Steagul Roşu, octombrie 1964 (Anul 19, nr. 3628-3654)

1964-10-14 / nr. 3639

Probeten din toate tarite unitive! Nr. 3.639 (5.118) MIERCURI 14 OCTOMBRIE 1964 4 pagini 20 bani PE OGOARELE REGIUNII de întrecere socialistă Încă 9 gospodării colective au terminat semănatul culturilor de toamnă în regiunea noastră întrecerea socialistă organizată între raioane, gospodării colective, iar în cadrul gospodăriilor între brigăzi și echipe pentru terminarea la vreme și la un înalt nivel agrotehnic a lucrărilor agricole de toamnă se desfășoară cu tot mai multă intensitate. Despre elanul cu care műmesc colectiviștii la semănat, arat și recoltatul culturilor de toamnă zilnic ne scriu zeci de corespondenți voluntari. Pentru mai multă operativitate mulți dintre ei folosesc și telefonul. Ultimele vești sosite la redacție ne informează că alte 9 gospodării colective din regiunea noastră au terminat semănatul culturilor de toamnă. Așa, de pildă, au mai terminat această lucrare gospodăriile colective PORCEȘTI și SABAOANI din raionul ROMAN ; DAVIDENI, BÂLȚÂTEȘTI și VÎNĂTORI din raionul TG. NEAMȚ ; TALPA, GHIGOEȘTI din raionul PIATRA NEAMȚ ; SASCUT-TÎRG din raionul ADJUD și ORAȘ BUHUȘI. în toate gospodăriile colective amintite planul în ce privește semănatul culturilor de toamnă a fost realizat, iar în unele unități a fost chiar depășit. Un exemplu : colectiviștii din comuna Porcești, raionul Roman și-au propus să semene cu grîu și secară pentru boabe 850 ha și au semănat 860 ha. La această gospodărie planul a fost depășit și la culturile de orz de toamnă și la secară masă verde cu cite 5 hectare. Trebuie apreciat faptul că atît la aceste gospodării cît și la celelalte pregătirea seminței, tratarea ei, pregătirea patului germinativ și apoi executarea semănatului s-au făcut corespunzător din punct de vedere agrotehnic sub directa supraveghere inginerilor agronomi care, n-au lipasit din mjlocul colectiviștilor ajutîndu-i și controlîndu-i. Din acest punct de vedere merită apreciată mai ales Strădania inginerilor Mihaela Manu de la gospodăria colectivă din Davideni, raionul Tg. Neamț și George Bălan de la gospodăria colectivă din comuna Porcești, raionul Roman. Merită, de asemenea, apreciată activitatea mecanizatorilor care deservesc aceste gospodării colective. ★ ★ ★ Timpul menținindu-se frumos, în regiunea noastră semănatul și celelalte lucrări agricole de tomană se desfășoară din plin, în mai toate raioanele, în ultimele zile, ritmul la semănat s-a intensificat simțitor. Din situația centralizată la Consiliul agricol regional la data de 11 octombrie a.c., rezultă că se mențin fruntașe pe regiune raioanele TG. NEAmȚ (74 la sută) și PIATRA NEAMȚ (71,4 la sută). Au trecut din rîndul avansaților în cel al fruntașilor raionul BUHUȘI (70,3 la sută) luîndu-i locul raionului ROMAN care acum se găsește în categoria avansaților (67,3 la sută). în această categorie se mai găsește și raionul BACĂU unde pină la, data amintită se realizase la semănat 63,1 la sută.Raioanele MOINEȘTI (53,2 la sută), ADJUD (51,1 la sută), TG. OCNA (47,4 la sută) continuă să figureze la semănat rămase în urmă. E drept, in raionul Adjud în ultimul timp semănatul se desfășoară intr-un ritm mult mai susținut, realizindu-se în timp de 4 zile (8—11 octombrie) aproape 1 procente. Este deci un salt apreciabil, dar totuși sub posibilitățile existente, ținînd cont mai ales că pină la 20 octombrie au mai rămas cîteva zile. Cu totul nesatisfăcător se desfășoară semănatul în raionul Tg. Ocna. Aici in această perioadă, adică intre 8—11 octombrie a.c, s-au realizat numai 1 procente. In zilele care urmează, consiliile agricole raionale, conducerile gospodăriilor colective, intensificînd ritmul la semănat