Steagul Roşu, decembrie 1972 (Anul 27, nr. 6160-6186)

1972-12-07 / nr. 6165

, ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXVII — NR. 6.165 (7.944) .. .. .• . •*. .. . „ .■. .. . ■ [UNK].. * . ■ ■ . ■•. . -Z ? ■ [UNK] ■"•■ <. ■ ■ ■ ■ [UNK] [UNK] ■ [UNK] .. . • ■ ' . PE AGENDA DE LUCRU, PREGĂTIREA MINUȚIOASA A PRODUCȚIEI 73 G.I.F.R. Moinești Ce trebuie făcut pentru a se evita dereglările in anul viitor? • recuperarea nerealizărilor datorate avariilor ; • măsuri ferme, la toate punctele de lucru, pentru a asigura folosirea la randamente superioare a utilajelor și instalațiilor ; • o ultimă verificare a măsurilor tehnice și organizatorice întreprinse pentru desfășurarea optimă a producției pe timpul iernii. La finele primelor trei trimestre din acest an, petroliștii din unitățile Grupului industrial pentru foraj și extracția țițeiului Moinești se prezentau cu un bilanț de realizări deosebit de lăudabile. Succesele înregistrate nu constituiau altceva decât concretizarea eforturilor depuse de muncitorii, inginerii și tehnicienii sondori din Moldova în întrecerea pentru producții sporite de țiței, pentru a obține viteze de foraj superioare și, în final, de a înregistra o eficiență economică ridicată. In luna octombrie, însă, datorită calamităților naturale, care au provocat avarii la numeroase puncte de lucru ale unităților de extracție și foraj, aceste rezultate au fost mult diminuate, colectivele de muncă fiind puse chiar în situația de a raporta minusuri la unul dintre principalii indicatori de producție — țiței extras, în această situație, fiecare petrolist, de la maistru la director, sub conducerea organizațiilor de partid, s-a simțit mobilizat într-o dificilă dar entuziastă acțiune de a repune cât mai rapid în funcțiune instalațiile avariate. Drept urmare, minusurile, pierderile de producție, înregistrează, treptat, diminuări substanțiale, sondorii înfăptuind hotărîrea luată de a raporta, la 30 Decembrie, de Ziua Republicii, succesele pe care și le-au propus. De altfel, la ora actuală, multe dintre angajamentele asumate în întrecere sunt, în bună parte, realizate și chiar depășite, așa cum sunt cele care se referă la gaze utilizabile, productivitatea muncii, producția globală, reducerea cheltuielilor de producție. Dintre aceste realizări, sînt de notat economiile la prețul de cost, în valoare de circa 2.400.000 lei, cele 5.000.000 lei la beneficii peste plan ca și reducerea cheltuielilor la 1.000 lei producție marfă cu 4,3 lei față de prevederi. Cu toate acestea, avînd în vedere că la o serie de indicatori realizările din prezent nu satisfac angajamentele, sau, cum este cazul la țiței extras, nici chiar sarcina de plan, petroliștii trebuie să depună eforturi susținute pentru ca, în puținele zile rămase din 1972, ritmul activității de producție să înregistreze cele mai înalte cote din acest an. Paralel cu preocupările vizînd buna finalizare a bilanțului întrecerii din acest an, colectivele din unitățile de foraj și extracție sînt chemate, în același timp, să asigure, minuțios și temeinic, cele mai bune premise de realizare, incă din primele zile, a sarcinilor de producție din 1973, an hotăritor în înfăptuirea cincinalului înainte de termen. Ce obiective se impun, în acest sens, cu prioritate, pe agenda de lucru a petroliștilor ? Secretarul comitetului de partid al Grupului industrial pentru foraj și extracția țițeiului Moinești, tovarășul Constantin Moisă, referinduse la aspectele legate de acțiunea de pregătire a producției ’73, a ținut să sublinieze, de la bun început, că există toate posibilitățile ca activitatea din următorul an al cincinalului să demareze în cele mai optime condiții. Măsurile luate în vederea asigurării bazei tehnico-materiale a producției, cele care se vor finaliza în perioada următoare, constituie o garanție în acest sens. Desigur, anul 1973 pune în fața colectivelor de petroliști sarcini mobilizatoare. In asigurarea celor mai bune premise pentru înfăptuirea lor — ne spunea secretarul comitetului de partid — acționăm hotărît pentru eliminarea deficiențelor manifestate în ce privește îmbunătățirea proceselor tehnologice, utilizarea