Steaua Roşie, noiembrie 1953 (Anul 2, nr. 121-128)

1953-11-04 / nr. 121

Anul II. Nr. 121. PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE UNIȚI-VA! Miercuri, 4 Noembrie 1953.______4 pagini 20 bani. O preţioasă contribuţie la asigurarea aprovizionării oamenilor muncii Hotărîrea guvernului şi partidului cu privire la îmbunătăţirea şi dezvoltarea sistemului de contractare şi achiziţie de animale şi produse animale, în vederea aprovizionării populaţiei cu produse alimentare şi a industriei cu materii prime şi pentru încurajarea creşterii şi îngrăşarii de animale — dată recent publicităţii — are o însemnătate deosebit de mare, deoarece aplicarea ei va contribui la ridicarea nivelului de trai al poporului nostru muncitor. , Izvorîtă din programul de măsuri economice adoptat de plenara lărgită a CC al PMR din 19—20 August. Hotărîrea prevede îmbunătăţirea şi dezvoltarea sistemului de contractare şi achiziţie de animale şi produse animale prin acordarea de avantajii producătorilor, stimulânduse interesul ţărănimii pentru creşterea şi îngrăşarea de animale, pentru sporirea producţiei de animale şi vânzarea acestora către unităţile de stat şi cooperatiste. In acest scop Hotărîrea stabileşte însemnate avantajui producătorilor agricoli care încheie contracte pentru creşterea şi îngrăşarea animalelor şi păsărilor, ca şi acelora care vând la achiziţie sectorului de stat, animale şi păsări. Gospodăriile colective, întovărăşirile agricole şi gospodăriile individuale vor primi avansuri care în unele cazuri — la viţei mânzaţi, porci şi oi — pot atinge contravaloarea animalului contractat, iar la bovine adulte, până la 80 la sută din valoarea animalului, calculat la preţul de achiziţie, corespunzător greutăţii şi calităţii, restul de 20 la sută plătindu-se la preluarea animalului contractat. Pentru îngrăşarea animalelor şi păsărilor contractate se vor plăti la preluare preţuri progresive pe kilogram greutate vie. La viţei graşi, de exemplu, la un spor de 31,60 kg. peste greutatea contractată, preţul pentru kilogramul de carne vie este de 2,80 lei, în timp ce la un spor de peste 120 kg. peste greutatea contractată, plata calculată pe kilogram carne vie este de 5,50 lei. La porci, pentru un spor de 20 kg peste greutatea contractată, preţul de achiziţie este de 7 lei pe kilogram carne vie, în timp ce pentru un porc care a fost îngrăşat şi predat cu un spor de greutate de peste 120 kilograme, producătorul va primi 12 lei pe kilogram care vie. Prin preţurile progresive producătorul care a contractat îngrăşarea unui animal este stimulat să-l predea cu un spor de greutate cât mai mare, această străduinţă fiind răsplătită prin însăşi sistemul de plată, cu preţuri progresive. In scopul stimulării vânzării de animale către unităţile de stat şi cooperatiste, Hotărîrea prevede acordarea unor reduceri de cote producătorilor contractanţi. Astfel, după fiecare 100 kilograme carne de porc viu livrată prin contract,producătoruui i se scade din cota de carne câte 20 kg. Pentru fiecare 100 kg. carne de păsări vie, livrată prin contract producătorului contractant i se scade din cota de carne câte 25 kg. Pe lângă aceste şi multe alte avantaje, producătorii vânzători de animale au dreptul să cumpere cu preţuri reduse, în afară de mărfurile care se pot cumpăra în cadrul comerţului de întâmpinare, produse industriale ca: talpă, cisme de piele, cojoace, căciuli, etc. Producătorii care au contractat vânzarea laptelui către unităţile „ U.R.CA.D.-ului primesc pentru fiecare litru de lapte contractat, la preţ de stat — câte 0,600 kg. tărâţe; vor putea cumpăra cu prioritate — la preţ de stat şi în limita disponibilului — reziduri şi subproduse de la fabricile de zahăr, fabricile de spirt, bere, amidon, etc necesare hrănirii animalelor. Hotărîrea prevede o serie de avantaje şi producătorilor care vând la achiziţie animale şi plasări, sectorului de stat. Ei au dreptul să cumpere la preţuri reduse produse industriale în cadrul comerţului de întâmpinare, ca şi produse industriale special destinate vânzătorilor de animale şi păsări. Prin recenta Hotărîre, partidul şi guvernul acordă o atenţie deosebită dezvoltării multilaterale a gospodăriilor colective, consolidării lor economico-organizatorice.Astfel, gospodăriile agricole şi întovărăşirile agricole care vor contracta creşterea animalelor şi păsărilor vor primi de la gospodăriile de stat — la preţ de stat — animale de reproducţie şi păsări. Se mai acordă gospodăriilor colective o majorare de 16 la sută a preţurilor de contractare Ele vor mai primi din partea