Steagul Roşu, septembrie 1972 (Anul 27, nr. 6082-6107)

1972-09-27 / nr. 6104

anul XXVII Nr. 6.104(7.883) MIERCURI 27 septembrie 1972 4 pagini 30 bani BIBLICALA CENTRALĂ UNIVLR. ,m. EMINESCU* i am Prote fart cith toate' ferikt'uniți-va ț ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Acționăm hotărât pentru înfăptuirea Chemării Comitetului județean de partid TOATE FORTELE IN CIMP Comitetele comunale de partid 1 TĂRĂGĂNĂRILE factorilor de răspundere duc la deprecierea legumelor Învingînd capriciile vremii, grădinarii din Faraoani au reușit să obțină o producție bună de legume în acest an. Calculele făcute de către șeful fermei, ing. Alexandru Gorgoi, indică importante depășiri ale planului de venituri. Acum se lucrează intens la recoltări, timpul presînd mai mult ca oricînd.. Ori, odată adunată, producția trebuie urgent expediată, spre a ajunge în magazinele de desfacere, la dispoziția consumatorilor. Dar iată că tocmai în această direcție se întilnesc mari deficiențe, unitatea de preluare (C.P.V.L.F. Bacău) tărăgănînd treburile de azi pe mîine, în timp ce recolta stă expusă intemperiilor naturii. Din cele 50 ha de ceapă, ne-a spus interlocutorul, s-au recoltat peste 25 ha. Din producția rezultată însă, s-a livrat prea puțin, cauza principală fiind lipsa ambalajelor. Așa că, și în momentul de față mai sunt in cîmp aproximativ 150 tone ceapă. C.P.V.L.F. Bacău tot promite că va aduce lădițeie necesare spre a se putea sorta și expedia recolta, dar se vede că totul nu este decit o... promisiune. Demersurile făcute de cooperativa agricolă au rămas, cel puțin pină alaltăieri, fără nici un rezultat! ? O situație asemănătoare se întîlnește și în ceea ce privește livrarea roșiilor. Zilele trecute, bunăoară, în cîmp „așteptau", de două zile, circa 20 tone. Deși cooperativa agricolă a luat legătura cu unitatea de preluare, aceasta nu trimite mijloace de transport, în timp ce pe tarabele din piața municipiului Bacău lipsesc astfel de produse. Aflată în grădina de legume, am cerut și părerea tovarășei Aneta Bacoș, recepționieră la C.P.V.L.F. Bacău. Este adevărat că produse sunt, dar nu avem suficiente mijloace de transport. Eu solicit de la conducere să ne trimită mașinile necesare, dar în zadar. Se tot promite, însăși iată că în timp ce recolta se depreciază in cîmp, factorii de răspundere caută să justifice deficiențele din propria activitate, iar consumatorii sînt lipsiți de legumele atît de mult căutate în această perioadă... D:..reconducerea C.P.V.L.F. Bacău cunoaște toate acestea ? Și dacă se știe, de ce nu intervine cu măsuri eficiente ? acționează eficient Traian Pentru a recupera din intîrzierile la recoltat, întîrzieri cauzate de ploile de pină acum, la C.A.P. Traian ,după cum ne informează tovarășul Cezar Vătămanu, secretarul comitetului comunal de partid, s-au stabilit sarcini concrete fiecărei formațiuni de muncă, fiecărui factor de conducere. Contîndu-se pe participarea tuturor celor 700 cooperatori, pe buna organizare muncii, se estimează că în urmăatoarele 2—3 zile să se încheie rezultatul strugurilor și treieratul florii-soarelui. Pină la finele acestei săptămini vor fi recoltate fructele (mere și pere), de pe cele 56 ha livadă pe rod. Pină acum s-a recoltat întreaga suprafață cultivată cu cartofi (ieri mai era in cîmp doar »0 la sută din recoltă). Aici, există convingerea și premise în același timp, ca pentru săptămîna următoare să mai rămină de recoltat doar o parte din porumb și sfeclă — lucrare ce se va desfășura paralel cu celelalte acțiuni și în următoarele zile. De exempu, numai la transportul sfeclei sunt concentrate 4 autocamioane și 16 atelaje. — Există o bună atmosferă de lucru, oamenii dovedesc interes față de soarta recoltei și, începînd de azi, prin brigadierii și ceilalți membri ai consiliului de conducere, fiecare cooperator va ști exact ce are de făcut a doua zi — preciza, în convorbirea avută, secretarul comitetului comunal de partid. Așadar, garanții că Chemarea Comitetului județean de partid are ecoul dorit și la