nu trebuie să neglijeze nici un moment calitatea lucrărilor. La semănatul griului, pe tarlalele G.A.C. Sascut Sat, raionul Adjud. Eolo : T. STANCIU Hărnicie Duminică 11 octombrie a.c., dis de dimineață, colectiviști tineri și vârstnici din brigada I-a de la G.A.C. Helegiu, raionul Tg. Ocna, mobilizați de organizația de partid se îndreptau voioși spre tarlaua din vale la recoltatul porumbului, pentru a face loc tractoarelor să iasă la arat și iusămînțat. Pină la orele 15—16 ei au reușit să recolteze și să transporte porumbul de pe suprafața de peste 10 hectare. S-au evidențiat tovarășii Maria Bucur, președinta comisiei de femei din gospodărie, colectiviștii Elena Grigoraș, Verginia Ilie, Elena Costișanu, Maria Capătă, precum și atemiștii Aneta Munteanu, Elena Ghineț, Măndița Vamanu și alții. Exemplul lor a fost urmat și de colectiviștii din brigăzile 2 și 3 din satele Deleni și Drăgugești. La G.A.C. Helegiu se muncește de zor la recoltatul, desfăcatul și transportul porumbului. Numai in ziua de 12 octombrie a.c. peste 400 de colectiviști au participat la această acțiune. In această zi a obținut bune rezultate brigada a 11-a, Deleni, condusă de comunistul Gheorghe Mihalache. Din cadrul brigăzii s-au evidențiat colectiviștii Vasile Costache, Elena Istudor, precum și șefele de echipă Elena Bărcăceanu, Maria Pirjol Hircu etc. Rezultate bune au obținut și celelalte brigăzi. GH. SANDU activist de partid Pentru menținerea titlului de fruntași Dornici să se situeze fruntași și în campania însămînțărilor de toamnă, mecanizatorii brigăzii nr. 10 de la G.A.C. Păncești, raionul Adjud muncesc cu multă însuflețire. Pentru pregătirea terenului, ei au executat discuirea ogoarelor de vară un agregat cu grapa cu colți reglabili cu 3—4 zile înainte de începerea însămînțărilor. Iar cind timpul optim a sosit ei au trecut cu toate forțele la semănat. Pină mai zilele trecute mecanizatorii din brigada noastră au însămînțat la gospodăria colectivă din Păncești, peste 300 hectare grîu și secară. C. POPA șeful brigăzii de tractoare nr. 10 de la S.M.T. Adjud Citiți în pagina a IV-a , încheierea vizitei delegației guvernamentale a R. P. Române, în Birmania. • Nava cosmică „Voshod" și-a încheiat cu succes programul de cercetări științifice. · JOCURILE OLIMPICE. » Dezbaterile din Consiliul ministerial al Pieței comune. Lucrările agricole de sezon — sursă de teme pentru manifestările culturale Cind la sediul gospodăriei agricole colective din Girov, raionul Piatra Neamț, au loc adunările generale ale colectiviștilor,, în care se discută probleme privind sporirea continuă a producției agricole, vegetale și animale, printre invitați, se află, negreșit, și membri ai activului obștesc al căminului cultural din localitate. Și nu numai atît: periodic activiștii culturali din comună merg la sediul gospodăriei agricole colective, discută cu președintele, inginerul agronom, brigadierii. Se interesează de probleme la ordinea zilei din viața gospodăriei colective, string date privind îndeplinirea planului de producție, studiază amănunțit planul operativ de măsuri al gospodăriei pe o anumită perioadă, în care sunt prevăzute volumul lucrărilor agricole și eșalonarea lor pe etape, iau cunoștință de calendarul agricol săptămânal. în funcție de acestea, stabilesc temele muncilor care să premeargă, sau să urmeze fiecărei lucrări agricole mai importante, teme care sunt cuprinse în planul lunar și, bineînțeles, cel săptămânal de activitate , al consiliului de conducere al căminului cultural. Așa procedîndu-se, între planul de muncă al căminului cultural și planul de desfășurare a lucrărilor agricole al gospodăriei,colective există o legătură firească izvorîtă din însăși îndatorirea