Steagul Roşu, octombrie 1971 (Anul 26, nr. 5798-5824)

1971-10-27 / nr. 5820

ORGAN 4 AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACǍU AL PCR ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXVI — NR. 5.820 (7.599) MIERCURI 27 OCTOMBRIE 1971 4 pagini 30 bani Obiecții/e lit. prin urgența la Fabrica șuruburi DOCUMENTAIIA DE EXECUȚIE ȘI PERFECTAREA ARHITRACTELOR DE ACHIZIȚIONARE UTILAJELOR Șantierul 3 •, Bacău al T.C.I. Gheorghe Gherghiu-Dej are de executat în anul 1972 un volum de lucrări sporit față de anul al cărui bilanț va fi încheiat peste ceva mai mult timp de două luni de zile. Perioada care a mai rămas pînă la debutul celui de-al doilea an al cincinalului nu este, așadar, prea lungă dar e suficientă pentru a pune la punct condițiile necesare pentru ca primul pas în execuția investițiilor planificate pentru anul viitor, în platforma Bacău, să fie un pas făcut cu dreptul. Desigur crearea acestor condiții presupune angajarea, alături de constructor, și a eforturilor unităților beneficiare, a proiectanților, a furnizorilor de utilaje. Pentru ancheta de fază am ales Fabrica de șuruburi din Bacău în al cărei plan de investiții pe anul 1972 figurează lucrarea deja atacată, denumită „Dezvoltarea și sistematizarea fabricii". I-am solicitat, pentru început, tovarășei Adriana Bejan, inspector principal la Banca de investiții, sucursala județeană Bacău, opinia în legătură cu problemele pe care le ridică această investiție, cu modul în care ele vor putea fi soluționate din timp, astfel încât, încă din prima lună a viitorului an, lucrările de execuție să se desfășoare corespunzător. — Consider că nu se ridică probleme în legătură cu realizarea planului de investiții la structura C + M, această convingere întemeindu-se între altele, și pe faptul că beneficiarul și antreprenorul general (TCî) au întocmit și semnat fișa lucrării pe anul 1972, căzînd de acord și asupra eșalonării pe trimestre. De asemenea, nu sunt probleme nici in ceea ce privește asigurarea cu documentație de execuție a volumului de lucrări de construcțiimontaj, amintite mai sus. Situația este cu totul alta dacă ne referim la asigurarea utilajelor tehnologice, care contribuie direct sau indirect la realizarea sporului de capacitate, prevăzut pentru finele anului viitor. In primul rînd, în documentație nu există o defalcare a obiectelor, lucrărilor și, în mod deosebit, a utilajelor, pe cele trei genuri de capacitate și respectiv, pe cele trei termene distincte de punere in funcțiune, stabilite încă din 1970. Menționez că un termen este prevăzut pentru anul în curs (trim. IV), iar altul pentru anul viitor. Ce a făcut beneficiarul pentru a putea stabili și lua măsurile necesare asigurării condițiilor de realizare a capacităților respective la termenele planificate ? Ne răspunde : tovarășul Gh. Lungeanu, directorul Fabricii de șuruburi: — In cadrul unității noastre s-au întocmit o serie de situații și calcule privind utilajele necesare pentru punerea în funcțiune, pe capacități și termene, situații care insă au suferit numeroase modificări, determinate de posibilitățile de achiziționare, astfel nicit, în ciuda strădaniei depuse, la această dată, încă nu se cunoaște care este varianta valabilă. Aș dori totuși să subliniez preocuparea forului tutelar, a ministerului nostru, pentru rezolvarea cit mai grabnică și în modul cel mai avantajos pentru noi a problemei achiziționării utilajelor. Analize, cu participarea factorilor interesați, inclusiv a noastră, au loc frecvent, soldîndu-se, după părerea mea, cu progrese evidente pentru realizarea investiției. In afară de preocupările la acest nivel, există și o preocupare noastră, de asigurare a unor utilaaje necesare pentru execuția investiției pe care o discutăm. Astfel, în cadrul fabricii noastre, s-au efectuat analize tehnice, de eficiență e- C. NANCU (Continuare în pagina a II-a) INVESTIȚII 72 TELEGRAMĂ Tovarășului MAO TZEDUN Președintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez Tovarășului CIU EN-LAI Premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze Dragi tovarăși. Luînd cunoștință cu deosebită satisfacție de rezultatul votului celei de-a 26-a sesiuni a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite, dorim ca în numele Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România, în numele întregului popor român și al nostru personal, să vă adresăm dumneavoastră, Partidului Comunist Chinez, Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze și poporului frate chinez cele mai calde felicitări cu prilejul restabilirii drepturilor legitime ale Republicii Populare Chineze în Organizația Națiunilor Unite și în toate organismele sale. Repunerea Republicii Populare Chineze în drepturile sale la O.N.U. constituie un act de dreptate, de o deosebită însemnătate pentru activitatea Organizației Națiunilor Unite, pentru cauza progresului și păcii în lume ; ea constituie o victorie a politicii juste de recunoaștere a rolului și importanței deosebite a Republicii Populare Chineze în viața internațională, a faptului că în zilele noastre rezolvarea durabilă și în conformitate cu aspirațiile popoarelor a marilor probleme ale contemporaneității nu pate fi concepută fără participarea, cu drepturi egale, a Chinei populare, a tuturor statelor fie ele mari, mijlocii sau mici. Această hotărîre consacră, în mod solemn, realitatea de netăgăduit că în lume există o singură Chină, guvernul Republicii Populare Chineze fiind unicul reprezentant legal al întregului popor chinez. Ne exprimăm profunda încredere că prezența Republicii Populare Chineze în O.N.U. va constitui o contribuție esențială la respectarea normelor dreptului internațional, la creșterea rolului Organizației Națiunilor Unite în promovarea principiilor independenței și suveranității naționale, deplinei egalități in drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, ale nerecurgerii la forță și la amenințarea cu folosirea forței, care trebuie să guverneze relațiile dintre state. Folosim acest prilej pentru a ne reafirma convingerea că relațiile de prietenie și colaborare multilaterală dintre partidele și țările noastre, întemeiate trainic pe stimă și respect reciproc,pe principiile marxism-leninismului și internaționalismul socialist, vor cunoaște o dezvoltare continuă, în interesul celor două popoare, al întăririi forțelor antiimperialiste, al cauzei socialismului și păcii în lume. Urăm din toată inima succes deplin în activitatea pe care Republica Populară Chineză o va desfășura în Organizația Națiunilor Unite și în celelalte organisme internaționale. NICOLAE CEAUȘESCU Secretar general al Partidului Comunist Român Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România IARNA IȘI ANUNȚĂ SOSIREA. SUNT asigurate FURAJELE? Coletele sfeclei de zahăr trebuie valorificate la maximum Multe unități agricole din județ cultivă anual însemnate suprafețe cu sfeclă de zahăr. Pe lângă valoarea mare a acestei plante tehnice, ea reprezintă în același timp o inestimabilă sursă de nutreț. Goletele, singure sau în amestec cu coceni și alte nutrețuri, constituie un valoros furaj ce asigură o cale sigură de sporire a producției de la animale. Am intilnit recent la C.A.P. Nicolae Bălcescu o preocupare demnă de toată considerația pentru strîngerea și conservarea coletelor de sfeclă de zahăr. Zilnic, de pe cimp sînt aduse in sectorul zootehnic cantități mari de frunze de sfeclă și colete care sînt puse la conservat singure sau combinate cu coceni de porumb. Pînă la data cînd am poposit in această unitate, se insilozase 150 tone colete de sfeclă , un amestec cu coconi de porumb. — Vom mai insiloza — ne-a spus vicepreședintele cooperativei, Ioie Bulai — 300 tone numai colete. Deja am realizat un siloz cu o cantitate de 120 tone. Dar pe cimp se mai găsesc încă mari cantități de frunze: ele vor fi adunate cu grijă și puse la conservat un amestec cu coceni. In felul