Steaua Roşie, iunie 1953 (Anul 2, nr. 77-84)

1953-06-03 / nr. 77

3 iunie 1953. STEAUA ROȘIE 3 (Urmare din pag. 2-a), reparaţii şi plăţii muncitorilor angajaţi — din afara gospodăriei colective — pentru lucrările de construcţii. Cota din venitul brut în bani a gospodăriei, destinat complectării fondului de bază (indivizibil), va fi cuprinsă între 10 — 12% — în gospodării colective cerealiere — și între 12—15% — în gospodării colective cu culturi tehnice și legumicole. f) Restul veniturilor în bani se împarte intremembrii gospodăriei colective în raport cu zilele-muncă efectuate de fiecare. Procentele din veniturile în bani ale gospodăriilor colective destinate fondurilor prevăzute la aliniatele c.d.e. se stabilesc numai prin hotărirea adunării generale. ART. 22. Toate veniturile și cheltuelile se înregistrează în ziua intrării și efectuării lor. Atât pentru veniturile cât și pentru cheltuielile care se vor efectua, se întocmește un buget anual care se aprobă de adunarea generală a membrilor gospodăriei. ART. 24. Toate lucrările din gospodăria colectivă se execută prin munca personală a membrilor gospodăriei conform regulamentului de ordine interioară aprobat de adunarea generală. Pentru anumite lucrări agricole se pot angaja din afara gospodăriei numai specialişti, ca agronomi sau alţi tehnicieni. Angajarea muncitorilor temporari se poate face numai în cazuri excepţionale, când membrii gospodăriei colective lucrând cu întreaga lor capacitate de muncă, nu pot executa lucrările urgente cu forţele lor proprii. Deasemenii, se admite angajarea temporară de muncitori de specialitate pentru construcţii. ART. 25. Consiliul de conducere organizează din membrii gospodăriei brigăzi permanente de producţie de câmp, zootehnice, viticole, legumicole şi altele. Brigada de producţie este forma de bază a organizării muncii în gospodăria colectivă. Fiecărei brigăzi de câmp i se dau în primire, pe tot timpul cât va dura asolamentul, parcele de pământ din fiecare câmp de asolament. Consiliul de conducere repartizează fiecărei brigăzi inventarul agricol, animalele de muncă şi construcţiile necesare, dându-le în primire brigadierului cu proces-verbal. Brigăzile zootehnice se formează pe o durată de cel puţin 3 ani şi li se repartizează de către consiliul de conducere animalele de producţie şi de tracţiune, inventarul şi mijloacele de transport, precum şi construcţiile zootehnice necesare. Brigadierul repartizează muncile între membrii brigăzii şi este obligat să facă această repartizare folosind în modul cel mai potrivit pe fiecare afectivist din brigada sa, neadmiind favoruri sau familiarism şi ţinând seama de calificarea, experienţa şi forţa fizică a fiecăruia. Femeile gravide vor fi eliberate de la lucru o lună înainte de naştere, şi o lună după naştere cu menţinerea drepturilor egale cu jumătate din câştigul lor mediu, luându-se ca bază zilele-muncă efectuate în ultimele şase luni înainte de a fi eliberate de la muncă. Femeile gravide şi cele care alăptează vor primi munci mai uşoare. ART. 26. Muncile din gospodăria colectivă vor fi executate după sistemul de muncă în acord. Consiliul de conducere, pe baza normelor recomandate de Ministerul Agriculturii,propune spre aprobarea adunării generale norme de lucru pentru toate muncile și evaluarea lor în zi de muncă. Pentru fiecare fel de muncă, ca:aratul unui ha., semănatul unui ha., prășitul unui ha. de porumb, de bumbac, smulgerea inului de pe un ha., treieratul unei tone de grâu, scoaterea unei tone de cartofi, mulgerea unui litru de lapte etc., se stabilesc normede lucru pe care le poate înfăptui un colectivist conştiincios, având în vedere starea vitelor de muncă, a mașinilor și a solului. Normele de lucru