sprijinirii prin mijloace eficiente a problemelor economice ale satului colectivizat. Aceasta ne-o confirmă îndeosebi obiectivele planului de muncă al căminului cultural pe perioada în care se desfășoară lucrările agricole de toamnă. .Iată, de exemplu, cîteva din prevederile ultimului plan de muncă săptămânal. Luni, activiștii culturali Gheorghe Mîndru și Vasile Găină au organizat o acțiune de popularizare a calendarului agricol pe săptămâna în curs , marți, a avut loc o discuție pe tema : „însilozarea nutrețurilor —sarcină importantă a colectiviștilor“; miercuri — o seară de întrebări răspunsuri privind grăbirea recoltășirilor, eliberarea terenurilor și efectuarea însămînțărilor, aceasta fiind impusă de căderea ploilor abundente și de necesitatea de a se executa lucrările agricole de toamnă intr-un timp cît mai scurt; joi, a avut loc o seară educativ-distractivă cu tema „Sarcinile tineretului în campania de toamnă“; vineri — o acțiune privind dezvoltarea sectorului zootehnic; duminică — manifestări complexe: un buletin G.A.C. și program artistic. După cum se vede din denumirea temelor prevăzute în planul de muncă săptămînal,rConsUiul de conducere al căminului cultural din Girov, recent reorganizat, și-a îndreptat atenția mai ales spre sprijinirea lucrărilor de sezon prin manifestări operative, variate, care să ajute în mod concret pe colectiviști. O analiză mai amănunțită a conținutului lor ne indică faptul că manifestările organizate aici nu se mărginesc doar la repetarea unor generalități, ci sunt puternic ancorate în specificul local de producție, al prevederilor planului de măsuri operative pe perioada de toamnă. Aceasta se observă mai ales în urma analizei activității consiliului de conducere al căminului cultural de către organizația de partid pe comună. Acțiuni, interesante, menite să sprijine efectuarea în cele mai bune condiții a lucrărilor agricole de toamnă se desfășoară și la alte cămine culturale. La Dobreni, de pildă, preocupările de toamnă ale colectiviștilor au imprimat un puternic specific de sezon planurilor tematice lunare ale căminului cultural și bibliotecii. Impusă de necesitatea de a se extinde mai mult livezile de pomi fructiferi pe pante și pe dealuri, conducerea căminului cultural a prevăzut în planul său de muncă săptămînal seara de calcul cu tema „Prin efectuarea lucrărilor necesare în livadă și prin noi plantări vor spori veniturile colectiviștilor“. Un efect pozitiv asupra creșterii nivelului de cunoștințe al colectiviștilor, legat de lucrările agricole ce se desfășoară în această perioadă, l-au avut și buletinul G.A.C. cu tema : „Colectiviști fruntași în muncile de sezon“, seara de discuții privind lucrările de recoltare și pregătire a terenului pentru însămînțări. Alte consilii de conducere cum ar fi cele ale căminelor culturale din comunele Pufești, Corbița, raionul Adjud, Plopana, Răcăciuni, raionul Bacău, au găsit o sursă importantă de teme pentru un ciclu de manifestări culturale, în fiecare etapă din cele prevăzute a se efectua pentru buna desfășurare a însămînțărilor griului: executarea arăturii, pregătirea patului germinativ, alegerea și tratarea semințelor, desfășurarea propriuzisă a semănatului în epoca cea mai potrivită etc. Important este ca pentru a sprijini cît mai eficient îndeplinirea la timp și în bune condiții a unor lucrări, căminele culturale să organizeze o multitudine de manifestări operative și interesante, al căror conținut de idei,să țintească în aceeași direcție , recoltarea la timp a culturilor de toamnă tîrzii și pregătirea condițiilor pentru o recoltă bogată în anul viitor. Atunci cind se consideră că executarea unei anumite lucrări implică sarcini mai complexe, și pe baza