Steagul Roşu, aprilie 1974 (Anul 29, nr. 6572-6596)

1974-04-16 / nr. 6584

ANUL XXIX — NR. 5.684 (8.363) MARȚI 16 APRILIE 1974 4 pagini — 30 bani în intimpinarea zilei de 1 Mai HMHM—a———————— sub semnul marilor evenimente ale anului: a XXX-a aniversare a Eliberării patriei și Congresul al XI-lea al partidului, însuflețită în trecere socialistă sub deviza: Salina Tg. Ocna Dominanta activității colectivului: SPIRITUL ANGAJARII Prestigiul colectivului Salinei din Tg. Ocna se amplifică prin rezultatele pe care muncitorii, inginerii, tehnicienii — toți oamenii de aici — le obțin zi de zi, lună de lună, trimestru de trimestru in întrecerea socialistă. Anul acesta — an în care poporul nostru va trăi cele două mari evenimente — aniversarea a trei decenii de la Eliberarea patriei și Congresul al XI-lea al partidului — anul acesta, deci, a deschis și în fața colectivului Salinei perspectiva unui examen la cotele cele mai exigente în confruntarea cu sarcinile de producție, cu angajamentele luate. Și iără că — după un trimestru — rezultatele glortifică angajarea deplină, comifételta profesională, entuziasmul creator. Mai întii cîteva cifre! planul producției globale — 101,4 la sută; planul producției marfă — 101 la productivitatea muncii — 101,5 sută; la sută ; planul la export — 102,4 la sută. In ce privește producția fizică, la sare solidă planul a fost îndeplinit în proporție de 115,3 la sută, iar la sare soluție — cu 113,3 la sută Toți indicatorii de plan pe trimestrul I a.c. fiind îndepliniți și depășiți, colectivul Salinei raportează că s-a realizat mai mult de un sfert din angajamentul anual. Rezultatele sunt materializarea eforturilor, ale conștiinciozității oamenilor. Se asociaza, organic aici, preocupările conducerii unității, în frunte cu inginerul Mircea Brumă, pe linia luării acelor măsuri care să determine cunoașterea temeinică, de către fiecare salariat, a sarcinilor de plan; urmărirea, în subteran a încadrării în ciclogramele de lucru; desfășurarea normală a activității la reparații și întrețineri, repartizarea cît mai judicioasă a cadrelor potrivit aptitudinilor și posibilităților lor profesionale și tehnice. In aceeași ordine de idei, consemnăm cu satisfacție că la Salina sunt în curs de realizare numeroase alte măsuri a căror traducere în viață va îmbogăți rezultatele de pînă acum. Astfel, se lucrează intens la atelierul mecanic — pentru mecanizarea fluxului de fabricare a brichetelor de sare, ca și la adaptarea unor dozatoare pentru dozarea sării și a ingredientelor. Animați de exemplul comuniștilor din atelierul mecanic, exemplu care este edificator dacă ne gîndim numai la maistrul Ion Deliu, șeful atelierului — oamenii de ale, acționează pentru alte și alte îmbunătățiri ale procesului muncii, între care realizarea cîntăririi și încărcării mecanizate a materialului pentru brichetele de sare, concomitent cu realizarea unui aparat de verificare a rezistenței brichetelor — care este, de fapt, în curs de omologare. La Ferma de stat nr. 2 Itești Rezultate remarcabile nomie la prețul de cost în valoare de 200 lei pe tona de carne produsă. La obținerea rezultatelor de care am amintit, o contribuție de seamă și-au adus-o îngrijitorii Vasile Tudoriu, Tereza Jușcă, Constantin Raicu și alții. Succesele obținute încă de la începutul activității — unitatea este nou înființată — demonstrează în modul cel mai convingător hotărîrea unanimă a crescătorilor animale de a face totul pentru de a situa unitatea lor în rîndul celor fruntașe. De fapt, realizările de pînă acum sunt și o consecință directă a preocupărilor ce au existat în ape fiecare kilogram de spor în vreunul precedent pentru asigurarea fu. . _-------î_j.. —î. c „„»«tirajelor, nutrețurile însilozate fiind de cea mai bună calitate. In grajduri, de asemenea, programul de activitate se desfășoară în sate consumîndu-se cite 6 unități nutritive, adică mai puțin cu aproximativ 15 la sută decit s-a prevăzut. Bilanțul