optimă a mijloacelor din dotare, întărirea disciplinei de producție. Intre altele, măsurile preconizate vizează scurtarea duratei probelor de producție la sonde, care, în medie, au fost în acest an de 19 zile pe total grup. Numai la Schela Zeroes acest timp a fost de peste 25 de zile. Un obiectiv deosebit de important în ceea ce privește activi C. MAFTEI (Continuare in pag. 3) Fabrica de postav Buhuși PREOCUPĂRI MAJORE, COMPLEXE, EFICIENTE Ne apropiem de sfîrșitul unui an rodnic, care a reprezentat și pentru colectivul întreprinderii noastre o etapă deosebit de importantă pe drumul progresului, cu obiective complexe a căror îndeplinire a reliefat accentuarea laturilor calitative a întregii noastre dezvoltări economice, ridicarea ei la un nivel superior, în contextul însemnatelor eforturii depuse de toți oamenii muncii din țara noastră de a răspunde cu hotărîre și entuziasm la îndemnul lansat de Conferința Națională a Partidului Comunist Român din 19—21 iulie 1972 privind realizarea actualului cincinal înainte de termen se înscriu și succesele obținute de texiciștii buhuieni. Ecoul profund pe care l-a avut această chemare în rîndul tuturor muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor din întreprinderea noastră s-a concretizat în depășirea angajamentelor peste plan pe care colectivul nostru și le-a asumat în cinstea celei de-a XXV-a aniversări a Republicii. Drept urmare a activității rodnice desfășurate, colectivul nostru și-a realizat sarcinile anuale la producția marfă la data de 5 decembrie, iar din preliminările făcute au rezultat că la data de 10 decembrie 1972 vom realiza planul la producția globală, astfel, că la sfîrșitul anului, producția globală va fi realizată în proporție de 107 la sută și producția marfă cu 107,7 la sută. Un rezultat important l-a constituit și realizarea planului la export pe anul 1972 la 25 noiembrie a.c. Aceasta, înseamnă, printre altele, 100.4 la sută la țesături finite fină, 100.4 la sută țesături finite bumbac, 100,6 la sută la fire tip fină pieptănată, 102,6 la sută la fire tip cardate, 100,5 la sută la fire tip vigoare, 100,7 la sută la piese de schimb. Toate aceste realizări sunt o consecință firească a măsurilor politiceorganizatorice elaborate care, puse în practică, au condus la realizarea superioară a producției și a muncii, corelarea capacităților de producție cu sarcinile de plan, întărirea disciplinei în muncă și tehnologice, formarea cit mai completă și productivă a programului de lucru, îmbunătățirea calității produselor, valorificarea superioară a materiilor prime, reducerea numărului de muncitori auxiliari etc. Bilanțul pozitiv al activității întregului colectiv de muncă al întreprinderii noastre concretizat pînă acum în cele 5 titluri de întreprindere fruntașă pe ramură, consecutiv obținute, reprezintă un răspuns prin fapte vibrantului îndemn al secretarului general al partidului, rostit de la înalta tribună a Conferinței Naționale a P. C. R. de a se crea toate condițiile pentru înfăptuirea cincinalului înainte de termen. In acest scop, plenara comitetului de partid din întreprindere, dezbătînd hotărîrea Plenarei C.C. al P.C.R. din 20—21 noiembrie 1972 privind sarcinile ce revin organelor și organizațiilor de partid pentru îndeplinirea și depășirea prevederilor planului de dezvoltare economico-socială a României pe anul 1973 a stabilit un plan de acțiune cu măsuri concrete menite să asigure realizarea în bune condițiuni și înainte de termen a sarcinilor ce le avem de îndeplinit pe anul 1973 încă din primele zile ale anului. S-au trasat, conducerii întreprinderii, Întregului Gh. MITREA, secretarul comitetului de partid al Fabricii de postav din Buhuși (Continuare în pag. 3) Să folosim gospodărește ! FIECARE MINUT, FIECARE LEU LA BACĂU Adunarea activului din agricultură Ieri. 1^ Bacău, a avut loc adunarea activului din agricultură, la care au participat și conducători ai întreprinderilor și instituțiilor care au legături cu unitățile agricole. Lucrările s-au desfășurat în prezența tovarășului Gheorghe Roșu — primsecretar al Comitetului județean Bacău al P.C.R. în prima parte a ședinței au fost prezentate și