experienței anului trecut, se pot prevede cîteva manifestări (întîlnire cu inginerul agronom, film agricol, scară de calcul, buletin G.A.C., scară închinată popularizării experienței înaintate a fruntașilor) pe marginea uneia și aceleiași teme. Din (Continuare în pag. a 2-a) Aspect exterior al noii maternități din Bacău. TELEGRUll Primului secretar al C.C. al P.C.U.S., președintelui Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. Tovarășului N. S. HRUȘCIOV președintelui Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. Tovarășului A. S. MIKOIAN Zborul navei cosmice „Voshod“ a fost urmărit în țara noastră, ca și în întreaga lume, cu adine interes și admirație. Excepționala realizare a cosmonauticii sovietice, comportînd crearea unei nave de mare capacitate, cu sistem de pilotare perfecționat, și a unei rachete purtătoare deosebit de puternice, constituie o nouă și strălucită mărturie a nivelului înalt de dezvoltare atins de știința și tehnica sovietică. Uniunea Sovietică, care a lansat primul satelit artificial al Pămîntului și pe primii cosmonauți, continuă să se afle in avangarda explorării Cosmosului. Lansarea într-o singură navă a unui echipaj alcătuit din trei cosmonauți, crearea posibilității ca oamenii de știință să studieze nemijlocit problemele zborului interastral marchează un cutezător pas înainte pe calea cuceririi spațiului cosmic. Succesele uimitoare ale cosmonauticii fac să devină tot mai apropiată perspectiva ca omul să pășească pe alte planete ale sistemului solar Lansarea navei cosmice „Voshod“ a demonstrat încă o dată ce imense posibilități se deschid când geniul uman și minunatele mijloace tehnicoștiințifice ale vremurilor noastre sunt puse în slujba progresului, a supunerii naturii spre folosul omenirii. Cu acest prilej vă felicităm călduros, pe dv. și prin dv. Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, guvernul U.R.S.S. și întregul popor sovietic. Felicităm pe eroicii cosmonauți Komarov, Egorov și Feoktistov, pe oamenii de știință și constructorii care au creat și echipat nava „Voshod", pe toți cei care și-au adus contribuția la această remarcabilă realizare ! GH. GHEORGHIU-DEJ Noile vagoane de clasa a doua în fabricație de serie Aprecierile de care s-au bucurat noile vagoane de clasa a doua din partea călătorilor, în cele șapte luni, cît au circulat pe calea ferată în mod experimental, au determinat Uzina de vagoane din Arad să le introducă în fabricația de serie. Realizat în construcție complet metalică, noul tip de vagon deosebit de rezistent, poate circula cu o viteză pină la 160 km pe oră, datorită frînei automate cu dispozitiv de înlăturare a blocării roților și sistemului modern de suspensie (arcuri semieliptice și amortizoare hidraulice), îmbrăcămintea interioară confecționată din materiale plastice melaminate, ca și capitonatul cu cauciuc spongios, a băncilor și spătarelor dau o notă de vădită eleganță și măresc gradul de confort. Iar spațiul judicios repartizat (atît în compartimente cît și pe culoar), suprafața mare a geamurilor, încălzirea și condiționarea aerului cu ajutorul unui termostat, ca și iluminatul fluorescent sau incandescent crează pasagerilor condiții din cele mai optime de călătorie. (Agerpres) Cercetări îndreptate spre reducerea consumurilor specifice pe lângă alte preocupări legate de îmbunătățirea continuă a proceselor tehnologice, valorificarea superioară a subproduselor și a deșeurilor, elaborarea tehnologiei pentru obținerea de noi produse, îmbunătățirea metodelor analitice etc., in activitatea colectivului de cercetători din cadrul Combinatului chimic Borzești, ocupă un loc important lucrările îndreptate spre scăderea consumurilor specifice Importanța reducerii