Steagul Roşu, octombrie 1954 (Anul 9, nr. 535-561)

1954-10-14 / nr. 546

Ă t T Să folosim din plin măreața experiența sovietică în agricultură! Ca și în alte domenii de activitate și pe tărîmul agriculturii știința și tehnica sovietică au înregistrat astfel de succese remarcabile, care fac din marea Țară a constructorilor comunismului — Uniunea Sovietică — țara celei mai înaintate agriculturi din lume. Imbinînd în mod armonios problemele elaborate de știința agrotehnică cu practica agricolă, sovhozurile și colhozurile sovietice obțin an de an rezultate tot mai bune în toate ramurile de producție agricolă. In sectorul cerealier, de pildă, în Uniunea Sovietică sînt sovhozuri și colhozuri care obțin producții de 3.500-4.500 kg. grîu la hectar pe suprafețe de mii de hectare, iar producția record obținută la această cultură ajunge chiar pînă la 10.000 kg. la ha. La porumb, colhoznicul M. E. Ozemoi a obținut peste 22.000 kg. la hectar, la cartofi se obțin recolte de peste 60.000 kg. la hectar etc. Pe ogoarele sovhozurilor și colhozurilor din Uniunea Sovietică lucrează, în prezent, cel mai mare de tractoare și mașini agricole număr din lume. Majoritatea muncilor agricole ca: aratul, însămînțatul, prășitul, seceratul etc., se execută cu mijloace mecanizate. Pomicultura și viticultura cunosc în Uniunea Sovietică o dezvoltare ce n-are pereche în lume. Succese remarcabile sînt înregistrate și în domeniul creșterii animalelor și păsărilor. In această direcție arătăm doar exemplul colhozului „Luci Komunizma“ din regiunea Iaroslav, în a cărui crescătorie de porci s-a reușit să se obțină de la fiecare scroafă cite 22 de purcel anual Rezultatele remarcabile obținute în agricultura sovietică sunt oglindite la Expoziția Agricolă Unională de la Moscova, despre care Edward Hopkins, directorul unei stațiuni experimentale din Canada, care a vizitat această expoziție a spus: „Cred că exprim părerea unanimă a delegației spunînd că Expoziția Agricolă Unională ne-a fermecat în adevăratul sens al cuvântului. Această expoziție nu poate fi comparată cu niciuna din cele văzute pînă acum, care pălesc în fața măreției și frumuseței întîlnite aici la Moscova“. Oamenii sovietici din agricultură, muncitori din stațiunile de mașini și tractoare și din sovhozuri, colhoznici, ingineri și tehnicieni agronomi, academicieni etc., au elaborat numeroase metode noi de muncă în agricultură. Metoda graficului-orar a tractoristului Ivan Buneev, reparatul tractoarelor pe ansamble a lui Bugacev, metodele de însămînțare a prășitoarelor în cuiburi așezate în pătrat, semănatul griului, orzului și secarei în rînduri dese și încrucișate, metoda graficului mar la treieri, a lui Brediuk etc., etc., sînt numai cîteva din metodele noi de muncă folosite în agricultura sovietică, metode care fac să crească considerabil producția și productivitatea muncii. Aceste metode ca și multe altele din domeniul creșterii animalelor, a cultivării raționale a pomilor și viței de vie au trecut de mult hotarele Uniunii Sovietice și au devenit un bun de preț al oamenilor muncii din țările de democrație populară, care cu ajutorul neprecupețit și dezinteresat al Uniunii Sovietice, pășesc pe drumul făuririi unei societăți noi — societatea socialistă, fără exploatatori și exploatați. O adevărată revoluție în agricultură au făcut descoperirile agronomului T. S. Malțev din colhozul „Zavetî Lenina“ din raionul Sadrinsc, regiunea Kurgan, agronom care a elaborat o nouă metodă de lucrare a pămîntului, bazată pe cele mai însemnate cuceriri ale științei și practicii agricole din Uniunea Sovietică. Pentru aplicarea acestei metode la condițiile specifice ale țării noastre, au început să se facă experimentări într-o serie de gospodării agricole de stat, între care și cea din Zănești din regiunea noastră. Oamenii muncii de pe ogoarele patriei noastre, printre care și