Sportul, noiembrie 1982 (Anul 38, nr. 10232-10257)

1982-11-01 / nr. 10232

După „Trofeu! Carpăţi" la handbal feminin ECHIPA ROMÂNIEI POATE DEVENI COMPETITIVĂ PE PLAN MONDIAL Totul depinde acum de hărnicia jucătoarelor şi de priceperea antrenorilor BRAŞOV (prin telefon). Se impune mai intil o precizare referitoare la rezultatul final al derbyului celei de a XXII-a edilii a ,,Trofeului Carpaţi", în care s-au intilnit reprezentativele de handbal feminin ale României şi R.D. Germane. Am revăzut de foarte multe ori faza înregistrată pe videomagnetoscop de către prof. Ion Curcă, de faţă fiind cei doi antrenori ai echipei ţării noastre, Remus Drăgănescu şi Constantin Ladie, precum şi reputatul tehnician D. Popescu-Colibaşi. Reiese, cum nu se poate mai limpede, că golul înscris de Rodica Covaliuc cu trei secunde înainte de fluierul final — şi anulat de arbitrul Milan Valcici pe motiv că jucătoarea româncă făcuse paşi — a fost perfect valabil. Covaliuc a pornit în dribling din propriul teren şi ajunsă în faţa porţii echipei R.D. Cermane, a păşit o dată, a doua oară, iar a treia oară s-a înălţat, a aruncat şi a marcat... Fetele şi antrenorii lor îşi dau însă seama că situaţia relatată trebuie să rămînă doar o neplăcută amintire, pentru că greşeli de arbitraj vor mai fi, poate chiar mai multe, poate chiar mai grave. Totul este să poţi, prin pregătire, să le anulezi, creindu-ţi un avantaj care să permită Întoarcerea rezultatului final. Ce a relevat, raportind totul la apropiata participare a echipei României la a VIII-a ediţie a C.M. de handbal feminin, această ediţie a „Trofeului Carpaţi“ In privinţa stadiului pregătirilor sportivelor noastre . A scos la iveală faptul că, puse in fata unui examen de dificultatea celui din intîlnirea cu echipa campioană mondială, venită cu formaţia standard (căreia doar Sabine Rother i se va mai adăuga în partidele de la C.M.), handbalistele românce au realizat un meci bun, in multe momente ale jocului ele ridicindu-se sau chiar depăşindu-şi partenerele de întrecere. Trebuie spus, de asemenea, că de la meci la meci ECHIPA a jucat tot mai bine, s-a arătat a fi mai disciplinată tactic decit în turneul de la Vilnius, după cum observau antrenorii români, dar şi tehnicianul sovietic Leonid Kogan şi cel din R.D. Germană, Peter Kretschmar. In apărare — zona cea mai deficitară în jocul echipei României — deşi s-au comis destule erori, se poate afirma că s-au înregistrat progrese, majoritatea acţiunilor fiind orientaite in funcţie de adversare, stopate de multe ori In Iureşul lor către poarta Vioricăi Ionică prin „Intrarea" Inspirată in linia atacului advers a Rodicăi Covaliuc. Astfel, pentru a ne referi la ultimul meci, s-a reuşit o anihilare a circulaţiei extrem de rapide a mingii impuse de Kruger, Kunisch, Uhlig şi colegele lor. Persistă insă la unele jucătoare românce, în momente dificile şi de tensiune ale jocului, o lipsă acută de hotărîre in apărare, considerind că este suficientă doar ridicarea brațelor în vederea blocajului, fără insă ca zidul protector să fie permanent mobil. Totodată s-a observat că nu se trece cînd trebuie (iar uneori se neglijează complet acest aspect) la marcarea „om La om“ a aruncătoarelor de mare forţă şi precizie, cum s-a întimplat deseori in partidele cu Ungaria şi R.D. Germană. Mai este încă mult de muncit şi in fazele de joc ale atacului şi contraatacului. In privinţa atacului sint de discutat cel puţin trei aspecte. 