C.A.P. Traian. Nicolae Bălcescu In aceste zile, în cele două cooperative agricole din comuna Nicolae Bălcescu, strînsul recoltelor continuă în ritmuri crescînde. Tovarășul Alexandru Ispir, secretarul comitetului comunal de partid, ne spunea că acest fapt este urmarea firească a măsurior stabilite atît la nivelul comunei, cit și la nivelul fiecărei unități. De altfel, o plenară a comitetului comunal care a avut loc vineri seara, a analizat amănunțit stadiul desfășurării campaniei și a stabilit direcții precise , de acțiune. Ieri, mai erau de eliberat vreo 20 ha de porumb, de pe o suprafață de 100 ha unde urmează să se însămânțeze griu de toamnă, în acest fel, sunt pregătite de însămînțat 320 ha din totalul planificat de 670 ha. In cele două cooperative lucrează peste 1.000 de oameni, din care 280 elevi, care-și realizează in acest fel practica de producție. Toți — la indicația comitetului de partid — au primit responsabilități precise, norme de îndeplinit. Astfel, o activitate intensă domină tarlalele cu sfeclă de zahăr. Din cele 320 ha cu sfeclă, s-au recoltat produsele de pe 130 ha, expediindu-se în bază, deja, 2400 tone. Autobaza Bacău a închiriat comunei 10 autocamioane, care se adaugă, astfel, la mijloacele de transport ale cooperativelor de producție. Un alt sector în care predomină munca de recoltare este cel viticol. Și aici, timpul impune accelerarea lucrărilor. Din 230 ha pe rod s-au recoltat 80. Propana geri, la Rusenii de Jos, cooperatorii, în frunte cu Silvestru Vieru, brigadier, lucrau la eliberatul a 23 ha cu porumb, ce urmează să fie arate și însămînțate cu griu. Același lucru îi fac astăzi cei de la Rusenii de Sus, pe o suprafață de 53 ha cultivată cu porumb. Măsura a fost stabilită în adunările generale de partid, ca și într-o ședință a comitetului : porumbul să fie tăiat și transportat la „margine", cu căruțele. Apoi, terenul eliberat, să fie arat și semănat. Termenul acestei lucrări, 2 zile. Joi — vineri se va trece la însămînțat. Sînt pregătite 20 ha care așteaptă să intre în acțiune. In comună, un sprijin prețios la reușita campaniei de toamnă îl dau Tătărăști Cu o săptămină în urmă, la comitetul comunal de partid avea loc o ședință lărgită cu activul și agitatorii din localitate. S-au stabilit atunci măsuri politice și organizatorice care să impulsioneze activitatea din agricultură. Intre altele, membrii comitetului au primit sarcina să răspundă pe circumscripții electorale de activitatea cooperatorilor, iar agitatorii să acționeze cu promptitudine în brigăzi și echipe.. Care-i situația în prezent? Ne răspunde tovarășul Constantin Miron, secretarul comitetului comunal de partid. — Am pornit de la faptul că trebuie să ne mobilizăm in așa fel. Incit să încheiem campania fără pierderi. In prezent, în sectoarele cooperativei agricole lucrează, zilnic, 400—500 cooperatori. Forțele sunt distribuite în așa fel, incit fiecare compartiment de activitate să fie cuprins. Cele 110 ha cultivate cu floarea-soarelui sunt recoltate aproape în întregime. Au mai rămas 5 ha pe care sperăm să le încheiem astăzi (n.r. adică la 26 septembrie). Aici lucrează brigada comunistului Vasile Bengalici. Concomitent, continuă treieratul, pină acum această operațiune făcîndu-se la recolta de pe 100 ha. Zilnic, în vie — o altă lucrare la ordinea zilei — recoltează strugurii un număr de 120 cooperatori. Fiind rămasă în urmă, cât în intensitate, acțiunea a cres(S-au recoltat 25 ha din 108 ha). Șeful de fermă Dumitru Machedon și șeful de echipă Toader Chiper — ambii membri ai comitetului comunal de partid — ca și comunistul Nicolae Stratulat, agitator, desfășoară, concomitent, o binevenită muncă politică. Cu intensitate se desfășoară și recoltatul sfeclei de zahăr. Această lucrare este și ea rămasă în urmă, avînd în vedere că din 100 ha se strinsese recolta de pe numai 4 ha (la data discuției avute). Și aici au fost masați acum 150 de oamenii, elevii din cele 5 școli generale. Așa cum ne informa tovarășul Ioan Munteanu, secretarul comitetului comunal de partid, 