aceia din regiunea noastră, cunosc de acum în bună parte o serie de metode agrotehnice sovietice, pe care folosindu-le în munca lor, au obținut rezultate nemaiîntîlnite pînă acum. Astfel, tractoriștii : Gh. Apostol și Airinei de la G.A.S. Zănești, folosind metoda graficului-orar și-au depășit zilnic planul de lucru în campania însămînțărilor de toamnă din acest an cu 180-200 la sută. Colectiviștii și întovărășiții care au semănat griul după metoda sovietică de semănat în rânduri dese și încrucișate au obținut recolte ce întrec cu 700-800 kg, la hectar cele mai bune rezultate obținute de țăranii muncitori cu gospodării individuale, sau chiar de colectiviști și întovărășiți care n-au aplicat aceste metode. Mulgătorii fruntași: Nicolaie Cărămidă din G.A.S. Cărbune, D-tru Răucescu din întreprinderea agro-zootehnică Grași și alții au obținut prin îngrijirea rațională a vacilor, după metode sovietice, succese deosebit de frumoase în sporirea producției de lapte pe cap de vacă. Toate acestea ne arată cât de mare însemnătate au pentru dezvoltarea agriculturii noastre, pe calea indicată de partid și guvern, folosirea metodelor înaintate de muncă sovietice, folosirea din plin a agrotehnicii sovietice. Acum, cînd oamenii muncii din regiunea noastră — alături de toți oamenii muncii din patria noastră — sărbătoresc prin muncă însuflețită marea sărbătoare, care a devenit o tradiție scumpă poporului nostru : Luna Prieteniei Romîno-Sovietice, se deschid noi posibilități fiecărui om al muncii din agricultură ca să-și însușească și mai mult metodele de muncă sovietice și să le aplice cu și mai mult rezultat pentru obținerea de producții sporite în toate ramurile de producție agricolă. Zilele agrotehnicii sovietice, care se desfășoară între 10-20 octombrie trebuie să constituie un prilej minunat pentru inginerii și tehnicienii agronomi de a populariza pe toate căile experiența sovietică din domeniul agriculturii și să facă, ca această experiență să devină un bun al maselor celor mai largi de țărani muncitori din regiunea noastră. In aceste zile, trebuie desfășurată o vie activitate propagandistică prin conferințe, întîlniri cu producătorii agricoli și în special cu fruntașii din agricultură. Inginerii și tehnicienii agronomi să facă în această perioadă de timp cu mai multe demonstrații practice, pentru a convinge și mai mult pe oamenii muncii din agricultură de necesitatea aplicării metodelor sovietice de muncă. Să nu rămână nici o unitate socialistă din agricultură, în care să nu se dezbată pe larg rezultatele obținute de fruntașii recoltelor bogate din regiune prin aplicarea metodelor agrotehnice sovietice, să nu rămînă nici un sat și comună în care să nu se dezbată la căminele culturale foloasele aplicării experienței sovietice. Activiștii pe tărîmul cultural, tehnicienii și inginerii agronomi să popularizeze pe larg cartea agrotehnică sovietică. Organele și organizațiile de partid, de stat și sindicale să considere ca o datorie de cinste de a munci în așa fel ca în aceste zile, oamenii muncii din agricultură, antrenați în întrecerea socialistă și patriotică să-și fixeze ca un obiectiv principal, folosirea și extinderea pe scară cit mai largă a metodelor sovietice de muncă. Să folosim din plin experiența sovietică în agricultură ! Să facem toate lucrările din campania agricolă de toamnă la un nivel agrotehnic cit mai înalt, spre a putea întîmpina Congresul al II-lea al partidului și a zilei de 7 Noiembrie cu cît mai frumoase realizări în muncă ! Decorarea A. R. L. U. S.