acesta vom realiza un nutreț gustos, asigurînd pe această cale o hrănire bună a animalelor, ceea ce va permite creșterea producției de carne și lapte. Asemenea preocupări am intilnit și la C.A.P. Răcăciuni. Pînă acum citeva zile, potrivit detaliilor furnizate de inginerul șef Ioan Petrovich aici se insilozase 100 tone colete de sfeclă în amestec cu coceni. Este o treabă gospodărească, care trebuie continuată cu intensitate, mai ales că unitatea nu stă prea bine cu însilozatul în general. Nu tot la fel se preocupă zootehniștii din Faraoani pentru strîngerea și conservarea nutrețurilor, in special a resturilor vegetative de la cultura sfeclei de zahăr. Pe multe tarlale zăceau zilele trecute grămezi mari de sfeclă, dar și de frunze. Ni s-a spus că nu s-a întreprins nimic pentru insilozarea coletelor, ci acestea sunt pășunate de către animale direct pe tarla. Șeful fermei zootehnice ne-a precizat că nici nu s-a planificat să se însilozeze aceste colete. De fapt cu însilozatul unitatea se prezenta, la data raidului extrem de slab , 300 tone și acelea realizate din vară. Oare ferma de animale de la C.A.P. Faraoani are o asemenea abundență de furaje incit să se irosească un asemenea nutreț valoros — coletele de sfeclă? Și în alte unități, unele mari cultivatoare de sfeclă de zahăr, nu toate coletele sunt adunate gospodărește. Însemnate cantități de furaje de sfeclă se întîlnesc pe tarlalele C.A.P. Valea Seacă, Horgești, Orbeni, Sascut Tîrg, și în altele. Iată de ce considerăm necesar ca în următoarele zile să se intensifice acțiunea de strîngere a coletelor de sfeclă, precum și insilozarea acestora, separat sau în amestec cu coceni. De pe urma valorificării furajului va avea de cîștigat producția de la animale. Pentru că este în interesul fiecărei unități să se îngrijească ca pe timpul stabulației să existe o abundență de nutrețuri și mai ales cît mai diverse pentru a se asigura un echilibru proteic optim. In aceste zile de sfîrșit de octombrie uzinele de vinificație din județul nostru cunosc o activitate intensă, în fotografie , un aspect de la Uzina de vinificație din Răcăciuni Toast la casă nouă Pentru cei peste 2.000 de elevi și 200 cadre didactice de la Complexul școlar de construcții din Bacău, ziua de duminică, 24 octombrie, a constituit o mare sărbătoare, prilejuită de inaugurarea noului local al Liceului industrial din cadrul acestui complex. Vizitarea noului edificiu școlar, cu 7 săli de clasă, 6 laboratoare și 3 cabinete tehnice, lasă o plăcută impresie. In timp ce admiram modul cum au fost utilate atelierele, directorul complexului, tovarășul ing. Leontin Mazilu, mi-a mărturisit cu mîndrie: „Elevii noștri au confecionat bancurile de lucru. La fel și mare parte din aparatura pe care o vedeți". Mi-am amintit atunci că, nu cu multe luni în urmă văzusem, o expoziție a elevilor. Dar nu o banală expoziție, așa cum se obișnuiește în fiecare școală la fine de an. Erau acolo adunate felurite aparate, unelte de lucru — toate trădînd o măiestrie ce i-o atribui, de obicei, doar unui bun meseriaș. Domnește aici o puternică atmosferă de lucru. E acel spirit muncitoresc de care-mi vorbea și maistrul-instructor Chirică Arim. Acel spirit i-a animat și-i animă pe numeroșii elevi ai școlii atunci cînd se evidențiază pe șantierele unde-și desfășoară practica in producție sau la muncă patriotică. I-am întrebat, de multe ori, pe acei ce formează colectivul de direcție al acestui complex școlar (pre ing. Leontin Mazilu, pe Vasilica Enășoae, pe A. Niculiu ori pe Sanda Sofronescu), dacă au greutăți în conducerea, în coordonarea muncii a mii de elevi și sute de profesori. Nu s-au ascuns in spatele unor vorbe frumoase, dar și-au dovedit entuziasmul prin fapte, prin munca unită a tuturor. Oare ideea aceasta de „mare familie" nu este și o urmare a spiritului muncitoresc de aici ? Pentru ce-au făcut și ce vor face de-acum înainte își merită noua casă pe care partidul, statul socialist le-au