statului repartiţii pentru autocamioane şi motociclete — contra plată. Pentru aplicarea in viaţă a măsurilor prevăzute în Hotărîre, comitetele executive ale sfaturilor populare sunt obligate să sprijine buna desfăşurare a activităţii de contractare şi achiziţionare, ajutând unităţile Ministerului Industriei Alimentare,ale Ministerului Industriei Uşoare şi ale Cooperaţiei să-şi îndeplinească sarcinile de plan. Ele trebue să îndrume gospodăriile agricole colective, întovărăşirile agricole şi producătorii individuali să contracteze creşterea şi îngrăşarea de animale, ţinând cont de puterea economică a gospodăriei respective, pentru folosirea integrală a posibilităţilor de furajare existente, să sprijine pe producători la construirea de grajduri şi adăposturi pentru animale. Organizaţiile de partid au răspunderea politică pentru conducerea permanentă a organelor de stat şi cooperatiste şi pentru controlul justei aplicări a măsurilor de stimulare a creşterii şi îngrăşarii animalelor. Ele trebue să desfăşoare o largă muncă politică de educare şi lămurire a ţărănimii muncitoare, arătându-i avantajele pe care le acordă guvernul şi partidul, precum şi importanţa colectărilor şi achiziţiilor în îmbunătăţirea schimbului de mărfuri dintre oraş şi sat, în continua ridicare a nivelului de trai al celor ce muncesc. Stahanovis tete Berta Trombitás şi Rosalia Szarvadi, de la fabrica „Alexandru Petőfi", citind în faţa punctului de agitaţie despre adunările oamenilor muncii pentru propunerea de candidaţi în alegerile de deputaţi in sfaturile populare IN INTERIORUL ZIARULUI: **- Tibuna agitatorului. Un agitator fruntaş în campania electorală (pag. 2-a). —in lumina articolului 83,din Constituţia R.P.R. (pag. 2-a). — Scrisori către redacţie. Toată atenţia realizării planului de colectai® (pag. 2-a). - Viaţa de partid. Adunarea de dare de seamă .şi alegerea organului de conducere a organizaţiei de bază devin,Lacul Roşu1, Gheorgheni (pag. 3-a). —in luptă pentru îndeplinirea angajamentelor (pag. 3-a). — Vom creşte şi vom îngrăşa tot mai multe animale (pag. 3-a). Adunările pentru propunerea de candidaţi continuă într-o atmosferă de puternic entuziasm Pe întreg cuprinsul Regiunii Autonome Maghiare continuă adunările pentru propunerea candidaţilor în alegerile de deputaţi în sfaturile populare. In sala culturală a oraşului Reghin s-au adunat peste 500 de oameni ai muncii din întreprinderile şi instituţiile oraşului precum şi un mare număr de cetăţeni din cartiere, pentru a propune un candidat la un loc de deputat în circumscripţia electorală regională Nr. 21 a Regiunii Autonome Maghiare. Luând cuvântul, in numele organizaţiilor Frontului Democraţiei Populare din partea cărora a fost încredinţat în consfătuirea delegaţilor, Mihail Borbély, preşedintele cooperativei „Solidaritatea“, l-a propus drept candidat în alegerile de deputaţi în sfaturile populare pentru circumscripţia electorală regională Nr. 21 pe tovarăşul Nicolae Goldberger, activist al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român. Propunerea a fost susţinută cu multă căldură de numeroşi oameni ai muncii din Reghin. Cei care au luat cuvântul au subliniat importanţa creării Regiunii Autonome Maghiare, rod al politicii naţionale leninist-staliniste a partidului şi guvernului nostru. Totodată, oamenii muncii prezenţi au luat numeroase angajamente în cinstea zilei de 7 Noembrie şi a alegerilor de deputaţi în sfaturile populare în numele întreprinderilor şi instituţiilor pe care le reprezentau. După ce propunerea de a-l desemna drept candidat în circumscripţia electoralii regională Nr. 21 pe tovarăşul Nicolae Goldberger a fost aprobată în unanimitate, întreaga asistenţă a manifestat călduros pentru Partidul Muncitoresc Român, pentru victoria în alegeri a Frontului Democraţiei Populare. Adunarea oamenilor muncii din oraşul Sf. Gheorghe pentru desemnarea unui candidat în circumscripţia electorală regională Nr. 53, s-a desfăşurat deasemeni într'o atmosferă de puternic entuziasm. După ce Zoltán Hegyi, directorul fabricii de textile „Gheorghe Doja“ din acest oraş a fost propus drept candidat în alegerile de deputaţi în sfaturile populare pentru circumscripţia electorală regională Nr. 53, numeroşi oameni ai muncii din Sf Gheorghe au luat cuvântul, subliniind realizările obţinute în oraşul şi raionul Sf. Gheorghe cu îndrumarea partidului. In cursul discuţiilor s-a arătat că în anii puterii populare fabrica de textile din Sf. Gheorghe a cunoscut o dezvoltare considerabilă. Noua uzină de filatură din cadrul fabricii este una din cele mai mari