Steaua Roşie, iunie 1954 (Anul 3, nr. 180-188)

1954-06-02 / nr. 180

2 — HOTARIREA Consiliului de Miniştri al R. P. R. şi a C. C. al P. M. R. cu privire la executarea lucrărilor de îngrijire a culturilor, recoltat, dezmiriştit, treerat, însămînţări şi arături adînci de toamnă, precum şi cu privire la realizarea planului de colectare pe 1954 (Urmare din pag. 1-a) C) La îngrijirea culturilor se vor aplica într-o măsură cit mai mare metodele agrotehnice înaintate şi experienţa fruntaşilor în producţie, îndeosebi: polenizarea artificială suplimentară la culturile de secară, lucerna, porumb şi floarea soarelui; ciupitul la bumbac şi cîrnitul la ricin, tutun şi bumbac; ingrăşarea în timpul vegetaţiei cu îngrăşăminte organice şi minerale a culturilor tehnice şi legumelor, şi în special a culturilor din loturile semincere. 2. Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi comitetele executive ale sfaturilor populare sunt obligate să organizeze recunoaşterea culturilor bune de săminţă la staţiunile experimentale ale I.C.A.R.-ului, la gospodăriile agricole ale statului şi gospodăriile agricole colective, iar la întovărăşirile agricole şi gospodăriile individuale numai pentru culturile cu contract, astfel ca fiecare regiune să-şi asigure seminţele de sol necesare pentru producţia anului viitor. 3. Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi comitetele executive ale sfaturilor populare sunt obligate ca prin inginerii şi tehnicienii agronomi să îndrume şi să ajute gospodăriile agricole colective, întovărăşirile agricole, ţăranii muncitori cu gospodării individuale şi gospodăriile anexe la executarea lucrărilor din grădinile de legume, orezarii şi celelalte culturi irigate. Pe suprafeţele cultivate cu legume rădăcinoase se var face prăşitul de cite ori este nevoie şi răritul de cel puţin două ori. Culturile de legume irigate vor fi 1. Ministerul Agriculturii și Silviculturii şi comitetele executive ale sfaturilor populare sunt obligate să ia măsuri în gospodăriile agricole ale statului, staţiunile de maşini şi tractoare şi gospodăriile anexe pentru: punerea în stare de funcţiune a cositorilor, secerătorilor simple, a secerătorilor-legători, greblelor mecanice, locomobilelor, tractoarelor, motoarelor, batozelor, combinelor, trioarelor, selectoarelor, dezmiriştitoarelor, plugurilor şi a mijloacelor de transport, pînă la data de 20 iunie a.c.; asigurarea unui stoc minim de piese de schimb curente şi de materiale (sfoară, pinză pentru secerători-legători, curele de transmisie, saci); stabilirea pînă la 20 iunie a.c. a volumului lucrărilor de recoltat şi treetat şi repartizarea sarcinilor şi a inventarului necesar pe brigăzi şi tractoare; aprovizionarea cu carburanţi şi lubrefianţi, asigurîndu-se, la începutul campaniei, umplerea rezervoarelor, iar în timpul muncilor agricole o rezervă permanentă pentru cel puţin 15 zile de lucru; stabilirea locului şi numărului ariilor electrificate şi asigurarea cadrelor necesare pentru punerea lor în funcţiune pînă la data de 15 iunie a.c. pregătirea dispozitivelor necesare pentru treeratul mazării, rapiţei, muştarului, lucernei şi trifoiului; asigurarea condiţiilor tehnice şi organizatorice pentru aplicarea metodei graficului orar la lucrările de recoltat şi treerat; asigurarea cuplurilor la maşinile de recoltat şi la batoze în vederea folosirii totale a puterii tractoarelor şi a eliberării unui număr cît mai mare de tractoare necesare pentru dezmiriştii; revizuirea şi completarea instalaţiilor electrice la tractoare, pentru a se putea lucra şi noaptea. 2. Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi comitetele executive ale staturilor populare vor lua măsuri în staţiunile de maşini şi tractoare pentru: încheerea contractelor de lucru între S.M.T. şi gospodăriile agricole colective, întovărăşirile agricole, gospodăriile anexe, sfaturile populare şi ţăranii muncitori cu gospodării individuale, pentru lucrările de recoltat şi de pregătire a însămînţărilor de toamnă şi primăvară pînă la 20 iunie a.c.; repartizarea garniturilor de treer pe gospodării agricole colective, întovărăşiri agricole şi comune, in funcţie de udare după nevoie şi prăşite după fiecare udat. Inginerii şi tehnicienii legumicoli vor da o atenţie deosebită culturilor de arpagic, în vederea realizării producţiilor planificate şi asigurării cantităţilor necesare de arpagic pentru anul viitor. Se va executa plivitul repetat al orezului pentru stîrpirea costreiului, care este cea mai vătămătoare buruiană a acestei culturi. 4. Ministerul Agriculturii și Silviculturii și comitetele executive ale sfaturilor populare sunt obligate să îndrume şi să asigure executarea lucrărilor de îngrijire în livezi, vii și pepiniere; se va executa prăşitul de cite ori este nevoie şi udatul pomilor din plantaţiile nou înfiinţate, de cel puţin trei ori în timpul verii; se vor executa următoarele lucrări de îngrijire a viilor: legatul lăstarilor, pregătirea lăstarilor pentru complectarea golurilor prin marcotaj şi pentru altoirea în verde, complectarea golurilor şi prăşitul viilor pe rod, prăşitul în plantaţiile tinere de viţă de vie, prăşitul în plantaţiile de portaltoi şi în şcolile de viţă. 5. Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi comitetele executive ale sfaturilor populare sunt obligate să asigure controlul fitosanitar al culturilor şi efectuarea lucrărilor de combatere a dăunătorilor şi a bolilor; se va executa stropirea de vară a pomilor pentru combaterea păduchelui din San José şi a altor dăunători din livezi; stropirea viilor împotriva manei se va face în mod obligatoriu înainte şi după înflorire, iar celelalte stropiri se vor face de cite ori va fi nevoie. volumul lucrărilor şi capacitatea de lucru a batozelor. S.M.T.-urile şi centrelemecanice vor organiza cu mijloace proprii 124 ateliere mobile şi echipe de ajutor tehnic pentru asigurarea funcţionării fără întrerupere a parcului de maşini şi tractoare pe timpul recoltatului şi treetatului. Directorii şi contabilii şefi din SMT- uri răspund de întocmirea corectă şi în termenul legal a conturilor pentru plata lucrărilor executate de S.M.T. Pînă la 15 iunie vor fi convocate sfaturile S.M.T. pentru analizarea mersului lucrărilor de îngrijire a culturilor și a lucrărilor de pregătire a recoltatului și treeratului. 3. In vederea desfășurării în bue conditiuni a lucrărilor de recoltat și treerat se recomandă gospodăriilor agricole colective şi întovărăşirilor agricole să pregătească pînă la 20 iunie a.c. uneltele, mijloacele de transport şi utilajul agricol necesar pentru stripirea recoltei şi executarea trec,atu- lui Se recomandă gospodăriilor agricole colective şi întovărăşirilor agricole să asigure din timp participarea tuturor membrilor la lucrările de Întreţinere a culturilor, recoltat, treptat, cu respectarea normelor de lucru aprobate de adunarea generală; să asigure evidenţa şi, calcularea exactă şi la timp a zilelor-muncă realizate de colectivişti. 4. Comitetele executive ale sfaturilor populare vor sprijini şi controla repararea şi punerea în stare de funcţionare a inventarului agricol de recoltat şi treetat din sectorul particular. Proprietarii şi deţinătorii de tractoare, motoare şi maşini de recoltat şi treerat vor termina reparaţiile şi punerea lor în stare de funcţionare pînă la 20 iunie a.c. Aprovizionarea cu piese de schimb, materiale, carburanţi şi lubrefianţi pentru repararea, întreţinerea şi funcţionarea tractoarelor, motoarelor, şi maşinilor de recoltat şi treetat din sectorul particular se va face contra cost prin întreprinderile comerciale de stat şi cooperatiste. Repararea pieselor şi organelor de tractoare şi maşini agricole care nu se poate face la atelierele săteşti va fi executată contra cost la atelierele cooperativelor meşteşugăreşti, ale gospodăriilor locale şi la cele particulare pe baza programării făcute de către sfaturile populare. Pină la 20 iunie a. c. vor fi stabilite locurile ariilor de treerat şi vor fi asigurate utilajul şi materialul necesar pentru înzestrarea lor (vînturători, trioare, selectoare, cîntare verificate, pichete împotriva incendiilor etc.) în vederea bunei funcţionări a ariilor, asigurării protecţiei muncii şi securităţii recoltei. 