Steaua Roşie, ianuarie 1953 (Anul 2, nr. 36-43)

1953-01-07 / nr. 36

7 ianuarie 1953. VIAŢA DE PARTID »I Organizaţia de bază în fruntea luptei pentru îndeplinirea planului cincinal în patru ani In urma Hotărlrii C.C. al P.M.R. şi a Consiliului de Miniştri al R.P.R. pentru Îmbunătăţirea muncii in sectorul de exploatare şi industrializare a lemnului, din Octombrie 1950, organizaţiile de bază din întreprinderile forestiere au făcut o cotitură hotărâtă în activitatea lor politică şi organizatorică,în scopul indeplinirii cu succes a sarcinilor ce le revin. Organizaţia de bază a întreprinderii forestiere Răstoliţa dă o importanţă deosebită organizării muncii, repartizării comuniştilor în aşa fel ca ei să poată cuprinde sectoarele de activitate ale întreprinderii. Organizarea justă a muncii de partid a dat rezultate bune. Colectivul de agitatori care îşi desfăşoară activitatea la locul de muncă, „atelierul mecanic şi transportul CFF“, prin munca politică de massft şi prin exemplul său personal a obţinut succese remarcabile. Din zi în zi se dezvoltă atitudinea socialistă faţă de muncă. Cei 7 mecanici au înlăturat obstacolele frecvente în trecut, cum ar fi de pildă, scoaterea din circulaţie pe câte o zi, două lunar, a locomotivelor, pentru efectuarea unor reparaţii. Deasemenea s-a înregistrat un progres considerabil în ce priveşte disciplina muncii. Astfel, lipsurile nemotivate, care în primul semestru al anului 1952 atingeau un procent de 25 la sută, in prezent au scăzut la 2 la sută. Activitate rodnică desfăşoară şi comuniştii dinsectorul expediţie. Colectivul de agitatori, compus din Baroti Alexandru, Păşcan Grigore şi Ördög Andrei, se interesează îndeaproape de organizarea muncii la descărcatul lemnului din vagoanele CFF şi de încărcatul în vagoanele CFR. Munca lor este o contribuţie efectivă la îndeplinirea planului de transport al trenurilor-marşrută, ale CFR-ului. De la introducerea metodei sovietice „marşrută“ s-a redus timpul de încărcare a vagoanelor de la 6 ore la 3 ore. Datorită bunei organizări a muncii şi a activităţii politice desfăşurată de către agitatori, cu toate că s-a redus timpul de încărcare a marşrutei s'a evitat aproape cu desăvârşire căderea in alocaţie a vagoanelor. Exemplul agitatorilor fruntaşi in producţie cum sunt de pildă Păşcan Grigore şi ördög Andrei, este urmat şi de alţi muncitori ca Solomon Vasile, Kovács Iosif şi alţi fruntaşi în producţie, care-şi depăşesc norma zilnică cu 30 până la 40 la sută. , Sub Îndrumarea şi sprijinul permanent al organizaţiei de bază, la fabrica de cherestea au fost organizate două brigăzi utemiste care lucreză in schimburi. In afară de calificarea la locul de muncă, pentru tineretul din această fabrică funcţionează un curs de calificare in branşele de strungărie, lăcătuşerie, fierărie, cât şi pentru profesiile de fochişti, gaterişti şi circularişti. Planul de producţie al fabricii pe anul 1952 a fost îndeplinit în 10 luni şi 22 zile. întreprinderea trăieşte o intensă viaţă culturală. Seară de seară, muncitorii se adună la clubul lor, înzestrat cu aparat de proecţie, radio, etc. Aici, adesea au foc însufleţite reprezentaţii artistice, date de cele două echipe bine pregătite. Pe panoul din incinta fabricii apar în scurt timp după analiza întrecerii socialiste fotografiile fruntaşilor în producţie, care au obţinut cele mai remarcabile succese, atât în fabrică, cât şi în exploatările din pădure. Succesul îndeplinirii planului de industrializare este indisolubil legat de munca politică ce o desfăşoară organizaţiile de bază şi cele sindicale, în scopul mobilizării, educării şi culturalizării muncitorilor din