1. Cînd apărarea adversă este avansată sau foarte avansată, handbalistelor noastre le lipsesc orientarea, decizia şi curajul de a arunca la poartă, iar cind se hotărăsc, de teamă să nu fie sancţionate cu joc pasiv, şutează la întimplare, oferind prilejuri clare de contraatac partenerelor de întrecere (poate fi aici vorba şi de o carenţă tehnică: imposibilitatea unora dintre jucătoarele noastre de a depăşi — prin dribling sau fente — apărarea adversă şi de a-şi crea astfel culoar spre poartă). 2. Nu se realizează o circulaţie rapidă a mingii, menită să scoată din dispozitiv apărarea adversă. 3. în sfîrşit, atacul s-a dovedit deficitar In utilizarea extremelor, eficacitatea jucătoarelor de pe aceste posturi fiind foarte redusă; construind acţiuni numai pe centru, se lasă posibilitatea apărării adverse să se grupeze, să realizeze un zid de netrecut in fata portarului, căruia astfel i se facilitează misiunea. Aceste carenţe, ca şi altele din jocul reprezentativei noastre, pot fi înlăturate pînă la startul campionatului mondial intrucît acum dispunem de o echipă cu şanse de a deveni competitivă pe plan mondial. Viorica Ionică, Niculina Iordache, Mariana Oacă, Angela Avadanei, Valentina Tuibăru, Rodica Covaliuc, Gheorghiţa Oprea, jucătoarele care s-au remarcat după opinia noastră la această ediţie a „Trofeului Carpaţi*", işi pot, alături de celelalte coechipiere, spori randamentei. Pe fondul unei pregătiri fizice aflată la o cotă apropiată de nivelul cerinţelor, este necesară realizarea unei temeinice pregătiri psihologice. Faptul că echipa României nu a cîştigat această ediţie a „Trofeului Carpaţi nu trebuie să le mihnească prea mult. Momentul în care se află echipa este unul de ordin special, obiectivul nr. 1 fiind obţinerea formei maxime in zilele campionatului mondial din Ungaria. Ion GAVRILESCU Premiile speciale ale „Trofeului Carpaţi“ : cea mai bună jucătoare: Cornelia Kunisch (R.D.G.); cel mai bun portar: Viorica Ionică (România) , cea mai eficientă jucătoare Katrin Kruger (R.D.G.) 23 de goluri; „Trofeul fair-play“, reprezentativa U.R.S.S. Infiltrată printre trei apărătoare sovietice (așa cum am dori să procedeze in mod curent jucătoarele noastre in atac), Maria Török aruncă la poartă din plonjon Fotó : Dragoş NEAGU In partidele de handbal feminin de la Braşov ROMÂNIA - DUBLĂ VICTORIE CU U.R.S.S. BRAŞOV, 31 (prin telefon). Bala sporturilor din Braşov a găzduit, simbătă şi duminică, dubla întîlnire internaţională amicală dintre reprezentativele feminine de handbal ale României şi Uniunii Sovietice, partidele încadrindu-se în programul de pregătire a sportivelor noastre pentru apropiatul turneu final al campionatului mondial. In ambele meciuri victoria a aparţinut reprezentativei României.După cum am anunţat, selecţionata Uniunii Sovietice este alcătuită din jucătoare tinere). Sâmbătă, România a întrecut U.R.S.S. cu 23—31 (13—13). Antrenorii Remus Drăgănescu și Constantin Lache au urmărit două obiective, pe care — după opinia noastră — le-au realizat integral. Primul a fost acela de a folosi o serie de jucătoare din lot care n-au evoluat la „Trofeul Carpaţi" : Ana