Steagul Roşu, ianuarie 1974 (Anul 29, nr. 6496-6520)

1974-01-15 / nr. 6506

MH Prole far din foare farite, un sfiodeanul rosu I ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN .UPETUL BACAU. ANUL XXIX —NR. 6.506 (8.285) MARȚI 15 IANUARIE 1974 4 pagini — 30 bani CHEMAREA la întrecere a Combinatului petrochimic Borzești către toate colectivele din unitățile industriei petrochimice,organice și de fibre chimice Exprimând hotărîrea fermă a tuturor muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor combinatului nostru și traducînd în viață sarcinile stabilite de Congresul al X-lea și Conferința Națională ale partidului, prețioasele indicații date de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, la Plenara din noiembrie 1973, adunarea activului Combinatului petrochimic Borzești adresează tuturor unităților din industria petrochimică, organică și de fibre chimice chemarea la întrecerea socialistă pentru depășirea sarcinilor prevăzute pe anul 1974. Ne angajăm ca prin ridicarea nivelului tehnic, buna organizare a producției și a muncii, folosirea deplină a capacităților de producție, creșterea gradului de valorificare a materiilor prime, materialelor, utilităților și resurselor energetice, creșterea productivității muncii, întărirea ordinii și disciplinei în muncă, să realizăm : Depășirea planului la producția globală cu 50 milioane lei ; depășirea planului la producția marfă cu 40 milioane lei, concretizată în : 800 tone polistiren și copolimeri ; 250 tone policlorură de vinil ; 550 tone erbicide și fungicide ; 1.000 tone acid clorhidric de sinteză ; 300 tone hipoclorit de sodiu ; 500 tone alcooli grași de sinteză ; 5.000 tone produse petroliere obținute prin reducerea consumului tehnologic la prelucrarea țițeiului ; 50 tone utilaje tehnologice și piese de schimb. Se va îmbunătăți calitatea produselor prin introducerea de noi tehnologii, precum și prin modernizarea celor existente, extinderea autocontrolului pe întregul flux tehnologic, intensificarea acțiunii de pregătire și perfecționare a cadrelor, obținîndu-se : — creșterea ponderii loturilor de cauciuc sintetic calitatea I de la 95,5 la sută la 90,5 la sută ; — creșterea ponderii acidului clorhidric de sinteză de calitate superioară de la 98,5 la sută la 99,5 la sută din totalul producției ; — 25.000 tone benzină C.O. 90, cu scăderea corespunzătoare a benzinei C.O. 75. Vom spori productivitatea muncii cu 1 la sută față de sarcina planificată, prin perfecționarea tehnologiilor de fabricație, organizarea superioară a producției și a muncii, dezvoltarea capacităților de producție, cu investiții reduse, mai buna pregătire, organizarea și scurtarea pe această cale a duratei reviziilor și reparațiilor, exploatarea rațională a instalațiilor și utilajelor în vederea eliminării întreruperilor în funcționare, utilizarea cu maximum de eficiență a timpului de lucru, scurtarea duratei de realizare a indicatorilor tehnico-economici proiectați la noile capacități de producție puse în funcțiune. Vom reduce cheltuielile totale de producție cu 15 milioane lei, iar cheltuielile materiale cu 10 milioane lei prin revizuirea a 124 norme de consum de materii prime, materiale, combustibil și energie electrică, micșorarea pierderilor tehnologice, îmbunătățirea tehnologiilor de fabricație. Vom diminua consumurile de energie electrică cu 4,1 milioane kWh și cu 33.000 tone combustibil convențional. Vom realiza 15 milioane lei beneficii peste plan prin depășirea planului de producție, creșterea productivității muncii, reducerea costurilor de producție. Vom depăși planul de export cu 3 milioane lei valută prin creșterea competitivității produselor și livrarea suplimentară de cauciuc sintetic, mase plastice și alte produse chimice. In domeniul investițiilor ne vom concentra eforturile pentru pregătirea temeinică a șantierelor în vederea asigurării punerii în funcțiune înainte de termen a capacităților de producție aflate în construcție. In acest scop, vom organiza echipe proprii de lăcătuși mecanici și montori care vor executa un volum de lucrări în valoare de 20 milioane lei și vom pune la dispoziția montajului 1.000 tone utilaje peste prevederile planului. Vom da în producție, cu 6 luni înainte de termen, instalația de formaldehidă. Prin