sectorul de exploatare. Munca politică desfăşurată la exploatările din pădure nu se rezumă însă numai la activitatea agitatorilor. Sub îndrumarea organizaţiei de bază, sindicatul îşi trimite adesea echipa artistică la gurile de exploatare cu piese de teatru şi dansuri populare româneşti, ruseşti şi maghiare. In cele mai importante guri de exploatare, cum este de pildă şi cea de la Pârâul Mijlocii, în cadrul colţului roşu este organizată o bibliotecă volantă, cu un însemnat număr de volume. Gărzile ,,Aşa s-a călit oţelul“, „Mama“, cât şi cele cu caracter ideologic şi profesional sunt citite cu mult interes de către muncitori. Aici, ca şi in celelalte guri de exploatare, sunt organizate cursuri de calificare, în care se predau lecţii, după specificul muncii. Atât în domeniul cursurilor de calificare, cât şi al alfabetizării la exploatarea de pădure, o activitate intensă desfăşoară membrii de partid ca Paşcan Andrei şi alţii. Brigada de bandă rulantă de la gura de exploatare de pe Pârâul Fântâneie a obţinut cele mai mari succese din întreaga unitate. Până la 1 Decembrie, planul anual de producţie al acestei brigăzi a fost depăşit cu 20 la sută. Prin buna organizare a muncii, această brigadă a realizat în cursul anului economii în valoare de 29.800 lei. Aceste rezultate au fost posibile datorită grijei pe care o poartă Partidul şi Guvernul faţă de muncitorii forestieri, creindu-le condiţii omeneşti de trai şi de lucru. In locul colibelor în care nici de vânt nu erau apăraţi, astăzi numerimi au case bine amenajate. In locul mămăligii cu cenuşă şi tăciune pe care erau nevoiţi s-o înghită datorită „bunăvoinţei“ foştilor patroni, ei au astăzi cantină, în locul misticismului şi mizeriei, ei au cursuri de calificare şi de alfabetizare, posturi de prim-ajutor, iar în timpul liber muncitorilor le stau la dispoziţie cărţi şi ziare. Nu rareori îi poţi vedea pe comuniştii Tímár Francisc cu ziarele în mijlocul muncitorilor şi pe Paşcan Andrei, predând lecţii la cursurile de calificare. Viaţa muncitorilor forestieri nu a cunoscut niciodată o asemenea înflorire ca acum, asemenea drepturi, ca cele consfinţite în Constituţia Republicii Populare Române. Pentru desfăşurarea unei şi mai largi activităţi culturale în rândurile muncitorilor din pădure, organizaţia de bază a îndrumat organizaţia sindicală să-şi întocmească un plan de muncă, pe baza căruia în mod organizat să fie transportaţi cu trenul, în zilele de repaus, muncitorii din pădure la căminul cultural din întreprindere pentru vizionarea filmelor. De asemenea au fost luate măsuri organizatorice pentru îmbunătăţirea difuzării ziarelor. Rezultatele activităţii politice printre muncitorii forestieri, obţinute de această organizaţie de bază, sunt grăitoare. Planul de producţie pe 1952 a fost îndeplinit în proporţie de 115 la sută. Cu atâta însă, nu se poate mulţumi organizaţia de bază. In Întreprindere se mai ivesc unele lipsuri, care este necesar să fie Înlăturate de urgenţă. Dacă aplicarea graficului de circulaţie, după cum a dovedit experienţa, a dat rezultate bune, acesta va trebui respectat întocmai. Dacă graficul este cu pricepere întocmit el poate fi şi aplicat. După cum se ştie, respectarea graficului contribue la mărirea capacităţii de transport, înlătură anarhia în circulaţie şi asigură îndeplinirea planului de producţie pe toţi indicii. Organizaţia de bază treime să vegheze ca planul să fie defalcat pe secţii, ateliere, brigăzi, echipe şi maşini şi să ducă munca politică prin agitator, în aşa fel, încât fiecare muncitor să-şi cunoască sarcinile sale de plan. Recenta Hotărire a Conalililui de Miniştri privind îmbunătăţirea