dăruit-o la sfîrșit de toamnă însorită. ...Duminică, a fost sărbătoare pentru elevii și profesorii Complexului școlar de construcții din Bacău. Și-au primit o casă nouă. O casă în care să învețe tainele unei meserii, în care să se aplece îndelung asupra cărților. Și, după un obicei din moși-strămoși, tovarășul Constantin Secăreș, secretar al Comitetului municipal de partid, le-a urat elevilor și profesorilor să-și stăpînească sănătoși noua casă, în ea să obțină noi succese în educație și instrucție. Constantin LUPU I IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHNI PAGINA iiimiiiiiiiiimmiinO Un eveniment internațional deosebit, Adunarea Generală a hotărit restabilirea drepturilor Republicii Populare Chineze la ONU. Deschiderea formelor de invațămint de pe lingă Cabinetul județean de partid Ieri, în prezenta tovarășului Gheorghe Roșu, prim-secretar al Comitetului județean Bacău al P.C.R., a avut loc, la sediul Școlii interjudețene de partid din localitate, deschiderea cursurilor Universității serale de marxism-leninism, a studiului individual pe probleme de economie, filozofie, estetică și etică,și a cursului politico-ideologic pentru membrii uniunilor de creație. La deschidere au participat membri ai Biroului Comitetului județean de partid și ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, reprezentanți ai organizațiilor de masă și obștești, cadre de conducere din economie și administrația de stat, lectori. Cu acest prilej, tovarășul Gheorghe Roșu a făcut o expunere intitulată : „Importanța programului elaborat de partid în vederea îmbunătățirii activității politico-ideologice, de educare marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii". Expunerea a cuprins și numeroase exemple despre modul în care s-a desfășurat, în anul precedent, activitatea în formele de învățămînt de pe lîngă Cabinetul județean de partid, relevînd o serie de deficiențe semnalate în frecventarea cursurilor și însușirea cunoștințelor de către cursanți. După ce a subliniat însemnătatea covîrșitoare pe care o prezintă pentru viața politică a țării amplul program elaborat de tovarășul Nicolae Ceaușescu și adoptat de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., primul secretar al Comitetului județean de partid a arătat că pentu înfăptuirea cu succes a sarcinilor ce ne revin în direcția îmbunătățirii activității politice și ideologice este necesar ca la această activitate să participe toți membrii de partid, indiferent în ce sectoare lucrează îndeplinirea sarcinilor ca director de întreprindere, inginer, cadru didactic, medic, om de creație — adică pe linie profesională — nu poate fi privită separat de munca politico-ideologică, deoarece, numai prin creșterea continuă a conștiinței socialiste oamenii muncii cu care lucrări își vor îndeplini mai bine îndatoririle de serviciu, vor înțelege mai bine drepturile și îndatoririle ce le revin în calitate de producători și proprietari ai bunurilor materiale și spirituale. Invățămîntul de partid, prin specificul său, prin modalitățile sale de acțiune, de influențare ideologică este prin excelentă formativ. Imbinind judicios caracterul formativ cu informarea oamenilor muncii asupra celor mai importante aspecte ale politicii interne și externe a partidului nostru, ale gîndirii social-politice contemporane, ale evenimentelor de pe glob, învățămîntul de partid are funcții complete. In încheiere, tovarășul Gheorghe Roșu a avat succes în activitate lectorilor și cursanților de la formele de învățămînt de pe lîngă Cabinetul județean de partid și le-a recomandat să răspundă exemplar obligațiilor ce le revin în noul an de studiu. In documentele partidului nostru, în expunerile tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU se subliniază cu pregnanță rolul pe care trebuie să-l îndeplinească conducătorii diverselor locuri de activitate economică și socială, de la toate nivelele, în îndeplinirea întocmai a sarcinilor stabilite de