Steagul Roşu, aprilie 1974 (Anul 29, nr. 6572-6596)

1974-04-24 / nr. 6591

Utilaje folosite bine și... mai puțin bine! Trustul de construcții industriale din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej a realizat în decursul anilor o seamă de construcții cu totul originale, apelînd la soluții dintre cele mai inedite pe plan național. Se cunoaște, de pildă, că sala de gimnastică și sala de sporturi individuale a presupus realizarea unor elemente spațiale prefabricate foarte dificil de executat. Toate acestea se realizau, aici, în condiții de pionierat. Nu existau utilajele cele mai adecvate, nu existau dotările, baza materială de care dispune Trustul la ora actuală. Pe platforma sectorului de producție secundară,a Șantierului 1, locul de muncă al colectivului lotului 8, la această dată poate fi constatată o adevărată infuzie de noutăți tehnice și tehnologice, dotări dintre cele mai moderne pentru un asemenea sector de industrializare a construcțiilor. La data documentării noastre, pe această platformă, în diferite puncte de lucru se desfășurau experimente, încercări și avea loc chiar o omologare. Se folosesc, la turnarea plăcilor din beton armat, plasele sudate produse de o întreprindere de profil buzoiană, o noutate în materie. Se produceau primii metri cubi de beton pe o instalație automată pentru pomparea betonului, numită prescurtat „CEDOMAL“, ceea ce coincidea, de fapt, cu o premiera pe țară. Productivitatea noii instalații este cu circa 15 mc/h mai mare decât a celor de tip clasic. în plus, prin automatizare se înlocuiește munca a 3 oameni, unul singur fiind suficient pentru supravegherea procesului de malaxare, de dozare precisă a diferitelor rețete de betoane. Prin autodozare fusese executată o instalație pentru transportul și turnarea betoanelor. Mecanizarea completă a procesului de transport și turnare se datorează colectivului inimos de aici, care a executat integral această instalație. Productivitatea muncii a crescut cu 50 la sută. „Omul nu mai pune mina pe beton“ aveam să primim explicații. In loc de 24 oameni, cîți erau necesari într-un schimb, pentru asemenea operații, în prezent sunt suficienți doar 4. Pentru viitoarea Uzină de cauciuc izoprenic, către care, de fapt, sunt îndreptate toate preocupările colectivului de aici, s-a grăbit începerea executării industriale a căminelor pentru rețelele de canalizare. Aceasta va conduce la sporirea ritmului de execuție a lucrărilor pe șantierul de la „izoprenie“, la reducerea manoperei, reducerea transporturilor etc. De asemenea, pentru realizarea unor transporturi economicoase, rapide, fără pierderi, sunt în curs de execuție containere și palete pentru transportul cărămizilor și elementelor prefabricate. In hala în care se produc elemente prefabricate aveau loc ultimele operațiuni de punere la punct a unei tehnologii de fabricare a unor elemente spațiale de acoperiș, care vor folosi la structura de rezistență a unei ingenioase hale. Dar, în această hală... în această hală două poduri rulante cu o capacitate de ridicare de cîte 12,5 tone-forță, spre surprinderea noastră, sînt „în curs de montaj“, de mai bine de 6 luni. După cum ne informează maistrul Vasile Țuluca podurile rulante au fost ridicate pe poziții în septembrie și de atunci se tot... lucrează la punerea lor în funcțiune. In timp ce la cele două mari utilaje de ridicat se tărăgănează punerea în funcțiune, lucrîndu-se „pe apucate“, operațiunile de ridicat sunt efectuate cu o macara de 6 tone, un MAZ, care ar putea foarte bine să fie folosită în altă parte. Pentru circulația acestei, macarale, se subînțelege că, este necesar un spațiu de mișcare, care normal, ar trebui să fie folosit ca spațiu de producție, zeci de metri pătrați