organizării şi plăţii muncii în industria forestieră, are drept scop să asigure creşterea producţiei şi productivităţii muncii, îmbunătăţirea calităţii produselor şi reducerea preţului de cost, urmărind totodată permanenta îmbunătăţire a condiţiilor de muncă şi de trai ale muncitorilor forestieri. De aceea organizaţia de bază trebue să lupte pentru traducerea în viaţă a hotărîrilor Partidului şi Guvernului. In exploatările de pădure sunt unele brigăzi in care nu se aplică principiul socialist de salarizare, in asemenea situaţie este brigada încărcătorilor de vagoane de la parchetul Moldoveanca. In această brigadă deşi nu toţi muncesc la fel, ceea ce este ştiut bine de muncitori, totuşi câştigul se împarte egal, ceea ce nu este just şi nu constitue un stimulent pentru muncitori. Luptând pentru lichidarea acestor lipsuri, vom ajunge la o tot mai mare dezvoltare a industriei forestiere, la ridicarea continuă a nivelului de viaţă al muncitorilor forestieri, la îndeplinirea planului nostru cincinal în 4 ani. CAMPIANU VASILE nismului, in lupta dârză împotriva duşmanului de clasă şi a ideologiei duşmane, în ţarii noastră au crescut oameni noi şi minunaţi. Ei manifestă o nouă atitudine faţă de muncă, faţă de ivutul obştesc, sunt setoşi de lumină şi cunoştinţe, de a stăpâni tehnica modernă, bucurându-se de largile posibilităţi create în acest scop de Partidul Muncitoresc şi de statul democrat-popular. In ultimii ani au învăţat carte milioane de oameni, iar către sfârşitul cincinalului (în anul 1955 analfabetismul— această ruşinoasă moştenire lăsată de regimul burghezomoşieresc — va fi complect lichidat. Partidul acordă o mare atenţie educării noii intelectualităţi, provenite din popor. In comparaţie cu anii 1938 — 193®, numărul copiilor de oameni ai muncii care învaţă in şcoli medii a crescut, de patru ori, iar în institutele de învăţământ superior — de două ori. Regimul democrat-popular a ştiut să asigure nu numai avântul economiei, ci şi dezvoltarea rapidă a ştiinţei şi culturii — naţională în formă, socialistă în conţinut. Grija pentru satisfacerea într'o măsură tot mai mare a nevoilor materiale şi culturale mereu crescânde ale oamenilor muncii stă la baza tuturor măsurilor luate în domeniul dezvoltării economiei și culturii. O mărturie a acestui fapt o constitue planul de stat pe 1953. îndeplinirea Înainte de termen a planului pe anul 1952 crează posibilitatea de a se atinge In anul 1953 nivelul prevăzut pentru anul 1954. Anul viitor, producţia industrială va creşte cu 24 la sută, în comparaţie cu anul 1952. Greutatea specifică a producţiei industriale în economia naţională a ţării va fi de 63 la sută, iar cea a agriculturii — de 37 la sută. In 1953, extracţia de petrol va depăşi cel mai înalt nivel atins cândva in România. O atenţie deosebită se va acorda mecanizării continue a agriculturii. Productivitatea muncii va creşte, în medie, cu peste 14 la sută. Numărul muncitorilor va creşte cu 200 mii de oameni, iar fondul de salarii — cu 16 la sută. Cuvintele tovarăşului Gheorghiu- Dej privitoare la faptul că s-a creat „o bază trainică pentru desfăşurarea luptei muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor şi funcţionarilor din întreprinderile noastre în vederea îndeplinirii prevederilor planului cincinal în patru ani“ însufleţesc pe toţi oamenii muncii din ţara noastră în lupta pentru Îndeplinirea Înainte de termen a planului cincinal — plan de construire a bazelor economice ale socialismului. ★ ★ ★ Partidul arată basselor că drumul spre culmile luminoase ale socialismuluiău este un drum uşor, că el este legat de greutăţi inerente perioadei de trecere de