executate se evaluează în zile-muncă, după categoria de muncă în care se încadrează lucrarea respectivă. Aceste categorii sunt stabilite de Ministerul Agriculturii. Consiliul de conducere poate face cheltuieli numai în cadrul prevederilor bugetare. Nu se admite schimbarea de destinaţie a sumelor prevăzute în buget decât cu aprobarea adunării generale. Consiliul de conducere are dreptul să cheltuiască, sub semnătura preşedintelui şi a contabilului, până la clarificarea situaţiei recoltei, cel mult 70% din suma prevăzută în bugetul anului în curs pentru cheltuielile de producţie aprobate de adunarea generală. Restul de 30% rămâne ca rezervă şi se cheltuieşte după cunoaşterea definitivă a situaţiei recoltei şi după hotărîrea adunării generale a membrilor. ART. 23. Gospodăria colectivă își păstrează numerarul disponibil în cont curent la Banca de Stat sau la C. E. C. Ridicarea de sume din contul curent se admite numai în urma dispozițiilor scrise ale consiliului de conducere care este reprezentat prin președinte și contabil. Brigadierul calculează zilnic cantitatea şi calitatea muncii efectuate de fiecare membru din brigadă, după care le trece în situaţia de evidenţă a zilelor-muncă. Brigadierul calculează cel puţin odată pe săptămână numărul de zilemuncă efectuate de fiecare colectivist şi le trece în cartea de muncă a acestuia.Consiliul de conducere afişează din 15 în 15 zile situaţia zilelormuncă efectuate de fiecare membru. Dacă brigada de producţie în urma unei munci conştiincioase obţine de pe parcelele care i-au fost date în seamă o recoltă care întrece producţia planificată, adunarea generală va putea acorda pentru toţi membrii brigăzii — la repartizarea veniturilor — unplus de atâtea procente zilemuncă cu câte procente a fost depăşită producţia, iar pentru brigadieri un plus până la 20% din totalul zilelor-muncă făcute de ei. Acolo unde există două sau mai multe brigăzi de câmp, adunarea generală poate hotărî ca bază de calcul să fie în loc de producţia planificată producţia medie realizată pe gospodăria colectivă. Dacă brigada de producţie, în urma activităţii nesatisfăcătoare, obţine pe terenurile repartizate ei o recoltă mai mică decât producția prevăzută în plan adunarea generala va putea scădea tuturor membrilor brigăzii, inclusiv brigadierului, până la 10% din zilele-muncă făcute. ART. 27. Repartizarea veniturilor între membrii gospodăriei colective se face numai în raport cu numărul zilelor-muncă efectuate de fiecare. ART. 28. Membrii gospodăriei colective vor putea primi avansuri în bani în cursul anului, până la 50 la sută din suma ce li se cuvine pentru munca depusă. Pentru avansurile în natură ce se dau membrilor gospodăriei colective și pentru alte nevoi interne ale gospodăriei colective, consiliul de conducere poate repartiza, după începerea treierişului cerealelor, o cantitate egală cu 15% din cantităţile de produse predate statului (cote obligatorii şi plata în natură S.M.T.). După achitarea obligaţiilor faţă de stat, a muncilor efectuate de S.M.T. şi reţinerea fondurilor statutare, gospodăria colectivă poate mări avansurile de cereale (grâu, secară, orz) până la 40% din cantităţile cuvenite membrilor, iar restul se împarte la sfârşitul anului. In gospodăriile colective care cultivă plante tehnice, eliberarea veniturilor în bani membrilor gospodăriei colective se face fără să se aştepte terminarea predărilor către stat a bumbacului, inului, cânepei, sfeclei de zahăr, tutunului, etc., ci pe măsura predărilor* până la 50% din sumele obţinute la predare de gospodăria colectivă. ART. 29. Toţi membrii sunt obligaţi să respecte cu stricteţe prevederile statutului, să se supună hotărîrilor adunării generale şi ale consiliului