Steaua Roşie, martie 1953 (Anul 2, nr. 52-59)

1953-03-04 / nr. 52

4 Declaraţiile fâcute de cei doi priionieri americani, colonelul Frank H. Schwäble şi maiorul Hoy N. Bley, şi publicate zilele trecute în presă irumcă o nouă şi pătrunzătoare lumină asupra folosirii monstruoasei arme bacteriologice de către intervenţioniştii americani la Coreea. Aceste declaraţii au o mare valoare de demascare acrimelor oribile pe care le comit agresorii americani, in disperatele si neputincioasele lor incercări de a ieşi din impasul in care s'au înglodat in Coreea. In urma înfrângerilor surorile din partea Armatei Populare Coreene. Colonelul Schwable si maiorul Bley nu sunt primi ostaşii din armata americană, prizonieri in Coreea, care recunosc că ei personal au luat parte la pregătirea şi efectuarea unor atacuri cu bombe bacteriologice. înaintea er au făcut declaraţii în acest sens maiorii americani Quinn, Enoch, Oreil, Kniss şi alţii. Dar atât Soliwabie cât şi Bley se deosebesc de predecesorii lor prin faptul că amândoi nu sunt ofiţeri de rând în armata invadatorilor americani, ci ofiţeri superiori care, bucurându-se de încrederea sefilor lor, au deţinut posturi de răspundere In comandamentul unei brigăzi de aviaţie a Infanteriei marine a s.U. A. Colonelul Schwable a fost chiar şeful de stat major al acestei brigăzi. In virtutea funcţiilor pe care le deţineau, cei doi ofiţeri au cunoscut planurile si operaţiunile cele mai secrete ale comandamentului american. Din mărturiile şi recunoaşterile pe care ei le fac acum, reies nu numai aspecte izolate ale cutului sau cutărui atac bacteriologic executat într-un anumit sector al frontului sau în spatele frontului, ci întregul plan monstruos elaborat şi pus în aplicare de cele mai înalte organe militare ale Statelor Unite în vederea folosirii pe scară largă a acestui josnic şi respingător mijloc de război care este arma bacteriologică. Ceea ce nu au îndrăznit să facă nici canibalii hitlerişti, — utilizarea armei bacteriologice — au săvârşit generalii trusturilor americane, creând o lipsă şi gravă primejdie pentru viaţa populaţiei civile paşnice, nu numai din Coreea, nu numai din China şi din Asia, dar din lumea întreagă! De zdrobitoarea răspundere de a fi călcat normele cele mai elementare ale dreptului internaţional şi ale moralei umane nu vor putea scăpa agresorii americani nici in faţa istoriei, nici in faţa judecăţii popoarelor! Planul general al războiului bacteriologic a fost elaborat — după cum declară colonelul Schwable ca şi maiorul Bley — de grupul mixt al şefilor de stat major (care este cel mai înalt consiliu de război din S.U.A.) și a fost trimis în Coreea încă din Octombrie 1951. El a fost remis comandării ului suprem din aceea vreme al forţelor armate americane din Extremul Orient, generalul Ridgway, care şi-a câştigat pe drept cuvânt porecla hidoasă de generalul-ciumă. Intr'o primă etapă, adică din Ianuarie şi până in Martie 1952, planul războiului bacteriologic a fost înfăptuit cu litiu de experiment si în proporţii reduse. In Mai 1952 s-au dat dispoziţii de extindere a atacurilor cu bombe bacteriologice. Scopul comandamentului american era să creeze dealungul întregii Coree o centură infectată. Cei doi ofiţeri americani descriu cu date şi detalii numeroase tipurile de avioane folosite, indică sistemul de aprovizionare cu bombe bacteriologice, arată numele ofiţerilor care au participat la conferinţele de comandament in care s'au stabilit amănuntele operaţiunilor. Atât colonelul Schwable cât şi maiorul Bley insistă asupra grijii deosebite pe care o arăta comandamentul american pentru păstrarea celui mai desăvârşit secret asupra operaţiunilor războiului bacteriologic. De pildă, fiecare avion care purta bombe bacteriologice era obligat să păstreze la bord ca rezervă o bombă cu napalm, pentru ca in caz de catastrofă avionul să ia foc fără a lăsa nicio urmă materială despre natura încărcăturii sale. Secretul