Steaua Roşie, octombrie 1953 (Anul 2, nr. 112-120)

1953-10-03 / nr. 112

2 ’ Ridicarea nivelului agitației politice de massă — o sarcină de frunte (raid anchetă) hotărirea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român cu privire la măsurile de imbunătăţire a agitaţiei politice in rândurile oamenilor muncii constitue un preţios îndreptar în munca organizaţiilor de partid, în vederea organizării şi ridicării pe o treaptă mai înaltă a nivelului agitaţiei prolitice de masă. In marea lor majoritate, organizaţiile de baza ale partidului au dezbătut temeinic hotărirea Comitetului Central şi şi-au analizat activitatea, luând măsuri corespunzătoare de îmbunătăţire a muncii politice. Ele consideră munca politică de massă ca unul din mijloacele importante de întărire a legăturilor partidului cu massele, de educare comunistă a oamenilor muncii, de mobilizarea lor la înfăptuirea sarcinilor construirii socialismului. Hotărîrile Plenarei lărgite a C.C. al P.M.R. din 19—20 August cu privire la dezvoltarea economiei naţionale şi la ridicarea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc, impune organizaţiilor de bază să-şi îmbunătăţească prin toate mijloacele munca politică in rândurile oamenilor muncii. STEAUA ROȘIE Munca de agitaţie, o preocupare a organizaţiei de bază De îndată după apariţia Hotărîrii Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român cu privire la măsurile de îmbunătăţire a agitaţiei politice în rândurile oamenilor muncii, biroul organizaţiei de bază de la IFET Răstoliţa a studiat temeinic Hotărîrea, precum şi modalităţile aplicării ei în viaţă, ţinându-se cont de condiţiile specifice. După aceasta, un membru al biroului a prelucrat Hotărîrea în mod amănunţit în adunarea organizaţiei de bază, prezentând şi propuneri cu privire la îmbunătăţirea muncii de agitaţie. Cu acest prilej, numeroşi membri ai organizaţiei de bază au luat cuvântul şi şi-au analizat activitatea în domeniul muncii politice, conform prevederilor Hotărârii. Adunarea organizaţiei de bază a confirmat apoi pe fiecare agitator în parte. Acei agitatori a căror activitate s’a dovedit nesatisfăcătoare, n’au fost confirmaţi. Ştefan Kies, secretarul organizaţiei de bază, instruieşte săptămânal agitatorii. Pe lângă aceasta au fost prelucrate cu agitatorii şi cele 8 lecţii din carnetul agitatorului. Hotărîrile partidului şi guvernului care apar în presă sunt studiate de către biroul organizaţiei de bază şi prelucrate agitatorilor fără să se aştepte instrucţiuni speciale din partea Comitetului raional de partid. Expunerea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej cu prilejul celei de a 9-a aniversări a eliberării patriei noastre, constitue un vast program, pe baza căruia agitatorii îşi pot îmbunătăţi activitatea. In afară de problemele politice şi economice interne, agitatorii sunt instruiţi şi pe diferite teme de politică externă. In ultimul timp, spre exemplu, a fost prelucrat cu agitatorii: „Rolul uriaş pe care l-au avut forţele păcii, în frunte cu Uniunea Sovietică, în încheierea armistiţiului din Coreea“; „Mişcarea grevistă mereu crescândă din ţările capitaliste"; „Viaţa mizeră a oamenilor muncii din Iugoslavia“; etc. In felul acesta organizaţia de bază a reuşit să înlăture în bună măsură practica greşită de a desfăşura o muncă politică de campanie. Agitatorii informează operativpe muncitori asupra evenimentelor politice interne şi externe. In ultimul timp au fost organizate 5 deplasări ale agitatorilor la gurile de exploatare, unde au depus o muncă sistematică, care contribue la educarea muncitorilor în spiritul disciplinei în muncă, al atitudinii socialiste faţă de muncă şi faţă de bunul