700—800 de elevi au fost repartizați să-și execute practica agricolă la culesul strugurilor și al fructelor. Intr-un răstimp de 2 zile, ei au cules fructele din cele 80 ha livadă, iar acum sunt masați în vie. Aici, recoltatul strugurilor este în toi. Din cele 177 ha s-au cules recoltele de pe 50 ha. ELEVII BACAUANI PE OGOARE Mobilizați de organizațiile U.T.C. sub îndrumarea directă a organizațiilor de partid din școli, ieri, sute de elevi băcăuani au fost prezenți pe ogoare la recoltat. Astfel, 500 de elevi din anii I— III de la Liceul „Lucrețiu Pătrășcanu", însoțiți de diriginți, de alți profesori, au neață la Itești plecat dis-de-dimipentru a recolta porumb. Alți 500 de elevi din anii I—III, de această dată de la Liceul nr. 3 din Bacău, au participat la recoltarea sfeclei furajere de pe ogoarele aparținind fermei Radomirești a I.A.S. Bacău. Fără a mai întrerupe cursurile, și elevii Liceului pedagogic au ajutat la buna agricole. desfășurarea lucrărilor 600 de elevi ai liceului s-au deplasat ieri după-amiază în acest scop la C.A.P. Letea Veche, pentru recoltarea porumbului. Vom reveni cu relatări despre rezultatele obținute de elevi pe ogoare. Nu ne îndoim că, știindu-le elanul patriotic, entuziasmul lor tineresc, vor înregistra succese ce se vor adăuga la cele dobîndite în școală. La imperativul: [recolta Cit Ului grabnic ci fără pierderi in hambarelc ce răspunde atic de tir cu Autobaza Dacda solicitărilor C.A.P. ? ANCHETA REDACȚIEI Pentru o recoltă — de griu, porumb, legume, cartofi sau struguri — muncesc mii și mii de oameni, vreme de un an întreg. Ceea ce-i face să nu precupețească nici un efort este gîndul că va veni clipa cînd vor fi stăpîni pe rodul cules din cîmp. Acum este toamnă, a sosit această clipă așteptată, dar oamenii ogoarelor nu pot îl liniștiți pentru că o recoltă sigură, pe care se poate conta este numai recolta adusă din cîmp și pusă la adăpost, în hambare, in silozuri sau prin intermediul piețelor de desfacere, în propriile noastre cămări. In acest scop, la dispoziția unităților agricole producătoare, stau mijloacele proprii de transport, sau cele asigurate, prin încheierea unor contracte corespunzătoare, de către unități specializate. Autobaza Bacău este una din aceste unități chemate să contribuie în mod hotăritor la încheierea cu succes a fiecărei campanii de recoltare, și deci și a campaniei din acest an, care, din cauza excesului de ploi, se desfășoară in condiții mai dificile ca în alți ani. Cum își îndeplinește unitatea de transport băcăuană această obligație? — iată la ce întrebare își propune să răspundă ancheta de față. Mașini sunt — dar în curtea Autobazei! Ziua de ieri, 26 septembrie, a oferit condiții din cele mai bune pentru recoltat. Pe traseul străbătut, in cuprinsul județului, n-am întîlnit așa cum ne-am așteptat coloane de mașini încărcate cu produse agricole, din cîmp. Președinții de cooperative agricole și inginerii a(Continuare in pag. a 2-a) La liliecii de Sus Copiii își ajută părinții la strînsul recoltei In aceste zile de recoltat intens, copiii, elevii școlilor generale nu pot să stea de-o parte. De la liliecii de Sus, tovarășul Mihai Geangalău, directorul Școlii generale, ne informează despre realizările elevilor acestei școli în bătălia de stringere a recoltei. Toți cei 100 de elevi din clasele V—VIII, duminică, au încărcat cartofi la C.A.P. In prima zi din această săptămină, luni, toate forțele au fost concentrate la recoltatul porumbului de pe lotul microbiobazei școlare (de pe un sfert de hectar). Rezultatul : terminarea lucrării, ajungîndu-se astfel, la o producție de 14.000 kg știuleți la hectar. începînd de iert, elevii din Liliecii de Sus au trecut la recoltatul porumbului de pe ogoarele cooperativei agricole din localitate. De altfel, Încă din primăvară, școala a contractat cu conducerea cooperativei efectuarea tuturor lucrărilor agricole necesare, retribuția făcîndu-se, ca și la ceilalți cooperatori, un acord global. Și, după ce, la începutul anului agricol, au prășit de 2—3 ori terenul de 