încheiat la sfîrșitul primelor trei luni ce au trecut din anul în care sîntem, indică ecocadrul limitelor stabilite de către specialiști, ordinea și disciplina fiind prezente peste tot. Tînărul colectiv de muncitori din cadrul Fermei de stat pentru creșterea și îngrășarea tineretului taurin Itești, "trăiește satisfacția primelor importante succese obținute în activitatea de producție. Nu de mult timp, de aici s-a livrat primul lot de 60 taurine îngrășate, greutatea medie a fiecărui animal fiind de 380 kg. De la inginerul Dumitru Istrati, șeful unității, aflăm că în primul trimestru al anului pe care-l parcurgem, sporul mediu zilnic de creștere a fost de 930 grame, cu 130 grame mai mare decât cel planificat. De asemenea, importante economii s-au făcut și la furaje, TRUSTUL DE CONSTRUCȚII INDUSTRIALE - EVIDENȚIAT IN ÎNTRECEREA SOCIALISTA A ia Casa de cultură a sindicatelor din Municipiul Gheorghe Gheorghiu- Dej a avut loc, simbătă 13 aprilie anul curent, festivitatea decernării Diplomei de evidențiat pe ramură, Trustului de construcții industriale din localitate. Au luat parte circa 300 constructori de pe șantierele trustului, numeroși fruntași și evidențiați in întrecerea socialistă, reprezentanți ai ministerului, ai uniunii sindicatului pe ramură, ai organelor locale de partid și de stat. Acordarea titlului și diplomei de evidențiați pe ramura construcțiilor industriale reprezintă încununarea succeselor obținute de harnicii noștri constructori care în anul 1973 au făcut dovada deplinei lor angajări în marea întrecere pentru mai mult, mai repede, mai bine. Dintre cele mai semnificative realizări vom menționa: realizarea unei producții suplimentare față de plan de 155 milioane lei , depășirea productivității muncii cu 1,7 la sută reprezentînd însă o creștere de 11,3 la sută față de anul 1972 și pe seama căreia s-a obținut o producție suplimentară de 40 milioane lei. De asemenea, prin reducerea prețului de cost s-au obținut beneficii suplimentare în sumă de 7.941.000 lei ; au fost date în folosință 43 de noi capacități de producție dintre care 6 înainte de termen cu 30 pînă la 120 zile. Dintre formațiile de muncă care au obținut realizări cu mult peste media pe trust merită citate cele conduse de Alexandru Fodor, Erou al Muncii Socialiste, brigada de fierari-betoniști condusă de Nancu Chiriță, cea de dulgheri, condusă de Vasile Catană, de lăcătuși-sudori condusă de Alexandru Bunea, cea de dulgheri în fruntea căreia se află Petre Mărtinaș, brigăzile de instalatori ale lui Petre Cojocaru și Nicolae Bursuc, cele de reparații conduse de Petre Burcașu și Marin Barcan și multe altele. Cu prilejul festivității, mulți dintre cei prezenți s-au angajat ca prin realizările din acest an să cucerească un joc și o distincție și mai înaltă. De altfel, succesele din primul trimestru sînt concludente : planul a fost realizat in proporție de 102,4 la sută reprezentînd 28,5 la sută din planul anual. Demn de reținut că, prin aceasta, T.C.I. se situează pe primul loc pe minister. De asemenea, pe seama creșterii productivității muncii în primele 3 luni ale anului curent s-a realizat o producție suplimentară de 16 milioane lei. Aceste succese vor fi amplificate incit ziua de 1 Mai, precum și cele două mari evenimente ale acestui an —a XXX-a aniversare a Eliberării patriei și Congresul al XI-lea al partidului — să fie marcate prin realizări deosebite. Alexandru CONSTANTINESCU, vicepreședinte al comitetului sindicatului de la Complexul de șantiere al T.C.I. °rbeni Duminică s-a lucrat la semănatul porumbului Deși au căzut unele precipitații, la cooperativa agricolă de producție și Ferma de stat Scurta din comuna Orbeni s-a lucrat intens duminică, la însămîntatul porumbului și irigat. Astfel, pe tarlalele unității cooperatiste au fost semănate 30 hectare cu porumb, urmărindu-se ca lucrarea să se execute la un înalt nivel calitativ. Totodată, s-au udat cu 4 agregate, 5 hectare teren