dezbătute sarcinile de plan ce revin agriculturii județului pe anul 1973, indicîndu-se totodată măsurile care se impun în vederea îndeplinirii și depășirii lor. In discuțiile purtate, vorbitorii au evidențiat răspunderile ce revin lucrătorilor din acest important sector de activitate al economiei naționale, în cel de-al treilea an al actualului cincinal, angajîndu-se, totodată, că vor depune eforturi susținute pentru îndeplinirea și depășirea indicatorilor stabiliți. In continuare, a fost expusă informarea cu privire la desfășurarea învățămintului agrozootehnic în anul 1971—1972, subliniindu-se totodată necesitatea organizării pe un plan superior a acestei forme de ridicare a nivelului profesional al lucrătorilor din agricultură. In încheierea lucrărilor, a luat cuvîntul tovarășul Gheorghe Roșu, prim-secretar al Comitetului județean Bacău al P.C.R. După ce a subliniat unele rezultate obținute în acest an de către unitățile agricole, realizări care, însă, nu peste tot răspund posibilităților existente, vorbitorul s-a referit pe larg la măsurile ce se impun în vederea asigurării tuturor condițiilor necesare obținerii unor producții sporite in anul viitor, înfăptuirea obiectivelor puse în fața agriculturii, s-a precizat în continuare, impune o temeinică pregătire profesională a lucrătorilor din toate sectoarele de activitate, fapt care se realizează numai printr-o bună organizare și desfășurare a învățământului agrozootehnic. In acest sens, sarcini deosebite revin tuturor factorilor de răspundere, care trebuie să îndrume și să ajute efectiv această importantă acțiune de instruire a lucrătorilor din agricultură. I Culturale Pagină economica % _________ r O IN PAGINA ! ! Telegrame externe ! Ridicarea nivelului profesional al cooperatorilor - preocupare majoră a tuturor factorilor de răspundere în 1973 și în anii următori ai actualului cincinal, agriculturii îi revin sarcini tot mai mari, privind creșterea producției agricole vegetale și animale. La plenara C.C. al P.C.R. din 20-21 noiembrie a.c., tovarășul Nicolae Ceaușescu arăta în cuvîntul său referitor la planul de dezvoltare economică și socială a economiei pe anul 1973, că producția de cereale trebuie să ajungă la 17 milioane tone, cu un milion mai mult decît în acest an, după cum creștem substanțiale urmează să se obțină și în zootehnie, înfăptuirea acestor sarcini de mare răspundere nu poate fi asigurată, fără o temeinică pregătire profesională, fără o cunoaștere aprofundată a tuturor tehnologiilor moderne ce trebuie aplicate în diverse sectoare de activitate de către toți cei ce lucreaza în agricultură. Pentru a răspunde cerințelor amintite, în baza programului comun îmbunătățit elaborat de U.N.C.A.P. și M.A.I.A.A. în această iarnă, începînd chiar cu luna decembrie, se vor desfășura în toate cooperativele agricole din județul nostru, cursuri de instruire profesională cu majoritatea lucrătorilor, program a cărui transpunere în viață are loc în aceste zile pe întreg cuprinsul țării. Trebuie să reliefăm însă faptul că în iarna trecută în organizarea și desfășurarea învățamîntului agrozootehnic au existat o serie de carențe care se impun a fi evitate în viitor, începînd cu o participare slabă la învățămînt a cooperatorilor, cursuri organizate cu 10-15 oameni, formalism în predarea se cuiNicolae FECHET, președintele Uniunii județene a cooperativelor agricole de producție Bacău ior la unii sectori, monotonia acestora, lipsa de atractivitate, discutarea unor teme de interes general ce nu au răspuns unor nevoi ale formațiilor de muncă și altele, sunt doar cîteva din punctele negative întâlnite în iarna trecută. Amplul program de instruire din acest an are drept scop profesionalizarea continuă a lucrătorilor ogoarelor, la care vor participa aproximativ 25.000 cooperatori, mai mult cu încă o dată și jumătate decât în iarna trecută, se va desfășura sub directa conducere și îndrumare a Comitetului județean de partid. Atît numărul cercurilor de învățămînt agrozootehnic de masă cit și tematica acestora sînt stabilite de către consiliile de conducere ale cooperativelor agricole și specialiștii care lucrează în ele, în funcție de