consumurilor specifice este și mai mare atunci cind este vorba de produse care se procură din import. Printre lucrările de cercetare întreprinse in acest an in direcția menționată mai sus se pot aminti următoarele : Reducerea consumului de emulgator la polimerizarea în emulsie Un colectiv puternic, compus din elemente tinere și capabile, desfășoară lucrări experimentale cu scopul reducerii consumului de emulgator la polimerizarea in emulsie a clorurei de vinil. In ciuda dificultăților care au fost întimpinate, au putut fi obținute o serie de rezultate interesante, care lasă să se întrevadă posibilitatea rezolvării în bune condițiuni a acestei probleme de mare importanță. Deoarece policlorura de vinil constituie unul din produsele de bază ale combinatului nostru, colectivul de cercetători, condus de tovarășa inginer Elena Capmare, este hotărît să ducă la bun sfîrșit tema fixată, pentru a contribui, alături de ceilalți muncitori, ingineri si tehnicieni ai combinatului, la obținerea unor indici economici superiori. Bineînțeles, condițiile in care se desfășoară cercetarea uzinală permit o colaborare strînsă și permanentă cu secția de poliiterizare emulsie, colaborare care a avut și va avea și mai departe un rol important în rezolvarea problemei în cele mai bune condiții. Îmbunătățirea parametrilor la electroliza cu diafragmă Electroliza cu diafragmă, una din cele două instalații pentru electroliza clorurii de sodiu existente în unitatea noastră, furnizează, după cum se știe, mari cantități de clor, hidroxid de sodiu și hidrogen, produse utilizate, mai departe, în alte secții ori comercializate în țară sau peste hotare. Este deci, foarte important de a se încerca îmbunătățirea la un nivel mai ridicat decit cel prevăzut in proiect a parametrilor de Prin aceasta se va putea funcționare, înregistra și reducerea unor consumuri specifice de materii auxiliare. In acest scop, a fost constituit un laborator de electrochimie in cadrul căruia s-a realizat și pus în funcțiune o celulă de electroliză de laborator, pe care se studiază o serie de îmbunătățiri. Activitatea în această direcție va fi intensificată în viitor. Colectivul din acest laborator, condus de tovarășul inginer Alexandru Oniga, depune o muncă asiduă, entuziastă și rodnică pentru desfășurarea lucrărilor la un nivel cît mai ridicat. Valorificarea cloroformului, subprodus de la secția clorură de metilen In cadrul modernei secții de clorură de metilen rezultă, ca subprodus, o cantitate apreciabilă de cloroform. Valorificarea la un grad superior al acesteia a făcut obiectul unui studiu sistematic, metodic, care a permis, în cele din urmă, elaborarea unui procedeu economic, la nivelul tehnicii mondiale, pentru transformarea sa intr-un produs valoros, căutat pe piața internă. Cercetătorul Ilie Bădilescu a venit să încheie această lucrare dificilă cu o lună înainte de termen, îndeplinindu-și astfel angajamentul luat la începutul anului. In consecință au crescut posibilitățile de reducere a prețului de cost al clorurii de metilen și de scădere a consumurilor specifice, raportate la producția globală. Reducerea consumului specific de alcool etilic la secția detoxan La fabricarea cloralului, intermediar în sinteza detoxanului, se utilizează ca materie primă alcool etilic, care se impune clorurării. Studiile și calculele făcute de specialiștii noștri au arătat că se impune cercetarea și descoperirea altor căi de reducere a consumului de alcool etilic, deficitar și scump, prin înlocuirea sa parțială cu produse mai ieftine, care să permită obținerea unui alcool la fel de bun ca și cel fabricat în prezent. Pentru aceasta, a fost constituit un colectiv de cercetare în frunte cu inginerul Eugenia