ocupate cu grîu și ovăz. La Ferma Scurta bilanțul la irigate și mai rodnic. A fost făcută udarea de aprovizionare pe 15 hectare cultivate cu butași de sfeclă. Ne vorbește președintele C.A.P. Dumbrava Zootehniei i se acordă o atenție deosebită Faptele dovedesc că atunci cînd se acordă o permanentă grijă sectorului creșterii animalelor, producțiile și veniturile răsplătesc în bună măsură eforturile depuse. Măsurile stabilite de noi pentru sporirea contribuției sectorului zootehnic la veniturile unității noastre sunt elocvente în acest sens. Am pus un accent deosebit pe îmbunătățirea condițiilor de furajare și îngrijire, pe sporirea cointeresării crescătorilor de animale pentru a se obține de la fiecare vacă cu lapte producții cît mai mari. Rezultatele de pînă acum, deși modeste, sunt de natură să convingă că ne aflăm pe un drum bun. Astfel, sarcina producției de lapte marfă pe primele trei luni a fost depășită cu peste 100 hectolitri, în felul acesta există posibilități ca să realizăm și chiar să depășim producția stabilită pe vacă furajată. Cum? Iată, pe scurt, elementele care stau la baza unui program de ridicare a nivelului producției din zootehnie. In primul rînd, un accent deosebit punem pe respectarea tehnologiei de îngrijire și furajare a animalelor. Astfel, traducerea pas cu pas a fazelor din programul de grajd constituie literă de lege pentru toți îngrijitorii. Din zori și pînă seara, activitatea, bineînțeles cu pauza stabilită, se desfășoară riguros, acționîndu-se pentru furajarea și adăparea la ore fixe a vacilor, evacuarea gunoiului, îngrijirea animalelor și altele. Un prim loc în preocupări îl constituie furajarea rațională a animalelor. Rațiile le-am stabilit atît în funcție de structura efectivelor cît și de baza furajeră existentă. La ora actuală, vacilor cu lapte le administrăm, alături de alte nutrețuri coceni tocați și amestecați cu fin de trifoi, ciocălăi măcinați, precum și borhot de bere. Furajele le gospodărim cu grijă în așa fel ca să ajungă pină atunci cînd vom scoate animalele la pășune sau vom obține nutrețuri de la conveierul verde. In acest sens, amintim că am rezervat terenuri cu fertilitate ridicată pentru cultivarea unor furaje. Astfel am semănat 20 hectare borceag, 55 hectare trifoi și 10 hectare sfeclă furajeră care ne vor asigura, cantități însemnate de nutrețuri, în același timp, am acordat o grijă deosebită pășunii naturale. Pe 50 hectare s-au efectuat curățiri, iar pe 30 hectare s-au aplicat îngrășăminte chimice. Avem în vedere ca să respectăm indicația Tănase DUMITRACHE, președintele C.A.P. — Dumbrava (Continuare în pag. a II-a) La C.A.P. Burdusaci Bună folosire a pămintului Era cu vreo două zile înainte de căderea acestor ploi. Pămîntul, extrem de uscat ingreuia munca mecanizatorilor și cooperatorilor. Pe terenurile cooperativei agricole din Burdusaci, activitatea la pregătirea terenului, semănat, celelalte lucrări de sezon nu contenea o clipă. Se pregătea patul germinativ pentru însămîntatul celor 400 hectare de (Continuare in pag. a II-a)  I.A.S. Bacău ” a fost distinsă cu „Ordinul Muncii clasa I . Prin Decret prezidențial a fost conferit „Ordinul Muncii" clasa I unui mare număr de cooperative agricole de producție, întreprinderi agricole de stat și asociații intercooperatiste din întreaga țară, pentru contribuția adusă la înfăptuirea politicii Partidului Comunist Român de dezvoltare a agriculturii socialiste, pentru obținerea în anul 1973 a unor recolte mari la hectar de porumb, sfeclă de zahăr, floarea-soarelui, struguri, legume și alte culturi. De asemenea, aceeași înaltă distincție a fost conferită unităților agricole socialiste care în anul trecut au realizat cele mai mari producții de lapte, carne, ouă, lână sau sporuri însemnate în îngrășarea animalelor. DIN JUDEȚUL BACĂU a fost distinsă întreprinderea agricolă de stat „Bacău" din orașul Bacău, care a realizat 3.854 litri lapte pe cap de vacă furajată. 