5. Comitetele executive ale sfaturilor populare sînt obligate să acorde ajutorul necesar gospodăriilor agricole ale statului, pentru angajarea braţelor de muncă necesare executării lucrărilor de îngrijire a culturilor, recoltat şi treetat. Conducerile gospodăriilor agricole ale statului sunt obligate să asigure recrutarea, cazarea, întreţinerea şi plata muncitorilor sezonieri angajaţi. 6. Ministerul Agriculturii şi Silviculturii, ministerele cu gospodării anexe, şi comitetele executive ale sfaturilor populare sunt obligate să controleze executarea în termen a reparaţiilor şi calitatea lor, precum şi îndeplinirea tuturor sarcinilor de pregătire a recoltatului şi treeratului. Executarea lucrărilor de recoltat şi treerat I. Ministerul Agriculturii şi Silviculturii, ministerele, întreprinderile şi organzaţiile economice cu gospodării anexe şi comitetele executive ale sfaturilor populare sunt obligate să asigure recoltarea tuturor culturilor in epocile optime şi in timpul cel mai scurt. Inginerii şi tehnicienii agronomi de la direcţiile agricole regionale, trusturile regionale Gostat, secţiile agricole raionale, punctele agricole, gospodăriile agricole ale statului, staţiunile de maşini şi tractoare şi gospodăriile anexe au sarcina să determine, conform regulilor agrotehnice, timpul cel mai potrivit pentru începerea şi executarea lucrărilor de recoltat pentru fiecare cultură, în fiecare raion, comună, gospodărie a statului, gospodărie agricolă colectivă şi întovărăşire agricolă. Se vor lua toate măsurile pentru preîntîmpinarea pierderilor prin scuturare, mai cu seamă la răpită, muştar şi mazăre. Păioasele recoltate manual sau cu maşinile simple vor fi legate, iar snopii se vor aduna şi aşeza în clăi in rînduri drepte, pentru a se putea executa dezmiriştitul. In vederea reducerii pierderilor la recoltat, se va organiza strîngerea spicelor după secerat, antrenînd in acest scop tineretul, in frunte cu utemiştii şi pionierii. In lungul liniilor de cale ferată, clăile se vor aşeza la o distanţă de cel puţin 50 m. de linia ferată şi se va ara o fîşie de protecţie. Comitetele executive ale sfaturilor populare vor lua măsuri ca pe întrea-' ga perioadă cit durează recoltatul să se asigure paza permanentă a recoltelor în cîmp prin echipe de zi şi de noapte. 2. Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi comitetele executive ale sfaturilor populare vor lua măsuri ca treetatul să înceapă cel mai tîrziu în trei zile după începutul recoltatului la mazăre, rapiţă, muştar şi în cinci zile după începutul recoltatului la cerealele păioase Se vor trecta cu precădere: mazărea, rapiţa, macul, plantele medicinale, muştarul şi culturile din loturile semincere, luîndu-se măsuri de tratare imediată a mazării cu sulfura de carbon. Comitetele executive ale sfaturilor populare sunt obligate să organizeze temeinic treeratul mazării, folosind toate mijloacele în vederea scurtării timpului de treerat și înlăturării pierderilor. Treeratul loturilor semincere recunoscute, din gospodăriile agricole ale statului și gospodăriile colective, se va face separat pentru fiecare soi şi înmulţire, luîndu-se toate măsurile pentru a nu se amesteca. Seminţele rezultate se vor condiţiona şi depozita sepant. Treetatul trifolienelor se va termina cel mai tîrziu la 15 octombrie a.c. 3. Comitetele executive ale sfaturilor populare regionale şi raionale și împuterniciţii Comitetului de stat pentru Colectarea Produselor Agricole vor stabili, înainte de începerea treeratului, ritmul zilnic de treerat pe regiuni, raioane și comune. Comitetele executive ale sfaturilor populare comunale, în cadrul termenelor fixate, vor stabili ritmul de tree, rat, pentru fiecare batoză în parte, vor organiza pe producători în cete, program iadul pe zile, pe bază de tabele nominale. 