de conducere, să respecte regulamentul unde ordine interioară aprobat de adunarea generală, să execute cu punctualitate toate lucrările ce le sunt încredinţate de consiliul de conducere şi de brigadieri, păstrând o strictă disciplină în muncă. Fiecare membru al gospodăriei colective capabil de muncă este obligat să ia parte la toate muncile din gospodărie şi să efectueze nu mai puţin decât minimul stabilit de zilemuncă anual. ART. 30. Pentru proasta gospodărire, atitudine nejustă faţă de avutul obştesc, lipsă demotivată de la lucru, lucrări de proastă calitate, abateri de la disciplina muncii şi alte încălcări ale dispoziţiilor statutului, consiliul de conducere aplică sancţiunile prevăzute în regulamentul de ordine interioară, ca, de pildă refacerea fără plată a lucrărilor prost făcute, avertisment, amenzi până la 5 zilemuncă, trecerea la o muncă inferioară, înlăturarea provizorie de la muncă. În cazurile când abaterile se repetă și toate măsurile cu caracter educativ prevăzute în prezentul statut rămân fără rezultat pozitiv, consiliul de conducere propune adunării generale excluderea din gospodărie a membrilor care nu se îndreaptă. ART. 31. Orice înstrăinare din bunurile gospodăriei colective sau ale statului, orice acţiune de sabotaj faţă de averea şi animalele colectivizate sau maşinile S.M.T.-ului, este socotită drept trădare a intereselor obşteşti şi ajutor dat duşmanilor poporului. Persoanele vinovate de subminarea criminală a gospodăriei colective sunt date în judecată şi pedepsite în baza legilor țării. VIII. Conducerea gospodăriei colective ART. 32. Gospodăria colectivă este condusă de adunarea generală, iar în intervalul dintre adunările generale de către consiliul de conducere, ales de adunarea generală. ART. 33. Adunarea generală este organul suprem de conducere al gospodăriei. Ea se întruneşte odată pe lună şi ori de câte ori este nevoie, având următoarele atribuţii: a) Alege preşedintele, consiliul de conducere, precum şi comisia de revizie a gospodăriei colective. Comisia de revizie trebue să fie confirmată de comitetul executiv al sfatului popular raional. b) Primeşte noi membri şi hotărăşte excluderile din gospodăria colectivă. c) Aprobă planul anual de producţie, bugetul de venituri şi cheltueli, planul de construcţii, normele de lucru și evaluarea lucrărilor în zi demuncă. d) Aprobă contractele de lucrări cu S.M.T. e) Aprobă darea de seamă anuală prezentată de consiliul de conducere, la care se alătură In mod obligatoriu avizul comisiei de revizie, precum și dările de seamă ale consiliului de conducere privind activitatea gospodăriei colective în campaniile agricole. f) Aprobă volumul diferitelor fonduri, cantităţile de produse şi sumele de bani care urmează să fie repartizate pentru zilele-muncă. g) Aprobă regulamentul de ordine interioară al gospodăriei colective h) Rezolvă plângerile făcute de membrii gospodăriei colective cu privire la activitatea consiliului de conducere. i) Aprobă contractările de împrumuturi, contractele de valorificare a produselor, contractele de asigurări și altele. Măsurile luate de consiliul de conducere în chestiunile de mai sus nu sunt valabile fără aprobarea adunării generale. Hotărârile adunării generale sunt valabile pentru soluţionarea diferitelor probleme prin prezenţa a cel puţin jumătate din numărul total al membrilor. Pentru alegerea consiliului de conducere şi a preşedintelui gospodăriei, excluderea de membri şi stabilirea volumului diferitelor fonduri, este nevoie de prezenţa a cel puţin 2/3 din numărul total al membrilor Hotărîriie adunării generate se iau cu majoritatea voturilor, prin vot deschis, fiecare membru având dreptul la un singur vot, exercitat personal. Convocarea