Steagul Roşu, octombrie 1955 (Anul 10, nr. 842-867)

1955-10-14 / nr. 853

ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P. M. R. Și AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACĂU Nr. 853 (2332) 4 pagini 20 bani VINERI 14 octombrie 1955 Spre noi succese în industrie și agricultura Alături de întregul nostru popor muncitor, harnic constructor al socialismului, oamenii muncii din regiunea noastră au luat cunoștință cu deosebită însuflețire de Hotărîrea recentei plenare a C.C. al P.M.R. de a se convoca la 23 decembrie cel de-al doilea Congres al partidului. Ei au luftat totodată cu bucurie că Congresul via dezbate probleme de cea însemnătate pentru piatra mai mare noastră, pentru continua ridicare a bunăstării a celor ce muncesc. Oamenii muncii știu că cel de-al II-lea Congres va duce la o și mai mare întărire a partidului nostru, detașamentul de avangardă al clasei muncitoare, forța conducătoare care călăuzește poporul nostru pe calea luminoasă deschisă întregii omeniri de Marea Revoluție Socialistă din Octombrie. Iată de ce în rîndurile tuturor celor ce muncesc crește puternic hotărîrea de a întîmpina Congresul și aniversarea Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, prin noi și cu mai însemnate succese în toate domeniile construcției socialiste. Acum cînd nu ne-a mai rămas decit puțin timp pînă la sfîrșitul anului, fiecare zi, fiecare ceas din producție trebuie folosit la maximum, pentru îndeplinirea integrală a sarcinilor planului cincinal. In lupta pentru îndeplinirea cincinalului nu trebuie uitat nici un moment că statului nu-i trebuie orice îndeplinire sau depășire, ci numai o asemenea îndeplinire și depășire care să asigure o cît mai armonioasă și deplină dezvoltare a economiei noastre nationale. In cinstea Congresului partidului și a celei de-a 38-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, un obiectiv important al oamenilor muncii din industrie, trebuie să-l constituie îndeplinirea la toți indicii a sarcinilor pianului cincinal. O condiție principală pentru realizarea cincinalului este de a folosi pe deplin și cu toată priceperea marile posibilități ale întreprinderilor, va descoperi și scoate la iveală imensele rezerve interne existente la fiecare loc de muncă și a le pune în slujba producției, a îndeplinirii și depășirii planului. Un obiectiv principal al întrecerii, trebuie să-l constituie deplina folosire a mașinilor și utilajelor existente în fiecare întreprindere. Metodele noi de muncă, experiența înaintată, prețioasele inițiative izvorîte în focul întrecerii, constituie mlădițe ale noului în patria noastră. Ele trebuie îmbrățișate cu toată dragostea, trebuie însușite , aplicate pe o scară tot mai largă. Acțiunea pornită de petroliștii din brigada sondei 1109 din cadrul Oficiului turbobur trestul Iionaj Moinești, de a ridica nivelul muncii în schimbul de noapte la cel al schimburilor de zi, constituie o prețioasă contribuție la lupta pentru realizarea cu succes a plan. Iată de ce această sarcinilor de importantă acțiune trebuie îmbrățișată în toate întreprinderile în care se lucrează în trei schimburi. Pentru fiecare muncitor și tehnician constituie de asemenea o sarcină de cinste însușirea și implicarea pe o scară tot mai largă a avansatelor metode de muncă ale oamenilor sovietici, eroici constructori ai comunismului. Se constituie pentru fiecare conducere de întreprindere o sarcină de onoare de a lua cele mai bune măsuri care să asigure continuitatea procesului de producție, temeinica organizarea muncii și îndeplinirea de către fiecare muncitor a sarcinilor ce-i stau în față. Organizațiile de partid din întreprinderi trebuie să urmărească ca