Steagul Roşu, iulie 1971 (Anul 26, nr. 5719-5745)

1971-07-31 / nr. 5745

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXVI — Nr 5.745 (7.224) SÎMBATA 31 IULIE 1971 4 pagini 30 bani ÎN CEL MAI COMPETENT ORGAN DE CONDUCERI Adunarea generală a salariaților au cuverin PETROCHIMIȘTII Actuala ediție a adunărilor generale ale salariaților — expresie a democratismului statornicit în viața întreprinderilor — polarizează dezbaterile petrochimiștilor de pe platforma industrială a Borzeștiului spre obiectivul de strictă actualitate al activității economice : ridicarea producției la cele mai înalte cote ale eficienței și calității. In toate secțiile, atelierele și sectoarele uzinelor grupului industrial, adunările generale desfășurate pînă acum au analizat, într-o deplină atmosferă de lucru, îndeplinirea sarcinilor de plan din prima jumătate a anului, a angajamentelor și prevederilor din contractul colectiv de muncă, modul cum au fost traduse în practică, de către conducerile tehnico-administrative, propunerile salariaților. Cu înaltă răspundere, petrochimiștii au adoptat cele mai bune măsuri, menite să faciliteze realizarea unor parametri cit mai înalți de producție în această nouă etapă de întrecere din anul curent și în perspectiva celui de-al doilea an al cincinalului. Prin profundul lor caracter de lucru, adunările au scos în evidență spiritul de răspundere salariaților care, în dubla lor calitate, de proplprietari colectivi ai mijloacelor de producție și producători de bunuri materiale, au hotărit să facă totul pentru perfecționarea activității economice, pentru gospodărirea judicioasă a mijloacelor materiale de care dispun, în scopul îndeplinirii exemplare a sarcinilor de plan. Dările de seamă supuse dezbaterilor s-au evidențiat, în cea mai mare parte, printr-un pronunțat caracter analitic, asigurând un climat de critică exigentă, responsabilă, față de ceea ce s-a făcut sau urmează să se întreprindă în toate compartimentele de activitate productivă. Manifestărilor de încălcare a disciplinei muncii, de nerespectare a normelor cuprinse în regulamentul de ordine interioară, li s-a opus fermitatea salariaților participanți la discuții, care au semnalat, cu combativitate, unele deficiențe în organizarea procesului de producție, in exploatarea utilajelor, folosirea timpului de lucru, ei formulând prețioase propuneri menite să contribuie la crearea condițiilor cerute de desfășurarea cit mai optimă a producției. Uzina chimică Propunerile salariaților au ca echivalent creșterea eficienței in producție In primul rînd, adunarea generală a salariaților secției condiționate, de la Uzina chimică, a evidențiat faptul că planul de producție, pe primul semestru, a fost depășit cu 3 la sută, ceea ce înseamnă că instalațiile secției au fost aduse la o funcționalitate mai sigură, că salariații au făcut totul pentru asigurarea desfășurării normale a proceselor de fabricație, dovedind, prin aceasta, că și secția lor poate contribui din plin la realizările uzinei. Apoi, spre informarea generală, au fost amintite măsurile tehnice și organizatorice aplicate în instalații, precum și modul în care au fost rezolvate propunerile salariaților. Astfel, s-a executat instalație de degazare a substanței active la condiționare-pinetox, avînd ca efect îmbunătățirea condițiilor de lucru și reducerea efortului fizic. Tot la instalația pinetox s-a înlocuit șnecul transportor între spațiul de depozitare produsului condiționat și moară. Pentru reducerea poluării atmosferei, la obiectivul 2,4 D a intrat în funcțiune o instalație de captare a prafului; în curs de realizare, în scopul evitării poluării apei din Trotuș, se află măsurile care privesc concentrarea acidului clorhidric și depozitarea acestuia (se vor monta două pompe și un răcitor la obiectivul 2,4 D), modificarea instalației de absorbție a acidului clorhidric la obiectivul acid monocloracetic, realizarea unei estacade pentru pomparea acidului clorhidric organic produs în obiectivele acid monocloracetic, pinetox și 2,4 D, la clorura de calciu. De asemenea, s-a rezolvat problema echipamentului de lucru și de protecție la instalația condiționare-pinetox, se cîntărește și se ține evidența exactă a caolinului ce se aduce la instalația