cel mai strict nu se păstra însă numai faţă de partea adversă, dar şi faţa de aşazişii „aliaţi“ ai Americii, cât şi faţă de propriile trupe ale S.U.A. Dispoziţiunile cu privire la armele bacteriologice erau cunoscute doar de un număr foarte mic de persoane. Ele se transmiteau numai verbal, niciun document scris în legătură cu această chestiune neputând fi trimis în Coreea. Nici numele de bacterii sau de război bacteriologic nu putea fi pronunţat pentru a desemna operaţiunile unităţilor speciale care primiseră această misiune murdară. Ofiţerilor şi soldaţilor care se interesau despre natura bombelor speciale li se spunea minciuna că ar fi vorba despre bombe de ..propagandă“. Întreaga operaţiune era desemnată sub numele conspirativ de „super propagandă“ sau — prescurtat — „suprop“. La drept vorbind există puncte comune între bacteriile infectate cu boli spurcate pe care le folosesc criminalii războiului bacteriologic in Coreea şi propaganda infectată cu veninul isteriei de război, al urii de om şi de rasă pe care o vântură trusturile americane în cele patru colţuri ale lumii. Măsurile acestea de camuflaj arată groaza organizatorilor odiosului război bacteriologic în faţa valului de indignare pe care-l trezeşte în mintea oamenilor conştienţi mârşava crimă, — folosirea uneia dintre armele cele mai barbare. Acest val va creşte infinit mai mult la aflarea adevărului despre războiul bacteriologic şi despre întreaga comportare barbară a trupelor americane trimise să scalde un sânge şi să acopere coi ruini eroica Coree. Tocmai de aceea încearcă guvernanţii americani şi reprezentanţii lor la O.N.U. să ascundă adevărul despre ticăloasele metode de război pe care le folosesc invadatorii americani în Coreea. Tocmai de aceea împiedică ei să răsune la O.N.U. cuvântul unui reprezentant al R.P.D. Coreene, care ar putea să demaşte şi să înfiereze cu dovezi noi şi de neînlăturat crimele agresorilor americani. Dar adevărul nu poate fi ascuns, împotriva agresorilor americani, cei mai crunţi şi mai barbari duşmani ai libertăţii şi independenţei popoarelor, creşte ura sfântă a popoarelor în lumea întreagă, în primul rând ura popoarelor Asiei. Eroicul popor al Coreei, hotărât să-şi apere libertatea şi independenţa patriei sale şi ajutat în nobila sa luptă de bravii voluntari şi marele popor al Chinei, respinge josnicul atac al agresorilor americani, cu conştiinţa forţei sale strâns legate de forţa crescândă, invincibilă, a întregului lagăr al păcii şi socialismului. În ciuda sforţărilor depuse de invadatori, războiul bacteriologic nu a obţinut nici pe departe efectele şi rezultatele urmărite. Printr'imn admirabil efort al întregului popor coreean, epidemiile au fost şi sunt stăvilite, in cercurile ofiţerilor americani din Coreea se răspândeşte— după cum declară colonelul SchrVable — con- vingerea că metodele războiului bacteriologic „nu fac nici două parale*'. Imperialiştii americani continuă însă să semene purici şi şobolani infectaţi pe câmpiile Coreei. Ei consideră Coreea ca un vast câmp de experienţa in vederea războiului bacteriologic şi chimic pe care visează să-l dezlănţuie mâine în lumea întreagă. Dar popoarele lumii nu-i vor lăsa! Popoarele apără cu dârzenie cauza păcii şi o conduc pe drumul spre victorie! Criminalii războiului bacteriologic şi ai tuturor mijloacelor de distrugere în massă, criminalii războiului imperialist de agresiune vor răspunde și vor plăti pentru crimele lor! (Din „Scânteia“) Barbarul război bolclorîwlosi «i«* a^vesopii americani STELUA KOSJE împotriva ratificării tratatelor militariste de la Bonn şi Paris întrevederea dintre dr. Wilth şi E. Herriot PARIS (Agerpres). TASS transmite: Ziarul „L'Humanité“ publică un apel al Comitetului francez de lupta pentru rezolvarea paşnică a problemei germane. Relevând că ratificarea tratatelor militariste de la Bonn şi Paris ar însemna desmembrarea definitiva a Germaniei şi continuarea cursei