din Liră. In urma realizărilor obţinute de întregul colectiv, fabrica a fost promovată din categoria ll-a în categoria l-a. In vederea ridicării productivităţii muncii, recent a fost construită o nouă hală de cazane. Au fost ridicate deasemeni 3 cămine muncitoreşti, cu o capacitate de 160 de persoane. Tot în cadrul acestei adunări, inspectorul şcolar Alexandru Antal, şeful secţiei de învăţământ a sfatului popular raional, a fost propus drept candidat pentru circumscripţia electorală Nr. 4 a raionului Sf. Gheorghe. In cinstea zilei de 7 Noembrie şi a alegerilor de deputaţi Schimburi de onoare la „IFIL“ Reghin Muncitorii de la întreprinderea forestieră pentru industrializarea lemnului din Reghin, încadraţi în întrecerea socialistă, au iniţiat zilele trecute un schimb de onoare în cinstea zilei de 7 Noembrie şi a alegerilor de deputaţi în sfaturile populare. Cu ocazia acestor schimburi de onoare, s-au obţinut însemnate depăşiri de plan. Brigada Nr. 1 din hala gaterelor condusă de Andrei Ilyes, care şi-a luat angajamentul că va realiza o depăşire de 20 la sută a planului,, a reuşit în ziua schimbului de onoare să dea cu 57 la sută mai multe produse decât prevedea planul. Tot în această zi, brigada II-a, condusă de Domokos Király, a realizat o normă şi jumătate. Nici muncitorii dela secţia barăci nu s’au lăsat mai prejos. Lucrând cu avânt, Pál Juhász, Ştefan Kovács şi Iosif Magyarosi au realizat în această zi câte trei norme- Conserve de legume şi fructe pentru oamenii muncii In vederea ridicării continue a nivelului de trai al celor ce muncesc, colectivul centrului de prelucrare a fructelor şi zarzavaturilor de pe lângă „Agevacoop“Reghin se preocupă intens cu conservarea a cât mai multe legume şi fructe pentru oamenii muncii Deşi acest centru de prelucrare a legumelor şi fructelor este nou amenajat şi deocamdată se lucrează în condiţii destul de rudimentare, colectivul de muncitori a reuşit să conserve în vara şi toamna acestui an 7 vagoane de castraveţi,6 vagoane şi jumătate prune. Deasemeni s‘au produs 3.000 kg. magiun, bulion dir. 8 vagoane de roşii, s‘au conservat 4 vagoane roşii verzi şi s’au murat peste 4 vagoane de varză, etc. In anul 1952 acest centru conserva legume şi fructe în cantităţi mult mai mici decât în anul îin curs. Spre deosebire de anii trecuţi, în anul acesta legumele şi fructele au fost contractate şi achiziţionate de la gospodăria de stat ,,Stahanov”, dela gospodăriile agricole colective, prin cooperative şi dela ţărani cu gospodării individuale din raionul Reghin. Calitatea fructelor şi a legumelor este mult superioară decât în anii precedenţi. In cinstea zilei de 7 Noembrie şi a alegerilor de deputaţi în sfaturile populare, harnicele muncitoare de la acest centru au îmbunătăţit calitatea produselor cu 20 la sută faţă de anul trecut. Noi sortimente la cooperativa „Unitatea“ Expunerea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej, ţinută cu prilejul celei de a 9-a aniversări a eliberării patriei noastre, a fost studiată cu deosebit interes de către muncitorii cooperativei meşteşugăreşti „Unitatea” din Tg.-Mureş. In lumina expunerii, ei au analizat posibilităţile interne ale cooperativei în vederea îmbunătăţirii calităţii produselor şi a lărgirii sortimentelor. După analiza făcută, la secţia de prelucrare a deşeurilor s-a început producţia de noi sortimente ca: ghetuţe bebi, bocanci pentru copii nr. 24—36, etc. Prin fabricarea acestor sortimente, producţia cooperativei s’a mărit cu 70 la sută. Hotărîţi să dea oamenilor muncii cât mai multe produse de larg consum, muncitorii acestei cooperative realizează sistematic depăşiri ale planului de producţie de câte 50 la sută. In lupta pentru îndeplinirea şi depăşirea planului s-au evidenţiat în mod deosebit muncitorii Vasile Gabor, Petru Papp, Iuliu Petraş şi alţii de la secţia prelucrarea deşeurilor, precum şi utemiştii Eugen Nemeş, Alexandru Taur şi alţii, dela secţia marochinărie, realizând zilnic câte două norme. In cinstea zilei de 7 Noembrie şi a alegerilor de deputaţi în sfaturile populare, muncitorii dela secţia marochinărie s’au angajat să introducă şi ei noi sortimente de produse de larg consum, cum ar fi de pildă: ghiozdane pentru copii, portmoneuri, serviete şi altele Prin producerea acestor articole, producţia s-a ridicat cu 20 la sută. Tot în cinstea zilei de 7 Noembrie şi a alegerilor de deputaţi în sfaturile populare, muncitorii secţiei de reparaţii Nr. 1 au lansat o chemare la întrecere socialistă către toţi muncitorii cooperativei, având ca obiectiv ridicarea calităţii produselor.