clorură de aluminiu, se experimentează ambalarea clorurii de vară în saci de polietilenă și se află în lucru zidul care desparte atelierul mecanic de camera de spălare-gaze. Salariații secției au prezentat în adunarea generală alte propuneri și modalități de îmbunătățire condițiilor de muncă și de viață, de sporire a randamentului instalațiilor. Fără îndoială, ele vor fi minuțios analizate de conducerea secției și vor fi aplicate oportun. Disciplina munciiin centrul opiniei colectivului Uzina de petrol Punînd în centrul dezbaterilor problema disciplinei de producție și tehnologică, salariații secției a II-a prelucrare (Uzina de petrol) au analizat cu discernămînt, obiect, cazurile de abateri petrelacute în cursul primului semestru al anului în instalații, trăgînd semnalul de alarmă pentru curmarea lor. Consemnăm și noi cîteva din gravele abateri de la disciplina muncii, care se puteau solda cu accidente, cu pierderi materiale. Maistrul Grigore Potop, efectuează, fără a avea permis, săpături în zona cablurilor de înaltă tensiune, producînd împușcarea unui cablu, din fericire fără urmări. La A.F.G. maiștrii Gheorghe Popescu și Șerban Săraru, izolează, prin blindare, un schimbător de căldură cu benzină, lăsînd pe seama lăcătușilor degajarea presiunii prin flanșă, întrucît nu existau ștufuri sau un alt sistem de scurgere. Considerîndu-se că ventilele de izolare țin, operația nu a fost atent supravegheată, producîndu-se spargerea garniturii și prin aceasta s-a creat o zonă întinsă și concentrată de gaze. Numai printr-o acțiune energică a putut fi evitată explozia. La acestea se adaugă unele neglijențe și abateri, e drept mai puțin grave, dar care, totuși, influențează în mare măsură bunul mers al activității productive : absențele nemotivate, neluarea corectă în primire a serviciului, greșeli de operare, nepăstrarea ordinii la locul de muncă, neparticiparea la cursurile de pregătire profesională. Cu același simț de răspundere s-au analizat: modul în care a fost îndeplinit planul de producție, angajamentele asumate în întrecere, măsurile luate pe linia îmbunătățirii condițiilor de muncă, sarcinile revenite pentru semestrul al doilea al anului și posibilitățile de realizare a lor. UN DEZIDERAT: Consumuri cât mai reduse de materii prime și auxiliare Din dezbaterile ce au avut loc în adunarea generală a salariaților secției I.M.F. (Uzina de cauciuc) s-a desprins faptul că în primul semestru al acestui an, concomitent cu activitatea productivă, s-a desfășurat și o susținută muncă de educație, de mobilizare colectivă la rezolvarea tuturor problemelor ce derivă din întreținerea și exploatarea judicioasă a instalațiilor. în instalații s-a manifestat un interes deosebit pentru realizarea planului de producție marfă și pe sortimente, pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă, încadrarea în consumurile specifice de materii prime și auxiliare, realizarea planului de livrări la export. Ca urmare, în primul semestru s-au fabricat, în plus 263 tone fenol, 93 tone acetonă, iar la semifabricate 1.024 tone izopropilbenzen, 338 tone alfametilstiren și 6 tone benzen ; producția, în ansamblu, a fost de calitate superioară față de aceeași perioadă a anului 1970, livrîndu-se în plus, la export, 812 tone fenol și 9 tone acetonă. Sporurile de producție ar fi atins, însă, cote mai mari dacă nu se înregistrau, în unele perioade, discontinuități în exploatarea la capacitatea normală a instalațiilor, deficiențe datorate lipsei de materii prime și futilități, unor defecțiuni tehnice la utilaje, sau unor dereglări survenite în urma insuficientei supravegheri a proceselor tehnologice de către conducătorii locurilor de muncă. Au fost situații, în ianuarie și februarie, de pildă, cînd la fend, au trebuit să se depună eforturi deosebite pentru a recupera rămînerile în urmă (Continuare în pagina a IlI-a) Uzina de cauciuc Zile fecisite ii igniltira Incontestabil, ultimele zile au însemnat angajarea a numeroase forțe și mijloace la strinsul griului, precum și la alte lucrări agricole. Cu unele excepții, datorate unor defecțiuni survenite, la mașini agricole ca și în organizarea treburilor, secerișul a cunoscut in cea mai mare parte a județului o intensitate mare, realizîndu-se o viteză