la capitalism la socialism, căci în această perioadă lupta de clasă se ascute şi mai mult. Partidul mobilizează massele pentru învingerea acestor greutăţi, sădind în ele încrederea că toate aceste greutăţi vor fi, fără îndoială, înlăturate. Partidul Muncitoresc Român cheamă pe oamenii muncii să întărească neobosit regimul democrat-popular, alianţa clasei muncitoare cu ţărănimea muncitoare, prietenia dintre poporul român şi minorităţile naţionale din ţara noastră, să-şi sporească vigilenţi faţă de Uneltirile duşmanilor interni şi externi, să lupte cu energie sporită pentru pace in lumea întreagă, pentru întărirea continuă a prieteniei cu marea Uniune Sovietică. Luptând cu abnegaţie pentru fericirea poporului, Partidul Muncitoresc Român nu-şi va cruţa nici un viitor forţele pentru ca Republica noastră Populară să poarte cu cinste înaltul litiu de a fi una din ..Brigăzile de şoc“ ale mişcării revoluţionare şi muncitoreşti mondiale — litiu dat ţârilor de democraţie populară de către părintele şi conducătorul iubit al oamenilor muncii din lumea întreagă, marele I. V. Stalin.Articol apărut în ziarul „PRAVDA“ Nr. 304 (12.568.) STEAUA ROȘIE 3 Repararea maşinilor şi tractoarelor sarcină de seamă a S. M. T.-urilor Repararea maşinilor şi tractoarelor, pregătirea lor temeinică în vederea campaniei agricole de primăvară este sarcina principală care stă în prezent în faţa muncitorilor şi tehnicienilor de la staţiunile de maşini şi tractoare. Campania de reparare a început. Acolo unde munca a fost bine organizată, unde s’au creiat condiţiunile pentru desfăşurarea largă a întrecerii socialiste, au fost obţinute rezultate însemnate. Colectivul de munca de la SMT Tg.-Mureş a pornit o însufleţită întrecere socialistă având ca obiectiv repararea înainte de termen şi în bune condiţii a parcului de maşini şi tractoare. In cinstea aniversării a 5 ani dela proclamarea R.P.R., întrecerea socialistă s-a intensificat. Angajamentele luate au fost îndeplinite şi chiar depăşite. Maistrul mecanic Bartha Anton, şi-a depăşit angajamentul luat, reparând încă două tractoare în afară de cele planificate. Deasemeni şi Molnar Ludovic, Chioreanu Vaier, Cioban Laurean şi alţi muncitori şi-au depăşit angajamentele luate. Astfel, în cinstea aniversării R.P.R. au fost reparate peste angajamentele luate, încă 3 tractoare, o semănătoare, 5 grape, o batoză, etc. La SMT Miercurea-Niraj, lucrările de reparaţii au început numai parţial, parte din tractoare fiind încă în producţie. Conducerea staţiunii s-a pregătit ca în cursul iernii să desfăşoare o activitate largă de îmbogăţire a cunoştinţelor profesionale-tehnice a tractoriştilor şi muncitorilor din atelier. Astfel, în fiecare zi, dimineaţa, înainte de începerea orelor de serviciu, întregul colectiv de muncă al staţiunii participă la cursurile profesionale. Tematica cursurilor cuprinde probleme de mecanică, agrotehnică şi cunoştinţe de cultură generală, înarmând cursanţii cu noi cunoştinţe. Metodele avansate ale stahanoviştilor sovietici fac parte deasemeni din tematica cursului. Pe lângă toate acestea se ivesc o serie de lipsuri în munca conducerii SMT Miercurea- Niraj,care n’a asigurat buna desfăşurare a campaniei de reparaţii. Metoda sovietică Bugacev, de reparaţii pe ansamble nu este aplicată şi nici nu poate fi aplicată atâta timp cât dăinuie condiţiile de muncă existente. Orele de muncă în atelier sunt limitate de lumina zilei; diferite maşini noi ca: burghiul vertical electric, polizorul, etc. nu pot fi folosite din cauza lipsei de curent electric. Situaţia este cu atât mai condamnabilă cu cât conducta de curent electric precum şi conducta de gaz-metan