adunării generale se face de către consiliul de conducere, fie din inițiativa sa, fie la cererea comisiei de revizie, sau a 25% din numărul membrilor gospodăriei colective. ART 34. Pentru administrarea gospodăriei colective, adunarea generală alege pe timp de 2 ani consiliul de conducere compus din 5—9 persoane, in raport cu mărimea gospodăriei. Consiliul de conducere este organul executiv al gospodăriei colective şi răspunde faţă de adunarea generală a membrilor pentru activitatea gospodăriei colective, precum şi pentru îndeplinirea obligaţiilor faţă de stat. Consiliul de conducere este obligat să facă lunar raport de activitate şi trimestrial o dare de seamă asupra întregii activităţi a gospodăriei în faţa adunării generale. ART. 35. Pentru conducerea zilnică a întregii activităţi a gospodăriei, precum şi pentru controlul permanent al îndeplinirii hotărîrilor consiliului de conducere, adunarea generală alege pe timp de 2 ani un preşedinte al gospodăriei, care este şi preşedintele consiliului de conducere. Preşedintele este obligat a convoca consiliul de conducere cel puţin de 2 ori pe lună pentru discutarea treburilor curente şi adoptarea de hotărîri corespunzătoare. Consiliul de conducere alege un vicepreşedinte din rândul membrilor săi. ART. 36. Brigadierii şi şefii de ferme zootehnice se numesc de către consiliul de conducere şi sunt confirmaţi de adunarea generală pe termen de cel puţin doi ani. • ART. 37. Orice membru ales în organele de conducere a gospodăriei colective poate fi schimbat de adunarea generală înainte de termenul pentru care a fost ales dacă se dovedeşte a fi necorespunzător. ART. 38. Pentru lucrările de contabilitate şi ţinerea evidenţei contabile a bunurilor gospodăriei, consiliul de conducere numeşte dintre membrii gospodăriei colective, sau angajează, din afara gospodăriei, un contabil sau socotitor care este confirmat de adunarea generală. Contabilul conduce lucrările de contabilitate după formele stabilite şi se îndeplinirea în întregime a planului de colectare şi de achiziţii a produselor animale este o sarcină deosebit de importantă pentru asigurarea aprovizionării populaţiei muncitoare. Totuşi, organele însărcinate cu colectarea şi achiziţionarea produselor animale (CSCPA, URCC, ORAC, etc.), nu au acordat de la bun început atenţia cuvenită asigurării aprovizionării populaţiei cu produse animale. In unele raioane, cum de exemplu în raionul Tg.-Mureş, sarcinile planului de colectare a cărnii pe primul semestru al anului 1953, abia au fost îndeplinite, până la 20 Mai în proporţie de 41,6 la sută, la carne de porc în proporţie de 21,5 la sută, iar la lapte de vacă în proporţie de 28,9 la sută. In raionul Reghin, deasemeni, colectarea produselor animale este mult rămasă în urmă. Aici, planul semestrial de colectare a laptlui de vacă abia a fost îndeplinit în proporţie de 18,4 la sută, a cărnii în proporţie de 33,5 la sută, iar a cărnii de porc în proporţie de 19,3 la sută. Sunt unele raioane unde la unele produse au fost obţinute realizări destul de importante. Aşa de exemplu în raionul Sf. Gheorghe, planul de colectare a cărnii a fost îndeplinit în proporţie de 74 la sută, a cărnii de porc în proporţie de 71 la sută, la laptele de vacă însă, şi aici ca şi în celelalte raioane se observă o ruşinoasă rămânere în urmă. Cu toate că au mai rămas abia câteva săptămâni din primul semestru al anului 1953, planul de colectare a laptelui de vacă a fost îndeplinit numai în proporţie de 47,3 la sută. Aceste rămâneri în urmă se datoresc insuficientei munci politice şi lipsei de colaborare dintre organele care se ocupă cu colectarea. La Vătava, (raionul Topliţa), de exemplu, organele regionale au găsit un stoc însemnat de „cărţi