întrecerea să aibă la bază obiective concrete strîns legate de realizarea planului, să sprijine cu căldură tot ceea ce este nou, înaintat, sa stimuleze larg critica și autocritica pentru lichidarea deficiențelor existente combătînd cu tărie birocratismul, inerția, rutina și orice încercare de a frînta avîntul și inițiativa creatoare a maselor. Pentru ca întrecerea să se desfășoare pe baze trainice este necesar ca organele sindicale să muncească neobosit în direcția îmbunătățirii activității grupelor sindicale și organizării cît mai temeinice a consfătuirilor de producție. In vederea dezvoltării întrecerii socialiste, organizațiile de partid trebuie să dea cea mai mare atenție agitației politice de masă, folosind pentru aceasta toate mijloacele care-i stau la dispoziție. Comuniștii trebuie să fie pretutindeni în fruntea întrecerii, antrenînd prin puterea exemplului personal pe toți ceilalți. Comitetele raionale și orășenești de partid trebuie să se preocupe îndeaproape de felul cum organizațiile de partid din întreprinderi, conduc întrecerea socialistă în cinstea Congresului partidului și a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. In întîmpinarea Congresului partidului și a zilei de 7 Noiembrie, oamenii muncii de pe ogoarele regiunii noastre au datoria să desfășoare cu avînt sporit întrecerea pentru executarea la timp și în cele mai bune condițiuni a muncilor agricole de toamnă. Trebuie luptat cu toată hotărirea pentru strîngerea la timp a recoltei evitîndu-se astfel pierderie păgubitoare; trebuie muncit în așa fel încît să asigurăm recolte tot mai bogate în anul care vine. Organizațiile de partid de la sate au datoria să popularizeze tot mai susținut experiența fruntașilor recoltelor bogate, să se preocupe îndeaproape de buna desfășurare a muncilor agricole din toamna acestui an. Muncitorii și tehnicienii din gospodăriile agricole de stat au datoria să ridice tot mai sus steagul întrecerii pentru strîngeriea la timp a recoltei, pentru realizarea îa condițiuni calitativ superioare a planului de însămînțări. Membrii gospodăriilor agricole colective din regiunea noastră au înalta îndatorire de a munci în așa fel încît să obțină recolte tot mai bogate, să dezvolte în toate privințele gospodăria colectivă, dovedind prin aceasta superioritatea marii gospodării socialiste. Desfășurînd întrecerea patriotică pe comune și circumscripții electorale, țăranii muncitori să se străduiască să-și strîngă la timp recolta și să efectueze în actuala campanie lucrări la un nivel agrotehnic tot mai înalt. Sarcini importante stau în fața mecanizatorilor din S.M.T. și gospodării agricole distal. Ei trebuie să-și îndeplinească în termen și în cele mai bune condițiuni întregul plan de lucrări, contribuind prin aceasta la obținerea unor recolte din cele mai bogate în anul viitor. întrecerea în cinstea zilei de 7 Noiembrie și a celui de-al doilea Congres al partidului trebuie să cuprindă pe oamenii muncii din toate domeniile de activitate. Muncitorii și tehnicienii din industria locală și membrii cooperativelor meșteșugărești trebuie sa-și facă din lupta pentru continua sporire a producției bunurilor de larg consum și din îmbunătățirea calității și reducerea prețului de cost al acestora un obiectiv de seamă în întrecere. Lucrătorii din unitățile comerțului de stat și cooperatist să desfășoare tot mai larg întrecerea pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan ce se știau în fața, pentru o cît mai bună deservire a consumatorilor, pentru reducerea cheltuielilor de circulație a mărfurilor. Să nu fie loc de muncă în care să nu se desfășoare cu tot mai mult avînt întrecerea în cinstea zilei de 7 Noiembrie