Stanciu care a început lucrările de pregătire pentru atacarea acestei probleme. Lucrările de cercetare vor începe în scurt timp luîndu-se toate măsurile tehnico-organizatorice necesare asigurării unui ritm susținut, pentru salvarea temei cu rezultatele scontate. ★ Cele arătate mai sus reflectă doar o parte din preocupările lucrătorilor din serviciul de cercetări, care, alături de ceilalți muncitori, ingineri și tehnicieni ai Combinatului chimic muncesc cu entuziasm și perseverență pentru îndeplinirea cu succes a răspunderilor profesionale ce le revin pe linia obținerii unor rezultate tot mai bune în producție. Ing. CONSTANTIN POPA șeful serviciului de cercetări de la Combinatul chimic — Borzești * La Bacău s-a deschis stagiunea teatrală Ieri soară a avut loc la Bacău deschiderea stagiunii Teatrului de stat din localitate. Cu acest prilej a fost prezentată în premieră piesa „O femeie cu bani“ („Milionara“) de G. B. Shaw, comedie în 3 acte. Regia — Val Mugur, maestru emerit al artei. Din distribuție au făcut parte Iuriy Botoșescu, Ion Buleandră, Mihai Stoicescu, Virgil Florescu și alți cunoscuți actori. Publicul spectator a aplaudat cu căldură pe interpreții băcăuani. Au pregătit temeinic noul an forestier Pentru ca rezultatele bune obținute în producție de colectivul de muncă de la I.F.Tg. Neamț să aibă o linie ascendentă și în viitorul an, s-a trecut din vreme la pregătirea temeinică a noului an forestier, în acest scop s-au efectuat din vreme toate măsurătorile la cele 60 de parchete, pentru întocmirea bugetelor de parchet și stabilirea necesarului de construcții în anul viitor (cabane, drumuri auto, grajduri pentru vite),și s-au stabilit traseele definitive pe care vor funcționa în anul 1965 cele 9 funiculare ale întreprinderii. De asemenea, s-a făcut eșalonarea masei lemnoase destinată exploatărilor și a început fasonatul în vederea creării de stocuri. S-au fasonat pină acum 2.000 m c bușteni la parchetul Slatina, 1.500 m c la Dalia, 2.800 m c la Fomeșnic, 2.000 m c la parchetul Agapia. La acestea se adaugă și faptul că în toate cabanele s-au făcut curățenie,, reamenajări, iar crearea stocurilor pentru aprovizionarea pe timp de iarnă a muncitorilor forestieri se desfășoară în bune condițiuni. ELISABETA AMZIEI responsabila subredacției din: ’ Tg. Neamț a ziarului „Steagul roșu”? DE LA O DUMINICĂ LA ALTA Bogate manifestări cultural-artistice in regiune Petrecerea timpului liber de către oamenii muncii din regiunea noastră într-un mod cît mai util și plăcut constituie o preocupare de prim ordin a comitetelor raionale și orășenești pentru cultură și artă, caselor de cultură, bibliotecilor, căminelor culturale etc. Faptul acesta ni-1 confirmă numeroasele manifestări cultural-artistice și educative de masă care au loc în satele și orașele din cuprinsul regiunii. în rubrica de față vă vom prezenta sumar cîteva din aceste manifestări desfășurate in săptămîna trecută. Conferințe în zilele de 9, 10 și 11 octombrie a.c. in toate centrele petrolifere din regiune : Zemeș, Lucăcești, Dărmănești, Onești, Valea Slănicului etc., a fost prezentată, pentru un număr mare de muncitori, tehnicieni și ingineri, conferința consacrată „Zilei petrolistului“. Un număr de 20 de medici s-au deplasat duminică 11 octombrie a.c., în satele raionului Moinești, susținînd în fața unui numeros auditoriu (peste 2500 muncitori și țărani muncitori) conferința „Principalele boli și prevenirea lor în timpul sezonului rece. Tema respectivă a prezentat un interes unanim pentru oamenii muncii care au venit în număr mare la căminele culturale. „Dezvoltarea continuă a agriculturii socialiste“ —se intitulează conferința pe care mai mulți ingineri agronomi din cuprinsul raionului