obştesc. Munca de agitaţie a contribuit la îmbunătăţirea transportului lemnelor, în vederea îndeplinirii planului de producţie. Organizaţia de bază a selecţionat un colectiv dintre cei mai buni agitatori, care se deplasează în zilele de repaus în satele Râpa, Petriş şi în comuna Dumbrava, spre a lămuri ţăranilor muncitori importanţa măririi producţiei de cereale-marfă prin aplicarea agrominimului, precum şi avantajele pe care le-ar putea obţine dacă şi-ar uni de bunăvoie pământul, formând întovărăşiri sau gospodării agricole colective. Biroul acestei organizaţii de bază a studiat posibilitatea formării unor colective de agitatori din rândurile muncitorilor din pădure, urmând ca propunerile biroului să fie supuse adunării organizației de bază, spre a se trece la organizarea colectivelor de agitatori în cadrul exploatari Ir\r rlin narîir^ Un agitator care îşi îndeplineşte misiunea lu satul Bozed (raionul Tg.Mureş) cei 15 agitatori confirmaţi de către adunarea organizaţiei de bază desfăşoară o intensă activitate. Secretarul organizaţiei de bază Vasile Dogaru îi instruieşte săptămânal. Conţ Ioan I. R. este unul dintre cei mai buni agitatori. El întotdeauna se prezintă la instructaj; nu-i lipsesc nici ziarele şi nici carnetul agitatorului, din care se inspiră spre a putea duce cu succes munca de agitaţie. Agitatorul Conţ îşi desfăşoară activitatea în sectorul II, de la Nr. 36 până la 48. De la publicarea în ziare a Cuvântării tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej la Congresul fruntaşilor din gospodăriile agricole colective, agitatorul Conţ a avut un bogat program pe baza căruia şi-a desfăşurat activitatea. El se ocupă încontinuu şi cu răbdare de lămurirea ţăranilor muncitori din sectorul său, arătându-le exemple concrete despre felul cum au fost ei exploataţi în trecut de către chiaburii Codarcea Iuliu, Hoja Vasile şi alţii. Le arată în ce măsură li s-a îmbunătăţit nivelul de trai în anii puterii populare şi ce trebue să facă spre a-şi făuri o viaţă nouă. In munca politică, agitatorul Conţ se foloseşte de exemple grăitoare din gospodăriile agricole colective. El arata ţăranilor că lucrând pământul pe tarlale mari, cu naşini, tractoare şi alte mijloace mecanizate, colectiviştii din Sântana de Mureş au obţinut o producţie medie de grâu la hectar de peste 2.000 kg. Concomitent cu aceasta, el combate zvonurile lansate de chiaburi prin care aceştia caută să denoralizeze pe ţăranii muncitori spre a nu-şi organiza o întovărăşire. Ca un rod al muncii de lămurire desfăşurată de agitatorul Conţ, ţăranul muncitor Seuşan Teodor s-a şi înscris întovărăşirea agricola de lucrare în comun a pământului. Acum agitatorul Conţ duce muncă de lămurire cu Ceuşan Alexandru, spre a se înscrie şi acesta in întovărăşire . Primul la predarea cotelor către stat a fost agitatorul Conţ. El este în frunte şi în ce priveşte pregătirea însămânţărilor de toamnă. Din iniţiativa lui, între ţăranii muncitori a pornit întrecerea patriotică în campania de toamnă. El personal este în întrecere cu ţăranul mijlocaş Conţ Ioan A. Primul care şi-a valorificat prin cooperativă o parte din produsele din acest an a fost tot agitatorul Conţ. Exemplul lui a fost urmat şi de ceilalţi ţărani muncitori din sat. Explicându-le detailat importanţa organizării întovărăşirii, a aplicării agrominimului, a valorificării surplusului de produse prin cooperativă şi a predării cotelor către stat, agitatorul Conţie arată ţăranilor muncitori că prin aceasta ei contribue la întărirea alianţei dintre oamenii muncii de la oraşe şi sate, la îmbunătăţirea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc. Dând cât mai multe produse agricole