cerințele evidente ale producției din unitatea respectivă. Cele 10-12 teme ce vor fi predate la fiecare curs timp de 3-4 săptămâni trebuie să răspundă prin conținutul lor unor necesități de prim ordin, ridicate în practica agricolă, de formația de muncă respectivă, să îmbogățească bagajul de cunoștințe al cursanților cu procedee și tehnologii noi privind sporirea producțiilor vegetale și animale, să se demonstreze pe bază de calcule eficiența lor economică, după cum și cîștigul obținut de cooperatori în cazul aplicării acestora. Se impune mai mult ca oricînd ca întregul program de învățămînt și de instruire din unități să fie ancorat puternic la sarcinile ce le are de îndeplinit fiecare formație de muncă. Pentru aceasta se recomandă ca la prima lecție de la cursurile agrozootehnice sa se dezbată tocmai sarcinile ce le au de realizat în 1973 fiecare formație de muncă, metodele și mijloacele care pot garanta îndeplinirea acestora. Ciclul de lecții trebuie să cuprindă teme din cele mai variate, privind tehnologiile moderne ce vor fi apli(Continuare în pag. 3) Promovarea continuo a noului factor hotorîtor în creșterea producției agricole ! Tovarășul Nicolae Ceaușescu a primit pe publicistul italian Valerio Pellizzari In ziua de 6 decembrie, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit pe publicistul italian Valerio Pellizzari. La întrevedere, care a decurs într-o atmosferă cordială, au participat tovarășii Cornel Burtică, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., și Constantin Mitea, consilier al președintelui Consiliului de Stat. Cu acest prilej, tovarășul Nicolae Ceaușescu a acordat un interviu pentru revista italiană „L'Europeo". Industria locală a județului și-a realizat angajamentul anual La data de 1 decembrie a.c., industria locală a județului nostru a raportat îndeplinirea angajamentului anual la principalii indicatori de plan. Generalizarea schimbului II și extinderea schimbului III la un număr însemnat de secții, modernizarea tehnologiilor de fabricație, înființarea a noi activități industriale prin utilizarea creditelor de mică mecanizare au făcut posibilă realizarea unui volum suplimentar la producția globală în valoare de 20 milioane lei. Preocupările ce au existat pe linia diversificării producției și creșterii receptivității la cerințele pieții interne și externe s-au concretizat în depășirea angajamentului anual la livrări către fondul pieții cu 4 milioane lei și la export, pe relația de vize libere, cu 1,6 milioane lei. Depășirile înregistrate la producția globală, ca și măsurile întreprinse pe linia creșterii eficienței economice a producției, au făcut posibilă și obținerea unui volum suplimentar de economii la prețul de cost în valoare de 4 milioane lei și 3 milioane lei la beneficii, lucru care asigură îndeplinirea și depășirea angajamentului anual și la acești indicatori. A mai fost îndeplinit angajamentul anual la asimilări de sortimente noi, economii de materiale, produse în unități naturale. La obținerea acestor rezultate și-au adus contribuția toate întreprinderile de industrie locală din județul nostru care lună de lună, trimestru de trimestru, și-au îndeplinit și depășit principalii indicatori de plan, ca urmare a măsurilor luate pentru a transpune în viață chemarea de a realiza CINCINALUL ÎNAINTE DE TERMEN. 10« 9 Continuă să se desfășoare cu intensitate arăturile de toamnă. Mecanizatorii de la C.A.P. Coțofănești se străduiesc să recupereze restanțele la această lucrare, folosind la maximum timpul prielnic de lucru. Foto: B. CONSTANTIN Plenara Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste La Bacău, a avut loc iezi Plenara Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste, cu participarea președinților și secretarilor consiliilor municipale și orășenești, președinților consiliilor comunale ale Frontului Unității Socialiste, membrilor comisiei pentru răspândirea cunoștințelor științifice și ai Comisiei de coordonare și îndrumare a activității de control obștești — comisii care funcționează în cadrul Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste. Plenara și-a desfășurat lucrările potrivit următoarei