pe care să fie realizate prefabricate. Iată, așadar, că două mari utilaje din categoria fondurilor fixe sînt imobilizate, (alte întreprinderi ducîndu-le, poate dorul), iar spațiul de producție nu este folosit intensiv. La întrebarea noastră dacă ar fi de folos aceste poduri sectorului de producție secundară, maistru! Constantin Costea, șeful lotului 8 al Șantierului 1 ne-a răspuns, cum era și firesc: „Bineînțeles, că ne-ar folosi“. Atunci !... De ce se preferă o asemenea situație, care nu cadrează, nici pe departe, cu principiile noastre economice ? Dacă aceste utilaje s-au oprit la Borzești și au intrat în dotarea Trustului de construcții industriale, nu este oare și de datoria factorilor de răspundere de aici de a folosi cum se cuvine zestrea materială ? Aceasta contravine bunelor impresii pe care le capeți vizitînd această bază de producție, despre care notam la început. Un aspect negativ, pe fondul unor rezultate meritorii, care nu trebuie justificat în nici un fel. Argumente s-ar putea să apară. Ce argumente nu ducem lipsă. Să trecem deci la fapte. Constantin BUCULEI Pe șantierele T.C industriale RUBRICA ECONOMICA Permanentă, operativitate și discernămint (Urmare din pag. 1) și sociale (Gheorghe Lungeanu, directorul întreprinderii de șuruburi Bacău), că se mai acționează cu oarecare timiditate (ing. Ionel Zencenco, președintele consiliului de control muncitoresc de la C. P. Borzești și Viorica Neagu, președinta comitetului sindicatului de la întreprinderea viei și vinului Bacău) sau toate comisiile pe domenii își desfășoară activitatea în mod continuu , și cu responsabilitate (Petru Remedea, secretarul comitetului de partid de la întreprinderea metalurgică Bacău). In același timp, vorbitorii au reliefat și faptul că acolo unde consiliile sunt îndrumate, sprijinite de către comitetele oamenilor muncii, și rezultatele sunt bune, „La noi, controalele sa desfășoară coordonat, în toate schimburile și îndeosebi în schimburile II și III, acolo unde rezultatele sunt mai slabe — spunea inginerul Nicolae Stelian, directorul Schelei de foraj Tg. Ocna. în urma propunerilor făcute și a măsurilor luate de comitetul oamenilor muncii activitatea unității a cunoscut o simțitoare îmbunătățire , planul de foraj a fost depășit, pe acest an, cu 5.000, metri liniari". In încheierea dezbaterilor a luat cuvîntul tovarășul Gheorghe Roșu, prim-secretar al Comitetului județean Bacău al P.C.R., care s-a oprit cu deosebire asupra sarcinilor ce revin în acest sens organelor și organizațiilor de partid, comitetelor oamenilor muncii privind îndruma Lirea și conducerea activității consiliilor de control muncitoresc și comisiilor pe domenii din întreprinderi. Actul de conducere, alături de previziune, planificare, decizie și organizare ■— presupune și funcția de control menită să dea finalizare actului decizional, să verifice și să sprijine aplicarea lui integrală, să sesizeze din timp eventualele anomalii, neconcordanțe și fenomene care urmează îndeplinirea hotărîrii. Trebuie să se înțeleagă, de către toți participanții, că o activitate de conducere poate fi eficientă numai în măsura în care are finalitate, în care deciziile sunt materializate în acțiuni și rezultate concrete, dar obiectivele și planurile sunt realizate în întregime. Aceasta este, de fapt și menirea controlului muncitoresc, organism care are datoria de a asigura cunoașterea și aplicarea hotărîrilor de partid și de stat în domeniile economic și social, de a sprijini comitetele oamenilor muncii în realizarea în cele mai bune condiții a sarcinilor de plan, în elaborarea și aplicarea măsurilor ce se impun. Este vorba de folosirea cît mai rațională a capacităților de producție, a forțelor de muncă, a materiilor