înarmărilor, ceea ce implică pericolul izbucnirii unui nou război mondial Comitetul invită pe deputaţiiAdunării Naţionale Franceze să voteze împotriva ratificării tratatului privind, constituirea unei aşa zise armate europene. Comitetul cheamă deasemenea pe toţi francezii — bărbaţi şi femei — să depună toate eforturile pentru a nu admite ratificarea tratatelor de la Bonn şi Paris, „care pot duce Franţa la catastrofă”, şi să ceară în mod hotărât încheierea tratatului de pace cu o Germanie unita, democrată şi iubitoare de pace. Ziarul „Liberation” relatează că la 25 Februarie a sosit la Paris fostul cancelar al Germaniei, dr. Josef Wirth. Dr. Wirth a fost primit chiar în aceeaşi zi de Edouard Herriot, preşedintele Adunării Naţionale Franceze, cu care a avut o întrevedere timp de peste o oră. Ziarul remarcă că Wirth este hotărît împotriva înarmării revanşarzilor de la Bonn, pronunţându-se pentru crearea unei Germanii unite, democrate şi iubitoare de pace. ★ PARTS (Agerpres). — TASS transmite: Comitetul francez de luptă pentru reglementarea paşnică a problemei germane a organizat la 26 Februarie o conferinţă de presă, în cadrul căreia a luat cuvântul fostul cancelar al Germaniei, dr. Wirth. Dr. Wirth, a declarat ca a venit la Paris pentru a discuta cu oamenii politici francezi problemele păcii şi securităţii, pentru a elabora o linie comuna de luptă împotriva nazismului care reînvie în Germania occidentală şi pentru a strânge legăturile dintre partizanii păcii din Franţa şi Germania, stabilite la Congresul Popoarelor pentru Apărarea Păcii de la Viena. Dr. Wirth a arătat că la mişcarea pentru rezolvarea paşnică a problemei germane participă milioane de germani aparţinând celor mai diferite partide, grupări şi organizaţii politice. Iii a subliniat ca germanii nu doresc să furnizeze ostași așanumitei armate europe-j ne — aflate sub comanda gene- ralilor americani. Meeting, pentru pace la New York New York (Agerpres.— TASS. La 20 februarie a avut loc la New York un meeting al partizanilor păcii, convocat din iniţiativa partidului laburist din Statele turte, la care au participat 2.000 de persoane. Participanţii la meeting au aplaudat furtunos cuvântările ln care vorbitorii cereau încetarea războiului in Coreea. Preşedintele partidului laburist din Statele Unite, Marcantonio, a declarat printre altele: ...Nu există chestiune mai importantă decât chestiunea păcii şi mai ales a păcii în Coreea. Cea mai bună garanţie a securităţii copiilor noştri şi cea mai bună apărare a ţării noastre este pacea“. Marcantonio a chemat pe americani să sprijine cererea partidului laburist in Statale Unite cu privre la incetarea imediată a războiului in Coreea. 4-Martie 1953. Savanţii sovietici au reuşit să stabilească vârsta absolută a pământului MOSCOVA (Agerpres). — TASS transmite: La Institutul de geochimie şi chimie analitică, „Vernadski”, s-au terminat cercetările consacrate stabilirii vârstei absolute a pământului. Alexandr Vinogradov, directorul Institutului şi membru-corespondent al Academiei de Ştiinţe al LIRSS, care a condus aceste lucrări, a declarat corespondentului TASS următoarele: In ştiinţa mondială există ipoteze numeroase cu privire la vârsta pământului. Dar toate aceste ipoteze nu s’au sprijinit pe materiale experimentale şi de aceea sunt departe de a fi reale. Uriaşele succese obţinute în domeniul ştiinţelor fizicomatematice, chimice şi al geologiei în URSS au făcut posibila stabilire a vârstei absolute a pământului. Folosirea numeroaselor materiale experimentale şi aplicarea unor metode noi matematice au permis oamenilor de ştiinţă sovietici să fundamenteze în mod ştiinţific vârsta planetei noastre. Ea este de minimum cinci miliarde de ani. Rezolvarea acestei probleme de către ştiinţa sovietică, înlesneşte studierea problemelor privitoare la origina pământului şi a întregului sistem solar, şi îmbogăţeşte cosmogonia materialistă. Geochimiştii sovietici