sporită de lucru. Din datele centralizate ieri la Direcția generală a agriculturii reiese că în C.A.P. grîul a fost recoltat de pe 40.027 ha, ceea ce înseamnă 90 la sută din suprafața planificată. Din păcate sunt cooperative în care strânsul griului bate pasul pe loc, în rîndul acestora se găsesc cooperativele agricole din Buhuși, (cu 40 la sută recoltat), din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej (cu 45,7 la sută), Onișcani (cu 55,2 la sută), Răcătău (cu 55,1 la sută) și altele. Adresăm întrebarea : Cînd aveți de gînd să încheiați recoltatul griului , tovarășilor președinți de unități din localitățile sus-menționate: Nicolae Munteanu, Ion Popescu, Gheorghe Brăiescu și respectiv Ion Gut. De fapt suprafețe însemnate mai au de recoltat și C.A.P. din Cașin, Buciumi, Bîrsănești, Mărgineni, Tg. Trotuș, Blăgești, Racova și Horgești unde se impune, înainte de orice, o largă muncă politică din partea comitetelor de partid, pentru ca printr-o bună organizare a activității să se termine recoltatul. Evident, în aceste zile se fac unele deplasări la mașinii agricole în unitățile rămase în urmă. După cum ne informa tovarășul ing. Stan Mereuță, directorul I.M.A. a județului, de astăzi 44 combine vor fi trimise din C.A.P., care au încheiat recoltatul, în cele unde mai sunt lanuri în picioare. Mișcări de utilaje se vor face și în următoarele zile pentru a se sprijini și activitatea la treieriș. In unele locuri se observă rețineri în ce privește transferul unor combine și tractoare. Să se acționeze cu hotărîre pentru a se evita tergiversarea deplasării utilajului. Se cuvine subliniat că eforturile trebuie direcționate spre intensificarea treierișului. In acest scop să se organizeze transportul rapid al snopilor la alii în așa fel ca batozele să lucreze neîntrerupt. Este necesar ca în următoarele zile combinele să treiere staționar sau din claie în clase. O problemă căreia încă nu i se acordă atenția cuvenită este însămînțatul culturilor duble. Fără simț de răspundere, unii specialiști, conduceri de cooperative agricole tărăgănează nejustificat îndeplinirea planului stabilit la culturi succesive. Organele agricole județene au obligația să intervină energic, să tragă la răspundere pe cei care nu îndeplinesc prevederile stabilite la culturile duble, în fond cire nu însămînțează acum culturi furajere, nu-și asigură hrana pentru sectorul zootehnic. Aceste zile sînt decisive pentru soarta recoltei de grîu. Încheierea recoltatului, accelerarea treierișului, însămînțarea culturilor duble și achitarea obligațiilor către stat sunt acțiuni urgente care nu suferă nici o amînare. Să depunem toate eforturile pentru ca ele să fie îndeplinite exemplar. Să încheiem azi-mîine RECOLTATUL griului. TREIERISULUI -un ritm mai alert. Cine nu seamănă acum CULTURI DUBLE, nu va avea baza furajeră 19 C.A.P. au încheiat recoltatul griului în ultimele zile alte cooperative agricole din județ au anunțat terminarea recoltării griului. Ieri, la Direcția generală a agriculturii s-a mai primit comunicarea că și în C.A.P. din Prăjești, Oncești, Dealu Perjului, Filipeni, Corbasca, Găiceana și altele recoltatul s-a încheiat. Numărul unităților agricole cooperatiste in care s-a terminat strinsul griului se ridică acum la 19. Acum, in aceste unități domnește o activitate efervescentă : se treieră din plin, se trimit la bazele de recepție cantitățile de grîu datorate statului, iar pe ogoare mecanizatorii efectuează arături și însămînțează culturile duble. In atenție CALITATEA Instantaneu surprins la atelierul de preparație al Fabricii de postav din Buhuși. Foto : C. SCARLAT FRUCTELE PĂDURII Vara este anotimpul cînd pădurea oferă, pe lingă aerul înmiresmat și foșnetul îmbietor al arborilor, o sumedenie de fructe specifice și ciuperci. In acest sens, la Ocolul silvic Oituz, după trei săptămîni de la deschiderea centrelor de achiziție a fructelor de pădure și a ciupercilor comestibile, recoltat și livrat s au în stare proaspătă 5 tone de zmeură. Totodată, s-au achiziționat prelucrat, pînă în premident, peste 200 kg de ciuperci comestibile, campania fiind în curs. Așa cum ne relata șeful ocolului, inginerul Eugen Caramitru, între preocupările celor de aici se numără și amenajarea unor locuri de