prime, materialelor, combustibilului și energiei, de respectare a tehnologiilor de fabricație și asimilarea de noi produse, de îmbunătățirea calității producției și creșterea eficienței economice a întregii activități, în același timp consiliilor le revine misiunea de a contribui la Întărirea disciplinei și a simțului de răspundere în gospodărirea fondurilor încredințate de societate dar și de a contribui la perfecționarea activității de conducere, la atragerea maselor de oameni ai muncii la conducerea activității economice și sociale. Pentru a-și putea însă onora așa cum se cuvine sarcinile, aceste organisme — atît consiliile de control, cît și comisiile pe domenii — trebuie să fie suficient de largi, să cuprindă membri ai comitetelor de partid, muncitori de înaltă calificare, specialiști, reprezentanți ai organizațiilor de tineret și sindicat, să se aibă în vedere ca aceștia să nu fie aglomerați cu prea multe alte răspunderi. In același timp, îndrumarea activității consiliilor de control și comisiilor pe domenii de către organul de partid și conducerea unității trebuie să se concreftizeze și in sprijinul permanent și diferențiat ce trebuie acordat acestor organisme în planificarea și organizarea muncii, în stabilirea locului și termenelor diferitelor acțiuni pentru a evita paralelismul, pentru a stabili colaborarea ce trebuie să caracterizeze activitatea consiliilor și comisiilor. Este necesar, sublinia in încheiere tovarășul Gheorghe Roșu, ca prin grija organizațiilor de partid și a comitetelor oamenilor muncii, a Consiliului județean de control muncitoresc, experiența pozitivă, metodele și formele de muncă folosite să asigure generalizarea experienței pozitive, să existe interes pentru îmbunătățirea permanentă a stilului lor de muncă incu toate forțele sa fie divizate spre realizarea obiectivului principal — îndeplinirea cincinalului înainte de termen. Așadar, consfătuirea, prin materialele prezentate, dezbaterile purtate și concluziile primului secretar al Comitetului Județean de partid, a constituit un larg și valoros schimb de experiență privind îmbunătățirea activității consiliilor de control muncitoresc și a comisiilor pe domenii care se va oglindi, sintem siguri, în ridicarea la un și mai înalt nivel calitativ și de eficiență a acestor organisme obștești.  I Mill De la biroul de mișcare a Autogării din Bacău sunt dirijate zilnic peste 100 de plecări și sosiri. De aceea este necesară intervenția impiegatului de mișcare Nicolae Balaș, care trebuie să anunțe, prin stația de radioamplificare, pentru călători, sosirile și plecările tuturor mașinilor. Foto . C. BURSUC Semănatul p (Urmare din pag. I) bună calitate lucrării Mecanizatorii au semănat porumbul în tarlalele Milești, Tablă, Trocinta și altele respectînd atît adîncimea cît și alți parametri stabiliți în tehnologia de lucru. înainte de semănat, se făcuse discuitul pe 180 hectare, dar acum, după ploaie, se mai dă o dată cu grapa. — Ne străduim, dacă vremea se va ameliora, să intensificăm viteza de lucru în așa fel ca pînă la sfîrșitul lunii să încheiem însămînțatul — ne declara tovarășul Ion Costache, secretarul comitetului comunal de partid Parincea. Felul cum se desfășoară semănatul, în cooperativele agricole Tătărăști, Corbasca și Huruiești, ne-a fost înfățișat de Gh. Fiorea, directorul S.M.A. Tătărăști. — Cu toate ploile căzute, ritmul de lucru se menține ridicat, urmărindu-se atît grăbirea lucrării, cît mai ales respectarea cerințelor de calitate. Mecanizatorii noștri acționează pe două fronturi: la discuit și însămînțat. La Huruiești și Corbasca, bunăoară, s-au însămînțat cîte 150 hectare cu porumb, dar la Tătărăști peste 250 hectare. Detalii despre activitatea de la C.A.P. Tătărăști ni se