1 insidualitatea CULTURALA Expoziție comemorativă începutul acestei săptămini a marcat în activitatea Casei de cultură din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej un eveniment deosebit: vernisarea în sala bibliotecii a expoziției comemorative V. I. Lenin. Cuprinzînd volume (unele recente apariții dedicate, de-a lungul anilor, vieții și operei marelui gînditor, expoziția constituie, de bună seamă, o invitație pentru cititorii de vîrste și preocupări diferite în mod eficient și sugestiv de cunoaștere a fundamentalelor lucrări leniniste. „Clubul elevilor" vă invită Vacanța de primăvară, oricît de mică ar fi, își are propriile bucurii, unele mai mari, altele obișnuite. Iată însă că în această scurtă „pauză mare" organizatorii activităților Casei de cultură „V. Alecsandri“ s-au gîndit la timpul liber al elevilor, constituind un club propriu, unde tinerețea, muzica și poezia adună, aproape zilnic, școlărimea băcăuană. In acest context, mîine, la ora 18, în sala de conferințe se va desfășura concursul „Cine știe cîștigă" pe tema „Recunoașteți personajul?“, la care sînt invitați toți membrii clubului cunoscători, bineînțeles, ai literaturii române și universale. Debuturi 74“ Inițiat în urmă cu aproape o lună de zile in vederea selectării de tinere talente pentru „Concursul formațiilor teatrale și muzical-coregrafice" competiția artistică „Debuturi 74“ a ajuns, prin spectacolul de la sfîrșitul săptămînii care a trecut, în faza finală. Cele trei selecții artistice care au avut loc, pînă acum, au adus pe scenă 31 concurenți (22 soliști de muzică ușoară și 9 soliști de muzică populară) care s-au prezentat la un bun nivel artistic, fapt ce a determinat de altfel prelungirea etapelor inițiale. In sfîrșit, în cursul acestei săptămîni vom cunoaște cîștigătorii, aplaudîndu-i intr-un spectacol de gală. Învingătorilor le dorim succes la fazele superioare ale „concursului” dedicat anul acesta marei sărbători a celei de-a XXX-a aniversări a Eliberării patriei. Ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. In ziua de 15 aprilie 1974 a avut loc ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Comitetul Executiv a luat în discuție și a aprobat proiectul statutului disciplinar al lucrătorilor din unitățile sistemului energetic național, care are ca scop întărirea ordinii, disciplinei și răspunderii în îndeplinirea sarcinilor de către personalul de exploatare, întreținere și reparații in vederea creșterii siguranței în funcționarea sistemului energetic național. Comitetul Executiv a stabilit să se aducă unele îmbunătățiri proiectului de statut și să fie supus spre aprobare Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. In aplicarea legii cu privire la regimul prețurilor și tarifelor, Comitetul Executiv a aprobat propunerile guvernului privind limitele maxime de prețuri și tarife pentru grupele și subgrupele de produse și servicii din nomenclatura ministerelor, celorlalte organe centrale și ale comitetelor executive ale consiliilor populare județene și al municipiului București, stabilind, totodată, să se ia toate măsurile pentru ca legea să fie respectată cu strictețe de către toate ministerele și unitățile economice. In cadrul ședinței, Comitetul Executiv a stabilit ca Ministerul Finanțelor, Banca Națională, toate băncile și organele financiare să acționeze cu fermitate pentru aplicarea întocmai a legii finanțelor , pentru a se evita imobilizarea mijloacelor circulante, pentru îmbunătățirea generală a activității economico-financiare a tuturor unităților economice. Ministerele, împreună cu organele bancare sunt datoare să analizeze cu operativitate și spirit de exigență situația fiecărei întreprinderi ale cărei rezultate financiare sunt nesatisfăcătoare, să cerceteze cauzele reale ale acestei situații și să stabilească măsurile concrete ce se impun pentru îmbunătățirea activității economice a unităților respective. Comitetul Executiv a rezolvat, de