partid. Avînd de rezolvat un program cu profunde semnificații politice, conducătorul trebuie să se manifeste în întreaga sa activitate ca un om politic, acționînd pentru rezolvarea liniei politice a Partidului Comunist Român în cunoștință de cauză, cu clarviziune și competență profesională și ideologică. Incredințîndu-i-se spre conducere un colectiv de oameni ai muncii, lui îi revine înalta misiune de a asigura transpunerea exemplară în viață a sarcinilor specifice ce decurg din obiectivele generale stabilite de partid. In dorința de a sublinia atributele esențiale care trebuie să caracterizeze activitatea conducătorului, din inițiativa Secției de propagandă și a comisiei economice ale Comitetului județean de partid, precum și a ziarului „Steagul roșu“, a avut loc o discuție la masa rotundă pe tema : „Personalitatea politică a conducătorului“. Au participat tovarășii: doctor în economie Pintilie Rusu, șeful Secției de propagandă a Comitetului județean Bacău al P.C.R., ing. Emil Donici, șef de sector la comisia economică a Comitetului județean de partid, ing. Iulian Cohn, director general al G.I.F.E.T. — Moinești, ing. Stelian Nicolae, director al Întreprinderii de foraj Tg. Ocna, ing. Vasile Blejușcă, director al Fabricii „Proletarul“ Bacău, ing. Nicolae Popa, director al Industriei cărnii, ing. Constantin Gabroveanu, director la U.R.A. — Bacău, ing. Sergiu Iorga, director al I.I.S. „23 August“ — Bacău, ing. Mircea Cruceanu, director al S.M.A. — Hemeiuși, Vasile Sándor, secretarul Comitetului de partid de la U.E.S.S. — Comănești, Constantin Riglea, primarul comunei Săucești, ing. Leontin Mazilu, directorul Complexului școlar de construcții Bacău, ing. Dumitru Mitulescu, redactor șef al ziarului „Steagul roșu“, pagina a lll-a de azi Personalitatea politică a conducătorului Discuție la masa rotundă La Bacău Au început Universității Instituție cu mari posibilități de influențare a conștiinței maselor, de educare în spiritul înaltelor principii ale moralei comuniste și a participării conștiente la opera de construire a societății socialiste multilateral dezvoltate. Universitatea populară propune și realizează consecvent difuzarea cunoștințelor din orice ramură a științei și culturii, din domeniul politic, social-economic etc. Imaginea elocventă a rosturilor sale și expresia adeziunii publicului le-am reîntîlnit duminică, 24 octombrie a. c., cursurile populare cu prilejul inaugurării noului an de învățămînt. Festivitatea la care luau parte reprezentanți ai organelor locale de partid, ai unor organizații de masă și obștești, lectori și cursanți, făcea cunoscute programul și organizarea activității pentru perioada 1971—1972, valorificarea experienței anilor precedenți, hotărirea consiliului științific al Universității populare din Bacău de a răspunde prin fapte sarcinilor privind îmbunătățirea muncii politico-ideologice și cultural-educative de masă trasate de partid. Insistînd pe latura sa educativă, Universitatea populară susține cursuri ca : „Momente din trecutul glorios de luptă al poporului român", „Construirea societății socialiste multilateral dezvoltate în România", „Epoci și personalități marcante în cultura mondială", „Familia și educația tineretului" etc., organizează secții în întreprinderi și cicluri de conferințe. Prima întîlnire a cursanților a însemnat și audierea expunerii tovarășului Pintilie Rusu, șeful Secției propagandă a Comitetului județean de partid, despre „Rolul, conducător al P.C.R. în opera de construire a societății socialiste multilateral dezvoltate, în România". Aceasta a fost cea dintîi dovadă a faptului că în al 8-lea an de existență Universitatea populară băcăuană își propune să aibă la catedră mai mulți activiști de partid, lectorii cei mai bine pregătiți. Festivitatea, care a avut loc în sala Teatrului dramatic „Bacovia", s-a încheiat cu spectacolul „Nunta lui Krecinski" de A. V. Suhovo- Kobîlin, în interpretarea unui grup de actori băcăuani.