4. Ministerul Agriculturii și Silviculturii, comitetele executive ale sfaturilor populare,directorii Direcţiilor agricole regionale, şefii secţiilor agricole raionale, directorii trusturilor gospodăriilor de stat, directorii gospodăriilor agricole ale statului şi ai gospodăriilor anexe, sunt obligaţi, iar gospodărilor agricole colective, întovărăşirilor agricole şi ţăranilor muncitori cu gospodării individuale li se recoComitetul de Sfat pentru Colectarea Produselor Agricole, comitetele executive ale sfaturilor populare vor asigura colectarea, recepţionarea si depozitarea produselor agricole in termenele prevăzute in legile de colectare. Comitetele executive ale sfaturilor populare, regionale, raionale și comunale, împreună cu împuterniciţii regionali şi raionali ai C.S.C.P.A., vor stabili din timp ritmul zilnic de colectare in baza planului de recoltat și treerat. Comitetele, executive ale sfaturilor populare raionale, împreună cu împuterniciţii C.S.C.P.A. şi cu directorii centrelor regionale de recepţionare, vor repartiza comunele pe fiecare, bază de recepţie, vor întocmi programul lor de prezentare pe zile şi ore, spre a evita aglomerările la baze, asigurînd funcţionarea permanentă a acesteia între orele 5—21. Pe timpul campaniei de colectare, personalul sectorului de recepţionări din C.S.C.P.A. va avea ziua de muncă nenormată. In timpul perioadei de vîrf a campaniei de colectare, — și care nu va dura mai mult de două luni, — personalul sectorului de recepționări din C.S.C.P.A. va primi pentru munca, depusă peste durata normală a zilei de muncă, precum si pentru rezultatele obţinute in realizarea planului, indemnizaţii de 25—75 la sută din salariul tarifar de încadrare, în afară de premiile prevăzute prin regulamentul de premiere aprobat prin H.C.M. 2142/952, cu modificările aduse prin H.C.M. 242/954. In campania de colectare CS.C.P A. va putea înfiinţa baze sezoniere pentru a face faţă ritmului de colectare. Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole şi comitetele executive ale sfaturilor populare vor numi la fiecare garnitură de treeraile un delegat de batoză ale cărui atribuţiuni vor fi stabilite de C.S.C.P.A. Recrutarea delegaţilor de batoză se va face cu 15 zile înainte de începerea treeratului. Drepturile cuvenite delegaţilor de batoză se vor stabili de către Comitetul de Stat. pentru Colectarea Produselor Agricole, Comitetul de Stat al Planificării şi Ministerul de Finanţe, Împreună cu Consiliul Central al Sindicatelor, iar plata lor se va face de către C.S.C.P.A., prin împuterniciţii regionali. Comitetele executive ale sfaturilor populare şi împuternicitul C.S.C.P.A. răspund de transportarea zilnică de la aiii la bazele de recepţionare a cantităţilor de cereale provenite din cote, din plata în natură căre S.M.T. şi din uium, ele vor organiza convoaie cu atelajele producătorilor şi vor numi prin decizii comitetului executiv al sfatului popular comunal delegatul de convoi care răspunde de conducerea convoiului şi predarea produselor la bazele de recepţionare. Bazele de recepţionare sunt obligate a plăti produsele imediat la predare, iar delegatul de convoi, la întoarcerea în comună, va depune banii la secretarul sfatului popular comunal, care va plăti în aceeaşi zi producătorilor. Se interzice reţinerea din aceste sume a oricăror alte obligaţii ale celor ce şi-au predat cotele. Comitetele executive, ale sfaturilor populare regionale şi raionale, impremandă să asigure organizarea şi executarea la timp a recoltării plantelor furajere, însilozarea, transportul şi depozitarea