Moldovan, Hajnal Palfi, Nicoleta Pleşoianu şi Zita Biro ; col de al doilea : punerea în practică a unor scheme tactice învăţate la antrenamente. Golurile au fost înscrise de : Păz, Leonte 4, Pleşoianu 3, Covaliuc 2, Lupşor 2, Grigoraş 2, Avădanei 2 şi Oapă 1 — pentru România, Salova 9, Zabolotnaia 5, Tovstogan 2, Khamaza 2, Kuzneţova 2 şi Tian 1 — pentru U.R.S.S. In partida de duminică, victoria handbalistelor noastre a fost netă : România — U.R.S.S. 27—16 (14—S). Scopul antrenorilor noştri a fost, de această dată, folosirea mai accentuată a extremelor, punerea lor în valoare. Reuşită parţială, deoarece chiar dacă au marcat 4 goluri şi au dat unele pase bune spre centru, „aripile“ nu s-au dovedit a fi la înălţimea exigenţelor tehnicienilor. Au înscris : Pătruţ 7, Avădanei 5, Oacă 3, Iordache 3, Oprea 2, Pleşoianu 2, Biro 2, Ciubotaru 2 și Turbatu 1 — pentru România, Kazneţova 7, Tovstogan 3, Salova 2, Zabolotnaia 2 și Han 2 — pentru U.R.S.S. Ambele întilniri au fost conduse de cuplul iugoslav Milan Valcici — Milan Mitrovic. In continuarea pregătirilor, reprezentativa feminină de handbal a României va susţine două intîlniri amicale cu selecţionata Iugoslaviei (11 şi 12 noiembrie, la Kikinda) şi va participa la Campionatul Balcanic, programat între 19 şi 21 noiembrie la Plovdiv (Bulgaria). Turneul final al campionatului mondial se dispută între 2 și 12 decembrie, in Ungaria. (L Gv.). La Balcaniada de haltere PE ECHIPE - SATISFĂCĂTOR, DAR... NICI UN UHU INDIVIDUAL! La cea de a 13-a ediţie a Balcaniadei de haltere, desfăşurată recent la Ankara, echipa României a ocupat locul al II-lea in clasamentul pe naţiuni, după extrem de puternica reprezentativă a Bulgariei şi Înaintea Greciei, Albaniei, Turciei şi Iugoslaviei, unele in evident ,progres. Prin ocuparea poziţiei secunde, tânăra formaţie a ţării noastre şi-a realizat obiectivul propus. După curn am arătat, selecţionata ţării noastre a aliniat cu această ocazie o serie de sportivi tineri, cu scopul de a-i verifica intr-o competiţie de amploare şi a constata ce perspective au unii dintre ei in viitorul mai îndepărtat. Este vorba de tinerii Gheorghe Iuga, Vasîle Ştefan, Marin Şeic, î’ave Petre, Petre Becheru, Tiberiu Kişkalo — toţi intre 20 şi 24 de ani. Lupta pentru locul al II-lea a fost extrem de aprigă, deoarece sportivii greci, albanezi şi turci s-au dovedit a fi un mare progres. Dealtfel, formaţia Greciei este pregătită de antrenorul polonez Klemens Voguski, iar halterofilii turci s-au antrenat în comun cu sportivii bulgari conduşi de renumitul tehnician Ivan Abagiev, care în ultimii ani a ridicat halterofilia bulgară la un binecunoscut nivel mondial. Dacă în ansamblu — pe echipe — evoluţia sportivilor români poate părea satisfăcătoare, unele rezultate — pe categorii de greutate — se pot considera mediocre, fapt care explică In parte de ce sportivii care ne-au reprezentat la Ankara nu au obţinut nici măcar un titlu balcanic! Cu toate că valoarea adversarilor candidaţi la primele locuri (ne referim la cei bulgari) a fost destul de ridicată, se puteau obţine citeva locuri I (pe stiluri și la total). Este vorba, în primul rind, de Gh. Maftei care-1 putea învinge pe Hasan Hasanov, dacă și-ar fi egalat măcar recordul personal. In altă ordine de idei, vom mai aminti