și a Congresului partidului. Întrecerea în cinstea zilei de 7 Noiembrie și a Congresului partidului trebuie să constituie pentru organele și organizațiile de partid un minunat prilej de a strînge și mai temeinic legăturile partidului cu masele, de a ridica rolul de avangardă al comuniștilor în lupta pentru dezvollarea și întărirea patriei noastre. Ce poate fi mai frumos și mai demn de minciria unui comunist, decît de a însufleți prin exemplul său de muncă avîntată pe toți cei din jur ? In întrecerea în cinstea zilei de 7 Noiembrie și a Congresului partidului să nu precupețim nici un afort pentru ca fiecare loc de muncă în parte să freamăte de munca rodnică, entuziastă, exprimînd astfel dragostea nemărginită față de partid — călăuză încercată a poporului nostru pe drumul luminos al construirii socialismului! Au format o nouă întovărășire în urma muncii politice duse de către organizația de bază din satul Borlești și înțelegînd că munca în comună dă roade mai bune, zilele acestea, un număr de 14 familii de țărani muncitori din satul Borlești raionul Buhuși și-au unit pămînturile formînd o întovărășire agricolă. Tarlaua întovărășirii se întinde pe o suprafață de 6,20 ha teren. Președinte al întovărășirii a fost ales deputatul Purcaru Ion. Printre țăranii muncitori care intrat în întovărășire se numără au Bicazanu Ion cu 36 ari, Purice Ioan și cu 59 ari și Dan Mihai cu 92 ari. Recolte mari Pentru a putea obține o recoltă bogată de floarea-soarelui, colectiviștii de la G.A.C. „6 Martie” Ornești, au pregătit încă din anul trecut suprafața de 6 ha. de teren și sămînță de soiul Jdanov. De asemenea, colectiviștii au acordat o deosebită atenție întreținerii culturilor, executînd trei praștle. Rezultatele muncii lor nu au întîrziat să se arate. In toamna aceasta, după ce floarea-soarelui a fost culeasă, ei iau constatat că iau obținut o producție de 1200 kg. la hectar. De menționat, că după ce floareasoarelui a fost culeasă, a fost curățată de orice fel de corpuri străine și bine înmagazinată. La realizarea acestor succese au contribuit colectiviștii: Elena Bucioacă, Ioan Boboș, Simon Valentina și alții. ~ A.PISARU coresp. In frunte cu deputații Printre primii care au început însămînțările de toamnă în comuna Prăjești, a fost deputata Safta Pitica, care a însămânțat o suprafață de un hectar, conform regulilor agrotehnice. După pilda ei, Vasile V. Dinu, Dumitru Pitica și alții, și-au dat sămînța la zbor și la timpul potrivit au îngropat-o în pămînt. Pînă în urmă cu cîteva zile, în comună se însămânțaseră 7 hectare. ION BOCOȘ coresp. Crește numărul țăranilor muncitori care intră în întovărășiri agricole Convingîndu-se de superioritatea lucrării laolaltă a pămîntului pe întinderi mari de teren și cu mijloace mecanizate, tot mai mulți țărani muncitori cu gospodării individuale, din comunele raionului Piatra Neamț fac cerere pentru a intra și ei în întovărășirile agricole existente sau pentru a înființa noi întovărășiri agricole. In urma muncii politice desfășurată de către organizația de bază, îndrumată și sprijinită de activiștii Comitetului raional de partid, în satul Certieni comuna Bărgăoani raionul Piatra Neamț, a luat ființă în ziua de 9 octombrie a. c. o nouă întovărășire agricolă, căreia i s-a dat numele de „Cel de-al II-lea Congres al partidului”. In această întovărășire au intrat 24 familii de țărani muncitori care și-au unit într-o singură tar la suprafața de 17 ha. teren care va fi lucrată de acum înainte cu mașinile și tractoarele de la S.M.T. Ștefan cel Mare. Membrii noii întovărășiri agricole, mai posedă 9 cai, 10 căruțe, 12 pluguri și 15 grape cu care vor munci la efectuarea muncilor agricole. Cu