trece la o distanţă de abia 600 de metri pe lângă staţiune. Faţă de această situaţie este răspunzător şi serviciul regional SMT, care nu a urmărit îndeaproape îndeplinirea lucrărilor de investiţii programate pentru crearea condiţiunilor de muncă. Sarcinile care stau în acest an în faţa SMT-urilor sunt crescânde faţă de sarcinile anului trecut. Realizarea cu succes a acestor sarcini depinde în mare măsură de buna desfăşurare a campaniei de reparaţii. De aceea trebuesc luate măsuri grabnice pentru buna organizare a lucrărilor de reparaţii, pentru aplicarea pe o scară largă a metodei sovietice Bugacev, de reparaţii pe ansamble, ceia ce contribue la îmbunătăţirea nivelului calitativ şi cantitativ al reparaţiilor. Chiaburul sabotor să fie deferit neîntârziat justiţiei In comuna Trei Sate, raionul Sângiorgiul de Pădure, precum şi în comunele din jur, numele chiaburului .. Raffai G. Vininla este bine cunoscut. Ţăranii muncitori îşi strâng pumnii când aud de acest nume. Ura lor este pe deplin îndreptăţită. Mulţi ţărani muncitori s’au spetit din zori şi până’n seara pentru nimica toată la acest chiabur. Timpurile s’au schimbat. Poftele de câştig ale viperei de chiabur au fost îngrădite prin politica statului nostru de democraţie populară.Folosindu-se însă de lipsa de vigilenţă a ţăranilor muncitori din comună, acest chiabur şi-a strecurat fiul în aparatul de stat, în postul de referent agricol. Timp de doi ani, cât a fost în acest frost, puiul de năpârcă s-la îngrijit ca să-l „ajute" pe tatăl său. Astfel, în registrul agricol, prin grija puiului de chiabur Raffai G. Daniel, suprafaţa de pământ a început să se împuţineze. In hotarul comunei Sângiorgiul de Pădure, chiaburul deţine o suprafaţă de pământ de 2,54 ha. Din această suprafaţă, 1,44 ha. este înregistrată în rubrica „neutilizabil”! Pe acest pământ făcut neutilizabil de puiul de chiabur pentru a-l scuti pe tatal său de cote şi impozite, a lucrat cândva pentru o bucată de mămăligă ţăranul muncitor Suko Gheorghe. El, împreună cu Orbán Iosif şi alţi mulţi ţărani muncitori pot să spună cât de „neutilizabil” este acest teren, pe care chiaburul Raffai G. Vintilă obţine anual cantităţi însemnate de fân şi otavă. Mârşăvia chiaburului nu s’a oprit aici. In primăvara acestui an, Ocolul silvic din Sângiorgiul de Pădure a înfiinţat o pepinieră, ocupând un teren de 0,45 ha. Chiaburul viclean s’a prezentat la Ocolul silvic şi a obţinut o adeverinţă, pe baza căreia Comitetul Executiv al Sfatului Popular i-a mai scăzut din suprafaţă 0,45 ha. In realitate însă, mai mult decât jumătate din această suprafaţă de 0,45 ha. folosită de ocol aparţine ţăranilor muncitori Farkas M. Daniel şi Farkas loan, şi numai o parte este a chiaburului. Chiaburul Raffai G. Vintilă mai are în perimetrul comunei o suprafaţa de 0,54 ha. teren „neutilizabil”. Care ar fi acest teren neutilizabil nu ştie nimeni din comună. Poate nici însăşi chiaburul Raffai n’ar fi în stare ca să-l arate. Prin asemenea mijloace, chiaburul Raffai G. Vintilă a reuşit ca din suprafaţa de peste 9 hectare de pământ să fie impus numai după 6,59 hectare, păgubind astfel statul celor ce munceşc cu cantităţi însemnate de cereale şi bani. Faţă de toate acestea, organizaţia de bază, comitetul executiv al sfatului popular comunal, precum şi comitetul executiv al sfatului popular raional au manifestat o atitudine împăciuitoristă. Nu odată ţăranul muncitor Orbán Iosif a sesizat aceste lucruri, dar fără niciun rezultat. Să se pună capăt odată şi pentru totdeauna tărăgănelii şi împăciuitorismului. Organele în drept să-şi facă datoria, iar chiaburul sabotor să fie deferit justiţiei DOpulare.