-ului Printr-un Decret al Prezidiului Marii Adunări Naționale, s-a conferit ordinul „Steaua Republicii Populare Romîne“ clasa I-a Asociației Române pentru Legăturile de Prietenie cu Uniunea Sovietică, cu prilejul împlinirii a 10 ani de existență, pentru activitate rodnică desfășurată pe tărîmul popularizării mărețelor realizări ale Uniunii Sovietice în domeniul economiei, științei și culturii și al construcției de stat sovietice, pentru contribuția adusă la întărirea relațiilor de prietenie și colaborare frățească dintre popoarele sovietice și poporul romîn. (Agerpres) V HLUM'-HLILJ!! / în interiorul ziarului s rin munca comuniștilor din Vînători pentru formarea unei întovărășiri agricole în comuna lor (pag. 2-a^) Ing. I. MARINESCU : Cîteva indicații în legătură cu plantarea pomilor (pag. 2-a) Luna Prieteniei Româno-Sovietice — CARTEA TEHNICĂ SOVIETICĂ, UN MARE AJUTOR IN MUNCA NOASTRĂ (pag. 3-a)__________ Să învățăm din experiența fruntașilor întrecerii socialiste — Țesătoarea Maria Bulgarii (pag. 3-a) Telegrama lui Ciu Enai către Organizația Națiunilor Unite (pag. 4-a) Comunicatul sovieto-bulgar cu privire la predarea către Republica Populară Bulgaria a cotei de participare sovietice din societățile mixte sovietobulgare (pag. 4-a) Adunarea festivă de deschidere a Lunii Prieteniei Romîno-Sovietice și de sărbătorire a 10 ani de activitate a A. R. L. N. S.-ului Salutul C.C. al P.M.R. adresat Asociației Române pentru Legăturile de Prietenie cu Uniunea Sovietică— A. R. L. U. S. Comitetul Central al P.M.R. trimite un călduros salut Asociației Române pentru Legăturile de Prietenie cu Uniunea Sovietică — A.R.L.U.S. cu prilejul împlinirii a 10 ani de activitate. In acești 10 ani, sub conducerea și îndrumarea Partidului Muncitoresc Romîn, A.R.L.U.S., care numără peste 6 milioane de membri la orașe și sate, a desfășurat o rodnică activitate de popularizare a mărețelor realizări ale Uniunii Sovietice în domeniul economiei, științei și culturii și al construcției de stat sovietice, contribuind într-o măsură însemnată la întărirea continuă a relațiilor de prietenie și colaborare frățească între țara noastră și marea Uniune Sovietică eliberatoare. Poporul romîn vede in prietenia de nezdruncinat cu marea Uniune Sovietică chezășia succesului în lupta pentru victoria socialismului, chezășia independenței și libertății patriei noastre. Ajutorul frățesc pe care-l acordă poporului nostru marele popor sovietic, experiența istorică a construirii socialismului în Uniunea Sovietică constituie un bun de neprețuit pentru oamenii muncii din patria noastră. Răspunzînd dorinței vii a poporului romîn de a cunoaște marile realizări ale poporului sovietic In opera de construire a comunismului, A.R.L.U.S. trebuie să popularizeze și să răspîndească și mai mult experiența sovietică în diferite domenii ale Industriei și tehnicii, în domeniul dezvoltării multilaterale a agriculturii. In făurirea bunei stări a celor ce muncesc, să contribuie și mai mult la cunoașterea științei, literaturii, artei sovietice in patria noastră, să popularizeze larg politica externă a Uniunii Sovietice, politică consecventă de apărare a păcii și libertății popoarelor, de zădărnicire a planurilor războinice ale cercurilor agresive imperialiste. Cea de a 10-a aniversare a sa trebuie să constituie pentru A.R.S.U.S. un prilej de a-și îmbunătăți activitatea, sprijinindu-se pe un larg activ de fruntași ai producției industriale și agricole și de oameni de cultură, pentru a contribui într-o măsură tot mai mare la întărirea continuă a prieteniei veșnice cu marea noastră prietenă și eliberatoare — Uniunea Sovietică — bastionul de neînvins al păcii, democrației și socialismului. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romîn Festivitatea de la Teatrul de Operă și Balet Marți seara, la Teatrul de Operă și Balet al R.P.R., a avut loc adunarea festivă de deschidere a Lunii Prieteniei Romîno-Sovietice și de sărbătorire a 10 ani de activitate a A.R.L.U.S.