această întovărășire agricolă nou înființată, în raionul Piatra Neamț sînt constituite în total 28 de întovărășiri de lucrare in comun a pămîntului care cuprind peste 1.600 familii de țărani muncitori cu suprafața de aproape 1.100 hectare teren. Numai anul acesta s-au înființat 5 întovărășiri agricole în care sau intrat peste 160 familii de țărani muncitori IN CINSTEA ZILEI DE 7 NOIEMBRIE Șl A CELUI DE-AL ll-lea CONGRES AL P. M. R. Chemarea colectivului întreprinderii „Proletarul”6 către muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii întreprinderilor din regiunea Bacău La 23 decembrie 19b5, va avea loc cel de-al Il-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român, eveniment deosebit de important în viața poporului nostru muncitor. Strîns uniți în jurul Partidului Muncitoresc Romin și a Comitetului său Central, întărind necontenit unitatea dintre Partid, Guvern și Popor, oamenii muncii din țara noastră sînt hotărîți de a întîmpina cea de-a 38-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie și Congresul partidului, cu noi succese în lupta pentru dezvoltarea economiei naționale, pentru dezvoltarea industriei producătoare de bunuri de larg consum, pentru realizarea a cît mai însemnate acumulări peste plan, pentru continua ridicare a nivelului de trai al celor ce muncesc. Folosind din plin experiența înaintată a oamenilor sovietici și desfășurînd larg întrecerea socialistă, colectivul de muncă al întreprinderii noastre a reușit să-și realizeze sarcinile primului plan cincinal în 4 ani și 3 luni. Succese importante au fost dobîndite în lupta pentru creșterea continuă a producției și productivității muncii, pentru reducerea prețului de cost și îmbunătățirea calității produselor. Aceste realizări dovedesc încă odată că în fiecare întreprindere există posibilități și nesecate rezerve interne, care pot și trebuie să fie valorificate în scopul îndeplinirii și depășirii sarcinilor celui de-al cincilea an din primul nostru plan cincinal. In cinstea celei de-a 38-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie și celui de-al II-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român, ne adresăm tuturor colectivelor de muncă din întreprinderile din regiunea Bacău, cu chemarea de a îndeplini în mod exemplar sarcinile de producție prevăzute în planul de stat pe anul 1955. In consfătuirea de producție care a avut loc în întreprinderea noastră ne-am luat următoarele angajamente— să dăm peste plan în perioada trimestrului IV cantitatea de 20.000 m. p. țesături, astfel ca pînă la sfîrșitul anului 1955 să ridicăm la 90.000 m. p. cantitatea de țesături ce vor fi date peste planul anual. — sa mărim cu 5 la sută productivitatea muncii față de planul trimestrului IV. — să reducem prețul de cost cu 3 la sută peste prevederile sarcinii de plan a trimestrului IV. — să îmbunătățim calitatea produselor cu 6 la sută peste realizarea obținută în trimestrul III 1955. — să creăm în perioada trimestrului IV un număr de 3 articole noi și să îmbogățim asortimentul de desene existent cu încă un număr de 20 desene noi. — să realizăm pînă la sfîrșitul anului 1955, acumulăm peste plan în valoare de 6.000.000 lei, mărind Director ROMAN V. VALERIU Președintele Comitetului de întreprindere CONSTANTIN ENACHE astfel angajamentul luat inițial cu 1.453.000 lei — să realizăm integral pînă la data de 15 decembrie toate obligațiunile prevăzute în Contractul colectiv pe anul 1955. Pentru asigurarea realizării cu succes a angajamentelor de mai sus, vom lua următoarele măsuri tehniceorganizatorice: — vom crea condițiile extinderii metodelor avansate de muncă Ciurchih, Melnicov, Ilicev-Vlasov, Jandarova, Voroșîn-Covaliov, antrenînd