intensificarea activității de cercetare științifică și aplicarea rezultatelor ei in producție, se va obține,valorificarea a 4 subproduse rezultate din procesele de producție și se vor omologa 8 sortimente noi. De asemenea, vom stabili soluții pentru recuperarea resurselor de energie secundară neutilizate în prezent (gaze de faclă, reziduuri, combustibil etc), precum și bilanțuri termice și de materiale la instalațiile tehnologice, în scopul stăvilirii risipei și economisirii energiei și materialelor. In vederea perfecționării pregătirii profesionale și îmbunătățirii condițiilor de muncă și de viață ale salariaților vom lua măsuri pentru : — calificarea și perfecționarea pregătirii profesionale a 4.250 salariați prin școli și cursuri diferite ; — îmbunătățirea condițiilor de microclimat la toate locurile de muncă ; — intensificarea acțiunii de propagandă și instruire în probleme de tehnica securității și protecția muncii în vederea prevenirii accidentelor de muncă și îmbolnăvirilor profesionale j — darea in folosință a 360 locuri la căminele de copii și a 200 apartamente pentru salariații combinatului. In contextul puternicului avînt pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen, sub conducerea comitetului de partid, vom desfășura o vie muncă politică, pe baza programului de educație comunistă elaborat de Conferința Națională a partidului, astfel ca fiecare lucrător al combinatului să fie exemplu de Înaltă conștiință profesională la locul de muncă. Colectivul de muncitori, tehnicieni și ingineri din Combinatul petrochimic Borzești, asigură conducerea partidului și statului că va munci cu elan și înaltă responsabilitate pentru a întimpina a XXX-a aniversare a eliberării țării noastre de sub jugul fascist și cel de-al XI-lea Congres al partidului cu realizări remarcabile in toate sectoarele de activitate. Avem convingerea că chemarea noastră la întrecere va avea un puternic ecou în rândul tuturor colectivelor de muncă din industria chimică și va contribui în felul acesta la dezvoltarea continuă a economiei naționale, pentru bunăstarea și fericirea întregului popor, secretarul comitetului de partid, I. DRAGHICI președintele comitetului sindicatului, T. DAN președintele comitetului oamenilor muncii, ing. P. BUNEA secretarul comitetului U.T.C.] D. PĂUN ____ A 117/1 AN hotabitor in înfăptuireaI IS/H CINCINALULUI ÎNAINTE DE TERMEN Astăzi ne răspunde inginerul Marin Nicolae, șeful Șantierului 3 construcții industriale Ritmicitatea, calitatea obiective prioritare pe agenda constructorilor Fabrica de hîrtie pentru ziar de la C.C.H. „Letea“, cel mai important dintre reprezintă obiectele de investiții pe care le realizează constructorii Șantierului 3 construcții industriale aparținînd Trustului de construcții industriale din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej Demarate în ultimele luni ale anului 1973, lucrările de construcție propriu-zise, de bază, au coincis cu cele ale organizării de șantier. Cu alte cuvinte lucrarea n-a fost suficient de bine pregătită. Totuși bilanțul pe 1973 s-a încheiat cu o depășire de plan, valorică, de 100.000 lei, fapt ce demonstrează hotărîrea fermă a constructorului de a-și onora sarcinile și angajamentele asumate. Pentru a afla însă care sunt obiectivele prioritare înscrise în agenda de lucru pe 1974 a constructorului, ne-am adresat inginerului. Marin Nicolae, șeful Șantierului 3 construcții industriale. — V-am ruga să precizați în primul rînd ce vă preocupă în mod deosebit în acest an și să precizați totodată nivelul sarcinilor de plan stabilite pentru trimestrul în curs. — Preocuparea noastră de căpetenie va fi realizarea ritmică și la un nivel calitativ a sarcinilor. Referitor la cel de-al doilea aspect răspunsul ar fi că în primul trimestru al anului 1974 trebuie să realizăm 26 la sută din planul anual. Sarcina, cu adevărat, este mobilizatoare, dar sunt și condiții de a o îndeplini. Am convingerea că specialiștii, maiștrii, tehnicienii, toți constructorii noștri vor face totul pentru reușită. Mă bizui pe capacitatea și responsabilitatea de care dau dovadă cei doi șefi de lot de la această lucrare, inginerii Gheorghe Băicuș și Bereu Leibu, mă bișui pe hărnicia și priceperea unor șefi de brigadă cum sunt Nicolae