ordine de zi: Informare privind stadiul aplicării Hotărîrii Secretariatului C.C. al P.C.R. și Biroului Executiv al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste cu privire la organizarea activității de răspîndire a cunoștințelor științifice ; Unele concluzii și recomandări referitoare la activitatea de control obștesc , probleme organizatorice. In informarea prezentată de tovarășul Victor Enășoae, membru al Biroului Executiv al Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste, președintele Comisiei pentru răspândirea cunoștințelor științifice, s-a pus un accent deosebit pe conținutul și eficacitatea activității comisiei respective, subliniindu-se că sub raportul noutăților tematice și metodologice, comisia trebuie să aibă în vedere, îndeosebi, lărgirea evantaiului tematic potrivit exigențelor diverselor categorii sociale ale populației. Scopul fundamental al activității comisiei va fi, și în continuare, lărgirea orizontului de cunoaștere a maselor, în cadrul căruia informația politică va ocupa un joc central. Prezentînd concluziile și recomandările privind activitatea de control obștesc, tovarășul Aurel Ilie Calimandric, vicepreședinte al Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste, președintele Comisiei de coordonare și îndrumare a activității de control obștesc, a arătat, intre altele, că în județul nostru funcționează 877 echipe de control obștesc, din care fac parte 3200 de oameni ai muncii. Aceste echipe au efectuat, în cele cinci luni de activitate, peste 1200 de controale, prilej în care s-au făcut peste 600 de sesizări și propuneri. In legătură cu materialele prezentate au avut loc discuții. S-a subliniat rolul pozitiv al comisiei pentru răspindirea cunoștințelor științifice, necesitatea diversificării formelor și metodelor de difuzare a (Continuare in pag. 2) Mecanizatorii grăbesc ritmul araturilor Cunoscind importanța executării ogoarelor de toamnă, factor hotăritor pentru obținerea unor recolte bogate in anul viitor, lucrătorii din cadrul Stațiunii pentru mecanizarea agriculturii Tătărăști au trecut cu toate forțele la executarea acestei lucrări. Din analiza graficului de executare a arăturilor pentru însămînțările de primăvară, întocmit la nivelul stațiunii, reieșea la data de 1 decembrie, că din totalul de 3100 ha de ogoare, se executaseră,doar 1120 hectare, puțin față de perioada în care ne aflăm. Ori, în vederea impulsionării acestei lucrări, conducerea unității a stabilit să se lucreze la arături cu 53 tractoare, cu o viteză zilnică de 124 hectare, uimind ca acțiunea să se încheie pina la 26 decembrie, întrucât în timpul zilei umiditatea sporită din sol nu permite continuarea arăturii, s-a hotărît să se lucreze din plin noaptea. Transformând noaptea în zi, comuniștii din cadrul organizației de partid a secției de mecanizare Tatărăști, cum ar fi Costică Tănase, Toader Bucur, Ilie Machedon, care la rîndul lor au antrenat și pe ceilalți membri ai secției — Aurel Chiper, Gheorghe Chiribașa, Vasile Ciocea și alții au acționat nu numai ziua, ci și noaptea la executarea acestei lucrări. Dintr-un control efectuat împreună cu șeful secției de mecanizare Tătărăști, Valeriu Fulga, în pr-ima din zilele trecute, la ora 3 dimineața am găsit la datorie 14 mecanizatori grupați în trei puncte de lucru pe tarlalele cooperativei agricole din localitate. Pe tarlaua numită „După deal“, de exemplu, se aflau mecanizatorii Gheorghe Chiribașa și Constantin Tătaru care în acea noapte au realizat cite 3 hectare de fiecare, iar pe tarlaua „Lanul Ungurenilor", lucrați de Ior Costică Tănase, Toader Bucur, Ilie Machedon, Aurel Chiper și alții care de asemenea au arat cite 3 hectare de fiecare tractor. O parte din suprafață însă nu arat-o printre glugile de coceni, fapt care obligă factorii de răspundere din cooperativa agricolă să ia măsuri imediate pentru a crea un larg front de lucru. Și in celelalte secții de mecanizare — I Turuiești și Corbasca, ne-au informat șefii secțiilor de mecanizare Vlad Cojocaru și respectiv Constantin Dorobăț, că în acea noapte s-a lucrat din plin. Gh. BOSTAN, din postul nostru de corespondenți voluntari de la S.M.A. Tătărăști