-ului. In aplauzele entuziaste ale asistentei, pe scena împodobită festiv, au luat loc la masa prezidiului tovarășii : Gh. Gheorghiu-Dej, acad. prof. dr. O. I. Farhon, P. A. Baranov, conducătorul delegației sovietice, I. Chisimevschi, L. G. Melnikov, ambasadorul Uniunii Sovietice la București, Miron Constantinescu, R. M. Gher, membru al delegației sovietice, D. Coliu, M. A. Kveselava, membru al delegației sovietice, acad. M . Sadoveanu, S. F. Bondarciuk, membru al delegației sovietice, I. Fazekas, M. Z. Sănciuk, membră a delegației sovietice. Constanta Crăciun, general it. L. Sălăjan. F. L. Kovaliov, membru al delegației sovietice, Gh. Hossu. K. M. Loscionova, membră a delegației sovietice, acad. I. Murgulescu. N. K. Serbinovici, membru al delegației sovietice. Stelian Moraru. R. S. Emtova, membră a delegației sovietice. A. Bunaciu. E. N. Tihonov, reprezentantul permanent al VORS-ului în R.P.R.; Lucia Sturza Bulandra, artistă a poporului. Cornel Fulcer, prim secretar al C.C. al U.T.M.. Mihai Beniuc, secretar al Uniunii Scriitorilor, acad. St. Vencov, prim secretar a Academiei R.P.R., general locotenent I. Tutoveanu, George Georgescu, artist al ponorului, acad. I. S. Gheorghiu, pictorul Ștefan Szöny, artist emerit, Ștefan M. Lungu. Erou al Muncii Socialiste. La adunarea festivă au participat membri ai C.C. al P.M.R., membri ai guvernului, ai Prezidiului Marii Adunări Naționale, reprezentanți de frunte ai vieții noastre economice, științifice și culturale, activiști de partid, fruntași ai organizațiilor de masă, ofițeri ai Forțelor Armate, oameni ai muncii fruntași în producție. A participat de asemenea. M. B. Mitin, membru al Academiei de Științe a U.R.S.S. S-au intonat Imnurile de Stat ale R.P.R. și U.R.S.S. Adunarea festivă a fost deschisă de acad. prof. dr. C. I. Parhon, președintele de onoare al Academiei R.P.R., președintele U.R.S.U.S., care a rostit un cuvînt introductiv. Sărbătorim astăzi deschiderea Lunii Prieteniei Romîno-Sovietice și împlinirea a 10 ani de existență a Asociației Române pentru Legăturile de Prietenie cu U.R.S.S. — a spus vorbitorul. Cu acest prilej, milioanele de oameni ai muncii, care își datoresc eliberarea lor Uniunii Sovietice, își manifestă fierbinte și entuziast întreaga lor dragoste și recunoștință fată de marea noastră eliberatoare. Azi nu există om al muncii în tara noastră care să nu-și dea seama că, datorită ajutorului sovietic, oamenii muncii din tara noastră, sub conducerea Partidului Muncitoresc Romîn, își pot făuri o viată nouă, fericită și un viitor luminos. Salutăm călduros delegația sovietică și o rugăm, în numele întregului popor român, să transmită poporului sovietic recunoștința noastră, asigurîndu-l că vom lupta necontenit pentru a întări marea prietenie dintre popoarele noastre. Acad. prof. dr. C. I. Parhon a dat apoi cuvîntul tov. Gh. Hossu, ministrul Construcțiilor, vicepreședinte al Consiliului General A.R.L.U.S. care a vorbit despre ..10 ani de activitate a A.R.L.U.S.-ului”. (Cuvîntarea îtn pag. 2-a). A luat apoi cuvîntul P .A. Baranov, membru corespondent al Academiei de Științe a U.R.S.S., directorul Institutului de Botanică al Academiei de Științe a U.R.S.S., conducătorul delegației sovietice. (Cuvîntarea în pag. 2-a). Cuvîntarea conducătorului delegației sovietice a fost salutată cu vii aplauze și ovații de către întreaga asistență. Cu mare bucurie a fost întâmpinat salutul adresat de Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romîn Asociației Române pentru Legăturile de Prietenie cu U.R.S.S., cu prilejul aniversării, salut citit de tov. Constanța Crăciun, ministrul Culturii. Participanții la adunare si-au manifestat cu însuflețire atașamentul neclintit si dragostea fată de Partidul Muncitoresc Romîn, conducătorul luptei poporului nostru pentru socialism, organizatorul si făuritorul tuturor succeselor noastre. Tov. A. Bunaciu, secretarul Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P.R., a dat citire Decretului Prezidiului Marii Adunări Naționale prin care se conferă pentru Legăturile Asociației Române de Prietenie cu U.R.S.S., cu prilejul împlinirii a 10 ani de activitate. Ordinul Steaua Republicii Populare Romîne clasa I-a. Luând cuvîntul, acad. prof. dr. C. I. Parhon a spus : In numele milioanelor de membri ai A.R.L.U.S.