Gavriluță (dulgheri), Gheorghe Solomon (fierar-betoniști), Teodor Axinte (lăcătuși), pe exemplul personal în muncă al unor șefi de echipă cum este Ferenț Bejan (betoniști), pe muncitori cu înaltă conștiinciozitate așa cum este betonistul Vasile Maftei și alții. — Spre a ne convinge pe deplin arătați-ne și care sunt stadiile fizice propuse ? — Esențial este ca în acest interval de 3 luni să terminăm mon ■tajul halei principale, lucrare care presupune montajul stîlpilor, grinzilor, chesoanelor curbe (acvasperișul) și grinzilor de rulare — în succesiunea riguros stabilită. Odată cu încheierea montajului halei principale vor începe lucrările de Interviu consemnat de Toma DUDAU (Continuare în pag. a IlI-a) Termocentrala Borzești Foto : C. BURSUC Tovarășul Nicolae Ceaușescu a primit pe participanții la Seminarul internațional „Studenții și securitatea europeană“ Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, s-a întîlnit, luni la amiază, în sala de marmură a Casei de cultură din Sinaia, cu participanții la lucrările Seminarului internațional „Studenții și securitatea europeană", care s-au desfășurat la București. La întrevedre au participat tovarășii Cornel Burtică, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R., Traian Ștefănescu, prim-secretar al Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist, ministru pentru problemele tineretului, Nicu Ceaușescu, vicepreședinte al Consiliului Uniunii Asociațiilor Studenților Comuniști din România. Erau, de asemenea, prezenți Ion Catrinescu, prim-secretar al Comitetului județean Prahova al P.C.R., Constantin Neagu, primarul orașului Sinaia. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a fost salutat cu vii și îndelungi aplauze la sosirea în mijlocul reprezentanților tineretului studios. Participanții la seminarul internațional, importantă reuniune universitară și-au manifestat deplina satisfacție de a se întîlni cu președintele Consiliului de Stat, exprimînd înalta lor stimă și considerație față de politica promovată cu consecvență de România socialistă, personal de conducătorul ei, pentru edificarea unei lumi mai bune și mai drepte, o lume a păcii, înțelegerii și conlucrării fructuoase in care fiecare națiune să se poată dezvolta în conformitate cu năzuințele sale legitime, pentru atenția deosebită acordată tinerei generații și rolului ei în soluționarea marilor probleme ale omenirii contemporane. Adresîndu-se tovarășului Nicolae Ceaușescu, în numele reprezentanților studenților din Bulgaria, Cehoslovacia, Polonia, Ungaria U.R.S.S. și ca reprezentant al Tineriretului Liber German, Klaus Sommer,, membru al C.C. al Tineretului Liber German (RDG), a spus : Doresc să vă mulțumesc în modul cel mai cordial pentru posibilitatea oferită de a avea o întîlnire cu dumneavoastră, tovarășe secretar general al Partidului Comunist Român. La reuniunea noastră din București am avut posibilitatea să discutăm cu reprezentanți ai diverselor universități probleme care ne preocupă adînc, pe noi toți. Baza gîndirii și acțiunii noastre este faptul că tineretul lumii are nevoie de pace pentru un viitor fericit. Pentru aceasta este necesară o acțiune solidară a tuturor forțelor democratice, care luptă pentru progres și pace, împotriva forțelor imperialismului, împotriva colonialismului, rasismului și fascismului. Pentru epoca noastră sunt tipice mișcările largi de masă, populare. Destinderea, a subliniat vorbitorul, devenit astăzi o cauză a popoarelor, a a tineretului și studenților lumii. Noi dorim o cale de cooperare între toate țările. In continuare, după ce s-a referit la numeroasele inițiative ale țărilor socialiste în sprijinul înfăptuirii securității în Europa și în lume, vorbitorul a spus : La diversele întîlniri internaționale, ale studenților — la Florența, de exemplu, ca și la cea da (Continuare în pag. a IV-a) Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Dragi tovarăși și prieteni. Aș dori, în primul rînd, să adresez un salut călduros tuturor celor prezenți aici, reprezentanți ai universităților din o serie de țări europene din Statele Unite și Canada, și să exprim satisfacția mea, a Consiliului de Stat, pentru această reuniune universitară consacrată securității europene. (Aplauze puternice). Reuniunea are loc în