faptul că la categoria semimijlocie dacă aveam un reprezentant (de ce nu Dragomir Cioroslan sau Gheorghe Dinu?) acesta ar fi putut ciştiga mai mult ca probabil trei titluri. Iată cum au evoluat sportivii noştri pe categorii, stiluri şi încercări, cifre grăitoare care dau o imagine fidelă a comportării lor. CAT. MUSCA. Mobin Şeic — locul II cu 217,5 kg. Smuls: 90; 95; 97,3. Aruncat: 120; 125 de două ori ratate. (Dacă ar fi ridicat 125 kg, el ar fi realizat un nou record național la total). CAT. COCOȘ. Pavel Petre — locul II cu 247,5 kg. Smuls: 97,5; 105; 110 ratat. Aruncat: 130; 135; 142,5. Gheorghe Maltei — locul III cu 245 kg. Smuls : 102,5 ; 107,5 ; 112,5 ratat. Aruncat: 132,5; 137,5 ratat, 137,5. CAT. PANA: Constantin Chiru — locul III cu 260 kg. Smuls: 105; 112,5; 117,5 (la a 4-a încercare 125,5 kg — tentativă de record ratată). Aruncat: 135; 142,5 ratat; 142,5. Vasile Roșu — locul IV cu 250 kg. Smuls: 112,5; 120 ratat, 120 (la a 4-a încercare 125,5 kg — record national). Aruncat: 130; 150 ratat (fiind accidentat după efortul depus la „smuls“), a renunțat la a 3-a încărcare. CAT. UȘOARA — Gheorghe Iuga — locul II cu 280 kg. Smuls: 117,5; 125 ratat; 125. Aruncat: 147,5; 155; 150 ratat. CAT. MIJLOCIE: Petru Bechem — locul II cu 312,5 kg. Smuls: 130; 135; 137,5. Aruncat: 157,5 ; 167,5 ; 175. Tiberiu Kiskalo —locul III cu 310 kg. Smuls: 132,5; 137,5; 140. Aruncat: 157,5; 165; 170. CAT. SEMIGREA: Vasile ștefan — locul II cu 342,5 kg. Smuls: 145; 152,5; 157,5 (la a 4-a încercare 163 kg, tentativă de record ratată). Aruncat : 185 ratat ; 185 ; 195 ratat CAT. SUPERGREA: Teodor Popa — locul III cu 335 kg. Smuls: 137,5; 143; 150 ratat Aruncat: 180 ; 190 ; 195 ratat Aceste rezultate mediocre se datoresc mai multor cauze. In primul rind, sportivii veniţi de la cluburile lor (Chimpex, C.S.M. Cluj-Napoca, Gloria Bistriţa p.a.) nu au fost suficient antrenaţi, nu au avut continuitate in pregătire aşa cum prevăd indicaţiile federaţiei de specialitate. In al doilea rînd, unii halterofili din acest lot se încadrează anevoie în limitele de greutate ale categoriilor respective, fiind nevoiţi să slăbească prea mult intr-un timp scurt şi pierzînd astfel considerabil din forţa pe care o aveau la antrenamente (Gh. Maftei, V. Roşu, C. Chiru şi alţii)! Nu trebuie neglijat nici faptul că această Balcaniadă a fost iniţial programată pentru sfirşitul lui noiembrie, pentru ca nu cu mult timp in urmă, organizatorii să anunţe că întrecerile au loc cu o lunămai devreme. Desigur, in asemenea condiţii, planul de pregătire nu a putut fi respectat şi ca atare nici forma maximă prevăzută pentru o lună mai tirziu nu a fost realizată. In urma rezultatele obţinute în Ankara antrenorii cluburilor şi ai loturilor vor trebui să tragă concluziile cuvenite. Ion OCHSENFELD I Ps?egăt!s?ea se spiaulaii de iarnă BMMMaMaBMMMMMHBMWBM—B—*i ''■Ulii■ ——— SCHIOARELE FONDISTE SE ANTRENEAZĂ NON-STOP Despre rezultatele schiorilor noștri nu s-a mai vorbit cam de multă vreme la superlativ. Din contră, în cursul ultimelor sezoane, accentul critic a fost predominant Ultimele analize au determinat unele măsuri pe care le dorim eficiente, capabile să ducă la o redresare rapidă a acestei atit de îndrăgite şi frumoase ramuri sportive. Azi vom trece în revistă activitatea lotului