cunosc deasemenea metoda stabilirii vârstei diferitelor minerale şi roc, care joacă un rol important în studierea şi folosirea bogăţiilor naturale. Ajutorul organizaţiilor obşteşti din U. R.S.S. acordat victimelor inundaţiilor din Anglia şi Olanda LONDRA (Agerpres). TASS După cum se ştie, in urma marilor inundaţii care au avut loc în Februarie în Anglia, peste 3.000 de persoane au dispărut, iar aproximativ 50.000 de persoane au rămas fără adăpost. In legătură cu aceasta, ambasadorul URSS la Londra, A. A. Gromîko, a vizitat ministerul englez al afacerilor externe exprimând condoleanţe pentru dezastrul care s’a abătut asupra poporului englez. Organizaţiile obşteşti din Uniunea Sovietică au contribuit la fondul pentru ajutorarea sinistraţilor cu suma de 90.000 de lire sterline. Consiliul Central al Sindicatelor Sovietice a trimis 50.000 de lire sterline; Centrala cooperativelor 20.000 de lire sterline; Comitetul Executiv al Societăţilor de Cruce Roşie şi Semilună Roşie — 12.000 de lire sterline şi Comitetul antifascist al femeilor sovietice - 8.000 de lire sterline. Majoritatea ziarelor publică la loc de frunte ştiri în legătură cu ajutorul acordat de organizaţiile obşteşti sovietice. Ziarul „Times” consacra acestei acţiuni un articol redacţional. ★ HAGA (Agerpres). — TASS. Ca urmare a uraganului care a bântuit în Marea Nordului în Februarie, în Olanda s-a produs o puternică inundaţie de pe urma căreia populaţia din provinciile de coastă a avut mult de suferit. Potrivit comunicatului guvernului olandez, de pe urma inundaţiilor au fost sinistrate aproximativ 700.000 de persoane, iar aproximativ 1.400 de persoane au pierit, in legătură cu dezastrul care s-a abătut asupra Olandei, ambasadorul URSS la Haga, G. T. Zaiţev, a exprimat condoleanţe primului ministru al Olandei. Organizaţiile obşteşti sovietice au contribuit la „Fondul naţional al sinistraţilor” din Olanda cu un milion de guldeni; Consiliul Central al Sindicatelor Sovietice cu 500.000 de guldeni; Centrala cooperativelor cu 250.000 de guldeni; Comitetul antifascist al femeilor sovietice cu 100.000 de guldeni şi Comitetul Executiv al Societăţilorr de Cruce Roşie şi Semiluna Roşie cu 150.000 de guldeni. Posturile de radio olandeze au anunţat despre ajutorul trimis de organizaţiile obşteşti sovietice. Ziarele olandeze publică la loc de frunte ştiri in legătură cu ajutorul acordat de organizaţiile obşteşti din Uniunea Sovietică populaţiei sinistrate olandeze. „Fondul naţional al sinistraţilor” s-a adresat ambasadei Uniunii Sovietice cu rugămintea de a transmite Consiliului Central al Sindicatelor Sovietice, Centralei cooperativelor, Comitetului antifascist al femeilor sovietice şi Comitetului Executiv al Societăţilor de Cruce Roşie şi Semilună Roşie şi întregului popor sovietic mulţumiri pentru ajutorul generos şi prietenesc acordat populaţiei olandeze care a suferit de pe urma inundaţiilor. Ajutorul U. R. S. S. pentru victimele cutremurului din Iran TEHERAN (Agerpres). TASS Ambasadorul LIRSS în Iran. I. V. Sadcikov, l-a vizitat pe ministrul afacerilor externe al Iranului, d. Fatemi, și și-a exprimat părerea de rău în legătură cu cutremurul de pornoul care s'a produs în Iran. In numele societăţilor de Cruce Roşie şi de Semilună Roşie ale URSS, I. V. Sadcikov a înmânat d-lui Fatemi 500.000 de riali pentru a fi remişi Socie-* tăţii Iraniene a Leului şi Soarelui Roşu în vederea ajutorării populaţiei Iranului care a avut de suferit de pe urma cutremurului. Fatemi l-a rugat pe ambasadorul sovietic sa transmită guvernului sovietic, în numele guvernului Iranului, profunda recunoştință pentru părerea de rău exprimată și pentru ajutorul acordat. Tiparul: ÎNTREPRINDEREA POLIGRAFICĂ, TG.-MUREŞ. Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş, Piaţa Stalin Nr. 18. Telefon: Redacţia: 498. 699. Administraţia: 696. Tipografia: 643. Taxa poştală plătită în numerar cont. aprobării Dir. Gen. PTT Nr. 179.860