1 ha ce le-a fost destinat, după ce au folosit îngrășăminte, tot elevii sint cei care recoltează, finalizînd lucrarea contractată. în intîmpinarea aniversării Republicii F.C.H. „Letea" 566 tone hîrtie peste plan Aici, în toate secțiile de fabricație, întrecerea ce se desfășoară are ca obiectiv principal chemarea „Nici o mașină, nici un utilaj sub randamentul planificat, nici un minut nelucrat“, chemare care a fost adresată, de altfel, către toate unitățile din județ. Acționînd pentru înfăptuirea obiectivelor înscrise in această chemare, muncitorii, inginerii și tehnicienii Fabricii de hîrtie și celuloză „Letea" au obținut pină acum, în cinstea aniversării Republicii, remarcabile succese. Printre acestea, este de consemnat plusul obținut la producția de hîrtie, valorînd 566 tone, producție care întrunește înalte caracteristici de calitate. I.E.C. Borzești Agregatele funcționează la parametri înalți Obiectivul principal al întrecerii energeticienilor borzeșteni ii constituie asigurarea unei exploatări la parametrii câi mai înalți a agregatelor, în depline condiții de siguranță. înscris în chemarea la întrecere pe care colectivul de aici a lansat-o, la începutul acestui an, către toate unitățile similare din țară, acest obiectiv a amplificat preocupările salariaților din sectoarele termocentralei în direcția utilizării optime a instalațiilor și întreținerii corespunzătoare a utilajelor. In felul acesta, energeticienii trotușeni au fost in măsură să raporteze, de la începutul anului pină în prezent, importante cantinități suplimentare de energie electrică și termică, reducînd substanțial, în același timp, consumurile specifice de combustibil convențional. La sfîrșitul celor două decade ale acestei luni, de pildă, ei au înregistrat un plus de energie electrică de 84.936.000 Kwh. Fabrica"Partizanul"-Bacau Autodotarea necesităților răspunde imediate ale producției In spiritul măsurilor hotărîte de către conducerea partidului pe linie economică, se înscrie urmărirea cu perseverență a ridicării gradului de utilizare, a mașinilor și instalațiilor. Pornind de la acest imperativ, extinderea acțiunii de autodotate pentru ridicarea nivelului tehnic al producției la Fabrica „Partizanul" din Bacău se concretizează în realizări care răspund nevoilor imediate, curente ale producției. In ce constau aceste realizări am aflat, recent, de la tovarășa Clemansa Baciu, inginer-șef la această întreprindere. „In atelierul mecanic central, o echipă de muncitori pricepuți lucrează, conform planului nostru de autodotare — care pică în prezent e realizat în proporție de aproape 80 la sută — la completarea aparaturii necesare secțiilor fabricii, la realizarea unor utilaje pentru care nu au fost încheiate contracte cu furnizori din țară sau de peste hotare, pentru că nu erau (Continuare în pag. a 3-a) In munca Biroului executiv al U.J.C.A.P. — o nouă orientare: CENTRUL DE CREUTATE DE ACTIVITATII DIRECT IN UNITĂȚILE DE PRODUCȚIE, NU EN JUDEȚ! în documentele partidului nostru s-a subliniat în repetate rânduri necesitatea apropierii activității de conducere de locul de muncă, îmbunătățirea stilului de muncă al tuturor organelor și organizațiilor de partid, de stat și obștești. Asupra acestui aspect a insistat recent, din nou, secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, care, in cuvîntarea rostită cu prilejul Consfătuirii de lucru ce a avut loc la C.C. al P.C.R. în zilele de 7 și 8 septembrie a. c. preciza : „Sprijinirea în tot ceea ce facem pe organizațiile de partid, pe oamenii muncii, consultarea și atragerea maselor la elaborarea măsurilor constituie problema esențială a bunei conduceri a societății de către partid, a dezvoltării democrației noastre socialiste“. Și este absolut firesc și necesar să se pretindă a se proceda astfel date fiind atit cerințele de lărgire a democrației cit și complexitatea crescîndă a fenomenelor social-economice ce-și cer o soluționare adecvată de fiecare dată momentului — cerință care nu se poate realiza decit printr-o legătură