în bune condiţiuni a furajelor. Pentru asigurarea hranei vitelor se recomandă cultivarea plantelor furajere în miriştele care nu sunt destinate însămînţărilor de toamnă. Inginerii şi tehnicienii agronomi vor îndruma pe ţăranii muncitori colectivişti, întovărăşiţi şi cu gospodării individuale să insăminţeze porumb furajer, mei sau dughie, imediat după recoltat. , In vederea asigurării seminţelor de plante furajere, se vor rezerva suprafeţe din culturile existente pentru producerea de seminţe, conform indicaţiilor Ministerului Agriculturii şi Silviculturii. Că cu împuterniciţii, regionali şi raionali ai C.S.C.P.A. vor analiza săptăminal mersul treeratului şi al colectărilor şi vor lua măsuri pentru realizarea ritmului de treerat asigurînd concordanţa între ritmul de treerat şi realizarea colectării. , Comitetele executive ale sfaturilor populare comunale, împreună cu agenţii colectori ai C.S.C.P.A.-ului, in decurs de 5 zile de la terminarea treeratului In comună, vor încheia procese, verbale din care să rezulte suprafaţa însămînţată, suprafaţa de pe care s-a treerat şi îndeplinirea planului de colectări. Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole va lua măsuri ca pină la 20 iunie a. c. să fie terminate lucrările de reparaţie a magaziilor de cereale, curăţirea şi dezinfectarea lor şi înzestrarea magaziilor cu utilajele necesare. Magaziile şi depozitele de orice fel deţinute de C.S.C.P.A. la data apariţiei prezentei Holftrtm, indiferent cui aparţin, precum şi liniile de garaj, rampele de încărcare, basculele şi alte utilaje, rămin mai departe in folosinţa provizorie a C.S.C.P.A.-ului. Se exceptează de la prevederile de mai sus spaţiile de înmagazinari apar, finind gospodăriilor agricole de stat care nu vor putea fi ocupate decit cu avizul prealabil al Ministerului Agriculturii şi Silviculturii. Pentru asigurarea în bune condiţiuni şi la timp a transportului de cereale de la bazele de recepţionare sezoniere la bazele permanente, comitentele executive ale sfaturilor populare, împuterniciţii regionali ai C.S.C.P.A.- ului, împreună cu directorii C.R.H., vor Întocmi pină la 20 iunie 1954 planul mişcării cerealelor în cadrul regionil şi a mijloacelor de transport, conform H.C.M. nr. 57/1952. întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile economice, in afară de întreprinderile de construcţii şi cele care transportă lemne de foc şi cherestea, vor pune la dispoziţia centrelor regionale de recepţionare în zilele de sîmbătă şi duminică mijloacele pentru transportul cerealelor de la bazele de recepţionare sezoniere la cele permaanente. Centrele regionale de recepţionare vor suporta costul carburanţilor lubrefianţilor și plata şoferilor. Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole va lua măsuri pentru inmagazinarea separată a seminţelor şi păstrarea lor In cele mai bune condiţiuni, evitlndu-se cu desăvîrşire amestecul Intre soiuri şi specii. Gosportăriile agricole ale statului, după ce îşi vor reţine necesarul de seminţe şi fondul de asigurare, vor preda producţia de seminţe recunoscute la fondul de stat, al seminţelor de sol,spre a servi la schimbarea seminţelor comune în vederea ridicării producţiei la hectar. Fondul de rezervă se va reinoi şi constitui din seminţe provenite din culturi recunoscute in etmip sau din seminţe comune identificate la bazele de recepţie ca bune pentru sămînţă. Folosirea lui se va face numai de că- tre Ministerul Agriculturii şi Silviculturii cu aprobarea Consiliului de Miniştri. Toate ministerele şi organizaţiile economice cu unităţi agricole şi gospodării anexe sunt, obligate să-şi asigure din producţie proprie cantitatea de seminţe necesare realizării planului de cultură pe anul 1954/1955. (Continuare in pag. 3-a) Pregătirea recoltatului şi treeratului Organizarea colectării, recepţionării şi depozitării produselor agricole vegetale STEAUA ROȘIE 2 iunie 1954