asemenea, unele probleme ale activității curente. Vital în desfasurarea eficientavA _______________________________________ a activității în întreprinderi Perfecționarea și modernizarea continuă a producției O recentă plenară a Comitetului municipal de partid Bacău, a pus în dezbatere o problemă considerată vitală pentru buna desfășurare a activității în întreprinderile industriale, pentru creșterea necontenită a eficienței economice, preocuparea organizațiilor de partid și a comitetelor oamenilor muncii pentru înfăptuirea programului de perfecționare și modernizare a activității de producție în întreprinderi și șantiere. Pornind de la sarcinile stabilite de Congresul al X-lea și Conferința Națională ale partidului, amintita plenară a analizat — cu competență și răspundere — modul in care organizațiile de partid, comitetele oamenilor muncii, organizațiile de masă, au fost ajutate în elaborarea și realizarea unor programe de măsuri privind perfecționarea și modernizarea activității, care este eficiența, acestora și incemod,se acționează pentru îmbunătățirea programelor stabilite, potrivit necesităților pe care fiecare loc de muncă le reclamă în permanență și în mod specific. Prezenți la plenara Comitetului de partid al municipiului Bacău, am solicitat unor secretari de partid, unor conducători de întreprinderi, detalii în legătură cu tema pusă în dezbatere. ANCHETA REDACȚIEI Pe aceleași spații — producții sporite La Combinatul de prelucrare a lemnului se desfășoară o activitate complexă pentru creșterea volumului producției prin perfecționări, prin reutilare, etc. — acțiune animată în permanență de comitetul de partid — ne spune tovarășul Constantin Pascu, secretarul comitetului de partid de la C.P.S. Bacău. Acțiunea de modernizare a producției am privit-o și o privim ca o necesitate vitală în strînsă legătură cu imperativul creșterii eficienței economice, a solicitărilor tot mai mari pe piața externă. Amintesc că la ora actuală, aproape 50 la sută din producția noastră este cerută la export. Din producția de mobilă, de pildă, 93 la sută exportăm. Iată de ce, în programul nostru de activitate, am îndrumat și îndrumăm continuu cadrele de specialiști, întreg colectivul pentru rezolvarea în condițiuni optime a sarcinilor perfecționării. Aș aminti modernizarea sectorului de tapițerie, care a determinat dublarea productivității muncii față de media la mobilier corp, sau modernizarea sectorului montaj-vest, prin care s-a mărit producția cu 2.000 corpuri de mic mobilier, pe aceleași spații de producție și cu aceiași muncitori, în comitetul de partid am analizat în mai multe rînduri calitatea produselor, am stabilit și rezolvat numeroase probleme. Prin intense căutări și studii, s-au realizat noi soluții care au dus la Îmbunătățirea substanțială a calității plăcilor fibrolemnoase, ceea ce a permis ca în trimestrul I a. c. să exportăm, în opt țări, aproape 70 la sută din producția acestei fabrici. Rezultatul este cu atît mai semnificativ, cu cît în aceeași perioadă a anului trecut produsul respectiv nu a fost solicitat la export. Comitetul de partid a insistat și insistă cu perseverență pentru mobilizarea inteligenței tehnice la proiectarea și realizarea unor produse noi. Este adevărat, în legătură cu fabricarea unor astfel de produse n-am obținut încă rezultatele dorite în ceea ce privește tipurile de mobilier, deoarece ne-am limitat doar la cele solicitate de partenerii externi, diminuînd, în acest fel, preocuparea pentru folosirea unor materiale indigene in dauna unor materiale din import. Putem însă arăta că, în primele 3 luni ale acestui an, am expediat beneficiarilor externi 6 noi tipuri de case prefabricate. Ne preocupă, în prezent, numeroase probleme, între care realizarea unor produse complexe, ce in-corporează un important volum de muncă. Am organizat, de altfel, un grup de muncitori cu înaltă pregătire profesională, pentru executarea i mobilierului stil — sculptat și cu intersii. Ne-am propus ca acest tip de mobilier să-l fabricăm, intr-un timp nu prea îndepărtat, în serie. Eugen VERMAN (Continuare in pag. a II-a) .Să stați de vorbă cu oamenii, să vedeți ce minunați sunt!