 (prin telefon). — Pe stadionul Akademik, pe un timp rece şi o ploaie ca de toamnă, echipa studenţilor din Sofia a întrecut cu 1—0 (1—0) pe Sport Club Bacău, în cadrul „Cupei balcanice» intercluburi. Jocul nu a corespuns aşteptărilor, poate şi datorită condiţiilor grele de disputare. I-a lipsit în special cursivitatea, întrucît majoritatea acţiunilor au fost omite în mod neregulamentar de ambele părţi. Victoria lui Akademik este meritată, avînd în vedere accentuata dominare din prima repriză, ocaziile de gol şi marele număr de camere de care a beneficiat. Sport Club a contat doar pe defensivă, lăsînd în faţă numai pe Dembrovschi şi Pană. Unicul gol a fost Înscris de Radev (min. 15). Akademik — care în această primăvară s-a dovedit cea trai în formă echipă a campionatului bulgar, și a cîștigat la scor, cu 6—6, cealaltă partidă disputată la Sofia, cu Boluspor, în cadrul „Cupei balcanice" — a mai avut o ocazie de mărire a scorului, dar Radev a trimis balonul în bară iar un șut-bombă al lui Simov a fost parat magistral de portarul Voinea. (TOMA HRISTOV). Divizia B, seria a lll-a MUREŞUL DEVA — VICTORIA CĂREI 1-0 (0—0) DEVA, 17 (prin telefon). Realizînd cel mai bun joc al său din retur, Mureşul a înregistrat o victorie meritată, golul fiind marcat de Ceauşu (min. 46). Spre sfîrşitul partidei, oaspeţii s-au dedat la durităţi, Buday fiind eliminat pentru lovirea intenţionată a adversarului. A arbitrat Gh. Limona — Bucureşti. (Ioan SUTION — coresp.) ALTE MECIURI INTERNAŢIONALE IUGOSLAVIA — U.R.S.S. 0—1 (0—0) La Dortmund : R. F. GERMANIA — UNGARIA 5—0 Cîteva echipe calificate în turneul Le Zeniţa, final al campionatului mondial de fotbal şi-au continuat pregătirile, susţinind ieri meciuri amicale. Iată rezultatele care ne-au sosit pînă la închiderea ediţiei. (1-0) Redacţia şi administraţia: Bucureşti, str. Vasile Conta nr. 16; telefoane: centrala nl.10.05; secţia corespondenţi 1151.09; interurban 72 şi 286 ; telex: 11180 sport ! Tiparul: I. P. „Informaţia", Bucueşti, 40.368