odihnă și agrement pentru turiști, ca și pentru salariații ocolului. Astfel, pe Valea Leșunțului, la Piatra Runcului, se construiește o cabană care va fi folosită pentru cazarea vînătorilor turiști, ca punct de achiziție a murelor și canton silvic. . Pierderi mari de pui în unele cooperative agricole Dintr-o situație întocmită la Direcția generală a agriculturii județului, r reiese că în cooperativele agricole cu sector avicol s-a înregistrat o mortalitate mare la pui. Astfel în primul semestru s-au pierdut foarte mulți pui. Mortalități însemnate s-au înregistrat la C.A.P. Săucești (6.993 capete adică 24,8 la sută din efectiv), Mărgineni (1.155 pui), Buhuși (659) și altele. Sunt pierderi care ne-au determinat să ne adresăm serviciului de resort al Direcției agricole și Inspectoratului sanitar veterinar. Iată răspunsul primit : „La C.A.P. Săucești, mortalitatea se datorește condițiilor necorespunzătoare de cazare, existînd o densitate prea mare în partea de la etaj a adăpostului. De asemenea, s-au înregistrat deficiențe în furajare. Pierderile de pui de la C.A.P. Mărgineni sunt consecința unui dezechilibru proteic, vitaminic și mineral, produs prin consumul unor furaje combinate, realizate la Săucești, datorat nerespectării rețetei , în procesul de fabricație. Tot la Mărgineni s-a înregistrat o intoxicație cu sare ( Cl. Na 3,3 la sută, în furaj față de 1 la sută prevăzut de stafs). In iarnă s-a înregistrat și un focar la holeră aviară, dar fără pierderi prea mari. Cooperativele agricole din Itești și Buhuși au crescut pui în afară de sarcina de plan, mortalitatea fiind provocată de consumul furajului combinat necorespunzător“. In răspunsul trimis redacției se apreciază că acestea nu sunt pierderi prea mari. Opinia noastră este că totuși numărul puilor morți nu e neglijabil. Am fi dorit să ni se explice concret cine se face vinovat de aceste mortalități — pentru că, cauzele evident sunt subiective — cui i s-au imputat pierderile ? Așteptăm din partea serviciului de resort al Direcției agricole răspuns detaliat la întrebarea noastră și ce măsuri s-au întreprins pentru ca în viitor să nu se mai înregistreze asemenea mortalități la pui — proprietatea cooperativelor agricole. La baza activității profilactice - o temeinică activitate de educație sanitară — Convorbire cu dr. Vasile LEZERIUC, directorul Direcției sanitare a județului Bacău — Ocrotirea sănătății publice este situată de conducerea partidului nostru la rang de politică de stat. Este un adevăr incontestabil, afirmat în documentele de partid, ca și în realitatea cotidiană, așa cum se reflectă ea în activitatea cadrelor sanitare, a tuturor celor care activează în acest domeniu. Pentru obținerea unor rezultate mereu mai bune, așa cum se arată și în Directivele Comitetului Central al P.C.R. cu privire la ocrotirea sănătății publice, activitatea profilactică constituie un capitol deosebit de important, accentul punîndu-se, din ce în ce mai mult, pe prevenirea îmbolnăvirilor. Dar nu este de conceput o bună activitate profilactică, fără ca educația sanitară a populației să se facă temeinic. Iată de ce am abordat această importantă problemă, în cadrul unei convorbiri cu dr. Vasile Lezeriuc, directorul Direcției sanitare a județului: — Noi avem medici și cadre meterlocutorul. Este însă un adevăr m , dii bine pregătite, ne-a spus nu știut de toată lumea că în reușita activității de ocrotire a sănătății publice avem nevoie și de participarea conștientă a maselor de cetățeni. Cu cit cetățenii sunt mai bine educați, cu atît ei știu să se păzească de noxele civilizației, de celelalte maladii. In această ordine de idei aș vrea să subliniez că Direcția noastră sanitară a pus și pune în continuare un deosebit accent pe eficiența educației sanitare, pe calitatea acțiunilor întreprinse în acest scop, pe diversificarea lor, în funcție de categoriile de populație către care se adresează, desfășurîndu-se o muncă diferențiată, care are în vedere atît acțiunile adresate unor colective, cît și cele de la om la om. — Care este obiectivul nr. 1 al activității educativ-sanitare ? Ce metode se folosesc în slujba realizării celor propuse în acest sens ? — In activitatea noastră educa Roni CACIULARU . (Continuare în pagina a Il-a)