furnizează inginerul șef I. Fechet. — Se lucrează cu discurile la pregătirea patului germinativ în punctele „Santu", „Barau“ și „Dealu mare“. Tot acolo am grupat și cele 5 semănători cu care acționăm operativ. Deși a plouat, nu modificăm cu nimic tehnologia de lucru, ci urmărim ca să folosim la maximum rezerva de apă ameliorată în ultima vreme. Așadar, fapte care dovedesc o angajare deplină la semănat, o adaptare la situația concretă. Săptămina aceasta este hotărîtoare pentru accelerarea ritmului de lucru la pregătirea terenului și semănat, la celelalte acțiuni de sezon. Se impune ca peste tot, printr-o organizare exemplară a muncii, folosirea din plin a capacității semănătorilor, să se asigure o viteză sporită de lucru, nefăcîndu-se în nici un fel rabat de la calitate. Prezența clipă de clipă a cadrelor tehnice pe teren, va asigura, evident, respectarea disciplinei tehnologice. Totodată, deși rezerva de apă în sol s-a îmbunătățit să se continue cu aceeași intensitate irigatul culturilor — lucrare care trebuie să se bucure peste tot, de aceeași atenție. Acum, cînd datorită ploilor, condițiile de prelucrare a solului s-au îmbunătățit, cînd timpul a devenit favorabil lucrului în cîmp, să se acționeze energic pe un front larg desfășurat, pentru accelerarea la maximum a lucrărilor agricole de sezon — condiție hotărîtoare pentru asigurarea unei baze trainice recoltelor din anul curent. în acest scop, comitetele comunale de partid, organele agricole județene să influențeze pozitiv printr-un control permanent, printr-un sprijin eficient desfășurarea lucrărilor agricole, să determine atît o largă participare a forțelor și mijloacelor, cit și asigurarea unei calități superioare la însămînțat, celelalte activități din cîmp. Se dezvoltă baza industriei piscicole Institutul de specialitate al Ministerului Transporturilor și Telecomunicațiilor a finalizat lucrările de proiectare a Șantierului naval pentru întreținerea și repararea traulerelor de pescuit oceanic. Șantierul va fi construit la Tulcea, unde în ultimii ani s-a creat o puternică bază a industriei piscicole. Potrivit proiectelor elaborate în colaborare cu organele de resort ale Ministerului Industriei Construcțiilor de Mașini Grele, procesele tehnologice vor fi mecanizate și automatizate în întregime. Realizarea acestei investiții va contribui la reducerea considerabilă duratei de imobilizare a pescadonavelor, la prelungirea duratei de funcționare a navelor, între reparații, și în ultimă instanță la sporirea producției de pește oceanic. (Agerpres) i Miercuri 24 aprilie 1974 — PAG. 3 Î într-un meci amical de fotbal Argentina-România 2-1 . BUENOS AIRES. Aproape 50.000 de spectatori au fost prezenți luni în tribunele stadionului „Velez Sarsfield“ din Buenos Aires pentru urmări meciul amical de fotbal dinatre echipele Argentinei și României. Fotbaliștii argentinieni au obținut o victorie la limită, 2—1 (0—1), la capătul unui joc care în general a plăcut spectatorilor. Echipa României a condus pînă în minutul 56, cu scorul de 1—0, prin punctul marcat de bun, în minutul 25. Jucătorii români au desfășurat un joc bun mai ales în prima repriză. După pauză gazdele au forțat ritmul pentru a obține egalarea. în minutul 56 Housemann, care l-a înlocuit pe aripa stingă pe Chazaretta, a trimis balonul în plasa porții lui Iorgulescu. Fotbaliștii argentinieni încurajați de acest gol au dominat și în minutul 70 au marcat din nou prin Kempes care a speculat o greșeală a apărării. Arbitrul argentinian Arturo Ibarralde a condus următoarele formații : Argentina , Santoro, Gloria, Togneri, La, Tarantini, Brindisi, Taldi, Squeo, Balbuena, Kempes, Chazaretta (Housemann), România i Iorgulescu, Anghelini, Sameș, Antonescu, Cristache, Georgescu (71’ Beldeanu) Dinu, Iordănescu (76’ Brașovschi), Lucescu, Kun, Marcu. TENIS Echipa României calificată direct în semifinalele zonei europene PARIS 23 (Agerpres). Meciurile din turul 3 al competiției de tenis „Cupa Davis“ (zona europeană) se vor disputa între 3—5 mai după umătorul program : Grupa A . Portugalia—Franța ; Austria—Noua Zeelandă ; Suedia—Polonia; Olanda—Finlanda . Grupa B : Republica Arabă Egipt—Anglia ; Belgia—Iugoslavia ; R. F. Germania—Danemarca ; Spania—Norvegia. Echipele României și Italiei, în grupa A, cele ale U.R.S.S. și Cehoslovaciei, în grupa B, sunt calificate direct pentru semifinalele zonei europene. Ilie Năstase și John Newcomb principalii favoriți ai finalei „Circuitului WCT NEW YORK. ” Românul Ilie Năstase și australianul John Newcombe au fost desemnați drept principalii favoriți ai fazei finale a „Circuitului W.C.T.", programată între 8 și 12 mai la Dallas (Texas). Mai sunt calificați pentru turneul de la Dallas americanii Stan Smith, Arthur Ashe, australianul Rod Laver, olandezul Tom Okker și suedezul Bjorn Borg. Cel de-al optulea finalist va fi cunoscut în urma rezultatelor ce se vor înregistra în ultimele două turnee ale competiției care se desfășoară în această săptămînă la St. Louis și Denver. Tenis de masă Voința Bacău, campioană județeană Așa cum am mai anunțat, timp de două zile s-au desfășurat în Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej jocurile contînd pentru etapa județeană la tenis de masă, a echipelor masculine. Locul întîi a fost ocupat de Voința Bacău, care a dispus cu 8—1 de Voința Buhuși, 9—0 de Olimpia Tg. Ocna, 9—0 de Fulgerul Moinești, în jocul decisiv pentru locurile 1—2. Voința (Gelu M. Herescu, Emil Aanei, Virgil Crețu și Ion Tabără) a dispus cu scorul de 9—0 de CAROM Gheorghe Gheorghiu-Dej (Ion Dumitrache, Gh. Dumitrache, Florin Slobozeanu, Alexandru Mătăsaru). „Cupa 1 Mai“ pentru copii In organizarea asociației sportive Voința din Bacău, s-au disputat întrecerile de tenis de masă pentru copii. Jocurile eliminatorii au adus în semifinale, într-adevăr, pe cei mai buni. Cupa și placheta i-au revenit lui Palade Gelu. Pe locurile următoare s-au clasat, în ordine, Iordăchiță Ionel, Grădinaru Sorin și Avram Mihai. Volei, divizia A Viitorul Bacău se pregătește pentru „Cupa Federației române de volei“ Deși campionatul diviziei A s-a încheiat cu o lună înainte, echipele din primul eșalon al voleiului nostru își continuă pregătirile în vederea participării la competiția dotată cu „Cupa Federației române de volei“, măsură luată de federație în scopul asigurării continuității competiționale și... scurtării vacanței voleibaliștilor. In cadrul pregătirilor pentru această competiție, jucătorii de la Viitorul Bacău (clasați pe locul VI la sfîrșitul recentului campionat încheiat), au susținut în ultimele zile nu mai puțin de 5 partide în compania unor adversari destul de dificili. Astfel, în primul joc, au dispus de Petrolul Ploiești, echipă fruntașă în divizia B, cu scorul de 3—0; în continuare, joc și vineri, jucătorii băcăuani au susținut un adevărat maraton voleibalistic, jucînd cîte două partide pe zi, a cîte patru seturi fiecare! Deși rezultatele contează mai puțin, le reamintim, totuși, Viitorul—Politehnica Iași 2—2, Viitorul —C.S.M. Suceava 2—2, Viitorul—Petrolul 2—2 și Viitorul—C.S.M. Suceava 3—1. Făcând abstracție de rezultate, antrenorul Vasile Petrișor se declara mulțumit de randamentul jucătorilor, aceste partide constituind un bun prilej de verificare, în primul rînd al potențialului lor fizic. In plus, au fost încercați și cîțiva jucători noi, care, probabil, începînd cu campionatul viitor, vor evolua în echipa băcăuană. D. ALEXANDRU Fotbal, divizia C LOCOMOTIVA A D JUD—TEXTILA BUHUȘI 