Buhuși au expus-o la căminele culturale din Bahna, Broșteni, Gura Văii, Slobozia și din alte 12 sate ale raionului. Conferința respectivă, ilustrată bogat cu fapte dintre cele mai interesante luate din activitatea de producție a G.A.C. fruntașe din raion, a trezit un mare interes participanților. Colectiviștii din Țibucani, Bălțătești, Brusturi și din alte multe localități ale raionului Tg. Neamț au avut prilejul de a audia conferința „Unele metode de conservare și preparare a nutrețurilor" care a fost prezentată de ingineri agronomi, la căminele culturale din localitățile respective. Brigăzi științifice pe teren In cursul săptămînii trecute, profesori, juriști, medici, ingineri agronomi și alți intelectuali grupați în 3 brigăzi științifice au fost oaspeții țăranilor colectiviști și ai muncitorilor din localitățile Prăjești, Ciobănuș și Preluci din cuprinsul raionului Moinești. Oaspeții au întreținut convorbiri interesante cu locuitorii acestor sate și au dat răspunsuri competente numeroaselor întrebări ridicate de locuitori. Două dintre brigăzile științifice ale Comitetului raional Roman pentru cultură și artă s-au deplasat duminică în comunele Ion Creangă și Poenari din acest raion, unde s-au întîlnit cu numeroși colectiviști. La căminul cultural din comuna Ion Creangă, brigada științifică condusă de tovarășul profesor Aurel Barnea a dat răspunsuri colectiviștilor la unele întrebări în legătură cu creșterea producției agricole, dezvoltarea industrială regiunii etc. Tovarășa profesoară a Tamara Lupei, de exemplu, a explicat pe larg și bine documentat țăranilor muncitori despre folosirea în agricultură a substanțelor chimice. La întrebările care sunt principalele produse provenite din prelucrarea țițeiului și rezervele de petrol de care dispune țara noastră, a răspuns profesorul Jenică Iorga. Colectiviștii au solicitat noi întîlniri cu membrii brigăzii, manifestînd un interes sporit pentru îmbogățirea nivelului lor de cunoștințe. Menționăm că la intilnirile cu brigăzile științifice deplasate la căminele culturale din comunele Ion Creangă și Poenari, au participat peste 500 de țărani colectiviști. Spectacole artistice In săptămîna premergătoare sărbătoririi „Zilei petrolistului“ au avut loc la Dărmănești, Zemeș, Lucăcești și în alte localități petrolifere din raionul Moinești manifestări artistice interesante consacrate bravilor petroliști. La clubul din Lucăcești, de exemplu, peste 600 de muncitori, tehnicieni și ingineri au urmărit cu multă plăcere spectacolul prezentat de formația de dansuri și orchestrele de muzică populară și ușoară ale clubului respectiv. Duminică, 11 octombrie a.c., membrii orchestrei de muzică populară și ușoară a Casei raionale de cultură din Tg. Neamț au fost oaspeții muncitorilor localnici din comuna Pipirig. Artiștii amatori din Tg. Neamț au prezentat un frumos program artistic la care au participat numeroși spectatori. In cursul săptămînii trecute, în multe din localitățile raionului Roman au fost prezentate programe ale formațiilor artistice de amatori. Parte dintre aceste spectacole au fost susținute de către formațiile Casei raionale de cultură. De exemplu, la căminele culturale din comunele Boghești și Gherăești, echipa de teatru a Casei raionale de cultură a prezentat piesa „Ochiul babei". Spectacolul, la care au asistat mai multe sute de colectiviști, a satisfăcut pe deplin cerințele celor prezenți. Cu ocazia turneului întreprins în regiune, un colectiv al Teatrului de stat din Bacău a prezentat duminică la Tg. Neamț piesa de teatru „Tartuffe“ de Möllere. Acest spectacol care a întrunit mai mult de 500 de spectatori s-a bucurat de mult succes. Publicul spectator a aplaudat călduros pe interpreți.