-ului, mulțumim cu adîncă emoție Comitetului Central al P.M.R. pentru Mesajul adresat A.R.L.U.S.-ului la împlinirea celui de al 10-lea an al activității sale. Mulțumim de asemenea Prezidiului Marii Adunări Naționale pentru înalta distincție acordată, recunoașterea muncii noastre de cină acum și un îndemn puternic la luptă pentru noi victorii. Adunarea a adoptat apoi prin vii a*plauze textul telegramei citite de acad. I. Murgulescu, ministrul învățământului, adresată Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice și a guvernului U.R.S.S. Acad. St. Vencov a dat citire unei telegrame adresate de Adunare Comitatului Central al Partidului Muncitoresc Român și guvernului R.P.R. Adunarea a adoptat telegrama prin vii aplauze. Adunarea festivă a luat sfârșit într-o atmosferă însuflețită, participanții manifestând îndelung dragostea și recunoștința profundă a întregului nostru popor față de marea Uniune Sovietică, prietena de nădejde a poporului nostru și a tuturor popoarelor lumii, bastionul de neclintit al păcii și socialismului. La programul încheiat adunarea artistic cu care l-a festivă și-a dat concursul Capilla emerită de stat de banduriști din R.S.S. Ucraineană. Conducător artistic si dirijor principal al Cameliei este Alexandr Minkovski, maestru emerit al artei din R.S.S. Ucraineană, decorat cu Ordinul Lenin. Cîntecele interpretate de banduristii ucraineni au fost îndelung aplaudate. La programul artistic și-au mai dat concursul solist ai Teatrului de Operă și Balet și ai Teatrului de Stat de Operetă, precum si Ansamblurile de cîntece si dansuri ale Ministerului Forțelor Armate și ale Ministerului Afacerilor Interne. Programul artistic s-a bucurat de un deosebit succes. (Agerares) „Zilele tehnicii sovietice“. In cadrul manifestărilor din Luna Prieteniei Romîno-Sovietice, între 10 și 20 octombrie au loc „Zilele tehnicii sovietice“. Pe șantierul Hidrocentralei „V. I. Lenin“ de la Bicaz, cercurile A.S.I.T. din toate sectoarele de muncă au susținut referate cu tema : „Succesele obținute în producție prin aplicarea metodelor sovietice și prin folosirea tehnicii sovietice pe șantierul Hidrocentralei“. Sutele de constructori care au ascultat aceste referate au putut afla lucruri noi și interesante despre folosirea înaintatei tehnici sovietice. ★ Odată cu deschiderea festivă a Lunii Prieteniei Romîno-Sovietice la fabrica „Steaua roșie“ a avut loc și deschiderea decadei: „Zilele tehnicii sovietice“. Cu acest prilej în fața celor prezenți tov. inginer Mocanu Neculai a prezentat referatul: „Aplicarea metodelor sovietice, ajutor prețios în construirea socialismului în țara noastră“. Vorbitorul a arătat printre altele că, și în fabrica „Steaua roșie" la diferite locuri de muncă se aplică un număr de 8 metode sovietice care dezășuiesc obținerea de frumoase rezultate în producție. Mai mulți dintre cei prezenți au luat apoi cuvîntul. Astfel, tov. inginer David Constanța a arătat că tinerii absolvenți ai facultăților au crescut sub semnul marii prietenii dintre poporul romîn și poporul sovietic, că se vor strădui să pună în practică cunoștințele însușite. A mai luat cuvîntul tov. Samoilă Teodor, care arătat că în cele 6 luni de practică a pe care le-a făcut în Uniunea Sovietică a avut fericirea să cunoască oamenii sovietici de la care a învățat lucruri folositoare. La sfîrșit, brigada artistică a fabricii a prezentat un frumos program. Să ridicăm pe cei rămași in urmă la nivelul fruntașilor Să nu ne mulțumim numai cu succesele personale Pentru mine principalul obiectiv în momentul de față îl constituie îndeplinirea angajamentelor pe care mi le-am luat în cinstea Congresului partidului și