în aplicarea lor un număr de încă 250 muncitori și tehnicieni peste numărul existent. — vom crea condiții în vederea extinderii inițiativei pornită de la sonda 1.109 Moinești de ridicarea nivelului muncii în schimbul de noapte la cel al schimburilor de zi, prin întărirea disciplinei socialiste a muncii,aprovizionarea de cu zi a tuturor locurilor de muncă, precum și întărirea rolului maistrului în schimbul de noapte. — vom extinde inițiativa grupei sindicale nr. 19 de la Uzinele „21 Decembrie“ din Capitală, la un număr de încă 20 grupe în afara celor 40 existente. — vom urmări zi de zi punerea în practicăa măsurilor prevăzute în planul de măsuri tehnico-organizatorice alcătuit în vederea realizării angajamentului privind acumulările peste plan. — vom duce o activitate intensă în vederea antrenării în întrecerea socialistă a unui procent de 95% din totalul salariaților, organizînd în același timp, întrecerea pe profesii pentru obținerea titlului de cel mai bun filator și țesător. întrecerea pe profesii va fi organizată în două etape, una pînă la 7 Noiembrie și a doua pînă la 23 Decembrie, acordarea titlului de cel mai bun filator și țesător, făcîndu-se pentru realizările obținute pentru fiecare din aceste perioade. — vom crea condițiile extinderii inovațiilor „Cupling la operația de desfășurarea firului“ și „Schimbarea numărului de pretori din mersul mașinii” la un număr de 3 mașini de tors și respectiv la 3 sortimente de carde. In întîmpinarea celei de-a 38-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie și a celui de-al II-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român, să muncim și mai hotărîți pentru îmbunătățirea activității de producție și gospodărești în întreprinderile noastre, în așa fel încît să putem raporta celui de al Il-lea Congres al Partidului nostru drag, un bilanț cît mai bogat de realizări. Să punem întreaga noastră capacitate și inițiativă creatoare în slujba înfăptuirii politicii partidului de ridicare necontenită a nivelului de trai, material și cultural al oamenilor muncii de la orașe și sate. Secretarul Comitetului de partid SPIRIDON PRISECARU Secretarul comitetului U.T.M. MAX AXELRAD Metodele sovietice — chezășie a succeselor în muncă La depoul C.F.R. din Bacău, e un bute-vino. Unele locomotive pleacă în cursă, altele abia au sosit, iar altele sînt trase pe rampa de spălare. Despre realizările mecanicilor de aici se vorbește mult. Și pe bună dreptate. Nu trece zi sau lună fără să se scrie în condica depoului noi realizări. De la mecanici am aflat că cheia succeselor lor sunt metodele sovietice pe care le aplică. Și într-adevăr, mecanicii depoului aplică cu succes în munca lor metodele de înaltă tehnicitate ale feroviarilor sovietici. Printre altele se poate vorbi despre mișcarea cincisutistă, metoda Biaranovskaia, care constă în întocmirea unui plan financiar de producție al locomotivei, metoda Lunin pentru perfecta întrebuințare a locomotivei, metoda Papavin de mărire a parcursului locomotivei între două reparații, metoda Osipov de minișrutizarea în trepte a trenurilor, metoda Elinov de remorcare a trenurilor cu tonaj sporit etc. Pe mecanicii Ion Mut și Petru Burceanu cu fochiștii lor i-am găsit lângă locomotiva lor nr. 50.591 întocmind o situație. Era vorba de rezultatele obținute în decursul lunii septembrie prin aplicarea metodei Baranovskaia. Lucrînd după această metodă, ei au avut un control permanent asupra stării locomotivei. Din cifrele totalizate de ei au rezultat o economie de 33,5 tone combustibil convențional în valoare de peste 7000 lei și însemnate cantități de ulei. Și mecanicii celorlalte locomotive aplică în muncă