“ Recunosc, invitația era tentantă, iar discuția încă departe de a-mi dezvălui în ansamblul preocupărilor sale pe șeful atelierului A.T.M. de la Uzina chimică Borzești, pe fizicianul Alexandru Puiu: „Să stați de vorbă cu oamenii Dar unul dintre acești specialiști in automatizări ai Combinatului petrochimic, unul dintre acei indivizi dăruiți profesiunii lor și caracterizați prin epitetul de minunați era el însuși. Știu, cînd fac o asemenea afirmație, îl supăr. Pentru nimic în lume n-ar recunoaște aceasta. Minunați sunt alții, sunt cei din jurul său — ing. Horia Chelaru, bunăoară, și ceilalți de la care are de învățat — sunt mai tinerii tovarăși de muncă — muncitori, maiștri, subingineri — de pregătirea cărora și el s-a ocupat în calitate de profesor la Grupul școlar de chimie din Municipiul Gh. Gheorghiu-Dej. Îmi mențin promisiunea de a face o vizită la Borzești pentru a-i cunoaște. Pînă atunci, însă, mi se pare nedrept să țin intre coperțile carnetului de reporter datele (unele atit de revelatorii!) despre personalitatea unui specialist care afirmă cu toată convingerea : „In altă parte decit la Combinatul petrochimic Borzești n-aș putea să lucrez". De ce ? încerc să descopăr răspunsul in mărturisirile sale despre începuturile activității, în noianul faptelor petrecute de-a lungul celor aproape 11 ani de la absolvirea facultății, și in vreme ce-mi noteza intr-o formulă chimică, abrevieri ca A.M.C., sau A.T.M., sau A.M.A. — „termeni“ pe care practica i-a impus și care reprezintă, in chimie, activitatea de automatizare. E drept, i-au plăcut dintotdeauna aplicațiile practice, a dorit să vină intr-o uzină și a cerut Borzeștii. Reținea un prim element — opțiunea. A descris în tînăra cetate a chimiei trotușene, nu din intimplare, nu fiindcă era mai bine, ci pentru că aici dorea să muncească. Se căutau electromecanici, electroniști, fizicieni pentru reprofilare în automatizări. A fost unul din cei ce au răspuns „Prezent!" solicitării specifice momentului. Noua situație îi va fi întărit ambiția de a studia, de a munci îndîrjit, astfel nicit să nu se simtă că punerea la punct cu problemele igente, imediate ale producției se face din mers ? Despre toate acestea nu-și amintește, sau, le socotește fără importanță în discuția noastră. De remarcat, in al doilea rînd deci, deprinderea de a sta zilnic in uzină cît e nevoie, tu timpul strict inclus intre ora de începere și cea de terminare a programului, precum și acea curiozitate mistuitoare de a cunoaște foarte bine, în detaliu, fiecare nou aparat de măsură și control sosit în uzină. „Numai așa pot să le prezint, apoi, oamenilor cu care lucrez, elevilor mei în procesul de instruire“. Cu numărul trei între elementele-argument pentru statornicia șefului de atelier Alexandru Puiu la Borzești notez cuvintele „elevii mei“. Și nu greșesc. De cînd a devenit oneștean, numele său figurează și printre cadrele didactice ale Grupului școlar de chimie. A predat viitorilor maiștri, elevilor de la școala profesională și liceul industrial, celor înscriși la cursurile de subingineri. „Totdeauna mi-a plăcut ca ceea ce știu in specialitatea mea să transmit și altora. Am fost conștient că , predînd în școală mă autooblig să studiez. Nu trebuie să uităm că școala rămîne instituția in care omul se pregătește în mod ordonat. In plus, încerci o mare bucurie cind constați că elevii tăi și-au însușit cunoștințele predate și capătă dragoste pentru obiectul ce-l predat“. Iată o latură a activității sale despre care lui Alexandru comunistului Alexandru Puiu Puiu, îi place să vorbească. Devine dintr-o Măndica MARDARE (Continuare in pag. a all a) i j în ziarul de azi: t ————— Rubrica economică ! - Informăm opinia publică I - Telegrame externe