alimentare şi plante industriale — le spune agitatorul Conţ — vom avea mai multe şcoli, mai multă îmbrăcăminte, vom întări statul nostru democrat popular. Aceasta înseamnă totodată şi dejucarea planurilor agresive ale imperialiştilor americani şi ale celorlalţi aţâţători la război care vor să ne răpească liniştea, munca noastră paşnică. Angajamentul agitatorului Conţ de a fi primul în campania însămânţărilor de toamnă va fi îndeplinit cu cinste; el se ţine mereu în frunte. SIMION VULTUR, coresp. Lipsă de îndrumare şi control în comuna Iernuţeni (raionul Reghin) munca de agitaţie este cu totul neglijată. Deşi aici, în adunarea organizaţiei de bază a fost prelucrată Hotărîrea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român cu privire la măsurile de îmbunătăţire a agitaţiei politice în rândurile oamenilor muncii, nu s-a luat nicio măsură în vederea organizării şi intensificării muncii politice de massă. Din numărul total al membrilor de partid nicio treime nu sunt agitatori. La şedinţele de instructaj, care de altfel se ţin la voia întâmplării, nu se prezintă toţi agitatorii. Aici, agitatorii nu sunt confirmaţi de către adunarea organizaţiei de bază. Membrii de partid sunt datori să ducă muncă de lămurire în rândurile oamenilor muncii. In comuna Iernuţeni însă, lucrurile stau cu totul altfel. Aici membrii de partid sunt însărcinaţi de către secretarul organizaţiei de bază să exercite „controlul1’ asupra felului cum se desfăşoară munca de agitaţie. Din luna Mai a. c. niciun activist de partid, de la raion nu s-a interesat câtuşi de puţin de soarta agitaţiei politice de massă in această comună, mulţumindu-se doar sa ..viziteze" în grabă pe secretarul organizatei de bază, care dealtfel este uşor de gorit fiind funcţionar la sfătui popular. 3 Octombrie 1953. Unde agitaţia se desfăşoară spontan Organizaţia de bază a IFET- ului Topliţa are confirmaţi un însemnat număr de agitatori. Agitatorii sunt buni cu toţii, au voinţă de muncă Şi sunt dornici de a lămuri oamenilor muncii problemele politice interne şi externe, precum şi sarcinile planului de producţie. Cu toate acestea datorită nepăsării ce o manifestă biroul organizaţiei de bază faţă de agitaţia politică de massă, activitatea agitatorilor este nesatisfăcătoare. In primăvară a fost deschis aici un curs cu agitatorii. Acesta însă nu s-a încheiat nici pănă acum. Munca de agitaţie este dezorganizată, se desfăşoară spontan, la voia întâmplării. In ultimele luni s-au făcut abia două instructaje cu agitatorii, lucru ce dovedeşte caracterul de campanie al muncii de agitaţie. Secretarul organizaţiei de bază, pe lângă faptul că neglijează organizarea şi îndrumarea muncii de agitaţie, mai e şi împiedicat de a-şi îndeplini sarcinile. Astfel, lui îi mai sunt încredinţate încă alte două organizaţii de bază, de activitatea cărora răspunde în faţa Comitetului raional de partid. Nu se ştie însă în ce măsură se ocupă el aceste organizaţii de bază, atâta timp cât nici măcar organizaţia de bază din care face parte nu stă la înălţimea misiunii sale. Biroul acestei organizaţii de bazil nu desfăşoară o muncă colectivă în vederea rezolvării neajunsurilor ce se manifestă în domeniul agitaţiei politice de massă. Deşi sunt aici tovarăşi bine pregătiţi, care ar putea să înlocuiască în unele cazuri pe secretarul organizaţiei de bază, să facă instructaj cu agitatorii, să-i îndrume şi să-i controleze, ei nu sunt antrenaţi în această muncă. Organizaţia de bază nu îndrumă nici activitatea sindicatului spre a desfăşura munca politică şi culturală la gurile de exploatare. Cu toate că există aici o echipă culturală destul de bună, aceasta în tot cursul verii nu s-a deplasat la