această metodă. In luna septembrie s-sa făcut o economie pe depou de 321 tone combustibil convențional în valoare de 70.440 lei. Echipajele multor locomotive folosesc în muncă metoda Blinov. Așa, de pildă, mecanicii Ion Stoica și Iulian Hițu cu fochiștii lor care deservesc locomotiva 50.680 au remorcat luna trecută 20 trenuri cu tonaj sporit, înregistrînd o depășire de 3244 tone. Pe depou în luna septembrie au fost remorcate 205 trenuri de acest fel cu un supratonaj de 29.250 tone. Mulți mecanici folosind în muncă metodele Lunin și Papavin au reușit să prelungească cu mult durata de funcționarea locomotivelor între două reparații generale. De exemplu, mecanicii Alexandru Pădure și Vasile Dumitru acordînd o atenție deosebită îngrijirii mașinii, executînd la timp micile defecțiuni au parcurs cu locomotiva nr. 130.527 în loc de 84.000 km, cît aveau planificat, 105.058 km. La fel se poate vorbi și despre alte metode sovietice. Prin aplicarea lor, mecanicii depoului din Bacău, iau dobindit rezultate de seamă, reducînd simțitor prețul de cost per tonă transportată. D. VLASCEANU Torcătorii au un prieten bun care-i ajută să realizeze însemnate depășiri de plan în inginerul sovietic Melnicov, inițiatorul metodei de schimbare a valurilor de pretori de la selfactor in timpul mersului mașinii. Datorită acestei metode, opririle selfactorului pentru schimbarea valurilor dispar, iar selfactoarele lucrează fără întrerupere. Aceasta înseamnă că zilnic la fiecare mașină se cîștigă zeci de minute ceea ce atrage după sine sporirea cu mult a cantității de fire toarse, contribuție importantă la lupta pentru continua sporire a producției de țesături. Pentru torcătorii de la fabrica de postav Buhuși, metoda inginerului sovietic Melnicov a devenit de acum o metodă permanentă de muncă, o metodă cu ajutorul căreia normele sunt doborâte cu și mai multă ușurință. Datorită aplicării metodei Melnicov de legare a valurilor de pretort din mersul mașinii, torcătorii de la fabrica de postav Buhuși realizează în medie zilnic între 200-300 kg. fire toarse mai mult ca înainte de aplicarea metodei. Iată cum această metodă de muncă sovietică contribuie la sporirea în fiecare lună a producției de țesături cu sute de metri. In fiecare fabrică la oricare loc de muncă, întilneșii oameni tineri sau bătrini care isi vor vorbi cu dragoste despre prietenii lor sovietici. Popularizarea științei și tehnicii sovietice In cadrul Lunii Prieteniei Romîno- Sovietice, Comitetul orășenesc A.R.L.A.S. Bacău, organizează diferite manifestări. Cu prilejul săptămînii popularizării celor mai noi cuceriri ale științei și tehnicii sovietice, a zilelor medicale sovietice, precum și a popularizării pedagogiei sovietice, în oraș se vor organiza mai multe acțiuni. In ziua de 16 octombrie, de pildă, în sala cinematografului „Timpuri noi” va avea loc un jurnal vorbit cu tema : ..Folosirea de către Uniunea Sovietică a energiei atomice în tehnică, medicină și agricultură” In ziua de 18 octombrie, A.R.L.U.S., în colaborare cu Asociația Juriștilor de la Bacău, va organiza o manifestare la care va participa un conferențiar de la București și va vorbi celor prezenți — personal din justiție — despre „Rolul legalității socialiste în construirea socialismului și comunismului”. In ziua de 21 octombrie la Școala medie de băieți, un delegat din partea Ministerului Invățămîntului va vorbi cadrelor didactice despre „Pedagogia sovietică, ajutor prețios în munca cadrelor didactice din. R.P.R.”. Tot la 21 octombrie, în sala policlinicii de adulți va avea loc o adunare cu prilejul căreia se va conferenția despre „Influența învățăturii lui Pavlov asupra dezvoltării medicinei în R.P.R.”.