de lapte“ nedistrisupune dispoziţiilor consiliului de conducere şi ale preşedintelui. Contabilul nu are dreptul de a dispune personal de bunurile gospodăriei şi a elibera avansuri in bani şi in natură sau a cheltui din veniturile gospodăriei; aceste drepturi sunt rezervate exclusiv preşedintelui şi consiliului de conducere. Toate documentele şi actele justificative ale gospodăriei trebue să fie semnate de preşedintele gospodăriei sau de vicepreşedinte şi de contabil. , ART. 39: Comisia de revizie este alcătuită din 3 persoane şi se alege pe timp de 2 ani. Ea verifică activitatea gospodărească și financiară a consiliului de conducere, verifică înregistrarea tuturor veniturilor în bani şi în natură după regulile stabilite, respectarea regulilor de efectuare a cheltuelilor, păstrarea în bune condiţii a proprietăţii obşteşti a gospodăriei, modul cum se achită gospodăria de obligaţiile către stat şi plata muncilor S.M.T., cum îşi achită alte datorii şi cum încasează sumele de la debitori. Comisia de revizie verifică în mod amănunţit decontările cu membrii gospodăriei colective, dezvălue orice greşală în dauna membrilor sau a gospodăriei şi greşelile în calcularea zilelormuncă, întârzierile în plata acestor zile-muncă, precum şi celelalte cazuri de încălcare a intereselor gospodăriei colective şi ale membrilor. Comisia de revizie face revizii generale de 4 ori pe an, iar revizii parţiale de câte ori este nevoie. Comisia de revizie întocmeşte un referat asupra dării de seamă anuale a consiliului de conducere faţă de adunarea generală, ea prezintă acest referat in adunarea generală imediat după darea de seamă anuală a consiliului de conducere. Procesele-verbale de revizie se aprobă de către adunarea generală. In activitatea sa, comisia de revizie se supune numai adunării generale a membrilor gospodăriei colective. huite. URC- ul de care depind centrele de colectare a laptelui, susţine că vina este a Comitetului de stat pentru colectări, căci această instituţie ar fi trebuit să întocmească şi să distribuie „cărţile de lapte“. Intr‘una din şedinţele comisiei regionale pentru colectarea produselor animale s‘a discutat mult asupra evidenţei complicate asupra predării cotelor de lapte. Şi aici s‘a repetat aceeaş discuţie între reprezentanţii organelor însărcinate cu colectarea. Ba e de vină unul, ba altul. In concluzie vinovaţi sunt toţi, fiindcă nici împuterniciţii pentru colectări şi nici URCC-ul, sau celelalte organe nu au acordat atenţia cuvenită îndeplinirii planului de colectare şi nu au înţeles de la început că această muncă trebue desfăşurată în deplină înţelegere între ele. Comitetele executive ale sfaturilor populare regional, raionale şi comunale nu s-au preocupat de problema colectărilor decât în mod spontan, şi atunci foarte superficial. Mai ales la comune, cum este de exemplu la Ibăneşti, Hodac, Sântana de Mureş, Iedu, Pănet, Sângiorgiul de Pădure, etc., comitetele executive ale sfaturilor populare privesc colectarea drept o sarcină aparte a agentului colector, cu care comitetul executiv al sfatului popular n’ar avea nici în clin nici în mânecă. Timpul este destul de înaintat. El nu aşteaptă. Organele însărcinate cu colectările de produse animale vor trebui să treacă grabnic la îmbunătăţirea muncii lor. Conducerile CSCPA, URCC, ORAC, trebue să lupte în comun pentru realizarea în întregime a planului de colectatare a produselor animale, iar comitetele executive ale sfaturi-lor populare, sunt obligate să urmărească îndeaproape și să îndrume activitatea organei de colectare. VII. Organizarea și retribuirea muncii. Disciplina muncii Statutul model al gospodăriei agricole colective Trebue intensificată colectarea și achiziția produselor animale