împrejurări deosebite nu numai pentru Europa, ci pentru întreaga lume. S-au obținut anumite rezultate în afirmarea unei politici noi, în direcția lichidării vechii politici de forță și dictat, in așezarea relațiilor dintre state și popoare pe baze noi, de egalitate, respect al independenței și suveranității, neamestec în treburile interne, pe o colaborare și conlucrare fructuoasă în scopul dezvoltării economicosociale a fiecărei națiuni. In imprimarea noului curs spre destindere, rolul hotăritor l-au avut masele largi, popoarele de pretutindeni. Trebuie să menționez că tineretul, tineretul universitar, a jucat și joacă un rol activ în imprimarea acestui nou curs în viața internațională. Fără îndoială că înfăptuirea securității în Europa corespunde năzuințelor spre colaborare ale tuturor popoarelor continentului, ale întregii lumi. S-au obținut în această privință o serie de rezultate: a început conferința general-europeană, sunt în curs lucrările de la Geneva ce urmează să statueze principiile care să stea la baza relațiilor dintre statele continentului european, să pună bazele unor raporturi noi, de largă colaborare, între toate națiunile. După cu am fost informat, în cadrul acestei reuniuni s-au subliniat multe din aceste progrese — dar trebuie să avem în vedere că ceea ce s-a realizat pînă acum pe calea destinderii constituie numai un început. Mai sunt încă destule obstacole de învins, mai există încă forțe reacționare ce ar dori să oprească acest curs nou, care renunță cu greu la vechea politică de forță, de dictat și amestec în treburile altor state. De aceea, accentuarea cursului destinderii, înfăptuirea securității europene impun mai mult ca oricînd unirea tuturor forțelor progresiste, antiimperialiste. Desigur, pot fi — și sunt — diverse păreri asupra căilor de înfăptuire a politicii noi. De altfel, nu numai în problemele internaționale sau în problemele științelor sociale sunt păreri deosebite ; în înseși științele naturii și tehnice asupra unor probleme apar păreri sau soluții deosebite — și aceasta nu e cu nimic anormal. Dimpotrivă, este un lucru cît se poate de natural să fie așa , numai atunci cînd asupra diferitelor probleme care preocupă omenirea se confruntă în mod liber părerile, fără prejudecăți, fără pretenția că cineva deține monopolul adevărului absolut, pornindu-se deci de la înțelegerea necesității unui schimb liber de păreri și de idei, de căutări novatoare, se poate ajunge la găsirea celor mai potrivite soluții pentru organizarea mai bună a lumii, a conlucrării între popoare, a realizării păcii. Trebuie să vă declar deschis că pe noii nu ne jenează în nici un fel exis(Continuare în pag. a IV-a) Consfătuire cu directorii de școli din județ Sîmbătă. Inspectoratul școlar județean a organizat o consfătuire cu directorii de școli generale, licee și școli profesionale din județ. După ce s-au prezentat rezultatele de ansamblu cu care s-a soldat primul trimestru, precum și sarcinile ce revin școlilor în următoarea perioadă, pe baza prevederilor Hotăririi Plenarei C.C. al P.C.R. din 18—19 iunie 1973, participanții au împărtășit din experiența lor privind realizarea principalelor obiective ce stau în prezent în fața învățamîntului. La consfătuire, au fost prezenți, de asemenea, activiști de partid și ai consiliilor organizației pionierilor. Ancheta redacție la cîteva primării din județ Dezvoltarea comunei in primul rínd, o bună activi Însuflețiți de înaltele idealuri ale societății noastre, hotărîți să traducă neabătut in viață hotărîrile Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale ale partidului, sarcinile rezultate din documentele Plenarei comune a C.C. al P.C.R. Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale a României din noiembrie 1973, cetățenii comunelor județului nostru au primit cu entuziasm Chemarea la întrecere către toate consiliile populare adresată de Consiliul popular al comunei Ruginoasa, județul Iași. Deși sesiunile care vor stabili răspunsurile complete la această chemare nu au avut loc încă, multe dintre obiectivele pe care primăriile, la sugestia și din dorința cetățenilor, și le-au propus pentru anul 1974, sînt deja conturate. Ținînd seama de importanța obiectivelor întrecerii patriotice, ne-am adresat unor primari, unor vicepreședinți ai comitetelor executive ale consiliilor populare comunale, pentru a afla ce preconizează oamenii satelor, în acest an, pentru înfăptuirea, pe un plan superior, a liniei politice a partidului nostru Cu alte cuvinte, ne interesăm de cîteva jaloane ale dezvoltării comunelor din județul Bacău. In cele ce urmează, publicăm o parte din acele răspunsuri care se referă, în special la activitatea economică din cadrul comunelor, urmînd ca celelalte aspecte să se abordăm în cadrul unor materiale viitoare ce vor apare în ziarul nostru. La ancheta noastră răspunde, mai inui, tovarășul Nicolae Gherghel, secretarul comitetului de partid și primarul comunei Nicolae Bălcescu. „Chemarea lansată de către Consiliul popular al comunei Ruginoasa, județul Iași, angajamentele însuflețitoare asumate în acest an, de către cetățenii din localitatea respectivă, sînt exemple pentru noi, ambiționîndu-ne ca și noi să obținem rezultate cit mai bune în toate domeniile de activitate. Suntem într-o perioadă cînd încă mai facem un bilanț al activității desfășurate în anul care a trecut. Din perspectiva timpului se văd mai bine rezultatele, se observă mai clar minusurile, încît putem stabili mai eficient sarcinile de perspectivă, corespunzătoare etapei pe care o parcurgem. Ca urmare, trebuie să arătăm că toți comuniștii deputații, toți oamenii muncii, sunt hotărîți să acționeze mereu mai mult, mereu mai bine, pentru îndeplinirea și depășirea indicatorilor de plan, din toate domeniile vieții conomice și sociale. Nu mă voi referi în cele ce urmează decit la unele realizări pe care — din perspectiva rezultatelor anului trecut — le preconizăm în sectorul economic, — și, în speță, în agricultura comunei. Aș vrea să subliniez că ne-am propus ca prin folosirea mai judicioasă a fondului funciar, prin perfecționarea sectoarelor de muncă, aplicarea consecventă a tuturor regulilor agrotehnicii avansate, să obținem, peste plan, în sectorul socialist, o producție globală de peste 1,5 milioane lei Prin folosirea mai chibzuită a mijloacelor de producție și a forței de muncă, prin folosirea generalizării global in toate sectoarele acordului producției agricole, în acest an vom da peste plan 100 tone de legume, iar la producția de cartofi vom depăși planul cu 2.000 kg la hectar. Vom munci desigur, mai bine îmbunătățirea pășunilor și a pentru producției furajere. Vom avea grijă de o furajare rațională a animalelor din fermele C.A.P.. Ca urmare, noi am prevăzut ca la producția de lapte de vacă să livrăm peste plan, o cantitate de 570 hl, precum și o cantitate de 13 tone carne (de asemenea, peste plan, vom livra și 160.000 ouă). Ținînd seama de importanța dezvoltării sectorului zootehnic, vom acorda o atenție sporită acestei ramuri, orientîndu-ne mai mult spre gospodăriile membrilor coopesizatori, care să poată participa mai activ la constituirea fondului central de produse agroalimentare. Astfel, ne-am prevăzut ca în acest an să livrăm, peste plan o cantitate de 5 tone carne de bovine și 100 kl lapte de vacă. Prin unitățile cooperativei de consum vom realiza și depăși planul la contractări și achiziții pentru produse agroalimentare. Se înțelege, acestea sunt doar o parte din angajamentele noastre, ca urmare a Chemării la întrecere lansată de Consiliul popular al comunei Ruginoasa. M-am referit la un aspect esențial al activității comunei noastre, căci fără a avea în vedere activitatea temeinică din sectorul de bază al economiei comunei — agricultura — nu putem concepe nici dezvoltarea armonioasă a întregii vieții social-economice. Ne-am propus și numeroase obiective edilitar-gospodărești, construcții noi, dezvoltarea activității cu caracter industrial și de prestări servicii, importante acțiuni cultural-educative și de îmbunătățire a ocrotirii sănătății publice — sunt multe aspecte care se includ în proiectele noastre, dar nu este cazul acum, să vă rețin atenția căci știu că veți publica și opiniile altor tovarăși. Vă asigur însă că în centrul preocupărilor Comitetului comunal de partid și al Consiliului popular al comunei Nicolae Bălcescu va sta în permanentă realizarea și depășirea tuturor indicatorilor din planul nostru, în așa fel ca anul 1974 să înscrie Romi CACIULARU (Continuare în pag. a II-a). , à