naţional de schioare fondiste. După ce o bună perioadă fetele noastre au realizat unele performanţe balcanice, de la un timp şi acestea au început să ne ocolească. S-a ajuns la nedorita situaţie în care sportivele noastre se clasează destul de departe de primele locuri la orice competiţie mai acătării... Din vară, forul de specialitate a încredinţat pregătirile schioarelor fondiste antrenorului de lot Horia Ilieşu, secondat de Ştefan Berbecaru (cărora in curind li se va alătura şi antrenorul Constantin Enache), care au stabilit un plan eşalonat pe o perioadă cu termen final la Jocurile Olimpice de iarnă de la Sarajevo. A fost alcătuită o grupă de sportive — pe baza unor rezultate din sezonul Trecut, pe temeiul calităţilor fizice şi morale arătate la teste — cu care s-a început activitatea. Iată numele lor: Iuliana Popoin (21 de ani, de la Tractorul), Valeria Badiu (14), Viorica Vrăjmaş (16), Ileana Hangan (13) — toate de la C.S.Ş. Bistriţa, Angelo Rişnoveanu (16 — Braşovia), Edith Bakó (14 — C.S.Ş. Mirecurea Ciuc), Ildikó Ballo (18 — C.S.Ş. Miercurea Ciuc), Veronica Ungureanu (13 — C.S.Ş. Vatra Dome), Liliana Plăiaşu (15 — C.S.Ş. Rişnov) şi Eliza Aldea (15 — C.S.Ş. Fredeal). Surprinde, fireşte, absenţa din acest lot a celei mai bune fondiste în ultimele sezoane, Elena Lagusis-Reit. După cum am aflat, ea a explicat absenţa de la pregătiri din cauză de boală... Cind se va însănătoşi şi va demonstra că este capabilă să se încadreze în disciplina riguroasă impusă de noua conducere tehnică, se va apela şi la serviciile ei, dacă va fi cazul. Demarajul pregătirilor s-a dat in luna iulie, după ce in mai şi iunie sportivele de mai sus (şi altele) au fost supuse unor teste pe zăpadă. S-a lucrat la Piatra Arsă, apoi la Moneasa, Costin ești, din nou Piatra Arsă și, acum, la Vatra Dornei unde le-am găsit in plină activitate. Atmosfera în lot este excelentă, nu se face nici un rabat de la muncă sau disciplină. Aici, în depresiunea Dornelor, fetele au efectuat un stagiu de rulaj pe schiuri cu rotile absolut necesar pentru reacomodarea rapidă cu alunecarea pe zăpadă. Rodul acestei munci intensive se vede in timpii realizaţi de fiecare sportivă. Cea mai experimentată dintre ele, Iuliana Popoii, care la 21 de ani a ajuns „veterană“ printre mai tinerele ei colege, a luat un start mai „relaxat“ in pregătiri, dar cind s-a văzut în trecută şi-a dat seama că nu este de glumit şi, după o perioadă în care a tras foarte tare, a redevenit lidera lotului, aşa cum îi stă bine unui sportiv cu experienţă. La 700 m altitudine, pe pista de beton din parcul oraşului, o realizare remarcabilă în folosul schiului de fond, tinerele schoare nu precupeţesc nici un efort Cu asentimentul conducerii liceului din localitate, sportivele din lot îşi continuă activitatea şcolară, un fapt demn de subliniat şi de apreciat. Ce urmează aă i-am întrebat pe cei doi antrenori. Din 10 noiembrie, un grup mai mare de fondişti, fondiste şi biatlonişti vor efectua antrenamente pe zăpadă, alături de schiori fruntaşi din Uniunea Sovietică şi din alte ţări socialiste, la Murmansk. Deci, numai lucruri bune despre activitatea schioarelor noastre fruntaşe. Să sperăm că și rezultatele din sezonul care urmează vor fi pe măsura eforturilor depuse, a pregătirilor efectuate. Paul IOVAN