0—0 Deși au dominat mai mult și au jucat mai bine decât partenerii lor de întrecere, jucătorii buhușeni nu au reușit, datorită lipsei de convingere a înaintașilor, să obțină victoria în fața ultimei clasate Locomotiva Adjud, ai cărei jucători au practicat un joc dur, folosind toate mijloacele permise și nepermise pentru a câștiga cele două puncte. OITUZ TG. OCNA—RELONUL LA UNEȘTI 0—3 (0—1) Oaspeții au cîștigat pe merit, marcînd trei goluri prin Crivoi (minutele 23 și 72) și Ciobanu (minutul 67). Elevii antrenorului Virgil Rizea au reușit cu ușurință să-și creeze situații de gol, depășind cu regularitate apărarea gazdelor, în special pe partea lui Frici, care a fost menținut în joc tot meciul; în asemenea situații, portarul gazdelor, Comănescu, s-a aflat de cinci ori, singur cu atacanții oaspeți, reușind de fiecare dată să evite golul. Arbitrul bucureștean Șerban Calontir a fost nesigur și departe de fază, ceea ce l-a împiedicat să aprecieze corect situația din minutul 25 cînd oaspeții au marcat dintr-o poziție discutabilă de ofsaid. (Al. AVEL — corespondent). ALTE REZULTATE Energia Gh. Gh.-Dej — Foresta Gugești 2—0 (1—0) ; Constr. Vaslui — Bradul Roznovi_1 (3—0) ; Cimentul Bicaz — Trotușul Gh. Gh.-Dej 1—1 (0—1) ; Hușana Huși — U.R.A. Tecuci 2—1 (2—1) ; Rulmentul Birlad — Minerul Comănești 2—0 (0—0) ; Constr. Gh. Gh.-Dej _ Letea Bacău (nedisputat). CLASAMENTUL ETAPA VIITOARE Minerul Comănești — Constr. Vaslui : Hușana Huși — Constr. Gh. Gh.-Dej ; U.R.A. Tecuci — Foresta Gugești : Letea Bacău — Textila Buhuși : Rulmentul Birlad — Cimentul Bicaz : Oituz Tg. Ocna — Energia Gh. Gh.-Dej : Trotușul Gh. Gh.-Dej — Retonul săvinești ; Bradul Roznov – Locomotiva Adjud. Campionatul județean de fotbal REZULTATELE ÎNREGISTRATE IN ETAPA A XYT-A Gloria Zemeș — Unirea C.F.R. Bacău 5—0; Fulgerul Bacău — Forestierul Agăș 2—1 ; Foresta Dofteana — Oțelul Bacău 4—1 • C.E.I.S. Bacău — Petrolistul Dărmănești 5—1 . Aripile Bacău — Avîntul Răcăciuni 6—1 . Partizanul Bacău — Mecanizatorul Hemeiuși 5—0. MENtruL î 16151061- 631 Etapa a XVII-a din 28.04.1974 Avîntul Răcăciuni — Mecanizatorul Hemeiuși; Oțelul Bacău — C.E.I.L. Bacău ; Petrolistul Darmanești — Fulgerul Bacău ; Unirea C.F.R. Bacău — Partizanul Bacău ; Foresta Dofteana — Gloria Zemeș ; Forestierul Agăș — Aripile Bacău. Judo Municipiul Gheorghe Gheorghiu- Dej a găzduit etapa de zonă a campionatului național de judo pentru copii. După cum sîntem informați, la întreceri au luat parte 180 de concurenți din 10 județe ale țării. Județul nostru a fost reprezentat de un număr de 45 judoțani de la Școala sportivă din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Comportîndu-se foarte bine, 30 dintre ei au reușit să se califice pentru finala pe țară. Felicitări din toată inima atît lor, cît și antrenorilor Gheorghe Iacob și Alexandru Lasz. 3 7 11 21 1683 528-2219 1664 624-2116 1663 715-2315 1653 817-1913 1645 722-2513 1653 827-4013 1651 1019-2511 1635 811-2511 1642 1014-2910 Retonul Săvinești Trotușul Gh. Gh.-Dej Energia Gh. Ch.-Dej Constr. Gh. Gh.-Dej Rulmentul Birlad U.R.A. Tecuci Letea Bacău Textila Buhuși Cimentul Bicaz Hașana Huși Bradul Roznov Foresta Gugești Constr. Vaslui Oituz Tg. Ocna Mineral Comânești Locomotiva Adjud 21 12 7 2 21 8 9 4 21 9 6 6 20 8 7 5 21 8 6 7 21 9 3 9 2» 7 6 7 21 7 11 8 21 6 8 7 21 8 4 9 21 9 2 10 21 7 5 9 21 7 S 9 21 8 3 10 21 8 211 49—14 31 24—16 25 19— 14 24 23— 12 23 20— 19 22 26—22 21 27—19 20 24— 17 20 27—24 20 24—37 20 23—37 20 26—25 19 22— 30 19 18—28 19 23— 36 1B 11—36 13 Aripile Bacău Fulgerul Bacău Unirea C.F.R. Bc. Petrolistul Dărmănești Mecanizatorul Hemeiu și Gloria Zemeș C.E.I.L. Bacău Avîntul Răcăciuni Forestierul Agăș Oțelul Bacău Foresta Dofteana 1692330-1920- 1676 331-2220