nemijlocită, permanentă cu oamenii muncii a căror consultare și tot mai activă participare la actul de decizie devine tot mai necesară. In consens cu această cerință, Biroul executiv al Uniunii județene C.A.P. și-a ținut ședințele, în ultima vreme, nu la sediul uniunii, în Bacău, ci la cooperativele agricole Tg. Trotuș și Răcăciuni, la Berești- Bistrița și în continuare la alte unități. Ordinea de zi a acestor ședințe fiind analiza rezultatelor economico - financiare, problemele organizatorice la zi din unitățile amintite, inclusiv de la C.A.P.Căbești. De menționat că, în prealabil, in cooperativele respective au Toma DUDAU (Continuare în pag. a 3-a) Vremea este favorabilă munților în cîmp Pină la încheierea lucrărilor AGRICOLE DE SEZON, MAXIMA MOBILIZARE! După o perioadă de timp ploioasă, vremea s-a îmbunătățit considerabil, ceea ce a permis reluarea muncilor agricole. Peste tot se poate lucra la recoltatul culturilor tîrzii — legume, struguri, porumb pentru boabe, sfeclă de zahăr, etc., iar sondajele făcute în teren de către specialiști arată că se poate acționa din plin și în direcția pregătirii terenurilor, la semănatul culturilor de toamnă. Chiar dacă pe anumite suprafețe umiditatea ridicată din sol nu permite incă acest lucru, se găsesc însă suficiente tarlale pentru introducerea neîntîrziată a tractoarelor în brazdă. Recuperarea rămînerilor în urmă înregistrate datorită condițiilor climatice nefavorabile care au dominat ultimul interval de timp, reclamă o responsabilitate sporită din partea tuturor lucrătorilor agricoli, materializată în folosirea cu maximum de eficiență fiecărei clipe. De fapt, entuziasmul a întilnit zilele trecute în teren demonstrează cu prisosință hotărîrea cooperatorilor și mecanizatorilor, a lucrătorilor din unitățile de stat de a depune toate eforturile în vederea desfășurării și încheierii cu succes a campaniei agricole de toamnă. Alaltăieri, bunăoară, timpul a fost frumos. Pe tarlalele cooperativei agricole din Faraoani și-au dat intîlnire peste 1.000 de cooperatori. Se adunau strugurii, acțiune ce trebuie impulsionată la maximum întrucît orice întîrziere aduce mari pierderi, se recolta porumbul pentru boabe, sfecla de zahăr și legumele. Mijloacele de transport erau mobilizate la transportul producției spre magazii și bazele de recepție. Concomitent se acționa din plin și la însilozări, pină la această dată realizîndu-se peste 1.300 tone de nutrețuri. „în prezent, ne spunea ing. Eduard Balan, președintele unității, însilozăm porumbul de pe suprafețele destinate asigurării bazei furajere, etava de lucernă și frunzele de sfeclă. De pe cele 162 ha de sfeclă aflată în cultură, noi ne-am propus să realizăm circa 500 tone de siloz, bineînțeles amestecînd frunzele cu alte plante de cultură". Aceeași preocupare față de soarta recoltei se constată și în cooperativa agricolă din Cleja. Tot satul era în cîmp la strînsul recoltei, eliberarea terenului în vederea însămințărilor de toamnă. In tarlaua „Zimbria", de pildă, brigadierul Petre Demșa cu cei peste 150 de cooperatori pe care-i conduce dădea tor la strînsul sfeclei de zahăr. „Timpul ne-a încurcat treburile, ne-a relatat interlocutorul, cu toate acestea, brigada mea a terminat adunatul cartofilor, iar din sfecla de zahăr am recoltat mai bine de 50 la sută. Zilele acestea vom intra și la recoltatul porumbului". Lucrătorilor de pe ogoare li s-au alăturat și elevii școlilor generale, dînd o mină de ajutor la strînsul recoltei. La Ferma de stat Scurta, de exemplu, în tarlaua „Șosea", erau prezenți 250 de școlari, în frunte cu dascălii lor, veniți din Valea- Seacă și Orbeni spre a grăbi adunatul porumbului. Producția estimată este de circa 6.000 kg la hectar, mai mult cu peste 1.000 kg față de cea stabilită în plan. Șeful fermei, ing. Marin Savu, ne-a declarat : „In ciuda capriciilor vremii din acest an, in unitatea noastră Ing. Gh. LUPU (Continuare in pag. a 2-a) O Forte maxime mobilizate la recoltat O Transportul să funcționeze ireproșabil . Condiții optime însămînțărilor de toamnă