gurile de exploatare decât de două ori. Rákóczi Francisc, preşedintele sindicatului nu ţine legătură nici măcar cu responsabilii de grupe sindicale, interesându-se doar de o singură problema: „fotbalul“. Faţă de această stare de lucru se pune întrebarea ce atitudine va lua secţia de propagandă şi agitaţie a Comitetului raional de partid ? Să se termine cu nepăsarea şi în cadrul organizaţiei de bază a Uniunii Raionale a Cooperativelor de Aprovizionare şi Desfacere (U.R.C.A.D.) Topliţa este format un colectiv de agitatori. Aceşti agitatori ar putea să ducă o intensă muncă politică în rândurile oamenilor muncii. Insă din nepăsarea organizaţiei de bază, şi mai ales a secretarului, de când a luat fiinţă organizaţia debază aceşti agitatori nu au fost instruiţi de loc, datorită cărui fapt nici muncă politică nu desfăşoară. Organizaţia de bază a gospodăriei agricole colective „Răsăritul“ din Vătava are organizat un colectiv de agitatori. Instruirea acestora este neglijată de către secretarul organizaţiei de bază. Nici măcar Hotărîrea Consiliului de Miniştri al RPR şi a CC al PMR cu privire la executarea campaniei de toamnă nu a fost prelucrată agitatorilor. Repartiţia lor pe sectoare figurează doar pe hârtie, ei însă nu ţin seama de aceasta. Din cei 24 de agitatori abia 6 sunt abonaţi la ziare. Se pune întrebarea: fără instructaj, fără carnetul agitatorului, fără ziare, cum îşi pot duce munca oare aceşti agitatori ? ★ Unele organizaţii de bază, cum este de pildă cea a oraşului Topliţa, nu dau importanţa cuvenită organizării temeinice a şedinţelor de instructaj cu agitatorii. Marcu Iacob, secretarul organizaţiei de bază, din luna August încoace a ţinut doar o singură şedinţă cu agitatorii. Această şedinţă nu şi-a ajuns scopul din cauza proastei organizări. Din 50 de agitatori s-au prezentat la instructaj doar 10, iar restul nici nu se putea prezenta, întrucât nu erau convocaţi. Iată cum îşi „respectă“ planul de muncă această organizaţie de bază şi cum se ocupă de „pregătirea“ şedinţelor de instructaj cu agitatorii. CONCLUZII Măreţele sarcini ce stau în faţa partidului nostru pot fi realizate cu succes numai prin activitatea conştientă a masselor de milioane de oameni ai muncii. De aceea, organizaţiile de bază sunt datoare să desfăşoare o largă şi sistematică muncă de lămurire pentru ridicarea conştiinţei politice a oamenilor muncii şi pentru întărirea continuă a legăturilor partidului cu massele. Acum, în faţa organizaţiilor de bază stau sarcini de mare importanţă. In marea lor majoritate ele se străduiesc să-şi intensifice tot mai mult activitatea politică in rândurile oamenilor muncii de la oraşe şi sate, obţinând rezultate de netăgăduit. Sunt insă unele organizaţii de bază în a căror activitate politică de massă mai persistă lipsuri serioase. Aceste lipsuri se datoresc faptului că ele continuă încă să subaprecieze munca politică în ce priveşte rezolvarea sarcinilor politice şi economice mereu crescânde. Comitetele raionale de partid şi organizaţiile de bază au datoria să analizeze felul în care se desfăşoară munca de agitaţie, su generalizeze şi să extindă cele mai bune metode, să ia măsuri în vederea lichidării lipsurilor. Programul de măsuri economice adoptat de partid în vederea dezvoltării continue a economiei naţionale, pentru ridicarea simţitoare a nivelului de viaţă al oamenilor muncii, pregătirile în vederea alegerii deputaţilor în sfaturile populare şi aplicarea in viaţă a Hotăririi Consiliului de Miniştri al RPR şi a CC al RMR cu privire la pregătirea şi executarea la timp a însămân■irilor, recoltărilor şi arăturilor adânci de toamnă, trebue să stea cu centrul agitaţiei politice de massă.