a zilei de 7 Noiembrie. La croirea părților de lăzi, realizez zilnic mai mult cu 3 la sută față de plan. Eu însă nu mă mulțumesc numai cu realizările personale. Tovarăși din secția lăzi ca: Efeș Anton și Eremia Emilia, sunt sub plan. Nu e de mirare că mereu sunt criticați la gazeta de perete. Eu mă angajez să îi sprijin pe aceștia, arătîndu-le cum se face modelul pentru părțile de lăzi ce trebuiesc confecționate, împărtășindu-le din experiența mea privind organizarea muncii, astfel ca în cel mai scurt timp să intre și ei în rîndul fruntașilor. C-TIN BLAJOVEANU fruntaș în producție Comuniștii In urma unei analize a muncii din ultimele decade făcută în biroul organizației de bază, am văzut că muncitorii au realizat succese frumoase. In fiecare secție s-au îngroșat rîndurile fruntașilor; în unele secții au mai rămas însă și codași. Pentru a lichida această lipsă, membrii de partid și-au luat o serie de angajamente. Astfel, tov. Vîntu Vasile de la secția bușteni, care își depășește zilnic norma cu 18 la sută, s-a angajat să ridice la nivelul lui pe tov. Gh. în frunte Moroșanu, care nu-și îndeplinește norma și are lipsuri nemotivate de la lucru. Exemple de acestea sunt multe. Ele dovedesc că membrii de partid caută să muncească pentru a ridica nivelul profesional a celor rămași în urmă. Toți muncitorii trebuie să răspundă acestui ajutor la locurile de muncă, pentru ca în fabrica noastră să crească în permanență numărul fruntașilor. C-TIN POSTOLACHE secretarul organizației de bază P.M.R. Să calificăm tineretul In hala gaterelor, acolo unde muncesc, sunt ajutat de 11 tovarăși. Membrii brigăzii își îndeplinesc zilnic norma în proporție de 100,8 la sută. Unii dintre ei, cei tineri, ar putea realiza și mai mult. Pentru aceasta eu, care am o pregătire mai veche, am datoria să-i sprijin ca să ajungă cu toții la nivelul fruntașilor. Mă angajez ca pînă la 7 Noiembrie să-l ajut pe utemistul Gh. Buznea, astăzi ajutor de gaterist, să ajungă gaterist, iar pe tînărul Șerban Petre care-i disciplinat și ager la minte să-l calific din călător la vagoneți, ajutor de gaterist. Sunt sigur că, calificând oamenii la nivelul pregătirii profesionale a fruntașilor din fabrică, vom reuși în cinstea Congresului partidului și a zilei de Noiembrie să debităm zilnic mai mult cu 5 m. c. bușteni in gatere. IOAN COLBU gaterist, șef de brigadă Inițiativa pornită de membrii unei grupe sindicale de la uzinele „21 Decembrie” București, aceea de a ridica pe cei rămași în urmă la nivelul fruntașilor, a stîrnit un viu interes și în rîndurile muncitorilor I.F.I.S.-H.C.C. Bacău. In scrisorile adresate redacției, numeroși muncitori arată hotărârea loc de a trece la aplicarea acestei inițiative, întrucît ea constituie o rezervă internă extrem de prețioasă ln îndeplinirea angajamentelor luate în cinstea Congresului partidului și a zilei de 7 Noiembrie. Insămînțează legume și zarzavaturi însămînțatul din toamnă a legumelor și zarzavaturilor are o mare însemnătate. Pe această cale se asigură pe de o parte aprovizionarea oamenilor muncii cu legume și zarzavaturi timpurii în sezonul de primăvară, iar pe de altă parte, se poate valorifica puterea de producție a pământului. In terenurile unde se însămânțează legume și zarzavaturi in toamnă, primăvara după recoltare se însămânțează alte culturi, putîndu-se astfel obține două recolte în același an. Printre țăranii muncitori ce au însămânțat pînă acum legume și zarzavaturi pentru primăvară, se numără și cei din satul Barați, comuna Mărgineni, raionul Bacău. Aceștia pînă zilele trecute însămânțaseră peste 2 hectare cu spanac, pătrunjel, usturoi, ceapă și altele. Dintre cei ce au însămânțat printre primii legume și zarzavaturi pentru recolta anului viitor se numără și țăranii muncitori : Petrec Roșu, Gh. Iș. Faraoanu, Petre Afrenioae, Petrs Păuleț, Maria Cocoț, lojă Iș, Faraoanu și alții. ¥